28 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—— ? | AFTADA BIR | DİNLENE! Yazan: Istanbulda memba suyu çoktur. Daha doğrusu memba suyu değil, su memba çoktur. Lâkin bunlardan halk ne sekilde istifade eder, onu kestiremem. Yalnız şu kadar diyebilirim ki; "Ankarada halk Istanbuldan giden Taşdelen suyunu içer, Istanbulda da Izmitten gelen çene suyu içerler. Diyecek şu ki bu memba suları veya su membaları müvazeneli bir şekilde işlememektedir. Bu satırlarımla ancak kuru ek- mek yiyecek kadar bir para kuza. nan suculara dokunmak hatırımdan bile geçmez. Geçende Çamlıca tepesinden kuş bakışı nigâh ederken hemen önüm- deki vadide iki üç top ağacm ne ol- duğunu sordum. — Tomruk Ağa suyu! dediler. Bilmem siz bu ismi işittiniz mi? “Tomruk Ağa suyu İstanbulun ve dünyanın en iyi sularındandır. Us- telik içinde bir de sanırım karbonat dö litin bulunduğu için böbreklerin. den İstırap çekenleri tedavi eder. Rivayet odur ki; Istanbulda, Ka- Fakulak, Taşdelen ve Tomruk sula- Tının mikyası mâ dereceleri 1 imiş, diğer sular bundan kaba imi: DİNLENE! B. FELEK sinde vardır ama nedense tatbik e- dilmez. Kazara, yanmızdaki yolcu- nun üsütü başı pis olduğundan şi- kâyet etseniz adamın izzeti nefsi kırılır: — Pis sensin! der, Bu kadarla kalsa ne iyi, güya böylelerini tramvaya bindirmiyecek olan kondüktörün size karşı: — Ne yapalım! Yolcu bu! Iğre. niyorsanız inin! Dediği de vardır. Son karar daha ileri giderek ber- bör, kasap, firme gibi hususi kıya- feti olanları da bu kıyafetlerle tram. vaylara almıyacaklar, hattâ bunla | rın o kılıkta caddelerde dolaşmala» rı meneğdilecekmiş. Güzel karar doğrusu, sokak hal kmm manzarası bizimki kadar kar- ma karısık ve estetikten mahrum bir şehir ender bulunur, Hatıra geliyor ki; bütün bu kıya- fet kontrolü | yapılırken, omuzları korkuluk kolu gibi dört köşe ve bel. leri eşek arısı gibi ipince kıyafette gezenleri unutmasalar hem onlara, hem bize, hem terzilere ne kadar iyilik etmiş olurlar. B. FELEK > AN 28-6-937 BENZİN - PETROL İHTİKARI DEVAM EDİYOR ga Kızılay | EE TEDA aş Haftası : ; | Kızılay Haftası dünden itibaren başlamış oldu. Dün şehrin | benzini, belediyenin koyduğu nara ü muhtelif yerlerinde küçük mekteplilerin de iştirakile Kızılay Haf- En İyi Çareyi İzmir Belediyesi Tatbik Etti Hükümet, benzin ve petrol üzerinden alınan muhtelif vergileri indirdikten sonra bu iki zaruri ihtiyaç maddesinin, muayyen nis- bette ucuzlaması lâzımgeliyor. Filhakika fiyatlar eskisine nisbetle bir miktar inmiştir. Fakat bu inme nisbeti, hakiki haddini bulma- dığı için ortada gayet sarih bir ihtikâr vaziyeti vardır. Nitekim bugün benzinin şişesi 85kuruşa satılıyor. Halbuki İstanbulda (75) | kuruşa olmak icap eder. Izmirde de böyle bir benzin ve m İrol ihtikârı haşgöstermiş, İzmir be- lediyesi çok kestirme bir tedbir ve karar ile İşin içinden muvaffakıyetle çıkmıştır, İzmir mukabirimizin gece telefonla verdiği malümats göre, Iz- mirde benzin satış yerleri âdeta grev yapmışlar, faaliyetlerini tatil etmiş- lerdir. Izmir muhabirimiz bu vazi » yeti şöyle bildiriyor; Zaruri ihtiyaç maddelerinden olan zerinden satmiyarak mağazalarını k& Halk bu güzel suyun ifasından | i İ Yahatça müstefit olup dururken pı- İİ “narın kapandığını duyarak müte. essir olmuştum. Uzun süren bu ka- palılığın sebebini araştırdım. Suyun membauna malik olanla, su yolu kendi arazisinden geçen arasmda © bir dava çıkmış bu yüzden suyu ka- patmışlar. Ne güzel şey değil mi? Memleke- hi tin en güzel bir serveti iki kişinin çekişmesi yüzünden boşuna akıp KW gitmektedir. Hususi