30 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SA ip. 033 Ank Töreni Sezen Könlü ilara, 20 A-A. — Cumhuriyeti yıldönümü bugün axısında Falih Rıf ği gibi yalnız bir iş Çelen; değil, Türk milleti - Yur, ve devam bayramı olarak kaka her köşesinde sevinç içinde yollanmaktadır. Yarıya azm en ucra köşelerine tan, me kadar her yıl gittikçe ar- Miz pe Beyecan içinde kutluladığı. İk ye ilüsal bayramın bugün dev ta ig rkezinde arzettiği manzara Sünlerdenberi bu büyük bayra - Ka devrimler esen havasını buzün benef- fün etmek bahtiyarlığıni'duyan ; tek bir kimse yoktu ki doğudan batıya, kuzeyden güneye uzanan bir yurd ür zerinde ayni sevinci duyan © bütün Türk ulusunun heyecanını hissetme- miş olsun. Bütün bir yurdun bu kadar iğten kutluladığı bu ulusal bayramın An - karada halk tezahüratiyle, başlıyan İ açılışı onat 13,30 da Atatürk'ün ulu | büyüklerini, hükümet erkânı ve el İ silerin tebriklerini kabul etmesi takip | <imiş ve ondan sonra da kara, deniz - hazırl Sak gear Mera gü Yali, , in ğt heyecanı içinde bulu - 8 halkı, sabahın dal atlerinden itibaren bu yapılacağı saha: duy, şaPlamıştı: Bir gün önce larafından bu ulusal iştira gelmiş olan bin ayy nştan ayrı olarak vilâ - ve Anka, arından Ankaraya gelen İce yara halkıma katılan on bin- Şalkan, tinin en içten tezahüratile Mit gige Ankara, bugün çok sık şa farklı yiz fevkalâde günlerden *” gün yaşamakta idi. O ka- ve hava kuvvetleriyle özcilerimizin mekteplilerin, yaya, atlı, kadın erkek on binlerce halkin iştirak ettiği o bir | geçit resmi yapılmıştır. Türk köylü kadmlarınm milli kıyafetleriyle atlı- lar arasında geçişi yürekten alkışlan. | yz ibaren bütün yol bo- | Çankayadan iti ötün yı yunca biriken halkın, izcilerin en iç- ten tezahüratı arasmda Kamutaya gelen Reisicümhur Atatürk, Kamu - | tay önünde bir kıt'a asker ile muzika tarafından selâmlanmış ve başta Ka- mutay Başkanı olduğu halde Başba- kan, bakanlar, genel kurmay başka - Anka, 5 köylüleri bayramı kutlulamaliiçin şehire oyniyarak geldiler ; ni tören ve bütün yollar üzerinde bi- rikmiş olan haller içten tezahüratı a- rasmda geçit resminin & yapılacağı stadyuma gelmiş ve burada da Ka -| mutayda olduğu gibi söel merasim » le karşılanmış ve muzika erginlik marşını iştar. | Atatürk tören alanını şereflendir - diği zaman ulusun en büyüğünü can- dan ve heyecanla a'kışlayanların ade- di elli binden çok fazla idi.» Atatürk kendisine mahsus tribünde yerini alır ken tribünün direğine de Cümurbaş - kanlığı bayrağı çekilmekte idi, Başta izciler olmak üzere kız ve erkek bin- lerce mektep talebesi, yürekler kabar | tıcı bir intizamla, Atatürkün önünden geçmişler ve halkın sürekli alkışlariy e karşılaşmışlardır. Geçit törenine Türk hava filolariyle Türk kuşu ku- rulu da muntazam bir kadro ile işi rak etmiş ve çok alkışlanmıştır. Mek. tep talebelerimizi raman askerle- rimiz takip etmiş ve memleket müda. filerimizin sahanın verdiği imkân do- layısiyle büyük önderin önünden ilk defa olarak bölük kolunda ve çolik adımlarla geçişi halkın çoşkunluğunu | son raddesine çıkaran bir manzara arzetmekte idi. Piyadeler dört nala geçen mızraklı süvariler, onları top- çular ve topçuları da bahriyeliler ta- kip etmiştir. ğ Bundan sonra on binlerce atlı ka » dın ve erkek köylülerimiz ellerind: parti bayrakları olduğu halde, a arak geçmişler ve çok al- kışlanmışlardar. > “Wer ve & Geçidin devam ettiği iki saat zar- fmda müteaddit uçak filolarımız ge çit alanın üzerinden geçmiş, plâ nörlerimiz meharetli uçuşlar o yap: mışalr ve müteaddit paraşütçüleri - miz tek ve çift paraşütle muvaffakı- vak srette atılmaşlardar. Paraşüt - arası ir de ba; hun- makta idi vap eçit resminin sonunda Atatür kün alandan ayrılışı gelişinde oldu- ğu gibi halkın candan tezahürleriy İe karşılanmıştır. Bu gece Ankara baştan başa do - nanmış bulunuyor. $. 