August 23, 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

August 23, 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

—az 10 Sigorta rezaleti tahkıkatı Sağken öldürülenlerin sayısı 839i buldu Sigorta rezaletine ait son tahkikat Du işte alâkası bulunanların öyle bir- kaç kişiden ibaret olmadığını, şebe- 'kenin mükemmel bir teşkilât ile ça- lıştığını, birçok kimselerin uzaktan yakından, bu yolsuzluklara iştirak etmiş olduğunu meydana çıkarmak- tadır, Dün de Beyoğlu emniyet memur- luğunda, Beyoğlu kaymakam: Daniş, emniyet memuru Fahri ve sigorta şirketi namına Aziz Göknil toplana- rak, akşam geç vakte kadar, dosyâ- lar üzerinde tetkiklerde bulunmuş- lardır. Tahkikat, görülen lüzum Oü- zerine, dündenberi son derece mah- rem cereyan etmektedir. Dolandırıcılıkta adları geçen kim selerden bir kısmı, gazetelerde işin meydana çıktığını okuyunca. birden- bire ortadan kaybolmuşlardır. Zabrta, bunları aramakla meşgul- dür. Bundan başka, ölmüş gösterile- rek sigortadan tazminat bedelini 8- lanların çoğu bugün, İstanbulda de- gildirler. Bunlar, paraları alır almaz, Avrupa ve Amerikada bulunan akra- balarının yanma gitmişlerdir. Yeni adresleri tahkik edilmekte- dir. Sahtekârların elebaşısı olan On- gir. rek, şimdiye kadar mühtelif, talardan on binlerce lira çektiği anlaşılmıştır. Faaliyetini tatil etmiş bulunan Nevyork sigorta şirketinin tasfive işlerinin uzatılmasmdaki hakiki se- bep, ancak bu sahtekârlıklar meyda- na çıktıktan sonra öğrenilebilmiştir. Nevyork şirketinin Ünyon #igortası nezdinde mümessili olan Voçino'nun bü işleri bir türlü neticeye erdireme- mesi, alâkadarlarda en ufak bir şüp- he bile uyandırmamıştır. Tahkik heyeti, Nevyork sigorta şirketinin, Ünyona dosyn- yl ay henüz tasfiye “#dilmemiş oldi görmüşlerdir . R Ünyon sigorta memurlarından bu hususta icap ettikçe malümat alın- mâktadir. ç Dosyaların hemen hepsinde muka- veleler ve diğer bazı evrakm İngiliz. | P ce ve Fransızca olarak tutulması da ayrıca bir suç teşkil etmektedir, Tet- kik edilen bazı doslarda. Ermeni Pat- rikhanesinden alınmış ölüm ilmaber- | leri de görülmüştür. Bunların. rast- | gele birkaç şahidin yalan yanlış ifa- delerine istinaden verilmiş olması, Ermeni Patrikhanesini müşkül bir mevkie koymuştur. Patrikhane memurları, talep üze rine verilen bu ilmühaberlerin — hiç- bir kanuni kıymeti olmadığını ve ne maksatla aranıldıkları kendilerince malüm bulunmadığını ileri sürerek, bu hususta Patrikhaneye hiçbir mes uliyet teveccüh edemiyeceğini söylü- yorlar. Bir sigorta şirketinin mahkeme ka rarma müstenit olmıyan bu ilmüha- berler üzerine, muamele yürütmesi Patrikhane mehafilinde hayret uyan dırmıştır. Patrikhane ruhani mecli- sinde dinlenen iki şahidin sözlerile, Malatyalt bir Ermeninin ölmüş oldu- ğu tevsik edilmiş ve varisi eline bu yolda bir senet verilmiştir. Halbuki bu Ermeni ,hâlâ sağdır ve bugün Ma Jatyadadır. Patrikhane meclisi, sağ iken öldürülen bu adamın muamele- sini yapmağ için dört lira mum para- sı almış ve mukabilinde bir de mak- buz vermiştir. Patrikhanenin böylece 17 Ermeni hakkında, ölü vesikası verdiği tesbit edilmiştir. mesine karar