7 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

v ER CASU: No. 111 “Yazan: M. SIFIR Halil Lütfinin Adını Haber Verene 500 Lira Bir Saat öğle lan kitaplar hakkında hazır- Jadığı tamim şu yolda idi: 1 — Müttefiklerin askeri ve si- yasi âmirlerine pösta ile gönderi- len kitapların İstanbulda basıldığı pi teessürle söylemek metburiye- tindeyim. Bunların Müslümanlar tarafından idare edilen mstbaalar- da basılması ihtimalini daha kuv- vetli buluyorum. “A,, servisi bu matbaayı meydana çıkarmıya me murdur, 2 — B servisi kitaplarda kulla- mılan harflerle kâğıtlar üzerinde tetkikat yapacak ve hurufat dö- kümhaneleri ve kâğıt ticarethane- leri ile temas ederek bu harflerin hangi matbaalarda bulunduğunu ve bu kâğıtların kimlere satıldığını tesbite çalışacaktır. 3 — Kitapları bastırmak ve da- Zıttırmak işlerinde A. H. daha zi- yade zan altındadır. “G,, servisi ya rın sabahtan itibaren bu adami ta- kip edecek ve kitapların saklamıl- dığı yeri bulmıya çalışacaktır. 4 —“D,, servisi postane sansür şefi miralay (Hilzin) in vereceği di rektif dahilinde bu kitapların han- gi postanelere ve kimler tarafın- dan verildiğini tesbite çalışacaktır. 8 — Bu kitapların basıldığı mat- baa ile saklanıldığı deponun veya bastıran ve dağıttıran ve dağıtan şahısların bulunmasını kolayl racak memtufa beş yüz ira mükâ- İat verilecektir.,, M A. Bey o akşam geldi, Gün- düz karargâhta yapılan top- Jantıyı, görüşülenleri ve verilen emirleri olduğu gibi anlattıktan sonra düşünceli bir yüzle; — Kardeşim, dedi. Beş yüz lira hırslarını arttırdı. Gözlerini falta- sı gibi'açtı. Bunlarin halleri benim gözümü korkuttu. Biraz tedbirli hareket edilse... İyi kalpli arkadaşımın tavsiye- sine teşekkür ederken güldüm: — Korkma, dedim. Hiçbir şey ya pemazlar, — Ya hurufat ve küğit tetkiki? — Bunlar da gülünecek şeyler... Hiç kendini üzme. Kitabın üzerin- de (Garp cephesi kumandanlığı) yazısını görmediler mi?. Yazan da o, bastıran da o, dağıttıran da 0... — Görmez olurlar mı? Asıl te Miş uyandıran ve sinirlerini bozan da o cümle ya... Fakat bu işte A. H. Beyi âmil görüyorlar. Bu sefer çok siki takip ettirecekler. Başına bir felâket getirmelerinden korkarım. — Takip etmekten ne çıkar? Hem sana birşey söyliyeyim mi, M. A.? İnsanlar sık sık karşılaştığı tehli- kelere alışıyor ve sonra da tehlike- nin yokluğundan şikâyet ediyor. A. . Bey geçenlerde, arkasında bir- kaç memur görmeyince bayağı ke- derlenmiş. Bana dedi ki: Alıştım da, arkamda adam görmeyince la- Jasız kalmış çocuklar gibi içime mahzunluk çöktü.,, — Senin bugün alaycılığın ös- tünde, benim de sinirlerim ayakta. Getirdiğim emri okumadın mı be- yahu? Grupların servisleri hep bu işle meşgul olacak. Yunanlılar, Hürriyet ve İtilâfçılarda caba... Ben vaziyeti çok ciddi ve tehlikeli görüyorum. Açık söyliyeyim. A, H. Beyin tevkif edilmesinden korku- yorum. — Kızma bana kardeşim. İş an- Tattığın kadarsa bir tehlike yok. A. M. Beyin tevkifi