28 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Aiman Başbakanı Kollektif Sistemi Beğenmiyor Berlin, 27 (TAN) — Almanya Başvekili B. Hitler, Würtemberg şehrinde söylediği ve b. in Almanyaya telsizle yayılan bir nutuk- ta, Almanyanın harici siyasetine temas ederek, son hâdiseleri mi- sal almış ve kollektif sulh sistemi denilen sistemi, her işi lâfa bo- ğan acayip bir mekanizma olarak B. Hitlere göre bu sistemin iflâsı bir kere daha Leipzig zırhlısma yapı-| lan hücum mü: Der meydana | çıkmıştır. Alman Başbakanı demiştir ki; “Londra emin olsun ki, bu sefer yaptığımız tecrübe bize bir ders oldu ve biz bu dersi kat'iyyen unutmıyaca. ği. artık, ne parlâmentolarda söylenen nutuklar, ne de devlet adam larmın hitabeleri, fikirlerimizden cay- dıramaz. Bundan sonra da kimse, kol lektif anlaşmalara karşı suiniyet bes- lediğimizi iddia edemez. Bir çok kol- lektif anlaşmalar gibi 12 Haziran ta- rihli kontrol anlaşması da suya düştü | ve lâfa boğuldu. Demek kibu çeşit) anlaşmaların en basiti bile pratik de- gildir. Şu halde Almanya bundan son- ra böyle hayallerle boşu boşuna vakit kaybetmiyecek ve sukutu hayale uğ- ramıyacaktır. Tanrıya şükür, hudut- larımızı muhafaza için kimseye mü- racaat etmek zorunda değiliz. Alman- ya kâfi derecede kuvvetlidir.,, HAVA KURUMUNUN YÜZDE İKİSİ İÇİN TOPLANTI "Ankara, 27 (Tan muhabirinden)— Müstahsillerimizin istihsal maddele- rinden hava kurumuna vermekte ol- dukları yüzde 2 nin daha özenli top- lanabilmesi ve çeşitlerinin tesbiti e- Sasları üzerinde kararlar almak için, on, Ankara, Çankırı,, Eskişehir, Kırşanır, Konya, . nuLanyu, Niğde ve Yozgat vilâyetlerile kazala- İ 7 Tından seçilen delegelerin iştirakile | pazartesi günü, Türk hava kurumu. hun, Merkez binasında bir kongre toplanacaktır. Kongreyi Ankara vali ve belediye relsi Bay Nevzat Tando- Zan bir nutukla açacaktır. ROMANYA KRALININ POLONYA ZİYARETİ Varşova, 27 (TAN) — Dün akşam | Varşovada cümhurreisliği şatosunda Romanya kralı Karol şerefine bir zi- yafet verilmiş ve karşılık'ı nutuklar söylenmiştir. Polonya reisicimhuru Mosciky'nip söylediği samimi nutka cevap veren Romanya kralı, iki memleket arasın. | daki bağın gittikçe sağlamlaştığını ve Romanya — Polonya ittifakınm sul- hün zâmini olduğunu izak, etmiştir. Polonyanın Bükreş elçiliğinin bun- dan böyle iki memleket ârasındaki Mmünasebetlere uyacak bir büyük el giliğe tahvili kararlaştırılmıştır. Romanya Kralı Karol Bugün Po- sen garmizonunun merkezi olan Bicd- | ruski'yi ziysret etmiş ve resmen bu. radaki piyade alayının kumandanlı- ğma tayin edilmiştir. Herekede Çocuk Kampı Açılıyor İzmit (TAN) — Hereked kampı açılması için hazı raretle devam edilmekte Satla, vali Hâmit Oskoyun başkanı. ında kültür direktörü Kemal Er. mad, Nafia müdürü İsmail Devlet-! kuşu, sıhhat müdürü Fuat Şahinler Ve vilâyet meclisi ndan Rifat Yü ceden mürekkep bir komite teşekkül etmiştir. Heyet kampa sit malzemenin alm. masına karar vermiştir. Kampa 250-300 kadar fakir ve kim Besiz çocuk almacaktır. Bu çocuklar, | vilâyet hudutlarının muhtelif