3 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e———> 2 Yunanistan mektubu Yunan hükümetinin mühim kararları TMetaksas rejiminin şiarı “ Ahalinin devlet | | karşısında müsavi, devletin bütün ahaliye : ——— karşı âdil İ olması ,, dır ATEŞLİ MUCADELE: * Yunanistanda milli talebe birlikleri | Davutpaşada bir araba devrildi İçindekilerden ikisi ağırca yaralandı Etyemezde, Davutpaşada oturan Hamit, dün yeni aldığı bir beygiri, arabasina koşmuş, ve Mustafa İle Cemal adlarında iki tanıdığını da içi ne oturtarak, tecrübe yapmak iste « miştir. Arabays ilk defa koğulan beygir, biraz yürüdükten sonra, bir » denbire çifte atmiya ve arabayı deli gibi yokus aşağı sürüklemeye başla- mıştır. Arâba, bü şiddetli tazyik al- tında çok geçmeden devrilmiş ve İ « çinde bulunan Mustafa ile Cemal, yaralanmışlardir. Yaralılar hastane » ye kaldırılmıştır. Bir tramvay kazası Rifat isminde biri, dün Davutpaşa ön, Etyemez tramvay durak yerinde dolaşırken, Sirkeciden gelen Yediku- le tramvay arabası kendisi1e çarp - maş ve hafifçe yaralamıştır. Altı metreden düştü İIstavri isminde biri, dün Mercan - İda Valde hanımın penceres'xden aşa! ğı sarktığı bir sırada başı dönerek; ali metro yükseklikten yere düşmüş | ağır sürette yaralanmışur. İstavri hastaneye kaldırılmıştır. Mehmedi öldürenlerin muhakemesine başlandı komünistliğe ait kitap ve risaleleri toplıyarak meydanlarda yakı" | Sarayburnunda paçavracı Gül Meh yorlar. Yukarıki resim, Atinada Akademi meydanında yakılan Kitapları gösteriyor A tina, (Hususi muhabirimiz ya- zıyor) — Beş Ağustosta Yu- nanistanda hüküm süren yeni Idare- nin hariçte yaptığı akisler devam e- diyor. Dünya milletlerinin faşist ve anlifaşist zümrelere ayrıldığı gözö- nünde tutulduğu zaman birincileri- nin lehtar, ikineilerinin aleyhtar ce- reyanlara sahne olduğu görülür. Yu» nanistanda örfi idare ilân edildiğin- denberi her zamankinden fazla bir gükün hüküm sürmektedir. Komünisilerin i hareketleri Non zamani yatrolarda hükümet ları saatlerce en kaba vasıflar! hievediliyor ve halk hükümet aleyhine tegvik olunu- yordu. Şimdiye kadar Yunanistanda bazı burjuva senkida ve cemiyetleri- le komünist mebusları arasındaki vaziyet, çok defa bir burjuva teji- mi düşmanlığına yol açmış, hattâ komünistler ileri giderek İspanya i- şinde solların kazanmakta oldukla- rını ilân ettikleri görülmüştür. Bun- lar, devlet memurları kadrosuna da nüfuz etmekten geri kalmamışlar ve . İdare makinesini bu memurlara aşı - lamakta oldukları menfi fikirlerle felce uğratmıya çalışmışlardır. Dira- yet ve meziyetleriyle tanmmış bir as ker olan Metaksas, devlet ve milletin menfaatine matuf icraata kalkıştığı zaman daima komünistlerin hücümü- na maruz kalntıştır. Fakat 5 Ağus - Yeni ve kat'i tedbirler imdi, hükümet işe başlamıştar. Kaybedilen - fırsatları telâfi için hızla yürümektedir. Metaksas rejiminin şiarı: “Ahalinin devlet karşısında müsavi, devletin bütün a- haliye karşı âdil olması,, dir. Melak- sas, Makedonyada fazla tahribat ya- pan heyecanım önlenmesi için kat'i tedbirleri aldırmaştır. Milf paranm korunması, Polonyadan fazla mik - tarda kasaplık hayvan alınmaması için haftada iki günet kesilmesini ve et yenilmesini yasak etmistir Ispanya vaziyetleri