6 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

6 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

m > ——— «6-3-938 (BÜĞÜN; Franscda Atlatılan Buhran Ömer Rıza DOĞRUL Çronsa, yeni İş nizamnamesi yü zünde az kaldı, yeni bir kabi- de buhranı ile karşılaşmak vaziyetin İdi. İş nizamnamesi Fransa mebu- Sani ile âyanı arasında mekik dokür- Sisina gidip gelmiş ve bir aralık iki lis arasındaki keskin ayrılık, da- birkaç gin evvel dış siyasa üze Tinde tam itimat kazanan hükümetin kini sarsacak bir mahiyet almiş- Yeni nizamnamenin bir hedefi de İŞ sahibi ile işçiler arasındaki müna- leri tanzim etmektir. Bunun i- Saplarından biri, işçilere verilecek üc tin maişet pahalılığı ve ucuzluğu inde yükselmesi veya düşmesi» > Hükümet tarafından hazırlanan 1 ebuslar tarafından kabul olunan yaya göre maişet bedeli, yüzde derecesinde değiştikçe ücretler de Muna göre değiştiri Ayan ise bu Bisbetin daha yükseğe çıkarılması ü- rar etmiş, bundan başka Ber müexsesenin ücretleri yükselt - Miye kudreti yetip yetmediğini ispat ek vesikalar göstermesi lâzım - Beldiğini ileri sürmüştür. Bir bakıma göre bu ihtilâfın bir kükâmet buhranı vücude getirecek Ve hükümete istifa tehdidini ileri sür derecede ileri götürülme - Mesi icap ederdi. Fakat Fransa me- baslar, arasında işçileri temsil eden 4 urlar daha kuvvetli, âyanda ise Çinliler Sekiz Japon Tayyares Düşürmüşler Londra, $ (TAN) — En son Çin teb liğine göre; Nanşang üzerine dün ta- arruz yapan 15 Japon tayyaresinden sekizi, hava muharebesinde Çinliler tarafından düşürülmüştür. e Geçen hafta zarfında 92 Japon tayyaresi düşürülmüş ve tahrip olunmuştur. Formus üzerine yapılan taarruzda müteaddit tayyare meydanlarında tahrip olunanlar'da bunlara dahil dir. Honânın şimalinde Taokof — Şin- gua demiryolu boyunca ilerlemekte olan Japon sol cenahı Lojanın 25 mil mi Seni ni Şiyuan önünde dur) FilİSÜR Fevkalâde Komiseri TAN HABER İSPANYA: Londra, 5 (Radyo) — Ispanyadan gelen harp haberlerine göre, üç tane üç motörlü tayyare ile üç avcı tay- İyaresi, öğleden sonra Alkaniz köyü- nü bombardıman ederek yüz kişinin ölmesine sebep olmuştur. Bir deniz tayaresi de Barselonu bombardıman etmiştir. Iki ölü. iki yaralı vardır. o. Evvelki gece, Franko bataryala- rı, hükümet merkezinin şimali gar - bisinde bulunan Cümhuriyet mevzi. durulmuştur. Diğer taraftan mühim takviye kı- taatı alan Japon kuvvetleri dün Şia- şiang Ücrine şiddetli bir taarruza geçmişler fakat, püskürtülmüşlerdir. Japonlar Vuhu civarında Lukanga gemilerinin himayesi altında iki bin asker çıkarmışlardır. Muharebe şid- detle devam ediyor. Sovyet - Japon münasebetleri Japon Mebusan Meclisinin bütçe encümeninin dün öğleden sonraki toplantısı esnasında Hirota devletler arasnda deniz silâhlarının indirilme- FİLİSTİN: Çetelere Karşı Şiddetli Çarpışma Baş'adı Londra, $ (TAN) — Filistinden ge- len haberlere göre, Arap çeteleri ile İngiliz kuvvetleri arasında çok şid- detli çarpışmalar başlamıştır. Yammun ve Unelfalnu kasabaları civarında yapılan