9 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

9 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Pm 2 0'e Nüfuz Mıntakası “Ne Kelime? (Başı 1 incide) tiklâl azmi ve sevgisi; ne menfaatle satın alınır, ne de tazyik ve telkinle sarsılabilir. İngiltere, Fransa, Alman ya ve İtalya hakkında nüfuz mınta- kası sözü ne kadar mânasız ve gü- lünç ise Balkanlar hakkında da o ka- | dar gülünçtür. B alkan milletlerinin değişmez bir barış ve çalışma beraber- liği siyasetleri vardır. Kendi menfa- âtlerine ve kendi istiklâllerine saygı gösteren her milleti dost bilirler. Her milletle beraber çalışırlar, her- kesle alış veriş ederler, Fakat bu be- raber çalışmada ve alış verişte an- cak ve ancak karşılıklı menfaat pren- sipi hâkim olabilir. “Ben senin müş- terinim, onun için sen benim tesi- rim ve inhisarım eltında kalacaksın, yoksa malını almam ha!” şeklinde bir tehdit, ancak Balkan milletleri- nin istiklâline karşı bir saygısızlı- ğın İfadesi olabilir. Malımızı elan bir milletin bize temin ettiği men- faati, onun malını almak şeklinde tamamı tamamına öderiz. Hiç bir ta- raf diğerine ne siyasi, ne de Iktısa- «i bakımdan borçlu kalmaz. İktısadi münasebetlerin sıkılığı, çok tabii o larak, karşılıklı bir dostluk kayna- ğıdır. Fakat tehdit ve tazyik yoluy- la araya siyasi nüfuz iddiası karış-| tırılacak olursa dostluk imkânları boş yere sarsılmış olur. er memleket içinde zayıf ruh- lular var: “Aman, dilimizi tutalım. Malımızı almazlarsa hali- miz ne olur?" diye düşünürler. Bu gibiler kendilerini kasta bilmelidir- ler. Hastalıklarının mahiyeti de istik- lâ) âzimlerinin sarsılması ve yaban- e bir kuvvetin üstünlüğüne boyun eğmek şeklinde kendini belli eder. Bu nevi hastalık, eksiden Hürriyet ve itilâfta yabancılara karşı aczi, düşkünlüğü, köleliği iptidadan ka- bul etmek yolunda gördüğümüz boz- guncu zihniyetin bir tecellisinden başka bir şey değildir. Türk siyasi ve iktisadi istiklâlin- den fedakârlığı göze aldıracak hiç bir iktısad! menfaat tasavvur edile- mez. Türk milleti, İstiklâl Harbinde tam İstiklâl namına nasıl bütün var- hiğiyle son hadde kadar çarpışmış- #a, siyasi ve iktısadi istiklâlimizi teh- dit eden en küçük bir tehlike karşı- sında bu ruhta bir mücadeleyi göze almaktan hiçbir zaman vazgeçeme- Yiz. Müttefik Balkan milletleri hak- kında da ayni iddiada bulunmakta tereddüdümüz yoktur. Balkanlarda nüfuz mıntakasından Ve yabancı nüfuz mücadelesinden bahsedenler ve Balkanlarda hariçten doldurulabilecek her hangi bir nevi boşluk görenler hem kendi kendile- Tini aldatmış, hem de normal siyasi ve iktısadi münasebetlerde kendileri | için faydah olabilecek bir dostluğu ve yere tehlikeye düşürmüş olur- lar, Ahmet Emin YALMAN ———....... İşçiler Hakkında Bir Tetkik Ekonomi Bakanlığı iş dairesi, iş kanunu mucibince kurulacak olan iş ve İşçi bulma teşkilâtı hakkında işçi çalıştıran resmi, yarı resmi daire müesseselerle diğer hususi müessese ve fabrikalara bir anket açmıştır. An ket, İş kanununun iş ve işçi bulma teşkilâtı kakındaki hükümlerinin tat bikine ve memleketimizdeki bilü - mum işletme ve İşçilere ait istatis - tiklerin tanziminde bir hazırlık ya - zİflesini görmektedir. Anketin cevap- ları gelince, derhal tetkike başlana- caktır. Bu