28 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i i eye İ ; i | İ 2 GÜNAŞIRI Dünya ve ahret Istanbulda, dünya ve ahret yanyana yaşıyor. Asırlık mezar taşlarile Asri apartıman taşlarını biribirinden siyah servilerin arasından süzülmektedir. Insana, yaşamak, gülmek, mes'ut olmak arzuları veren şu açık alınlı genç evin yassı pencerelerinden bakmız: Hunu!.. diye baş eğmiş kavuklu taşlar karşınızda sıralanır ve genziniz servilerin uhrevi kokusile dolar... İşimize, ziyaretçileri bile toprak olmuş mezarların üstündi gidiyoruz, Her adımda bir (Hüvelbaki) bize dünyan fâniliğini haykır- maktadır. Kuzular, mezarlıklarda otlayor. Köpekler, mezarlıklara havlayor ve | çocuklarımız mezarlıklarda oynayor. vasında ruhlarla konuşmaktadır, Sarayburnundan uzaklara bakınız; vuşunuz; Fenerbahçe kıyılarında düşüncelere dalımız: de, yerden göğe siyah bir ölüm petdesi çekmiş Karacaahmedin servilerini bulacaksınız! İstanbulda evler mezarlarm, mezarlar evlerin içine girmiştir: dairesine, tüccar yazihamesine, mahallesinden geçer... Fatihten kalkan bir tramvaya bininiz, Köprüye varmcaya kadar geçen on beş dakikalık mesafede öç mezarlıkla karşı karşıya geleceksiniz; Şeh- zade camiinin yeşli parmaklıklarma mermer almlarmı dayamış İhtiyar taşlar.. Divanyoluna bakan unutulmuş mezarlar. Alemdar yokuşunda dinlenen devrilmiş kavuklar... Ahretle bu kadar yakından komşuluk eden insanların, ruhlarını uğuşuk bir şarklı tevekkülünden kurtarması talebe mektebine giderken mutlak ölüler ayıramazsınız. Güneş, odalarımıza atlıyarak Renkli uçurtmalar, bir mezarlık ha- Taksim bahçesinde hülyalara ka Gözlerinizin önün- Memur ne güç! YUSUF ZİYA | Gazze kapılarında Fiğstin işleri karıştıkça karışıyor. Hele Araplar mitralyöz de kullanma. ğa başladıktan sonra bu işler, mitral- yözleri kullananların saçma döndü. Filistindeki karışıklıkların gittikçe artmasmı; büyük harpte Filistini zap tetmiş olan Mareşal Allenbinin - pek yakm. ölümünü kovalıyan bir tali cil- vesi mi, yoksa İngilizlerin kuşkulan - dıkları gibi bir Italyan propaganda- $i neticesi mi veyahut ta,geçenlerde bu sütunlarda anlattığımız gibi, A « rapların Yahudi bhicretini önlemek tedbiri mi saymak lâzımgeleceğini her okuyucumuzun takdirine birak - Mmağı daha doğru buluyoruz. Biz yalnız, buğün Arap iitralyöz. leri 770 kapılarmda takırdarken, ayni Gazzenin büyük harpte Mareşal Allenbi tarafından kurnazca bir bile| ile zaptedilmiş olduğu hakkında bir Avrupa gazetesinde gördüğümüz ya zıyı nakletmek için bu veşileden is- tifade edeceğiz * “Allenbi, kendisine Kudüs yolunu açacak olan Filisti kapısı Gazzeyi ancak şeytani bir hile ile il ni 1917 de ele geçirdi. Selefi Arçı - bald Murrey tarafmdan iki kere bey|bu adam öldüğü zaman mücssese if-| hude hücuma uğrayan Gazze kudret- le mildafaa edilmiş ve zaptedilmez ol duğunu göstermişti. Allenbi, kırk se- kiz kilometro cenubu şarkide bulunan Bi'rüssebi müstahkem mevki ele ge- çirilirse ancak o zaman Gazzenin alına bileceğine hükmetmişti. Fakat 'Türk- leri, kuvvetlerini orada toplamaktan vaz geçirmek için Bi'rüssebi'yi İhmal Bilginizi Yoklayınız Sorular lik kâğıt para merede kullanıl. — lik filozof kimdir? — Plâtin'in mevcudiyetini ortaya koyan kimdir? ! — Patagonya nerededir? (Izmirde İsmail ustaya: Yukarı - daki sorulardan tarafınızdan sorul - muş olan ilk üçünün cevaplarını da yarınki sayımızda bulacaksınız) Dünkü soruların cevapları $ — Yeniçeri teşkilâtı hangi rihten hangi tarihe sürmüştür ? C — 1334 ten 1826 ya kadar. S$ — Kant kimdir ? C — Meşhur Alman filozof (1724- 1804) S — Meşhur Krup fabrikasını ku- ran kim ve yaşatan kimdir 9 € — 17 temmuz 1787 de doğmuş o- lan Fridrih Krup kurmuştur. Fakat ta- İlâs haline gelmişti ve yalnız altı isçi çalıstıryordu. Fridrihin ölümünden sonra karısı Terez Vilhelmi büyük oğ hu Alfred Krup'un yardımile mülesse- dar iyi idare etti ve genişletti ki, bu- günkü muazzam krup teşkilâtı onun bu faaliyetinden doğmastur. S — Labrador nedir ve nerede eder ve tam tersine Gazze Üzerine taarruz hazırlar gibi görünmek lâzım dı, “Allenbi bu komediyayı söyle ha - zırlattı: Entelicens Servis'e bağlı ken di zabitlerinden Riçard Menertzagene erkâni harbiyenin sözde bir toplantı- sının sözde bir zaptmı tanzim ettir « di. Bu zapt, Bi'rüssebi' üzerine bir ta arruz taklidi yapılarak asıl taarru - sun Gazze Üzerine tevcih edileceğini gösteriyordu. Meinertzagen bu uydur ma zaptı, bu plânm tatbikine ait yine uydurma bazı emirleri, bir tanesi bu plânı tenkit eden yine uydurma bir- "kaç şahsi mektubu ve yirmi İngiliz lirası kâğıt parayı çantasma yerleş- tiriyor... Bütün bunları taze kan ile lekelemeği de unutmıyor, bir sabah erkenden güya insan bulunmıyan kır larda atla gezerken bir Türk süvari müfrezesinin takibine uğrayor. Bir kurşun yemiş gibi eğerin üstüne sar- kıyor ve kaçarken dürbününü, pipo- sunu, kiymetli çantasını düşürüyor. “Uç gün sonra çıkan bir emri yev- mi bu mahrem kâğrtların kaybolmuş olmasmdan işe ile bahsediyor ve bu emri yevmi kopyelerinden birine bir sandoviç sarılarak Türklerin eli- ne geçebilecek bir yere düşürülüyor. O zaman Alman generali Kres Fon Kresenştayn tarafmdan kumanda *€- ilen Türkler, Gazzeyi takviyeye ko- şuyorlar ve Allenbinin 31 teşriniev- vel 1917 de hücum ettiği Bi'rüssabi" ile meşgul olmuyorlar, hattâ Fon Kresenştayn taarruzu öğrendiği 2a- man yardım bile göndermiyerek mev- ki kumandanma şöyle telefon ediyor: Allo! Dayanmız ve endişeye kapılma yınız!... İhtiyatlarımı mı göndereyim? Haydi, canım! O kadar budala deği - Bm! Bu taarruz, budala. dir? . C — Şimal Amerikasında aşağı yu i karı 1500000 kilometro murabbamda büyük bir yarımada olan Labrador; * Hüdson koyu İle Sen-Loran körfezi (arasındadır. 8 — Yamato nedir ? € — Japonlarm konuştukları ve Ja İponca dediğimiz dil. Üsame yalancıktan bir taarruzudur! Fakat o akşam Allenbi, Bi'rüssebi'i alıyor, pek az sonra da Gazze düşü - yor. Bir ay sonra da Mareşal yaya ©- larak, Fransız genarali Piepap ile bir likte Kudüse giriyor., Allenbi öldü, fakat yine Gazze ka- pılarında mitralyözler işliyor... Uçar mı uçar ! i Kuin Mari ile Normandi transatlân İ tiklerinin sürat yarışlarının ne netice İ vereceğini meydana çıkaracak gün yaklaşıyor. Dün bir sabah gazetesinde, Kuin Mari'nin büyük bir havuz içinde rıh- tamda bağlı dururken alınmış bir fo- toğrafı ve bu fotoğrafın altında şu seyi devam ettirdi. Alfred işleri o ka| Dünkü toplantı Tahsilât için yeniden şubeler ihdas ediliyor. Dün belediyede muhasebe müdürü Kemalin başkanlığında bir toplantı yapılmış, maliyeden belediyeye geçe cek 288 memurdan ibaret yeni kad-| ronun şahıslandırılmasile uğraşılmış- tır. Halen beledivenin 28 tahsil şubesi vardır. Buna 12 şube daha ilâve edi lerek biltün belediye resimlerile bera ber arazi ve bina vergileri işi de 40 şube marifetile idsre olunacaktır. Diğer taraftan. belediye riyaseti ta rafından dün şubelere gönderilen bir tamimde hazirandan itibaren beledi- yeye geçen