7 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

7 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

MEMLEKETTE HENDEKTE : Bir Otomobil Kazasında 12 Yaralı Var Hendek (TAN) — Burada feci bir otomobil kazası olmuştur, Hamdi is - minde birine ait ve Bigalı Hüseyin oğlu 335 doğumlu Etemin idaresinde olan 91 sayılı otomobil Adapazarına giderken, Hendeğin Köşk civarında başka bir otomobil ile yarışa başla- mıştır. 91 numaralı otomobil geride kalmış, korna çalmış, bunun üzerine öndeki otomobil yol vererek durmuş- tur, Hızla gelip önündekini 30 metre “kadar geçen otomobil, frenleri iyi iş- lemediğinden, sağ taraftaki hendeğe yuvarlanmıştır.. Otomobil hurdahaş olmuş, içindeki 12 müşteriden Düzce nin Sarımeşe köyünden Mustafa oğ- Iu Mustafa kafatasından ve yüzünden çok ağır surette yaralanmıştır. Haya- tından ümit kesilmiştir. Diğer iki yol cu da ağır, dokuz yolcu hafif surette yaralanmışlardır. Felâketzedeler Ada pazarı hastahanesine gönderilmiş, eh Miyotnamasiz olduğu anlaşılan şoför Etem tevkif edilmiştir. * Hendek (TAN) — Evkafa ait o- lan hamam tamir edilmiyeceğinden bahsedilerek, bir ây evvel kapatılmış tır. H mın tamirine hehöz başlan- madığı görülüyor. Halkın temizliği ve sıhhati namına bu hamami bir an ev- vel açmak çarelerine başvurulmalı dır. ÇANKIRIDA : 120 Köyde Kuraklık — Hükümsürüyor Çankırı, (TAN) — İlgazdan Kür- şunlu nahiyesine kadar olen sahalar- da kuraklık hüküm sürmekte, sıcak- Tar bütün mahsulâtı yakıp kavurmak tadır. 120 köy halkı bu vaziyetten çok miteesirdir. Çankırının diğer bir çok köylerin- de ekin vaziyeti normaldir. Köylü, Ziraat Bankasına buğday satmıya de vam etmektedir. Bankaca alınan büğ daylar, eski bir mescide konulmak- tadır. Bitlendiği ve buraya farelerin de musallat olduğu söyleniyor. Zirhat Bankasının ya büyük ve muntazam bir ambar, yahut geçen sene söyle nildiği gibi bir silo yaptırtması her halde lâzımdır. Lise Açılacak mı? Çankırı, (TAN) — Alâkadar ma- kamlarda melümat olmamasına ve geçenlerde Başvekil ile buraya gel- miş olan kültür vekili şimdilik im- kân olmadığını söylemesine rağmen, | Çankırıda bir lise açılacdğı hakkın- da gazetelerden birinde görülen ha- | ber, ümit ve sevinç uyandırmıştır. Bu sene orta okuldan 60 gencin me- zun olması bile, burada bir liseye ihtiyaç bulunduğunu göstermiye kâ- fidir. Orta mektep binası şimdilik Nise yapılabileceği gibi, lisenin İlk s1 nıfı için 40 - 50 talebe de hazır bu- Yunmsktadır. * Çankırı, (TAN) — İki aydanbe- Tİ mezunen İstanbulda bulunan vali H. Uzgören gelmiştir. 938 bütçesinin Dahiliye Vekâle- ince tasdik olunup gönderilmesi bek leniyor, Bundan sonra imar faaliyeti arta- cak ve yolların yapılmasına başla- nılacaktı YOZGATTA : Göçmenler Müstahsil Vaziyete Geçtiler Yozgat, (TAN) — Vilâyetimizin Muhtelif yerlerine yerleştirilen mu bacirler tamamen müstahsil bir hale ogetirilmişlerdir. Hamam Bahiyesin- de yeni yaptırılan muhacir evleri sa- hiplerine teslim olunmuştur. Buraya yerleştirilen muhacirlerin çoğu Ru- manyalıdır ve bunların, evlerinin içi ni ince bir zevkle döşedikleri, evleri. nin önünde de sebze ve çiçek bah- çeleri vücude getirdikleri memnu- niyetle görülmektedir. İZMİRDE : Vilâyet Içinde Yeni Yollar Yaptırıldı İzmir, (TAN) — Ödemiş — Boz- dağ — Salihli yolunun İzmir vilâye- tine ait kısmı bitirilmiştir. Manisa vilâyetine âit kısmı da ikmal edilin- ce yol açılacaktır. Menemen — Manisa yolunun İz- mir vilâyeti içindeki kısmı bitmiştir. Ayvalık yolu da iki aya kadar ikmal olunacaktır. Bu son iki yolun açılma resimleri Cümhuriyet (Bayramında yapılacaktır. Sandal Safası İzmir, (TAN) — Çok güzel oler| Göleük yaylasında, Temmuzun 15 in| de eğlenceler ve Gölcükte sandal sa faları yapılacaktır. Bütün civar ka- zave-köylerden, « İzmirden birçok! davetliler bu eğlencelere iştirak ede- cek, Ödemiş zeybekleri tarafından da milli rakıslar gösterilere Göçmen Gelmiyecek İzmir, (TAN) — Geçen sene vilâ- yetimize getirilen muhacirler için yaptırtılacak son parti evleri teşkil &den 319 binanın inşası ihale olun- muştur. Bu sene İzmire hiçbir muha cir gelmiyecektir. 