verilmiş olanlar arasm dadır, Ancak, işin meydana çıkması ile; bu son dolandırıcılıkları yapmı- ya imkân kalmamıştır, Onnik İplik- çiyanla, Nevyork sigorta şirketi me- murlarmdan Vaçino kabahati biribir lerinin üzerine atmaktadır. Onnik, yeşil kaplı defterde adları yazılı sigortalıların isim ve adresle- rini Vaçinodan aldığını iddia etmek- İte, Vuçino ise, bu işin baştan sonuna kadar Onnik tarafından tertip edildi- ğini, kendisinin bundan malümatı ol- madığını ileri sürmektedir. Tetkik edilen dosyalar arasında, bir de sigortası yanmış bir adama sit bir mukavele sureti bulunmuştur.! Onniğin bu mukavele sigortadan 1000 lira para aldığı ve 250 lirasını sigortası yanan adama vererek geri kalan 750 lirayı ortaklarile paylaştı- gı anlaşılmaktadır. Doktor Asafın imzasını tasdik et- mesinden dolayı. bir aralık adi gaze- telere geçen hükümet doktoru Fey- zinin, bu İşle hiçbir alâkası bulun madığı tamamile anlaşılmıştır. Esa- İsen hükümet doktorları yalnız rapor altındaki imzanın o raporu veren da bir dolandırıcılık işiyle alâkasmı hilmiyerek imzalamıştır. Tahkikat heyeti, dün akşam geç | vakte kadar Beyoğlu emniyet O me- murluğunda meşgul olmuş ve daha üç donyanın tetkikini bitirerek adli. yeye vermiştir. Kendi hakkında da bir dosya bulu- nan Beşiktaşta, manifaturacı Meh- met Selim, bu İşte hiçbir alâkası ol- madığını, evvelce Ünyon sigorta şir- ketine yazıldığını, fakat son taksit. lerini veremediğini söylemektedir. an akşama kadar, elde kalan gan pü si Sahtekârlar, bilhassa 1926 senesin denberi, faaliyetlerini. arttırmışlar, ve Nevyork sigorta şirketine ait po- liçeler üzerine, birçok kimseleri öldü. rerek paralarmı paylaşmışlardır. Şim diye kadar yapılan araştırmalarda, sağ oldukları halde ölmiiş gösteri- Jenlerin sayısi (85) i bulmuştur. Daha kırk kadar kişinin, ölüm ve- #ikaları hazırlanmak üzere bulundu- i2. yapılan tahkikattan anlaşılmak- Pul müdüriyeti muhasebecisi Şem- setin Nuriden maada, Yeşilköy be- lediye şubesi memurlarmdan Niza- mettin Ercan, Beşiktaşta, Köyiçinde oturan Mehmet Selim ve Yüksekkal- dırımda oturan Yazıcıyan öldürül. Osmanlı Bankası Şark Merker Ecranesi İstikrazlar Türk Borcu T ” rı » w ABC. İstikrarı Dahili ya Mısır tahvilleri 1886 T 1903 TI 1 Tahvilât Rühtam Anadolü 1 ve FI ” ni —— 101.— ” ı Taksim Stadyomunda | Itfaiye şenlikleri çok parlak oldu Dün, bu yıl 40 gün 40 gece siirecek olan İstanbul sezonunun en canlı ve en enteresan günü idi. Belediyeye bağlı İtfaiye Müdürlüğünün tertip ettiği zengin ve meraklı numaralarla dün on bin kişi 1710 dan bugüne ka- dar geçen zamanı yaşamış oldu. Filhakika stadyom daha saat 14 te hıncahımç dolmuştu. o On bege doğ- ru şehrimizde bulunan hemen bütün meb'uslar, bazı vekiller ve diğer 7€- vat ta geldikten sonra tam 15 te ka- pılar kapandı. Esasen artık stadyo- ma bir tek kişi almabilmesi imkân - sızdı. , Merasime başlarken Merasime itfaiye bandosunun istik- lâ) marşile başlandı. Marşı, Vali ve Belediye Reisi Muhittin Ustündağın bir nutku takip etti, Muhittin Üstündağ, merasime gel İmek ve şehir işine alâka göstermek lütfunda bulunanlara teşekkür ettik- ten sonra dedi ki: '— Yangın, itfaiye. İstanbulun bütün tarihinde ve bütün hayatında biri ıstırap ve sefaletin, öteki ümit İve tesellinin sembolü olarak büyük İyer tutmuş, biribirine âmansız düş - man, çok zorlu iki kuvvettir. İ Bu kuvvetler arasmda durmadan süren varlık ve yokluk boğuşması- nı şehir itfaiyesinin 250 yıldır hangi vasıtalarla idare ettiğini, şimdi bu - rada; bir tarih monoğrafisi okur gi- bi, derli toplu göreceksiniz. Ve ken- di görüşlerinize dayanarak cümhuri- yet Türkiyesinin mal ve can bütün var olanı ateşe karşı behemehal ko - rumak için nasıl bir yenme iradesile işi ele aldığnı mukayese ve takdir etmek fırsatını bulacaksınız.” Bundan #onra, bir mektepli kiz kısa, fakat heyecanlı bir nutuk söy- ledi ve kahraman ordumuz hudutla- rımızı, fedakâr polisimiz iç emniyeti: mizi korurken yüksek ruhlu itfaiye- cilerimizin de hayatımızı, malımızı, inülkümüzü kurtarmak için nasi uğraştıklarını ve bundan. tanbullularm kendilerine ne minnettar bulunduklarmı anlattı ve cok alkışlandı. Res- * geçit başlıyor İşin başlangıç kısımları bu suret- ie nihayet bulduktan sonra, progra - mın esas numaralarma geçildi. İlk olarak 1710 da (Gerçek Davut - Kü- çük Davut) tarafından tesis edilen Yeniçeri tulumba takımı orijinal kı- yafetlerile sahaya çıktılar. Ondan sonra bugünkü ; itfaiyenin piyade kısmı önlerinde mizıkaları ol- duğu halde bir geçit resmi yaptılar. Bunu 1869 dan 1923 «e kadar geh- ve yangmı haber veren kule nöbet- çileri takip etti. O zaman köşklü adı verilen bu nöbetçiler orijinal kıya - fetlerile ve nâra atarak sahaya gel- diler, Biri halka, diğeri resmi daire- lere, üçüncüsü de mahalle bekçisine yangını haber verdi. Eski yeniçeri tiplerini canlandıran gocuklu, pala - bıyık, iri sakallı mahalle bekçisi ka- İlm ve uzun sopasını vura vura ma - halleyi — stadyomu — dolaşarak halka yanginı haber verdi. Bekçi ile köşlüler sahadan çekilin- ce Karagümrük, Kadirga, Mevlâne - kapı ve Otakçılar semtinden teşkil edilen tam takımlı tulumbacılar tari- hi kıyafet ve tulumbalarile ve halkın sürekli alkışları arasında sahaya çi- karak bir geçit resmi yaptılar ve nâ- ra atarak, kendilerine mahsus numa» ralarını göstererek çekilip gittiler. Daha sonra 1874 te kurulan askeri itfaiye bir geçit resmi yaptı ve biraz Jsonra da meşrutiyetin ilânını mütea- ap yalnız kıyafette değişiklik yap « mak suretile ipka edilmiş olan bu it- faiye tekrar sahaya geldi. Bir müd- det sonra, bunlar yerlerini 1923 te es ki belediye reisi Haydar tarafmdan kurulan ilk belediye itfaiyesine ter- kettiler. Ve bunları da bugün elimhu riyet idaresi zamanmda tekemmül eden, hakikaten tam manasile asri ve mükemmel teşkilâta malik olan it- faiye takip etti. Çok alkışlandı. İtfaiye efradının harekâtı Biraz istirahatten sonra bugünkü itfaiye efradını muhtelif beden ha- reketleri, maske, merdiven talimleri, tahlisiye vesâitinin istimali gibi muh telif hareketler yapıldı. Bu hareket- lerin herbiri çok meharete mlltevak- kıf ve hakikaten görülmeye değer imi AN ' Iki taraf Roma, 22 (Tan), — İtalya, İspan-! ya işlerine karışmamak hususundaki Fransız teklifini kabul ederken, İs -| panya için iane toplamak hususunda- ki eski ihtirazi kaydini muhafaza et mektedir.” İtalya Hariciye Nazırı Fransız sefirine verdiği notada Şu noktalara işaret etmektedir: 1 — İtalya, İspanya ve İspanya müstemlekelerine, mühimmat Ve harp malzemesi, tayyare ihracını me- netmeği taahhüt eder, 2 — Malya, bu memnuiyeti, şim- diye kadar akdedilmiş bütün muka- velât hakkında tatbik etmeği taahhüt eder. 3 — İtalya buna benzer tedbirler alacak devletlerle devamlı teması mu hafaza etmeği taahhüt eyler. 