20 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Em SIFIRIN MUT MHATIRALA M No. 35 — KE Yazan: M. SIFIR Faciadan Sonra Bir Perde Komedi ze söylediklerini din- lemiye vakit ve imkân kal mamaştı. İngilizler yüksek sesle ba fırışarak yukarı çıkıyorlardı. De- mirli fotinlerinin tahta merdiven- ler üzerinde çıkardığı Kaba ayak ta kırdiları gittikçe yaklaşıyordu. E- Jektrik cep fenerlerinden Uzanan dumanlı ziya sütunları merdiven boşluklarından geçerek vakit vakit yukarıki katın tavanında oynak ve silik akisler yapıyordu. Artık durulacak an değildi. Teh- Mike çatmıştı. Mukadderata boyun © Bip olduğumuz yerde kalamazdık. Belânın kucağına ne diye kendimi» zi stacaktık? Tedbir ve temkine da yanarak ve damdan dâma aşarak bir kaçmak ve Kurtuluş çaresi sra- mak lâzımdı. Bu iki ihtimalden birine karar verebilmek az çok düşünmek icap e diycrdu. Halbuki düşünecek zaman değil, geçirilecek bir saniye bile yoktu. Kaçmak yolunu tercih et- tik. İki arkadaş, her ihtimale karşı tabancalarımız elimizde, tavan ara» sında nihâyet bulan merdivene atıl dik. Ayaklarımızın uçlarına basa- rak ve çevik hareketlerle birkaç ba samağı birden aşarak kendimizi ça ta arasına attık. Evin dahili taksi- matı hakkında iptidadan malümat edinmiştik. Dam kapağını bulmak- ta zorluk çekmedik. Kapağı kolay- Tikla kaldırdık, bir an içinde açılıp kendimizi dama attık ve kapağı tek rar kapadık. Damdaki açık ve se- rin hava sanki yumşak ve seffaf elleri ile yüzümüzü okşuyor, bize teselli veriyordu. Cesâret ve kuvve timiz birdenbire artmıştı. imdi ilk yapılacak iş şu idi: Kapağın aşağıdan kolayca tilip açılmamasını temin etmek ve bu sayede aşağıdan geleceklerin da ma çıkmalarını geciktirecek, biraz yakit kazanacaktık. Buna da kolay ca ve pek çabuk imkân bulduk. Damda etrafımızda bulunan Marsil ya kiremitlerini sessiz, sadasız kal dırarak'dam kapağının dik; Bu yağın, bir iki'adamın ğıdan yukarı ve hele dar ve basık bir yerden kolayca kapağı itip kal- dıramıyacağı dereğede bir ağırlık halinde idi Artık burada kalınamazdı. Biri. birine bitişik damlar üzerinden ya yaş yavaş; ve mümkün olduğu ke dar dikkatle ilerliyerek saklanacak bir boşluk, sığınacak bir oyuk, 'si per alacak bir çıkıntı aradık. Böyle birşey yoktu, Fakat ümidi kesmi- yorduk. Bitişik evlerden birinin dama ya kın bir balkonu gözümüze ilişti, Her katın balkonu sefertası gibi üstüste yapılmış ve kalın demir direklerle biribirlerine bağlanmıştı. Balkon- dan balkona ve yukardan aşağı de- mir direklere tutunup kaymak su- retile aşağıdaki! bahçeye inmeyi gö ze sildik. Bu da yüzde yüze yakın kazalı, çok tehlikeli bir hareketti, mma neticede ne de olsa kurtul- mak ta vardı ya... Biz böyle kaçarken, İngiliz zabit ve polisleri, süngülü askerler evin üst katına çıkmışlardı. Görünürde ne kesik bir baş, ne de başsız bir ceset vardı. Bütün eşya konulduğu Bibi yerli yerinde idi İşlenilmiş her hangi suça alt hiçbir eser, iz yok- tu, Birçok cesetlerle karşılaşacak- larını, katillerle uğraşıp * boğuşa- caklatını hesaplıyanlar; karşıların- da türlü türlü çiçeklerle süslenmiş, çeşit çeşit mezelerle bezenmiş bir zevk sofrası bulmuşlardı. Bunun et rafında saçları dağılmış, meşeden gözleri mahmurlaşmış yarı çıplak üç kadın fle kanlı bir boğuştmadan ziyade sevdalı bir oynaşmadan yor- gur düştükleri ilk bakışta anlaşı- Tan üç erkek vardı. Aleko ve misa- firleri, yüzlerine tutulan