münasebetiyle zeytinyağlarına fiat bindirildi rülerek ihracat menedilmiş, rnüzake- re sonunda etin fiatı beş drahmi ola- rak kabul olunmuştur. İşçi sınıfını komünistlerin telkinlerinden kurtar- mak üzere 10 milyon 600 bin lira sarfedilerek Atina, Pire, Selânik, Patras, Golos ve ' Kavalada işçi top- lantı binaları inşa olunacaktır, Gazete fiatleri arttırıldı u ayın başından itibaren gaze telerin fiatları bir misli art- tırılmış, hususi bir kanunla iki drah- miye çikarılmıştır. Parayı koru- mak için gazetelerin yapacakları kâğıt masraflari tahdit, ve piyanko, İkramiye ve tali oyunları ile meşgul olmaları menedilmiştir. Gazete icin alınan 2 drahminin sahip, tabi, bayi ve müvezziler arasında ne nispette tos 1936 da ilânma karar verilen u-İpaylaşılacağı bir kanunla tayin olun- mumi grev teşebbüsü ile bu grevin |muştur. komünistler tarafmdan ihzar edil - Hafta tatili bütün memlekete ve miş olması, hükümeti örfi idare ilâ-| halk smıflarına, bu arada mürettip- mma mecbur etmiştir. Bu vaziyete |lere ve gazete işçilerine de teşmil e- muhalif memleketlerde çıkarılan şa-|dilmiştir, Artık pazartesi günü gaze- Yialara rağmen 13 komünistten ma-|te çıkarılmıyacaktır. Cümartesi ba - — hiçbir kimse tevkif olunmamış-|sılmak şartiyle pazartesi günleri e - ır. medin deposunda bekçilik eden Se - lim hocayı sopa ve bıçak darbelerile öldürerek depodaki paçavreleri çal- maktan suçlu Abdullah ile Sergis ve bıçağı saklıyarak cürüm delülerini ortadan kaldırmaktan suçlu Abdul- lahin dostu Saimenin dün, ağırcera- da duruşmalarına başlanmıştır. Suçlular, cinayeti (o işlediklerini kat'iyyen inkâr etmişlerdir. Poliste. ki ifadelerini dayak zoriyle verdik »- lerini söylemişlerdir. Dinlenen şahitlerden hiçbiri, cina» yetin suclular tarafından yarığıığı hakkında kat'i bir şey söylememiş - lerdir. Muhakeme, tahkikatı yapan polis memurlarının çağırılması için başka güne bırakılmıştır. Tenvirat işlerinde çalışan | ecnebiler Tenvirat islerinde hâlâ bazı ecre - İbilerin çalıştıkları görülmüştür. Kü- çük sanatlar kanunu mucibince bu gibi işlerde çalışabilmek icin behe - mehal mütehassie olmak. lâzımdır. Bu itibarla, tenvirat işlerinde çali - şan ecnebiler bu aym on beşine ka- dar nafın başmühendisliğine müra - caat edeceklerdir. Mütshassıs oldnk- larin: ispat ettikleri takdirde ken - dilerine nafıs vekâletince tasdik e - dilmiş vesikalar verilecektir. Vesika almıyanlar işten menedile.ekle dir. Sovyet sefaret köşkünde çay verildi Büyükderedeki Sovyet sefaret köş- künde dün akşam tarih ve dil tetkik cemiyetleri Azasile, Üçüncü Dil Ku- rultayına iştirak eden ecnebi âlimler TAN Festival haftası Yarın akşam denizde fener alayı yapılacak İstanbul sezonu münasebetile fes- tival için gelen milli heyetler şerefine tertip edilen balo dün akşam Beyler- beyi Saraymda verilmiştir. Balo, çok güzel olmuştur. Festival heyetleri ba» lodan önce hayuz üzerinde hazirla- man plâtformda milli oyunlarını oy - namışlardır. İstanbul sezonu programı mucibin- ce yarın akşam Bebekte tertip edil mesi mukarrer bulunan mehtap âle- mi, tehir edilmiştir. Bunun yerine de- | nizde bir fener alayı yapılacak, bu a- laya festival heyetleri de iştirak ede- ceklerdir. Bir vapurun dibi delindi