4 — Hükümet bu kararları, İngil- tere, Fransa, Portekiz, Almanya ve Birleşik Amerikanm iştiraki halinde, derhal tatbik etmeğe hazırdır. Notaya şu kayıt ilâve edilmiştir: “Doğrudan doğruya müdahalede| bulunmamak,, teklifini kabul eder - ken, İtalya, “bilvasıta müdahale, Ku- susundaki malüm nokta! nazarmı ve binsenateyh, husus! surette ane der- ci ile gönüllü keydinin, işbu anlaş - maya dahil olan memleketlerde yasak edilmesi lâzım geldiği kansatini mu- hafaza eder. 'Notada, silâh imal eder tekmil Av- rupa milletlerinin #yni taahhütlerde bulunmaları lüzumundan bahsedil - mektedir. İtalyada memnuniyet Roma, 22 (Tan) — İtalyanm, Fran saya verdiği nota siyasi mahafilde memnuniyetle karşılanmıstır, Bu no-! tanm İspanyol işlerine ademi müda-| hale hakkındaki Fransız plânmı tat- bik mevkiine konmasma hizmet ede- eek bir mahiyette olduğu beyan odi)- mektedir, nacak konferansm (hazırlanmasını kolaylaştıracağını ilâve etmektedir. Londrada nikbinlik Londra, 22 (Tan) — İtalyanın, İs. panya işlerine müdahale edilmemesi hakkındaki Fransız teklifini kabul et- tiği haberi, Ingiliz siyasi mahafilinde memnuniyet uyandırmıştır. Fransız diplomasisinin bu suretle bir muvaf- fakıyet elde ettiği kanaati izhar edil mektedir. Umumi kanaat, Avrupa devletlerinin İspanya içişlerine mü - dahaledeki tehlikeyi anladıkları mer- ispanyada son vaziyet kuvvetleri süngü süngüye harp başladı len Alman tayyarelerinin iadesi va bu meselenin balli için gerek Madrit- te ve gerek Berlinde âcil teşebbürler- de bulunmuştur ve halen de bütün nüfuzunu kullanmaktadır. Bir konfetans mı toj Paris, 22 (Tan) — Fransa hükü- metinin, İspanya işlerine karışılma - masi etrafındaki müzakereleri tâcıl etmek için bir konferans toplatmağı düşündüğü hakkındaki haberler bu - rada salâhiyettar mahafil tarafmdan n8 teyit, ne de tekzip edilmektedir. Hükümet mahafili, bu fikrin henüz bir tasavvurdan ibâret olduğunu söy- lemektedir. Amerikanın bitaraflığı Vaşington, 22 (A.A.) — Hariciye Nezareti, İspanyada harp malzemesi satışı hususunda hükümetin nasıl bir durum alacağını soran mühimmat fabrikacılarma, bu gibi satışların, Birleşik Amerikanm $ıkı bitaraflık siyasetine uygun olmadığını bildir - miştir. Hariciye Nezareti, bu kabil talep- lerin pek fazla olmadığını ilâve et - miştir. Portekiz de cevap verdi Lizbon, 22 (A.A.) — Hariciye Na- zırı Manteiro, Lizbondaki Fransız el- çisine, Fransız «demi müdahale tek- liflerine verilen Portekiz cevabı tevdi etmiştir. Bu cevaba, Pörtekiz hükümeetinin mülâhazalarmı ihtiva eden bir vesika raptedilmiştir. Paris, 22 (Tan) — Sevil radyosu- na nazaran General Molla'fitm-kuy- vetleri Guadaramı cephesinde mü- him muvaffakiyetler