31 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

31 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

KONYADA : Maden Arama Faaliyeti Iyi Netice Veriyor ” Konya, (TAN) — Vilâyetimizin su işlerini organize etmek üzere tesis e- dilmiş olan —su işleri bürosu— je öloji servisi, vilâyetin jeolojik hari- tasını hazırlamıştır. Bu araştırmalar sırasında merkez, Cihanbeyli, Akşehir, Ilgın, Beyşe- hir, Seydişehir, Bozkır ve Ermenak kazalarında çeşitli madenler bulun- muştur. Bu hususta hazırlanan rapor lar Maden Tetkik ve Arama Enstitü- süne gönderilmiştir. Enstitü, vilâyet le işbirliği yapmayı vadetmiş, daha şimdiden üç kazanın madef istikşaf DAİR ithal edildiği öğrenilmiş henüz kesif kar tabakalarıyla örtülü olduğundan buralarda faaliyet baş- Myamamıştır. Vilâyetçe Amerikaya sipariş edi- len el sondajının kwa bir za- © manda Konyaya gelmesi beklenil- © mektedir. mıntakamızın büyüklük ve zenginliğini anlamak için bu kü- çük Aletin çok faydası olacaktır. Bir Ayda Dağıtılan Fidanlar ; Konya, 27 (TAN) — Belediye fi- © danlığında yetiştirilen fidanlardan yedi, sekiz bin tanesi bu ay zarfında © Kazalara ve halka dağıtılmıştır. Be- » Jediye tarafından Alğettin tepesinde © — başlanılan ağaçlandırma işine bu yıl 4de ehemmiyetle çalışılmaktadır. Hü- kümet bulvarına da birçok yeni fi- danlar diktirilmiştir. © Şehir suyundan adam başıma gün- yüz litre isabet etmesi, sokakların nması için kazdırılan ve elektrik mtırfüjlerle çalışan kuyulardan ade edilmesi gibi hususlar şehrin htiyacını inkıtasız olraak temin inden ağaç dikme işine halk zi- , (8 ehemmiyet vermektedir. KÜÇÜK HABERLER K İzmit, (TAN) — Pek yakında bura- ç — Anadoluda bir se- © yahate çıkmış bulunan Ankara Şehir Ti- © yafrosu artistlerinin buraya da gelmesi iş- tenmektedir. Bilecik, (TAN) — Ortaokul riyoziye mu > ailimliğine tayin edilen Afyon isesi müal- Fevzi geldi, ie başladı, Yatın, (TAN) — Geceliyin şehre bir © çakal girmiş, İki kişiyi mırmiştır. Ertesi günü çakal öldürülmüştür. AN isminde birini öt- sei| Gemlikte Toprak Bayramı iyi bir ramına iştirâk edenler, söylenen bir nufku dinliyorlar. şekilde kutlanmıştır. Toprak Bay- İlimize ve nı Adanada, Pahalılığa Karşı Tedbirler an Bilhassa Ev Kiraları Çok Yüksektir Eski Evler Gayrisıhhidir Adana, (TAN Muhabirinden) — Adananın ziraatçi bir ülke oluşu ile, nüfusunun günden güne bariz bir şe kilde armasiyle ve medeni ihtiyaçla- rın güçleşmesile inşaatın ve mesken- lerinin bunları önliyecek ksbiliyet- te olmadığı, her sene bu mevsimde daha kuvvetle hissedilmektedir. Toprak feyzinin, sebze bolluğu- nun Adanada ucuzluğu temin edecek bir unsur olması devri geçmiştir. Adana, bugün memur 'bütçelerini sarsacak pahalı bir şehir oOolmuş- tur, Medeni btiyaçları tatmin edici meskenleri az oluşu ve Adanaya mahsus yıllık ve peşin kira vermek usulü, halkı sıkıntıya uğratmaktadır. Adananın eski tarz evleri. bugü- nün aile meskeni telâkkisini yerine getirecek kabiliyet ve evsafta