mmta- ka ve köylerinden seçilecektir. Çocuk lara İkişer kat elbise, çamağır, ayak- kabı verilecektir. Kampta çocukların yemeklerine, sağlık ve açık hava i- Şinde yaşamalarına da büyük itina darfedilecektir. erosif etmişlerdir. | Yeni Yugoslav | Elçisi Belgrad, 27 (A.A) — Yugoslav- yanın Selânik baş konsolosu Bran- ko Acemoviç Ankura orta elçiliğine tayin edilmiştir. Acemoviç 1888 de doğmuş tahsili. ni Belgrad Üniversitesinde bitirdik - ten sonra hariçte ve bilhassa Nev- york, Vaşington ve Marsilya'da mü- teaddit vazifeler almıştır. 1928 de orta elçilik müsteşarlığına terfi et - miş ve Hariciye Nazırı Marinkoviç'in | hususi kalem direktörlüğünü yapmış tır. 1992 denberi de Selânik baş kon | solosu bulunmaktadır. Acemoviç birçok Yugoslav ve ec nebi nişanları almıştır. Bulgaristanın İhracatında Mühim Aritma Var Sofya, (TAN muhabirnden) — Tutulan bir istatistiğe göre, Bulga- ristanın ihracatı, yeni yılın ilk üç &- yı içinde çök artmıştır. Evvelki yı- ın ayni aylarındaki ihracat mikdarı 858 milyon leva iken, bu sene bir mil yar 299 milyon levaya çıkmıştır. Ayni milddet içerisinde 46 milyon levalık buğday, 60 milyon levalık ar- pa, 7 milyon levalık çavdar ihraç © Mite rükün iksaratında da 170 milyon levalık fazlalık vardır. Yu - murta ihracatı Mart sonunda 84 milyon levaya çıkmıştır. Artma mik- | darı 10 milyon levadır. Romanyaya Gönderilecek Ticaret Eşyası Romanya hükümeti mikroplu has- talıkların Romanyaya geçmemesi i- çin bazı tedbirler almıştır. Hariçten Romanyaya girecek her türlü kulin. »ılmış maddelerin ithal edilebilmesi için evrakı arasında bir de sıhhat şa. hadetnamesi bulunması lâzımdır. "Ti. caret Odamız Romanyanın bu &ara- rını alâkadarlara bildirmiktir. postal olarak Romanyaya gönderile- cek eşyanın sıhhat vesikası bulun mazsa mahrecine İade olunacaktır. ÜZÜM FİYATLARI Avrupa ve Amerikada kuru üzlim fiyatlarında. birkaç santim yükseklik olmuştur. Esasen üzüm mıntakaları» mızda azalmış olan geçen senenin kuru üzümlerinde de 8 - 10 para ka- dar bir fiyat yüksekliği olmuştur. Koli | Madridde Asi Tayyarelerinir Bombar- dımanları Bir tayyare bombasile ölen bir zavallı kadın taşınıyor Meçhul Tahtelbahir İspanya Sularında İki Gemiyi Batırdı az Esrarengiz Tahtelbahirler gittik- çe Fazlalaşıyor. İngiltere Hükü- meti Buna Karşı Ciddi Tedbirler Almayı Düşünmektedir Londra, 27 (TAN) — İspanyadan gelen ha- berlere göre, meçhul bir tahtelbahir, Alicante açıklarmda İl Conguestador adlı bir gemiyi torpillemiş ve batırmıştır. İçinde elliye yakın insanın bulunduğu bu gemide, tek canlı kur- tah- telbahir, Cabo Palos adlı İspanyol yük gemi- | sini de torpillemiştir. Bu gemi mürettebatından | 2 kişi boğulmuş 44 kişi de balıkçı gemileri ta- rafından kurtarılmıştır. Beynelmilel Kızıl Haç teşkilâtı, harple alâkadar ol- an gemilerin batırılmasmın önüne geçilmesi hu- tulmamıştır. Mahsul Bereketli Kızılcahamam, (Tan) — Bu yıl Zira at Bankası zürran yerinde ve geniş yardımlarda bulunduğu, havalar da müsait gittiği için kazamız dahilinde mahsul bereketlidir ve zürran yüzü