neticeye göre bazı yeni kararlar alınacaktır. ———— — BELGRATTA : Tenis Maçları Belgrat, 8 (A.A.) — Dün öğleden sonra Zagrepte 3800 kişi muvacehe - sinde, Yugoslavya ile Çekoslovakya arasında çiftler arasında Davis ku- pası tenis maçı yapılmıştır. Hararet. li bir oyundan sonra Çekoslovekl 11/9, 3/6, 9/7 ve 6/2 galip gelmiş Hatayda Yeni Gün Nafıada Kapatıldı Değişiklik Türkler, iii ağ ee ve Te rfil er leri heyecanla fakat sükün ve vakar-) (Bap 1 incide) ekinde nıf fen memurlarından Necdet Fın - Antakya: Anadolu Ajansının hu-| dıklı Samsun şu işleri 8 inci şube 33 İsusf muhabiri bildiriyor: üncü kısım fen memurluğuna, Yoz - İ Antakyada çıkan Yenigün gazete-| gat birinci sınif mühendisliğine Na-| sinin dünkü Arapça nüshası ile İs-!fia müfettişi Besim, Manisa şu işleri kenderunda çıkan Vahdet gazetesi-! hesap memurluğuna Bergama su İş- nin bir ilâvesinde delege Garo ilelleri ikinci şube mühendisliği hesap | başkonsolosumuzun Ankaradan dön-| memuru Mehmet Ali Akdeniz, Ber- melerile alâkadar olarak idare me-|gama şu işleri hesap memurluğuna murları arasında mühim değişiklik-| Manisa su işleri hesap memuru Ce - ler yapılacavı bildirilmekte idi ve A İrapça Elurube gazetesi ilâve çıkararak bu haberi tekzip et- mişti. Yenigünün bu sabah çıkan Türk- çe nüshasında umumi af ilân edilece vi baş konsolosun beyanatına atfen, ve Hasan Cebbare ile kaymakamın değişeceği ve nahiye müdürlerinin 'kâmilen azledileceği de istikbaratı- na atfen bildirilmesi üzerine, Yeni- gün gazetesi delege Garo tarafından kapatılmıştır. hemen bir Delege, Arapça Elurube gazetesi- ni de kapatmaktadır. Yenigün kapatılmakla beraber verdiği haberlerin tekzip edilmeme- si dikkate lâyıktır. Yenigünün yerine yarından itiba- ren imtiyazı eyvelden alınmış olan Hatay Yolu gazetesi çıkacaktır. i Yeni Evliya Çelebi Tetkikleri (Başı 7 neide) lerinin üstündeki ıhlamurdain oy- ma süsler ve içlerine işlenen çi- çekler bir sanat devrinin tam ör- nekleridir. Burada 48 parça da çi- ni vardır. Bazılarının üstünde bu- lut, bazılarının üstünde de birer köşk manzarası yaşatılan bu çini- ler çinicilik tarihimizde bir mer- hale olarak kabul edilebilirler. ünkâr mahfelinden açılan bir kapı bizi hünkâr kas- rma çıkarıyor. İşte burası yüzle rimizi kızartacak bir faciadır. Keş- ke hiç çıkmasaydık. Iki tarafı cam- larla kapatılmış olan ve her tara fı mermerle işlenen bu sofa ve o- nun altındaki katla, istirahat sa- lonunun halleri yürekler acısıdır. Burada büyük tayyare bombala- rile tahrip edilmiş bir düşman ka- rargâhı manzarası vardır. En alt kattan bakilınca gözler yukarı ka- tın tavanından gökyüzüne açılmış | rahneleri bulüyor. Yağmurlu bir gündü. Sular kasrın üst katından sit katına kadar şakır şakir akı- yor. Bu kasrın mühim bir kısmını üstünde tutan kıymetli bir kemer den sular süzülüyor. Yenicami ke: meri kadar yüksek bir sa- nat o ihtişamı (o taşıyan Oo bu kemerin. altindan (| tehlikeyi göze almadan O geçmek Omüm- kün değildir. Rasrın sofasına ve odalarına tavanların kurşunları sarkmış ve yıkılmış. Eğer $u gün- lerde tamir edilmezse yarım mil- yonla kurulan bu tarih yadigâri- nın yerinde — çok değil bir se ve sonra — yeller esecektir. Mabedin en feci köşesi, üstünde Şair Sezainin beş beyitli