değil- dir. Hava cereyanları, ve sıcağın te sirini azaltma düşünceleri eski ev- lerin birçoğunda nazarı itibara alın- mamıştır. Bugüne kadar Adanada yapılan ye ni tarz evlerde sıcaklığı ve havayı tâdil eden bir medeniyet görülmek- tedir. Ev aralarındaki mesafeye ve ağaçlara verilen kıymetin burada ba riz bir ehemmiyeti vardır. dedi Adana için çok er olan bu evle- rin tamim edilmesi, hem şehrin güzel Tiği, hem halkın sıhhati bakımdan mü him bir kazanç olacaktır. Bu evler- deh bir kısmı kiraya verilmekte İse Fakat a-) mıya mecbur ekseri halk eski tarz evlerde oturmaktadır. Bu eski tarz evler de hem gayri- sıhhi, hem az hem de pahalıdır. Eğer ev kiraları aylıkla ödenecek olsa idi, kiracıları sıkıntıya sokacak bir bal bu kadar göze batmazdı. Bu peşin ve yıllık sistemi, bir an- anenin devamı olmakla beraber ev az lığının da bir neticesidir. lâzımdır. manda ticari zihniyete uygun İyi İbir irat membadır. Fakat paralarını sabit sermaye şekline sokmektaki kâ- malandırmak kaygusu üstün birer fi kir halindedir. Bu Iş, şehsi bir işdeğil, bir kapi- tal, &yni zamanda inşa ve imar ruhü taşıyan hususi bir müessese işidir. Göçmenler İçin Traktör Alınıyor Muratlı, (TAN) — Muhecirlerin süratle müstahsil haline geçmeleri için, yeniden verilen on bin liralık iskân tahsisatının bir kısmiyle büyük İbir traktör alınmıştır. Bu traktör her gün muhacirler hesabına 28—30 dekar toprak sürmektedir. Muratlı, — Inanlı arasındaki üç kilometrelik yolun yapılması karar- laştırılmıştır. Bu iş için her iki köy halkı emek sarfedeceketir, Ziraat ve- Adanalıların inşaata hız vermeleri | İ Adanada ev yaptırmak, ayni za-| ra mukabil, onu başka şekillerle nü- | 'Yuyorum; ne Hasana, ne kimseye bir hesap vermiye mecbur değilim; nasıl bir günah işlesem, kimseye .karşı vicdan borcum yok. Kimseyi aldatmış ol- müyorum; beni aldatanları kalbimden silmiye “de hakkım yok mu? ; © © Lâkin Fahir Ağabey, kendisi için Wyle düşünmesi e» tanıdıklarının ©, arkadaşlarının, karılarile meşgul ölürken bundan hiçbir teessür, hiçbir vicdan ezası duymuyan insanlardan değil!.. Ne kadar Istırap çek- se, belki bütün ömründe bana karşı yine bu kaya durgunluğu ile görünmiye çalışacak!. » En istıraplı gecelerimden birini yaşadım. Bir buz kayası gibi baştanbaşa donuyorum. Karşımdaki! kar- —— yoladan ara sıra Hasanın: yükselen nefes! gelmese yaşadığımı büsbütün unutacağım. Sabah olsa' Bir “damla güneş diye bu dakika can veriyorum: Beni bu kutup soğuğuna acımadan hasıl attılar? Sonra kendi kendime: (Budela!) diyorum: insan- lar seninle mi uğraşacak, seni mi düşünecek? Kendi- ne arıyorsan kuvvetin, irreden vavrsa saadet bildiğin yolu kendi kendine bul!.. Kim, seni rahatsız etme- mek için kaprislerinden vaz geçti? Kim. fazilet, in- sanlık göstermek için zevkinden fedakârlık etti? İs- tarabını kim anladı? Çam dallarile örtülü pöncerede sabahın ilk ışıkla” kocaman buz kayasını sürüklemiye, onu güneşe ka- vuşturmıya çalışıyorum. Kâinatın bütün güneşleri bir ataya gelse acaba bu koca buz parçasını ısıtabi- lecek mi? © Bahçede alaca bir karanlık var.. Sulara vuran sa- 'bah renkleri ruhları ürpertecek kadar güzel, aza- Ömetli... İnsen Xu güzellik karşısında topraklara “kapaedilen Yunanistan. jstiydr... “utbol sahasında daha ek kollarımı kavuşturdum. rı beliriyor. Ruhumda yaşıyan son hayat zerresiyle | a çel aşa > kira ile otur-| kâleti de iki bin lira göndermiştir. 