9 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

No. 53 DüşmanCasus Teşkilâtı! Kafesi Boş Buluyor ui SIFIRIN li 3 HATIRALARI Yazan: M. SIFIR N omikos Efendi rahatsız bu- lunuyordu. Buna rağmen davetimi kabul etti ve Sadık ile beraber geldi İki arkadaş eve girer girmez lâ- tife ederek ve gülerek her ikisine dedim ki: Haydi, hiç vakit geçirmek yok. İkiniz de baştan “aşağı so- yununuz. Nomikosun kasketini aldım, Sa: İyi geldi. İ- k Efendi kas dığın başına geçirdir ki dakikada ketile, elbise tam bir İngiliz polisi olmuştu. Nomikosa döndüm Nomikos, dedim, kırgınlıktan âyet ediyordun. değil mi? İşte Yat, istirahat et. Biz bir yat saat sonra buradayız. Ev senin, pan #iyon sahibi emrin altında, bize mü tak ve Sadıkla evden çık- ksim taksisinde tanıdığım ine güvendiğim şoför Sa- unu tuttuk, İler- erken — Arkadaşlar dedim. Sözlerimi iyi dinleyiniz. Müştak, sen şimdi Kuruçeşmede otomobilden inecek- sin. B göre ve gelecek p: ğını kapıdan sö Yalnız dikkat et, Si leri oradaki Yur tirme, So iskele istikametine İ- lerliyecek ve mlnasip bir nökte- dan evin kapısını gözetliyeceksin, Sadik Hermineyi alp gözçü Yunan lerdir. ni evvel gidip Hermineyi in. Süratle ha leri Sonra da gelip beni bulacaks Sadık, sana gelince, » bilden inince bir lü yapacaksın yok tabit.. İngiliz polisi ro Türkçe konuşmak izlerine bak sin. Hermi- İki dakika i- ne hazır kia acak... çinde otomobile atıp yola çıkacak sın. Doğru Halep sokağına gele- ceksin. Şsyet Yunan sivilleri işine karışacak olursa bir taraftan Müş- tak ve diğer taraftan ben yetişe- ceğiz. O vaziyette yapılacak şeyi orada tayin ederiz. Saip Efendi, sen de Sadık Efen- di eve girer girmez manevra ya pıp otomobili çevirir ve evin tam kapısı önüne yanaştırırsın. Yolda takip edilmek ihtimalini unutma, yollarını vaziyetin ieabına göre de- Biştir ve işi idare et. Ben sizi Ku rüçeşme virajında bekliyeceğim. Otomobil bulursam sizi takip ede- rim. Yalnız hepinizden dikkatli ol manızı rica ediyorum. İş mühim ve vaziyet tehlikelidir. evvel benimle de bulunmuştu. Zeki çocuktu. Vaziyeti derhal kav- radı, Ortaköyü geçer geçmez ten- ha bir yerde durdu. Oturduğu ye- rin altındaki sandıkta saklı bulu- nan ufak bir İngiliz filamasını çı- kardı. Makinenin yanındaki yeri. ne dikti, Başına da bir kasket ge- çirdi. Bu gibi işlerde rol oynama- nın herhalde zevkine varıyordü. Müştak geçen bir tramvaya atladı ve gitti, Saip Efendi de otomobili- ni bir kenara çekti ve gö di. Beş dakika sonra yola düzül - dük Vakit akşama yakındı. Kuruçeş meden Arnavutköyüne giden cad- de üzerinde ve evi görebilecek bir noktada durdum. Görünürde işi mize mani olacak hiç bir engel yok tu. Sadık otomobilden indi. Çok tabii bir tavırla ilerledi. Yunan si- villeri hürmetle selâmladılar. O sırada en çok çekindiğim şey, Yunan si timal! idi. Sadığı semlayışları yü- reğime su serpti, İki dakika sonra Hermine kapı dan göründü. Otomobile geldi. Sa ip Efendi makinesine azami süra- | tini verdi. Önümden bir rüzgür'he zı Me geçip gitti. erinin işe karışması ih Idığımız dersten istifade et- tik. Hermineyi öyle bir giz- yer bulduk ki, orada ken- ni aramak kimsenin ve hayaline gelmezdi O gece İngiliz deniz üssüne mon sup polisler eczacı Ohanes Efendi nin evini bastiler. Evde boj Ve toz lu bir odadan ve bu odanın köşe- sinde bir çift eski kadın iskârpinin den başka birşey bulamadılar, Kuş uçmuştu. 