25 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ve İL GE A e e seeg4y TwRE D-1-936 Oo, e Üs e. Ispanya kargaşalığı' ye- ni çıkmaza mı giriyor ?| F Hükümet bir nehrin bendlerini açarak bir vadiyi su içinde bıraktı Londra, 24 (Radyo - Tan) — mahafili, Alkazarın kâmilen cum askerlerinden 400 nün Dün İspanya hükümet işgal edilmiş olduğunu, hü- kaleye saldırarak müdafile- ri âciz bıraktılarını ve vaziyete hâkim olduklarını bildiri- yordu. Toledo'da bulunan bir Fransız ajansının verdiği || İl habere göre, Toledo'da vaziyet henüz değişmemiştir. | Ve asiler hâlâ mukavemet halindedir. duğu belli değildir. Asilerin 'Toledo şehrini ve âsileri müşkül vaziyetten kurtarmak için yo- la çıkardıkları Miralay Yagodan da bir haber yok. Bir rivayete göre Mi- ralay Yago Toledoya yardımdan vaz- geçerek Toledonun 60 mil şimalinde bir yeri ele geçirmeğe çalışmakta ve bu suretle Madrid ile Toledo arasin. daki irtibatı kesmek istemektedir. Te eyyüt etmiyen bir habere göre hükü- met Toledodan vazgeçmek ve Madri. din müdafaasını takviye etmek üzere- dir. Gene teeyyit etmiyen bir habere göre, hükümet Tagus nehrinin baraj- larmı açarak şehrin hâkim olduğu vadiye 10 milyon mikâp metre su bi- rakmış ve bu suretle âsilerin Madrid üzerine yürümelerine mani olmak iş- temiştir, Hükümet kuvvetleri âsilerin Ovie- dodaki mevkilerine fasılasız hücum- Jarda bulunmuştur. Hükümet Estr#- madorer'de âsilere karşı mühim bir muvaffakıyet kazandığı ve 400 âsiyi öldürüldüğünü haber veriyor. Madrid profesörlerinden Kartıleko, FERDA ein enine "çalışıyor Profesöre göre harp durursa her e- yaletin dileğine göre bir idare vilöu- da getirmek ve federal bir idare kur- mak mümkündür. General Molaya suikast mi? * Paris, 24 (A.A) — Figaro gazete- #inin henüz teeyyüt etmemiş bir ha- 'berine göre General Mola'ya bir ecne- bi tarafından sulkast yapılmıştır. Ha- ber, Ispanyada heyecan uyandırmış- tın, "Abdülkerim Fasta Londra, 24 (Hususi) — Niynz Kro- nikl gazetesine göre Rif kahramanı Abdülkerimin eski veziri Mehmet Öz, Fransızlar tarafmdan tahliye olunmuş ve Fasa gelmiştir. Kendisi halihazında Rif ahalisi ile muhabere etmekte ve Franko aleyhinde bir ha- reket hazırlamaktadır. Eski vezir, “Yağmur mevsimi başlar (o başla- maz bütün Rif halkınm kıyam ede- ceğini,, söylemiştir. Saint » Jean » de » Luz, 24 (AA) deceklerdir. Toledoya doğru da yapı. Jan ileri hareketi devam etmektedir. General Olyanog, Bilbaboya karşı hareketin devam ettiğini bildiriyor. İzmirde Yakında garnizon manevraları başlıyacak İzmir, 24 (Hususi mu- habirimizden , Sıhhiye Vekili Ankarada İzmir, 24 (TAN) — Sıhhiye Ve- kili Refik Saydam, dün şehrimize Neticenin ne ol- Uzak Şarkta Japonlar yeni harekete geçmeye hazırlanıyor ! Amira Nagano Londra, 24 (Radyo - TAN) — U- 2ak Şarkta vaziyet gerginliğini mu- hafaza etmektedir, Şanghayın Höng Kiyu mahal. lesinden obaşka OÇinlilere alto- lar Şapey mahallesinin Ja - ponlar tarafından işgali, Opro- testo ile karşılanmıştır. Burasi 1932 de Japonlar ile Çinliler ârasında vu. ku bulan kanlı muharebelerin sahne- sidir. Japonlar, Japon