23 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

, cektir. 7 Kahire mektubu Mısırı meşgul eden en mühim mesele Mısınn çöl tarafından müdafaası, bütün Mısırı düsündüren ve çalıştıran en büyük meseledir Mısır askerleri bir geçit resminde ahire, 17 (Hususi Muhabirimizden) — İngiltere - Mısır muahedesinin Londrada imzasındanberi burada en çok düşünülen ve konuşulan mesele Mısırın müdafaasıdır. e Mısırın sağı, solu çöllerle çevrilmiş olduğu için tabii müdafaa bakı. mından gıptaya değer bir vaziyettedir. Fakat onun Asya ile Af- rikanm bitiştiği yerde bulunması, Akdenizde başkalarma üstün gelmek istiyen devletlerin pna göz dikmelerine sebep olmuş ve bu yüzden Mısır daima istilâ tehlikesine maruz kalmıştır. Mısırın müdafaası İl deri rai yan terenin bütün kuvvetlerinden yardım kolaylaştırıdacak sır, dünyanm en büyük deniz | göreceği için Libya çölü ile Süveyş gölünü ve Sina çölü ile doğrudan devleti ile müttefik olduğu için kendini denizden yana emniyet | doğruya meşgul olacaktır. Mısır bu- mun için, şimdiden hazırlanmıya başlamış bulunuyor. İnşasına başla- ,İnılan askeri yollar bu hazırlığın baş- langıcıdır, Daha sonra hudut kuvvet. leri tayyarelerle, tanklarla ve daha başka modern vasıtalarla takviye &- dilecek, Mısır herhangi taraftan teh. likeye maruz kalırsa ona göre .vazi- yet almak imkânım elde edecektir. ileliereilie müte- hassısı iş başında Prost, hazırlıkları gözden geçiriyor İki gündenberi şehrimizde bulu - nan şehircilik mütehassısı Prosta fen müdürlüğünün bulunduğu bina- da bir daire tahsis edilmiştir. Prost, dün sabahtan itibaren burada çalış- mâya başlamıştır. Müte- hassıs, evvelâ kendi burada yokken tayyareden alınan fotoğrafileri tet- kik etmiş, bunları pek beğenmiştir. Prost şehrimizde bu defa iki ay kala cak ve bu arada Floryanın imarile de meşgul olacaktır. Bilhassa Flor - yaya otel ve vilin şeklindeki binsla - rn inşa tarz ve mahallerile uğraşa - caktır . > Belediye Tünel Hanının inşaatı- nt menetti Tünel Şirketi tarafmdan Gala - tada İnşa ettirilecek olan Tünel ha- nmm yapılması belediyece yasak e dilmiştir. Bu karar, şirketçe yapı ve yollar kanununa istinsden tanzim edilen ta- limatnameye aykırı bir projeye gö- re ,inşaat yapılmak İstenilmesinden dolayı verilmiştir . Mesele Nafiz Vekâletine arzedil - miş olup vekâletin vereceği karara göre hareket olunacaktır . Prustun dikkate değer sözleri Şehircilik mütehaasıse Prost, dün kendisiyle Perapalas otelinde görü- şen bir muharririmize, şu beyanatta bulunmuştur: “— Şehrin projesi tamamile bit - miş değildir. Plân, Istanbul tarafın- dan başlıyarak Beyoğluna kadar ge- liyor. Şimdi yaptığımız-iş tamamiyle hüro işidir, Tayyareyle alman resim- ler eidden çok muvaffakıyetlidir. Eskiden Mısırlılar, çöllerde hizmet Iunuyor ve herkes hür ve müstakil Mısırın müdafasmı sağlamlamak için her cephede hizmet etmeyi muknd- des bir vazife telâkki ediyor. Çöl tarafında tam emniyet u bakımdan Mısır hükümeti muhtaç olduğu derecede as- ker çikarmak hususunda müşkülâta uğramıyacaktır. Hali