20 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

——— 8 İngiltereden Sonra Fransa Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Jesiterenin İtalya ile anlaş - masından sonra Fransanın da âyni izden gideceği, birkaç gündür, *öylenmekte fakat bu sözleri teyit *decek mahiyette bir hareket göze Sarpmamakta idi, Nihayet bu yolda| Yransa da ilk adımı attı ve Romada Fransız işgüderi İtalya Dış Bakam| e görüşmiye başladı. Bu görüşme rle evvelâ Fransa nâmna Roma - Ya bir sefir gönderilmesinin temin 9lunacağı anlaşılıyor. Fransa bir iki sene evvel Romadaki sefirini yenili Yeceği sırada, İtalya, gönderilecek yeni sefirin İtalya Kralı ve Habeş paratoru sıfatile İtalya devlet şe- fine itimatnamesini takdim etmesi- Bi İstemiş, bu hareket Habeşistan fethinin tanınmasını istilzam ettiği, Pransada bunu yapmak istemediği İçin yeni sefir tayinini ileri bırak - miş ve Roma sefaretini bir işgüderle İdareye başlamıştı. . UGÜN ... İtalya hükümeti, bu müameleden müğber olduğu için Fransaya ve ay hi şekilde hareket eden diğer devlet lere mukabele etmiş ve bu devletler Dezdindeki sefirlerini çekerek sefa. erini maslahatgüzarlara bı - rakmıştı. İtalyanın İspanya dahili harbine! en tesirli şekilde müdahale etmesi? Üzerine İngiltere ile Fransans Roma ilemünasebetleri gerginleşmiş. hat- tâ bir aralık bu gerginlik tehlikeli bir mahiyet almıştı. İspanya harbinin y#bancı müda - haleler yüzürider meşru hükümet a- leyhinde âderâ kati bir mahyiet al ması ve Almanyanın Orta Avrupa- da dahi çok hâkim ve daha çok! kuyretli bir vaziyet alması üzerine İhgiltere İtalya ile münasebetlerini düzeltmek İstemiş ve bu suretle son Anlaşma yapılmıştır, FİLİSTİN: j On Yıllık Bir Mütareke Projesi Hazırlamışlar Kudüs, 19 (A.A) — Arap “Addi- faa” gazetesi, Lord Samuel'in Filis- tinde yaptığı son tetkikat neticesin- de yeni bir proje hazırlamakta oldu- #unu yazarak bu proje hakkında 8- şağıdaki tafsilâtı vermektedir: “On senelik bir mütareke yapıla- caktır. Bu müddet esnasında Yahudi- lerin nisbeti yüzde kırkı geçemiye- cektir, İngiliz mandası idame oluna- cak ve gerek Araplar, gerek Yahu- diler bir nevi muhtariyetten istifade edeceklerdir. Bir teşrif meclis seçile- cek ve bu mecliste Araplarla Yahu- dfler müsevi azalıklara malik ola- caklardır.., Bu tafsilâtı veren “Addifas” ge- zetesi, Lord Samucl'in evvelki mu- tedil plânından vazgeçtiğini ve pro Jesinin Yahudi lideri Vapman'ın şü- ursuz taleplerine pek yakın hüküm- leri ihtiva eylediğini yazmaktadır. Demi Muhafızlar Teşkilâtı Şefleri Divanıharpte (Bası 1 incide) dava, Kodreanu'nun krallık müşaviri B. Yorga'ya karşı yaptığı tabriri ha- rekettir. Muhakeme, bugün neticelenmiştir. Kordenu altı ay hapse ve 2000 ley para cezasına mahküm olmuştur. Bükreş, 19 (A.A.) — Son zaman- larda yapılan tevkifler, yarı resmi bir membadan tasrih edildiğine göre Uzak Şarktaki Çarpışma Geçen Ay Japo Nevyork, 19 (Hususi) — Uzak Şark tan alınan en son haberlere göre, Çin lilerin büyük zaferlerine sahne olan Şantung eyaleti dahilinde harp, ye- niden