muharebe tedhiş- Sahiplerini temsil edenler daha oldukları için iki taraf arasın- bi bu çekişmenin vukuunu çok ta- görmek icap eder. Nihayet iki taraf çekişe çekişe me- hallolunmuş ve M. Şotan âyan alından ileri sürülen moktainaza- mebusan tarafından kabulünü, İstifa tehdidile tavsiye etmiş ve İcede itilâf hâsıl olmuştur. ea ve beynelmilel vaziyetin i- kolaylaştırmıya âmil olduğu MOS rütürmez. Franimzlar halet si. nde birleşik olduklarını da ettiklerini lerdir, İngilterenin silâhlanması * İpsiz silâhlanmasının omeka- Tet, ar Eeniş ve müthiş bir mik. a Yapıldığını anlamak İçin bir - Takam göstermek yetişir. Bu se- k İngiliz ordusuna 100 milyon İngi- irasından fazla para tahsis edil - iğ Donanmaya sarfolunacak meb daha fazladır ve 120 milyon İn- lirasını aşmaktadır. Hava kuv- le için de bir yüz milyon İngiliz tahsis edilmiş bulunuyor. Silâhlanmak için bu kadar büyük e krliklara katlanan İngiltere, ba i tamamladıktan sonra, şüp pi ÇK ki, siyasetini ve menfaatleri: *n müessir surette müdafaa imkân €lde etmiş olacaktır, a lereden gelen son haberlerin ii bu müdafaa hazırlıklarına e » İngilterenin anlaşma siyaseti Mol ve müzakereler açmak üze- ağu sırada bu rakamların inti- Ma bir tesadüf eseri olmasa kabul etmekle dahili barışı lamak düşüncesile hareket , ve bu sırada milli ittihadı istediklerini göstermiş- Harbiye Nazırı, Hü- Sumlara Cevap Verdi Re Bag at B(AA)— Harbiye ve bay, © Nazırı General Mariç, dün R ad muhalif mebuslardan la © tarafından kendisine ya- mi ape şahsi mahiyetteki hü bikğş * mukabele ederek muarızını etmiştir, heç vera, Rakoviç aleyhine haka- açacağını beyan etmiştir. Parlâmento Harbiye ve Bahriye Ütcelerini Htifakla kabul etmiştir. Mel ralli si için müzakereler başladığı takdir- de bunu memnuniyetle karşılıyaca- ğım söylemiştir. Hirota bu takdirde Japonyanın muharebenin daha felâketli ve ciddi olmasına mâni olmak için zırhlılarla tayyare gemilerinin ortadan kaldırı! masını telkin edeceğini söylemiştir Fakat böyle bir tedbir tarihin başlan gıcından beri mevcut olan harbi ka- nun harici yapamıyacaktır. Ölenler 25 kişi Hirota Japonya ile Sovyetler Bir-| Hayfa, 5 (A.A) — Filistindeki İn- liği arasındaki vaziyetin ciddi oldü-| giliz kuvvetlerinin baş kumandanı ye münasebetlerini daha normal bir şekle koymağa çalışacağını, Sovyet- ler Birliğinin de ayni arzuda bulun- duğunu bildirmiş ve mebuslardan Sovyet hükümetinin bu arzusuna inanmalarını rica ederek bunun mü- vaffakıyet ihtimalini artıracağını ilâ ve eylemiştir. B. Hirota, Japonyanın. bununla be raber, Sahalin adasının şimalinde iş letme muahedesiyle Kamçatka balık avı muahedelerinden doğan hakların da ısrar edeceğini söylemiştir. Şiddetli bir meydan muharebesi Şanghay, 5 (A.A) — Bu sabah Sa- çilerin tenkili için yapılan harekâtın başlangıcındanberi görülmemiş o de- recede şiddetli olmak istidadını gös- termektedir. Meverayi Şeria hudut kuvvetleri nin ve askeri tayyarelerin himaye- sinde İlerliyen Filistin kıtaları ted- hişçileri takip etmiye ve onlara