25 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

25 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Yugoslavya ve Romanya pe Başkanları (Başı 1 incide) * Muzika Yugoslav ve İstiklâl Marş larını çalmış, askeri kıta ihtiram resmini yapmıştır. General Nediç ve malyeti doğruca © Perapalasa inmişlerdir. Misafir General, bir müddet istira- hatten sonra Istanbul Valisi Muhit- tin Ustündağı, Istanbul Komutan Ve * | Kilini ve Merkez Kumandanını ziya- ret etmiş, öğle üzeri de Taksime yi- derek âbideye büyük bir çelenk koy- muştur. Çelenk koyma merasiminde Vali, Istanbul Kumandan Vekili, Yu- 'goslav General Konsolosu hazır bu- Tunmuşlar, muzika Yugoslav ve Istik Hil Marşları çalmış bir askeri kıta da selâm resmini ifa etmiştir. Öğleden sonra Vali Istanbul Ko- mutan Vekili ve Merkez Kumandanı, misafir generalin ziyaretlerini, Pera palasa giderek iade etmişlerdir. General Nediç ve şehrimizde bulunan Munan Erkin: Harbiye Reisi General Papagos dün akşam Şirketi Hayri. yenin bir vapuru ile Haydarpaşaya geçmişler ve hususi bir trenle Anka- Taya gitmişlerdir. Trenin hareketin- de askeri merasim yapılmış ve hükü- met büyükleri tarafından uğurlan- Paşşlardır. © Dost Romanyanm Erkânı Harbiye Reisi de yarın Ankaraya gidecektir. Misafir generaller Ankaraya var- dıkları zaman büyük merasimle kar- gılanacak, bu merasimde hükümet er kânı, Genelkurmay Başkanımız Ma- reşal Fevzi Çakmak, Asbaşkan Orge © neral Asım Gündüz, diğer generalle- rimiz hazır bulunacak, askeri mera- sim de yapılacaktır. Dost erkânıharbiye reisleri şerefine Çarşamba günü Mareşal Fevzi Çak- mak tarafından Ankara Palasta bir ziyafet verilecek, Perşembe günü de Bam Ji Misafir General âbidede öğleden evvel dört dost devletin er- | kânıharyie reisleri arasmda bir mü- (BAŞMAKALEDEN MABAAT) zakere başlıyacaktır. Müzakere öğle- ye kadar sürecek, öğle üzeri Örge- neral Asım Gündüz tarafından bir ziyafet verilecek ve sonra müzakere ye devam edilecektir. O gün akşam Üzeri de Mili Müdafaa Vekili tara- fmdan misafir generaller şerefine bir akşam yemeği verilecektir. Erkânıharbiye relsleri arasında ikin citeşrinin ikinci günü yine müzakere olacak ve o gün akşam Üzeri Anka- radan Eskişehire hareket edilecek, orada bazı tetkikler yapıldıktan 80u- ra Istanbula dönülecektir. Ortada Mühim Bir Rejim Davası Var! (Başı 1 inci sahifede) n şirketin petrol tasfiye fabrikası vesikalar yönmüdiğ; söyleniyor. ar bulunduğu tasfiye halinde Ticaret ve Sanayi nin idare meclisi azalığı vardır. Bu banka “Nadi” nin müfuzile istihkakından büyük krediler temin edebilmiştir. Halk bu bankanın işleri yüzünden zarar gördüğü gibi milli bankalar da elle- Tindeki Dalaman çiftliğ Tm kismen altmdan © 5 — Pekiden “Cumhuriyet” de bir para iş * yazı y ne dair dikkate değer bir vesika bulunduğu söyleniyor. gibi gayrimenkulleri paraya çevirerek zara- kmaya çalışıyorlar, zân Bay "Habip Edip” in elin- ü yazdıklarmız gelişi güzel birkaç misaldir. Inkılâp rejiminin