bir tarih | Kitabesini © taşıyan (o çeşmesidir. | Çeşmenin kıymetli saçaklari yıkıl- miş ve ağaçları sırıtmıştır. Müez- zin diyor ki: — Çeşmenin saçakları Ayasof- yadaki Uçüncü Ahmet Çeşmesi gi- bi süslü idi. Belediye maili inhi. damdır diye yıktırdı ve haraç, mezat sattı, * Burası (ecnebi o seyyahla - rın uğrağıdır. Belediyenin, 1d ve Müzeler Idarelerinin nüza- rı dikkatlerini çekerim. Bu âbi- demiz kurtarıİsın. Mabedin içinden bazi şeyler #- şırılmıştır. Aşırılma tehlikesi gös- teren müzelik eserler de vardır. Bunları da başka bir gün görürüz. ikame Beynelmilel Kimya Kongresi Ankara, 8 (TAN) — Romada onun cu beynelmilel kimya kongresine Türkiye namına talim ve terbiye he | Kleren olduğu halde buraya geldi.|na tesadüf ediyor. Tabiatiyle Hari- yeti azasından Avni Refik gidecek - | Umumi müdür, Naha Vekili Ali Çe-| ciye Vekilimizle Belgratta bulundu- tir. mil Sinop 4 üncü sınıf fen memur - luğuna Tokat dördüncü sınıf fen me İmüurlarından Raşit Bayındır. Diyar- bakır fen memurluğuna Afyon Antalya hattı inşaat başmüdürlüğü Ücretli memurlarından Vecihi Ak - tekin, Külahya şoseler dördüncü $i- maf başmühendisliğine birinci umu - mi müelfttişlik nafia müşavir mua - vini Ziver Akıncı tayin edilmişler ve Zonguldak inşaat başmüdürlüğü kâ - tibi Ismail Gürkan, Konya vilâyet 3 üncü sınıf mühendislerinden Niya- zi Kiper, Sıvas — Erzurum hattı şaat başmüdürlüğü doktoru Safi Gamsız, Bergama su işleri ikinci şu be 7 inci kısım mühendislerinden Os man Ozkan, Demiryolları inşaat re- isliği fen memurlarından Hasan Ça- kıroğlu, Bursa yapı işleri mimarı i - ken Kocaeline naklolunan Münev - ver Soyer terfi ettirilmişlerdir. Otomobil Kazaları Hangi Sebeblerden olur (Başı 7 incide) rafça tashihine imkân olup olma dığı ve kazanır tahakkukunda a- | lâkası baki kalıp kalmadığı her- vakit nazara alınmalıdır. Yoksa alelitlek her kazada karşıya. oto- mobil çıkmasaydı müsademe ol- mazdı demek otomobil icat edilme- seydi hiçbir kaza olmazdı demek- ten farklı bir netice hasıl etmez. Bü kazaların hepsinde"hazırlık tahkikatı elde edilmiye çalışılan a daletin temel taşıdır. Bunu yapan- İar şoförle ezilen şahsın hüviyet- lerini, otomobilin o numarasını ve kaza mahallini gelişi güzel tesbit Maltepede dün yapılan törende geçit resmi 9-5-1936 Başvekil Dün Belgrada Gitti B.CelâlBayarDünGece Bayanatta Bulundu (Başı 1 incide) ciye Vekili ile birlikte vagona çıktı ve bu sırada istasyonu dolduran Ü- niversite talebesi ile halk tarafından şiddetle alkışlandı Bu arada Üniver- site gençleri namına bir talebe, Baş- vekilimize güzel yolculuklar temen- ni etti ve Başvekilimiz kendisine te- şekkürle mukabele etti. etmekle işin içinden sıyrılamaz- lar. O kazanın ne gibi şerait altın- da vukua geldiğini öğrenmiye ça- lışarak bunları da bulup çıkarmı- mıya suçlunun lehindeki delilleri de aleyhindekiler gibi ziyaına za- man bırakmadan tesbit etmiye mecburdurlar. Binaenaleyh iki ta rafta da melekâtı akliyeyi boza- cak sarhoşluk gibi bir arızanın mevcut olup olmadığım, kazayı yapan vasıtai nakliyede başlı ba- şıma o kazayı tevlit edebilecek bir kusur bulunup bulunmadığını, iki tarafa isnadı mümkün olabilen dikkatsizlik veya nizama riayet- zlikkeyfiyetlerinin neticeye de- recei tesirini, kaza