25 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

| İspanya Hükümeti İçinde Temizlik Yapılıyor Meşru Hükümet, Cabellero Jaraftarlarını'Tevkif Edecek Kışın İaşenin Güçlüğü Yüzünden Madrid Şehri Ahalisi Tamamen Tahliye Ediliyor Londra, 24 (TAN) — Valensiyadan haber verildiğine göre, cümhuriyet hükümeti, fırkalar arasına nifak sokmıya çalışan elemanlara ve anarşist ve sendikalistlere karşı şiddetle harekete karar vermiştir. Largo Caballero taraftarlarının kâmilen tevkif edileceği söylenmektedir. Bütün neşriyata sansör konmuştur. ahaliden tahliye edileceği- ni bildirerek, buranın iasesiningüç olacağını söylemiştir. Başvekil, halktan bir re şehri terketmekistememelerine teessiif ettiğini ve ita stsizlik edenlere âsi muamelesi yapılacağını ilâve etmiştir. Bir vapura " Cenubi Fransada Marsilya rağyoistasyonu gece Oran limanma men- sup Poreida vapurundan hir imdatişereti almıştır. V 16 mil cenubu garbisinde bir ecnebi kruvazörünün kendisini şarka doğru gitmeye zorladığını ancak bir saat ) 600 yarak: .. Dün Gijon'dan Fransanm Bs- #euse İimanma Maria Elena sd bir vapur içinde 600 ii yaralı olmak Üzere 1800 mülteci gelmiştir. Yara- ları ağır olanlar, birkaç aydır bu li- manda bulunan Habana adl: Ispan - yol gemisinde tedavi alime alın- inışlardır. Sihhatte olanlarda he- men Katalonyaya ilmişlerdir. Hükümetin teşekkürü Valencin hükümeti, bir tebliğ neşre derek Bicaye ve Asturyada dövüş- müş olan cesur hükümet kıtaatina teşekkiir etmiş ve bunların kuman- danlarmı Valencia'ya davet etmiştir. Gijon limanmda hükümete ait bir tahtelbahirle bir torpito asilerin eli- ve ğ ireles Cümhi ığınm bir tebliğine göre, asiler şark cephesinde tekrar taarruzlarda bu- Tunmuşlarsa da çok çetin muharebe- lerden sonra bütün taarruzlar püs- kürtülmüştür, Âsilerin verdikleri haberler 'Asi karargâh, şimal cephesinde te- Mmizliğe devam edildiğini bildirmek- tedir, Asiler, mllhim miktarda harp malzemesi ve 12 avcı tayyare elde eettiklerini ayrıca 16 bin kilo ku- Maş, 900 ton un, beş ton şeker ve mü teaddit toplar ele geçirdiklerini yaz- Mmaktadırlar, Bizzat asilerin de itiraf ettiklerine göre, Madrit cephesinde harp henüz başlamamış ve ufak ateş teatilerine inhisar etmiştir. Asiler, denizde üç ticaret gemisini topa tu- tarak, bunlardan birini batırdıkları- Ni bildirmektedirler, Nekadar nüfusları var? (Alman malümata göre, şimal kıyt- larmın da asiler eline geçmesile, a- #iler elinde bulunan arazideki nüfus Miktarı 14 milyona baliğ olmuştur. Hükümetçi topraklarda ise 9 milyon ahali vardır. Asilerin Gijon ve civarmdan eli *ilâh tutan ahaliden 20 bin kişi ka- darını askere aldıkları ve bunları gö- düllü kaydettikleri bildirilmektedir. Yeni bir taarruz daha Tanca, 74 (A.A) — Ingiliz Ka- serhind vapuru tarafmdan bugün #aat 11,30 da telsizle yapılan umu mi bir tebliğde: “37 derece 26 dakika arzı şima- Mile 5 derece 46 dakika tulü sar. bir deniz tayaresin'in hir reyi bombardıman ettiğini gör- ye Denilmekte idi. İzciler Ankaraya Vardılar Oy tara, 24 (Tan muhabirinden) — Mkyk bayramında bulunmak Biz İstanbul, Edirne, Afyon, İz - Dagi aatamonu ve Kayseri izcileri ke da öğleden sonra iki hususi tren- Me karaya geldiler, İstasyonda An- iş mektepleri, bando, asker ve po- aşağ andan karşılandılar. Ankara ie misafir edildiler, 'apur, Baudue'nün İspanyol işçileri sendikası umumi kâtibi z Largo Caballero j ç-Bir Kız Çocuğu Erkek Oldu Atina, 28 (TAN) — Burada bir klinikte yüzde doksan dişilik ve yüzde 10 erkeklik sıfatlarmı haiz 18 yaşlarında bir çocuğa yapılan mazik bir ameliyat meti- 5! cesinde bu kız çocuğu erkek