3 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

3 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Bu Pazar parlak bir deniz Bayramı var Moda koyundaki yarışlar için muazzam hazırlık yapılıyor Moda Deniz Klübü tarafmdan ge" çen ay Moda koyunda yapılan deniz" yarışlarının bu hafta tekrar edilme- si, İngiltere Kralı Sa Majeste Sekizin | ci Edvardın şehrimizi ziyaret tarihi- | ne tesadiif ettiği için çok mühim bir! spor hâdisesi teşkil edecektir. Su sporların çok geniş bir teza-, hürü şeklini alacak olan bu yarışları; Başvekil İsmet İnönü himayeleri al- tma almışlardır. Yarışların gerek spor, gerek saha intizamı bakımın. dan çok üstün şartlar altmda yapıi-| masını temin için salâhiyettar zatlar» dan mürekkep bir komite seçilmiş ve çok zengin bir program hazırlanmış- tr. Ayrıca, çok kalabalık olacağı tahmin edilen seyircilerin müsabaka- ları rahat seyredebilmeleri için de icap eden tertibat alınmıştır. Büyük hazırlık yapılıyor Tesbit edilen şekle göre, sahanm bir tarafında Denizyolları, Akey ve Şirketi Hayriye tarafından #eyircile- re tahsis edilecek vapurlar sıralana- cak ve bunların karşısında sallarla çi! zilecek bir hat, yarış sahasını tahdit edecektir. Denizyolları iki büyük vapurunu, Akay Erenköy ve Göztepe vapurla” rını, Şirketi hayriye 73 ve 74 numa- ralı vapurlarmı yarışlara tahsis et- mişlerdir. Geçen yarışlarda çok fazla alâka uyandıran kancabaş ve alamanalar müsabakasmın günün programı ara sına alınması yarışların ehemmiyeti- ni bir kat daha arttırmıştır. Yarış programı Yarışlar fasılasız olarak 14 den| 18,10 a kadar devam edecek, ayni ak şam Moda Klübünde bir balo verile- cektir. Yarışlardan sonra birinci ve ikinci gelenlere merasimle kupa ve madal. yaları verilecektir. Yarışlara altı klü- bün iştirak edeceği klâsik tek çifte müsabakası ile başlanacaktır. Prog- ram aynen şudur: KÜREK: Saat 14 de Birlik klâsik. (klüpler arasında) 14,20de Deniz filikaları (Deniz talebeleri) 1440 dx iki çifte (klâsik klüpler arasında) 15,10 da ye di çifte kanca baş (profesyoneller), 15,30 pad. Bot. batırma. müs, (Ama- törler arasında), 16 da Dörtlük klâ- sik. (klüpler arasında), 16,20 de tah- lisiye kürek (Tahlisiye U. M. efradı), 16.45 de can filikaları (Deniz mües- seseleri), 17 de dörtlük klâsik (klüp- ler arasında), 17,30 da beş çift ala- manalar (profesyoneller), 1750 de su Üzerinde kayak (Amatörler ara- sıyda), 18,10 da tahlisiye gösterileri. (Tahlisiye U. M. Efradı). YELKEN: Saat 15 de 12 MZ şarpiler (klüpler Ovens, Amerikan atletlerini Berlin Olimpiyatlarına getiren Transatlan- tiğin jimnastikhanesinde Koşucu Ovens profesyonel oldu Nevyork 2 (A.A) — Üç defa olim- piyat atletizm şampiyonluğunu — ka- zânan ve adeta bir harika olan zenci Josse Owens, profesyonel olmuştur. Kendisi beraberinde yine olimpiyat şampiyonlarından Tojan olduğu hal- de on haftalık bir tiyatro turnesi için haftada beş bin dolar o mukabilinde bir angajman almıştır. TAN: Ovens, on birinci