hazırda Mısır hükümetinin ilk hedefi çöl tarafından, tam emniyet- tir. Ancak bu maksat tahakkuk et. tikten sonra daha umumi, ve daha şümullü bir maksat takibi mümkün z olacak, yani Mısır hükümeti bütün İlk hazırlıklar yapılıyor memleketin karadan, denizderi, ve ır deniz tarafından ve Sü. | havadan müdafaası üzerine alma- vey kanalı tarafından İngil- 'yı elde edecektir. Talebe kaydı İlkmekteplerde kayıt muamelesi dün kapandı zım gelir. Nehir civarmda böyle yer. ler yoktur. Onun için Mısır çöllerinden istifa- meti büyük harptenberi çöllerile meşgul olmakta ve hudut idaresi bü- tün çöllere hâkim bulunmaktadır. Bundan böyle Mısır hükümeti çölleri tahkim etmeye ehemmiyet verecek ve bunları geçilmez bir hale getire- Yeni arabalar Tramvay şirketi tek ara- ba usulunü kaldırıyor Tramvay şirketi, Beyoğlu ve Istan- İllkmekteplerde esas talebe kaydi | bul arasında yokuş ve virajların çok- müuâmelesi dün nihayet bulmuştur.İluğu yüzünden çift araba işleteme - Bugünden itibaren namzet talebeİmektedir. Bu vaziyet birçok şikâyet- kaydine devam olunacaktır. Namzet-İlere yol açmış ve şirketin tek araba- ler bilâhare kadrosu boş olan mek. dalma birinci mevki olarak teplete verilecek ve talebe veya ve «| e Yabancı diller mektebi | çi, yem ikinci mevki yerleri bulunan Yabancı diler mektebinin ipkasi- yeni tip iki tramvay arabası yap- Ba karar verildiği cihetle bu aktar: tir. Bu arabalar şirketin ken- te bu yil ne şekilde ders verileceği | gi aesiyelerinde ve eski arabaların bakkımda bir program ve tallmatna- | a seğrterinden istifade edilmek dure- tile inşa edilmiştir. Üniversitede yeni bir komisyon ku-| » yi den iyi neticeler almmıştır. Bugün- Mekteplerde talebeye sıhhi 84 | yerde belediye ve Nafia Vekâleti ta- verilecek rafından tecrübeleri yapıldıktan #on- Mekteplerde talebelerin İYİ Ve)ya servise almacaklardır. Şirket bun- #hhf su İçmedikleri anlaşılmıştır.) ları Harbiye - Beyamt arasında İşle- Bu teğris yılmda da böyle olmaması | tecektir. Tleride diğer tek arabalar. Dünyanın hiçbir yerinde bu kadar eser kendine uygun bir çerçeve için- de olacaktır. Belediye (o tarafm -| dan şehrin bir maketi yapılmıstır.| bu makette şehri kısımlara a - yırmak kabil olacaktır. Ve her ayr- lan kımnmda (Okendine mahsus bir kârakterist noktası (bulunacaktır. Yeni şehirde yapmak İstediğimiz başlıca şey, santralizaslondur. Me- selâ ticaret için bir yer, eğlence, ti- yatro ve opera için bir yer ayırmak. Fakat bu, şimdilik hemen hemen imkânsızdır. Çünkü böyle yerleri tesbit edecek bizler değil, o işlerle meşgul olanlar, tüccarlar, sanayi er- babr, Ticaret Odasıdır..., Floryadaki otel inşaatı 3 mevkuf hakkın- da takibat yapılıyor Bunlar, sahte ilmühaber doldurup satıyorlarmış ! Son zamanlarda bazt mahkeme - lere sahte müzahereti adliye karar- nâmeleri ve ilmühaberler verildiği müddeiumumiliğin nazarı dikkatini| celbetmiştir. . Tahkikat (o yapılınca bunların tevkifhaneden - çıktığı an - laşılmış ve bütün güpheler mevkuf- lardan pastırmac: Mihran, Antranik ve Sivaslı Sekvart üzerinde