'Türk casus teşki- lâtı, askeri işgal içindeki bir şeh- ında düşman casus teşki- işlerde de aldatmış ve hatırına şt, Mavromiranın © Paşabahçe çete- da bö kkında malümata göre mütareke günlerin- de bize büyük hizmeti dokunan bu kadın şimdi Mısırda bulunmakta. dır. cilik macei Hermine kapandı aldığım son (Devamı var) Ordu Mensuplarının Demiryolu Biletleri Devlet demiryolları duda rütbey erkaşlardan üçte bir bilet ilmühabe- ri aramamıya karar vermiştir. Askeri şahıslarla erbaşlar sivil ola- rak katarlara bindikleri takdirde bi- let gişelerinden bilet alırken ve ka- tarda memurlar tarafından esk duklarına dair vesika arana şahıslarla Sülüs bilet istiyen sivil elbise gi olanlardan hüviyet varakası göster- miyenlere sülüs bilet | verilmiyecek ve katarlarda hüviyet varakası gös- termiyenler hakkında biletsiz mua- melesi yapılacaktır. Sıra Bekliyen Veremliler Akciğer veremine munsap hastala- | İrın birçok defalar o hastanelerce ka- İbul edilmemekte oldukları ve bu gi- İbi hastaların sanstoryom ve bulaşıcı hastalıklar hastanelerine girmeleri İtavsiye edilmekte olduğu anlaşılmış tır, Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı hastanelerimizin darlığı dolayısile uzun müddet tedavi edilmelerine lü- zum olduğundan, bu hastaların sana İtoryora ve bulaşıcı hastalıklar hasta nelerine alınmaları sırasını bekler ler iken acele bir tedaviye muhtaç “İramda bazı de i BELEDİYEDE; i Süt Ticareti Yapanlar Müsa- i ade Alacaklar Belediye süt ve sütlü gıda madde- leri satanlar hakkında yeni bir tali- ırlamıştır. Bu talimat- matn, olsun süt ticareti yapanlar veya sat- İ mak üzere süt istihsal edenler bele- Ji yeden müsaade almaya mecbur - durlar. Müsaade vermek için bele - diye, sıhhiye memurları vasıtasile İsüt istibsaline mahsus mahellin sıh hi şart ve vasıflarını veya sül sata- cakların vasıta ve levazımını teftiş ve tetkik edecektir. Belediyece ve - rilen müsaade, icap eden şartlara dirde derhal geri alınacaktır. Sütlerin nevileri ve vasıfları ve jsüt mahsullerinin (yogurt, kaymak den geçir- İgibi) istihsaline ve satışına mahsus mahallerin ve levazımın sıhhi şartla rı, Sıhhat ve İçtimai Muavenet Ve- kâletince neşredilmiş olan talimat - name hükümlerine tâbidir. Süt, yoğurt, mahellebi gibi sütten yapılmış y yerler aşa cakları Bu dükkânların ikametgâh ve ima Tâthaneler gibi başka bir yerle doğ- rudan doğruya alâkası olmıyacak - tr. daki şartlara uygun ola- Her dükkânda satış, bulaşık yıka- sımlar biribirlerinden tamamile ay - rı olacaktır. Her