cep fener- lerinin soluk ziyaları ile kamaşan gözlerini uğuşturuyor ve aptal ap- tal bakışıyorlardı. Vaziyet ve man zara hepsini şaşırtmış ve biraz da korkutmüştu. poz yüzbaşısı gördüğü bu manzaradan hayretten ziya de hiddet duydu. Alekoyu da baş- Çavuşu da tanımıştı. Sinirli ellerile bâşçavuşun kollarından tutmuş, bü tün kuvvetile sarsıyordu. Avazı çik tığı kadar bağırarak: — Bu ne hal, başçavuşT diyordu. Çabuk söyle. Ne oldu? Türkler ne Teder- ” re esi Bayçavuşun aklı başına gelmişti. Silkiherek yüzbaşının ellerinden kurtuldu. Şağ elini şakağına kaldır dı, ökçelerini şiddetle biribirine çarptı. — İzinliyim Kapiten, dedi. Eğle- niyoruz. Türkler biraz evvel bu- rada idiler. (etrafına bakınıp bizi göremeyince Alekoyn hitap ederek) Aleko, çabuk bul şu miskinleri... — Pekâlâ, bu Türkler kimler. dir? Aranızda ne gibi bir hâdise geçtir. Yüzbaşının bir hâdiseden bahset mesi başçavuşu büsbütün havrete düşürdü. Şaşkın bir tavırla dedi ki: — Aramızda geçmiş: bir kâdise yok, Kapiten. Bu Türkler Aleko nun döstlerı ve davetlileri idi. Biz burada onlarla alay edip vakit geçi riyorduk. Şimdi hayret sırası yüzbaşıya gel mişti. Gözlerini açarak merakla: — Ne dedin, eğleniyor muydu- nuz? Şu halde ne için imdat diye bağırdınız ve yardim istediniz? — Bizim böyle birşeyden haberi miz yok Kapiten! Bu işte herhalde bir yanlışlık olacak; üzbaşı işin içinde bir yan- lişlık olduğunu anlamıştı. Maiyetindeki mülâzimlerden biri- ne, evdelsi ve caddedeki askeri top- Jayıp derhal karargâha götürmesi- mi emitetti. Diğerini de, hiç yoktan ortalığı telâşa düşüren polisin kim olduğunu öğrenmesini söyledi. Odadakilere doğru dönerek: — Olrayt, gutnayt, iyi eğleniniz dedi, Merdivenleri üçer, dörder atlıya rak evi terketti. Bu sırada hizmet- çi Madam Eftik ayılmış ve yerin- den çıkarılan kofrayı bulup evi ışı- ğa kavuşturdu. Birkaç dakika sonra hâdise yerin den Kroher oteline dönen İngiliz müfrezesi bozuk adımlarla Galata- saray önünden geçiyordu. Bu İngi- liz müfrezesini seyre dalan Beyoğ İunun tatlısu frenkleri arasına ka- rışmış iki Türk vardı; Serezli Ah- met ve ben... İkimiz de kıs kis gü- Yüyorduk. Hem maksadımıza ermiş tik, hem de geçirdiğimiz üzüntü- lerden ve tehlikelerden sonra eğ- lenceli bir komedi seyrediyorduk, (Devamı var) BELEDİYEDE; , Fakir Halk Belediye hazirandan itibaren şeh- rimizin muhtelif yerlerinde halk ha- mamlafı açacaktır. Bunun için yeni yıl Bütçesine tahsisat konulmuştur. Belediye halkın fakir tabakasının ke sif olarak Bulunduğu mıntakalarda mevcut hamamlardan bir tanesini ki Talıyacaktır. Fakir halk buralarda pa rasız yıkatilacaktır, Diğer yandan Kırkçeşme suları nın kesilmesile İstanbulda 31 ba - mam susuz kalmıştı. Belediye ha- mamlara terkos suyunu metre mi-| kâbını beş sene müddtle 10 kuruştan vermeye razı olmuştur. Bu ücretin 7.5 kuruşa indirilmesi ve beş senelik müddet kaydının kaldırılması için dün harmamelar belediyeye müraca at etmişlerdir. Boğazın yalıları Bebek — İstinye yolunun, Boyacı- köy — Emirgân arasındaki kısmın- da oturan halk dün belediyeye mü- racaat etmişler ve buradaki yalla -| rın Boğazın ziyneti olduğunu, yalı- ların kalliridması doğru olamıyaca- ğım iddia eylemişler, yolun Baltali- manından itibaren arka taraftan ge girilmesini istemişlerdir. Belediye bu müracaati tetkik etinekte ise de Na-| fisnın emri kati olduğu için bu iste- ğin yerine getirilemiyeceği zanne - dilmektedir. 