toplan - mıştır İddia edildiğine göre bu üç mev- kuf tahliye edilen mevkuflardan İh - san isminde birisi vasıtasiyle müza- hereti adliye ilmühaberlerini hariçte bir matbaaya bastırmışlar ve bun - | arr mahkemelerde işleri bulunan - lara beşer, onar liraya satmıya baş- lamışlardır. Tuhkikatla müddelumumi muavin. lerinden birinci tetkik bürosu şefi meşgul olmaktadır. Dün İhsanı ge- tirterek isticvap etmiştir. Diğer suçlu mevkuflar suçlarını kismen İti- raf etmişlerdir . Edirnekapı şehitliğinde keşif Edirnekapıdaki Şehitliğe dört ki » şi tasarruf iddiasında bulunmuşlar ve belediyenin buraya füzuli tasar - ruf ve müdahalesinin men'ini iste - mişlerdir. Bunun Üzerine belediye ile bu dört kişi arasında çıkan ihti- IAf mahkemeye intikal eylemiştir. Dün mahkemenin karariyle ma - hallinde keşif yapılmıştır. Keşif işi dün bitirilemediğinden bugün de de- vam edecektir . Üniversite neşriyat şubesinde suiistimal İ Üniversite neşriyatım satan bü -| Sayi şia BE BİRE PAYİ TR) üze vesim çekimemlerdir eri © İİ suliştimal yapıldığı, Kültür Ba-| e elele Tnar işinde güdülen gaye in İmge dan rl ri er ti aimrnyirıri oğdirtaç TYGİNDALİ,, | Ohiversite, inanın »öreşkapıınn Bu zihniyet ile değişmiş bu- Gayâmiz” yeri Yapmak Ve €s-| solundaki köşkte bulunan satış am- kiyi kovmaktır. Her âbide ve eski| yararını mühürlemiştir. Teftiş neti- cesine kadar da Üniversite ve Tür - kiyat enstitüsü neşriyatı satışları durdurulmuştur. Satış şefi Refete de işden el çek- tirilerek vekâlet emrine almmiştır. İhbar ve iddia edildiğine göre üç, dört bin liralik kitap satılmış ve bu paralar Üniversite veznesine yatırı! mamıştır. Müfettişler tahkikata de- vam ediyorlar , İki hırsız tevkif edildi Müddeiumumilik £ sabıkalılardan Piç Mehmetle Portakal Mehmedi tevkif ettirmiştir. İki adaş Beyoğ - lunda tramvay içinde Hüseyin is minde birisinin dört yüz lirasını çarpmışlardır. Piç Mehmet on gün “e Floryada yapılacak Otel pro- jesi ne zaman tamamlanıyor?... “.— Proje henüz hazır değildir, daha otelin yeri bile tesbit edileme - di, Buna da sebep tren yolunun de- nize çok yakm olmasıdır. Mühendis- ler yolu geri almak için çalışı - yorlar, bu iş düzelir düzelmez otelin projesine başlayacağız... Yalovadaki otelin inşası bitmek üzeredir. Otelin yeri ve manzarasız oluşu baz: dedikodulara sebebiyet vermiştir. Fakat bu doğru değildir. O otel gençler için değil, tedaviye muhtaç ve dalma bânyolarm yanın- da bulunması elzem olan ihtiyarlar ve hastalar için yapılmıştır. “— Gazi köprüsü oetrafmda baz: meydanlar açılacağından bahsedili - yor. Bu işe hemen başlanacak mı?, 15— Gazi köprüsü büyük bir ihti yacı karşılıyacaktır. Vesaiti nakliye ve şehrin içindeki mürur çok bozuktur. eYni konulacak en ufak bir tag hesapla kanulmalıdır. Onun için daha henüz meydanlar hesap- lanmış değildir., , Suriye murahhasheyeti bu sabah geliyor Fransa hükümeti ile Pariste Fran. siz - Suriye mukavelenamesini im - için lâzem gelen tedbirlerin alınma. | dan bir kısmı daha bozulacak ve yeni sına karar verilmiştir şekilde tadil