9 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

9 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Ziya ŞAKIR Vaziyet, vahâmet kesbediyor, Yıldız içtimaları birbirini takip ediyordu | Onun için; bu hatalı işe girişmenin de fazla safiyetinden ileri geldiğini Kiraf etmiş; mesele halledilivermişti. Lâktilin.. Yine o günlerin bu gibi pürüzlü hâdisatı arasında, -(10 tem- muz 324) hareketine tekaddüm eden günlerden itibaren- vakit vakit bazı mühim hâdisata karışan bir zatın, kumral ve yakışıklı çehresi zuhur edi- vermişti. Bu zat ise, (Nurettin Paşa) idi, Nurettin Pasa, Çanakkale üzerin -| den geçen bir telgraf teli vasttasile| - ve, (Leon) isminde ermeni bir muhabere memurunun tavassutile- Bursa telgrafhanesine müracaat et - miş; (gayet mühim ve mahrem) bir muhabere için 56 ıncı fırka kumanda nı miralay Bekir Sami Beyi makine başma istemişti... Ve Bekir Sami Bey makine başında İsbati vücut eder et- mez de, Nurettin Paşa, Bekir Som Beye şu telgrafı çekmişti: (Mirim!.. Ben; İzmir vali ve ku mandanı sabıkı, Nurettin Pasayım... Mustafa Kemal Paşa Hazretlerile te. masa gelmek istiyorum... Bundan mak sat ta, sudur; Malüm ya. Istanbulda bazı hâdisat zuhura geldi. Anadolu- yu, galeyana getirdi... Şimdi. hükü- mette, bir ayrılık gayrılık görülüyor. Bunun neticesinde de bir vehamet his sediliyor.. Biz, işi böyle vahim bir â- kibete maruz bırakmak İstemiyoruz. Onun için, araya girerek (merkezi hi lâfet ve Saltanat) ile (heyeti temsi ye) arasında bir barışma yolu bulma- | ya çalışıyoruz... Bunu temin etmek İçin tavassut edin. Bizi, Mustafa Ke- mal Pasa Hazretlerile birlestirin.) Bu sözler, hakikaten mühinidi. Ve mühim olduğu kadar da, havretâver di... Hattâ o kadar mühim ve o kadar hayretiverdi ki: Oldukca zeki ve di- ravetli bir zat olan miralay Bekir Sa mi Bey bile birkaç dakika durup dü- şünmek mecburiyetini hissetmiş; -ve sonra şu cevabı vermisti: (Paşa Hazretleri!... Vazife ve salâ- hiyetimin haricinde olduğu için, emri Alinizi ifada mazurum... Mustafa Ke- mal Pisa Hazretleri, Ankaradadır Bizzat kendilerine müracaat büyrul - ması münasip olur.) Nurettin Paşa, Zeki idi, Nurettin Pasa, çok dirayetli ve daha cok müu- hakeme sahibi idi. Nurettin Paşa da- (ma, (alaylı ordu o kumandanlarım - dan) olmadığını sövlerdi. Ve bu söz- leri da çök doğru idi... Sonra. Nuret- tin Pasa; ne Celâlettin Arif Bey eibi (mlifrit ve evhamlı bir kanunnerest).. Ne Musuf Izzet Pasa gibi safderon Ve ne de, Düzeedeki A'bdülvehan Efendi gibi cahil ve mütaassıp bir hüriyet ve itilâf fırkası heyeti idare Âzası değil di... E şu halde, bu kadar kıymetli me ziyetleri haiz olan bir zat acaba (Mer kezi hilâfet ve saltanat) ile (heveti | Padişah Vahidettin, fırkacılar ara- sındaki bu nifak ve teşettütten korku yordu, Onun için; yeni teşekkül ede - cek kabinenin, fırkacı olmıyan muha- Mflerden teşkil edilmesini arzu edi - yordu. Bu vaziyötten, ecnebi mahâfilinde de büyük bir hoşnutsuzluk görülü - yordu. Fransızların fikirlerine ter - <ilman olan (Bosfor) gazetesi. (eğer Ferit Paşa kabinesi kâmilen hüriyet ve itilâfçılardan mürekkep olarak te şekkül ederse, artık Anadolu ile İstan bul hükümeti arasmdaki münasebatımı inkıtar büsbütün kat'ileşecek: vaziyet çok büyük vahamet