şiddetlenmiştir. Bu cepheye yeni takviye kuvvet- leri göndermişler ve Şantung'un ce- nubu şarkisinde geniş bir taarruz ha- reketine girişmişlerdir. İki taraf-ara- sında son derece kanlı muharebeler olmaktadır. Hanov, 19 (A.A.) — Çin tebliği: “Mühim takviye kıtaları alan Ja- ponlar bu sabah, Hişiene karşı şid- detli bir taarruza geçmişlerdir. Kanlı bir muharebe cereyan etmektedir... Kantona gelerek bombardıman et- mek istiyen Bİ'Jzpon tayyaresinden yedisi avcı tayyarelerimiz tarafından İdüşürülmüştür. Şanside kıtalarımı - zın mütemadi taarruzları önünde Ja ponlar ağır zaylata uğramışlardır; ne mart ayı içinde düşmandan iki bin Bu cephede Japonlar mart ayı için de 15 bin kişi kaybetmişlerdir. Yi- Çinliler Kantonda da Bir Galebe Temin Etti |Ediliyor nlar, Yalnız Bir Cephede 15,000 Telefat Vermişler beş yüz tüfek, üç top, beş tank ve mühim miktarda cephane aldık. 68 Japon esiri de elimize düşmüştür. Prens Koneye istifa etmiyecek Tokyo, 19 (A.A.) — Prens Konoye, istila etmemeye (karar vermiştir.| Prens yirmi iki nisan tarihinde yapi- lan kabine toplantısına iştirak ede- cektir. Kabinenin otoritesini (e takviye ve harici vaziyete karşı koymak için in- zibatı teşdit etmek için şiddetli ic- raatta bulunacağı mütaleasındadır - ler. Tokyo, 19 (A.A) — Japon Adver- tiser, Çinde büyük harekât icrası su- retile yapılan muharebe yerine mü -| dafaayı kolaylaştıran siper muharebe sinin kaim olmuş olduğunu kaydet- mektedir. . Şugat Şogyo, Japonyanın Çin ihti- lâfımı ancak seri bir muharebe ile ve raiiletin bütün kuvvetlerinin ayni he defi istihsal için.mesai birliğinde bu- lunması takdirinde ballödebileceği mütaleasıni ileri sürmektedir. TUNUS: Birçok Mahkümiyet Kararları Verildi Tunus, 19 (A.A.) — 9 Nisan hâdi- KANADA: Kanada Faşistleri de Silâhlandırılıyormuş! ORTA AVRUPADA: Arşidük Ottonun Emlâki Müsadere Berlin, 19 (Hususi) — Avusturya paytahtına kendini namzet sayan Habsburglar başı Prens Otto hakkın layı tevkif müzekkeresi kesilmiştir. Angrif gazetesi Arşidükü “cani ve “kaçak,, diye tavsif etmekte ve tevkif kararının kaçtığından ve Pa- riste milleti için B. İitlere karşı yar dım yalvardığından dolayı.verildiği- ni yazmaktadır. Bu tevkif müzekkeresi yüzünden Ottonun Avusturyadaki bütün em lâkinin müsâderesi bekleniyor. * Bu emlâkin değeri 2 milyon İngiliz W- rasını geçmektedir. Prag, 19 (Hüsusl) — Bugün bir takım şahıslar Almanyanın Oo Preg konsolosluğunu taşa tutmuşlardır. Çek hariciye erkünindan biri hâdi- se yüzünden Almanya sefarethanesi- ne giderek özür dilemiştir. * Prag, 19 (A.A.) — Dahiliye Ba- kanlığı, Çekoslovakyada oturan Al- man vatandaşlarının, B. Hitlerin yıl dönümü olan yarınki 20 nisanda, ay- ni zamanda Çek bayrağı da çekmek şartile, Alman bayrağı çekebilecek- lerini bildirmiştir. Von Papen Tekrar Gözden Düşmüş! Paris, (Dally Express'in mühabiri da, hiyaneti vataniye cürmünden do |? bildiriyor) — Avusturya ile Alman-| Parça Bohçası (Yazan: B. FELEK) Dün bir mektüp aldım. Daha doğ. İrusu posta vasıtasile bir zarf aldım. İ Açtım, içinden bir kitap