edilecektir. İyi ve temiz su tesisatına malik Ya bütün olmıyan mekteplerde talebenin içece- gi mir #bizelan geçirilecektir. ve teçhizatı otomatiktir. zalayan Suriye murahhas heyeti bu sabah Paristen şelirimize gele cektir, Suriye heyetini, hükümet na- mma vali muavini Hüdai Karataban karşılayacaktır . evvel Fatihte Ahmedin evine kiracı olarak girmiş ve o gece ev sahibinin bir çok eşyasını da aşırmıştır. Tah- kikata üçüncü müstantik el koymuş- tur. Yedişer seneye mahküm oldular Senebaşı gecesi Ramide silâhlı bir baskın olmuş, “Süleymanla Mustafa oğlu Mehmet adlı iki kafadar gece yarısı kafaları çektikten sonra bir filinta almışlar, ve yol müteahhidi Mustafanm dükkânma hücum etmiş- ler ve iki el de silâh patlatmışlardır. Bundan sonra Mustâfanm göğsüne silâhr dayarışlar, dükkânda bülu - nan bir tüfekle bâzı eşyasmı almış- lar ve götürmüşlerdir. Dün Ağırceza Mahkemesi bu da - İ vayı bitirdi. Her ikisini de yedişer sene hapse mahküm etti. Yalnız İ Mehmedin yası küçük olduğu için hapis cezası 5 sene on bir ay 20 gü- ne indirilmiştir İve ameli staj gördükten sonra mem- İzmirlelstanbul ve Ankara arasında Yakında hava seferleri işlemeğe başlıyor Nafla Vekâleti, memlekette yeni hava seferleri ihdası için hazırladığı programm tâtbikıma devam etmekte- dir. Tik olarak yakmda Izmir, Istan- bul ve Ankara hava hattı İşlemeğe başlıyacaktır. 'Tamirde Halkapmar mevkiinde güzel bir tayyare meydanı hazırlanmaktadır. Meydanda yolcu- ların istirahati için salonlar ve bü- yük bir de tayyare hangarı buluna- caktır. İzmir seferlerine başlandık- tan sonra Adanadada bir tayyare meydanı yapılacaktır. Devlet hava yolları idaresi mütehassıs tayyareci yetiştirmek için Avrupanın en meş - hur fabrika ve hava yollarında staj görmek için 16 talebe göndermeye karar vermiştir. Bu talebeler pek yakmda Avrupa- ya gönderileceklerdir. Orada, nazari leketimize dönecekler ve mütehassıs olarak çalıştırılacaklardır, Hava yol- ları İdaresi bundan başka sefer hr- Tinde bulunan tayyarelerle muntazam bir şekilde temas edilmek üzere tay- yare telsiz İstasyonları kurulmasına karar vermiştir. Bunun için yakmda Avrupaya makineler sipariş edilecek- tir. 23-9 906 sez Milletler Cemiyeti ve Habeşistan Milletler Cemiyetinin, İtimatna « meleri tetkik için seçtiği heyet doğrudân doğruyu bir karar vere- miyerek, vazifesinin hukuki ve ka - nuhikıs anı Lâhey adalet diyanma havale etmiştir. Bu suretle, mesele bütüm dünyann hürmet ettiği bir mahkemenin vereceği karara bağlan miş oluyor. Mesele şundan ibarettir: Ortada İstilâya uğramış bir yurd vardır. Bu yurd, ktilâya uğramış olmak yüzün- den hukukan varlığını kaybetmiş midir, etmemiş midir? Saniyen, o Habeş murahhasları memleketlerinden ancak bir kısmını işgal Oalimda bulunduğunu, fx kat en büyük kısmı hür ve müsta - kil yaşadığını iddin etmekte ve bu iddialarını takviye için garbi Habe- şistandaki Gore hilkümetinin impa » rator Haile Selisiye namına icrayı müdafaaya devam etmekte olduğu- nu iddia etmektedirler . Dava; hukuki bakımdan tetkike değer bir