23 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Avrupada çalışıyorlar Loyd Corç, İngilterede Almanya lehinde beyanatfa bulunuyor Prag, 22 (A.A) — Almanyanm Viyana büyük elçisi Von.Papen ile Çek Ziraat partisi relsi Soranm Kar- patlarda Omülâkatta bulunduğuna dair çıkan haberler (o sâlâhiyettar Mahafilinde tekzip edilmektedir. Se- tan Karpatlarda tesadüfi olarakVon ye ile ayni zamanda bulunmuş - , ya Von Papen ile herhangi bir Çek siyaset adammm mülâkati aslâ derpiş edilmiş değildir. Budapeşte, 22 (A.A.) — Alman dış Bakanı Von Neureth, Naib Ami - miral Hortinin davetine icabet ede- bek geyik avı yapmak Üzere Bude- peşte civarındaki Gödöllö şatosuna Bitmiştir K LoytCorelamülâkat İ Londra, 22 (A.A.) — Nevs Chri- hele gazetesi, muharrirlerinden Cum ming Almanya intibaları hakkında Loyid Corçla yaptığı bir mülâkati beşretmektedir. Mülâkat gazetecinin pu suali ile başlamıştır: — Almanyayı Avrupa için bir tehlike olarak telâkki etmiyor gö - rünmektesiniz? hangi bir hareketi tehlike olarak te- lâkki etmekle serbesttir. — Bir Alman militarizminin teh » likesine İnanır musmız? — Almanya Avrupanm her hangi bir memleketine tecavüz etmek niyetinde değildir. Hitler, tecavüz i- çin değil, müdafaa için silâhlanmak- tadır. Hitlerin bolşevizme karşı mit- hiş bir kin beslediği doğrudur. Fa - kat Hitlerin Moskova üzerine yürü - mek istediğini yahut Ukranyayı Ak manyaya ilhak etmek niyetinde oldu- unu sanmak pek gülünç olur. Al manya milli hayatmm çok mühim bir anımda milli birlik ile demokratik serbestiden birini seçmek için bir ka- rar vermek mecburiyetinde kalmığ- tr. — Ingiliz « Alman münasebetle ri hakkındaki fikriniz? — Hitler, İngiliz milletine karşi derin hayranlık hisleri beslemekte- dir. Her smıfa mensup (Almanlar da İngilizlere karşı aynı muhabbeti beslemektedirler. Almanlar, her iki memleket arasında hakiki bir dost- luk tesisini temenni © etmektedirler. Almanlar bana dalma demişlerdir ki: — Bu, Almanyaya karşı almacak | “Biz Ingiltere ile bir çok kere müca- hareket tarzma bağlıdır. o Almanya, Poincarenin 1923 de yaptığı gibi hü- evma uğrarrsa artık sulhcü kalmıya | eak ve kırbaç darbelri altında e Zilmiyecektir. Dünya, kendini koru- mak için Almanyada yapılacak her Belçikada kaçak salla, Kulündü Sosyalist parti ile Troç- kinin münasebetleri * Brüksel, 22 (A.A) — Polis tarafın an Beliçkanı nher tarafında yapılan taharriyat neticesinde tabacan vesa- ir silâhlarla ecnebi bir memlekete Si- lâh gönderildiğini tesbit elen vesi- kalar ele geçirmiştir. İhtilâlci sosya- Bistlere ait olan bu vesikalar mezkür parti ile Troçki arasında da münas6- bet bulunduğunu tesbit etmektedir. Keza polis bir ihtilâl hazırlanması ve çıkarılması, hakknda da muhabere evrakı ele geçirmiştir. İsmet İnönü dün Ankaraya gitti UBaşı 1 incidel öan Karşılanmışlardır. Büyük Önder, İsmet İnönü ie ak. lelerine Riyaseticümhur vagonlarmı tahsis buyurmuşlar, vagonlar, An- kara ekspresine bağlanmıştır. İsmet İnönü, Atatürke ve diğer 28- yata veda ettikten sonra Vağona bin- Mişler ve trenin hareketinde bizzat (Atatürk tarafmdan uğurlanmışlar. dır, Bundan sonra Atatürkümüz, is. tazyonu ve rıhtımı dolduran hâlkm tezahüratı arasında motörle Haydar paşadan hareket etmişlerdir. Başvekilin Londra seyahati İsmet İnönünün Londra seyahati tarihi yaklaşmaktadır. Seyahat prog rammm Ankarada kararlaştırılacağı anlaşılmaktadır. İsmet (İnönünün, 'Tegrinievvelin onunda şehrimize ge- lerek Londraya hareket etmesi muh. temeldir, Sıhhiye ve Milli Müdafaa Vekilleri Trakyada göçmen İşlerini teftiş ve tetkik eden Sihhiye