için bir emir var mı? — Hayır yok. amma emir dedi- ğin bir saniyede verilir. Bence sak- lansa iyi yapar. — Bilâkis, bu vaziyette Aziz Hü- dai Beyin saklanması bu suçu üze- rine alması demektir. — Ya kitapların bulunduğu yer Tİ ve basıldığı matbaayı bulurlar. sa... — Kitapların bulunduğu yer ne resi? Bu kitaplar saklanmak için değil, dağıtılmak için bastırıldı ve son adedine kadar da dağıtıldı. Ki- İ | üzbaşı Vistonn gizli ban I | İ Kitapları gizlice dizen mat- baacı B. Hüsnü tapları toplatmak meselesine gelin ce, buna ne hacet? Kitapların çoğu zaten ellerinde. Sonra elde bir de- MI bulunmadıkça zan üzerine her- hangi bir matbaa ss! sorguya çekmek gülünç olmaz mı? Bunu yapacaklarını biç zannet- mem. Ayni sebeplerden dolayı A. H. Beyin bı için tevkif edilmesi ihtimalini de pek göremiyorum. Elde kuru bir zan ve şüpheden baş ka delil veya şahitler varsa mese- lenin şekli değişir. Değil mi öyle?. Hayır, şimdilik öyle. birşey yek. — O halde bu gibi deliller ve şahitler bulunduğu hâberin! götir. diğin zaman düşünürüz. Şimdilik yapılan patırdıği, koparılan yay- garayı bir blöf sayarım. Bak, ki lar basılırken haber alınsaydı ben de seninle beraber telâş eder- dim. Kitap meselesi oldu, bitti ve tarihe karıştı bile... ültefiklerin müşterek faali- yetleri tam ön yedi gün'sür- altıma girdi ve çıktı. - Hürriyet ve İtilâfın bir kısım yardakçıları ki- tabın basılma suçunu Ebüzziya matbaası üzerine yıkmak istediler, bir kısmı muhacirin umum müdü- rü Hamdi Beyin bü işte âmil oldu- ğunu ileriye sürdüler. Gizli hiz- metler grupunun bütün süpheleri Rıza Paşa yokuşundaki Matosyan matbaasında toplandı. Yapılan a- Taştırmanın neticesi pek gülünç ol du. Bu müddet içinde A. H. Beyin yolda görüştüğü ve hattâ selâm. laştığı birçok adamların bile ahval ve seciyeleri hakkında milümat topladılar. Grupun kasasından çi- kun avuç dolulari masraf paraları- na mukabil evrak dolaplarını, ye ğın yığın gelen Jürnallardan yapı- lan dosyalar doldurdu. Kapiten (Herim Vatson) da, kumandan da | bu işin çıkmaza girdiğini anladı ve uğraşmaktan usandılar, O sırada becerikli casuslardan topçu F, im- dada yetişti. Verdiği bir raporla İşi kökünden halletti. Müttefiklerin ar- zulorna uygun geldiği için bu ra- porun doğruluğuna hükmolundu. Müşterek araştırma seferberliği de nihayet buldu, F. bu raporunda şöyle diyordu: “Ankarada besilan bu kitapları binbaşı P. namında biri İstanbula “ getirmiş ve dağıtarak Ankaraya avdet etmiştir. E. ve A. H. Beyle rin de bu işten malümatları var- dır, demişti.,, F.bu jurnalla efen- dilerinin gururunu okşamış, ver- diği habere inandırmıştı. Neticeyi A. H. Beye bildirdiğim zaman kıskıs gülmüş ve: — Aferin F. ye. Demişti. Efen- dilerini büyük bir gaileden kurtar dı. Vadolunan beş yüze de kavuş- | tu ise ne mutlu ona... Gizli kitap hâdisesi kahramanı ve Hüsnü İntihap matbaası sahibi Halil Lütfiyi o günlerde sık sık gördüm. Soğukkanlılığı ve sinirle- rinin sağlamlığı