ağır zayiat verdirmiye devam elmekte dirler. ye kıtaları gönderilmiş du. Zannedildiğine göre Araplardan bulunuyor. tesinin iki yüz kişiden mürekkep ol- duğu tahmin edilmektedir. Yeni bir çarpışma daha Ceninini batısında Yammun köyü sademede bir Ingiliz zabiti hafifçe yaralanmış ve bir Ingiliz askeri öl- müştür. Telsizle çağırılan tayyareler ve kıtaat çeteyi dağıtmışlardır. Tay- yare ateşinden en az 12 Arabın öl - düğü tahmin edilmektedir, ölenlerin miktarı 25 kişidir. Arap çe| yakınında dün vuku bulan bir mü -| lerini bombardıman etmişlerdir. Şehrin merkezindeki sokaklarda bir kaç mermi infiliâk etmiş, fakat kimseye bir şey olmamıştır. Büyük çapta hükümet topları mu- kabele ederek Frankistleri ateşi kes- meğe icbar etmişlerdir. Cebelüttarıkta İngiliz donanması manevrada Londra, 5 (A.A.) — Cebelüttarık önünde İngiliz donanmasının başlı- yan manevraları cuma gününe ka - dar devam edecektir. Amiral Dud - ley Paundun kumandası altında ya- LER Bir Hava Hücumunda 100 Kişi Öldü, Barselon Tekrar Bombalandı pılan bu manevralara iki zırhlı, iki saffıharp kruvazörü, iki tayyare ge misi, dört kruvazör ve 30 torpido muhribi iştirak eylemektedir. Ademi Müdahale işi Londra, 5 (A.A) — Ispanya işle- rine ademi müdahale meselesi ge - çen haftalar içinde, hiç değilse za - hiren olsun, Londra komitesinin tek nik çerçevesi içine girmişken son günlerde tekrar birdenbire politik ve diplomatik sahaya fırlamıştır. Ingiliz matbuatına göre, bu deği - şikliğin başlıca sebebi Ispanyol mus hariplerine harp levazımı verilmek- te olmasıdır ve İspanyol meselesini yeniden had bir siyasi safhaya dök- müştür. Muhalefet gazeteleri, eğer Londra komitesi. toplanırsa yeniden mühim miktarda Alman ve İtalyan levazı - mının İspanyaya gönderilmiş oldu - ğunu isbat eden vesikalarla karşı laşacağını yazmaktadır. İngilterenin Yeni Müdafaa Bütçesi Londra, $ (Hususl) — İnglitere ta- rafından halihazırda yapılmakta, ve ya tamamlanmak Üzere bulunan zirh larla sipariş edilecek olanlarin sayı şeklide tasnif ediliyor ARİŞ İSE Mili bi yili gitmiştir. Bu mıntakayâ gede takvj;| $ 'vuh'p 18 denizalt, 5 refakat gemi #4, 4 devriye gemisi, #imayn tarayicı- #,-12 motör terpitobot, 3 nehir top- çekeri, 10 depo gemisi, 7 silâhlı be- lıkçı gemisi, 17 müdafas gemisi, 10 küçük zırhlar, enin ordu, deniz ve hava nin yüksek tahsisat, yözün meki bütçesi bir milyar İngiliz Hrasns varıyor. Orduya bu sene 109 milyon garfolu. nuyor. Geçen senenin masrafı $2 mil yondu. Geçen sene donanmaya 105 milyon sarfetunmuştu. masraf 15 milyon hava kuv v4 100 mliyondan aşağı dej geçen senenin masrafına göre 18 mii yon fazladır. rnehir üzerinde bu nehrin cenubun- da bulunan Çin mevzilerinin şiddetli sase bir topçu ateşi altına alınması ile bü- yük bir meydan muharebesi başla maştır, Japon ve Çin ordularının kuvayı külliyesi karşı karşıya bulünmakta- dır. İki orduyu yalnız Sarınehir biri- birinden ayırıyor. Çin ordusunun harekâtını bizzat ma- reşal Şan-Kay-Şek idare etmektedir. Mareşal Japonların nehrin