hakkı tasarrufa hürmet. Kriz amma bu yüzden halkın bu '#udan içmesine de mâni olmak reva İK değildir. Hatırıma şu geldi: Acaba bu suyu bir emniyetli el. satsada parası saklasa, dava sonunda ka- anana verse. — Içecek başka su bulamadın m be adam! Demeyin. Küçük Çamlıcadaki hayrat çeş. meden akan sn göz yaşı gibi. Basm- sıralanmış elli teneke, kırk fıçı * Tifo neden artar? Diye gazeteler. « bir yazı gördüm. Ne garip me. tır. bu. Para nasıl artar? diye ? Üşünmezler de, “tifo meden ar- tar, 1 araştırırlar, bunu bilmemek mutlaka gazeteci olmak Kizim. lendiciğim! Tifo, mikroptan artar. i tifo mikrobu yoktur. Bu tifo mikrobu neden bir türlü uldan gitmez? Kimbilir; bel havası iyi gelmiştir. Belki hayatı ucuz bulmuştur. Belki de, ne bi. win kendisini sevenler vardırda | lamıyor. Herhalde ben kendimi dim bileli Istanbulda tifo vardır. sayet ediyorlar ki; bu hastalığın in 1 açık lağımlarmış. Kapan mı bunlar acaba?! Benim hatırıma, bir (tifo ile mü- lele cemiyeti) yapmak geliyor. | gelir misiniz arkamdan? . 'Tramvaylara üstü başı kokanla. Bir şebek Meydana Çıkarıldı Istanbul polisi, Anadoluda ve İs - tanbulda birçok maruf tacirleri do- landırmakla suçlu bir şebekeyi mey- dana çıkarmış, şebeke efradından bir İ kismini da yakalamıştır. Bunlar, İride, Tahsin ve polislikten çıkarılmış Çopur Selimdir. vam etmektedir. Şebekenin dolandır. dığı kimseleri tesbit etmekte ve İdiğer efradını da aramaktadır. Çocuğu Yaraladı Sonra Hastaneye Götürüp Kaçtı Dün saat 15 kararlarında Kuru - çeşmede oturan kömlür amelesinden Durmuşun 8 yaşındaki oğlu Yusuf Arnavutköyünde tramvay caddesin * den geçerken 2048 numaralı otomo- bil Yusufa çarparak başından ağir surette yaralamıştır. Şoför, derhal çocuğu otomobiline almis, Beyoğlu Zükür hastanesine bi- raktıktan sonra kaçmıştır, Polis, ka- çan şoförü aramaktadır. Hastaneden aldığımız malümata göre, çocuğun ya rası ağırdır. Yolcu Eşyasının Naklinden Çıkan İhtilâf Bitmedi İstanbul liman işletmesi, yolcu €ş- yalarınm vapurlara nakli işinden Çı- kan bir ihtilâf dolayısile gümrükler başmüdürlüğünü vekâletlere şikâyet etmişti. Buna sebep gümrükler baş- müdürlüğünün vapurlara girecek yol culara ait eşyaların yolcu salonu 18 ricinden nakledilmesinde ısrar etme- İsidir. Liman işletmesi ise, bir çok muamele ve müşkülâta sebep olaca- ğını ileri sürerek bu teklifi kabul et- memektedir. Liman İşletmesi yaptığı almıyacaklarmış. Yaz günlerindeki bu kararı doğ- pek yerinde buldum. Hattâ bi- ileri gidilerek ayağı kokanları almasalar hiç te fena olmaz. Lâ. gelgelelim, iş iddiaya biner de etçi ile yolcu arasında: — Kokuyor! İİ — Kokmuyor! N Diye ihtilâf çıkarsa hakemlik e- çek adam az bulunur, Bana 80- x elin ağzının kokusunu çek. #dense, ayak kokusu çekmek ev- li Şaka bertaraf! Bu güzel kararm tarafı da var. Ustü başı pis olan- ia tramvaya almıyacaklarmış. | şikâyette, gümrükler başmüdürlüğü- nün fikri tatbik edildiği takdirde €ş- yalarm serbest hamallaria sahiller den sandallara ve bu suretle rıhtıma çıkarıldıktan sonra da tekrar güm - rük hamallarile vapurlara sokulaca- ğını ve böylelikle de bilharşn ecnebi yolculara müşkülât gösterilmiş ola - cağını bildirmektedir. Halbuki, şimdiye kadar yolcu €$- yaları yalnız gümrük hamalları ta- rafından yolcu salonu kapısında alm- makta ve doğruca yolcuların vapur. daki mevkilerine götürülmektedir. Şehrimizde bulunan Iktısat Vekâ- leti: deniz işleri müsteşarı Sadullah d ek edi tası kutlandı ve yeniden birçok tezahürattan bir köşe görülüyor. İpatan ve bu suretle umumi hayatı âza kaydedildi, Resimde dünkü Polis, bu hususta tahkikatınn de-| — Tramvay Sıkıntısından Kurtulmamız İçin Yeni Tedbirler Düşünüldü Sabah, öğle ve akşamları tramvaylarda görülen kalabalık hal- kın haklı şikâyetlerine sebep olmaktadır. Nafıa Vekâleti İstanbul halkımın bu sıkıntıdan kurtarılması icin neler vanılmısın- 15—.