hakkında kendisi- ne İyi numara verdim. Kitabı ba- san matbaacının (yani kendisinin) adını haber verene beş yüz lira mü kâfat vadedilmesi pek hoşuna git- mişti. Bu hâdise aramızda seneler- €e bir Lâtife mevzuu olarak kaldı, (Devamı var) ni bu iş için | BELEDİYEDE ; Esnaf Hergün Tatili Yapacak Ankara belediyesi, tarafından ve- rilen karar üzerine iki gündenbörl Ankarada esnaf saat 12.30 dan 13.30 kadar öğle tatili yapmıya başlamış lardır. Şehrimizde de bu usulün tatbik & dilmesi etrafında tetkikler yapılmak- tadır. Alâkadarlar, bunu mümkün gö İrüyorlar. Plâj Ücretleri Ucuzlatılacak Plâj ücretlerinin pahalılığından te şikâyetler yapiliyor. Belediye, bu vaziyet karşısında muhtelif yerlerde ki plâjlarda halktan muhtelif nam- larla alınan paralarla buraların umu mi mastaflarını tetkik etmiye başla- mıştır. Diğer taraftan muhtelif çalgılı ve çalgısiz gazinolarda bir kahveden 75 veya 100 kuruş gibi bir ücret alın- ması doğru görülmemiştir. Belediye yanında yemek veya me ze olmadan verilecek limonata, kahve ve çay gibi meşrubatın çalgılı yer- İlerde 40, diğerlerinde 25 kuruştan yukarı verilmesine imkân bırakmı- yacaktır. İndirilen Belediye Resimleri Eğlence yerlerindeki biletlerin gi- riş ücretlerine ilâve edilen damga ve belediye resimlerile “düşkünler evi,. hissesinin yüzde 28 den hakkındaki kanunun tat- bikine bu ayın 15 inde başlanacak- tır. Maliyece tahsil edilecek olan bu yüzde onun yüzde otuzu belediyeye, yüzde yetmişi maliyeye mit olacaktır. Tahsil ücreti de bu yüzde Ni ik Yula yal gel . e lerin azaltilmasile belediye ken di gelirinden senevi 120 bin lira kay- İbetmektedir. 15 temmuzda “düşkünler evi,, mus rakabe teşkilâtı kaldırılacak ve me- murlar açıkta kalacaktır. Ancak be- lediyede açık memuriyet oldukça ter cihan bunlar alınacaklardır. Barbaros Tübesi Açılıyor Beşiktaşta Barbaros Hayrettin tür. besinin etrafı açılacağı için, beledi- ye türbenin etrafında bulunan ve Barbarostan başka ölülere ait olan bakiyel izamın derhal Yahyaefendi dergâhına taşınmasına karar vermiş- tir, Bu suretle, Barbaros türbesi için hazırlanan imar projesinin tatbikine İ geçilmiş olacaktır. Işık, temizlik ve bina vergisinin ilk taksitleri için derhal tahsilâta baş Janacaktır. yüzde ona indirilmesi MAARİFTE : Yurt Tetkikleri İçin r Çıkarılıyor İlk okulların müfredat programla- rı mucibince, musilimlerin talebeye yakın yürt tetkikleri yaptırmaları lâ- zımdir. Halbuki müallimlerin tetkik edilmesi icap eden yerler hakkında kâfi derecede malümatları olmadığı görülmüştür. Bu itibarla, yakın yari tetkikleri yapılacak yerler hakkında bir broşür hazırlanmaktadır. Musilimler bu yıldan itibaren pro| gramın bu maddesini de yerine geti- receklerdir, Yazı Müsabakaları Komisyonu Cümhuriyetin on beşinci yıldönü- mü münasebetile mekteplerdeki yazı müsabakalarını tetkike memur ko- misyon dün ilk toplantısını yapmış, Türk hususi okullarına a* yazıları tasnif etmiştir. * Köylerde