kesbedecek) di- yordu. Ingilizlerin de bü fikirde ol dukları istitlâl olunuyordu. Martın son günü, sarayda yapılan bir içtima çok şiddetli mlinnkaşalaria neticelenmişti. Sadık Bey partisine mensup olanlar, Zeynelâhidin Efendi ile arkadaşlarına fena halde hücnm Jetmislerdi, Bu hücüm ertesi gün fir ka merkezlerle muhalif o gazetelere de sirayet etmiş: Sadık Bevin baya ği altında toplananlar arasmda — Artık, hoca Zevnelâbidin Efen- di ile gömezleri, kendi medreseleri köşelerinde istirahate cekilmelii Bunların sarmısak kafalar: buyünk | buhranı İznleve değil. idrake bile kâfi değildir... Eğer bunlar ortadan çeke) mezlerse hem kendileri derin bir sü- kut ve hecalete maruz kalacaklar; hem de kendi partilerile beraber bü « tün muhalefeti de felâket uçurumuna yuvarlıyacaklar. Dive feryatlar yükselmisti. Fakat; Zeynelâbidin hoca taraftar ları, pişkindi. Bu feryatlara kat" ehemmiyet vermemişlerdi. Onlar, he- deflerini tavin * etmişlerdi. - Muhalif matbuatın bütün bürumlarma rağ - men daha hâlâ mev muhafaza e- den kabinevi cebren iskat ederek ve bütün hükümet kuvvetini -ellerine ge çiretek muhaliflerine bir emrivâki ile mukabele etmek plânınt takip etmek- telerdi. Evvelce akim kaları hu vlânı tek - rar tanzim ve tatbik etmek için par- makkapıdaki fırka merkezinde ayrıca bir grüp tesekkül etmisti, Bu grupu: emdar gazetesi sahibi ve muharri. ri Refi Cevat Beyle, 0 gazetenin mü- diri mesul Pehlivn Kerri Evin Sul tan volis merkezinde ser komiser Van Ir (Sakallı) Cemil, ser komiser Hafız Sait, Kadirgalı Hüsevin. Aksarav ima mi hoca Memis. 'bavtar kaymakamlı- ğından miitekait Ahmet efendilerle Isparta Kemal Bey teşkil etmekte idi... Bunlar, artık son kararları ver mislerdi. Tenkr ittihatelar gibi; Babı- Aliye hilrum edecekler; kabineyi is - kat ettikten sonra, saraya dayanarak veni kabinenin Ferit Pasa rivasetin- de “fakatt kendi namzetlerinden mi rekkep olarak teşekkülünü Padişah- tan istiyeceklerdi. iemsiliye) arasındaki vaziyeti bilmi- Babâli basiemr icin; ah»'isinin he- yor muydu gösterdiği bu) men hemen küffesi muhalif olan iki Nurettin Paşanın gaflet, görmek İstediği işten daha ga- rip gelmişti... Fakat; şu sırada Ana- dolnda iş basında bulunanlar deruh- te ettikleri büvük vazifelerin meşgu- liyeti ve ağırlığı altında o kadar işba haline gelmislerdi ki, ne haksız dava- lara ve ne de böyle davaların fuzuli avukatlarma kulak asacak vaziyette değillerdi. Buna binaen Nurettin Pa- sa da bu tok sözler karşısında süküt etmek mecburiyetini hissetmişti (1) Nurettin Paşanm bu garip müra - caatınm, şahsi bir düşünce neticesi mi yoksa,viiksek bir makamın ilhami | Mevsim münasebetile banyo hav- eseri mi olduğunu tahlile lüzum Eör-| iu ve burnuzlarının her cinsini çok müyoruz. Ve yine hâdisatın seyrini takipte devam ediyoruz. ucuz fiyatlarla mağazamızda bulur- Hâdisat, günden güne değil; daki-| sunuz. kâdan dakikaya vehamet. kesbediyor | Sultan Hamam 24, Beyoğlu İstiklâl du. Yıldız sarayında, fasılasız içtima- caddesi 378 lar; biribirini: takip - eyliyordu... - Bu müzakerelerin esası, damat Ferit Pa-| “Istanbul Ikinci Iflâs Memurluğun- şanm teğkil edeceği kabineye aitti. Fa| dan *Müflis Mehmed: Kadriya sit kat, ikiye ayrılmış olan büriyet ve| otup Gümrükte bulunan 175 Bağ ve itilâf