bahriyesini öldürenleri aramağa devam ediyor. İar. Bugün bu mmtskalarda Japon- ya tarafından örfi idarenin ilân olun- duğu bildiriliyor. Japon bahriye nazırı bu sabah “Müzakere değil, fakat hareket 14 zım,, demiştir. Japonya imparatoru bugün deniz manevralarnda hazır bulunmak için hareket etmiş, kendi. sine refakat etmesi lâzım gelen bah- riye nazırı Amiral Nagana Tokyoda kalmıştır. Japonlar Hankvoda bir Japonun öldürülmesi dolayısiyle buraya da 500 kişilik bir takviye krtaası gön- dermişlerdir. Japonyanın Nankindeki sefiri, Nan kin bülkümetine Japonya ile iyi mil. nasebetlerin tesisi geçiktirilirse Nan- kinden ayrılacağını bildirmiştir. ——— —— Boğazlarda tatbik edi- lecek yeni ahkâm Ankara, 24 (TAN) — 5 Ağustos 1936 tarihli notasma ek olarak hari- <iye vekâleti tarafmdan Ankaradaki ecnebi sefarethanelerine Boğazlar u- mumi tabiri altmda ifade edilen Ça- nakkele Boğazı, Marmara denizi ve Karadeniz Boğazında tatbik edilecek yeni ahkâm hakkında mütemmim İ- zahati havi yeni nota tevdi edilmiş- tir, 7 ——— Titülesku biraz iyi Sen Morita, 24 (A.A) — Titüles kunun sıhhi ahvali düzelmekte de- vam ediyor. Hasta hafif bir gıda a- labilmistir Haberler arasından İ seçtiklerimiz F'i hâdiselerinin obaş- langıcındanberi 2643 A - rap ve 346 Yahudi tevkif e tir. Ölenlerin sayısı 700 dür. Bunun 35 şi polis veya asker ve B2 si Ya- hudidir. # # zmir fuarının kapanması! I münasebetile çekilen tel - grafa Başvekil şu cevabı vermiş- tir: “Izmir fuarının kazandığı müuvaffakıyeti tebrik ederim... . ıhhiye ve Maarif Vekilleri dün sabah Ankaraya var- mışlardır. » ümrük Vekâleti müsteşarı Adil, ia gitmek ü- zere bugün gahimize gelecektir. arisle Bordo arasında bir tren kazası olmuş, 4 kişi ölmüş, 20 kişi yaralanmıştır. ısır Başvekili N Paşa M ile Maliye Nazırı üç gün kalmak Üzere Berline gidecekler- dir. ankırıda dört defa yer sar- sıntısı daha olmuştur. Za- yiat yoktur. # Ankara Telefonları | ÇA İsmet Inönü Dün, Nafia Vekâletinde meşgul) oldu Ankara, 24 (TAN) — Başvekil, bu gün saat 16 da Nafia Vekâletine gi- derek vekâlet makamında bir saat kadar meşgul olmuştur. Müsteşr A- rif.ve münakalât" dairesi relsi Kadri AŞlEr ecrerinda Taht ve vermişlerdir. İsmet İnönü, bi- lâhare Sıhhiye Vekâletine giderek bir müddet orada kalmıştır. Kayseri telefonu bitti Ankara, 23 (Hususi muhabirimiz- den) — Kayseri telefonunun inşaatı bugün bitmiş ve hattım ilk tecrübele- ri yapmıştır. Hat Birinciteşrinde görüşmeye açılacaktır. İlk tedrisat programları Ankara, 23 (TAN) —Bir heyet tarafmdan hazırlanmakta olan ilk tedrisat müfredat O programlarının basılması bitmiştir. Programlar bu yıl tatbik olunacaktır. Hâkimler arasında tayinler Ankara, 24 (Tan Muhabirinden) — Hâkimler arasında tayin ve nakillere sit olarak yüz bir kişilik yeni bir ka- rarname hâzmlanmış ve tebliğ edil- miştir. Bunlardan tiçü temyiz âzalığı DA tayin olunmuş, on yedi hâkim Yet miş bir liraya, ikisi elli beş firaya, on Üçü kırk beş liraya, otuz üçü otuz beş liraya, yedisi de 30 liraya terfi et tirilmişlerdir, Almanya aleyhin de ağır bir yazı Bir İtalyan