21 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

21 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

dl im —— 21-3-933 İN İİ TAN KADIN VE MODA Henüz Yeni Anne | Kadına Olan Kadınlar Neler Bilmelidir ? Jikbahar Için Yeni Kıyafetler Kehlibar sarisi bu sene moda- dır, Size bu renkte bir bahar el- bisesi tarif edelim: Bu sade fa. kat zarif bir modeldir. Biraz yüksekçe olan bele hafif büz- gülerle yakası açık bir bluz ek- İenmiştir. Yakanın ucundan pli kaşelerin başladığı yere kadar elbisenin kumaşından © küçük düğmeler sıralanmıştır. Pli ka- şeler kalçaların hizasından iti- baren başlar ve dizlere inince açılır. Kollar uzun ve omuzlar hafif büzgülüdür. V şeklinde- ki yaka bir yonca yaprağı kliple tutturulur. Z Başka bir kostüm dah: kostüm deniz rengi mavi fal dan olsun. Jaket yakasız olacak. Etek önden ve arkadan bire! kişli pli ile tezyin edilmiştir. Verev çizgili yeleğin yakasın- dan çıkan fular, boyunun etra- fma iki kere dolandıktan sonra önden bağlanır. kkabı, eldi- ven ve çanta ayni mavi renkte- dir. Sarı bröton şapkanın kurde- lesi de mavidir, Gerçi henüz vakit var amma bir de plâj elbisesi tarif edelim: Bul, plâjlarda giyilebilecek üstü “ket wibi sıkı eteği önden ve İĞ bir elbisedir. Açık renk kumaş- ları tercih ediniz. Şimdi resimlere dikkat edi. niz: En üstte, zeri geniş tülle süslenmiş bahriye biçimi hasır şapka. Onun altında, kabarık Cildinizi Li > f kollu yuvarlak yükalı sarı jorjet bluz. Ortaya doğru büzülen önün çalar iki sıralı kordonla kapa- nir. En altta mavi jerseden ince sarı çizgili erkek yeleği biçimi beli sıkı bir bluz. Kolları kaba- rık, cepleri verevdir. Nasıl Temizlemelisiniz ? Yüzü her sabah tatlı su ve sabum- ki yıkamak sabunu iyice akıtmak | #artile zararlı değildir. - Yağmur suyu buldukça yüzünüzü © su İle, bulamadığınız zaman tat- $u ile yıkayınız. Acı suyu tatlılan- dirmak için içine küçük bir torba Yulaf atıp su bulanıncaya kadar bü "bayı suda bırakınız. Cildinizin altını temizlemek için İraz daha fazla külfete katlanmak zumdar, ç Yüzünüzü iyice yıkayıp bütün yajınızı çıkardıktan sonra yüzü- büzü ve boynunuzu iyi bir kremle köplayınız Biraz durduktan sonra, bilhassa unuz ve çenenize iyice masaj Diniz. Bir müddet daha durup bir tas si- su hazırlayıp bu suyun buharı- > © yüzünüzü en aşağı beş dakika Pudralara Dikkat Ediniz Pudralar çesit çeşittir. Pudrayı yü- e Tengine göre kullanmak lâzım- 4” Sarışın, esmer, buğday, çok be- Yüzler ve tenler için ayrı ayrı ralar vardır. Halbuki bazı bayanlar pudra alır- Büker, kendi yüzlerinin rengine uya- Yak Pudrayı hiç hesaba katmıyorlar. yele biraz pudra, üstüne de âllık sürmekten ibaret değildir. Sil tuvaleti, o yüze uygun düşen h Tay: usulü dairesinde sürüp, allı- üstüne yüz rengini tam açacak, yaran elbise ve saçın renklerile uy ta düşecek şekilde sürmek lâzım- a tutunuz. Beş dakika sonra yumuşak bir havlu ile yüzünüzü kurulayınız. Çıkan kire hayret edeceksinizdir. Kuruladıktan sonra yüzünüzü s0 Huk su ile yıkayıp tekrar kurulayı niz. Yüzünüzü bu şekilde hiç olmazsa haftada bir temizleseniz onun ça- buk ihtiyarlamasına mâni olacağınız gibi yüzünüze kolay makyaj yapa- bilirsiniz. Bazı yüzler fazla yağlı oldukların- dan kremlenmiye gelemezler, Böyle ciltlere göre bususi yağlar vardır. Yüzünüz ister kuru ister yağlı ol. sun gece sokağa çıkarken makyajı - nızı kremle temizlemekten çekini- niz. Yüzünüzü kremle temizlerseniz yarım saat sonra cilt içtiği kremi çıkarır, makyajınız bozulur ve pud- Tanız parça, parça patlar Ufak Tefek Tavsiyeler İlkbahar geldi, havalar imdi diye kış elbiselerinizi birdenbire atayım demeyiniz, Havaların soğuması ihtimali vardır. 