25 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 POLONYA MEKTUPLARI : Lehistanda çok beğenilen İzmirin eşsiz üzümleri Polonyada Türk Üzümü Çok Beğeniliyor Varşova, (Tan muhabirinden) — Türkiye, Polonyada büyük elçilik ile temsil edilmektedir. Elçilik, tabiati- le, en yüksek derecede münevver un- surlardan müteşekkildir. Eiçiliğin konsolosluk şubesinden başka, aske- ri, ticari ateşelikleri vardır. Polonya, Avusturya, Almanya ve Rusyadan geri alınarak, hayli zengin kültür, kendilerine sit geniş temel Ü- gerine yenidön kurulduktan sonra, u- yun esaretten kurtulmanın verdiği neşe ile çalışmıya, daha ziyade iler- Jemiye başlamıştır. Zaten ötedenberi kurulmuş olan sanayilerini bir kat daha genişletmiye başlıyan, medeni bütün ihtiyaçları anlayan bu otuz ki milyonluk geniş memleket, baş- kaları için olduğu &ibi, bizim için de yeni bir dünya, yeni bir piyasadır, İktisadi münasebet: Polonya ile siyasi münâsebetimiz çoktan başlamış isede aradaki ik- tısadi münasebet henüz tamamile in- kişaf etmiş değildi: Doğru yolun bu- Tunmaması, deniz yolunun da uzunlu- ğu, bilhassa iki memleketin birbirini #ktısadi bakımdan tanımamaları yü- günden, ticari münasebetlerini tan- zim eden bu ticaret anlaşması da an- cak üç dört yıl evvelisi yapılıp bu yil tekrar yenilendi. Fakat iki memleket arasında ticaretin başlayıp genişle- mesi için, anlaşmanm kâfi gelemiye- ceğini bilen iktisat Vekâletimiz, © hedefe doğru yürümeyi, varmayı ko- Taylaştırmak üzere buraya tecrübeli, geniş malümatlı, geceyi gündüze ka- tarak etütle çalışmayı bilen bir tica- ret ateşesi göndermiştir. Bu zat, «- teğelik teşkilâtını yapmış, artık ça- lışmaktadır. Üzümlerimiz: Bir de İktıat Vekâletinin yol gös- termesile İzmir üzüm ve incirlerimi- zin ihracatın: ele müs * sillerimizin lehine o © Dürbün bu İ sna, icap ederse gayet kolaylıkla sa- İ sındaki iktisadi ve ticari münaaebet- kadarlara bildirilmesi temin —— bulunuyor. Bu suretle yaş, kuru üzüm ve in-İ| cirlerimizin bütün Polonyanm her köşe ve buçağında satılması ve istih- lâki temin edilmiş bulunuyor, Bu yıl, vaktin gecikerek burada ha- vaların soğuması, hem de kurumun plân! büyüyünce ihrac edeceği yaş üzümln bitmiş ve tamamlanmış bu- Yunması dolayısile bu iş yapılamadı, fakat önümüzdeki yıl burast için de plâna birer milyon kilo kadar yaş üzüm konulması düşünülebilir. Kuru üzüm ve İncir işine artık başlanmış| ve ilk partilerin Gidinya tarikile gel ; mesi beklenmekte bulüunmüştur. : ve ineirin, Polonya pazarlarında ta-| nılarak, lâyık olduğu mevkii tedricen kazanacağı artık ümit edilebilir. 