Berlin O- limpiyatlarında Amerikaya Üç birin- 10, 3/10 ile dünya rekorunu, iki yüz metrede 20, 7/10 ile olimpiyat reko- runu, uzun atlamada 8 metre 6 san- timle olimpiyat rekoru yapmıştır. To- Tan, geçen olimpiyatların 100 ve 200 metre yarışlarında rekor yaratan zenci koşucudur. A İİ arasında), 16 da Olimpik yole dinği- ler 25 M2 metre kareye kadar (ama- törler arasında). Klüpler davet ediliyor İstanbul Bölgesi Su Sporları Ajan- lığından: 1 — Bölgemiz Kürek Şampiyonası 6 Eylül 936 Pazar günü saat onde Moda koyunda yapılacaktır. Kiüple- rm yarış vesaiti yarış aahasma husu si vasıtalar cer ettirilecektir. 2 — Yelken şampiyonası Eylül 4 Cuma, 5 Cumartesi, 6 Pazar günleri Moda koyunda yapılacaktır. 3 — Yüzme seçmeleri 5 Eylül Cu- martesi, 6 Eylül Pazar günleri Moda yüzme havuzunda yapılacaktır. Klüplerimizin yelken için Cuma gü nü sast onda 1. S, K. klübünde bulu- nacak hakem heyetine ve Kürek için İde müsabaka günü yarıştan evvel hakem heyetine müracaatları lüzu- mu tebliğ olunur. * 'T. &. K. İstanbul Bölgesi Başkan- ! ığından: Mühim bir mesele hakkında tebli- gatta bulunulmak üzere bütün müt- İtefik Klüp mürahhaslarmın 4-9-1986 Cuma günü akşamı saat 19 a kadar Bölge Merkezinde Başkanlığa müra- caat etmeleri önemle bildirilir. Ağır siklet dünya şampiyonluğu Viyana, 2 (A.A) — Belçikalı bok- sör Roth, Avusturyalı Lazek'e on beş ravuntta sayı hesabiyle galip gelerek yarı ağır siklet dünya şampiyonu ol- muştur, C. Londos gelmiyor Belediye, bu hareketi protestoya hazırlanıyor 'Türk güreşçileri arasında yapılan, seçmelerden sonra eylülün ilk haf - tasında Dinarlı ile karşılaşmak üze- re İstanbula geleceğini vaadeden meşhur serbest güreşçi Cim Londos, bu sefer fikrinden caydığını miştir. Bu cayma, büyük bir sahibi olan serbest güreş şampiyonu» nun sözünde durmadığı ve kabul et- tiği güreşten kaçtığı şeklinde tefsir edilmektedir. Cim Londos, yaptığı güreşler hak- kında İstanbul matbuatmın danışık- U döğüş tabirini kullanmasmdan muğber olduğunu ileri sürmektedir. Fakat, bu kurnaz güreşçinin İstan - buldaki güreşlerinden umduğu ka - dar para alamadığı ve bu yüzden sö- zünden döndüğü israrla söylenmek - tedir. Belediye, Cim Londosu son bir de- fa daha şehrimize gelmiye davet e- decektir. Eğer gene şehrimize gel - mezse, o zaman veklyle belediyeye yazdığı mektupla beynelmilel güreş federasyonuna gönderilecek ve ken - disi resmen protesto edilecektir. Ankaragücü galip Samsun, 30 (Tan) — Iki maç yap mak üzere şehrimize davet edilen An kara birincisi Ankara gücü dün Bafra Halksporu 4-5 le yenmiş, bu- gin Samsun şampiyonu idman yur- dile yaptığı maçta 3-1 yenilmiştir. TAN Aziz misafirimiz bugün meçhul Çanakkale, 2 (Sureti o mahsusada giden arkadaşımızdan) — Türkiye » nin büyük misafiri Kral Sekizinci Edvardı karşılamak için hazırlıklar tamamlanmıştır. Adateps ve Kocate- pe torpitolariyle sabah saat sekizde gelen Orgenerai (o Fahrettin. Altay, yanmda Çanakkale valisi Nizamed-| din, General