kapağı ve birkaç tane takvim yaprağı çıktı. Gönderen zatın gözü neye İliştiği- ni kitap kapağında ve takvim yap- raklarındaki kırmızı işaretlerden an layıverdim. Size bunları nakletmek te de bir bels görmedim. İlkmekteplerde dördüncü 9 - 10 yaşlarındaki çocuklar okusun diye ir kitabın kapağı, arkasın “Biri kız, biri erkek iki saf ço- cuğun temiz. heyecanlı bir sev- İ Bu ufak izah meşhur Pol ve Virji- ni hakkında yazıldığına göre frenk- lerin pudeur dedikleri mâsum hica- ba aykırı bir şey değil. Yalnız gali- ba 9 - 10 yaşlarındaki sübyana sev- giden bahsedilmesi hoşuna gitmemiş olmalı. Takvimlere gelince: Her yaprağında maarife nisbetini ilân eden bu kâğıtların arkalarında- ki şu bozuk düzen dörtlükleri tarih sırasile aşağıya naklediyorum; 29 İKİNCİKÂNUN: Çalılarda Bıldırcın. Sormadım: Neden, niçin? Senin ben hasretinle Yanarım için için. 31 İKİNCİKÂNUN: Leblebi aşımda yok. ' Eksiklik Seni gördüm göreli Aklım da başımda yok 18 ŞUBAT: > Camide olur kandil. Yarin elinde mendil. Seversen vefali se Bunu belle, iyi bil! (19 ŞUBAT: Dün gitmiştik Adaya Uzaklaştık Modaya Ben bahtiyar olurdüm Yarim gelse odaya yanın birleşmesi zamanına kadar Al| manyayı anada temsil eden Von Papen, gizli Alman zabıta teşkilâtı olan Gestapo'nün bir heyeti tarafın- dah uzun uzadıya isticvap edilmiş- tir. İsticvabın. birkaç saat devam: et- tiği anlaşılıyor. Öğrenilmesi istenen mesele, Von Papen tarafından hali hazırda Viyanada mevkuf olan bir zate yazılan mektuplardır. Von Pa- pen'in kâtibi Von Ketteler, Hitlerin 14 martta Viyansya varması üzeri- ne ortadan kaybolmuştur. Von Pa- pen kâtibinin bu şekilde ortadan kay bolması ile son derece Fransa bu yolda İngiltereyi takip etmekte ve Kont ano ile Fransız İsgüderi arasında başlıyan konuş - ların aradaki meseleleri 'hallet' - elle meticele behlemi Ottaya, 19 (A.A.) — Kanada faşist lerini silâhlandırmak için Konnekti- | küt'den Kebek'e doğru silâh kaçak- çılığı yapılmakta olduğuna dair bir Kanadu gazetesinde intişar edeni bir haber üzerine Kanada süvari zabıta- sı, tahkikata girişmiştir. İyi malümat almakta olan mahafil, Kebek'te pek az faşist bulunduğunu bildiriyorlar, Annesini Reddeden Bir Çocuk iki nevidir: Bunlardan bir kısmı el- lerinde gayrimeşru surette silâh bu- lundurdukları için tevkif edilmişler- dir. “Bunlar hakkında > dilli takibata Düglmmmaşr Kaçinem Ware İdiğer “kasım'da — halkı. heyecana düşürecek beyanname dağıtmış olma larından dolayı mevkuftur. Bunlar hakkında tahkikata devam ediliyor, | Demir muhafızlar son kozlarını oynamamışlar Paris, 19 (A.A., — Rumanya hâ- diselerinden bahseden Donadiö, Epok gazetesinde diyor ki: “Bir hükümet darbesi tehlikesi 7 NİSAN: Bugün günlerden pazar Sevgilim mektup yazar Ona cevap vermezsem Beni unutup azar 14 NİSAN: Bülbül öter bağımda Sesi var kulağımda Onu kırda ararken Buldum ben yatağımda İçlerinde şu son parça gibi zorla çeşitleri olan bu şiir () lerin maarif le münasebeti Education sexaelle denilen (cinsi terbiye) olsa gerektir. seleri neticesinde ilân edilen örfi i- dare