4 Akşam gazetelerinden biri be- lediyenin yedi şubesinin lâğvedi ceğini yazmıştı, Bu haber kazalar- daki belediye teşkilâtından yedisinin kaldırılacağı hissini vermiştir. Bele- diye reisliği bü hâberin aslı olm dığımı, ancak şehrin bam semtlerin- deki tahsil şubelerinin birleştirilece- ğini tavzih eylemektedir. MAARİYTE. Orta Tedrisat Müdürünün Tetkikleri Orta tedrisat müdürü Avni ile / Maarif müdürü Tevfik dün önümüz- deki tedris yılında açılacak orta o-. kullarla yeni yaptırılmakta olan or- | ta okul binalarını tetkik ve teftiş et- | mişlerdir. Mektep kooperatifleri Mekteplerde açılmış veya açtla- cak olan kooperatiflerin yasâlarile; bunların tatbik tarzı hakkındaki ni- zamname dün Maarif Vekâletinden gönderilmiştir. Bunlar Devlet Mat baasında teksir edildikten sonra bi- Ter tane mekteplere gönderilecektir. Talebe seyahatleri Yüksek Ticaret ve Iktısat mekte- bi talebesinden 75 kişilik bir grup cuma günü, kâğıt fabrikalarını gez- mek üzere İzmite gidecektir. Hukuk ve Iktisat fakülteleri talebesinden İzmite giderek orada 23 nisan bay- ramında hazır bulunacaklardır. 50 kişilik bir üniversite talebe grupu da ayni günlerde Edirneye gidecekler- dir. z TAN YERLİ HABERLER MÜTEFERRİK :* 15 Milyon Litre Hamamlarda Be-| Standardize dava Yıkanacak | Edilmiş Süt Doğu vilâyetleri umumi müfetti- şi Tahsin Üzer, Doğu kalkınması hakkında dün, kendisile görüşen bir muharririmize demiştir ki: — Doğuda başladığımız imar fa- aliyetini başarmak ve yeni faaliyet- lere geçmek üzere çalışıyoruz. Mem- leketin bu parçasını lâyık olduğu de- receye çıkartmak için sarfettiğimiz gayretler meydana çıkan eserlerle te- barüz etmektedir. Bu eserlerin çoğu iktisadi ve içtimai sahadadır. Doğu- nun her türlü Kabiliyetini kendi nam ve menfaatine olmak üzere istismar etmek ve hiçbir kabiliyetini İhmal etmemek azmindeyiz. Şarkın başlıca hayvan, süt, pamuk gibi mahsulünü âzami randmanlı bir hale getirmek için mühtelit müesseseler kürulmuş- tur. Göre kâzasındaki bin mevcutlu inek deposu tevsi edilmekte, Erzu- rum Aygır deposu, Tohum ıslah is- tasyonu en yeni usullerle teknik şart Jarın istediği bir hale sokulmaktadır. On beş milyon litrelik süt mahsulü- nün standardize edilmesi İçin , icap eden teşkilât hazırlanmıştır. Bu yaz faaliyete geçilecektir. Pamuk merke- zi olan Iğdırda Aras üzerindeki ba- rajdan bütün ovanın sulanması için proje tamamlanmıştır. İran transit yolunun tamamlanmasına çalışılıyor. 250 yataklı Trabzon hastahanesi, li- se binası, Erzurum, Bayburt; Gümüş hane, Kars Halkevleri, muhacır ev- leri inşaatı devam etmektedir. İnhi- sar İdaresinin bu havalide mevcut bütün bina ve müesseseleri yenileş- tirilmektedir. İmar noktal nazarın- dan güttüğümüz gaye, iktisadi ve iç- timaf gayelerimizle birleşerek dalma ilerilemektedir.,, POLİSTE : , Kaçak İpekli Kumaş Bulundu Evvelki akşam Kasımpaşada Ca- miikebir mahallesinde 9 numaralı kahvede âni olarak bir arama yapıl- miş, ve kahveci Mehmet ile Durmu- şun sakladıkları birkaç top ipek ve yün kaçak kumaş ile iskambil kâ- gıdı bulunmuştur. 