Vekili Refik Say dam dün Edirneden şehrimize gel miştir. Bugün Ankaraya gidecektir, Ayni trenle, Mili Müdafaa Vekili Küzm Özalp ta Ankaraya dönecek- | dele ettik, Bu mücadelenin birda- iha tekerrilr etmesini hiç bir şekilde arru etmeyiz... Hitler, İngiltere ile Almanyanm mütekabil bir (dostluk la biribirilerine bağlanmalarını arzu etmektedir. Filistinde“Dehşet IMuüsellesi;, Arap ihtilâlcileri kuman- danı bir ordu vücude getiriyor Londra, 22 (A.A.) — PFilistinde- ki kuvvetlerin artırılması için başla- nılan hazırlıklar bitmiş bulunmakta. dır. General Dill, Hayfaya gelecek o- lan ilk taburları selâmlıyacaktır. Askeri otoritelerin kontrolu altın da bulunan demir yolları gelecek kuv vetlerin nakline tahsis olunacaktır. İhtilâlcilerin trenleri hilcum ile tahrip etmelerine mani olmak için 1â zim gelen bütün (adbirler alınmıştır. Suriye ihtilâlciler reisi Fevzi, Tul- kerimin Jein arasmda “Dehşet mü- sellesi,, namile yadedilen mmtakada bulunduğu söylenmektedir. — İngiliz membamdan gelen haberlere (o göre, Fevzi Filistin Araplarma İngiliz oto- Fiterlerine karr$şi hiç bir müsaade - kârlıkta bulunmamak husuznda ih - İtarlarda bulunmuştur. Fevzi, ku - mandası altmda bulunan kuvvetle - rin, bir Arap ihtilâl ordusunun nü - vesini teşkil edeceğini ümit etmek - tedir, TA seçtiklerimiz ükreşte toplanan beynel- milel ticaret parlâmenter konferansını kapatmıştır. Gele- cek konferans, Pariste toplana- caktır. » udapeştede, Sosyalist san- dikasının o bodrumunda gizli bir toplantı yapan 22 genç komünist yakalanmıştır. * Dp üzerine Fransa ticaret nazırı, panayırın açilma- sında bulunmak üzere 14 teşri- nievvelde Zağrebe gidecektir. |. , Titülesko'nun sıhhati Umumi vaziyeti veha- “İmetini muhafaza ediyor Saint Mortz 22 (A.A.) — Dün neş- fesör Ciuca ve doktor Brustlein, dok- tor Ruppanner tarafından imza edil- miş bulunan sıhhat bülteninde şöyle deniliyor: “Yapılan umum muayeneler, Titü- leskunun başlangıcı geçen temmuz a- İymın son günlerine tesadüf eden ve kendiliğinden birdenbire araymı gös- teren bir hastalığın neticesi olan had fakrüddemden mustarip (olduğunu beyana müsaittir, Kan nakli neti - cesinde mllşahede olunan kan reak - siyonları hastanın lehinde ve onun henüz vahametini muhafaza eden sih- hf vaziyetinde salâh busulünü Ümit ettirecek mahiyettedir... Paris - Soir gazetesi ise, Titüles- kunun zehirlendiği iddiasında israr etmektedir. dik. İzmir fuarı dün gece kapandı Sergiyi 354,184 kişi gezmiş bulunuyor İzmir, 22 (Hususi Muhabirimiz. den) — Izmir Arstulusal Fuarı bu ak şam gece yarısmdan iki saat sonra kapanmıştır. Fuarm kapanması mü- nasebetile Fuar komitesi bugün öğle- yin ekspozanlara 400 kişilik mükek lef bir ziyafet vermiştir. Ziyafette Fuar komitesi başkanı İzmir belediye reisi Behçet Uz, ver- diği bir nutukta ekspozanlara Fuara iştiraklerinden dolayı teşekkür et. na ölçü Ve âyarlar başmüfettişi Lem'i Aksoy cevap vermiştir. İzmir Fuarmı, kapanmcıya kadar 354,184 kişi ziyaret etmiştir. Ziyaret gilerin 3207 sini hariç memleketler. den gelen ziyaretçiler teşkil etmek- tedir, Gelecek sene Fuar bir ay devam edecektir. Fuarm kapanmasına rağ- men, Kültür Park açık olacak ve dü. huliye ile girilebilecektir. İ Asiler, Madridi tekrar sıkıştırdılar mı? (Başı 1 incide) ra Madridin üzerine yürümek kala cak, ve bütün bu işleri kolaylıkla başarmak mümkün olacaktır. Tolododaki hükümet kaledeki -mü dafileri imha “için uğraşıyor ve top- larla mütemadiyen bombardıman 6- diyor, Ispanya Fası ile Fransa Fası ara sındaki hudut kapanmıştır. Sebebi, bir Fransizm katli mukabilinde is - tenen