7 YALNIZ Pancar Ekimi i İçin İhtisas i Kursu Açıldı Havza, (TAN) — Turhal şeker fab rikası, Havza çiftçilerine bu yıl da pulluk, tırmık ve geçen yıllardakin- den çok fazla miktarda kimyevi güb-| re satmıştır. Bunların bedelleri, köy- | lühün fabrikaya satacağı pancar be- delleriyle ödenecektir. Fabrika ber yıl Havza çiftçilerin- den 15 — 18 bin ton pancar almakta ve buna mukabil 110 — 140 bin lira lunmuştur. kadar para vermektedir. No. Şeker fabrikası Havza mıntaka â- mirliği, pancar ekimi usta ve usta 1000—1015 « İmuavinleri yetiştirmek üzere bir 1016 —1030 kurs açmıştır. Burada yetişen usta- 1031-1045 lar, ekime başlamışlardır. Havalar 1048-1060 müsait gittiği takdirde, pancar zira- ati Nisanin on beşin kadar bitmiş o- 1061—1075 lacaktır. 1076-1090 Çiftçi, pancarın kilosu otuz para- 1091-1105 dan kırk paraya çıkarılmasını İste- 1106—1120 mekte ve bu takdirde fenni zirgat ve 1121-1135 istihsale kıymet verileceği umulmak- 1136—1150 tadır. Pancar zürraı, yakında Anka- 11511165 rada toplanacak ziraat kongresinin 1166—1180 bu fiyat meselesiyle de meşgul olaca 1181—1195 ğını tahmin ve verilecek kararlara 1196—1210 Sabırsızlıkla intizar etmektedir. 121—1225 Çiftçinin, buğday tarlalarına da 1226—1240 pancar ekişinde gösterdiği dikkat 1241 —1255 ve ihtimamı sarfetmiye başladığı 1258 —1270 memnuniyetle görülüyor. 1271—1285 Havza Ağaçlandırılıyor 1008-1300 | Havza, (TAN) — Belediye, bütün emiş İsokaklarda ağaçlar yetiştirilmesine A b çalışıyor. Geçen sene dikilen fidan- ape ların mühim bir kısmı tutmuştur. Bu Beled #öne de caddelere binlerce fidan di- MR kilmesine başlanılmıştır. SEE pin 601—620 Park Yapılacak Havza, (TAN) — C. H. Partisi beh- çesinin; herkesin istifade edebileceği on bir park haline getirilmesi düşünül mektedir. Bu yıl kazamızda kış ga- yet hafif geçtiği, her sene şiddetli 50- ğukların hüküm sürdüğü bu aylarda | epeyce sıcak hissedildiği için park gi bi temiz hava ve dinlenme yerleri ih tiyacı şimdiden duyulmaktadır. İ İmar İşleri Havza, (TAN) — Muhitimizde imar faaliyeti bariz bir şekil almıştır. Bu- rada asri bir ilkmektep binası yapıl-| mış, iki kilometrelik yola parke taşı döşenmiştir. Husus mühasebe de pek çok yol, | bir ahşap ve bir de beton köprü yap- tırtmıştır. Köylerde yeniden 12 ilkmektep bi- konulmuştur. e — ÜFE.NI|HA DONUYORUM Nİ mi e pin ilik rüzgârı geçti; bir kuş öttü; bir yaprak düş- tü... Tabiat yine beni kollarına aldı; kocaman buz kayası çözülmiye, ateşli damlalar halinde gözlerim- den akmıya başladı... Uzaklardan ruhuma, kimsenin işitemiyeceği