4 Çocuğunu obur alıştıran anne, böyü- düğü zaman onun hastalıklarile uğraşma- yı göze almış demektir. X Yüzdeki ergenliklerin ve sivilcelerin ekseriyetle farla tuzlu yemek yiyenlerde çıktığı anlaşılmıştır. # Gözünüz bozuksa derhal doktora gi- dip gözlük alınız. Aksi takdirde bozukluk | süratle artar. X Farla yemek yiyen kadının değil, hiç spor yapmıyan kadının şişmanladığı srt bir hakikattir. ralar da yapmışlardır. Bu pudralar yüzün rengine mümkün olduğu ka- dar tatlılık vermek için biribirine mü Pembe, sarı pudralardan başka şim |nasip miktarda karıştırılmak sureti. Siyah, kurşuni, yeşil, al ve mor pud 'le kullanılıyor. | — çocuk sahibi anneler, ana- lık vazifelerini zahmetli bu- lurlar, Hastanede bile doğursanız ev- velden ev İşinizi hazırlamanız lâzım gelir. Evinizde yalnızsanız çocuğun eşyalarını dalma çalıştığınız yere ya- kın bir kenara yerleştiriniz ve bütün işlerinizi basitleştirmiye (çalışınız. Yemeğinizi de iki günlük birden pi- şirerek vakit kazanınız. Böylelikle gün aşın yemek pişirir ve yine gün aşırı ev işi yapabilirsiniz. En doğru hareket çocuğunuza ken dinizin süt vermenizdir. Hiçbir ma- ma veya süt, çocuğa ana sütü kadar İyaramaz. Çocuğunuza süt vermek $i- zi birçok külfetlerden kurtarır Süt- nine tutarsanız hem fazla para ver- mek icap eder, hem de daima bu ka- dınla uğraşmak lâzımdır. Mama ve- ya İnek sütü fle beslerseniz mamaları her övün için taze yapmak lâzımdır ki, bu da epeyce zahmetlidir. Çocuk sabah beş veya altıda süt ister sizin bu zamandan evvel kalkıp süt ha- zırlamanız güçtür. Meme vermek ko- lay olmakla beraber gebelikte faali- yete geçen guddeleri tabii hallerine avdet ettireceği için doğurduktan son ra ananın vücudünün bozulmamasını temin eder. Doğurduktan sonra bilhassa ilk haftalarda fazla yorulmamıya dikkat etmelisinizdir. Meme verirken hiç ol- mazsa 20 dakika kadar bir şezlonga uzanarak dinlenirseniz vücudünüze faydası dokunur. Çocuk epeyce büyüdükten sonra, sizin de serbest vermiye tedricen başlıyabilirsiniz. ocuk büyütmede en mühim | mesele intizamdır. Çocuğa muntazam fasılalarla meme verilir. Yeni doğan çocuklara çocuğun bün- İyesine göre 3 veya 4 saatte bir meme İ verilir, Günde asgari altı meme ver- melidir, Çocuğu, her ağlayışta kucağa alıp sallamayın, kucağa alışırsa sizin i- çin çok zahmetli olur. Ağladığı za- man evvelâ altına bakın, kirli ise der bal değiştirin. Eğer kirli değilse yat- ma tarzını değiştirin. Yine ağlarsa de mek ki gazı vardır bir kaşık papatya veya karbonatlı su yalatıp bir iki da- kika yüzü koyun tutun. Böylece ga- zan çıkmasına yardim edersiniz. Kar- nına sıcak bir tülbent koymak ta ga- zını azaltır. İlk haftalarda biraz intizamsızlık- lar ve çocuğun huysuzlukları sizi şa- şırtmamalıdır. Sebat ederseniz her şey yoluna girer. Çocuğunuzu hiçbir zaman gelişi gü Zel büyütmeyin, muntazam fasılalar- la doktora gösteriniz. YEMEK KİTABI Bu Hafta Gratenli Makarna Lüzim olan harç 500 gram 5 numara makarna, 1 titre süt, 100 gram kaşar peyniri, 100 gram grav- yar, 200 gram tereyağı, 7! ve biraz hindistan cevizi, Tuzlu üç litre kaynar suya makar- nalar kırılmadan atılır. Makarnalı su 30 dakika kaynayınca tencere ateşten indirilir, sıcak suyu süzülerek ağzına kadar soğuk su ile doldurulup 20 da- kika kadar soğuk suda bırakılır. Bir