'Tipimizin nümuüneleri çok beğenik mektedir, Polonyanın komşuları İşte bu, suretle. Polonyada, İktısat Vekâleti ihracat işlerimizi. teşkilât- landırmâ idaresinin ve İzmirdeki Ü-| Züm Kurumu Direktörlüğünün te - gebbüs ve direktiflerile geniş ve tam mânasile modern bir ticaret teşkilât İve ağı da kurulmuş ve gerilmiş bu kunuyor. Bu ulusal teşkilât, yurdumuzun di- ğer mahsullerinin de otuz iki mil yonluk Polonya piyasasında tanılma- tılmasma, ve iki dost memleket ara- İlerin genişlemesine hizmet edecektir. İzmir üzüm kurumu direktörlüğün den #hman direktiflere göre Letonya, Estonya, Finlandiya, memleketlerin- de üzüm, incir işleri hakkında piyasa incelemeleri yapılarak istenilen cins- ler, çeşitler, masraflar tesbit edilip diğer alış veriş şartları anlaşıldıktan sonra yakmda bu ülkelerde de ayn! başlanacaktır. Dişler niçin çürür ? Salya dediğimiz ağız guddelerinin usaresi yalnız ye- ; mekleri hazma hazırlamakla kalmaz, ayni zamanda İ yemek saatleri arasında d” © Fakat bu temizlik kâfi deği leri temizlemeğe de yarar. ildir. Dişlerinizi çürümek- ten kurtarmak istiyorsanız sabah öğle ve akşam RADYOLİN kullanarak tabiate yardım etmelisiniz. RADYOLIN İSKULLANINIZA Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra günde 3 defa dişlerinizi fırçalayınız. Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Satınalma Komisyonundan: Eşyanm cinsi Mikdarı 160 tane Bahra telefonu 66 Tik teminat Lira Kuruş 672 00 307 00 'Tasmlanan tutarı Lira “Kuruş 8960 00 4002 00 Standardize Tariş tipi kuru Üzüm |, İ yapılmaktadır. Bu Romanya Başvekili Geliyor Dost Romanyanın değerli | Başvekili B. Tatarescu'nun, | Cümhuriyet o Bayramında Ankarada bulunmak üzere memleketimize (geleceğini evvelce * haber (o vermiştik. | Öğrendiğimize göre B. Ta- | taresçu, yarın bir Romen harp gemisile şehrimize ge lecektir, Yine verilen malümata göre B. Tatarescu, yarın bu- rada bir müddet istirahat €- | decek ve akşam hususi bir servisle o Ankaraya gide cektir. B. Tatarescu Ankarada büyük merasimle karşılana- cak, lk gün orada ziyaret- ler yapacak ve bu ziyaret- İer kendisine iade edile cektir. Çerkeşte Kalkınma Hareketi Çerkeş'ten bir köşe Çankırı, (TAN) — Çankırının bü- yük bir kaza merkezi olan Çerkeş, mamur ve şirin bir kasabadır. Düz bir araziye kurulmuş olduğu için £- lerde modern bir şehir olmıya da mü- saittir. Ankara — Zonguldak treni gü- zergâhmda, Çerkeş istasyonu, kasa- badan on dakika kadar uzaktır. Ma- mafih aradaki boşluğa yeni binalar itibarla kasaba yakında istasyona kadar uzanmiş ©- lacaktır. Çerkeşte gelâcek sene yapılacak halkevi binasının da istasyon sadde- si üzerinde, hükümet binası civarm- da yapılması düşünülmektedir. Çerkeşe yakın köylerde bu yil yap- ygakta olan köy konaklarının Çer Ter ve yıkanmakla kat'iy. yen çıkmaz, tabli renk veren ta-lir, nınmış yerine sıhhi saç rağ, boyalarıdır. Ce INGILIZ KANZUK ECZANESİ 92 BEYOGLU — ISTANBUL © ık DE m Sahibi: Ahmet Emi YALMAN Umumi Neşriyatı Idare Eden: ıp. 8. SALIM Gazetecilik ve Neşriyat Türk Limfgj. Sirketi Basmifığı yer TAN math jvan a EKSILTMENİ Tarihi günü sügün e 9—11—937 Sal veri ei 9—11--937 > e İeyiğe nda yazılı eşyanın hiza larında gösterilen zamanlarda kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktı. sil» ne ve evsaf komisyon dadır görülebilir. teklilerin iIk teminat olarak vezne makbuzu veya banka mektupları ve kanuni vesikelarile tek gdan tah- tuplarmı eksilme saatinden biç saat. evveline kadar Galata eski dn, gümrüğü binasındaki komisye meleri, (7262) - | polisler, Hakkında Yeni “Ordu,, vapurunun batmasile neti- celenen facianm tahkikile müddelu- mumi muavinlerinden Bay İhsan dün de meşgul olmuştur. Evvelki gün müddeiumumi Bay İhsan, Hamidiye kruvazörüne gitmiş, kumandandan hâdise hakkmda izahat almıştır. “Or- du,, vapuru İzmire doğru yolunu de- vam edeceği için Kızkulesi açıkların- da demirliyebileceği halde, önünde dört, beş harp gemisi, arkasında Gül- ocmal ve diğer bir vapurun bulun- duğu bir yere demirlemesi ve sene- lerdenberi Boğazdan gelip geçen bir gemici olduğu halde kendi vapuru- Bun süratine göre akıntıyı hesap et- memesi ve vapura ona göre bir yol vermemesi kaptanı suçlu vaziyete dü şürmektedir. Evvelki gin müddeiu- relsi Hayrettinle hâdise yerinde ke- şif yapmıştır. Tahkikata bugün de devam edile- cektir. Emniyet beşinci şube direk- törlüğü dün müddetumumiliğe ver- diği tahkikat raporunda kaptan Mah mutla ikinci kaptan Kezmzinin suçlu sıfatile haklarında tahkikat” yapıl - makta olduğunu bildirmiştir. Geminin lostromosu Osman veis,! hâdiseyi şöyle anlatmaktadır: “.— Geminin baş tarafında idim.| Nasi oldu kendimizi o Hamidiyenin başucunda bulduk. Hamidiyenin zırhı mahmuzu gemiyi deldikten sonra va- Pur, krüvazörün zincirleri üzerine yüklendi. Zincirler geminin boş kıs- mınm saçlarına rastladığı için levha- ları derhal keserek dağıttı. Mahmuz, | Paltoyu Çalmış, Kaçarken Tutulmus! Yorgi isminde bir çocuk dün Kum- kapıda top oynarken paltosunu bir ki bir çocuk ta bunu çaldığı gibi kaç mış ve birisine satarken de yakalan- mıştır. Koço meşhut suçlar müddei- umümiliğine verilaiştir. Sultanah- met sulh ikinci ceza hâkimi bugün kararını verecektir, Et Kaçakçılığı Yapıyorlarmış İ Beykoz polis merkezi memurları, hem hırsınjık, hem de et kaçak yapan İç Kişilik bir kumpanyayı y2- kalarışlardır. Mesele şudur: 'ekçi Rıdvan isminde biri polise mü- racaat ederek, bir koyununun meç - hul kimseler tarafından çalındığını söylemiştir. Derhal faaliyete geçen şüphe üzerine Rizeli Kâmil, Hasan ve Recep isminde üç kişiyi ya- kalamışlardır. Bunlardan Recebin ©- vinde yapılan arama neticesinde he- nüz kesilmiş bir koyun bulunmuştur. Yapılan tahkikat, bu üç kafâdarm ötedenberi bu civarda koyun hırsizli- gile meşgul olduklarını ve çaldıkları koyunları Recebin evinde keserek giz- Hiçe sattıkları anlaşılmıştır. Her üçü de adİiyeye veriimişlerdir. Stadyum Kupası Taksim stadı müdürlüğü terafm- dan gayrifedere klüpler arasında . tertip edilen kupa