bina ve arazi vergilerine ait hesaplar hakkında emir verilmiş- tir. Bu emre göre, İş bankasının $u- besi bulunan yerlerde belediye namı- na bu bankalarda yeni bir hesap açi- lacak, bankanm şubesi bulunmıyan yerlerde mal sandıklarında bu namla yeni bir hesap küşat edilecektir. Ancak bu tahsilâttan bilâhara his seler ayrılacağı eihetle hiçbir şube - nin bu parayı karşılık tutarak mas- raf yapmamaları da ilâve edilmiştir. Hariciye Vekili Ankaraya giti Pazar günündenberi şehrimizde bu- lunan hariciye vekilimiz Tevfik Rüş- tü Aras, dün akşam Ankaraya hare- ket etmiştir. Maarifte , Muallimlere tevzi edilecek ikramiye Tedris senesi içinde fazla gayret - leri görülen muallimlere tevzi edil - mek üzere bütçede beş bin lira var - dır. Halbuki maarif müdürlüğü tara -| fından hazırlanılan listede bu miktar on bin lirayı bülmüştür. Bü itibarla ya ikramiye alacak muallimlerin ade | di azaltılacak, yahut ikramiye mik- tarları yarı yarıya indirilerek İiste:| ye geçen herkese ikramiye dağrtıla- caktır. * Hukuk fakültesi imtihanlarma bu sabahtan itibaren başlanacaktır. İlk imtihanlar tahriri yapılacak, bu imti- TAN ŞEHİRDE OLUP hanlarda kazanamıyanlar diğer imti hanlara kabul olunmıyacaklardır. Bu yi, devamsızlıklarından dolayı 275 ta lebenin imtihanlara kabul edilmemesi İ kararlaşmıştır. — Bunlar, doğrudan İdoğruya smıfta dönmüş addedilmiş - tirler, l Adliyede Şişhane faciasında hasara uğrıyan ev Şişhane yokuşunda birkaç vatanda İ şın ölümün ve yaralanmasile netice- lenen faclaya sebep olan tramvay a- rabasımm çarparak hasara uğrattığı ev sahibi tarafından tramvay şirketi aleyhine bir zarar ziyan davası açıl - mıştır. Ev sahibi, arabanm çarptığı evin dahilen mühim surette hasara uğra - dığını, şirketin bütün vaitlere rağ - men tazminat vermeğe yanaşmadığı- nı iddia etmektedir. * Beyoğlu sulh ceza ve hukuk mah kemeleri, ay başında yeni binasma ta mamen taşınmış olacaklardır. Bina- nın bazı noksanları ikmal edilmek üze İredir. Diğer taraftan Fatih sulh ceza İve hukuk mahkemelerini bir çatı al - tna toplıyacak bir bina aranmakta- dır. * Hazine tarafından Kmacıyan ve- resesi aleyhine açılan bir dava sira - sında, hazine vekilinin reddi hâkim yazı vardı: "Kuin Mari ilk tecrübele- rini yaparken tam süratle uçuyor. Havuzun içinde stoper vaziyetinde-. ki apur ilk tecrübelerini belki fotoğ- raftan farkedemiyeceğimiz bir mah- remiyetle yapıyor diyelim, fakat rıh- tırma sıkı sıkı bağlı bu vapurun sürat İle uçuşuna bir türlü akıl erdireme - dik doğrusu! Nasrettin Hocaya sormuşlar: — Hoca, deve uçar mı? — Uçurmasını bildikten sonra, ©, uçmam demez ki!.. talebinde (bulunduğunu yazmıştık. Reddi hâkim talebini tetkik için, as - liye mahkemesi birinci reisinin baş - 'kanlığı altmda muhtelif hukuk mah - 'kemeleri âzalarından seçilmiş olan bir mahkeme heyeti, bu reddi hâkim ta- lebini tetkik ederek neticede reddine karar vermiştir. Hazine vekili, bu ka- rari temyiz edecektir. Mektep İhtiyacı Alınacak tedbir tesbit edildi Maarif idaresi bu yıl mümktn oldu Eu kadar yeniden az ilk mektep aça- cak, yalnız, mevcut ilk mekteplerdeki şubelerin çoğaltılmasma çalışılacak - tır. Orta mektep ihtiyaet için tetkikler bitirilmiştir. İzmir, Ankara ve İstan bulda ihtiyacı karşılıyacak nisbette kismen yeni orta mektep açılması kıs men de mevcutlara şubeler İlâvesi esasi kabul edilmiştir. Tarihi bir mahzen Divanyolunda Kara Mustafa Paşa sebili civarındaki sokaklardan biri - sinde bir mahzene tesadüf