Hüsnü Kılkış ve İngi- liz sefareti ticaret ataşesi Wods ol- duğu halde buradan motörle Arıbur- nuna ve Kilyeye geçmiş ve bu mm- takadaki hazırlıkları tetkik ederek icap eden talimatı vermiştir. İlk karşılaşma Öğleyin Çanakkaleye dönen Orge- neral, öğleden sonra ayni heyetle Beddülbahire gitmiştir. Bu geceyi bu rada geçirmekte olam Fahreddin Al- tay sabaha karşı, General Hüsnü Külkışla birlikte torpitolara binerek İboğazın dışında Nahlin yatını karşı- İlamıya gidecektir. Torpito'nr, kara sularımız açıklarında yatı selâmlıya- caklardır. Yat ve torpitolar yarım sa» bah onla on bir arasında Seddilba - hir önünde demir atacaklardır. Kral, burada topraklarımıza çike cak ve mezarlıkları gezdikten sonra gene yatı ile Kilye önlerin; gelerek Anafarta ve Arıburnu mezarlıklarını ziyarete gidecektir. Buralardaki bütün (mezarlıklar, harp mıntakası içinde bulunduğun. dan bu mıntakalarıda gezmiş ola- cak, Orgeneral Fahreddin Altay ar- za edeceği İzahatı muhterem misafi. rimize verecektir, Öğle yemeği Kralın arzu ettiği takdirde öğle yemeğini Seddilbahinde yemesi için hazırlık yapılmıştır. Ezine ve Ecea- battan keklik, Bozcandadan ıstakoz ve çavuş üzümü getirtilmiştir. Istanbuldan araba vapuru ile ge- tirtilen otomobiller, bugün Feeabad- da karaya çıkarılmıştır. Seddülba - hir ve Kilye mmtakaları bu otomo- billerle gezilecektir. rm iel 1 İngiliz mezarlığına yarın sa- bah büyük bir çelenk konacak ve dost milletin kahraman ölüleri taziz edilecektir. Balık avında Buraya gelin bir habere göre, Nahlin yatı pazartesi günündenberi Imroz önlerindedir ve krelm dostla- rından Lotd Dodleyin yatıyle bers- berdir. Kral, balık avlamakla vaki: geçirmiştir. Nahlin yatı yarım akşam Kilyeden ayrılarak Istanbul istikametinde de- nize açılacak, torpitolar da yata re- fakat edecektir. Yat, cuma sabahı Dolmabahçe önünde bulunua “tir. Burada bulunan İngiliz ataşeko- mersiyali, yapılan hazırlıkları tel- sizle hususi surette yata bildirmiş - tir, Fransız muharipleri mümessili İle bir sefaret memuru yarmki merasim de bulunmak üzere buraya gelmiş- lerdir. — Mecdi Sayman İstanbulda istikbal hazırlıkları Büyük misafirimiz H. M. İngiltere J askerin mezarını ziyaret edecek Kralı Sekizinci Edvard, bugün Türk sularma dahli olmuş buluvacaktır. Cümhurreisimiz namma muhterem misafirimizi (Çanakkale haricinde karşılıyan Orgeneral Fahrettin, Ats- türkümüzün selâmlarm Sekizinci Edvarda iblâğ edecektir, Nahlin yatı, yarm öğleden evvel Yeşilköy ve Adalar önünden geçe cektir. Yat, Moda önlerine geldiği vakit, orada selim vaziyetinde bulu- nacak olan Yavuzla bütün donanma- miz tarafından top atılmak ve bay- rak çekilmek suretiyle büyük misa- fir selâmlanacaktır. Yavuz başta ol. mak Üzere donanmamız dündenberi Moda önündedir. Halkın hazırlığı Bu arada Selimiye ve şehrin di- ğer yerlerinden de toplar atıdacaklır. İngiliz torpitoları buna mukabele edeceklerdir. Bu karşılama çok muh- teşem olacaktır. Halkımız da muhterem misafirimi- zi selâmlamak İçin büyük hazırlık - lar yapmaktadır. İstanbullular Ye- şüköyden ve Modadan itibaren bü- tün sahillerde yer almak ve Sekizin- ci Edvardı alkışlamak üzere büyük tertibat almıya başlamışla “fr. 