3 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

3 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

ARKIN E ..* Yeni Yunan rejimi Başvekil Metaksas varılmak istenen hedefleri anlattı b “Ordu, hava ve donanmaya büyük ehemmiyet verilecek, yeni tayyareler, harp gemileri alınacak,, dedi Atina, 2 (A, A.) — Atina ajansı bildiriyor: Katimerini gazetesine yap tığı beyanatta başbakan Metaksas, Ağustosta vukubulan sıyasal değiş - menin kat'i bir ihtiyaç neticesi oldu- ğunu kaydetmiş ve demiştir ki: “.— Memleket o zaman uçurum ke- narmda bulunmakta ve komünizm tehdidi kan döküleceğini haber ve - ren emareler teşkil etmekteydi. Biz, kralm tasvibi ve milletin iradesiyle bu milli teşebbüse OBars'lmaz bir imanla giriştik. Diğer bazı memleketlerde olduğu gibi, halktan çıkan ve © kuvvetini halktan alan bir milli hükümet cep- hesi Yunanistanda da kurulabilecek- tir. Bu itibarla, hadisatın gösterdiği Yüzüm üzerine kaldırılmış olan sis - temlere rücu etmeksizin, memleket, halkı istismar etmeden onun menfa- atlerini koruyacak, hükümet eserine Yardım edecek halk mümessillerine sahip olacaktır. Sistem olarak siyasal âlem kaldı- Yılmıştır. Fakat ahlâk! kıymetleri u- mumiyet itibariyle tasdik edilmiş o - lan eski sıyasa adamları yeni siste- me iştirak etmekten menedilmiye - €ekler ve böylelikle hükümet eserine Yardım etmiş bulunacaklardır. VİLAYETLER İDARESİ Devletin idaresi hakkında sorulan bir süsle cevap veren General Me- taksas, direktiflerin merkezden veri- leceği, fakat vali ve beledive reisle- Harp veya müdafaa hazırlığı Fransada askerlik müddeti uzatılıyor Tokyo, 2 (A. A.) — Bahriye baka- »ı Nagano tayyareyle Tateyamaya hareket etmiştir. Mumaileyh, orada amiral Takahaşi kumandasmdaki 70 harp gemisinden mürekkep bir Japon. filosunu teftiş edecek ve bundan son ra filo, manevraya çıkacaktır. Bu Manevranm nerede yapılacağı gizli tutulmaktadır. İNGİLTEREDE Londra, 2 (A. A.) — Askeri ma- kamlar, dün parlâmentonun son ka - Tarı mucibince 24 bin kişilik piyade kuvvstini vücuda getirmek maksadi- le yapılacak efrat celp ve kayda adam bir beyanname neşrelmiş- FRANSADA Paris, 2 (A. A.) — Mili müdafaa Daladye dün mebusan ve se- Rato meclislerinin ordu komiteleri başkanlarmı kabul ederek kendileri» le milli müdafaa meselesi hakkında üştür, Figaro gazetesi, Fransız hüküme - Ünin askerfik hizmetini uzatmak için tta bulunduğunu yazıyor. Siyasal mahafil böyle bir tedbi » Min lüzumlu olduğuna müttefikan t getirmiş olmakla beraber rinin müfit buldukları her türlü te - şebbüslere girişmek salâhiyetine sa - hip olacaklarını söylemiştir. Her vilâyet şehri kendine mah - #us bir karaktere, bir harekete, ken- dine ait zenginlik ve alâka celbedici hususiyetlere malik olacaktır. Böy - lelikle, taşra halk ve bilhassa genç - liğinin artık bundan sonra vilâyet a- halisini doyuramıyacak vaziyette o - lan Atinaya gelmelerine lüzum kal. muyacaktır. ORDU KUVVETİ Milletin askeri kuvvetlerinin ço - ğaltılmasma bütün mevcüdiyetimle çalışacağım. Yunanistanm en müte- rakki devletlerle boy ölçüşebilecek bir orduya malik olmasına gayret e- deceğim. Memleketimiz, bunun için lâzmgelen bütün vasıtalara malik bulunmaktadır. Bütün