tazminat ve tarziyenin veril - memesidir, Hükümetin tebliğleri Madrit, 22 (A.A.) — Hükümetçi- ler, Hueskada muvaffakiyet kazan- redilen ve Profesör Abrami ile Pro-| miştir. Bu nutka ekspozanlar nam) gi. şehre çıkamıyan İktisat ve, Meliye Vekilleri ile refakatlerindeki zevat, at 10,20 de karaya çıktılar. ladi. lâm ifa etti, Vekiller, halkın alkışları arasmda otomobillere binerek doğruca (o Gazi Parkma gittiler. Orada Atatürk anr- dımı ziyaret ettikten sonra vilâyet konağına geçtiler. Burada iki saat kadar kalarak mali ve iktisadi mese- Iktisat ve Maliye Vekilleri Samsunda Heyet, Samsunun iktısadi ve mali işleri üzerinde mühim tetkikler yaptı Iktisat ve Maliye Vekilleri Zonguldak ta maden ocaklarını gezmişler ve 1800 metreye kadar inmişlerdir. Bu vesimde Vekilleri mâden ocakların. dan birinin önünde görüyorsunuz. Samsun, 22 (Hususi Muhabirimiz |leler Üzerinde alâkadar daire reisle- yazıyor) — Fırtmadan dolayı dün;rinin izahatını dinlediler, Maliye Vekili, arazi tahrir işinin kanun! miadı zarfında yapılması işi- bugün deniz sakinleştikten sonra sa-'ni bilhassa tetkik etti, İktısat Vekili, İlbay, | Tütün rekoltesi üzerinde incelemeler Şarbay, Tümkomutanı ve diğer hü-| yaptı. Bu arada limanişide konu. kümet erkânı heyeti vapurda karşı-| şuldu. Bunu müteakıp, Parti merkezine İskelede bir kıt'a asker, resmi #6.| gidildi. Ticaret Odası erkânı ve mem leket tüccarları ile görüşmeler yapıl- dı. Vekiller, saat bir de partiden ay- rıldılar, İskeleye geçerek merasimle uğurlandılar. Heyet, vapurla Hopaya kadar gi- decektir. (Başı 1 ineide) Her iki anlaşma ile, Iskenderun ve Antakyaya bu küçük vatan parçala rına, onları Suriyeden ayıran birta- kım haklar ve müstesna bazı yaşa ma şartları vaadediliyordu. Bu haklerin en başmda şunlar var 1 — Iskenderun sancağmda türk çe, resmi dil olacaktı. 3 — Memurlar, ekseriyetle Türk ırkma mensup olanlardan seçilecek- t. 3 — 'Türk harsinin azami surette inkişafı için kolaylıklar gösterilecek 4 — İskenderun ve Antakya yarı müstakil olarak tanmacak ve bu ki- ta için Türk bayrağını andıran bay- rak kabul edilecekti. Muahedenin ana hatlarmda tas - rih edilen bu açık vaatlerin yerine getirilip getirilmediğini birer birer tetkik edelim: 1 — Türkçe, İskenderunda hiçbir zamanda resmi dil olmamıştır. Ma - balli hükümet dairelerinin bütün mu ameleleri arapçadır. Halk, ana dili olan Türkçeyi kendi aralarında #er- bestçe konuşurlar. Fakat, hükümetle resmi münasebata girmek için mut- laks Arapça bilmek; zarureti. var » dır. 2 — Memurlar, ekseriyetle değil, azlık olarak dahi Türk ırkma men- sup değildirler. Vâkıa, (o birtakım Türklerin iş başma geçtikleri görü - lüyor. Fakat bunların çoğu Türkiye ka sağı, vatan hainleri, 3 — Mahalli idare, Türk hersinin ————-———— dıklarını ve düşmana 115 ölü verdik lerini bildiriyorlar. Asiler,Katalonyada genel bir is - yan vuku bulunduğunu ve tehlikede olduğunu hisseden “kompanis'in kaç |mıya hazırlandığını tekrar ediyor - lar. Cümhuriyet mahkemesi eski iç ba kan Salazar Alonsoyu ölüm cezast- na mahküm etmiştir. Iskenderun ve Antakya kurtuluşu bekliyor İtilâfnamede açık vaidlerden hemen hiç biri yerine getirilmemiştir İ değil; inkişafına çalışmak, 'Türkün varlığını dahi ortadan kaldırmak için hiçbir gayret 'sarfından geri kalmı - yorlar. Meselâ, Antakyada bir 'Türk lise- 8i var. Bu Tise, yüz ellilik listeye da- hil kimselerle hoyboncu kürtlerin ve birtakım firari Çerkeslerin elindeğir. Türk harsini bu tiymetie kimsele - rin direktifi altında, ne hale gelece - ini artık takdirinize birakırım. Mekteplerde okutulan