açılacak okuma oda- larına konulacak eserler için Maarif dolayı, belediyeye mütemadi suret-| Dün yakalananlar: Celâl, Mehmet, Salih, Emin, Kâmil, Kadri Altı Eroin Kaçakçısı Daha Tutuldu Eroin satıcılığı yapan yeni bir şe- beke meydana çıkarılmıştır: Tahtakalede Cinci hanında oturan! Kel Celtlin şüpheli maddeler ka-ak- çalığı yaptığını haber almışlar ve Kâ- mil isminde birisine eroin verirken suç üzerinde yakalımışlardır. Bunun üzerinde Celâlin evinde &- jesrar bulunmuştur. Bu: Sır: Lan dört erdin Sales uda le vermişlerdir. Osman, Salih, Mehmet ve Kadir ismindeki bu suçlular da diğerleri i- le befaber asliye beşinci ceza mah- kemesine verilmişlerdri. Kalçasından Bıçakladı Yalovada, Tüşköprü korucusu Al oğlu Veysel ile bu civardaki Kurt çift liği koruğüsu Hasanıti kardeşi Ce-| mal arasında bir kavga olmuş, Ce- mal bıçakla Veyseli kalçasından ve sol memesinden yaralamıştır. Cemal | yakalanmış, tahkikata başlanmıştır. üşük Hırsızlar 12 yaşındaki Eyüp Güner ve Pan- deli, 14 yaşındaki Sadettin, 13 ya- şındaki Hakkı aralarında bir hırsız çetesi kurmuşlar, “Beşiktaşta “Zaferi Celâl lesğı © ya çalmışlardır. Fakat, küçük hirsız- lar çaldıkları eşyayı pazarda satar- ken yakalanmışlardır. Modada Bir Adamın Kaburga Kemiği Kırıldı Moda deniz klübü azalarından ko- misyoncu ve tüccar Alfred Racako, deniz banyolarında idman yâparkeh üzerine düşmilş, kaburga kemiği kı- rılmıştır. Doktor tarafından ilk teda- visi yapılmış ve kendisi Taksimdeki evine kaldirılmaştır. Yangın Başlangıcı "Dün saat 16,30 da Topkapıda Taş- mektepteki paçavra deposunda bir yangın başlangıcı olmuş, derhal ye- İtişen itfaiye tarafından söndürülmüş- tür. Sokakta At Isırdı Kurtuluşta, Zafer sokağında, 181 numaralı evde oturan Alâadd'n, Arap camiinde Mahmudiye caddesinden geçerken, temizlik amelesinden Ab- dullahin idaresindeki arabanın bey- giri, omuzunu ısırmıştır. Alâaddin te davi altına alınmış, beygirin kuduz olması ihtimaline karşı, hayvan ku- duz hastanesine gönderilmiştir. * Fatihte Şekerci hanında, kâh- İlkramiyelerinin bu seneye alt mikta- Emniyet ikinci şube memurları.| sabahları sast 8 de işe başlıyacaklar, rama yapılmış, bir miktar eroin ve|laus ile mühendis Ritson, Ankaraya eksprı gideceklerdir. milli garajına girmişler, 28 parça eş-|” vakit geçirmişlerdir. birinci kattan ikire! katta bir demir|” MÜTEFERRİK : Malülllerin Ikramiyeleri Nasıl Verilecek? Harp malülleri ile şehit öksüzleri- ne her' sene dağıtılmakta olan tütün Ti tahakkuk ettirilmiş Ve tevzista başlanılmak üzere havaleleri Zirsat Bankâsı umum #nüdürlüğünden tev- zi komisyonlarına gönderilmiye baş- lanılmıştır. Bu sene tevziat, şu şekilde yapıla- caktır. Subayların birinei, derece ma lüllerine 204 Ilra 50 kuruş, ikinci de- receye 143 İlra 18 kuruş, dördüncü| dereceye 122 lira 70 kuruş, beşinci de receye BI lira 80 kuruş verilecektir. Erlerin birinci derece malüllerine 102 lira 25 kuruş, ikinci dereceye 81 lira 80 kuruş, üçüncü