elde etmiş bu- lunuyorlar, Hükümet membalari ise bunun tam aksini iddia etmektedirler, Diğer bir habere göre Malaga gar- nizonunda bulunan hükümet kuvvet- leri isyan etmişlerdir. Kordu şehri - nin hükümet kuvvetleri tarafmdan işgali bildirilmektedir. Asilerin “Bspana” kruvazörü bu- gün Sen Sebastiyeni topa tutmuştur. Şimal cephesinde harekete geçmiş olan hükümet kuvvetleri, kaybetmiş oldukları Badajoz şehri civarında mühim bir zafer kazanmışlardır. Ay- ni kuvvetler Badajoza doğru ilerle « mektedirler, Muharebe şiddetle devam ediyor Hendaye, 22 (A.A) — Asilerle hü- kezindedir. İspanya ihtilâlinden 0-| kümete sadık kıt'alar öğledi ğan beynelmilel buhran biraz hafifle- miş ve Sovyet Rusyanm, İspanya ih- tilâli hakkında ihtiyatkâr bir süküt muhafaza etmesi, mevcut nikbinliği artırmıştır. İngiltere, Madritle Berlinin arasını bulmıya çalışıyor Londra, 22 (Tan) — İngütere, Al manyanın İspanya işlerine müdahale- de bulunulmaması meselesinde ala - cağı hatti hareketin Kameron hâdise- sinin memnuniyeti mucip bir şekilde halledilmesine bağlı olduğu suretin - deki haberi teyit eder mahiyette bir haber almamıştır. İngiltere hükümeti Madrit hükümeti tarafından zaptedi- ————— bir mahiyette idi. İtfaiyemizin bu sahadaki terakkisi de halkın sik sık ve coşkun alkışlarile mukabele gör- dü. Artık sira yangın söndürme tec- rübelerine gelmişti. Evvelâ ortaya küçük bir kulübe getirildi. Bu eski tulumbacılarla asker! itfaiye tarafın- don müştereken söndürüldü ve bu Su- retle eski zamandaki yangın hayatı canlandırıldı, Stadyomda yangın var! Bundan sonra, sahaya iki katlı ah- sap bir evle bir katlı bir ev getirildi. İrun Panpielun yolu üzerinde ateş teati etmişlerdir. İki taraf yola hâ- kim olmak için Lapauncher civarm- da karşılıklı mitralyöz yerleştirmiş- lerdir. İrun arkasındaki küçük tepe ler üzerinde hükümetçilerin yerleş - tirdiği toplar, Guadelupe ağır topçu- sundan yardım gören âsi mevzilerini bombardıman etmiştir. Hükümetçiler Barbil'de ağır bası yorlar. Fransız sahillerindeki ihtiyat tedbirleri meriyette devam ediyor. Bechaline — Briatan yolundan geç- mek için kimseye müsaade edilme- mektedir. Fransız toprağına mütead dit mermiler düşüyor. Akdenizdeki İngiliz donanması Cebelliüttarık, 22 (A.A) — Çusen Elizabeth zırhlısı Maltaya hareket etmiş ve Repulee kruvazörü de Va- lencia'dan buraya gelmiştir. Diğer beş zırhlı İngiltereye gitmiş. tir. Kordu hükümetin eline geçti mi Madrit, 22 (A.A.) — Reuter A- Jansı muhabiri bildiriyor: © Madride gelen ve henliz teyit edil. miyen haberlere göre Cordou şehri bm kuvvetlerinin eline düşmüş- ihale siyasetinin hükümsüz İki katlı ev tutuşturuldu. Alev saça- | Madrit, 22 (Tan) — Kordobanm ğı sarmıştı ki, Şişhanede bulunan | hükümet kuvvetleri tarafından zaptı Beyoğlu itfaiye grupuna stadyomda | haberi teyit edilmemiştir. Hükümet yangın olduğu telefonla haber ve-| kuvvetleri Navalperal şehrini zaptet- rildi. İtfalye, gayet az bir müddet-| mişlerdir. te ve bütün otomatik teçhizatile sn-| Asiler Saragosse vo Kup tarafla - haya geldi. Bir taraftan yanını it-| rmda bozguna , Sevil de fa etmeye çalışırken, diğer taraftan | Slamo