kısmın zemini her vakit yıkanabilecek surette su geç - z bir madde ile döşenmiş olacak ve ucu lâğıma bağlı bulunan Sifon - lu ve iskaralh delikli bulunacaktır, E şirme şik yeri ile hazırlama ve pi - sımlarının duvarları 1,5 met re yüksekliğe Kadat her vakit yıka- narak temizlenmeğe salih, çini veya emsali gibi bir madde ile döşeli ola- caktır. Her kısımda ayrı ayrı akar su bu- lunacak ve hava temizleme tertibatı yapılacaktır. Satılacak sütlü madde- ler her tarafı camekânla kapalı yer- lerde veya buz dolaplarında bulun - durulacaktır, Kullanılmış kaplar te- miz yıkanacaktır. dükkânlarda sütten yapılmış yiyeceklerden başka ancak boza ile diğer suz içkiler satılabilecektir Haydarpaşa Meydanı Ağaçlandırılıyor Haydarpaşa lisesinin o önündeki meydanlıkla iskeleye doğru inen kıs- mın derhal ağaçlandırılması karar - Taştı Ancak lmıştır müstakbel şel öre, Haydarpaşa ileride nı hal iç ticaret ne getirileceği için bu a- için evvelce yapılan prog şiklikler yapılmak- | ğaçlama iş tadır. oldukları takdirde hastanelerde te- davi edilmelerini kararlaştırmıştır. TAN İ nameye göre, her ne şekilde olursa || ve vasıflara riayet edilmediği tak -| | ecek yapılan ve satılan ri, imal yeri olacak ve bu kı -|” Yelki Vapur Seferleri Başlıyor Geçen Nisanda İstanbulda | topla. nan Balkan Antantı Ekonomik Kon- seyi Balkan limanli deniz yolu mıştı, Konferansta Yugoslav mi hazları, bu hattı açmıya hazır olduk larını bildirmişler ve başlangıç ta- riht olarak ta Mayısın İlk göstermişierdi. Mâber aldığımıza göre bir | açılmak Yugos lav vapuru yakında bu seferlere başz İlk defa olurak “Lohsen İ larına uğri ll Vapur b: adan Köstence- Ulmanlara İşlerin Çabuk .Görülmesi Için Tedbirler Vekâletinde o Musmelât di ünvaniyle bir servis ku rulmuş ve Vekâlet müefttişlerinden Nuri Tunak, bu vazifeye memur e - dilmiştir. Muamelât müfettişi, devam işle - İri, vaktinde cevap alamamış iş sa- hiplerinin şikâyetleri gibi hususi makamca verilmiş büyük salâh etlerle meşgul olmaktadır. | Vekâletten bir tek memur tara' dan idare edilmek» eau: »wcam” Odası tesis edilmiştir. Ve bu odadar geçmekte ve bu odaya konmuş bü - yük bir deftere öğrenilmek işi veya iş safhasını y ve bir müddet sonra geçilerek müracaat memurundan cevap almak ta kabil olmaktadır. olanlı âlette işi istenen Mürücüat icabında takip ettirerek bu-cevapla İri hazırlamaktadır. Vekâlete gelen mektuplar ve İsti- dalara, Vekâlet evrakınca doğrudan doğruya cevap yollanmaktadır. Müracaat odasına ve Vekâletin lü zumlu yerlerine matbu levhalar kon muştur. kâyet, memuriyet ve hizmet şahsi zi yaret için lüzumlu haller tasrih © - dilmiştir. Böylelikle, iş sahiplerinin işlerini büyük bir kolaylıkla Wwe en kısa zamanda takip ve neticelendi - rilmeleri temin edilmiştir. -o MAARİFTE : Dünkü Talebe Gezintileri Dün, Edebiyat Fakültesi talebe- sinden kalabalık bir kefile, bazı pro- İtesörlerinin refakatiyle Heybeli A- daya bir gezinti yapmışlardır. Bu