dereceye 61 lira 35 kuruş, dördüncü dereceye 40 lira 90 kuruş, beşinel dereceye 20 li- Ta 45 kuruş, altıncı dereceye 20 lira 18 kuruş verilecektir. Şehit öksüzlerinin her birine de 19 lira 81 kuruş verilecektir. Bankalarda Çalışma Saatleri Ticaret odası ve bankalarda yaz çalışma saatini bugünden itibaren tat bik edeceklerdir. Diğer taraftan İstanbul ve Beyoğ- !u noterleri temmuz sonuna kadar 14 e kadar çalışacaklardır. Bu kars- rın hemen tatbikine başlanmıştır. İki İngiliz Mühendisi Geldi İngiltere hükümetinin maden işle- ri dalresnle mensup mühendis Niko- gitmek Üzere, dün sabahki semplon presle. şehrim ize gelmişlerdir. Mü zimizde kaldıktan OnTA aral Bütün Oteller Sınıflara Ayrılıyor Turizm ofisi, yabancı turistlerin! geldiği şehirlerdeki otel ve pansiyon ları modern şekle koymak, fiyatları. nı ucuzlatmak için mühim bir proje hazırlamıya karar vermiştir. Bu pro jeye göre, oteller beş, pansiyonlar tiç sinıfa ayrılacaktır. Mısırlı Talebe, Şehri Gezdi İki gündenberi şehrimizde bulunan Mısır üniversitelileri, dün sabah A- sofya müzesini, Sultanahmet cami- | i, ipodrom meydanını gezmişler, öğ | le yemeklerini belediye lokantasında yemişlerdir. Mısırlı falebe, öğleden sonra Sua- diyeye giderek gazinoda ve plâjda Bugün de maarif müesseselerini ve receye 102 lira 28 kuruş, altıncı de-| * | binece mevcu 7-1-938 “Ankaradan Telefon ve Telgrafla Çırçır Elektriği Hakkında Kayıtlar Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Çırçır fabrikasında muharrik olarak sarfolunan elektriğin beher kilovat saatinden 12 santim istihlâk resmi a- lınması kararlaştırılmıştır. Şartname formüllerinin iki nuraaralı kısmının 31 inci ve iç numürali kısmının 22 İhale katileştiği tarihten itibaren 15 gün içinde müteahhit muvakkat teminatı ihale bedeli üzerinden kati İteminat miktarına çıkarmıya ve mu- kavelyei yapmıya ve noterliğe teseil ettirerek alâkalı daireye vermiye mecbür olacaktır. Bu mecburiyete ri- receye 184 lira 15 kuruş, Üçündü de-Jayet edilmediği takdirde protesto et miye ve hüküm almıya hacet kalmak sızın ihale feshedilerek muvakkat te- minat hazineye irat kaydolunucaktır, İkinci defa yapılan ihale daha maş raflı olursa bu zararın muvakkat te minattan fazla kalan miktari hüke men müteahhidin emvaline müraca- atle tahsil edilecek, zarar noksan olur sa teminatta nbirşey geri verilmiye- cektir. İhale mevzuu Ofesih — tari- hinden itibaren en çok bir ay içinde vasıf ve şartlarda değişiklik yapmamak şartile açık artırma ve eksiltmeye konulacaktır. Artırma ve eksiltme yapılmıya tahammtlü olmı- | yam acele hallerde pazarlık suretile Muamele yapılacaktır. Yeni ihale yapılınerya kadar geçe. cek zaman içinde ihtiyaç görülen gün lük alımlardan ve sair işlerden mü- tevellit zararlar müteahhide alt ola» caktır, Sene Başında Sayılacak Kiymetli Evrak ve Pullar Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Sene başında tadat olunacak kıy- metli evrak ve pullar