gülmüştür. Bilhassa pirinç zeriyatı diğer sene- lerdekinin yirmi mislidir. Samire Ev Buhranr Sındırgı (TAN) — Burada ev büh ranı vardır. Tapu memuru ev bula. madığı için iki, üç aydanberi ailesi- ni getirememiş; ziraat memuru dâ evsizlikten ailesini Balıkesire gönder mek mecburiyetinde kalmıştır. Diğer memurlar da ev buhranından sikâyet etmektedirler, İzmitte Suni Sıfat İzmit (TAN) — Beyter müdürlü- üğü Suni sıfat işlerini muvaffaki- yetle idare etmekte, köylü bu işe rağ bet göstermektedi Kızılcahmamların Islahı Geri Kaldı Kızılcahamam (TAN) — Pek eski olan hamamlarımızın sıhhi mahzur- İ geri kalmıştır. Yalnız açıkta akan pis lardan tamamile kurtarılması bu sene hamam sularının Üzeri örtülmesi ve sivrisinek üretmiyecek bir hale geti- rilmesi için 230 liralık havale gelmiş tir. Kayıp bir Tayyarenin Enkazı bulundu Londra, 27 (A.A.) — Reuter A- Jansının Mairobi'den aldığı bir tel grafa göre, Zanzibar'ın cenup sahi. linde Fransız tayyarecileri trenchot | ve Montell'in bindikleri tayyarenin | ankaz; bulunmuştur. Bu tayyare ler Madagaskar - Paris uçuşuna şebbls etmişlerdi. KISAS. DIŞ HABERLER imalâya dağlarında kaza. ya uğrıyan Alman keşif heyetine yardım için, Münihten tayyare ile bir heyet hareket et. miştir, o RE elgratta komünist propa- gandası yapmakla Suçlu on kişi kürek cezasına mahküm olmuştur, o A merikada grevler, hükme tin patronlarla ameleyi u- yuşturması sayesinde yavas va, vas bitmektedir imanyada, bazı çelik fabri. kaları, aralarında uyusa rak fiyat artırmaları üzerine hü kümet tarafından disiplin ceza sına çarpılmışlardır. Tahmine göre, yine ayni HEK Evkaf - Belediye Hani biribiriyle g emiyen kar. deşler vardır. Babaları birisine birşey alsa öteki de onu İster. Biribirlerinin oyuncaklarmı, yemişlerini, esvapları- nı, kunduralarını ve başlıklarını alır. lar. Ağlarlar, ağlarlar, güçbelâ sus, turulur ve ayni sahneler tekrar baş. lamasın diye biribirinden uzaklaşları. ır. Işte belediye ile evkaf bugün bu halde, Gazetelerde okuyoruz, evkaf eski Altancı Daire binasının kendisine ait olduğundan dem vurarak belediye a- leyhine bir dava açmış. Resmi daire. lerin dava açmaları venim evde pen. cere açmam kadar kolay olduğu için, acaba budava tutar mı, tutmazını diye tasalanan kimse yok. Otedenberi bir türlü araları bulu- namıyan bu iki daireden birisi ötekin. den dalma daha fazla müştekidir; Evkaf, Bu sefer de Beyazıdı Veli vakfındandır diye beledi; nedir tasarruf etmekte olduğu bina, ğ ya sahip çıkmış, Insanın bunu görüp te, acaba bizim ev de evkafın mı diye süpheye düşmemesine imkân yok. Çünkü belediye gibi resmi bir daire- « | edilecektir. susunda kontrol komitesine müracaat Jetmiştir. Ingiliz siyasi mehafilinde, İ son zamanlarda | fazlalaşan meçhul İ tahtelbahir vakalarmın önüne geç. İ mek için, kati tertibat almacağı söy- lenmektedir. Bu hususta fazla İleriye gidilerek, Ispanyol sularında tahtel. bahirlerin dolaşmaları menedilecek, icap ederse zecri tedbirlere müracaat İ Katalonyada ümet buhranı mev- cuttur, Reisi Cümhur Companys, ni hükümetin bir harp