ge- zintide, tarih gümresi talebesi bazı memuru telefonla ve Bu levhalarda iş takibi, şi-| MUTEFE RRİK : Bir Yelkenli Battı, Altı Taife Boğuldu Odun yükü ile Şileden İstanbula gelmekte olan, İsindan Bekirin idaresindeki 24 ton- luk yelkenli, yolda fırtınaya tutula- rak batmıştır. Geminin 8 tayfasından ikisi kurtarılabilmiş, altısı boğulmuş tur, Hüdise hakkında tahkikat yapıl” maktadır Galatasaraydaki Sergi | Dün Galatasars; | sergisi açılmıştır. Sergide bilhassa MİT lenin Korkalı kaza- l İmun etmemek şartiyle teğmi lisesinde talebe- | hin üstteğmene, asteğmen tabirinin | İnn eserlerinden mürekkep bir resim | teğmene ve yarsubay tabirinin de 9-5 -1938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Subayların Rütbe ve İsimleri Ankara, 8 (Tan muhabirinden) — Subay rütbe ve isimlerinde bazı de- Bişiklikler yapılmasına dair olan ka- nun pr: Kamutay Mili Müda- faa encümeninden geçerek ruzname- ye alınmıştır. Hükümet, mucip 86 - sepler lâyihasında, yarsubaylar BEL, 2771, 3218 sayılı kanun hükümlerine İ göre subay rütbe haklarını h dan dolayı subay yardımcısı mana - sına «gelen yarsubay tabirinin bu rütbe sahipleri için kullanılması ha- talı görülmekte olduğundan, maaş ve diğer haklarda bir değişikli tazam - a tabi- iz. bun asteğ le bu yanlışi muvaffak olmuş yağlıboya portre VE düzeltilmesinin muvafık olacağını | karikatürler vardır. Talebe. tarafın dan dün serginin açılmasından son- ra bir de konser verilmiştir. İ Florya Hattında İ Yeni Tarife ! Devlet -Demiryollarında, Forya banliyösü için bir haziranda başla İmak üzere yuz tarifesi tatbik oluna- | caktır. Yeni tarife ile öğleye kadar İher yarım sastte, öğleden sonra da 45 dakikada bir tren Floryaya kal - | kacaktır. İrini ep dağ, | Atina Üniversitelileri | Trakyada İ Edirne, (TAN) — Atina Ümversi- te talebesinden 100 genç buraya gel mişler, hararetle karşılanmışlardır. ——egenştem yasemen Kin Mal Mektebinde bir ziyafet verilmiş, Tunan ve Türk marşları . Atina Üniversitelileri k anıdıma çelenk koymuşlar, bu esnada kâfile relsi irat ottiğ tukta, Türk « Yunan dostluğunun ima çiçek gibi taze kalmasını temen- »i etmiş, misafir talebeler “yaşasın | Atatülrku yaşasın, Türkiye” diye ba ırmışlardır. Yunanlı. misafirler. Se- limiye ve Üçşerefeli ile. etnografya müzesi ve ziraat bahçesini gezdikten sonra buradan ayrılmışlardır. Trak- va umumi müfettişi General Kâzım | Dirik, Atinalı gençlere badem ezme si, Atina Üniversitesine de Trakya- nın zengin bir fotograf albümünü he diye etmişti nu-| Kandil İstanbul müftülüğünden: ısın on ikinci perşembe günü evvel ayının on ikisine müsa- dif olmakla müzdeki çarşamba günü akşamı (perşembe gecesi) Mev | idi Nebevi olduğu İlân olunur. ———— ———— tetkikler de yapmıştır. Bu istifadeli gezintiden geç vakit dönülmüştür. Haydarpaşa Lisesi talebesi dün sa- bah 300 kişilik bir kafile halinde İz- mite gitmişlerdir. Talebe, orada Hal- kevi takımı ile bir maç yapmışlar ve