Limanımızdan transit geçen bir Norveç vapuru, dibi delindiği iç'n yoluna devam edememiatir. Yarasın dan mazot Sızan vapur, açığa gölü - pülerek tamir edilmeye başlanmıştır. debi nüshalar satılabilecektir. Hukukta yapıla- ve SW fs cak değişiklikler — F . * Dün Üniversitede bir toplantı yapıldı Dün üniversitede Rektör Cemil Bilselin başkanlığında yüksek tedri- sat umum müdürü Cevat, hukuk fa» kültesi Dekanı Sıddık Saminin işti - rakiyle bir toplaniz yapılmıştır. Bu toplantıda hukuk fakülzssirle yapıl. ması düşünülen değişiklikler görü - şülmüş, bu arada hukukun dört se » neye çikarılması meselesi de movyu baksolmuştur. Hukuk fakültesi dört seneye çıkarılırsa, mülkiye mekte - binde de tahsil müddeti bir sene arttırılacaktır. Güzel San'atler Akademisinin yeni şubesi Güzel sanatlar akademisinin şark İtezyini şubesinde yeniden ciltçilik, tezhipçilik, oymacılrk, levhacılık a - tölyeleri tesis edilmesine karar ve - şerefine bir çay verilmiştir. Çayda iki cemiyet âzslarile ecnebi . #limlerden bir kısmı, Sovyet sefareti erkânı, matbuat erkânı ve daha bazı davet- liler hazır bulunmuşlardır. Çaydan sonra Sovyet Rusyada alman iki film davetlilere gösterilmiştir. İrilmiştir. Bu atölyelere eski sanat - kârlar şef olarak almacaklardır. Bundan başka talebinin yapacağı eserler de istiyenlere parayla satila- caktır. ! Maarif Vekilinin tetkikleri Maarif vekili Saffet Arrkan önü - müzdeki salı günü Ankaraya gide - cektir, Saffet Arıkan, o güne kadar üniyersite ıslahatı ve orta mektep vaziyeti Ile meşgul olacaktır. Romanya ve Bulgaristandan ge'e- cek göçmenleri nakletmek üzere de- niz ticaret müdürlüğü Kalkavan va- | miştir. Şirketin Nâzım ve Hisar va- purlamı yakında Varna ve Köstence - ye hareket edecektir. Göçmenler Tuzlaya çıkarılacak ve İzmit civarındaki köylere yerleştiri- lecektir. pur şirketiyle bir mukevele imza et-| Teshin âletleri sergisine rağbet Şimdiye kadar 60 firma müracaat etti Ankarada açılacak teshin öletleri sergisinin hazırlıkları ilerlemekle - dir. Bu serginin gayesi memleketi » mizde maden kömürü sarfiyatını art tırmaktır. Maden kömürünün milli mahrukat olarak kabullime doğru gidilmekte - dir. Memleket dahilindeci orman kat'iyatı da bu maksatla tahdit edil miştir, Ankarada açılacık teshin â- mış olan teşebbüğlerin kuvveden fi- ile çıkmasını temin edecek ve bir ha- reket noktasi olacaktır. Bütün meşhur firmalar iştirak ediyor sergi komiseri Suat Şakir, bir mu- harririmize sergi hakkında gu malü- matı vermiştir: “— Sergi hazarlıkları hemen he - men tamamlanmak üzeredir. Şimdi - deceğini bildirmiştir. Bunların ekse- risi Alman firmalarıdır. Buna da se- bep Alman matbuatımın sürekli neş- riyatı olmuştur. Müracaat eden firmalarm arasm - da dunyanın en büyük İsimleri ve fabrikaları vardir. Memleketimizden de hemen bütün firmalar sergiye iş- tirak edeceklerdir. Serginin tenvirat kısmına gelince, bizde ilk defa tatbik edilen (endi- rekt) usul kullanılacaktır. Serginin muvaffakıyeti için hükü- metin gösterdiği yardım fabrikaları çok memnun etmiştir. Sergi ka- pandıktan sonra hükümet en Az mas- rafla işliyen âletler üzerinde öipa - rişler verecektir, Bu sene yapılacak yollar Yeni belediye bütçesi geldiği ci - hetle belediye