1938 da ve yazında İzmire muhacir daha yerleştirilmesi karar- laşmıştır. İhracat Vaziyeti İzmir, (TAN) — Ticaret Odamızın hazırladığı bir istatistiğe göre, 937— 38 ihracat yılı içinde İzmir Ilmamın- an muhtelif öcnebi memleketlere (479 milyon 739 bin ton mahsul ihraç İedilmiştir. Bu mahsullerin para tu- tarı 57.812.844 Türk Yani Türkiyeye bu nis İtir. Geçen seneki ile mukayesesinde görülmektedir ki yapılan o ihracat 9000 ton noksan, fakat kıymet itiba riyle 16 milyon Türk lirası | dır. Son hafta içinde İzmir Ilmanından muhtelif ecnebi memleketlere 124| ton üzüm 321 ton palamut, 228 ton Valeks, 5000 ton buğrlay, 50 ton deri, 66 ton Tütün, 115 ton gök bo- ya, 292 ton kepek, 17 ton ceviz kü- tüğü, 184 ton meyan kökü, 128 ton zeytinyağı. 50 tori pamuk. 10 ton hurda, 918 kilo hak ihraç edilmiştir. Önümüzdeki mahsul senes! için de şimdiden iyi haberler alınmaktadır. Bu haberlere göre, ' İzmirde üzüm mahsulü üzerine en büyük İşi yapan bir müessese, yirmi bin tona varan büyük bir alivre satışı yapmıştır. Fi atlerin gayet müsalt olduğu sö mektedir. Bu haber, üzüm piyasasın da müsait bir tesir bırakmıştır. Amerikalılar bu sene Türkiyeden satm alacakları tütün mikdarını art tırmişlardır ve yapacakları müb: at 22 milyon kilodur. Bu miktar ge- inden dört milyon fazla- irasıdır. tte döviz girmiş İazla- E çen sene dır. Çimento Bulunmuyor — | İzmir, (TAN) — Son günlerde bu-| rada çimento bulmak bayli güçleş miştir, Şehrimizde çimento torba İnın 1125 kuruştan satılması narh (- cabatından iken, bir kısım tacirlerin el altından 150 - 200 kuruşa sattıkları | görülmektedir. Buna karşı şiddetli Bozüyük (TAN) — Cumârt günü saat 145 da burada hafif bir zelzele olmuştur. DÜZCEDE : Bir Nahiye Elektriğe Kavuştu Düzce, (TAN) — Kışla nahiyesinde elektrik tesisatı bitmiş, açılma mera simi yapılmıştır. Elektrik, sudan is- tihsal edilmiştir. 15 senedenberi mazot ve odunla işlenilen Düzce elektriğinin de ıslahı kararlaştırılmıştır. Ankaradan gön- | derilen mühendis, 10 kilometre u- zaktaki 20 metre yüksekten düşen Şakuç şelâlesinde tetkikler yapmış - tır. Bu şelâleden 120 beygir kuvve- tinde elektrik istihsal olunacağı tes- bit edilmiştir. Yeni tesisata hemen başlanacak ve Cümhuriyet Bayra- l :İlarda nisbeten ümit vermişse de bu İda fırtinalar hasebile hemen tama - | Akmaklı köyünde çe JAYVALIKTA : Zeytinlerin Yağı Bu Sene Geçen Yıldan Az Ayvalık (TAN) — Bu yıl zeytin mahsulü çok olduğu için zeytinlerin yağı azdır. Her zaman 4 - 5 kilo zey- tinden bir kilo yağ alınırken bu sehe 7-9 kilo zeytinden bir kilo yağ istih sal edilebilmiştir. Bir kilo yağı 35 ku ruşa mal olan müstahsiler bile vardır ve haylidir. Buna rağmen, fiyatların artacağı yerde düşmesi, alâkadarları düşündürmeye başlamıştır. , Önümüzdeki yıl Ayvalık ve çevre- sinde zeytin mahsulünün geçen yılda kine nazaran yüzde 15 - 20 hisbetin- de olacağı tahmin edilmektedir. Ha- len depo edilmiş bulunan zeytinyağı mn mikdarı âltı milyon kiloya ya- kındır, Fakat birçokları, bugünkü fi- yatlarla mallarım