edilmiştir. Müzeler idaresi, bu mahzende tetki- kat yaptırmaktadır. Vaziyet beledi - yeye bildirildiği gibi, zarara uğrama ması için de icap eden tedbirler alın- mıştır, Yakında mahzenin temizlen - mesine başlanacak ve burası seyyah- ların gezebileceği bir şekle sokulacak tir. Muallimlerin Almanya seyahati Alman Muallimler Birliği tarafın- dan davet edilen Türk muallimleri Temmuz ayı içinde Almanyaya gide- ceklerdir. Seyahate iştirak edecek muallimlerin kayıtları İstanbul AJ - man mektebinde yapılmaktadır. A » vusturya Muallimler Birliği ile Ma - car Muallimler Birliği de Türk mu- alimlerinin Peştede ve Viyadana A- Döviz kaçakçılığı Tahkikat işi son safhaya giriyor Zabıta, Uç döviz kaçakçılığı tahki- katına el koymuştur. Bunlardan biri, mektubun içerisine para ve çek ko - Bulmak suretile yapılmak istenmiş - tir. Almanyaya gönderilmek Üzere Galata postanesine verilen bu mek - tup, şüphe üzerine İstanbul postane- sinde açılmıştır. Bir zeyet huzurun - da yapılan tetkikat neticesinde zarfm içinden 120 İngiliz lirası kıymetinde çek ve sterlin çıkmıştır. Mektubu ki- min verdiği henüz belli olmamakla beraber, tahkikat ehemmiyetli bir saf haya girmiş bulunmaktadır. İkinci hâdise, Balıkpazarında Alek-! si İsminde birinin, 9 mektup içine koyduğu iki cins parayı Arnavutluğa göndermek istemesidir. Bu kaçakçı - luğın tahkikatı adliyeye intikal et - miştir, Birkaç gün evvel portareye gelen mektuplardan birinin şişkin olduğu nazarı dikkati celbetmiş ve üçüncü kaçakçılık teşebbüsü de bu suretle da yapılan aramada zarfın beş yüz liralık bir banknot çıkmış, mektubun sahibi malür olmadığı i- çin gönderilen adama 50 para ce. zası kesilmiştir. Tahkikata devam e- dilmektedir. Telefon Şirketinin tasfiyesine başlandı Eski Telefon Şirketi umumi heye tinin evvelki gün verdiği karar mi- meydana çıkmıştır. Bir heyet huzurun içinden İTENLER 8-5-5 eee Küçük Haberler * Ihtiyat zabitleri kanunu — Iht- yat zabitleri ve ihtiyat askeri me murları kanununun üçüncü maddesi" ne bir fıkra ilâvesi hakkındaki kanun dün vilâyete bildirilmiştir. * Silâhtar Yahya Çeşmesi — K# bataşta inhisarlar binasmın karşisi” daki set Üzerinde bulunan birinci Ha* mit devrine ait Silâhtar Yahya çöğ” mesinin tamiratı tamamlanmıştır. BU çeşmenin ön cephesini süsliyen bİf buçuk metro uzunluğundaki kitabeli taş yere düşerek parçalandığı içine zeler idaresi, bütün parçaları biri" irine kenetle eklemek suretile lev © İhayr tamir ettirmik ve yerine koydu? muştur. * Damızlık koç mübayaası — Bi” müddet evvel Macaristana damırK koç almak üzere giden “Pendik hay” van enstitüsü lâboratuvarı mü Şetiğin riyasetindeki heyet, Macari#” tandan Almanyaya geçmiştir. Heyete Almanya hayvan lâboratuvar ve €0$ titülerini tetkik ettikten sonra şehri" mize dönecektir. Mübayan edilen Ko$ lar Merinos cinsindendir. Ve bunla” Karacabey harasında alakonulacak * tr. * Gümrük umum direktörü geldi — Gümrük umum müdürü Mahmut Ne dim, dün Ankaradan şehrimize gek miştir. Umum müdür, liman idaresine de” rolunacak olan antrepolara ait olmak üzere hazırlanan talimatname İl de tetkikat yapacaktır. * Konservatuvar talebesinin imtik hanları — Konservatuvardan bu Yİ mezun olacakların jüri huzurunda ilk İmtihanları evvelki gece yapılmığ” tr. İmtihana şehir meclisi azalarilö hariçten birçok kimseler davet edil * cibince şirket resmen feshedilmiş ve |diği halde ancak üç dört kişi gelmiş” umumi heyet tarafından seçilen ida-)tir. vuslurya ve Macar muallimlerinin