'Nahlin yatı, Dolmabahçe sarayı önline gelerek demirledikten sonra büyük misafir, Dolmabahçe rıltımı- na çıkacak ve orada Atstürk tara - fmdan karşilanacaklardır. Bu suretle ilk mülâkat Dolmabahçe sarayında vaki olacak ve bilâhare Atatürk, ya- ta giderek iadel ziyarette buluna- caklardır. Fener alayı Aziz misafirimizin .memleketimizi gereflendirmesinden dolayı büyük sevinç içinde bulunan halkımız, cu- ma gecesi denizde ve Nahlin yatınm demirli bulunduğu Dolmabahçe sara- yı önünde büyük bir fener alayı ter- tip etmeye karar vermiştir. Fener alayı saat 21 de başlıya- caktır. Festival heyetleri de elek- trikle donatılmış dubalar fizerinde bu alaya iştirak edeceklerdir; Halkın talebi tizerine Akay ve Şirketihayri- ye ve Haliç işletme idareleri vapur- lar tahsis eyliyecektir. O gece, bütün şehir donanacaktır. Usklidarda Şemsi Paşada, Kizkule- sinde, Cihangirde, Sarayburnu par - kmdâ, Boğazım iki sahilinde, Beya - zıt ve Galata kulelerinde büyük ten- virat yapılacak ve baralora kralın isminin birinci harfi olan (EB) harfi elektrikle yazılacaktır. Ayni zaman- da buralara projeksiyon da kona - cak, ateş oyunları yapılacaktır, Müzelerde İngiliz Kralı, cuma ve cumartesi günü şehri, müzeleri, camileri Adale- rı ve Boğaziçini ziyaret edecek ve gezecektir, Misafirimiz Pazar günü de Modada İsmet İnönünün himaye- sinde Moda Denizcilik Klübü tara - fından tertip edilen büyük deniz ya- tışlarmı, Atatürkle beraber teşrif &derek takip edeceklerdir. Misafirimiz, pazar akşamı şehri- mizden ayrılacaklar, Viyana, Paris yoluyla Londraya gideceklerdir. A- tatürkümüz, yüksek misafirlerinin rüküplarıma Riyaseticümhur trenini tahsis buyurmuşlardır. Trenin Hay- RR —— ERE Bugünkü Kahire 19; Plâk; 19,30: Haberler, Borsa 20: Mizahi monolog. 20,15: Ahmet Abdilikadir takımı. 21: Kuran. 21,552 Eğleneeli monolog. 22,15: Abdülks- dir Nazmi takımı, 22,45: Ahmet Ab- dülkadir takımı. İstanbul 18: Dans musikisi (Plâk). 18: Ha“ berler. 19,15: Muhtelif plâklar, 20: Sıhhi konferans (Dr. Salim Ahmet çalışkan tarafından) ). 20,30: Stüdyo orkestraları, 21,30: Gazetelera Varşova 20,30: Orkestra konseri; 21.30; Konuş” malar; 22: Leh şarkıları; 2230: Piyans * keman konseri; 23: Spor; 23,15; Dans mü“ sikisi; 24: Dans plâkleri, Budapeşte : Salon kenteti; 19: Konferans; 19403 5 Huszkanm (Gül Baba) opereti; 228 ; aberler; 23: Radyo salon or“ : Çigan masikisi, 1330 15: Plâk ve Hafif seusiki; 19, Orkestra ;2345: Fr. Al, haberler Viyana (49,5 metre kımı dalga) 1830: Kema konseri; 19.25: Richard Varnerin (TRİS 4 TAN wrd İSOLDE) operası; 24,30: Gece musikisi, Findhoven (16,88 metre) 15.10: Plük; 15,15: Habere ler; 15,50: Syd Jakson takımı; 16,10: Ko- nuşmülar; 16,30: Konuşmalar; 16,45; Jaks son takı. alk şarkıları; 20,30: Mil