gazetesinin şiddetli neşriyatı Paris, 25 (Radyo) — Bugün bir 1- talyan gazetesi Alman emperyaliz- minin tehlikeleri hakkında bir maka- le yazmış ve Alman teslihatıma göz yumulmasınnı doğru olmadığını an- lattıktan sönra, Her Hitler hakkmda “Medeniyet müdafliliği son derede şüphelidir., demiştir. Gazete toplat- tarılmış bulunuyor. İzmirde hava tehlikesine deneme İzmir, 24 (Hususi Muhabirimiz den) — Yarm saat onda İzmir, Yüce Burhuva ve Karşıyakada hava tehli- kesine karşı korunma denemesi ve akşam saat dokuzda da ışıkları sön- — TAN Italya ne yapacak? (Başı 1 incide) samblenin kararını tam bir lâkay- di ile karşılamayı da düşünmekte- dir. o Üçüncü bir ihtimale göre, İtalya, Milletler Cemiyeti komite- lerinde çalışan bütün Italyanları çekecek ve Milletler Cemiyetin - den ayrılmıyağaktır. Bununla beraber Italyanın her şeyden evvel Habeşistanda askeri harekâta girişerek bütün Habeşis- tanı işgal işini tamamlıyacağını, ve altı aylık harekâta muhtaç o- lan bu işi sür'atle başararak bir- kaç hafta içinde mtistakil Habeşis tan diye bir ülke parçası bulun- madığını bütün dünyaya isbat ede- ceği söyleniyor. Fransa Mat - buatı Habeşlileri asambleye ka - bul için verilen kararı muhtelif tarzda telâkki etmişlerdir. Mat- buatm bir kısmı kararı, Beşler konferansnm toplanmasını iste - miyen Rusyanm bir zaferi telâkki ediyor, bir kısmı da Italya ile teş- riki mesai imkânmın tamamile or- tadan kalktığını söylüyor, bir kısmı da kararı küçük milletlerin zaferi telâkki ediyor. Deyli Telgrafa göre, karar Ital- nm çekilmesine sebep olursa bu- nun Milletler Cemiyetine bir dar- be teşkil edeceği kabul etmemek saçma olur. Fakat kararın ka - zandığı ekseriyet Cemiyete mey- dan okumakta olan Italyaya kar. şı hissedilmekte olan infialin de- vam ettiğini gösteriyor. Mançester Gardiyana göre, In - giltere İtalyanın Beşler konferan- sma iştirakini temin için en ufak fedakârlığa bile razı olmıyacaktır. Deyli Meyl kararı budalalık te - lâkki ediyor. Milletler Cemiyeti toplantısında Cenevre, 24 (Radyo - Tan) — iskenderondaki kaçak Ermeni- ler telâş içinde Başı 1 incide) lardan mühim bir kısmı daha cenuba gitmek üzeredirler. Ankarada 20 teşrinievvel 1921 de imzalanan ve cenup hududuna “dair olan itilâfnamenin ikinci maddesi der ki: “İtilâfnamenin İmzasını müteakip tarafeyn üserayı harbiyesiyle mev - kuf ve mahpus bulunan "Türk, Fran- siz bilümum eşhas serbest bırakıla - rak bu hususta gösterilecek en yakın şehre sevkolunacaklardır. İşbu mad- de hükmi, tevkif, hapis ve esaretin tarihi ne olursa olsun bütün mevku- fin ve mahpusine samildir.,, Işte bu maddeden istifade ederek birçok vatansızlar en yakım şehir 0- Jan İskenderun, Antakya ve Halebe gitmişlerdir. Bunların yegâne maişetleri ka- çakçılıktır. Bu maksatla kaçakçılara esya satan mağazalar açmışlar, Tür- kiyenin ticaret müvazenesini, iktisa- diyatmı gizlice vurmak için ellerin den geleni yapmaya koyulmuşlariir. Şimdi, bunlarm çenelerini biçak açmamaktadır. Son vaziyet üzerine, bu mağazalar. dan bir kısmı artık eşya getirteme- mekte ve bir çokları da kapanmakta