ses- ler geliyor... Bu, tablatin melodisidir... Onu, bir de Fahir ağabey duyabilir; bu gizli, bu sırlı melodiyi ancak ikimiz sezebiliriz... Maveradan gelen bu ses leri duymıya her fani mezun değildir. Bu sesler bizi topraktan ayırır; bu sesler, bizim toprağa ait bayağı duygularımızı, ihtiraslarımızı unutturur. Bu sesler, bizi ruhun ulvi cennetine götürür... , — Yıldız, üşümez misin? Ürperdim: > Hayır, Fahir ağabey? Neden bu kadar erken kalktınız?. — Gece uyuyamadım, ilk vapurla inmek istiyo- rum. Sesinde titriyen bir kesiklik, tutulan bir heyecan var... Fahir ağabeyi biç bu kadar yorgun görme- miştim. Çökmüş göz kapaklarının içinde sır dolu, büyük gözleri, yeşil gölgeli alaca aydınlıkta her- zamankinden daha ilâhi. > Vapura daha zaman var, Fahir ağabey. Fahir Ağa Bey, kısa bir hareketle göğsünün üstün- aş vini eşe — Gitmeliyim, Yıldız. * Hasan ansızın bir sinir hastalığına tutuldu; bir gece, uykusundan haykıra haykıra, uyandı: “Boğuluyorum, beni kurtarın!,, diye bağırıyordu. Su vermek, kolonya (e masaj yapmak, valide! filân içirmek, hava aldırmak gibi ilk aklıma gelen iptidai tedbirleri yaptıktan sonra Ayşe kadını uyandırdım. Yakınımızda bulunan bir doktora gönderdim. Hasan biraz sükünet bulmuş, uyumuştu. Doktor gelince: — Mümkün olan şeyleri yapmışsınız, benim de yapacağım şimdilik bunlardı; dedi, Doktora bu ani hastalığın sebebini sordum: — Belki bir mide bozukluğu, belki ruhi bir üzün- tü, belki bir sürmenaj... Dedi ve giderken ilâve etti: — Bu hal bir daha gelirse hemen bir mütehassıs doktora göstermelidir. Hasanın büyük sıkıntısı ne olabilir? Acaba mem- lekette iken yine amcasiyle arasi mi 3 açıldı? İşleri mi bozuldu?. Ertesi gün, Hasanda anormal haller vardı. Beni bir dakika yanından ayırmıyordu. Korkuyorum, bir itme, ; arasırada kü yere gitme, diye yalvarıyor; çük huç- Senelik Satışlarımızın © 30 una iştirak ettirilmek sureti! ödenmekte olan 1934 ve daha evvelki seneler mahsnlü kons rın iki senedenberi verilen taksitlerle takriben nısıf bedelleri tediye © yon Vilâyeti Meri Şİ doi ii İNİN İnhisarından : Mezkür Afyon sahiplerine mahza bir yardım olmak üzere geri kalan üç senelik taksitin I Nisan 938 tarihinden itibaren def'aten ödenmesine karar verilmiştir. Alâkadarların ellerindeki ayniyat makbuzlarının sıra No. larına na- zaran aşağıda gösterilen tarihlerde Istanbulda Idaremize müracaatları lüzumü ilân olunur. Istanbul harleinde müesses oldukları için bizzat müracaat ceklere ait olan bakiye bedeller bundan evvel yapıldığı gibi Banka vasi” tasiyle kendilerine havale edilecektir. Muayyen tarihlerde makbuzlarını ibraz edemiyenlerin müracostlari tediyatın sonuna bırakılacaktır. (1570) Tarihi Gün 1/Nisan/938 Cura $ Pazartesi S5“ Salı 1 Çarşamba TV vi Perşembe Ga: Cuma İİ , » Pazartesi 2 e Salı İğ Çarşamba Ey Perşembe 1 ge Cuma PN Pazartesi Mİ Salı MW." Çarşamba iğ Perşembe 2. . Cuma Eğ Pazartesi Mİ ia Sah KİNE e Li Çarşamba 2 Perşembe 4 e Cuma 2/Mayıs/938 — Pazartesi ği di Salı LE e Çarşamba Ki Perşembe Ve Cuma 2. 