yandan pembe oluncaya kadar yağ i- )e kavrulmuş un, bir litre sütle beş idakika kaynatılır. Bu zamana kadar kabarmış olan makarnanın suyu sü- zülür ve üzerine gravyar, kaşar ve unlu salcanın bir kısmı ilâve edilip makarna bir tepsi ile fırına verilir. Arzu edilirse salça ve peynirler fır- na girmeden evvelâ üzerine dökü - Yür. Bunları makarna piştikten sonra da koymak mümkündür, Faydalı Bilgiler 4 Lekelenen aluminyum kapları temir- lemek için sirkeye biraz tuz döküp kabı bununla ovunur, sonra nemli bir bezle si- iniz. Makine ila kadife dikerken kumaş- ta iz kalmaması İçin ya makine ayağının altına dikişin boyunca ince kâğıt koyun veyahut makinenin ayağım indirmeyin. Lutr kürk paltoların yağını çıkarmak için kürkün kirli yerine kavrulmuş un ser Pip, İnce muslin bir bezle siliniz. Kürkte un izleri kalmışsa allkip hafif, hafif eliniz- le vurunuz. Eğer kürkün tüyleri biraz ka- barmışsa bir ipekli mendille yatırınız. 4 Lekeli çaydanlıklar: İçi Tekelenen çaydanlıkları temizlemek gayet kolaydır. Çaydanlığı ağzına kadar su ile doldurduk- tan sonra içine bir avuç soda atıp hafif ateşte kaynatıp çalkalamak kâfidir, * Parlayan koyu renk esvapların par- kaklığını geçirmek için çaya batırılmış #ülbentle ütüleyip, ütüyü tülbent kuru- fmadan kaldırınız. 4 Kuştüyü yastıklardan tüylerin çıkma- ması İçin yastığın astarına balmumu sürüp mumun İyice yayılması için sesk &tü ile ütüleyiniz. X Ütünüz paslanma altına biraz para- fihle nişasta veya balmumu sürünüz. İK Herhangi bir madenden pas çıkar- mak için bir şişe mantarını zeyün yağa batırıp bu mantarls lekeyi ovunuz. Yeni Modellerden — En son moda bir ilkbahar tayyörü Cevap Verelim Ev işinde, dikiş işinde, tuvalet (|| İl ve çocuk bakımı meselelerinde, hattâ yemek meselesinde bir müş külünüz varsa kadın sayfası mu- harririne hitaben bir mektupla bildiriniz. Size en muvafık ve en iyi cevapları derhal bu sütunlar- da veririz. nuz? i ves iğ İSTANBULUN İÇİNDEN: Kapalıçarşı Müşterilerini Kaybediyormuş! ÇE e aa gel / AE m I ğrieden ipliğe kadar bütün ihtiyaçlarını o Kapalıçarşı- dan temin eden İstanbullular, şim- di, bu tarihi sakıf altından alış ve- riş yapmayı, âdeta izzeti nefisleri- ne dokunur bir hareket buluyor- larmış... Otuz yıldanberi Kapalıçar şıda manifaturacılık eden dükkân sahibi: Ri — Bayım, diyor, kibarlaştı İstan bullular,. Hekes lüks oldu.. On se- ne evvel arşını 25 kuruşa basma entarilik almıya gelenler. çekişe çekişe pazarlık edenler, şimdi Bey oğlundan aşağı inmiyorlar. Ne hik- mettir, bilinmez, yıldızımız söndü. Dükkânlarımızı kübik yaptık. Son moda şapkaları vitrine koyduk.. Yi ne nafile. — Demek eski işleri arıyorsu- ZE Sul uyur asu mayını. va palıçarşı sanki âdi bir yer oldu... Buradan bir papuç alan Bayan, di- li varıp soranlara: “Kapalıçarşıdan aldım.” diyemiyor... Çarşının en kalabalık sokakların dan, bana sağlık verilen çarşı esna- fı cemiyeti reisini aramıya gidiyo- rum.. Rutubet kokan dar koridor- larda ihtiyar kadınlar, taze kızlar, genç bayanlar kaldırımların ortası- na kadar dökülen çeşit çeşit mal- ların üzerinde pazarlık yapıyorlar. rşının mobilyacılar kısmı, en tenha yer... İnsan tek başı- na, bu dar koridorlardan geçerken, kimseye rast gelmiyor.. Sanki, bir müzeyi bir sergiyi ziyaret ediyor- sunuz. Çarşı Esnafı Cemiyeti Reisi Bay Seyfi ile tanıştıktan sonra, ma Kazasının yeni, maroken koltukla- rından ikisine karşılıklı oturduk. Bu tarihi çatı altında, bin bir gece masallarındaki Şark