bunu 5 — 3 kazanmışlardır. Talebe dün akşam avdet etmiştir. BEYLERBEYİ SARAYINDA TIBBİYELİLERİN BALOSUNDA : Evvelki akşam Tıp talebesinin Beylerbeyi Sarayında verdikleri baloda Başvekilimizle Hariciye Vekili Dr. Aras ta bulundular ve gençlerle çok samimi görüşmeler yaptılar. Bu resimde, Üniversite Rektörünü teşekkür nutkunu söylerken görüyoruz... İçift kanat işareti takacaklardır. İnan malümata göre yurdun Trakya, nu İranda | komiser muavini Rifat, tasrih etmektedir. Vekâlet Emrine Alınan Memurlar Muamelât müfettişliğinin raporu ve sabit olan kanunsuz işleri dolayı- sile Etlik Distofajin müessesesi mü - dürü Hamdi ezledilmiştir. Gene müamelât müfettişliğinin ra poru üzerine ve sabit olan kanunsuz hareketleri dolayısile Çoruh orman müdürü Necmettin, Zingal ormanı mühendis Bahs vekâlet emrine alınmak sure - tile cezalandırılmışlardır. Ordu Mensuplarının Kıyafetleri Ankara, 8 ( Bukanlar hey: rinden) — ordu kıyafeti an zamnamesinde bazı değişiklikler yap ve bazı maddeleri kaldırarak ni- zamnameye yeniden bazı hükümler ilâve etmiştir. Bu hükümlere göre, demiryolu, tank, zırhlı otomobil, motörsiklet, motör subay hangi sınıfa verilmişlerse o sınıfın çengini kullananı klar ve rengin üzerine işa- retler Kimya taburunda olanlar mavi çu- ba üzerine sarı madeni yanan sis mermisi koyacaklardır. Harp hükümlerinin cari olduğu resmen ilân edilen ve yahut Bakan- lar heyetince çarpışmaları gerektire- cek hareketlerde bulunduğu kararlaş tırılan mıntakalarda yaralananlar, yaralanmada yararlıkları vesikalan- dırmak şartile, kollarına yara işareti genişliğinin yarı genişliğinde yara İ- şareti takacaklardır. Harbiye okulu talebesinden hava sınıfına ayrılmış olanlar yakalarına koyu mavi çuha üzerine bir küçük Bu- Dun gibi muhabere ve demiryol tale- beleri de subaylarda olduğu gibi ya- kalarına şua ve lokomotif işareti ta- kacaklardır. Küçük Ankara haberleri Hercırahlarını kendileri ödiyen subay ların tenzilâtlı demiryolu -tarifesiflden isti fadeleri için sülüs ilim ve haberleri aran- si bir tamimle işletme müdürlkleri- ne bildirilmiştir. * Nisan 908 gonu itibariyle maliiyedeni 226.576.020 Vira, sabıkadan 13.075.476 lira olmak üzere 230.651.504 Lira tahsilât yapıl” maştr çen yılın ayni ayına nazaran tahstldf 513.837 lirayı bulmaktadır. fazlası 23 TAKVİM ve HAVA ? Mayıs 1938 PAZARTESİ Ts. Günsel Rurni 1354 l : Nisan: 26 Güneş: 4,30 — Öğle 12,10 W bindi: 10.00 — Akşam: YURTTA, HAVA VAZİYETİ Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan ali” Kor ll ve Egenin Şimal, Karadenizin Gar larında hava çok bulutlu , Doğu, Gi Doğusu ve Karadenizin Şark kıyıl bulutlu, ro bölgelerinde 4 bulutlu geçmiş rüzgârlar Doğu ve Ge” nup Doğusunda Şimali diğer bölgeler” Genubi latikametten orta kuvvette esmif” *ir. Dün İstanbulda hava ekseriyetiş açik ir Garbi istilenmetdan saniye" & kes hava tazyiki 758.8 milimetre idi. Sühunet #n yüksek 22.2 ve en düşük 9.4 santigrif kaydedilmiştir.