fırkası, fiderlerinin fikir, 'emel| 5530 kilo mikdarmdaki Sapsız Kaz- ve arzularını birleştirmek o mümkün| şa talep Üzerine pazarlıkla satıla- değildi. ci > caktır. İsteyenlerin 12-6-936 Cuma , abinede Birer sandalya" kapmak) ünü agat onda Adliye Ikinci Iflâs istiyenlerin adedi bir hayli yeküna ba dal Mira Mae i liğ oluyor; fakat bunlar arasından se resinde isin Mana Memurlar cilecek olanlar hakkımda zuhur eden | mma müracaat edilmesi ilân olunur. e e. SiPARİZADE HASAN HÜSNÜ İz kılımdıkdan sonra defnedilecektir. | le'akrabasma beyanı taziyet olunur, /KUŞBAKIŞI Kültür yokuşu Onümdeki masada oturan gençler mecmualarımız. hakkında hararetli bir münakaşaya dalmışlardı. Kulak| i misafiri oldum. — Bizde adamakıllı bir mecmua çıkmasına imkân » yoktur. Diyordu. Çünkü mecmualarımız. yazıcılarının hiçbir zaman karnmı “doyuramaz ve yalnız onların — yazılarını neşret- mekle muharrirlere büyük bir iyilik yaptıkları kanaatini taşırlar. Para a- lan muharrirlerimize gelince isimleri on beş yirmi senedir her gün gazete sayfalarda yer aldıkları halde, bu- gün yazılarından ellerine geçen para ile geçinmelerine imkân. yoktur. Ba izden yardımcı isler arıyarak ha- yatlarını isızca — parçalar durur- lar. Fransada bir muharririn aldığı para ile... Fakat bu gencin sözünü kestiler, ona arkadaşlarından biri; — Fransada bir gazete vı muanm kari adedini unutuyorsun galiba ?. dedi. Satışları her hafta bini aşmıyan * kültür ; mecmualarımızm muharrirlerine dolgun bir para ve- rebilmelerine İmkân var mı?. Bir baska genç söze karıştı — Bizle mecmua çıkaranlai | Bizim tünelin hikâyesini bilselerdi, meselenin yalnız bir. “rakam” işi ol- duğunu anlarlar ve yüzlerce meemu-| aya mezarlık eden “Babıâli" daha kundaktayken ölen mecmnaların mi- nicik mezarlariyle dolmazdı. Ve ktil- tir mecmualarımızın mukadderatını yalnız. iktisadi hakımdan gören deli- kanlı, tünelin hikâyesini anlattı: — Bundan bilmem kaç sene evvel | Yüksekkaldırımda Ihtiyar bir adam| peyda olmuş, bu adam sabahtan ak- sama kadar Yüksekkaldırımn başm- da durur, elindeki deftere kaldırım- dan inip çıkanları işaret edermis, Bir kaç ay bu ihtiyar bu işi görm nihayet Istanbuldan Beyoğluna, ve ğlundan Istanbula gidip yelen- ler arasında buzünkü , tünelin dalmi ” İ müsterisi kesilenleri hesanlamış, tü- nel bu wtamm vantı5ı istatistiğe da- yanarak <acılmış. “Ve zannederim masrofmı çıkarıp kâra başlıyalıda çok oldu. O zamana kadar söze karısmıvan | hir delikanlı. bu tilnel hikâyesini dik- katle dinledikten sonra: — Güzel ama dostum. dedi, tünelin bugünkü vaziyetini Yüksekkaldırım- | dan inip eıkanlara değil, doğradan| doğruya Yüksekkaldırımı vilcuda ge- tiren yokusa borclu oldufunu unutu- vorsun. Kültür de bir yokuştur dos- tum? Kültür meemuslarımızm da tiinel kadar ise yarıyahilmeleri icin yanı başlarında böyle bir yokuşun dikili durması lâzım, Güçlük, bu vokustan inip çıkanları saymakta değil, o kül tir yokuşumu kurmakta. Delikanlmın bu sözleri o kadar hosuma gitti ki, az kalsın gidip boy-| nuna sarılacaktım. Bedri RAHMİ a ACIKLI BİR ÖLÜM Trabzonlu Kıroğlu. Şevkinin kar- İdeşi Tahsin bir müddettenberi-müp- İtelâ ölduğu hastalıkdan» kurtulamı- yarak gene yaşında gözlerini haya- ta kapamıstır. Cenazesi bugün Be- siktaşda Çarşı içinde