— olduğunu Belediyeden sormuştur. Belediye de bu meseleyi etraflı | surette incelemiş ve neticeyi bir raporla Nafıa Vekâletine ——| bildirmiştir. Hamallık Yasağı Projesi Sırtta ve sırıkta yük taşımanm yasak edilmesi için yapılan hazırlık- lar ve tetkikler sona ermiştir. Buna ait proje tetkik edilmek üzere, dün belediye Peisliğine verilmiştir. Yakmda, son tetkik te bitirilecek we proje Ağustosta tatbik olunacak- tır. Belediye Mevacılığı Koruyor Bazı müstahsiller yaş meyva satış- larından zarar ettiklerini ileri sür - müşler, belediye de yeniden inkişafa başlıyan meyvacılığımızı yükseltmiye yardım için yeni tedbirler almıya lü- zum görmüştü. Bunun üzerine Trak. ya müstahsilleri adma gelen bir he yet belediyenin bu işlere bakan şef- lerile görüşmüşler, fikirlerini söyle- nişlerdi, Belediye bu maksatla Koca- eli ve Marmara mmtakaları müstah- sillerinden de birer heyet gönderilme- sini istemiştir. Çünkü bir ucu Rize, diğer ucu Dört yolda olan ve Edirne, Kocaeli ve Mar mara mmtakalarını da içine alan yer lerdeki bütün yaş meyva mahsulleri aşağı yukarı Istanbul piyasasında muamele görmektedir. Belediye işi esaslı tutmak için bu ra piyasasındaki fiyat temevvilçlerile ilgisi olen bütün mıntaka ve gehir- lerdeki müstahsillerin fikirlerini top- byacak, ondan sonra kal bir karar midas ağ Bu rapor hakkında alınan haberle- re göre, belediye evvelâ bugünkü şe- beke ile büyük teşkilât yapmıya im- kân olmadığını, şehrin bugünkü va- ziyetinin de buna müsait bulunmadı. | ğını bir kere daha tekrarlamış, fakat | kalabalığı biraz azaltacak bazı çare. ler de bulunabileceğini ilâve etmiştir. Bu çareler arasında esaslı bazı tek. lifler de yapılmıştır. İ Belediye, tramvayların Köprüyü geçmeden iyice dolduğunu, Karaköy ve Karaköyden ötedeki istasyonlarda biriken halkım saatlerce beklemiye mecbur kaldığını gözönünde tutarak Karaköy ile Kurtuluş ve Maçka ara. sında ilâve seferler ihdasını muvafık görmüştür. Nafıa Vekâleti de bu is teği yerinde görürse Maçka ve Kur. tuluş ile Eminönü arasmda İzlemek. te olan arabaların bir kismi bü yeni hatta ayrılacak ve Köprünün öblür ta, rafmdaki halkı alacaktır. Bundan başka belediye, tramvay. ların daha çabuk devir yapmaları Vü- zumlu olduğu fikrindedir. Bunun için de iki teklif yapılmıştır: Birincisi: Eminönü —Maçka ve Kur tuluş arasında işliyen arabaların şim diki Eminönü tramvay korunma du. rağınm sağ cihetinde yeni yapılacak bir makasta beklemelerini muvafık görmekte. İkincisi de, tramvayların Köprü tstiine dizilmeleri Yüzünden İ beyhude yere epey vakit Sarfedi. mektedir. Bunu da önlemek icin be. İlediye Karaköy tramvay korunma du rağın: Ziraat Bankasmın önüne doğ. Yu bir buçuk metre geriye #lmak ve burada on metre uzunluğunü? üçüncü bir hat yapmak istemektedir. İ yerlerine belediye tarafından mühür bozmaktan suçlu Şel, Sokoni ve Stus Romano şirketlerinin müdürleri adli- yeye verilmiştir. Adliyede dün geç vakte kadar tahkikat yapıldı ve tah- kikatın derinleştirilmesi için evrak polise havale edildi, Suçlu müdürler de Ikametgüha bağlanarak serbest bi rakıldılar. Bunların yarın muhake- melerine başlanması çok muhtemel- dir. Benzin satış yerleri bugün de ka- palı idi, Müdürler, merkezlerinden al- kıkları emirde bezinin şişesini seksen iki buçuk