ol- muştur, Çocuğun erkek oluşu, u- zun zamandır mütemadiyen kız doğurduğundan dolayı karısma tarizlerde bulunan babayı pek » sevindirmiştir. Baba, daha ame- liyatın başımda, çocuğunun mu- hakkak erkek olması istediği. ni söylemiştir. Çocuğun ismi ev- velâ Elena iken şimdi kendisine Taros adı verilmiştir. Müdise $| Lap i ; i DAK amaa dir. İki Bulgar Çocuğu 350 Bin Leva Çaldılar Sofya, 24 (RAN) — Geçen gece Bulgaristanda Yeni Zağra istasyonu kasasından 350 bin leva çalınmıştır. ! Hırsızların istasyon müdürünün 17 yaşmdaki oğlu ile bir arkadaşı oldu. ğu anlaşılmıştır. Çocukların her iki- si de lise talebesidir. İkisi de o gün- denberi ortalıktan keybolmuşlar ve nihayet Jambolu kasabasımda bir lo- Şikici Uumiluşlur ve bütün Filistin ye kantada yemek yerken yakalanarak Yeni Zağraya Filistin Korkulu Bir Memleket Haline Geldi Kudüs, 24 (TAN) — Filistinde tet hişçi tahrikâtı bütün «iddetile devam etmektedir. Müfritler, dört bir taraf ta suikastler tertibiyle uğraşmakta. dırlar, Evvelki gece şimendifer hattı üzerinde üç bomba bulunmuş Telâviv mezbahasında ilâhlar patlamıştı. Nablusta altı ev yağma edilmiş, bu- nun üzerine Arap yerlileri polis mas- rafını ödemiye mecbur tutulmuşlar- dır. Filistin artık öyle asayişsiz ve kor kulu bir yer olmuştur ki seyahatler yalnız gündüze inhisar etmiye başla. mıştır. Geceleri trenler işlememekte- dir, Güneş battıktan sonra bazi yol- lar müstesna olmak üzere bütün cad hirlerinde bir idarei örfiye havası €$ mektedir. Dün beş bin kişilik bir kafile kur şunla yaralanarak ölen Yahudi Maa- rif Müfettişi Yelli'nin cenaze mera- siminde hazır bulunmuşlardır. Bulgaristanda Kadmlar Saylav Oluyor Sofya, 24 (TAN) — Birkeç gün denberi müzakeresi devam eden yeni pârlâmento seçim kanunu, Bakanlar heyeti tarafından kabul edilmiş ve kral tarafından da tasdik edilmiştir. Bu kanuna göre, ilk defa olarak ks- drılar da Bulgar parlâmentosu- 98 çimine iştirak edecek ve seçilebilecek lerdir. Parlâmento seçimi, en geç Yil başma kadar yapılacaktır. Bir İngiliz nsembaından elde ettiğimiz yukarıdaki resim geçenler- de neşrettiğimiz bir fotoğraf gibi, Japon zabitlerinin, Çin ölülerinde kdlıç denediklerini göstermektedir. Şanghay Taarruzu Şiddetle Bir Japon Tayyaresi, Beynelmilel Mıntakada | İngiliz Muhafaza Müfrezelerine Ateş Açtı Nevyork, 24 (TAN) — Dün, muntakasında şiddetli bir taarruza geçmişlerdir. Bu taarrazun, birkaç haftadır ilân edilen büyük taarruzun başlangıcı olduğu bil. dirilmektedir. Japonlar, Çin kıtaatının anudane mukavemet etti- ğini itiraf etmektedirler. Muharebe bütün şiddeti ile devam etmek tedir. Helen netice belli değildir. Japon membaları, Çin ordular. | rının Liahang'da bir miktar geri çekildiklerini bildirmektedirler. Romanyada Cüzamlılar İsyan Etti | Bükreş, 24 (TAN) — Romanyanın Tiçileşti cüzanilılar küstanesinin?0 cü zamir hüstası, cerrahi dairesinden çal dıkları bıçak, nişler vesaire gibi &- letlerle silâhlanarak isyan etmişler. Hastaneyi yakmak teşebbüsünde bu- Tunmüuşlardır. Yakmda bulunan İsak-| ça kasabasmdan yetişen ojandarma-| lar, cilsamlı hastaları çevirerek kor- kutmak için üzerlerine şteş açmışlar, neticede cüzamlılardan yalnız biri ka | çabillmiztir. Irakta Parlâmento Seçimleri Başlıyor Bağdat, 24 (A.A) — 25 teşrinlev. velde bütün İrakta parlâmento seçim leri yapılacaktır. Yeni parlâmentonun teşrinisani bidayetlerinde hemen top Başladı Japon kıtaatı, Manziang « Çang Bu geri çekiliş taarruzu himaye e- den Japon üçüncü filosumun top ate şinin tesiriyle olmuştur. Japon karargâhı, Çinlilerin umumi ricatinin bu sabah başladığını