misafiri olarak kalmalarmı istemiş « lerdir, Ticarethane ve mağaza sahipleri şikâyet ediyorlar re meclisinden Metr Bilyoti ve Metr Ford dinden itibaren tasfiye muame, lesine başlamışlardır. Bu talebenin ikinci imtihanları YE, ne umumun huzurunda olarak cuma tesi günü yapılacaktır. “Teşhir resmi ” alınması nakKındakı karar her tarafta itirazlara uğruyor Belediyenin bir grup marifetile alâ kadarlardan tahsil ettirmeğe başla - dığı “Teşhir resmi” etrafındaki şikâ- yetler gün geçtikçe çoğulmaktadır. Şehrimizde bu resmi vermeğe mec - bur tutulanlardan bir kısmı resmin fazlalığından, diğer bir kısmı ise fu- züli yere almmasından müştekdirler. Filhakika teşhir ücreti namile dük- kân ve mağaza sahiplerinden isteni- len paralar,kendilerinden şiman ta belâ resimlerinin yirmi, otuz, misli fazla tutmaktadır. Bundan başka bu ücret her ay almacağı cihetle alâka darları büsbütün düşündürmektedir. Vaktiyle belediyeye verilen imtiya- za afisaj işi de dahil edilmişse de alâ kadarlar, vitrinlerle sair yerlerde teş hir edilen hususat için, belediyenin, bu maddeye istinat ederek resim al- maya hakkı olmadığını iddia eyle - mektedirler. Bu fikre taraftar olanlar gittik- çe çoğaldığı gibi bunların aralarmda müşterek bir istida tanzim ederek Devlet Şürasma müracaat etmeleri de muhtemeldir. Diğer bir zümre İse, teşhir Ücretinin alınmasında kanun! Hindenburg zepini denizin dibinden gider mi? Uçurduktan veya götürdükten son- Onun gibi: Havuzun içinde rıhtıma | ra, onlar, uçmam veya gitmem demez- lerin | bağlı Kuin Mari uçar mı? ve yahut:İler ki! bir mecburiyet bulunduğu takdirde, hiç olmazsa bunun belediye tarafın- dan tahsil ettirilmesini ve biriken pa ranm belediyeye kalmasını istemek- Bugünkü vaziyete göre, vitrinlerde teşhir edilen eşyalardan ayrı bir re sim alınacaktır. tedirler, Bu zümreye mensup olanla- rım moktai nazarları şudur: İster istemez bu kadar bir pa- fa verildiğine göre, belediye, bin- lerce liraya baliğ olacağı muhakkak olan bu parayı bütçesine tamamen geçirmek suretile yine şehirlilere yol yapmak, sokaklarını aydınlatmak gi bi bir hizmette bulunmuş olur. Yok- sa aşağı yukarı bu varidatın yarısı heba olup gidecekse, bunun süratle önüne geçilmek lâzımdır. Bunlardan hariç olarak, tamamile ekalliyeti teş kil eden bir üçüncü zümre vardır ki, ileri sürdükleri kanaate göre bu Tes- mi kim ve ne şartlar dahilinde tahsil ederse etsin, yalnız metre murabbal başma 50 ile 80 kuruş arasında teha- Mf eden mikdar, hiç olmazsa yarı yarıya tenzil edilmelidir. Hülâsa, her bakımdan tüccar, esnaf yazıhane 88- bibi ve sair bütün bu resimle alâka- dar olan herkes bu resmin fuzuli ol duğu noktasında ittifak etmişlerdir. Bu sy sonuna kadar resmin tahsil edilmesinin usulsüz olduğu hakkmda bir emir gelmezse, şehrimizde bu res- mi vermeğe mecbur kimseler arasın- dan seçilecek bir heyetin teşebbüsler yapması ve belki de Ankaraya gön- derilmesi muhtemeldir. Ne dersiniz? Ez ilipe inme dainmyo si Soyadı işleri Istanbulda kırk kadar nüfus dalr€” si var. Bu dairelerde İki memur Şİ“ sır ama çalışma sahası birdir: Nüfus kütüğü, olur. Diğer taraftan da şimdi bu Yer lere soyadı tesçil işi verilmiştir. pılan tetkikata göre bu daireler vasi cezaya çarpılacaktır. Bizde nüfus kayıtlarının. mahiyete ve bu soyadı tarm bir nevi tanzimi şeklini aid, göre bunun daha çobuk Yaf bugünkü makanizmadan isteme! ktil olur, Soyadı kâğıdı elinde nüfusâ gelmiş, fakat in e layı işi yapılamamış vatanda$i zalandırımak ; |