maçlarma dün sabah stadyomda devam edildi. .Tik maç Kurtuluş ile Esayan ara- sında yapıldı. Tlk devre 0 — O be- rabere bitti. Ikinci devrenin son dakikalarında Kurtuluşlular 1 gol yaparak maçı İ — O galibiyetle bitirdiler, İkinci maç Galatasarayla Galata spor arasmda yapıldı. Bir buçuk saat Sonra i — 1 berabere biten “maç yarım saat temdit edildi. Bu temdit devresinde Galatasaray 2 mumi, fen heyeti reisi Hayri, Liman( taşm üstüne koymuş, Koço isminde|; “ki gün evvel Beykozda oturan çi. | Liman Faciasının Tahkikatı İzahat Veriyor İkinci kaptan Remzi | gemiyi bir müddet havada tutmıya yaradı ve biz üç dakika gibi bu kıy- metli vakti ona medyunuz. Yoksa #ü- niyesinde denizin dibinde idik. Va- pur mahmuzdan kurtulunca bir müd- det Hamidiyenin zincirlerinden aşağı doğru yavaş yavaş kaydı, direkleri- nin tepesi görülür bir vaziyete gelin- ciye kadar böylece indi. Bu şekilde zincirler Üzerinde bir müddet olduğu yerde durdu. Vapur şiddetli akmtıam tesirile zincirlere yaslanmış ve bu va- ziyette durmuştu. Hamidiye de bu anda tehlikeli dakikalar geçirdi. A- verofa doğru sürüklenmiye başladı. En nihayet birden direkler de orta- dan kayboldu. Suvari ve zabitan her fedakârlığı yaptılar. Fakat Allah böy le Tepeaani “ Belkemiği Kırıldı. Gulatada Mumhane Cad. 'Hulüsinin alsel Sisi nar dizilen Tarla olmuştur. Kniöleder Dilâver, prese makinesine çarpmış ve sırtüstü ere düşerek belkemi kırılmıştır. erhal Beyoğlu Belediye has- tanesine kaldırılmıştır. Müddelumu. milik tahkikata başlamış ve tabibia- dil Enver Karanı hastaneye gönde- rerek yaralyı muayene ettirmiştir. Ve receği rapora göre tahkikata devam edilecektir. İ Beykozun Kongresi Sekizler şampiyonu olan Beykoz Klübü dün senelik kongresini Bey- koz Parti merkezinde Yapmış ve yeni idare heyetini seçmiştir. Yeni idare heyetine aşağıdaki azalar se- çilmişlerdir: Reis: Hüseyin, ikinci relsi Mus- tafa, idare heyeti azaları; Reşat, Hakkı, Kemal, Abdullah, Kemal, umumi kaptan İbrahim, © yüzme kaptanı Fahri, denizcilik heyeti el Nedim, Ismail, Zülfikar, Mürakabe heyeti: Thsan, Hümü, Atıf, Ekrem, Nihat, Sp Yunan Kralının Yeğeni Şehrimizde Dost Yunanistanm kral ailesinden Prens Piyer zevcesile birlikte dün s3. bahki ekspresle şehrimize gelmişler- dir, Yunan kralı Jorjun yeğeni olan prens ve zevcesi İstanbulda Yunan sefereti erkânı ve Yunan kolonisi ta- rafmdan istikbal edilmişti Prens ve prenses şehrimizde bir müddet kalacaklardır. 