münasebetile askeri mahkeme 12 Tunuslu ile 4 İtalyanı memnu si- Vk ezimanle saklamak cürüm: lerile bir gün hapis ve 50 frank para cezası ile bir sene hapis ve 5000 frank para cezasi arasında tebalüf e- den muhtelif cezalara mahküm etmiş tir. İki Tunuslu berset etmiştir. Mah- keme 21 nisanda daha 30 mahküm hakkında hüküm verecektir. “Yeni düstur” un başlıca liderlerinin mu- hakemesi mayıstan evvel yapılmıya- , Fransa ile İtalya arasında hallo- yipncdk meseleler yalhiz Habeş isti- M“. tanınması değildir. Bundan kka Frans... -armayesile İnşa olu- dan Cibuti - Adisabab. demiryolu Meselesi, İtalyanın şinali Afrikada menfasileri ve bunlara benziyen Meseleler vardır. İspanya ve Akdeniz meseleleri ü- terinde İngiltere ile yapılan anlaş - ao Mann Fransa ile de tekrar edileceği Yepanya cümhuriyeti, İngiltere İtalya anlaşması dolayısile li bir siyasi faaliyete geçmiştir. anlaşmanın yabancı müdahaleyi Mauması, İspanya cümhuriyeti tara. haklı bir asabiyetle karşılan» 9 ve elimhuriyet hükümeti, yaban | rm işinin Milletler Ce: yinde konuşulmasını iste: * Cümhuriyet İspanyası Hariciye Siri bu münasebetle söylediği söz anlaşmanın bu tarafını protes eri ve İngilterenin bu hattı ha- " i yüzünden meselenin yeniden! 1, opulması icap ettiğini İzah etmiş İk Serçi İngilterenin maksadı, ya - ği müdahaleyi tanımak değildir. Küyge İspanyanın 'yabancı müda - Pig kurtulmasıdır. Çünkü bu! in cı müdahale İngilr menfaat -| ona, de tehdit etmektedir. Fakat ij 'Tadaki ndemi müdahale komi- İçin teyekkülüne saik olan esas - ai, Korumak yabancı müdahaleyi rmak, ve bu müdahalenin fe - Mak etmemesi için teminat al - Me Kibar İspanya eümhur'yeti Yeylsyi yeniden ortaya atmakta we Böğe kadar haklıdır. tey, *t bu mliraenatin da bir neti- kü gr Miyeceği şüphe götürmer. Çün Mhuriyet hükümeti günden gü- 'amış ve mukadderatı tehli- $ görünüyor. Ademi mü - maki Mmitesi, ise aciz içinde çir- dag, Cü,)€ hiçbir iş başaramamak km huriyet İspanyasına kal - Ka liş ise, bütün bu vaziye -| bertaraf edilmiştir. Fakat Demirmu- hafızların son kozlarını oynamış ol- dukları söylenemez. Kral Karol için yapılacak daha çok şey vardır. Fakat gösterdiği enerji, memlekette nizam ve sükünu müafaza edeceği kanaa- tini vermektedir. Pöti Jurnal diyor ki: “Kral Karol, memleketinin team istiklâlini muhafaza etmek ve nâzizm ajanlarını dışarı atmak azminde bu- lunduğunu bir kere daha isbat etmiş tir.,, Er Nuvel, “Rumanyada Demirmu hafız teşkilâtının faaliyeti, nazilerin Avusturyada Dollüs'ün ölümünden sonra ve hattâ daha evvel takip etti- Bi faaliyetin tamamile ayni idi.,, di- yor. Rumanyadaki heyecan Belgrad, 19 (A.A.) — Rumanya- da Demirmuhufızların şefi B. Kodre- anu'nun tevkifi, hakkında birçok hâ- berler neşreden gazeteler; Demirmu- hafızlar tarafından hazırlanmış bir komplonun ortaya çıkması yüzünden Rumen efkârı umumiyesinde hâsıl olan heyecanı kaydetmekte ve tev- kif edilmiş olan Demirmuhafızlar rüesasının evlerinde birçok bomba, tüfek, mitralyöz ve sair esliha buluu- muş olduğunu ilâve ediyorlar. KISA