Elen vatandaş larının İyi asker olmalarını arzu © diyorum. Bu maksada varmak için bilhassa gençliğin milli terbiyesine dikkat etmek gerektir. Gerek aske- ri, gerek sivil tayyareciliğimizin in- kişaf etmesine dikkat edilecektir. Yunanistan bir deniz devleti olduğu için deniz kuvvetlerine çok büyük bir ehemmiyet verecektir. Bir kaç torpito ısmarladıktan sonra, deniz inşaatı için tezgâhlar kurmaya ve de niz teşekküllerimizi islah etmeye ça- Uşacağız. Hükümet, tienreti bahri - yenin inkişafı için de ehemmiyeti tedbirler alacaktır. Haberler arasından seçtiklerimiz İÇERDE: Devlet Demiryolları memur- larmm tekalit sandığı nizam. namesinin tatbikine başlanmış- tır. Muş vilâyetinin Mutki kaza- sında tiltün ekimine müsasde edilmiştir. DIŞARDA: Eski İngiliz Başvekili | Lojt Core dün Londradan ilk defa Berline hareket etmiştir. , * Moskovada beynelmilel genç- lik günü hararetle kutlulanmış- tır. .. Letonya hükümeti Milletler proje vermiştir. . . Avusturyada bir hâkim, va» sifesine başlamadan evvel - bir hafta hapishanede yatarak mahkümlarm hayatlarmı teb kik etmiştir. 4 k Bir facia İzmir, 2 A.A.) — Kemalpaşa Bel- kahve yokusunun. virajmı freninin bozulmasından dşnemeyip düşen bir Milddet hakkında henüz bir mutaba- Kat hâsıl olmamıştır. Sırp - Hırvat Mala ihtilâfı Hırvatlara bazı imti- yazlar verilecekmiş Roma, 2 (A. A.) — İstefani ajan- Mam Belgraddan haber aldığına gö- 3 Yugoslavya bagvekili Stoyadino - #İĞ Hirrvat Jideri Maçek ile tıyuşma” Salışacak, Sırp - Hırvat ihtilâf. halli için kendisine bazı imti - verecektir. e Stoyadinoviçin temel yasasının lâğvma ve Yu- vyanm idare istiklâlini haiz vilâyete taksimine razı olacağı va enmektedir. Bu vilâyetler Sirbis- te Bosna, Hırvetistan ve Slovakya- kamyonda bulunan 18 yolcudân beşi ağır surette yaralanmıştır << Nekadar etyiyoruz? TAN İzmir, 2 (Hususi Muhabirimiz bil- diriyor) — Fuarı birinci gün içinde 14628 kişi gezmiştir. Türkofis Reisi Mecdet halı imalâthanelerini tetkik | etmektedir. Mecdet, halı ihracatmın arttırılması çarelerinin temin edile ceğini, halı iplikçiliğinin teşvik olu- nacağını söylemiştir. İ Türkofle reisi, üzüm kurumunda piyasa talep ve siparişleri Üzerinde de tetkikaf yapmıştır. Tetkiklerden alman neticeler şayanı memnuniyet- tir, Mısır pavyonunda İsmet İnönline izahat veren dahiliye ücaret müdürü Elmuhammet Sıtkı, Mısırın gelecek sene daha geniş bir teşkiMitla daimi bir pavyon inşa ettireceğini bildir. miştir. “İsmet İnönü İ Başvekil dün gece şehrimize döndü Arsnulusal İzmir foarım açtık - tan sonra evvelki gece İzmirden ay- İrilan Başvekil İsmet İnönü, açılış tö- reninde bulunan İktisat Vekili Celâl Başvekil İzmirden döndü İzmir fuarını dün on beş bin kişi gezdi, Mısır fuarda daimi bir pavyon kuracak Puvar açıldıktan sonra “Tan” objektifile mothalden görünüşü Bayar, Maliye Vekili Fuat Ağralı, Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, Sıh- hiye Vekili Doktor Refik Saydam ve İş, Sumer Bank Umumi direktörleri- lerile birlikte dün gece saat 23,10 da İzmir vapurile şehrimize gelmişler. dir. General İsmet İnönü ve diğer killer, Sarayburnu açıklarında liye Vekili Şükrü Kaya, Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü Aras, Nafia Vekili Ali Çetinkaya ile o Riyaseticümhur seryaveri Celâl tarafmdan karşılan» mışlardır. General İsmet İnönü, İz. mirden dönen vekillerle birlikte İs- tanbul motörüne geçerek doğruca Dolmabahçeye gitmiş, Atatürke mü- lâki olarak tazimlerini arzelmiştir. Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp ta bilâhare saraya gitmiştir. İzmirde bir rüşvet cürmü meşhudu İzmir, 2 (Hususi muhabirimizden) — Bugün evkef memurlardan Ser- vet, matbaacı Safadan beğ lira rüş- vet alırken cürmümeşhut halinde ya | kalanmıştır. Puarda Devlet Demiryolları köşesi Habeşte Habeş İmparatoru, yeni payitahtı İlolan Gore şehrine dönüyor. Burası 2,000,000 nüfuslu garbi Habeşistan merkezidir. İtalyanlar buraya gire- memiştir. Bu topraklar İngiliz, İsveç ve İsviçre himayesi altındadır. Kral Milletler Cemiyetinden bu sahanın kendisine verilmesini istemeye ka- rar vermiştir. . Bu karar, Milletler Cemiyeti nâ- mına vaziyeti bizzat tetkik etmek Ü- zere tayyare İle Habeşistani giden Habeş tıp heyetinden İngiliz Kapiten mii tetkikatı üzerine verilmiş” ir, Kapiten Brofil, pilotu Kapiten Van Rosen'le birlikte beş defa Habeşis- tana gitmiştir. Her defa Habeş hu- dudunu eçiginde Italyan harp tay- yareleri tarafından takip edilmiş, Türkiyede bir sene zarfmda adam başına yenilen et miktarı 4 ki lodur. o İngilterede bir sene zarfmda a- dam başma yenilen et miktar 100 kilodur, 0000009000 00000090090 00000 harp var İtalyaya vapur dolusu yaralı geliyor, Goredeki müstakil Habeş hükümeti büyük bir harp j için hazırlık yapıyor ve nihayet Italyan harbiye nezareti tarafımdan tekrar Habeşistana dön- dükleri takdirde tayyarelesine ateş edileceği bildirilmiştir. Kapiten Brofil diyor ki: “Habeşistanda çete harbi dur- maksızın devam etmektedir. Şimdiki halde İtalyan kontrolu altında bu- lunan arazi Habeşistan ancak beş- te biridir, Geçen hafta Süveyş kanalından 450 Italyan yaralısı taşıyan bir ge- mi geçmiştir. Biz iki buçuk ay içinde beş defa Habeşistana girdik. Her defasında Italyan tayyareleri malâmattar imiş iler gibi bizi takip ettiler. Bulutla- rım üzerinde, onlarm motör seslerini igitiyorduk. Fakat ne bizi yıkalamı- ya, ne de Gore'yi ateşe tutmıya mu- simli rmakale vaffak oldular, Gore'de imparator namma Ras Imru'nun muvâffakıyetle hükümet kurduğunu gördük. Yekdiğerine düş- man olan Galla ve Anharikler müş- terek düşmana karşı birleşmiş bulu- nuyorlar, Birkaç hafla İçin yağınır- lar dinip te yeni harekât başlayınca İtalyanları ncenup cephesine ilerle - meleri muhtemeldir. Orada göllere vararak deniz tayyareleri için bir ka rargâh kurmayı ümit ediyorlar. Bu noktayı da sonra Tana gölü ile bağ- lyacaklardır. Bu iki noktadan garbi Habeşistana havadan xülcum ede. ceklerdir. Habeş reisleri, kendilerini bekliyen akıbeti biliyorlar. Fakat veziyetlerinin zayıf olmasına rağ - men topraklarını müdafaaya azmet- miş görünüyorlar. En iyi Habeş generallerinden biri olan Rds Desta cenup cephesindedir. Ve ileri hareketi için hazirdir. İtal- yanlar gimalde tutunabilmek ve Adis Ababayı korumak için hayli uğraş - mıyz mecburdurlar, Galla ve Amharikler imparatora sadıktırlar. Imparator dönese onun- la birlikte harbetmiye