dır. Mümtaz FAİK Heyet âzaları bugün Halebe gidiyorlar Pariste Fransız - Suriye mukavele- namesini imzalıyarak şehrimize gelen Suriye heyeti, dün öğleden evvel Tak- sime giderek Cümhuriyet Abidesine çelenk koymuştur. Heyet âzasından olan Suriye Ma. liye Nazım OEdmeon Homsi de dün sabahki ekspresle Paristen gel miştir, Fransız sefareti, Suriye he- dilrme denemeleri yapılacaktır, yeti şerefine Trabyada yazlık sefa- Milletler Cemiyetinden çekilecek, Beşler Konferansına girmeyecek, bütün Habeşi fethedecek! Bugün Milletler Cemiyeti Asamb- lesi reis vekillerini sevmekle meş- gul oldu ve dünkü karara mukabil İtalyayı hoşnut etmesi melhuz 0- Jan bir harekette bulundu ve reis vekilliklerinin birine bir Jtalyan delegesini seçti. Diğer reis vekil- leri Fransa, Ingiltere, Yugoslavya, Kanada ve Rusya murahhasları - dır. Yarın Cemiyet Genel Sekrete - rinin raporları müzâkere edilecek» tir. İngiltere Diş Bakanı söz al mış bulunuyor. Hukuki meseleleri tahkika me- mur edilen birinci komisyon Ce- miyet misakını ıslaha sit muhtelif tekliflerin müzakeresini daha son- ra içtima devresine tehire karar vermiştir. Konsey gayridaimi azalıkları 9 dan (11) e çikarmiya karar verdi, Bunların birisi Çin'e verilecektir. İtalya, Milletler Cemiyetini protesto edecek Nevyork, 24 (Radyo - TAN) — United Prensain Roma muhabiri tara fından verilen mali ya hükümeti, asamblenin Habeş e hinde verdiği karar dolayısiyle Mil, letler Cemiyetinden çekilmiyecek, fa- kat Milletler Cemiyeti asamblesi ta- rafından Habeş murahhaslarını ka- bul için verilen kararı protesto ede» cektir. Milletler Cemiyetinin kararı karşısında zatesi yazdığı bir makâlede Milletler Cemiyetinin Sovyet Rusya İradesine ramolarak Habeşlileri kabul için ka- rar verdiğini, Italyan kılıcmn Habeş meselesini çoktan hallettiğini yezıyor ve Beşler konferansının şimdiden &- kim. kaldığını ilâve ediyor. Emniyetli Dostluğun Şartı (Başı 1 incide) Fakat, tatbik edilmemiştir. Bi- zim sabırlı beklemelerimiz boşa çıkmıştır. Sancakta doğrudan doğruya imha siyaseti takip o- lunmuştur. Suriye mukadderatında bir değişiklik olurken bu meselenin esasmdan © halledilmesini ve 1921 ve 1926 anlaşmalarındaki ruhun tamamile tatbik görmesi zaruridir. Fransa, bizim haberi- miz ve rızamız olmadan bize ikarşı olan taahhütlerini başka ibir hükümete devredemez. Suri- İyeye kıymet veririz, fakat yeni bir hükümetin imzasmı Fransa- nım imzasile bir tutamayız. Pek iyi biliriz ki, bugün kar. İşımızda muhatap yoktur. Suri- yede intihabat yapılacaktır, Ye - ni meclis Pariste parafe edilen anlaşmayı tasdik ettikten sonra Fransa — Suriye ittifakı husule gelecektir. Bütün alâkadarlarda ayni hüs- nüniyet mevcutsa, o zamana ka. dar hususi temaslar devam eder ve zemin ahenkli bir anlaşma için hazırlanır. Sonra, Fransa ve il ile beraber her üçümüz birden müzakere masasi başına geçeceğiz. Kâğıt üzerinde kalan anlaşmalara hakiki bir şekil ve- receğiz ve bunları sağlam temi. nata bağlıyacağız. Ancak bun. dan sonra Türkiye ile Suriye a- rasında karşılıklı emniyete müs- | tenit dostluk kurulacak ve