HABERLER k Macaristanda Yahudilerin müfu - runu tehdit İle kanuna karşı beyket hazırlığı yapan 31 Yahudi tevkif edil — miştir. k Belgrsddan Rumanyaya giden bir italyan tayyaresi benzin deposundaki indilâk neticesinde yere düşmüştür. Mancukonun ilk orta elçisi, dün Romaya gelmiştir. k İsveç kralı Nisten Parfec gelmiş, hükümet mümesilleri tarafından kar- sılanmaışlardır. Pecoği şiiphe götürmez. Fa - Vey bu ihtimal çok zayıftır Mn ye izden İspanya eümhuriyeti - erva da boşa gidecektir. » Bombayda Mecusilerle aman Jar arasında kanlı çarpışmalar olmuş, beş kişi ölmüş, bir kişi yaralanmıştır. caktir. MEKSİKA: Şimendifer Kumpan- yaları da Satın Alınacak Nevyork, 19 (A.A) Meksika matbuatı tarafından verilen haber- lere göre Kardenas hükümeti şimen difer kumpanyalarını da satın almak tasavvurundadır, Söylendiğine göre Kardenas par- lâmentoya, demiryolları nın şimendiferlerin müdür, letmesini deruhde etmelerini derpiş eden bir kanun lâyihası tevdi etmiş- tir, İTALYA: Çekoslovakya da Habeş İlhakını Tanıdı Roma, 19 (A.A) — Çekoslovakya elçisi bugün hariciye nazırı Kont Ciano'yu ziyaret ederek Çekoslovak- ya hükümetinin, Romadaki mümessi- ini “İtalya kralı ve Habeşistan im- paratoru,, nazdinde murahhas olarak telâkki ettiğini resmen bildirmiştir. Dağa Tırmanırken Bir Facia Milâno, 19 (A.A.) — Bergamo civa- rında 3.052 metre irtifandaki Piz- zosku dağına cenuptan tırmanmak İs rette yaralanmıştır. Amerika gazeteleri, annesine kar- şı hiçbir sevgi beslemediğini söyli - yen on iki yaşında bir çocuktan bah. sediyorlar. Çocuk” bir aralık Brodvay kaldi- rımları üzerinde bulunmuş ve ânne- sine teslim edilmişti. İkincisinde bir hayat “ şimendifer yağonunda uyur ken tesadü! edilmiş yine annesine götürülmüştü. Bir defa da Pensil- vania köprüsünde yakalanarak evi- ne iade edilmişti. Hovard Frankel is- mindeki bu çocuk, gittikçe meşhur olmaya ve herkesin merakını uy dırmaya başladı. Derken mesele mah kemeye aksetti. Tahkikat neticesinde anlaşıldı ki, küçük Frankelin ânasile babası ayrıl. mnışlardır. Anne, doğumdan sonra has talanmış, baba işinden çıkarıldığı için fakir düşmüş, ve aileye geçimsizlik girdiği için boşanmışlardı. Çocuk annesinden ziyade babası- na düşkündü. Mutlaka ona gitmek is- tiyordu. Çocuklara mahsus olan mah kemede hâkimin karşısında ağlıyor, arzusuna uygun bir karar istiyordu. Bir taraftan Amerika kanunlarının sarahati çocuğun annesine verilmesi- ni emrediyordu. Hâkim buna rağmen şu kararı verdi: — Ortada karı koca meselesi de- gil, çocuğun hayatı, saadeti, mese- lesi vardır. Bu çocuk babasile yaşa- mak istiyor. Biz buna mâni olamayız. Şamda Kanlı Bir Çarpışma Oldu Şam, 19 (Hususi) — Bugün, A- raplarla Hıristiyanlar arasında bü- yük ve kanlı bir çarpışma olmuş - ne geçmişlerdir. muş ve bu alâkası Gestapo'nun na- zarı dikkatini celbetmiştir. Kendisin den bu noktanın da izahı istenmiş bu- lunuyor, İstievabın ne netice verdiği, ya- hut ne netice vereceği malüm değil dir. Fakat Von Papen'in Türkiyeye sefir olarak gönderilmesinin bilâ müddet tehir olunduğu anlaşılmıştır. Von Papen, Büyük Harp sırasında Almanyanın Vaşington sefaretinde ataşe idi. Fakat günün birinde cüz- danını bir trende unutmuş, bu cüz- merikada sabotaj işlerile meşgul bir sürü Alman ajanını tevkife imkân bulmuş, neticede de Von Papen A- merikadan çıkip gitmeye mecbur kal- muşta. 