bildir- mekte İse de Çin kumandanlığı bunu şiddetle reddetmekte ve yalnız Liu- hang civarmdaki bir kilometrelik çe- Kilişi teyit etmektedir. Diğer taraftan, dün Şanghayda çok vahim addedilebilecek bir hâ- dise vuku bulmus, bir Japon tay- yaresi, beynelmilel mmtaka hudu- dunda beklemekte olan bir Hagi- liz mülfrezesine mitralyöz ateşi 04- 3 ELE Patlıcan ve Dalkavuk Adamlar vardır ki; bugün methet- tikleri bir şeyi, yarm yere batırır, ewnmederler Bunları we birinci hareketlerine kıymet vermeli;ne de ikincisine ehem miyet! Çünkü ne onu, ne de bunu sa- mimi ve inanarak yapmaz. Bir infial veya bir intifa sebebile sanki fizyo. lojik bir vazife imiş gibi yapar. Nasıl ki birisi —affedersiniz— ge. yirdiği zaman onda bir mâna buluna maz ve sadece bir iğrençlik duyulur. sa yukarıda söylediğim çeşit sözler söyliyen ve sanki o iddialarına bağlı ! görünenlerin hareketlerinde de duya cağımız ezadan başka münalı birşey aranamaz ki Size bu münasebetle bir hikâye anlatayım: e Bir gün bir mirasyedi dalkavuğu ile beraber yemek yiyormuş, Ortaya pat can gelmiş, Mirasyedi: — Şu patlıcan güzel sebzedir. Ye- mekleri lezzetli olur Demiş. Arkasın- dan dalkavuk hemen: — Evet efendim! Hakkı âliniz var, Çok lezzetli bir sebzedir. Emsali bu- lunmaz Cevabını vermiş. Mirasyedi devam etmiş: — Yalnız gıdası yoktur. Dalkavuk ta hemen ilâve etmiş: — Hakkı âliniz var efendim. Bir paralık gıdası yoktur, Sade mide dol. durur, Mirasyedi bu sefer: — Öyle amma, patlıcandan 19 tilr. Mi yemek olur, Başka sebzelerde de bu haslet yoktur, Demiş. Dalkavuk buna karşı; — Şüphesiz efendim! Patlıcan za- ten sebzelerin şahıdır, O olmazsa sof- ranm tadı kaçar. Diyinee mirasyedi dayanamamış. zi — Be herif! Demiş, sen ne adamsın! Patlıcanın beş dakikada birkaç defa lehinde ve aleyhinde SÖY- eğin! Sende hiç meslek, meşrep. hiç utanma yok mu?.. Diyince, dalkavuk bir temenna © e canın değil zatülinizin dalkavuğu- yum, Cevabını vermiş. Onun için dalkavukların tebdili fi. kir etmelerini meslek icabı telâkki e dip geçmek, onları adam sanıp Üzülk mekten evlâdır. | B. FELEK A İ yn muhtelif mahallelerini de bon mış ve Ingiliz muntakasmı bomba. lamıstır. Bunun üzerine İngilizler de mitralyöz ve tayyare dali top- lariyle mukabele etmişlerdir. Bu hileum neticesinde dört Çinli ve bir Engiliz neferi ölmüştür. Üçüncü Japon filosu kumandanı ile konsolos, bu hâdiseden dolayı te- essiirlerini bildirmişler, ve Japon tay yaresinin burayı Çin müdafaa hattı Bandığını söylemişlerdir. lsnabileceği tahmin ediliyor, Japon tayyareleri ayrıca Şangha- il mii Ispanyada Kati Harbe Doğru 7 spanya işlerine karışmamak İ komitesi Londrada türlü tür. Tü müzakere ve çekişmelere, Arası. daha yeni perdeler oynıyacık fa- kat sonunda, birşey yapmış ve bir karar vermiş görünsede hiçbir şey yapmadan dağılacaktır. Ademi Müdahale Komitesinin 0Y- madığı rol, Milletler Cemiyetinin Habeşistan meselesi, yahut Mam- çurinin istilis karşısında oynadı” ğı rolden pek farklı değildir. Yal nız Milletler Cemiyeti hir azalık kalkınmış, birtakım kararlar vermiş fakat bunların sonunu getirmemiş ve bu yüzden bir neticeye yarama muştı. Ademi Müdahale ise, Ispan- ya işine karışmamasını temin İçin kurulduğu ve Ispanya ile uzaktan yakından alâkadar olan bütün dev- letleri topladığı halde maksat ve meramınm taban tabana zıddı ha- reketlere âlet olmuş ve buna kar- sı da hiçbir şey yapamamıştır. #...... YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL ; eeaeeereeremeaaaeaa ee, Ek GR Yiki altında, sonu nereye varacağı, ML olan bir yola sevkolunmak- İspanya dahili harbinin en son mühim