Suri. | ye istiklâle müstenit tabii haya- tuna girebilecektir. Ahmet Emin YALMAN —— ret binasında bir ziyafet vermiştir. Suriye heyeti bu sabah saat dokuz da Toros ekspresiyle Halebe haraket Roma, 24 (Hususi) — İstamba ga-| FELEK İstanbul namına! Dün Harbiyeliler İstanbula veda et- tiler, asırlardanberi havasını teneffüs «dip suyunu içtiği İstanbuldan ayrı- lan bu heyecanlı ilim ocağının gidişi mliheyyiç oldu. İstanbul namma Va- Ni Üstündağ bu mutlu ocağın son yav. rularını uğurlamaya istasyona gelmiş- ti. Bir güzel merasim oldu. Valinin yanında bizim arkadaşlardan ikisinin bulunuşu nazarı dikkati celbediyor - du, bunların birisi Selâmi İzzet, diğeri de Refik Ahmet. Bu iki gazeteci arkadaş mekteplile. rin ellerini sıktılar. Ben de orada i- dim. — Acaba, ben de sıksam mı? de- dim, Sonra içimden “Nene lâzım! Belki bunlar vazifeten bu işi yapıyor. lar, diyerek vazgeçtim. İş bitti. Her- kes çekildi, Ben bizim iki arkadaşa yaklaştım. Selâmiye: — Yahu! dedim. Burada işiniz ne?, Refik Ahmet cevap verdi: elini sıkmaya geldik.. — Yat, dedim. Ne iyi. Daha sözümü bitirmeden Selâmi atıldı. — Her gün can sıkacak değiliz ya: Bugün de el sıktık, , Xml İzzet! Çok yaşaf. Güle dürdü beni, B, FELPK İbnisina | Büyük Türk fey'oz0'u nun 900 üncü yı dönümü kut ulanacak Istanbul 24 (A.A) — Büyük Türk âlimi Tbnisina'nin 900 üncü ölüm yılı tesit olunacaktır. Türk tarih kurumu bugünkü top- lantısında büyük Türk âlimi Tonisinas mn 000 üncü ölüm yılmı tesit etmen ye karar vermiştir. Bu münasebet- le Tenisinanm terclimeihali, şahsi yeti; tib ve felsefe #lemindeki büyük mevkii, ilmin terakkisine hizmeti te- barüz ettirilecek, Tbnisina'nn gayri matbu ve henüz malüm olmıyan eser- lerinden bir kısmı metin olarak Deş- olunacaktır. 'Türk tarih kurumu bu işle mesgul olmak Üzere profesör Şemsettin Gü- raltaym başkanlığı altında datmi bir heyet teşkil etmiştir. (TAN — Tbnisina 1037 de vefat et- tiğine göre, gelecek yıl ölümünün 900 üncü yıldönümüne müsadiftir.) Lehistan Yahudileri Bir kısmı Filistine göç etmeğe başladılar Varşova, 24 (A.A) — Aralarında 200 talebe bulunan 700 Yahudi mu- haciri dün Filistine hareket etmişler dir. Önümüzdeki ay için, muhaceret bü roları, İngiliz otoritelerinden Filisti- ne muhâceret hakkmda heniz bir me zuniyet almamışlardır. i Vekillerin Giresun tetkikleri " Giresun, 24 (TAN) — İktisat ve Maliye Vekilleri Ege vapuru ile gel“ diler. Tücearlarla görüştüler, Fındık mahsulümüzün vaziyeti hakkında iza ha taldılar. Tetkiklerini bitirerek ay- ni vapurla ayrddılar . © VEFAT Reisi meşayih Ayasofya kürsü şeyhi ve Evkaf müdüriyeti umumi- yesi enelmen ve tevcih mümeyyizi Hafız İrfan Kiziltaş pederi Hacı Ha- fız Mustafa Kızıltaş sektei kalpten vefat eylemiş olmakla bugün Koca- mustafapaşada Sümbülefendi cami inde cuma namazı eda edilerek Mer- kezefendide &ile kabristanma defne- dileceğinden Lâlelide Koska cadde- sinde 2 numaralı hanesinden saat on buçukta kaldırılacağından merhumu seven ihvanlarmın bulunmalarmı ri- edecektir. Bu suretle heyetin Ahka- rada kalamıyacağı anlaşılmaktağiır. ca ederiz. N