bu yoldaki şüpheli rollere tahammülü yoktur. İşin içinde hü- kümetin, Halk Fırkasınm ve Basın Kurumunun; rejimin ve gazeteci- lk mesleğinin temizliği ve haysiyeti namına çok yakından tetkik et- &neleri lâzım gelen meseleler vardır. Görülüyor ki, “Yunus Nadi" nin cümhuriyet mahkemelerinde, fırka ve basın haysiyet divenları karşısında vereceği hesaplar vardır. Bu he- - #apların kapalı kalacağına ihtimal verilemez. Bir defa da bu muhasebe başlayınca sayısız işler çorap söküğü gibi ortaya çıkacaktır. Birtakım kabadayı tipleri vardır: Etrafa dehşet saçarlar, kuvvetleri- nin cinsi hiç aranmadan ve ölçülmeden herkes onlardan yar ve çe- © kinir. Çünkü sözlerini sakınmıyan belâlı adamlardır. Böylelerile karşı » Karşıya gelmeyi herkes y Imin tethiş usullerinin içy rma bırakır. Nihayet biri zuhur eder, belâ- 'üzünü ortaya atar, o yaman kabadayılık kud- Teti bir saniye içinde havası çekilmiş bir balon gibi söner, Ben bu belâlı ile çatışmak hareketini “Nadi” nin sözlerinden kızdığım İçin yapmıyorum. Çünkü bu sözler “Nadi” nin kendi kendisini teşhir et- mesinden başka bir şey değildir. Onun kendini çırılçıplak teşhir et- mesine ben ne diye kızayım. Maksadım, sirf memlekete ve mesleğe hiz- » mettir, Bu yüzden başıma aksilik ve belâ gelecekse bunu da seve seve göze alıyorum. Çünkü rejimin ve mesleğin temizliği namma yapılması Jâzım gelen bu mücadele her fedakârlığa değecek kadar mühimdir. Ahmet Emin YALMAN Doğ Bh Mi Ankarada (Başı 1 incide) - Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras bu akşam saat 20,30 da Hariciye köş|” nde muhterem misafirimizin gere. bir ziyafet verdi ve saat 2230 a bu ziyafeti bir suvare takip etti, Ziyafette nutuklar Ankara, 26 (TAN) — Hariciye Vekilimiz tarafından dost Iran Ha tiye Nazırı B, Semi şerefine veri. i söyliyerek Türkiye — Iran arasında ki dostluğu ve kardeşliği ehemmiyet le tebarüz ettirmiş, Sâdâbüd Paktı ile husule gelen anlaşmanın Şarkta devamlı: bir sulh için güzel bir unsur olduğunu anlatmış ve kadehini kar-| jdeş Iranın ve onun büyük hükümda- rinm şerefine kaldırmıştır. Bu nütka cevap veren B. Semil de ayni esaslar üzerinde ehemmiyetle durmuş ve kadehini kaldırırken Türk milletinin ve Büyük Şef Atatürkün in ziyafette Doktor Aras bir mutuk | saadeti temennisinde bulunmustur. İ Betten, Port Darvinden hareket ede- TAN Spor Sayfasından Mabaatler Dünkü Boks Maçları Sert Oldu (Başı 6 mera) rede aldığı şiddetli üç yumruktan | sonra Menaşe tamamile kendini kay | betmiş bir halde hastaneye kaldırı). dr. Yunan şampiyonu Yunanistan şampiyonu Vasis'le Kiryakonun maçından evvel Şemsi ile Hıristo dövüşecekti. Şemsinin hasmı gelmediğinden galip ilân © Tundu, Şemsi ringten indikten sonra ev- velâ Yunanistan şampiyonu Vâsis, Vasis'in her hali ve hazırlanışı tecrübeli bir boksör olduğunu bel- li ediyordu Birinci devre başlar başlamaz Va sis hasmma güzel bir boks dersi vermiye koyuldu. İkinci devrede Yunanimın mide- ye gömdüğü yumruklara