7 buçukta başlıyan halk ve askerin iştirakiyle yapılan fener alayı bütün sehri do- laşmaktadır. Alayın tam Kamutay önünden geçişi Cumhuriyetin ilânı dakikasma da bu tarihi an toplar ve fabrikaların sürekli düdükleriyle se lamlanmakt. Şu dakikada An- karapalasla parti t ndan veri- len resmi balo ine Halkevinde tertip edilen merasim ve balo, umu- mi yerlerde toplanmış olan Anka- ra halkı ve önün konukları bu gü - zel günü bir defa daha kutlulamak fırsatını bulmaktadır! eğli bez tabrikası Ereğli, (Ozel âytarımız bildiri yor) — Silmer Bank Genel Direktö- rü Nurullah Esat Sümer, Muhasebe Umum Müdürü Kema Ziya Erim tan, İnşaat Direktörü Reşat “bugün Ereğliye gelerek inşa edilmekte olan a Yollak» #ekrin küçük büyük bütün | ni, Kamutay divanı üyeleri C. H. P. | bez fabrikasmda ve Ereğliye 15 kilo- vi İ sekreteri ve diğer zevat tara » | metre mesafede bulular ve Bez fab- | içek haklı bir gurur ve se - Piyle dert ayaklanmış halk yığınla Türk yurdunun kalbini teş- genel fından karşılanmıştır. | Program mucibince Kamutayda | tebrikâtı kabul eden Atatürk yine ay | rikasının su türbinlerinin kurulacağı | vriz Suyurm giderek tetkikatta bu- İ Junmuşlardır. N TAN Da A LA Ankarada Geçit Töreni Atatürk Tebrikleri Kabul Etti Ve Stadyumda Şereflendirdiler i Onbinlerce Halk Kahraman Suvarilerin Arasında el mal Atatürk'ü beyecanlı “yaşa, lar- Iki Bayram Birarada .Kars Bugün Kurtuluşunun 15 inci Yılını Kutluluyor Karsın hale altından görünüşü Kars, 29 (Ozel aytarımız bildiri- | düşman zulmü görmüş olan Karslı yor) — Bugün Cümhuriyetin 12 in- | lar, belki herkesten ziyade İstiklâl ve <i yıldönümü Karsta şok coşkun tö- | Cümhüriyet âşıkıdırlar. Uzun yıllar renle kutlulaniyor. Karsta iki bay- râm biribiri ardı sıra gelmiştir. Yarın ın kurtuluşunun 15 inci yıl- dür. 15 sene evvel Türk ordu su bugün şehrimize girmiş ve güzel ndan kurtularak ürk ordusunu bağ evkalâde bir şekilde kutlulana- . Bu husus için lâzrmgelen ka- klar yapılmıştır. Birçok isti Sıvas — Erzurum hattında iki istasyon açıldı Sivas (Özel aytarımız bildiriyor) — Erzurum “ Sita demiryolünda 8k vastan itibaren 25 inci kilometredeki Bostankaya ve 43 üncü kilometrede- ki Tecer istasyonlarmın açılma resmi bugün yapıldı. ve şimendifer bu iki syona kadar işletilmeğe başlandı. isti çekilen ıztırap ve acı, Karslıların yü- reğinde ne derin yâralar açmıştır. Karsın, her düşman İstilisma karşı | ne kahramanca döğüştüğü, ne kadar kan döktüğü uzun ve acıklı menkibe- ler teşkil eder. Bugün Atatürkün hür ve müstakil Türkiyesi amırlarında hu zur ve refah içinde bulunan Karslı. lar, aziz Cümhuriyetimizin ebedi bek çisi ve Atatürkün en çok İnanmış ve bağlanmış çocuklarıdır. Zelzeleden zarar görenlere yardım Ankra, 29 (A.A.) — Kızılay kurulu son hafta zarfında Kigi ik çesi yerdeprenmesinden zarar £ renlere bin, göçmenler için ikinci genel müfettişlik emrine 1,200 E - yüpteki verem dispanserinin inşa - sma yardım İçin bin ve Çankiri yangınında evleri yananlara (570 lira olmak üzere 3,770 lira yardım- da bulunmuştur. A Pele Geçidi seyrederken! Gözümle tattığım en büyük © haz- ları düşünüyorum. Ön saflarda bir güzel geçit resmi geliyor. Onun akan düzenine, ahenkli hareketine ve bin bir yürekten gelen beraberliğine hay- ran olmadan kendimi hiçbir zaman alamadım. Evet! Güzel bir denizin müsait bir mevsimle elele verip o uf- kun bir köşesine oturtuverdiği bir peyzaj da güzeldir, güzeldir ama «nasıl anlatayım- bukadar gözalıcı de. ğildir. Dünkü bayramda da bu tadı yine tattım. Sinsi ve inatçı yağmura ve Beyazıttan Taksime kadar kilomet - reler süren yola rağmen yekpareli- ğinden milimetre kaybetmemiş olan geçit gözümün önünde yaylana yay- lana geçti. Bir daha inandım lü; bir asker geçidi kadar şehirliyi coşturan şey olamaz. Bu güzel geçidin peşinden hiç de- ğilde bir çeyreklik bir zaman aralığı bıraksalardı da esnaf cemiyetleri di- İ ye Evliya Çelebivari yapılan — ikinci geçidi onun ciddi mahiyetinden ayır- salardı. Hattâ gençlik ve mektepleri de davul zurna ile “izharı şadimani,, edenlerden, ve çiçekli, haklı ve yaf- tal otomobil ve kamyon kalabalığın- dan ayırsalardı.. Geçit programını yapanlar için bu söylediğim noktaya ilişmek gerektir. Bütün bu güzel as- ker geçidi böyle bir “eteroklit,, sap takip edince heyeti umumiyesi . bi sure alayı çeşmisini alıyor. Herhalde gelecek yıl bunları ayırt etmek ve her birinin “şüphesiz ayrı olan- yerlerini iyice tayin etmek çok daha doğru © - Mcaktır, Sözümü bitirmeden bu ara- da bir noktaya ehemmiyetle basmak isterim, Dünkü geçitte alay sancağı önün- de hayran hayran bakan fakat maa - lesef sancağa nasıl hürmet edilir bil- miyen birçok kimse gördüm. Sırası geldikçe harıl harıl yazılıyor. Ne za- man biz hürmet edilecek şeyleri öğ- reneceğiz ve ne zaman, (sancak) ta bütün bir ülke ve ülkü canlandığını iyice karvrıyacağız? B. FELEK