kitaplardan hiçbiri, Türkiyeden getirilmiyor. An- takyada, bir kürt ve çerkeslerin #i- kı nezareti altımda bulunan matbas- larda basılıyor. Bunları yazanlar da yine, birtakım vatan hainleridir. Türkiyeden getirtilen alfabeler, ge! çen seneye kadar müthiş sansüre tâ- bidi. Bu alfabeler, Atatürkün resim- İeri yırtılmak suretile çocuklara da- gıtılıyordu. Bu sene, her nasılea, bu cüreti gös teremediler, Alfabelerden Atatürkün resmi çıkarılmadı. Köylerdeki Türk mekteplerinin hali ise büsbütün fecidir. Birer ba- hane bulünarak her gün bir köy mek tebi kapatılıyor. Buna mukabil de, ermeni ve hristiyan köylerindeki mektepler himaye ve yardım görü- yor. Bu şartlar altmda Türk harsınin inkişafma imkân olmiyacağı mey « dandadır. Fakat balk, bütün tazyiklere rağ- men, kendi ana dilini, kültürünü, mi) li duygusunu tamamile muhafaza et mektedir. 3-— Muzhedede İskenderun için Türk bayrağmı andıran bir bayrak seçilmesi hakkmdeki kayıt ta tatbik edilmemiştir. “Bugün, Iskenderünun her-tarafm- da, siyah, beyaz ve yeşil renklerden mürekkep ve ortasında üç yıldızı bu- lunan Suriye bayrağı dalgalanmak- tadır.! Halk, son derecede sabırsızlıkla, büyük kurtuluş gününü bekliyor. Gelecek mektubümda Türk köylüşü- nün Suriye idaresi altında neler çek tiğini anlatacağım. FELEK Okuma, yazma bahsi Şimdi bizde okur yazarların nis- beti nedir, doğrusu pek iyi bilmiyo- rum amma Cümhuriyet devrinden - İşin fenası şudur ki okuması yaz- masi olmıyan adamın yanında oku- ma yazmadan, cehaletten falan da bahsedemezsiniz » Bu, frenklerin ; — Asılmışın evinde ipten bahse « dilmez ,dedikleri gibidir . EN zekâdlan kinays olarak der- Kaysiriliye sormuşlar; — Okuman, yazman var mi?. — Yok amma, Kayseriliyim, ce- vabinı vermiş. Ben Kayserili değilim. Onun için zekânm Kayserililer nezinde ne dereceye kadar okur yazarlık yeri - ni tuttuğuna kestiremedim, amma bu lâfm da büsbütün boş olmadığı muhakkaktır . Dün okuması yazması olmıyan bir zengin yanmda idim. Birisi kol- tuğu altında bir sürü evrakı peri « şan ile içeri girdi. Hali hatırdan son- ra bu evrakı perişandan bir tane çe- kip iimmi ganiye sundu. Dört sayfal bir küçlik ceride imiş. Verirken de: — Vaktiniz olduğu zaman... (0- kursunuz!). diyecekti, İrkildi: i* — Vaktiniz olmadığı için emre « dersiniz okurlar. Siz de dinlersiniz. dedi. Dedi amma, öteki hemen su « ratı astı. Bu da güç: — Okursunuz.. dese, adama alay ediyor gibi gelecek. . — Okutursunuz! deyince de okur yazar olmadığı hani yüzüne vuru - luyormus gibi oluyor . Arkadaşlarımızdan bir şehir uşa- ğı vardır. Tam İstanbullu külhan- beyi tipidir. Okuması yazması çok değildir amma, semai yazar, rahat münakaşalar, hattâ müğalatalar ya - par. Geçende görüşürken sordum... — Ne yapiyorsun? — Okuyorum, dedi — Yana dedim. Ne okuyorsunT — Gazel... Cevabını verdi , Öyle okumaya canım kurban. B. FELEK Babam merhumun eski bir dos tundan bana İltifat eden bir mektup aldım. Sözleri babamın sözleri gibi beni mütehassis etti, Kendisine bu- rada teşekkürü saygı borcu bilirim, B.F. İki kaçakçılık Kaçak köylü sigarası ve esrar tutuldu Gümrük muhafaza memurları din gece Küçükpazarda bir sürmümeş- hut yapmışlardır. Kahveci Nuri “ile arkadaşları Zeki, Osman Halit ve Kâmilin üzerlerinde şüphe üzerine İapılan araştırmada 120 gram esrar ve 300 kaçak köylü sigarası bulun” muştur. Dün İskenderiyeden Himanmma ge- len Türk bandıralı Antares vapuru İtayfalarından Süleyman da sandalla | Beşiktaşa çıkarken şüphe üzerine çevrilmiş, elindeki pakette 20 metre luğunda kıymetli kumaş bülun- muştur. Suçlu hâkkında takibat ya* pılmaktadır.