pazarlarım, pazarlardan tebdil geçen Şarkın Sultanların hatırladım.. Örümcek tutmuş, sıvaları dökülmüş, eski ve Toş kubbeler, insanın içine tuhaf bir his veriyor. İstanbulun en büyük Kapalıçar- şısı olan bu bina, bundan 500 sene evvel, ikinci Beyazıt zamanında ta mamlanmış.. Bay Seyfi; — Çarşının esasını, şimdi Sandal bedesteni olan kısımlar teşkil eder, diye söze başladı. Binanın bu kı- sımları Bizans devrinden kalmadır, Kapının üzerinde birtakım resim- ler ve yazılar hâlâ durur. Seyyah- lar gelirler, bunları tetkik ederler. Sonra, Kapalıçarşının yapılmasına başlanmış. Uzun zaman devam et- miş.. Nihayet Beyazıdı Veli zama- nında tamamlanmış. Burssı âdeta bir nahiyedir. Koca bir memleket., erakla soruyorum: — Kaç dükkün vardır?. — Kapalıçarşının 3500 dükkânı var... Hepsi bu kadar değil. Ayrı- ca, 15 Hanı, 10 kadar çeşme ve se- bili, 3 camii vardır. Camilerden bi- ri haraptır. Çarşının içindeki s0- kaklar sayısızdır. 18 dış kapısı var dır. Cemiyet Reisi de artık çarşının söndüğü kanaatinde.. Meşhur, tari- hi zelzeleden sonra, birçok esnaf çarşı dişina çıkmış.. Başka yerler- wi Yazan: Reşat Feyzi / / İİ den dükkân tutmuş.. Halbuki evvel ce öyle dükkânlar varmış kibi, bu- ce öyle dükkânlar varmış ki, bun- ka Kapalıçarşıya gelmek lâzım maş... Bay Seyfi içini çekerek: — 500 kadar dükkân boş dedi. Bundan birkaç sene evveline gelin cöye kadar dükkân kiraları daha yüksekti. Şimdi gittikçe düşüyor. En parlak sokaklar Kalpakçılarba- şı, Kuyumcular içidir. Buralarda en pahalı dükkân 60, 70, 80 liraya... En ucuz dükünin kirası da kaç Hi- radir, bunu tahmin edemezsiniz?, öyle kendimce bir tahmin Ş yaparak sordum: — Çok mu düşük? Meselâ 5 - 10 Hraya... va m yen San kadar çok. Meselâ biz mobilyacılar. malımız büyük hacimde olduğu & çin, fazla mikdarda dükkün kirala mıya mecburuz. Bütün bir sokak üstündeki 20 - 30 dükkânı birden kiralıyan arkadaşlarımız vardır. Bunların tuttukları dükkânların ki rası 1 - 2 liradır. — Çarşının asıl sahibi kimdir?. — Evvelce, tabii Vakıf imiş.. Son ra muhtelif ellere geçmiş. Şimdi, buradaki dükkünların ekserisi hu- susi şahıslarındır. Evkaf idaresi- nin, Belediyenin, Milli Emlâk Mü- dürlüğünün de dükkânları vardır, Bütün İstanbullular bilir ki, Ka- palıçarşının dükkânları kapısızdır. Akşam olunca, malsahibi, herşeyi olduğu gibi ortada bırakır, evine gider.. Çarşı tamamen emniyette- dir. Hırsızlık filân olmaz. Akşam saat 19 da Çarşının dış kapıları ka panır, mühürlenir. İçeride kimse kalmamıştır. Yalnız, 20 bekçi, 5 te- mizleyici amele çarşının içinde sa- baha kadar dolaşırlar.. “RO ay Seyfinin anlatığına göre, Kapalıçarşının en mühim derdi tamir işidir. Cemiyet Reisi şöyle diyor: — Bir yağmur yağınca, sular dükkânların içindedir. Çünkü, dam lar harap ve bakımsız. Uzun yıl. lar var ki tamir yüzü görmemiş. Damlarda kiremit, oluk kalmadı. 'Tamir işi için alâkadar makamla- ra müracaat ettik. Daha bir ses çık madı... İstanbulun bu en büyük kapalı ve tarihi çarşısını bir an evvel ta- mir etmek lâzımdır. Çarşı Ümran Cemiyeti de bu işe hazırdır. Banı kolaylıklar da gösteriyor. Bay Seyfiden ayrılırken, bana göyle dert yanıyordu: — Çarşı esnafının kurduğu Emir ve Ümran Cemiyeti tâ Meşrutiye- tin ilk senelerinde teşekkül etti. O zmandanberi, Kapalıcarşının ba- kımına dikkat ediyoruz, Tamirini istiyoruz. Uğrltulu ve loş kubbeler altında yürüyorum.. Bu Şark dekoru için de, eski gramofon satan bir dük- kânda çalınan bozuk bir operet plâ ğı kulaklarımı tırmalıyor. e S8