mahallinin to- pografi vaziyetini de tesbit etmek ten bir an feragat etmemelidirler, Hiç şüphesiz neticenin bu kadar külfete değer. Bu gibi hâdiselerde ehli hibre- nin kanaati de herşeyden ziyade adaletintecellisine müessirdir. Böy- le inte ve mühim bir vazifenin ifa vahameti Tren hareket ederken... Tam sast 22 de hpsüsi tren, bando- nun selâm havası ve şiddetli alkışlar arasında hareket etti, Başvekilimize bu seyahatinde Yu- goslavyanın Ankara elçisi B. Acemo- viç te refakat etmektedir. Trakya u mumi müfettişi general Kâzım Di- tik te kendilerini Edirneye kadar se- lâmetlemek üzere ayni trenle gitmiş- | tir. Başvekilin yeni beyanatı İstanbul, 8 (A.A) — Başvekil Ce-| lâl Bayar Belgrada hareketinden evvel Anadolu Ajansına aşağıdaki beyanatta bulunmuşlardır: “— Balkanlı şimal müttefikimiz Yogoslavyanın büyük devlet adamı Başvekil Döktor Stoyadinoviç'in kıy metli hatıraları zihnimizde menkuş olan ziyaretini inde etmek üzere Ha- riciye Vekili Dr. Aras'la bersber bu akşam Belgrada hareket ediyorum. Dost ve müttefik memlekete Şefi- sına davet edilenler do malâmat- füruşluğa meydan vermeden hâ- disatın şerait ve ayamilini —en | hurda noktalarına kadar— göz &- nünde bulundurarak, dava dosya- larmı bütün teferruutına kadar okuyarak, hattâ lüzum görüyor. larsa duruşma esnasında şahitle- | rin ifadelerini dinliyerek, taraflar la şahitlere ihtiyaç gördükleri su- alleri sordurarak nokta! nazarları- nıtam bir kanantle bildirmiye, böy- ie hâdiselerde hatayı masuma is- nadın müsademe fevkinde bir el- nayet olacağını unutmamalıdır. | Jar. İ SON ———— Elektrik Şirketi Ankara, 8 (Tan muhabirinden) — İstanbul elektrik şirketinin Belçika- daki umum müdürü Spesisl, yanın- 'da şirketin İstanbul müdürü Delak- İrua ve Belçikadan gelen mühendis tinkaya tarafından kabul edildi. ” di 5 Ji Atatürkün ve Türkiyenin Can- dan sevgi ve selâmlarını gölürmek benim için cidden büyük bir saadet- tir. Yugoslavya tahtının çok değerli | naibi Altes Prens Pol'a saygılarımızı sunmak fırsatını bulmaktan çok se- viniyorumt, Memleketlerimizi biribirine bağlı yan çok sağlam ve samimi dostluk ve ittifak münasebatı içinde inkişaf eden siyaset muayyen ve mukarrer hattı hareketimizin nişanesidir. Bal kan Antantı müttefikimiz Yugos- lavyanın dahil olduğu Küçük Antan tın son içlima eden konseyi mukarre ratının geçenlerde Ankarada topla- nan Balkan Antantı konseyinin mu- karreratına ne derece uyduğu göz ö- nünde tutulacak olursa iki memleke tir siyasetlerinin ne kadar hema- henk olduğü bir defa daha görülmüş olur, Bu seferki seyahatimiz çok en- teresan ve anlaşma yolunda bir çok memleketlerin sarfettikleri faaliyet ve taati ettikleri ziyaretler zamanı- Bumuz müddet zarfında müttefiki- Başvekil dün gece askeri teftiş ederken miz Yugoslavyanın çok kıymetli hü- kümet gefi dostumuz, M. Stoyadino- viçle müteamil ust üz © veçhile dünya ahvalini bir kere gözden ge- çireceğiz, bu da ziyaretimize ayrıca bir kıymet vermektedir. Daima ahenktar yürüyen siyaseti mizde memleketlerimizin refah ve sandetini Balkanlarda sulh ve me- sai teşrikini ve #lelümum Korışula- rımızla 'dostça geçirmekte görmekle yanılmadığımızı senelerdneberi de- vam edegelmekte olan vakayi çok beliğ olarak ispat etmiş