dayanâ- mıyan Kiryako aşağı darbe idin - sile maçı bıraktı. Hakem Yunanlr- nm elini galip olarak kaldırdı. Maç filen bitmişti. Frkat nasl oldu bi- linemez Kiryakoyu kandırdılar, tek rar ringe soktular. Hakem de bu $6- kayı tekrar başlat- tt. İki devre sonra ayni âkibete uğ- iryako müsabakadan 6€- asis de haklı galibiye- Muhte'itler maçı Berabere bitti (Başı 6 merda) sık: şütle Sekizler muhtelitinin ikin- ci sayısını yapmakta gecikmedi İki dakikn sonra Muhteşem $ol açığın ortasından istifade ederek kafa ile Sekizler muhtelitinin üçün- cü ve beraberlik golünü yaptı. Maç, bu şekil değişmeden ve san dakikalar tamamen Sekizler muh- t ın hâkimiyeti altımda nihayet lendi. Her iki takımda yeri mevsime girmekten mütevellit topa hâkimi. gözüküyordu. Takımlar zaman, zaman futboldan başka her şeye benziyen bir maç çıkardılar, Sipahi ocağında Dün yapılan Müsabakalar (Başı 6 mcida) altı subay FİĞ. Netleode Eyüp Öncü bir dakika 44 saniye ile bi- rinci, Cevat Gürkan ikinci oldu. Sipahi Ocağı Müküfatı; , Zati atlara binmiş givillere mah- sus olan bu müsabakada mâni a- dedi 12, yükseklik 1.25, genişlik 3.50 metre İdi. Müsabakaya üç bi- nici iştirak etti. Netiçede Çankaya isimli atla Orhan Aziz birine, Olga isimli atla yine Orhan Aziz ikinei oldu. ; Binleilik Okulu Müküfatı; Her biri on buçuk metre ara ile 80 santimden başlıyarak 1.30 met- reye kadar yükselen altı münili bu müsabakada Olga isimli atla Orhan Asiz birinci, Avcı isimli at- ia asteğmen Kudret ikinci, Mekik simli atla Melâhat Aksel tiçüncü oldular. Iş Bankası Mükâfatı; Türkiye yüksek atlama şampi- yonunu tayin edecek bu müsaba- kaya üç müsabık girdi, Ve netice- de Avcı isimli atla asteğmen kud- ret 165 atlıvarak birinci, Efekizi isimli atla Süreyya Baras 155 le ikinci oldular. Kaçak Bir Suçlu Çorap hırsızlığı vantığ" İçin on beş gün evvel tevkif edilen Necdet, adli- ye jandarma karakolundan kaçmış- tı. O gündenberi takip edilen Necdet dün ikinci sube memurları tarafın - dan Tahtakalede vakalanmıs ve müd delumumiliğe teslim edilmistir. Bir Kadın Rekor Kırdı | Londra, 24 (A.A.) — Yeni Zelan- dalı kadın tayyareci Joan Batten, A- vustralya — İngiltere arasmda tek başma bir ucuş rekoru tesis etmiştir. rek bugün öğleden sonra Limpne var mıs ve bu mesafeyi 5 gün, 18 saat 15 dakikada geçmek suretile Broadbent "rekorunu kırmıştır. Je bulunan 8 gün 17 saat 27 dakika İtalya da şimali Afrikayı düşünüyor. Fransanın kararı (Başı 1 incide) lere tatbik olunacaktır. Hususi vaziyetler büyük bir Hıti-| mam İle tetkik edilecek, bilhassa İs- ponyadaki taraflardan biri veya «te- | ki tarafından mukabele bilmisile ma | ruz kalabilecek mültecilerin vaziyeti | hususi bir itina İle tetkik olunacaktır. Bu meyanda bilhassa bazı İspaoyol baskların Loire'ın şimaline nee - di'meleri muhtemeldir. İtalya - Almanya Londra, 24 (TAN) — Ademi Mü- dahale komitesinin son /celsesind? verilen kararlar dikkate şayan ha) reketlere ve akislere sebep olmakta dır. İtalya