4 Cumartesi Vilâyetinden: 2 — Inşaatın 61000 liralık kısmının 937 mal! senesi Içinde yapılması mütebaki kısmının 938 senesinde ya pılması lâzımdır. lirası 938 senesi bütçesinden ve 67028 lira 29 kuruşu da 939 senesi büt- İ çesinden verilecektir. 3 — Ihale altı Nisan 938 tarihine müsadif Çarşamba günü saat on | beş buçukta Afyon Daimi Encümeninde yapılacaktır. 4 — Muvakkat teminatı 9651 lira $l kuruştur. 5 — Keşif evrakı 8 lira 50 kuruş bedel mukabilinde Afyon Vilâyeti Nafia Müdürlüğünden alınabilir. Ve Ve görülebilir. 6 — istekli olan Nafia Vekâletinden 938 senesi için alınmış yüz bin liralık yapı ehliyet ve müteahhitlik vesikası Ticaret odası kayıt vara - kası inşaatın hitamma kadar bir mimar veya mühendis bulunduracağı" na dair resmi taahhütname ile kanunun tarifi dahilinde tanzim olunmuş teklif mektuplarını ihale günü olan6 Nisan 930 tarihine müsadif Çar- şamba günü saat on dört buçuğa ka dar makbuz mukabilinde Vilâyet Da- imi Encümen Riyusetine vermiş bulunmaları lâzımdır, Ylân olunur.1502 “ İstanbulun bütün sinir doktorları, Hasan uzun bir seyahate çıksın, diye karar verdiler, Çoktanberi görünmiyen Fahir ağabey, Hasanın rahatsızlığını duyunca Şişliye gelmişti. Ona dedim ki: — Ben Avrupaya gitmek istemiyorum. Fahir ağabey yine gözlerini kısa kısa uzaklarda bir yere bakarak, birçok şeyleri birden anlatan kes- kin sesiyle: — Gideceksin, Yıldız, dedi. Hasta bir insan yalnız bırakılmaz... Fahir ağabey, ne diyordu: — Hasta bir insan yalnız bırakılmaz! Demek Hasan hasta olmasa yalnız bırakılabilir. Demek Fahir ağabey bunu düşünebiliyor. Öyleyse, artık Hasanla dünyanın öbür ucuna kadar gidebi- Mirim... AApartımandaki eşyaları sardık, kapattık. Hasanın işlerine bakacak olan Ali için bir iki oda biraletık. Ayşe kadın biz gelinciye kadar köyünde kalmak için izin aldı. Bir hafta içinde seyahat hazırlıklarını tâmamladık, bir sonbahar akşamı İstanbulu ve Fohir ağabeyi bırakarak Hasanla beraber yola çık! Ayribrken Fahir ağabey kaya gibi, yine kapalı idi. Yalmız yüzü bir mermer gibi soluktu... Galiba hiç gözlerime bakmadı; ben, bütün varlığı” mı onun gözlerinde bırakarak ayrılırken o, benden * başka bir yere bakıyordu. — Bu defa da ben gidiyorum, Fahir ağabey, de- dim. Anlamamış, duymamış gibiydi. Vapur kalktı, rıhtımdan uzaklaştı; ben ona mendil salladım, acaba görmedi mi? Elini bile kaldırmadı... Rıhtım tenbalaştı; boşaldı.. Dürbün elimde, orada son kalan arasında, o, hâlâ çelikten bir sütun, granitten bir kâ” yeğ ee aaa si-3m8p Uyuşturucu Maddeler İnhisarı bedellerini beş sene zarfınd re aldığı 1934 ve daha evvelki seneler mahsulü konsinye kiye üç senelik taksiltlerini defaten ödeyecektir. Uyuşturucu Maddeler yonların bas le bedelleri ye afyonlar edemiya- özinde yaptırılacak 160028 Tira 26 kuruş kes | a bedelli memleket hastanesi inşaatı kapalı zarf usulyle oksillmeye Bunun da 40090 gölgeye bakıyorum. Kül renkli bir kızıllık l i il i