hakkında Ma- liye, alâkadarlara şu tamimi gönder miştir. Pal ve “kiymetli evrak tale matnamı > İnci maddesi yiuci- imi izeler lara rları nez” an are yalın wiriney günü tadat ei tarafından sa- yılması lâzım gelmekte ve bu husus her sene başımdan evvel Maliye Ves kâletince yapılan tebliğlerle teyit ve | takip edilmekte olmasına göre her hangi vilâyet ve kaza merkezlerinde- ki tâdat heyetleri nüfus müdür ve memurlarının ellerindeki pul ve kıy- metli evrakı saymak üzere gelmedik. leri takdirde bu heyetlerin vali ve kaymakamla rtarafından getirttirile- rek sayımın yaptırılması icap ede- cektir. Ziraat Enstitüsü Köylerde | Tetkikler Yapacak Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Söylendiğine göre, Ziraat enstitüsü talebesi bu yıl kamptan döndükten sonra tatil yapmıyacak, profesörleri nin nezareti altında köylerde tetki katla meşgul olacaktır. Bu suretle ts lebenin daha mektebi ikmal etmedefi İstanbulun diğer cami ve eserlerini gezecekler, yarın akşamki ekspresle Ankaraya gideceklerdir. # Muamele vergisi kanunundaki son değişiklikler sırasında, içinde yüzde elliden fazla şeker bulunan ta- hin helvaları da mamul maddeler a- rasına konulmuştur. Helvacılar, Ma- liye Vekâletine yaptıkları müracaat- ların bu şekilde yerine getirilmesin den çok memnun olmuşlardır. Fenni müşaviri bulunduğu Spa- no tayyare fabrikası namına temaslar yapmak üzere gelen Fransız tayya- recisi Kost, ekspresle Ankaraya git- miştir. Evkaf umum müdürü Fahri Ki. per. dün Ankaraya dönmüştür. sılmak isterken düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Fenerde, hamami Muhiddin ma- hallesinde, Kesmekaya Hacı Rıza s0 kağında oturan İsmailin kızı Fatma, evin bahçesinde oynarken başına dü- şen büyük bir saksı ile ağır surette yaralanmıştır. k Sabıkalı da, Sultan Vekâleti bir liste hazırlamaktadır.| veci Mehmedin 9 yaşındaki oğlu Ce-|Cemilenin 19, Bu odalar için vekâlet, ayrıcı müsa- baka (e eser yazdıracaktır. mal, şoför Mikailin idaresindeki 4102 numaralı kamyonun arkasına a- etmiş, yakalı rilmiştir, böylece staj yapmak suretile mensup olduğu şubede daha kuvvetli bir # leman olmasına çalışılacaktır. Diğef pi taraftan bir grup talebenin de şark vilâyetlerinde bir tetkik seyahati y# pacağı bildirilmektedir. 2 ———- — ———© TAKVİM ve HAVA | 7 Temmuz 1938 PERŞEMBE Gör31 4 Hazar: 63 Rim: 1354 Hariran: 94 1218 Taği av ASRİ 1 Cemasiyi Güneş: 4.48 — Öğle İkindi: 16.19 — Akşam! Jv Yatı: 21a5 — İm 217 YURTTA HAVA VAZİYETİ ban malümatsi güre, yurtla Bava bölgesile Karedeniz kıyılarında ve de orta Anadoluda bulutlu ve meveii bışlı, Trakya, Ege ve Cenubi Anadolulu çık, diğer yerlerle az bulullu geçmiş, Si görler Korseli ve Egede çirzali, diğer gelerde umumiyetle garbi #sti ta kuvvette esstiştir. Din İstanbulda bava açık geçmis, gür cenubu garbiden saniyede 1 pa 1 hazla esmiştir. Sast 14 de baro 7 milimetre idi. Hararet en çok 50.8, gölgpie 25.4 ve en az 10.1 sani! ak kaydedilmiştir.