ve Almanya arasında detli bi diplomasi faaliyeti başlamış- | b. Bu iki devletin, son anlaşma plân | larını, İngiltereye yaklaşmak husu- sunda bir fırsat telâkki edecekleri tahmin olmuyor. Almanyarın Lon-| dra sefiri Von Ribbentrop'un “Hust- sİ,, mahiyetteki Roma seyahati sona | ermiş ve sefir tayyare İle Berline| dönmlüştür. Bu acele avdetin salı gü- ni Londrada toplanacak olan Ademi Müdahale komitesinde hazır bulur- mik zaruretinden ileri geldiği söylen mektedir. Von Ribbentrop, dün yüksek faşist lele temas etmiştir. Bu kanuşmalar- | da Ademi Müdahale komitesinde 6) | biliğile ittihaz edilecek hattı hareket kenuşulmuştur. Çarşamba günkü A- demi Müdahale celsösinden sonra or- | tadan gerginlik kalkınca Von Rib - bentrop'un derhal İtalyaya gitmesi sayanı dikkat görülmektedir, Neşre- dilen ve İtalyanın son sözünü söyle ! dilini bildiren tebliğin Mussolini ta» | rafından yazıldığı sanılmaktadır. Fransız Başvekili bir nutuk söyledi Paris, 24 (TAN) — Fransız Es vekili Chautemps, Paris radyosuni bir nutuk söyliyerek ademi müdaha- le meselesile meşgul olmuş ve bil - hessa demiştir ki: “Ispanya (İşlerinde £ girişilmiş olan taahhütler yeniden ihlâl olun - duğu takdirde Fransa ve İngiltere ha- reket serbestliklerini ele alacaklardır. Mili Müdafaa rr memlekete erm- niyet ve kuvvet garantisini temine çalışıyor. Fransa, İngiltere İle sıkı teş mesaisini ve Amerika ile de İyi münasebetlerini genişletmiye gi ret © etmektedir. Keza — taah - hütlerini halisane o İfa ile bey- nelmilel kanunlara riayete ve diğer milletlerin hürriyetine bürmete azim kâr bulunduklarını filiyatla göster miş diğer bütün memleketlerle de semimi yakmlığı aramaktadır.., Fransiz gazeteleri İspanya meselesi etrafındaki son siyasi faaliyetin alâkaya lâyrk oldu- ğu hemen bütün dünya matbuntm teslim edilmektedir, Fransız matbu- atı, bu meseleye tahsis ettiği sütün- larında, İtalvanm şimdiye kadar İs- punyaya 90 bine yakım asker gönder- mis olduğunu, buna mukabil karı tarafta bu kadar yabancı bulunmadı ğını, halbuki müsavi şartlar dahilin- de asker çıkarılmasının yine orada bi- miktar İtalyan askeri bıraknınar icyp edeceğini, fakat bilhassa bü işi tetkik için gidecek komisyonun faa- Miyete geçmesine kadar İtalyan as - kerlerinin Madridi belki de ele geçir- miş olacaklarını yazmaktadır. Figaro gazetesi bu hususta demektedir ki: “İspanyadaki ecnebi muhariplerin orada bıraktlmaları veya geri çağrıl- maları, Franco'nun yakında elde ede- ceği zaferin ihdas edeceği vaziyet kar şısında tati bir mahiyet alacaktır. Eğer bir aya kadar Frankist taar- ruzu, İtalyan lejyonerlerinin ve Al man mütehassıslarınn müzahareti ve Madritin Zaptı ile neticelenecek olur- sa Ademi Müdahale komitesinin mü- zakereleri, hükümsüz, âdeta istihza- miz görlinecektir. Echo de Paris yazıyor: “İtalya ve Almanya ne İstiyor? Maksatları, demi müdahale sistemini yıkmak mu Bu sistemi İstedikleri gibi hareket et- mek şartile zâhiren muhafaza etmek mi? Yoksa