radyosu ile neşrettiği bir ha da ateş almaya başlıyan yanındaki | berde âsilerin Aragon cephesinde b“ kulübeyi kimyevi maddelerle ve bol | Katalan kolunu mağlüp ettiklerini, 23 su ile yangından kurtardı. Bü su - | kamyon, yedi top vebir mitralyöz retle sürekli alkışlarla da merasime | silâh ve cephane aldiklarını haber geç vakit nihayet verildi. mam Y.S W6 arasında 15 - 20 güne kadar vaziyet anlaşılacakmış! Londra, 22 (A.A.) — Deyli Teleğ” raf gazetesinin Madritteki hususi müs habiri ile görüşen İspanya Başvekil demiştir ki; 3 “— Size şu kadar söyliyebilirim kir on beş, yirmi güne kadar kat'i vaz yetlerle karşılaşacağız. Fakat, çet€ harbi belki haftalarca, aylarca sürüp gidecektir. Ecnebi mallarına gelen z& rarlar, tazminat verilmek suretile ta mamen telâfi edilecektir. Kamerun isimli Alman vapuru hak | kımdaki suale de Giral şu cevabı ver- miştir: “— Bu vapur, İspanyol sularmda durdurulmuş ve Kadiks'e petrol nak letmekte olduğu görülmüştür. Peterol ithali yasak olduğundan Kamerun v8” Puru kaptanma, geri dönmesi söyle miştir. | Bir muhabir yaralandı Madrit, 22 (A.A.) — Guadalupf cephesi yakmında yaralanan Havas | Ajansı muhabiri Lelorrain'n sehhi vaziyeti endişe verici mahiyette de * Bildir. Bir Sovyet gazetecisi Madritte Madrit, 22 (A,A.) — Sovyet yaz cılarından ve Pravda gazetesi bagmı” harriri Koldzov buraya gelmiş ve Gi Tal tarafımdan kabul olunmuştur. Gi“ | ral İspanyaya karşı izhar edilen mf | habbet hislerinden dolayı Sovyet mik yetine teşekkür etmiştir. Londradan Mi ğ 5 Ispanyaya gönderilen ngiliz tayyareleri Ingiliz gazetelerinin haber verdiğ ne göre ingiltereden Ispanyaya y tayyare yola çıkmış, bunlardan Ispanyaya varmış, ikisi yolda p lanmıştır. Mesele, hizmetten çıkarıl miş tayyarenin. altın mukabili gla rak kısmen hükümete, kısmen âsile” re satılmasından ibarettir. yare Portekize gitmek üzere üç h evvel yola çıkmıştır. Bunlari zirleri tükenmiş ve Bordo civarındf yere inmişlerdir. Fransa hükümet) bunların yollarıma devamma müsas” de etmemiş, İngiltereye iade edilmi" lerdir. Bundün sonra İngiltere hükümeti. hava hatları şirketi nezdinde teşeb * büsler yapârak eski tayyarelerin giltereye gönderilmemesinin tem z istemiştir. Bunun üzerine şirket Pof” | tekize olan satışı feshetmiş, tayyar” leri Lehistanda kullanmak şarti | berliye şirketine satılmıştır. Tayyareler pilotlarının idaresi & tında İngiliz toprağından ayrılır “| rılmaz Ispanya yolunu tutmuşlardif” ket eden diğer üç tayyare Barselon” varmış ve İspanya hükümet kuvvet” lerinin eline geçmiştir. Hususi şahıslar tarafından Tspaf ” | yaya tayyare Satılarak ademi Kı, İngilterede şiddetli bir infial lini geçirmesine rağmen halk heyet” ri sayfiyeye kadar giderek protes” nameler vermişler ve parlâmenton' derhal toplanmasını istemişlerdir. Mister Baldvin tatiline fasıla vek Londraya gitmiştir. Italya Libyadaki kuvvetlerini Roma, 22 (A.A) — Havas Aİ #1 muhabirinin salâhiyetter bir me". badan öğrendiğine göre İtalya. H*. | beşistanda bulunan ve Akderizd€ ziyetin gergin bulunduğu esnadı vini yada ve Ege denizinde tahşit edi olan kuvvetlerinin büyük bir j nr İtalyaya cağırmıstır . Ti