9 apartıman soymuş Zabıta, bir müddet evvel hapisane- der çıkan ve kısa bir zamanda şehrin mühtehi, semtlerinde 9 apartımanı soyan azılı hıfımlardan Pire namis le maruf Jakı yakalamıştır Jakın çaldığı bütün eşya meydüna çıkarıi- muştur, fabrikasından 6 top kumaş çalarak kaçan Mehmet, Arap Hüseyin © ve Hüsamettin isminde üç hirsiz yaka- lanmıştır. # Sabıkalı Mehmet, evvelki dk- tünde yakalanmıştır. #Kasimpaşada, Avram oğlu 6 ya- şında Yuda ile 7 yaşındaki Eliza, bay ram yerinde salıncağa çarparak baş İlarından yaralanmışlardır. Farmakoloğlar Birliği, dün senelik kongresini yaptı, Bu resimde, kon- grede bulunanlardan bir grubu görüyoruz. | 4 Çakmakçılarda, bir doküma DENİZ ve İMAN» Dün Köprüde Bir Şirket Vapuru Kaza Geçirdi | Dün sabah köprünün Halice giri- lecek ağzında, saat 11 de, Alaylı Ji- manına bağlı ve Mehmet reisin ida- resindeki 14 tonlük ve kum yüklü $ir yelkenli, bir Tomorkörün yedeğinde Köprüden Halice girerken, Yelken direğini köprüye çarpmamak için dü men kırmış, fakat. gemi yedekte ol- duğu için dümen, vazifesini .yapama- muştur. Bu yüzden geminin önündeki baston, Şirketi Hayriye iskelesinde 11,20 postasını yapmak üzere yolcu almakta olan 53. numaralı vapurun baş tarafındaki güverte pencerelerini kırmıştır. Vapurda esaslı bir hasar olmamakla beraber, vapur tamir 0- İunmak üzere seferden alakonmuş- tur, ' Yeni Akay tarifesi Akay işletmesinin ilkbahar tarifesi bu sabahtan itibaren tatbik oluna - caktır, Yeni tarifede sabah ve akşam posta'arinda hazı değişiklik yapılmış ve bu arada Köprüden-Adilara son vapur 20,15 e alınmıştır. Veni tart fe ile Yalovaya doğru seferler tertip olunmuştur, Bu seferler, her gün sa- bahleyin 9,30 da Köprüden, akşam 17 de de Yalovadan kalkacaklardır. Şirketi Hayriye, yeni tarifenin tat- bikini pazar gününe bırakmıştır. 4 Iktısat Vekâleti deniz nakliyatı umümi müdürü Ayet Altuğ, dün sa- bah Bursaya gitmiştir. Oradan tekrar İstanbula gelecek ve birkaç gün son ra da Ankaraya dönecektir. * Denizbank İstanbul şubesi tam teşkilâtile çalışmaya © başlamıştır. Bankaya bağlı müesseselerin muhte - Nif şefliklerinin birleştirilmesi ile teş kil olunan servisler, Merkez Rıhtım Hanının üçüncü katına yerleşmişler- sr maci uç aca işgen vuran! Lima nişletmesi ikinci kata inmiş ve hanın kapısındaki liman işletmesinin levhası kaldırılarak yerine (Deniz - bank İstanbul şubesi) levhası kop- muştur. 4 Liman işletme ideresinde €ski- den şefler encümeni kararile görülen işler içini müdürlüğe salâhiyet veril- miş ve encümen kaldırılmıştır. Bun- İdan böyle, evvelee encümende görü İşülmesi icap eden meseleler, mü - İdürle, işin taallük ettiği servis şefi arasında hallolunacak ve bir karara bağlanacaktır. ARİ Konservatuarı i-< Mühim Bir Konseri Meşhur Fransiz . piyanisti Alfred Kortonun şehrimizde bulunduğun - İdan istifade etmek istiyen İstanbul Konservatuvarı, bu büyük artistle bir likte bir konser vermeyi kararlaştır- mıştır, Nisanın 22 inci Cumartesi gü nü akşamı Fransız tiyatrosunda ve- birkaç yüz talebe de dekan ve profe-| şam Cibalide Papadoplu değirmeni- İrilecek olan bu konserde konserva - sörlerin refakatinde cumartesi günü | De girmiş, hırsızlık yaparken suç üs-|tuvarımız orkestrasını Cemal Reşit idare edecek ve bilhassa Şopen ve Şuman'ın konsertoları çalınacaktır. (Bethoven) in bir Uvertürü ile baş lıyacak olan ve sanat hayatımız için mühim bir hâdise teşkil eden bu konsere iştirikinden dolayı konser. hünerini başaracağından emin oldu- gumuz orkestramıza muvaffakıyet - iler ve bu tarzda kıymetli sanat ham- leleri temenni ederiz. Seyyahlar Dikiliye Nasıl Çıkabilmişler ? Bergama, (TAN) — Dikiliye husu- si bir yat gelmiş, İngiliz ve Yunan seyyahlar