hazırirdar, mek sihhati zayıflatabilir Mi- letin gıdasını alabilmesi için daha fazla et yiyebilmesini te- min Yizmadır ır em “ELE Cıgara! Gerci bizim için çok büyük bir ge- lir kaynağıdır amma şu ciçarada İnsana bir Mübalilik verir değil mi? Ekmek yemede, su içmede bir ciddi- yet vardır da cigara İçmede sadete kâh bir sahte vakar, kâh göze ba- tan bir kayıtsızbk görülür . Ben cigara içmem, içene de kızmam. Lâkin resmi memurlarm iş başmda cigara içmelerine hiç tahammül ede- mediğim gibi meselâ bir alış veriş se- rasında karşımdaki satıcının da ciys- ra içmesini hoş görmem. Çünkü hav- salamda cigara gayri ciddi bir nes ne. dir. Bir aralık resmi dairelerde kahve içmeyi yasak ettilerdi Hâlâ cari olup olmadığını bilmediğim bu ya - sak doğrusu pek hoşuma gitmişti. Bu sözlerime şimdi cigara içenler, kahve tiryakisi olanlar pek haklı ola- rak kızacaklardır. Amma ne çare ki bu kızmaları bize iş başmda cigara içtiren Mübali sistemin hafifiğini .gideremez. Bu böyle oladursun Orta Avru - padan dönerken ayağım Bükreşe düşmüştü. Sehrin ana caddelerinden Elizabet Bulvarı) ve (Kalea Viktor- ya) da dolaşırken bu Iki büyük soka- ğın birbirile çaprazlaştığı yerde sey» rüseferi idare eden polis gözüme iliş ti. Bir hayli yaldızlı ve renkli lnlfor- ma giymiş olan seyrüsefer memuru bir elile belki de içinde memleketin mazırları, generalleri ve meb'usları o- lan otomobillere yol gösteriyor, di « ! ger elile de rahat rahat cigarasımı !çi» yordu. “Belki tesadüftür, bu âvare memur da bir istisnadır. dedim. Fa- kat ertesi giin başka yerlerde de ayni tiryakllik ve lâübalilik sahnesine şa- hit olduktan sonra bizde, dairelerde ve kalemlerde cigara İçilmemesini zemzemle yıkanmış bir âdet olarak kabul ettim. Bu satırları bir memleketin polisini tenkit için değil, gördüğüm bir şeyin bende bıraktığı intıbar nakil için yaz- dım, . Yoksa Bükresteki Rumen polisi cigara içmiş veya içmemiş neme ge- rek İş başmda bizimki içmiyor ya! siz ona bakın! B. FELEK İstanbul radyosu Bu ay içinde hükümete geçiyor Ankara 2 (Hususi muhabirimiz * den) — İstanbul radyosu bu sy için- de posta idaresi tarafından devrali - nacaktır. Posta idaresi radyoya yeni bir şekil vermek Üzere hazırlıklarına başlamıştır. Etimesutta kurulacak büyük radyo merkezi hakkındaki kas rarname projesi Vekiller Heyetine verilmiştir. Leh generali Fra sada manevraları tetkik ediyor Reims, 2 (A.A) — General Ride Smigli ile Fransız erkânı harbiye re isi veLeh Başkumandanı General Gamelin, on ikinci ve on dördüncü fır kaların Suippes mmtakasmdaki ma- nevralarında hazır bulunmak Üzere Reims'den hareket etmişlerdir. Genereller, orada General Smigiy”- ye Lejyon Donör nişanının (birinci rütbesini vermek Üzere oraya gelecek olan reisicümhur Lebrun'e millâki olacaklardır. , Amerikanın bütçe açığı çok fazla | Vaşington, 2 (A.A) — Cümhurrei- si Ruzvelt, tadil edilen şimdiki mali sene bütçesinde 209.896.200 dolarlık bir açık olacağını tahmin etmektedir. Safi açık 156.006.300 dolar tah- min edilmektedir. Mısır Başvekili Pariste Paris, 2 (A.A.) — Londradan dön. mekte olan Nahâs Paganm idare- sindeki Mısır heyeti buraya gelmiştir. Nahhas Paşa, dış bakanı İle görü « şecektir