meşri- : Pik; 21: Şarkı konser; 21,458 5 Habers 20,10: vans 21,40: Ki berlei Şarkılı radyo piyesi; 21,28: Konles arışık radyo poparisi;; 28: HA 23,15: Plâk; 23,30: Beethoven oda Trabzonda maçlar # Trozon, 30 (ran) — Şehrimize © gelen Erzurum muhteliti ile Trab « zon muhteliti bugün karşılaştılar, Oyun, 2-2 beraberlikle neticelenir « ken çıkan bir münakaşa yüzünden, yarım kaldı. ————— darpaşadan (o Sirkeciye geçirilmesi dün bitmiştir. Büyük misafirimiz hareketlerinde Atatlirkümüz tarafın« dan uğurlanacaklardır. TTorpitolarımız Boğaz dışma hareket etti Çanakkale, 2 (Sureti mahsusad€ giden arkadaşımızdan gece yarısın« dan sonra telgrafla) — Adatepe ve Kocatepe torpltoları, şimdi Nahlin yatını karşılamak ve VMI inci Ed“ vardı selâimlamak üzere hareket et“ mişlerdir. Büyük misafirimiz karaya ayak besmea bir süvari müfrezemiğ selâmlıyacaktır. — Mecdi Sayman Otverland Lordu Kralla buluştu Ayvalık, 2 (Hususi Muhabirimiz” den) — İngiltere Kralı Edvardm en yakın dostu Otverland Lordu Dudlâ* yan, Amariya yatıyla limanımıza gök miş ve bir gezinti yaptıktan sonr& Midilliye uğrıyarak Kralla buluşmak üzere İmroza hareket etmiştir. Gece No. 31 — islatacağız. — Apartımanm resmi küşadın! yapmadık! — Iclâl Hanım elimizden yakasını kurtaramaz. Ve Telâl, hakikaten, ellerinden ya- kasını kurtaramıyacağını anlamıştı; — Bütün arkadaşları davet edece- ğim; fakat birçok eksikleriniz var, mahcup olmaktan korkuyosm. İ Hep bir ağızdan cevap veriyorlar. ir: — Biz, öyle mükellef ziyafet iste- miyoruz... Çilingir sofarsı, memize yetmez!.. Artist Işi. Önce, tokgözlü görünen yavaş ya- vaş rurnada peşrev çıkarıyorlardı: — Yumruk mezesile de olmaz ya! — Bol, sicak meze, yemek yerini tutar. — içmeyenler, aç mr kalacaklar? — Biraz, yemek te ister.. Celil Mahir, araya girmiştir — Galadan sonra,... Rakasile, bira- İk iri Yarısı Mahmut YESARİ sile, tatlısiyle, tuzlusiyle, dört başı mamur bir ziyafet... Ama, galadan Fakat bir itiraz tufanı karşısmda kaldı: 'ay açıkgöz... Bir taşla iki kuş vurmak istiyor. — Gala için ayrı... — Elbette... Hem galanm şerefine, apartımanda oturamayız. — Galanın şerefine, müthiş eğle * neceğiz. Celil Mahir, gerilemiştis — Peki... Peki... Telâl de, baş eğmişti: — Hafta İçinde ,apartımanda top- lanacağız. . Ziyafetten bir gün sonra, bakkalm, kasabın, manavın hesaplarını çika - ran Madam Zaroyi, yutkunuyor, dert li dertli baş sallayordu: — Yenen o kadar değil ama, içi - len çok pare tutuyor... Li a dai Hesapları gözden geçiren İclâlin de rengi atmıştı: — Sahi... Bu kadar tutacağı aklı - ma gelmezdi. Raki parasi, kirk lira tutuyor... Madam Zaruyi, şaşkınlıktan kendi ni Rurtaramıyordu: «— Bu kadar rakıyı nerelerine içti- ler? Kendi evlerinde da bu kadar içe- bileceklerini zannetmem. Buna pars mı dayanır? Genç kadın, boynunu bükmüştü: — Ellerine geçen parayı, içkiye veriyorlar, Madamcığım... — Peki, para olmadığı zaman ne yapıyorlar? — Ona, ben de şaşıyorum. Cigara alacak paralari