getirmiştir. Dikilide mun- tazam ve temiz sandal bulunmadığı için seyyahlar kendi motör ve san- dallarile karaya çıkmak istemişler, lâkin liman idaresi kabotaj kanunun- dan bahisle buna müsaade etmemiş- tir. Neticede, Dikilili sandalcılara a- çıktan beşer lira verdikten sonra sey yahlar kendi motör ve sandallarile Dikiliye çıkmışlardır. Bundan Bergamaya gelip tarihi eserleri yaret etmişlerdir. yatuvarımızı tebrik eder, Korto gi-| bi büyük bir soliste refakat etmek| 20-4-938 Ankaradan | Telefon ve Telgrafla İş Cetvellerini Vermiyen Müesseseler Ankara, 19 (A.A.) — Teşviki sa- | mayi kanunundan istifade etmekte olan sınai müesseselerin bu ka- nun ahkâmına tevfikan her fak- vim senesinin ilk iki ayı zarfında İktisat Vekâletine iş cetveli ver- mekle o mükellef olduklarından 1937 senesi iş cetvellerini bu müd det zarfında vermiyen mücssese- lere yine bu kanun mucibince ik- tısat Vekâleti tarafından oahiren yazı ile tebliğat yapılmış bulun- duğundan bu tebliğat tizerine de cevellerini alâkadar makamlara vererek verdiklerini de ayrıca Ve- kâlete bildirmiyen müesseselerin kanunun 36 ncı maddesi mucibin- ce muafiyet ruhsatnamelerinin İs- tirdat edileceği haber alınmıştır, Ankara - İstanbul Yolu Kısalıyor Ankara, 18 (TÂN) — Ankara ile İstanbulu en kısa yoldan biribirine bağlıyacak yeni bir hat üzerinde tet- köklere başlanmıştır. Bu hattın gü- zergâhı, tespit edilmek üzeredir. Hat, | Kızılcahamam üzerinden Boluya uğ- rayacak ve Düzceden Adapazarına bağlanacaktır. Bu suretle İstanbul — Ankara yolu sekiz saate inecektir. MEN EKETTE.. Odun Kesmek Yüzünden Çıkan Kanlı Cinayet Gemlik, (TAN) Armutlu nahiye - sinin Fıstıklı köyünde kanlı bir kav« ga olmuşlur. Zeytinlikten kestikleri odunları paylaşamamak yüzünden dövüşe başlıyan 17 yaşlarında Hüse- yin Aksu, 41'ylşindâki Yahya Kele- Va aritmi eya tehlikeli sürette yaralamıştır. # Gemlik; (TAN) — Hükümetdok toru Hüsamettin Gülten Kastar-**“ nun Kargı kazası hükn--s( doktor- tuğuna, Muğ'» sükümet doktoru Tah sin Ertan”da buraya tayin olunmuş- lardır. # Gemlik, (TAN) — Halkevi tem sil kolu gençleri “Kavga sonu” piye- sini muvaffakıyetle temsil elmişler- dir. 23 nisan bayramında da “Makas çı” ve “Aynaroz kadısı” nı temsil e- deceklerdir. Gemlik, (TAN) — Bir buçuk ay- dariberi kızlarımıza verilen elişi ders İlerinden iyi neticeler alınmıştır. Bu müddet içinde hazırlanan eşya ser- gisi halkevinde açılmış ve çok beğe- nilmiştir. Ereğli Kanalının Temizlenmesine Geçiliyor Konya, Ereğli mıntakasında haya- ti ehemmiyeti olan Alan kanalların! temizleme işine başlamak üzeredir. Bu kanalın temizlenmesile yüz bin dönümden fazla arazi sulanabilecek. tarla sulaması yüzünden köylüler # rasında görülen kanlı yakalar son# ermiş bulunacaktır. i TAKVİM ve HAVA 20 Nisan 1938 ÇARŞAMBA Gün: 30 O Kasım: 164 Rumi 1354 İ 4 üncü ay Arabi" 1057 Sefer: 19 Güneş 5,13 — Öğle İkindi: 1658 — Yatı :2031 — YURTTA HAVA VAZİYETİ Yurdun Doğü Anadolu, bölgesile cen Bun doğu ve Orta Anadolunun Şark Ki” sımlarında hava bulutlu, Karadeniz KY” lerile Orta Anadolunun garp kısımlar! çok bulutlu, diğer bölgelerde kapalı vE yer yağışı geçmiş. rüzgürler Traky Kocnelide şimal, diğer yerlerde umu” yetle cenubi istikametten orta kuvW esmiştir, çil Dün İstanbulda hava kapalı ve MA çisintili geçmiş, rüzgür sakin kalmi t 14 te barometre 799,0 milimetre -aret en çok: 17,6 ve en az 7,7 Bant edilmiştir.