bir uzlaşma yoluna gir- mek midir? Bu suallere cevap vere- bilmek için Mussolini ile Von Ribben- trop'un neler görüştüklerini bilmek llzımdır. İtalya ve Almanya belki de Tapanya Akdenizdeki iki hedefleri ba kımından ayrıliyorlar, Almanya her seyden evvel merkezi Avrupayı ve İ. | Öcuvre güzetesi de şöyle yazıyor: “Vaziyet şunu gösteriyor ki, Alman- ya ve İtalyanın güzelee hazırlamış ol- dukları manevralar Adem! Müdahale komitesinin her celsesinde başgöste- recek ve Mussolini, Hitlerin tavsiye- lerine riayet ederek Italyan generale ! rinin Ispanyada kati taarruzu kazan kullanmaktır. pe RADYOL 25.10. 937 Güzel Yüz için ilk şart Güzel Diş | için ilk ve en esaslı şart da KABYOLİN BE AD Mikropları yüzde 100 öldürür, dişleri fırçanın giremediği yerlere kadar nüfuz ederek temizler, parlatır, diş etlerini besler ve hastalanmalarma mâni olur. EN MÜKEMMEL, EN HOŞ, EN İKTİSADİ Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra günde 3 defa dişlerinizi fırçalayınız. HASAN RUJ ve ALLIKLARI Kadınlar Hasan rujuna bayılıyor. Çünkü en çok muvaffak olan, en çok tam nılan en lâtif ve en mükemmel ruj ve allıklardır. Allıklar 85, ruj 50 ve lüks 100 kuruştur. Baş, diş, nezle, grip, romatizma ve bütün ağrılarınızı derhal keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir İsim ve markaya dikkat. Taklidlerinden sakınınız. e e a “İstanbul Liman ul Liman İşletme İdaresinden: 1 — Idaremizin inşa ettireceği yolcu salonu binasınm pazarlığı 2—11— 987 salı günü saat 14 de Idare Şefler Enelimeninde yapılacaktır. 2 — Bu İşin muvakkat teminatı 30.000 liradır, Talipler asgari 250.000 lira kıymetinde mimart bir tek bina yaptıklarını tevsik edeceklerdir. 3 — Taliplerin referanslarını nazarı dikkate alacak olan Idare işi en ucuz flat verene vermeye mecbur değildir. Teklif sahiplerinin vücuda getirdikleri eserlerin bir listesi teklifnameye raptedilecektir., 4 — Teklifler Encümene zarf içinde kapalı olarak verilecektir. 5 — Bu İşe ait şartname ve projeler fen servisinden 25 lira mukabilin. de almacaktır. 6 — Mütemmim izahat için yolcu salonu inşaat Bürosuna müracaat eğilecektir. (7041) mak için istedikleri mühlet geçmeden Ademi Müdahale komitesinin hare « kette bulunmasma mâni olacaktır.,, İtalya matbuatı İtalyanm meşhur Giornele d'İtaliş gazetesi ise bu meseleye temas ederek İtalyanm diğer devletlerden gönder» miş oldukları gönüllülerin sayılarını? bildirilmesini istediğini yazmaktadır. Bulgaristanda bir gönüllü şebekesi Sofya, 24 (TAN) — Geçenlerde burada yakalanan İspanyaya gizli gizli gönüllü gönderen şebekenin, gö- nüllüleri Bulgaristandan Parise, ora- dan da İspanyaya gönderdi şılmaktadır. Bu şebeke, her gönüllü ye resmi pasaport temin etmekte ve Pariste bulunan meşhur komünist Bulgarlardan Topeniçarof da bu gö nüllülere bilet verip para tedarik © derek kendilerini 50—60 kişilik ka- Üleler halinde Prene dağlarında bü” lunan gizli bir tünel vasıtasile Fran sadan Ispanyaya geçirmektedir.