kuruştan aşağı satamıya. caklarını bildirmişlerdir. Halı be- İGDİYAMIK, 445: İÇİ KUYUUZU 14 yatı 70 kuruştur. Bu vaziyet karşısında belediye, Neft Sendikat ile bir anlaşma yapa rak külliyetii miktarda benzin temin etmiş ve yetmiş kuruş Üzerinden $0- förlere satmıya başlamış, bu suretle benzin kıtlığına meydan bırakmamış” tur. Vali ile belediye reisi, dün gece ya- rısından sonra Neft Sendikat müdü- rü ile bir anlaşma yaparak mühim miktarda benzin temin etmiştir. Di- ğer taraftan kapalı bulunan satış e iç & Geçenlerde Sıyasn Tatlıçak köyüme de kadm yüzünden bir cinayet işlem” miş, Hüseyin admda birisi sevdiği kadm yüzünden Yunus adındaki &r- kadaşmı öldürmüştü. Muhakemesi neticelenen Hüseyin 12 sene hapse mahküm olmuştur. Mahküm katil şu resimde görüyorsunuz. Yeni ticaret anlaşmaları Türkiye ve Fransa arasında akdo- lunan ticaret ve tediye anlaşması ile Almanyadaki hesaplarım tasfiyesi ve yeni bir ticaret anlaşması yapılması için seçilen heyetin bugünlerde hare- kel etmek üzere bulunması piyasada memununiyet uyandırmıştır. Bir müddettenberi âtıl duran ve neticeyi bekliyen tacirlerimiz iki gün denberi faaliyete geçmişlerdir. İhra- cat maddleri üzerindeki durgunluk yavaş yavaş zail olmıya başlamıştır. Hattâ bu yüzden buğday fiyatlarında bile hissolunur derecede yükseklik * görülmektedir. Muhtelif ihracat mad delerinin piyasalarmda başlıyan can- Kasaplık Hayvanlar Yılık iki iile süren durgunluğa Son günlerde pek az balık tutul-| nazaran memnuniyetle kaydedilmek” muştur, Mevsim itibarile esasen ba-| mektedir. Bilhassa yapağı, tiftik, hik azalmıştır. Birkaç gündenberi| arpa fiyatları düşmekten kurtulmuş şehrimizde fazla mikdarda kassplik | sayılmaktadır. Fransızlarm yapağı hayvan getirilmektedir. Evvelki gün İ| ve tiftik, Almanların da muhtelif ih- sehrimize fazla mikdarda kasaplık | racat maddelerine talip oldukları hal Si dağlıç, 312 kıvırcık, 2874 kuzu Sür de ticaret anlaşmalarmın müsait bu. tılmıştır. Ayrıca 77 öküz, 7 inek, bir | lunmaması yüzünden geri kalan *u dana, 25 manda, beş mulak ki bu hay | alış verişlerin bundan böyle iyi şe vanlardan ceman 102,343 kiloluk et | kilde devam edeceği tahmin olun - alınmış demektir. maktadır. vurulmuştur. İlkokullardan İyi Netice Alındı Bu yıl ilk mekteplerden alman ve- rimi ve ilkokullardan çıkanların sayı- larmı gösteren raporlar dün Maarif Vekâletine gönderilmiştir. Bu raporlara göre, bu yıl ilkokul- ları bitirenler geçen yıllardan fazla muvaffak olmuşlar ve daha iyi de-| receler almışlardır. Umumiyet itiba» rile ilkokullardan 986 — 457 yılnda elde edilen verim geçen tedris yılla rından üstündür. * Floryada Bir Hırsızlık Dün Florya plâğlarından birinde | bir hırsızlık olmuştur. Selim isminde birisi, dün Floryaya gitmis, plâjın bi- rinde tuttuğu bir locada soyunmuş- tur, Fakat denizden çıktığı zaman locada bulunan kıymetli bir fotoğraf PAZARTESİ ünkü : TLU | fi yay Bugünkü Hava: BULU İ Yeşilköy Meteoroloji müdürlüğün- le ay Gün: 30 ya İ ; İden aldığımız malümata göre bugün yurdumuzda gökyüzünün, Doğu ve Orta Anadolu ile kısmen Cenubi Do- ğu mmtakalarında kapalı ve mevzi yağışlı, diğer mıntakalarda bulutlu olması rüzgürların Şimalden kuvvet- Arabi 1856 İ Rebiülühir: 19 | Güneş: 481 — Öğle İkindi: 16,18 — Akşam: | Yatsı: 21,48 — Imsik: Haziran: 15 12,16 19,45 240 makinesile yirmi lirasmın çalındığını görmüş ve polise müracaat etmiştir. Mechml hira aranmaktadır. li esmesi mühtemeldir. Dünkü Hava Dün en fazla sıcaklık 27 ve en ax İ snaklık IR santlerat olarak kavde dilmiştir. Baromette 758 milimetre p di.