hükümeti ol. İması lüzumunu beyan ediyor. Reisi Cümhur ayni zamanda bütün vatan- daşları, tahkimata iştirake davet et- miştir. Fransanm La Roehelle şehri mah- kemesi, Bilbaodan kaçırılan para ve altınların yüklü bulunduğu geminin li mandan, ancak yükünü bıraktıktan sonra çıkabileceği kararını vermişt Bu gemi Seabank adlı bir İngiliz lebidir. Asiler, yeniden Fastan İspan' on binden fazla asker nakletmişler. dir. | Harp vaziyeti | Madrit cephesinde hiçbir hareket olmamıştır. Biskaya cephesinde, u- İfsk bir taarruzda âsilere 200 den faz- la telefat verdirilmiştir. Ya mntakasmda ise âsiler sesi gittikçe artırm topçu da hükümet met silerin kuvvei mane uzun süren bu harp dolayısiyle hay. li kırılmış olduğunu bildirmektedir. | Asi membalarma göre, Bask cep- İhesinde Frankocuların ilerleyişi vam etmetkedir. Asiler, bazı tepele- Tİ İşgal etmişlerdir. Santander yol! Türkiye - Mısır Münasebetleri ısırdan Son posta ile gelen gü- germmmaamasrerananasranarearısamamasaasmeaı M zeteler Mısırm Türkiye EL gisi Muhammed Muf* KI - Cezayirli Beyin Mısır gazetelerine vuku bu- lan beyanatını neşretmektedir. Mr- sır sefiri, Mısır ile Türkiye arasın. daki münasebetlerin son derece sö mimi olduğunu söyledikten sonra Mısır hükümeti tarafından Mısırı zi- yaret için vuku bulan davetin Tür- kiye Hariciye Vekili tarafından ka. bul olunduğunu anlatmakta “Mısır- da bütün Mısırlıların büyük Türk devlet adamma gösterecekleri ka- bul, çok eskidenberi müşterek bağ. larla bağlı olan iki büyük kardeş ve dost millet arasındaki sevgi ve saygının kuvvetini tebarüz ettire. cektir,, demektedir. Mısır sefiri daha sonra Türkiye- nin son günlerde iki kerdeş millet arasındaki bağlarm kuvvetin isbat eden en parlak delilleri gösterdiğini, ve bütün Mısır muhitlerinin bunları sükran ile kaydettiklerini izah ede- rek bu delâili sayıyor ve bilhassa Türkiye — Mısır muahedesinin tas- ? ; ; YAZAN: ÖMER seaaeeeeemiiiküeeee dikini, Mısırın Milletler Cemiyetine kaballi sırasında cemiyet riyasetin.. de bulunan Hariciye Vekilimizin Mısır hakkımdaki çok güzel sözle. rini, Türk matbuatının Mısır Mon- trösü sırasmda aldığı vaziyeti mev- Zuu bahsederek Mısırm hiçbir vakit bunları unutmıyacağmı söylüyor ve nihayet “Yuca Onder Rüyük Ata, türkün idaresiyle muvaffalayet yo- lunda en geniş adımları atan miis- takil Türkiye ile genç ve sevgili Kral Birinci Faruk devrinde ve Milli On- der Mustafa Nahas Pasa arkadaş- larınm idaresinde tam istiklâline kavuşan Mısır, biribirinin elini sıka.. rak sulhli sağlamlıyacak, umumi ilerleme ufuklarını açacak her işte tesanit dairesinde hareket edecek- lerdir. Diyerek sözlerini bitiriyor. ısır Sefiri Cezayirli Beyin bu çok güzel ve çok değerli söz- 77” RIZA DOĞRUL | lerinin bütün Mısır efkâri umumiye- sinin düşüncelerine tamamile uygun olduğu muhakkaktır, Mısır efkârı u- mumiyesi Türkiyeye ötedenberi en derin sevgi ve saygı İle mlitehassis, tir ve bunu her vesileden istifade e- derek izhar etmiştir. Fakat Türk ve Mısır milleti arasındaki dostluk ve kardeşlik, bundan sonra büsbütün