fen müdürlüğü bu se ne derhal yaptıracağı yolları tesbit etmiştir. Bu arada, Bebek - Rumeli- Yüsarı yolu ve rıhtımı ile Şişhane - Tozkoparan - Tarlabaşı caddesi ve Şişli tramvay meydanı tamir edile - cek, Şişhane - Galata yolu parke olarak inşa edilece Dil âlimleri gidiyorlar Dil Kurultayı içtimalarında bulun- mâk üzere şehrimize gelen ecnebi dil âlimleri, başlamışlardır. Yunanlı Alim, dün A- tinaya gitmiştir. Sovyet âlimleri de bu akşam Ankaraya gideceklerdir. Alimler Boğazköy ve İzmire giderek hafriyat yerlerini ziyaret edecekler- dir. > Şeker şirketinde toplantı İstânbul ve Türkiye şeker şirketi hissedarları yeni şirketin teessüsü ile bir tasfiyeye karar vermiştir. Dün sabah, hissedarlar bir heyeti umumiye içtimar yaparak eski şirke- tin tasfiye işlörile meşgul olmuşlar ve hisseler hakkında bazı kararlar aj- mışlardır. Hafif yemekler — Kuru pirzolası, patates kızartması, vişne recelli pu ding. İ Ağır yemekler — Talaş kebabı et- Ti bamya, sütlâç. Bugünkü hava: BULUTLU havvül etmektedir. Bu yüzden derecei ha- rarette de ufsk tefek değişiklikler görül mektedir. Evvelki gün vasati yüzde 84 ©- lan rütubeti misbyede dün yüz bir tenerrül kaydedilmiştir. Bugün hava, 4r bunaltıcı ve yarı bulutlu olacaktır. Dünkü hava Dünkü hava umumiyet itibarile açık geç miş, öğleden sonra bulutlanmıştır. Hara - ret gölgede en çok 254, en az 17,3, güneş te en çok 54,5 derece olarak tesbit edil - miştir, Rütubeti misbiye yüzde 41 dir. Ba- rometro 160 civarmda seyretmişir. Rürgârt lodosten saniyede 9 metro süratle esmiş- tir, letleri #örgis! şimdiye kadar yapıl -| Dün Ankaradan şehrimize gelen ye kadar 60 firma sergiye istirak &-| memleketlerine dönmeye! Rütubeti üsbiye derecesi, durmadan ta-| .f de 43 kadar Ispanyada İöptiydnse elave» sks Yet iri Yuz ye edebilirsiniz. Noktalı yerler —— Bat / kısa süren, fakat çok kanlı bir piya- de harbi başlamış, İki taraf iki bin- den fazla maktul vermiş, binlerce in- san da yaralanmıştır. Buna rağmen şehir teslim olmamak için son İnadı - nı göstermektedir. Asi tayyarelerin de bombardımana iştiraklerine rağ - men gehri milislerin ellerinden al - mak mümkün olmamıştır. Bununla beraber asiler biraz daha İlerlemiş. ler, ilk ezici mukavemeti kırmışlar. dır. Asilerin San Sebastiyen üzerine yaptıkları bombardıman bir aralık durmuş, fakat tekrar başlamıstır. Madrit bugün de bombardıman edil. miştir. Malagada Diğer cephelere gelince, asiler O - viedo civarmda Salas kasabısını al- mışlardır. Cenupta en ehemmiyeyi bir sahil şehri olan ve asilerin Fas ile muvasalasını temin edecek vazi - yette bulunan Malaga şu dakikada asiler tarafmdan üç kilometre mesa- İ feden muhasara edilmiş bulunmakta dır. Asi tayyareler şehri şiddetle bombardımâti etmişler, Milihim hasa” rata ve derin bir korkuya sebep ol - müşlardır. Şehrin yakmda © esilere teslim olması beklenmektedir. Mala- ga halkı deniz tarikiyle kaçmak için kadınlı erkekli kıyılara akm ediyor- lar. Asiler La Lineada kadımlı erkek- li yüz kadar esiri kurşuna dizmizler- iz i Hükümet Londra, 2 (Radyo- Tan — Madritten alınan en son haberlere gö re hükümete ait iki ganbot La Line- a kıyılarma asker dökmek istemiş, muvaffak olamamıştır. Çarpışma €s- Dasında bir çok kimseler