1934 senesinin 30 haziranında, na- ri partisinde yapılan tasfiye esna- smda Von Papen Her Hitlerin mua- vini idi. Nazilerin onu da haklamak istedikleri, fakat evini muhafaza €- len Alman askerlerinin kendisini bu akıbetten kurtardıkları anlaşılıyor. Von Papen'in başyardımcısı Boser ile daktor Jung o zaman öldürülmüş Von Papen, üç hafta sonra Viyana- ya gönderildi. O zaman Avusturya nazileri Avusturya Başvekili doktor Dolfüsü öldürmüş bulunuyorlardı. Her Hitlerin orduyu tasfiye ettiği sı- ralarda Von Papen Viyanadan çağı rılmış ve o zaman Şuşniz — Hitler mülâkatını tertip etmişti, Mülâkatın vukuu üzerine Von Papen, taziz edil- miş, fakat Şuşniğin düşmesi ve A- vusturyanın Almanyaya katışması ü- zerine Von Papen de tekrar gözden düşmüştür. O zamandanberi Alman- yanın yüksek simalarından hiçbiri Von Papen'in adını anmıyor. Bundan tiyen dört dağlı bir kaza neticesin-|tur. 40 yaralı vazdır. Bir çocuk ta öl| başka Von Papen anşlus dolayısile de düşmüştür. Bunlardan üçü ölmüş, |müştür. Sevkedilen askeri kuvvet -| yapılan ihtifallere de davet edilme- dördüncüsü de ayaklarından ağır su-'ler büyük bir bâdisenin kısmen önü | miştir. Nihayet Von Papen'in dost ve yar- LZ ağ mi gah lala dan sayesinde Amerika hükümeti, A-| “İ|Bunu da her gün takvimden öğren- mekteki acele neye?! Manmafih,herkes kanun dairesla de dilediğini yazabilir ya! Üst ta rafı belki fodulluk sayılır. Zaten bu geşit şiirler yalnız takvimlerde de ğil, çikolata kâğıtlarında, karamelâ sargılarında da dolu! Bir tanıdığın çocuğu okuyup an- lamadığı bu çeşit yazıları babasına soruyor, o da: — Sen onu anlamazsın! Kimyadır o! Diyormuş. Şimdi ne zaman çocuk böyle aşklı, alâkalı şiire tesadüf © derse: — Baba! Bir kimya daha buldum, diye bağırıyormuş. Ve nihayet size bu zarf muhtevi- yalından sonra bir de şu garip ha- beri naklediyorum. Peştede kadınlar cemiyeti, her se- ne en namuslu genç kıza, 20 bin franktan yukarı olmak üzere İkra- miye vermekte imiş. 1937 senesi son larında arıya arıya en namuslu ola- rak 19 yaşında Elena Zaçesku isi de genç bir kız hulmuxlar ve bü nümus ikramiyesini ona vermişler. Lâkin, ikramiyeyi aldıktan biraz sonra, Elena babasız bir çocuk de- Zurmuş, Herkes İsa gibi anasını sözden kurtaramadığı için, bu vakayı gaze teler bir garip hâdise olarak dünya ya yaymışlar, ————- dımcılarından biri daha kaybolmuş- tar. Bu zat, Baron Von Kettler'dir. Von Kettler, dairesinden çıkmış ve bir daha görülmemiştir. Yalnız onun kaybolmadan evvel “yarın, basıma ya bir çelenk konacak, ya bir kurşun atılacak” dediği söyleniyor, Ertesi gün Her Hitler Viyanaya gir miş ve Baron Von Kettler de birden bire yok olmuştur. Dostlarının ve ar kadaşlarının kanaatine göre Baron yakalanmış ve kurşuna dizilmiştir.