yukarısın dan herhangi bir geçme teşebbüsüne karşi koymak üzere Şansiye mühim takviye kuvvetleri göndermiştir. İTALYA: “Yeni İnşa Edilecek Harp Gemileri Roma 5 (A.A) —De niz bütçesinin tetkikinden an- laşıldığına göre, OItalyada o bir kânunusani 1936 da 35 bin tonluk iki zırhlı ile 1600 tonluk 12 torpido muhribi, 700 tonluk 16 torpido, 800 tonluk 4 avizo, 12 si Okyanus tipinde ve sekizi Akdeniz tipinde olmak üze- re 22 denizaltı gemisi inşa ediliyor- du. Bu rakama, İnşasına son zaman - larda karar verilmiş olan 35 bin ton- Yuk diğer iki zırhlı ile 2000 tonluk 12 destroyer ve bir kaç denizaltı ge- CEBELÜTTARIK MANEVRALARI : pa Ne » rae» s7 İngiltere, silâhlanıyor. Yeni yılın bütçesi, ordu. deniz ve hı sve kuvvetlerinin yüksek de ilâvesi icap eder. 1938-39 | tahsisutı yüzünden bir milyar İngiliz Urannı bulacaktır. İngiliz donanması, yeniden bütçesi iki milyar 19 milyona baliğ ralara başladığı ve bu manevraların bir İngiliz kruvazörünü Cebelüttarık 180 zırhlı kazanacaktır. Diğer taraftan, İngiliz donanmasının Cebelüttarikta manev- cuma gününe kadar süreceği bildiriliyor. Bu rex önünde görüyaruz. 190 yi buluyor. Bu, 180 zırhlı .i dan verilmiş | ; AMERİKA: En Çok Çin Ve Japonya Silâh Almışlar Vaşington, 5 (A.A.) — Şubat ayı zarfında Hariciye Nezareti tarafın - ihracat vesikalarının rene FAKE ilk safta geldikleri anlaşılmıştır. Çin 1.918.613 dolar kıymetinde harp malzemesi ve bilhassa askeri tayyareler almıştır. Japonya ise 1,164,950 dolar kıy - metinde bilhassa tayyare ve motör satın almıştır. Harp malzemesi alıcıları arasında bundan sonra 237 bin dolar kiyme- tinde malzeme alan Avustralya ile Brezilya ve Sovyetler Birliği gelmek tedir, Müthiş Bir İnfilâk Nevyork, 5 (A.A) — Uç katlı bir binada bulunan bir birahanede bir kaç infilâk vuku bulmuş ve bina ta- mamile harap olmuştur. | Uç kişi ölmüş, bir kişi ağır ve elli kişi hafif surette yaralanmıştır. İNGİLTERE: Japonyadan Tekrar Malümat İstenecek Londra, 5 (A.A.) — Deniz mahfille rinde söylendiğine göre Japonya gay riresmi surette olsa da şimdiki deniz inşaatı hakkında malümat verdiği tekdirde İngiltere, Fransa ve Ame- rika ağlebi ihtimal deniz muahedesi- nin “sahabet,, maddesini tatbik et mekten vazgeçeceklerdir. Bu hususta pek yakında Tokyo nezdinde teşebbüslerde bulunulması ve Tokyonun da 10 — 15 gün zarfın- da istenilen malümatı vermesi kuv- vetle muhtemeldir. KISA HABERLER 4 Kücük antantdalmi turizm komi- tesi Bükreşte toplanmıştır. # Fransız âyan meclisi, parlâmenin. dan geçen Milli Müdafan sandığı ihdası kanun lâvihasını kabul etmiştir. * Romanya Marieiye Müstesarı B. Com nene, vedanamesini vermek üzere Berline hareltet etmişlerdir. # Avrupa ağır siklet sampiyonu, Al- man boksörü Köblin, Berlinde Avustur- yalı Lazek'le yaptığı maç neticesinde şampiyonluğu kaybetmiştir. Köblin, ni. zamsız vuruşundan ikinci ravuntin addedilmiştr. Xp tetkiki neticesinde harp malzemesi “Garner vapotıyanii ELE Kurbağa Sesleri (Yazan: B. FELEK)J Bir hoş haber aldım. Tıp Fakültesi tecrübeleri