ölmüştür. Hükümet tayyareleri, asilerin bü - yük karargâhı olan Burgos şehrine bombalar yağdırmışlar, hastaneye de isabet eden bombalar birçok kimse- leri öldürmüş ve yaralamış, şehirde hayli tahribata sebep olmuştur. Bur gosun asi kumandanı, hastanenin bombardimanını beynelmilel Cenev- re Kızılhaçı komitesitiz gikâyet et - miştir. Hükümet kuvvetleri, tamamiyle İ- hata edilmiş olan Hüesea şehri Üze- rindeki tazyiklerini arttırmaktadır - lar. Hükümet kuvvetleri, Estrama- dur'de de terakki ve 'run şehri İse asilerin taarruzlarma nevmidane mukavemet etmektedirler. Hükümet kuvvetleri İran civarmdak! en mü - him sevküleeyşi nokta olan Punşaya hâkim bulunmaktadırlar. 3-9.086 dün 2000 öldü siz v4 mümin minepek,, pe asilerin işgali altındadır. Birinelde ——— Kabinede Büşvekil M. Giral kabinede ğişme yaparak geniş mikyasta hâlk cephesi hükümeti vilcuda geÜ””) meye karar vermiştir. Hükümet Dİ” kaç konsolos ile Atins, Londra “ Panama elçilerini azletmiştir. Paris, 2 (A. A. )— Havas ajat smın Madritten aldığı bir habere $) re, eski İç bakanı Salazar, süel isy9” bareketine iştirakinden şüphe edile” rek, Madrit nümune hapis hapsedilmiştir. Dışarda Londra, 2 (Radyo - Tan) — 1s panya İsyanının beynelmilel tesirli hakkında yeni haberler alınıyor. 5 diye kadar asilere silâh gevkinö'ğ. trahsit vaziyetinde olduğu Portekiz hükümeti, İspanyaya si ithali hakkındaki kararı kabul eti” gini bildirmiştir. Fakat -hilcüme! mensup bir heyet bir Belçika fabf” kasından 800 mitralyoz gatmalmısi İngiltere ve» Eransa..,, hükümeti İspanya isyanından dolayı ademi Bİ | dahale prensipini görüşmek İN. alâkadar devletler mavahhas'arıf : derhal toplanmasını istemişlerdi” Toplantı bu hafta Londrada yapılf” caktır, & Hükümete yardım Paris, 2 (Radyo - Tan) — Bir #” zete, Fransadan İspanyol milleri” külliyetli silâh ve cephane gö: diğini ve sevkiyatın devem ettiği” daha dün birkaç kamyon cepha! buduttan geçerek hükümet kuvveğ” rine verildiğini yazıyor. (Aksi; Fransez gazetesi de Fransız işçil” nin Ispanya milislerine cephane # lâh ve tayyare göndediklerini bAP” veriyor. İngiliz işçilerinin teşkil © tikleri bir kızfihaç heyeti de Mi de varmıştır. Umanite garstesi Ispanya sosyalistleri için açtağı İS de toplanan para 3 milyon fr geçmiştir. Bir Londra haberine İngiliz hükümeti bir kısım Ingilir * çilerinin Ispanya hükümet rine iltihaklarmın önüne gec” karar vermiştir. İngiliz ve Alman harp gemileri bombardıman! yi Cebelüttarık, 2 (A A, )— Dy cilere mensup tayyarelerdon ii dört bomba İngilterenin Voretst kruvazörü ile, Malaga açıkları bulunmakta olan bir Alman dist“” yeri üzerine düşmüştür. Takvim, Hava Geçen sene bugün Geçen sene bügün hararet gölgede aza- 26, 18), güneşte en çok 6l de- rece olarak kaydedilmiytir. Rüzgâr, eeni- yede 5,7 metro esmiştir. Tazyiki nerimi 760,9 milimerodur. Rütabeti misbiye yüzde 65 tir. Akşam üzeri beş dakika kadar ha - #f yağmur yağmıştır. N : 1 — Bugün İngiltere ve Fransanın Üç - ler konferansı hakkında müşterek bir teb- lif verip vermiyecekleri meselesi mevzuu bahsolmaktadır. 2 — Talyan . Habeş uzlaşma komüsyo-|9 nu bugün işini bitirmiştir. Delegelerin ka» hudade. geçtik- edilmekte. Güneş: 5,29 — Öğle: 12,13 — Akşamı: 18.29. Yatsı 316—*