hâdisesi, âsi General Fran- conun Gijon'u zaptetmesi ve bü suretle Ispanyanın simalinde kul- Pia kuvvetlerin serbest kalma- sıdır, General Franco bu kuvvetlerin büyük kısmını Madrit ve cenup e nakletmiye başlamış” Çünkü Ispanyada şimdiye kadar olan biten hüdiselerin hedefi iki ta raf arasmda kati bir muharebenin vukuu, bu kati muharebe metlet sinde iki taraftan birinin memleket Artık iki taraf ta muhtelif cep helerde değil, fakat doğrudan doğ” ...... ? ; : berler de bumu anlatmakta ve âsi- lerin ilk hamlede Madridi ele ge- çirerek maddi ve manevi nüfuzla- rmi sağlamlamak, daha sonra İs- panya Cümhuriyetinin kılıç artık- lariyle meşgul olmak istediklerini edir. bpanya Cümhuriyeti silâh ve milhimmat satın almakla birçok güçlüklere uğradığı, üstelik yaban. cı müdahalelerin hasımlarma ver. diği kuvvetle karşılaştığı için müş kül buhranlar içinde bulunduğu muhakkaktır, Balear Adalarında bulunan ya- bancı kuvvetlerin ikide birde hü- kümet merkezlerine karşı tayyare halkın pis saşlidş ünsi Cumhuriyet hükümetinin karşılaş- tığı güçlükleri artırmaktadır, rinde olduğunun wruwsirrane söy lenmesi ve nihayet buna dair olan şayialarm yavaş yavaş teeyyüt et bülkümetinin yetinde kaldığını — hissettirmek: tedir, halde bütün gösteriler, yâ kında vukuu beklenen kati muharebenin âsiler lehinde netice vermesinin oldukça kuvvetli oldu- ğunu gösteriyor. Buna karşı gerek Ispanyanın mukadderatı ile, gerek emniyeti ile alâkadar olan devlet- lerin hattı hareketinde de bir ta- havvül hissolunmaktadır. Bu dev- letler, İspanyada vuku bulan bâdi selerin hangi tesirler ve tazyik- lere tâbi olduğuna göz yumarak müstakbel hükümetin kendilerine karşı hasmane bir siyaset tutma- masmı düşünmekte ve Htalyanm Akdenizde statükoyu değiştirmek fikrinde olmadığma dair verdiği sözü samimi teminat mahiyetinde telâkki etmektedir. Paris bir kasmı- am Ispanya harbi biter bitmez İs- panyolların yaptıkları tahribatı te lâfi için paraya muhtaç oldukları- wa ve bu parayı şurada veya bu- rada hulacaklarma dalr yaptıkları neşriyat ta ayni noktai nazarı te- balamışlar ve yüzden fazla bomba atmışlardır. Japon makamları, Şimal cephele. rinde pek yakında hizli ilerlemeler beklemektedirler. Fakat ayni makamlar Çin mükave metinin şiddetini itiraftan çekinmi. yorlar, Kiliseler ayrılıyor Tokyo, 24 (A.A.) — Domel Ajan. sı bildiriyor: Canterbury Başpisko. posunun İngiltere aleyhindeki hare» ketlerinden memnun olmayan Japon Anglikan kilisesinin âzası Büyük Britanya Anglikan kilisesinden ay. rilmayı düşünmektedirler. Cephane nakliyatı Tokyo, 24 (A.A) — Hongkong'tan Asahi gazetesine bildirildiğine göre Nankin bükümeti bir memleketin zımni müsandesiyle Hongkonga ge- len mühimmatı nakletmek üzere Ken lung'da birkaç yüz kamyon hazırla. maktadır. Bu kamyonların harici şe- killeri değiştirilmiştir. Bunlardan iki veya üç yüz tanesi gece Hongkong ile Canton arasında gidip gelmekte. dir. ingiltere Bahriye Nazirı 'İtalyaya Uğradı Roma, 71 (A.A.) — Çok lümat alwı menabiden öğren . göre, B. Duff Cooper'in İstalyaya uğ. raması aslâ siyasi mahiyette değil, dir, İngiliz bahriye birinel lordu, Ak denizdeki teftişini bitirdikten sonra, Maltadan Napolye gitmiş ve dün 53. mağ sonraki vaktini orada geçirmiş. Teşrifat icabı kendisine Amiral yide yaramaktadır. Demek ki İspanyanın mukadde- ratı son kati muharebenin netice sine bağlıdır. Bu hâdisenin de pek yakm bir atide vukuu bekleniyor. Valli tarafından refakat olunan Cooper, sabahleyin Napoliden Karsi ket etmiştir. Romada kendisinin va. gonu Paris sürat katarma bağlanmış ve tren saat 11 de hareket etmistir.