için bes- lenmekte olan köpek. tavşan, fare, kubay ve kurbağalar o kadar çok gürültü ediyorlarmış ki; (o bunların olduğu yere yakın olan dersânelerde ders okumak ve okutmak mümkün olamıyormuş. Onun için fenne hiz. met eden bu hayvancıkların başka bir yere nakli düşünülmüş ve mu- vakkat bir yer bulunmuş. İleride bu hayvanları sade beslemek için değil, üretmek için de kullanılmak üzere 20 bin lira kadar sarledilerek bir bi- na yaptırılacakmış. Ne doğru sözdür. Ağlamıyan çocuğa meme vermez” ler. (Yeni çocuk bakımı ağlıyana da vermiyor ya!) Eğer bu; köpek, tav- şan, fare, ve kurbağalar bağırıp ça- ğırmasalardı sittin sene orada kalır. lar ve bu 20 bin liralık büyük binaya nail olamazlardı. Bu mülâhazayı şöyle bir kenara koyduktan &onra gürültü bahsine temas etmek isti- yorum. Tıp Fakültesinde tedrisatı ihlâl e den hayvanlardır. Bunlar, gürültü yasağının farkın da değildirler. Ya bizde uyku durak bırakmıyan meyhane kaçkınlarına ne diyelim. Geçende bir emniyet âmiriyle gö- rüşürken © geceleri | civârımızdaki meyhanelerin gürültüsünden bah» setim, — İçeride hâdise olsa derhal ka- patırız, dedi. Halbuki bizim şikâyetimiz. hep dışarıda kopan gürültüden. İçeride kini duyduğumuz yok! Dün gece saat bire on kala, kom- şu (çalgılı ve içkili lokanta) da düm- belek ve darbuka çalıyorlardı. Ara- mızda en az kırk elli metre olması. na ve oranın kapısı penceresi kapa» b bulunmasına rağmen ses beni re hatsız ediyordu. Anladık; eğlence de lâzim. Yalnız karar vörilecek mesele şudur: Şu hu eğlenecek diye geç vakte kadar gece çalgı çalmak doğru mu- dur? Bizim sokağın bukadar cümbüşlü olduğunu gören bir arkadaş bana: — Yaşıyorsunuz Vallahi! Şu cüm- büşe bak yahu! Sabaha kadar çalgı çağanak! diyordu, ona şunu söyle dim: — Bir hüner sahibi tavuklara dansetmeyi öğretmiş, para kazanıp- mış. Hakikaten etrafı telle çevrilmiş bir yerde tavuklar âdeta sıçrıyarak dansederler, halk ta tavukların mu- zika ve danstan zevk aldığını zanne- dermiş. Bir meraklısı tetkik etmiş, görmüş ki tavukların sıçraması dans tan değil, üstüne bastıkları saçın kızgın oluşundandır. Bizim komşu çalgıdan aldığımız zevk te buna benzer, Tıp Fakültesi köpek, tavşan, ku- bay, fare ve kurbağalarına yaptıklas rı gibi bizim civarın bülbülllerine de başka bir yer bulsalar da bir ra hatça başımızı dinlesek. İngilterede herkes içki içer, İçki içmiyen pek azdır. Sabaha kadar s- çık içki yeri görmedim. Bütün - içki yerleri gece 10,5 ta kapanır. Daha tuhafı, lokantalarda garson gelip si- ze hatırlatır ve: — Eğer daha içki istiyecekseniz, beş dakikaya kadar © ısmarlayın! Çünkü saat on buçuktan sonra içki veremem, der. Acaba İngilterede kimse eğlenmiyor mu? “ Okuyucularımızdan Zilede M. 8. R. lm Nihat “TAN, da çalişmıyon, Yeni Gemilerimiz Berlin, 5 (A.A.) — Türkiye hesa- bina Kiel'deki Germania tezgâhla » rında inşa edilen “Trak, vapuru 15 kânunusanide denize indirilmiş ve halen teferrüstı ikmal edilmek üze- tedir. Avni tipte başlanan üç gemi « den ilki olan “Trak” nisanda teslim e