2-10 -Y31 Kocasının Adliye Bu Hadisenin) Yanağını : Tahkikatile Meşgul Batan Geminin Lostromosu, Facia Koparmış!. Meşhut suçlar mtddelumumliliği ko casınm yanağını koparan bir kadın hakkımda dün tahkikat yapmıştır. Polis, müddelumumi Hikmet Sonelin önline Zeliha adındı çarşaflı bir suç- lu kadm getirdi. Bunun yanımda, yı nağmde diş yerleri ve tentürdiyot & leri görünen Lâtif adlı bir işçi vardı, Şikâyetçi şöyle anlatıyordu: — Biz bu sabah saat dokuzda ev« de kavga ettik. Zeliha birdenbire ü- zerime atıldı ve dişlerini so) yana» ğıma geçirdi. Ben can acisile hiç kt pırdanamadığım için o tekme ile, yumrukla beni adamakıllı dövdü. Fas kat şimdi dışarda ağladı, Elime, &- yağıma kapandı, Tarıdıklar da arsya girdiler. Bana kendisini affettirdiler, Ben şimdi davamdan vazgeçeceğim, inşallah bir daha yapmaz. Müddelumumi, Zelihaya söz verdi, O 25 yaşmda olduğunu söylüyordu, Müddeitumumi: — Bayan, gelin olacak değilsin. Bi raz daha çık bakalım. Sen kaç yaşın dasın, dedi, Kağdm 40 yaşımda kadar görünü « yordu. 25 yaşmda olduğunda ısrat etti, Müddelamumi, şikâyetçi davasın « dan vazgeçtiği için Zelihayı serbest bıraktı, Barutgücü Sahasındaki Maçlar Barutgicü sahasında dün kalas balık bir halk kütlesi önünde mü- teaddit maçlar yapılmıştır. Tik maçı Barutgücü genç takımi- le Şafakspor genç takımı yaptı. lar. Ve Barutgücü 1—0 galip gel- di. Ikinci maç ayni klüplerin B ta- kımları arasmda yapıldr ve bu maç ta Barutgücünün 2—1 gale besile- neticelendi. Son maç gayri« federeler şampiyonu olan Kadirga Gençlerbirliği “bitihti takımile Ba- pdâr. Zevkli ve enerjik bir oyun- dan sonra her iki takım 1—İ“b&- rabere kaldılar. o Yaralanmış. Beşiktaşta Köyliçinde kilise mey « danı sokağında 62 numaralı odada oturan tütün amelesinden Taşlıcalı 323 doğumlu İsmail oğlu Halil dün gece sarhoş olduğu halde odasma giderken duvardan düşmek suretile başından ve vücudünün muhtelif yer lerinden yaralanmıştır. akp eden Dünkü Hususi Maçlar Dün Ahadoluhisar sahasında Güneş ve Anadoluhisar takımları arasında hususi bir maç yapılmış ve Güneş 3 — O galip gelmiştir. Dün Şeref stadında Beşiktaş ile Şişli takımları karşılanmış ve Be- siktaş hâkim bir oyundan sonra 5 — 2 galip gelmistir. Şişli taki. mmda meşhur Vehap oynamıştır. di Bir Çarpışmanın Suçlusu Aranıyor Müddelumumi muavinlerinden Ke mal Tan evvelki gün Salacak önün de Şirketi Hayriyenin 47 numaral yapurile çarpışan motör (hakkınd bu gün hâdise yerinde bir ke şif (o yaptıracaktır. Bu © keşifb motör makinisti Ekrem, vapu kaptanı Necmettin de bulundurula caktır. Keşiften sonra tahkikata de vam olunacak ve suçlu tespit edile Yurtta Bugünkü Hava Yeşilköy meteoroloji İstasyonundan alr- nan malümata göre, yurdumuzda havanın doğu Anadoluda ve cenup doğusu mmta- kalarile orta Anadolunun gark | kaşmında kapalı ve yağışlı, diğer yerlerinde kamen | bulutlu geçmesi, o rüzgârlarm Trskya ve| tarbi Anadoluda cenup, diğer yerelede de şimal istiksmetlerinden esmesi muhtemel. dir, gol daha yaparak maçı 3 — 1 ka. ZAnĞL DUNKU HAVA Dün hava alışama Zadar ekseriyetle açık 10 uncu ay Şaban: 18 Arabi 1356 Güneş: o 6,22 — Oğle: Ikin; 14,57 — Akşam: 1145 Yatsı: O 16,46 — İmelik: 442 çameli Rumi 1353 1158 ve ılık geçmiş, rüzrür cenubu Barometre 763 mi ret 17,9, en az 9 santigrat