Haşım Bey a- şrtmanından saat 11 de kaldırıla- rak Ortaköy Camii. şerifinde nama- Merhumun biraderi Şevki ile bilcüm- BAKIRKÖY Bez Fabrikası Memur ve İşçileri Mes'uli- yeti Mahdudeli Kooperatif Şirketinden : Aşağıda yazılı hususlar o görüşül- mek üzere 26 Haziran 936 tarihine tesadüf eden Cuma günü saat 15 de Şirketin Merkezi bulunan Bakırköy Bez fabrikasında umum bienedarir fevkalâde içtimas davet olunur. Görüşülecek meseleler ; 1 — Istifa eden idare heyeti aza- ları yerine iki asli ve iki yedek azs- nm; 2 — Keza istifa eden murakıple- rin yerine bir veya Üç Mürakıbin se- çilmesi, /MEMLEKET MN DANA RRŞDAN * Havzadan bir görünüş MEMLEKETTE Karaman ve köylerinde dolu çok hasarat yaptı Karaman, (Tan) — Devamlı olarak yağan yağmurlardan sonra şiddet- Ni'dolu yağmıştır. Buhal köylüyü oldukça müteessir etmiştir. Şehirde mev. cut bütün ağaçlar dolunun şiddetinden yapraklarını dökmüşler, birçoğu- Dun da dalları kırılmıştır. Seller tarlaları basmış, hattâ evlere kadar da yükselmiştir. Körtepe, Hamidiye, Sudurga ve Yeniceköy köyleri doludan büyük zarar görmüşlerdir. Ceviz iriliğinde düşen dolunun yaptığı hakiki hasar miktert kat'i olarak belli değildir. Merzifonda feci bir kozu Merzifon, (Tan): — Burada feci bir kaza olmuştur: Sokakta oynıyan iki çocuk bir av fişeği bulmuşlar, üzerine taşla vurmağa başlamışlardır. Bu esnada mermi birdenbire ateşlenerek patlamış, çıkan saçmalar küçü- gün vücudunu yakarak birçok yerlerine girmiştir. Büyük çocuğun da bir gözü kör olmustur. Her ikisi de derhal tedavi altına alınmışlardır. Uşakta yapılan at koşusu büyük bir rağbet kazandı “TAN, Uşuk, (Tan) — Uşak Atlıspor Klübü senel devriyesi münasebetile büyük bir at koşusu hazırlamıştır. Sonuna kadar büyük bir neş'e ve intizam içerisinde geçen yarışa dört yarım kan atın iştirak ettiği Sür'at koşusu ile başlanmıştır. Mesafe bin altiyüz metro; ikramiyeler 70; 25, 5 lira idi. Birinelliği Kadir Yavuzerin Dervişi, ikinciliği Hakkı Yılencmın Cemali, üçüncülüğü İsmail Hazarın Leylâsı kazanmışlardır. 2100 met- roluk mukâvemet koğusuna de-dört at iştirak etmiştir. Bu koşunun mü kâfatları 100, 25, 10 lira idi. Birin- clliği Karacavusım Tay ikti ciliği Yavuzerin Devrişi, üçüncülü - gü Tahsin Gedikin'atı kazanmışlar. dır Bu ilk muvaffakıyetli tecrübeyi takip edecek koşular için at yetiş - Girmeğe hazırlananlar pek çoktur. Kurulduğu gündenberi her vesile İle atl ıgeziler, manejler, avlar tertip €- den ve et pevgisini sosyal birikme- lere vesile yaparak bu asil spor yo- lundan da karını umumi hayata ka- rıştırmağa çalışan Uşak Atlı Klübü- nün aldığı netiçe çok ümit verici - dir. Hayvan hastalıkları İzmit, (Tan) — Baytar mlidürlü- ğü, son aylar içerisinde hastalık çi- kan köylerde 8,202. koyun ve keçi ile 1.590 sığır ve 11 alı aşılamış, hastalığın sirayetine meydan ver * memiştir. Ankara Belediye Reisliğinden: ği i — Ankarada Seyrü seferden resmi, Hususi, umumi otomobillerle kamyonlar için 1900 çift numara levhaları yapılması Ön beş gün müddetle ve kapalı zarfla eksilt- meye konulmuştur. 2 — Numara levhaları harf ve numaraları kabartma olmak üzere safi alüminyondan yapılacaktır. 3 — Muhammen bedeli 5320 liradır. 4 — Muvakkat teminatı 399 liradır. 5.