yok, biliyorum. Ak- şam oldu mu, hepsinin ağzı rakı ko- kuyor... Hele geceleri, tiyatrodan çık tıktan sonra, hepsi bir tarafa dağılı- yor ve sabahlara kadarda içiyorlar. Nasıl yapıyorlar ? Ben, anlayamadım. Gülüyordu: — Sen de, boşuna düşünüp üzülme; sen de anlayamazsın, Madamağım. Dua et ki, evde İçtiler. Bakkal, depo fiyatına rakı aldık ta bu kadar tuttu; ya bir gazinoda, barda içmiş olsay - İdılar, ozaman ne tutardı, artık bir düşün! Madam Zaruyi, eliyle yüzünü ka- patmıştı: — Çok doğru söylüyorsun, hanr- mim! Onu, düşününce, içime fenalık geliyor... * Jelâl, hesap pusulaları, Zaroyiye verdi: — ster istemez, verilecek, ödene- cek... Oldu bir kere... Ne yapalım?. İclâl, apartımanm “bu iyiliğine, , se vinerek, kendini avutuyordu. Fakat on beş gün sonra, Madam Zaroyi, tekrar hesap puslaları çıkarınca, 1c- MI şaşalamıştı — Bu kaç günlük hesap, Madam- cığım? — Bir hafta, on günlük! — Çok değil mi? Medam Zaroyi, gözlerini kapadı, göğüs geçirdi: — Çok... Hem pek çok ama, ben, ne yapayım?. Genç kadın eğilmiştir — Çok naziksiniz, çok kibarsmız, Telâl Han... Sizde, fazla yüz veri - yorsunuz! — Böyle söyleme, Madamcığım, misafiri kovabilir miyim?. rn e Madam — Peki; evde yok! diyip atlata - ım mı? Hepsi arkadaş; sonra, İş için geliyorlar. 'Yaşit kadm, ter bıyıkları altından gülüvermişti: — İş için, değil; onlar düşecek yer arayorlar. Alâ yemekler var, içki, meze bol... İş olmasa, onlar, icat eder ler. Sabahleyin gelenler ayrı, akşam Üstü gelenler ayrı, gere yarısı düşen ler ayrı... Yemek, meze yetistiremi » yorum. Rakıyı, hiç sormay'n, İclâl, düşünür gibi durdu: — Rakılarını, çok defa ceplerinde getiriyorlar. Yaslı kadm, kaşlarını çatmıştı; — Numaradır, hep... Ceplerinden küçücük bir şişe çıkarıyorlar. Sabaha kadar onu mu içiyorlar? O, küçük #işe, yemdir. Daha başka numaraları da var. Ceplerinden para çıkarıp rakı aldırtmak istiyorlar. Tabii siz bırak- miyorsunuz... Paradan, masrafian gectim; iki gün, İki gece, sırt sırta evde oturup başınızı dinleyemiyorsu- nuz... rahat bir uyku uyuyamıyorsu- nuz... Sizi çok seviyorum, Telâl Ha - nım... Nezaketinizle, kibarlığınızla, kendinize ediyorsuunz... Şu birkaç gü nün içinde, ne kadar zayıfladığınızn farkında mısmız? Bu zayıflık, mo * dayı da geçti... Paranıza yazık, vücu” dünüze yazık!.. Bu kadar yumuşak yüzlü olmayın... Nedir her akşam, İ$ ki, her gece uykusuzluk... Yaşlı kadın, durdu, Iclâlin yüzüne baktı: — Sözlerime güceniyor musunuZ” Genç kadın, başımı geriye itti: — Hayır! Çok doğru söylüyorsun Bir müddet konuşmadılar. Madam Zaruyi, birşey söyliyecek gibi doğrul muştu, kapının zili çalmca, sıçradı: — Yine geldiler... Jelâl gülümsemişti: — Bu sabah, geç bile kaldılar. Yaşlı kadın, sordu; — Atlateyım mı? Tclâl, tereddüt içinde idi: — Kim geldi, bilmiyoruz ki?. Madam Zafuyi, genç kadmın hal ne acımakla beraber, gülmekten Ken” dini alamamıştı: Li Kim olacak? Yine onlardan bii ir, Telâl, suçlu suçlu kekeledi: — Belki tiyatrodan bir haber gö”