bulunmakta dır. Bu seyahatimiz do günden güne kuvvetlenen sarsılmaz o Yugoslav. ya — Türkiye dostluk ve ittifakının yeni bir tezahürü olacağını Kaydet- mekle çok bahtiyarım.,, Başvekilin Avala ajansına beyanatı İstanbul, 8 (A.A) — Başvekil Ce- Mi Bayar, Avala ajansı muhabirin! kabul ederek kendisine şu beyanatta bulunmuştur: — Müttefik memleketin mümtaz devlet adamı, Başvekil B. Stoyadino viçin çok mücamelekârane olan 2i- yaretini iade etmek maksadile arka- daşım Dr. Aras ile Yugoslâvyaya git- mekle bilhassa bahtiyarım. Memleketinize, bütün dost ve müt- tefik millete şefim Atatürkün ve bü- in Türk milletinin dostane ve muh- lisane selâmını götürniye gidiyo- rum. Doktor Aras ile beraber naibi hü- kümet Prens Pol'a tekrimatımızı ar- zedeceğimizden ve krallığın niyabet meclisinin ekselâns azaları ile tanışa- cağımızdan dolayı daha şimdiden mahzuziyot duymaktayım. Şefim Atatürk, ile olan biradera- ne dostluğu Balkan antantımızın bir temel taşım teşkil eden, dostluğumu- zun ve ittifaklarımızın esası olan kah raman kralın liyakatli varisi kral Pi- yerin memleketine gitmekle ne dero- | ce mesut olduğumu size söylememe hacet yoktur. Sizin vesatetinizle bütün asil Yu- goslav milletine en mühlisane selâm larımı gönderiyorum.., Başvekilin şehrimizdeki tetkikleri Başvekil Celâl Bayar, refakatinde Hariciye Vekili Doktor Aras ve İstan İyal valisi Muhittin Üstündağ da bu- lunduğu halde, dün şehrimizde bir Maltepe Lisesind Merasim (Başı 1 incidi genç mezun. ordunun kendileri; emin olabileceğini, üzerlerine al ları vazifenin icapları üzerinde hassas davranacaklarını ve kendi rine emanet edilen memleket mü faası işini, Türkün her devirde terdiği büyük liyakatle görecek! ni söylemiş ve alkışlanmıştır. Bundan sonra Liseyi pek iyi ce ile bitiren gençlere mükâfat rilmiştir. Mükâfatların dağıtıfı dan sonra talebe bando ile Mali Marşını okumuş ve bunu mütel İresimgeçit yapılmıştır. Maltepe besi, İstanbul Komutanının önü talim adımı ile geçmiş ve alkış miştar Mükâfat alan talebeye mükâfat! larak saat ve kitaplar verilmiş mükâfatları veren Korgeneral Hi Bıyıkday, kendilerini tebrik eti İdaha büyük muvaffakıyetler te ni etmiştir. Geçit resminden sonra talebe fından muhtelif spor gösterileri pılmıştır. Talebe yaptığı spor ve İ Bastik hareketlerinde büyük bir vaffakıyet göstermiş ve çok beğe miş ve alkışlanmıştır. Bir talebe nutuk söylüyor Bu merasim bittikten sonra da lilere, hazırlanan büfede çay ve P ta verilmiş ve toplantı samimi hava içerisinde bitirilmiştir. gezinti yapmıştır. Bu gezinti esi da, vali, kendisine, Prostun imar nına dahil bütün esaslar üzerinö zahat vermiş ve Başvekil birçok # talar üzerinde durarak malümat mıştır. Daimi sergi binası işinin bu arada halledildiği anlaşılmel İdır. Bu gezintiler sırasında Başv Büyükdereye kadar giderek bir hava tenezzühü yapmıştır. Türk gazetecileri Belgrat16 Belgrat, 8 (A.A ) — Buraya lolan Türk gazetecilerinden omü kep bir grup, dün şereflerine Sp Krali'de matbuat bürosu tarafi verilen öğle ziyafetinde hazır bül muşlardır, Bu ziyafette Avsla ajansı müf B. Yovanoviç ile Yugoslav mat mn birçok mümessilleri hazır b muşlardır. Ziyafetten sonre Türk gazetef “Muhtelif asırlarda İtalyan po sergisini, ziyaret etmişlerdir.