mahiyettedir. Buna mu - kabil, İtalyanlar, Habeşistamı, kâmi - len istilâ ettiklerini, Habeşistanda kendilerinden başka hiç bir hükümet bulunmadığını, binaenaleyh, İtalya hükümetinden gayri, Habeş namma hiç bir mümessilin kabul edilemiyece « Böylelikle havada olan tayyareler yerde daimi sürette hem telsizle, hem telefonla muhabere edebileceklerdir. Olur şey değil! Batan bir geminin ma- zotlarını töopluyorlarmış! Geçen sene Boğazda batan bir ma- ye Ai iii air kim rak tiçara dolduran bir şebeke güm- ğa, dalan Aeakılari Hrapılaan yakalanmıştır. Bu mazotlar transit geçen bir dubadan döküldüğü için gümrük resmi alınmamıştır. Açık gözler tarafından depo edilen fiçilar müsadere edilmiştir. Bulgar gazetecileri gittiler Pazar günü (Çar Ferdinand) va * puriyle şehrimize bir Bulgar gaze - teci heyeti gelmiştir. Heyetin bagm- da Bulgar gazetecileri cemiyeti baş- kanı Meçkanof vardır. Gazeteciler gayri resmi bir surette seyahat et- mektedir, Yirmi bir kişiden mürekkep olan bu heyet, dün vapurda, İstanbul güzetecilerile görüşmüşler, saat dört- te İstanbul Basm Kurumunda şeref- lerine verilen çaya gitmişlerdir. Heyet dün akşam ayni vapurla memleketlerine dönmüşlerdir . Elektrik şirketindeki teftişler Elektrik Şirketinin teessüsünden- beri bugüne kadar olan hesap ve muamel&tı Üzerinde yapılan kont - goller devam etmektedir. Şirketin mali işler üzerinde de ba- zı yolsuzluklarda bulunduğuna de- ir Nafia Vekâletine bir ihbar yapıl - mıştır. Bu hususta tetkikatta bulu - nan hesap mütehassıs Müller gir - ketin kendi memurlarma verdiği be- dava cereyanlara ait kazanç vergi - lerini hükümete ödemediğini gör - müştür. Mütehassıs bu husustaki ra- porunu vekâlele vermiştir. aa sana | | assasa Bugün hava hafif bulutlu olacaktır. Ba- rometrede cüz'i bir düşüklük görülmekte- dir, Rüzgürlarm esişi havanm bulut top lamasma âmil olacaktır. Memlekesteki hava saziyetine gelince: Rüzgâr şimalden esecek ve Orta Anadoluda havalar yağmurlu ve gem olacaktır. Dünkü hava Dün hava ksmen bulutlu geçmiştir. Ha- raret içerde 20, dışarda 22 dir. Rutubet Bugünkü Hava : BULU LU Hızır: 141 1352 RUMİ 10 Bülül 12,06 18,06 Suncuay (oGün: 267 1353 HICRT gini ileri sürmektedirler. Mesele, hukuki bakımdan en yüksek salâhiyeti haiz beynelmilel mahkeme tanılan Lâhey divanı adaletinde tet- kik edileceği için, mahkemenin ka - rarmı beklemekten başka yapılacak bir şey yoktur İngilterenin Akdeniz siyaseti İngiltere hükümeti namma Akde- nizde üsdülğihrilerini teftiş tetik. nizdeki siyasetinin hiç bir tebeddüle ramadığmı gazete muharrirlerine İngiltere ile İmparatorluk parça » ları arasmda deniz ve hava muvasa- Yisı bakımmdan birer konak vazife- si yapan noktaları tetkik eden İngi- BIRK AÇ SAVIRLA enerler idaresi İdare meo- tisi Azasından Kont dö Pi- udon, dün sabah şehrimize gel - miş ve öğleden sonra Ankaraya gitmiştir. * ozunen gehrimizde bulu « nan Ankara valisi Nevzat Tandoğan dün Anukaraya gitmiş, dostları tarafından uğurlanmıştır. » ümrükler umum komuta » nı General Seyfi dün An - karaya gitmiştir.