— İsteklilerin bu işlerle evvelce meşgul olduklarına ihtilâf, bir tiirlü halledilemiyordu. Ayni müzakereler, fırka merkezle- rinde de'devam ediyor; hüriyet ve iti lâfın her iki partisi, yekdiğeri sley - hinde husumet göstermekten çekin - miyordu. (0) Nurettin paşanın on suzuürü, çor W gun irmemiştir. Takriben bir baça! kadar sonra, bu zat yine hidisat ara: ir. Siran gelince. arredeceğiz. Z. (23610) SATILIK EV Moda caddesinde 107 No 9 oda önde ve arkasında bahçeli ser- hiç, kuyu, havagazı, — elektrik Ter- kos suyu temamı var, tam kârgir ve denize riağir. Görmek için her gün — ——— Zâyi ve itibardan düşmüş Pasaport iranin: Hoy şehrinden ite kılinan ve Ahmed oğlu Mohsin “amma ait olan 57112 umumi humaralı ve 10 a- ğustos 1926 tarihli pasaport başka k aY| 10 dan 12 ye kadar içindekilerine mü | bir kimsenin elinde görülecek olursa kantıni takibat icra olunacaktır. dair Ankara veya İstanbul Belediyelerinden alacakları vesikaları teklif mektuplariyle birlikte 23 Haziran 936 Salı günü saat On dörte kadar vereceklerdir. 6 — İhale 23 Haziran 936 dasaat 15de Belediye Encümeninde yapılacaktır. : 7 — Şartname ve nümuneleri görmek isteyenlerin | hergün İstanbul Belediyesine ve Ankarada Belediye ya- Zı işleri kalemine müracaatları. (1284) (3156) | Her tarafa bol yağmurlar yağıyor Merzifon, - (Tan) — Durmada: yağan yağmurlar bazı mahsule za rar vermeğe “başlamıştır. Çiçekti İ bulunan ekinler kınacık denilen teh likeli bir hastalığa tutulmuş; her kesi korku sarmıştır. Bu hal devan ettiği takdirde, bu yıl da rutubet » ten mahsul alınamıyacaktır. He: men hergün yağmur yağmaktadır. Son dolu, Taşan dağı civarmdaki köylerde pek bilyük hasar yapmış. tır. Yalnız pancar mahsulü çok gü zeldir. Köy güreşleri Antep, (Tan) — Halkevi tarafm- dan Bürç köyünde tertip edilen gü. reş, ümidin fevkinde rağbet gör » müş ve buna bütün civar köylüler seve seve İştirak etmişlerdir. Birin. ci “gelen © Kelpin' köylü Hüseyine Halkevinte bir aba hediye olunmüş- tur. Güröşleri müteakıp bay, Halke « vi başkanı, sağlık ve tarım direktör- lerile öğrelmenler ve Halkevi köy - cülük şubeleri üyeleri (tarafından faydalı söylevler verilmiştir. Antep büroşürü Antep; (Tan) — Uray, Anteba att olmak üzere tafsilâtlı bir broşür ney rine karar vermiş ve işe başlamış - ti. Broşür, şehrimiz belediyesinin tarihçesini ve yapılan işlerin hulâ - sasını resimlerile birlikte muhtevi olacaktır, Küçük Haberler İ * Antep, (Tan) — Pamuk ekimi. nin çok ehemmiyet aldığışu de- virde köylümüze iyi cins pamuk ye» tiştirmeği (Oöğretmek © maksadile Halkevi köycülük şubösi tarafından ptmük ziraati adlı bir broşür oha“ zırlanmıştır. Basımı bitmek Üzere o lan broşlir pamuk yetiştiren köylü lere parasız olarak dağıtılacaktır. * Antep, (Tan) — Bin beş yüz hektar kadar'yer tutan şehir civa» rının harita işi belediyece Hougler isminde bir Almana hektarı 245 li- ra İlyerindeni ihale edilmiş ve mü. hendis şehrimize gelerek İşe başla - maştır. TAN ABONE VE (LAN ŞARTLARI Sigortah Normal Türkiye icin © Dışarısı Nin > ai Şirketlerine mu Küçük sağ ötme İlağlar; 'daremszce almabilir, Küçük ilânlarım 5 satırlığı bir dele adr 80 kuruyrar. 5 satırdan fazlam içir satır başma $ almır Biz defa dan fazla İçin yekândan 94 16 kuru ndirilir. Memleket hartcma sigortah aba. arma racaat edilmeli