sağlamlanacaktır. Müstakil Mısır, Türkiyenin Akdenizde komşusudur. ve Akdeniz iki memleketi ayırmı. yor, bilâkis birleştiriyor. sırın tam istiklâlini kazan. ması ise Akdeniz sulhünü sağlamlamak mlhim vazifesinin 0- nun üzerine yüklenmesi demektir. Müstakil Mısır, bu vazifeyi tam bir liyakatle yapmıya hazırlanmakta ve bu yolda en ciddi mesaiyi sarfet- mektedir. Bu bakımdan Türkiye ile Mısır Akdenizde ve bilhassa bunun Şarki kısmında sulhü koruyan iki dost ve kardeş memleket sıfatiyle elele vermis bulunuyorlar. Sonra Türkiye ile Mısır, Şarki Ak- denizde ilerleme yolunda âzami hız- la yürüyen ve yürümeğe devam et- meleri lâzım gelen iki memlekettir. Bu ileri yürüyüşte iki memleket bi- ribirinin tecrübelerinden istifade 6. decektir, | Fakat iki memleket arasmdaki müşterek menfaatler bundan ibaret değildir. Belki iki memleket arasın. da müşterek olmıyan hiçbir menfa- st yoktur, denilirse büyük bir haki- kat bütün şümuliyle ifade edilmiş olur. Hariciye Vekilimizin Mısırı ziya. reti bütün bunları tebarüz ettirmi- ye yardım edecek ve Türkiye ile Mi- sır münasebetleri Mısırın muhterem sefiri tarafmdan anlatıldığı gibi her işte tesanlit dairesinde hareket eden, çok hayırlı bir âmil ve çok milessir bir kuvvet olacaktır. İ bardıman etmiştir. Hükümet mena: |b nin senetli sepetli malma yetmiş beş Sene sonra Beyazıdı Veli vakfı sahip çıkarsa sizin, benim şundan bundan satın aldığımız yerler de Hacı Zırzop Veli vakfıdır diye birinin tesahup et, mesi pek muhtemeldir. Muhterem evkaf idaresi, bu son ta. şebbüsü şüphesiz kendi menaflini ko- rumak için yapmıştır. Lâkin bu aram da Istanbulda tapusu elinde mal sü hibi olanların tasarruf haklarından işkilleneceklerinin bilmem farkınd mıdır? Farzedelim ki evkafın bu iddi, ası doğru çıktı. Benim, senin malla rımızın da vakfa öit olduğunu ispat edecek birtakım vakfiyelerin ve ku yudu atikanm birgün meydana çikmis | yacağına bizi kim temin edebilir? B. FELEK aaa boyunca, harekât âsiler lehine inkis şaf etmiştir. Bilbaoda hayât yavaş yavaş n mal bir gekil almıya kahveler, sinemalar açılmıştı iaşe hususunda sıkıntı çekmeme "“İdir. Havalar fena gitmek! mur yağmaktadır, Siyasi vaziyet Chamberlain'in! ai tenkit etmekte ve biraz detle hücum etmektedirler. yeniden gönüllü gönderildi lerini tekzip etmektedir. kısmen İspanyadaki gemilerini seki zi mektedir. Bunun Tngilte kapanmadığı düşüncesindedirler. H len Ispanyol sularında 19 Al gemisi bulunmaktadır. Ade hale komitesi Salı günü toplanaı tır, İspanyol Pilotları ş Rusyaya Gidiyor Atina, 27 (A.A) — Yunan teleri 152 apmiyol yerecilik üzere Pi maktadır. La Rochelle, 27 (A A.) — amelesi Seabank İngiliz o gemisi Bilbaodan gelen 9000 sandık altın kiymetli evrakı boşaltmaktan İm eylemektedir. Malüm olduğu üze bu sandıklara mahkeme kararile tiyati haciz konulmuştur. 1 Maraşta Sayfiye Hayatı Başla Maraş(TAN) — Sıcakların at fzerine herkes yazlık yerlere çi miye başladı. Maraşın yemyeşil geleri meşhurdur. En sıcak lerda bile rüzgârı eksik olmiy yerlerde buzlu sudan farksiz. dağıtan pinarlar cidden methe de