satmamaktadırlar. Piyasaya mal gönderenler, ancak'İs- zası ve müşterileri o- lan firmslardır. Hükümetin yeni kabul ettiği zeytin yağı satış nizamnamesi piyasada he-| men tesirini göstermiş, fiyatlar bir ku ARAPKİRDE : Ziraatçiler Bol Yağmur Bekleniyor Arapkir (TAN) — Havalar son za- manlarda yağmursuz geçtiği için o- va mmtakalarında mezruat yetişme miştir. Köylüler bu yüzden mütees - sir bulunuyor. Kışlık üzüm mahsulü ilk zamân- | men mahvolmuş gibidir. Birçok bağ larda da gülleme hastalı vardır. Halk, tedbir alınması için ziraat oda sına müracaat etmiştir. Plân Yaptırılıyor Arapkir (TAN) Kasabamızın müstakbel plânını yapmak İşi mü - hendis Bedriye verilmiştir. Mühen- dis, bir aydanberi bu işle meşgul ol- maktadır. Plânın esasına göre Arap- kir, toplu bir vaziyet arzedecek ve| kışla caddesine doğru uzıyacaktır. Plân işi bitirildikten sonra içme su-| yu getirtilecektir. Altı kilometre u-| zaktaki Mişelli köyünün suyu iyi ol duğu tahlil neticesinde anlaşılmış ve bunun getirtilmesi karaşlaştırılmış -|* tır. Su İsalesi de bitirildikten sonra, Arapkirin elektrikle tenviri için te- şebbüsata girişilecektir. Kaymakâm Hami Arıkan, bu imar işlerini yakın dan takip etmektedir. Arapkir (TAN) — Geçen ders yılında açılan ortamektep ilk defa o- larak on mezün vermiştir. Mektep için yapılmakta olan yeni binada fa- aliyet ilerlemektedir. Cümhüriyet bayramında inşaat bitmiş olacaktır. # Arapkir (DAN) — Aşağı Şıhlar mahallesinde oturan Dursun oğlu 16 yaşında Mehmet, Kozluk çayında yı kanırken boğulmuştur. Asliye Mahkemesi İsteniliyor Arapkir, (TAN) “Asliye mahke- mesi muvakkaten lâğvedilmiştir. O. | işlediği bu cinayetten dolayı mah - tuz beş bin nüfusu olan Arapkirde,| küm olmuştur. Müddetini bitirdik - asliye mahkemesine taallik eden/ten sonrada hepisaneden çıkmış - birçok işler vardır. Bu sbeple halk| 9” sıkıntı çektiğinden mahkemenin bir Aradan geçen uzun zamana rağ - an evvel yeniden kurulması bekleni| men Cevdet bu hâdiseyi unutma - ae ei mış, püsu kurarak Resimi öldürmüş Yeni Emniyet Teşkilâtı (|*Ö” : Arapkir (TAN) -- Bir Komiser ve | , Cevdet hakkındıki “idam katarı üç polis memurundan mürekkep em | BÜYÜK Müllet Meclisinden geçtiği i- niyet teşkilâtı yapılacağı buraya bı (Sin büküm, yerine getirilmiştir. Cev dirilmiştir. Polislerin bugünlerde gel) vet: sehpanın altma kadar soğukkan mesi bekleniyor. Kendileri için hü. | iliği muhafaza etmiş, çabuk öl” kümet konağında üç oda ayrılmıştır. A kaç defa rica eylemi Bir Bekçi Çocuğa Tecavüz Etti Manisa, (TAN) — Akpınar bekçisi mall, geceleyin küçük birdelikan- liyi nohut toplamak bahanesile tar- laya gölürmüş ve orada ırzına tecs vüz etmek istemiştir. Küçük deli - kanlı, bekçinin yerde dufan mavze- rini kapmış ve bekçiyi yaralamış - tır, Kaçarken silâhı yere atmış, ya ralı bekçi sürüne sürüne gidip silâ- hı kavramış ve o da genç çocuğu ya ralamıştır. Hâdise, adliyeye intikal etmiştir. Akmaklı Köyünde İntihap Manisa, (TAN) — Merkeze bağlı gpuhtar ve İdare heyeti intihabati yenilenmiş, Bayan Fatma Akkaya köy âzalığına seçil- miştir. KONYADA: © Sulama İdaresine Borcu Olanlar Konya, (TAN) — Çomra sulama idaresi tarafından sulanan arazi için e Mahsulün fazlalığına rağmen şim- diye kadar harice aricak yüz ton zey tinyağı, 230 ton da pirina yağı gönde- rilmiştir. # Ayvalk (TAN) — Bir atlı, hay- vaninm örkmesi yüzünden denize düş! müş, kurtarılamıyarak ölmüştür. Bursada Bir Katil Asıldı Bursa, (TAN) — Cevdet isminde bir katil suçlusu hakkındaki idam kararı, burada infaz edilmiştir. Hâdisenin tafsilâtı şudur: Inegölün Osmaniye köyünden Cev det ve dayısı, ayni köylü Yusuf oğlu Rasimin kızını kaçırmışlardır. Ra - sim, bunları takip Cevde etmiş, a EDREMİTTE ; Bir Sergi Açıldı Halkevinin bu yılki dikiş ve nakış kursunu muvaf- fakıyetle bitirenlere merasimle di lomaları vetilm Telebenin vücü de getirdiği muhtelif dikiş, nakış çi- çek, yağlı böya ve şapka işlerinden mürekkep bir sergi açılmış ve çok beğenilmiştir. İst. Asliye 4 üncü hukuk mahke- mesinden: Hatice Müşfika tarafın - dan evvelee Beyoğlunda Feruzağa polis karakolu karşısındaki çıkmaz sokakta Zekiyenin evinde oturur - ken şimdi ikametgâhı moçhul ol Ahmet Nurettin sleyhine açılan, müddeialeyh Ahmet Nurettin müte- vefia babası Ömer Vasfi ve zevcesi Nuriyenin yanında çalıştığından ba- hisle hizmet ücretinden bakiye ala- cağı olan 340 liranın hasbelirs faiz ve muhakeme masraflarile birlikte tahsili hakkındaki davanm muhake mesinde: dava arzuhali ve davetiye. nin tebliği için müddelaleyhin yazı- lı adresine gönderilmişse de muma- ileyhin elyevm ikamet ettiği mahal. Win bilinmediği davetiyesine yazılan meşruhattan anlaşıldığından tebli - ğin ilânen yapılmasına ve bu husus dayısını öldürerek kızını kurtarmış | ———— e — sahiplerinden istenilen ve şimdiye kadar verilemiyen ücret borçları hakkında Maliye Vekâletinden yeni bir emir gelmiştir. Buna göre, 938 senesinde tahakkuk edecek sulama borçlarını tamamen verenlerin 935 yılı sonuna kadar bukayaya kalmış olan borçları affedilecektir. X Konya (TAN) — Sıhhat müdü- rümüz Şahap Akın ile Trabzon sıh- hat müdürü Mahir Önbilgin becayiş İçin kendisine bir ay mühlet veril - mesine ve muhakemenin 3-—10—938 pazartesi günü seat 15.5 bırakılma. sına karar veri ü Ten on gün zarfında mahkemeye mü racantla dava arzuhalini tebellüğ e- derek müddeti zarfında cevap ver - mediği ve vazılı gün ve saatte mah- kemeye gelmediği veya vekil gönder mediği takdirde gıyabında muhake - meve devam olunacağı ve bu hapta- mında acılma resmi yapılacaktır. ki dava arzuhal sureti mahkeme du- edilmişlerdir. varına asıldığı ilân olunur. 71-17-9388 AE EE Le Se Muhammen bedeli 1775 lira olan soba rozası, kömür kovası, soba #ğd şası, soba küreği, kondoktör feneri (tam) ve donanma fenerinden mür& kep altı kalem malzeme 9-7-1938 Cumartesi günü saat 10.30 da Hayd paşada gar binası içindeki satınalma komisyonu tarafından açık eksili ) ile satın alınacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin kanunun tayin ettiği vesaik ve 133 tira İğ> kuruşluk muvakkat teminatlarile birlikte eksiltme günü saatine kadar misyona müracaatları lâzımdır. Buişe ait şartnameler Haydar” Gar binası içindeki komisyon tarafından parasız olarak dağıtılmak (3855) kk #4 * Muhammen bedeli ve muvakkat teminat ile isimleri aşağıda » muhteviyatı muhtelif malzeme 22-7-1938 Cuma günü saat Ji de zart usulü ile Ankarada İdare binasında satin alınacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin hizalarında yazılı muvakkat teminat ile # nunun tayin ettiği vesikaları, Nafia müteahhitlik ve ayni gün saat 10 na kadar Komisyon Reisliğine vermeleri lâztmdir. Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme Dairesinden, HaydarP Şada Tesellüm ve Sevk Şefliğinden dağıtılmaktadır. (4235) Muhammen bedel Lira Muvakl temin Lira Liste İsmi No. 663.42 64.69 8845.50 862.50 Muhtelif karfiçe çivileri Döşemeci, camcı ve modelci çivileri Demir perçinler Hırdavat Musluklar 364.63)” 939.751 210.8 4861.50 12530.00 2812.25 4 ** Devlet Demiryolları Haydarpaşa İşletme Müdürlüğünden: 6-7-1038 tarihinden itibaren, Pendik-Haydarpaşa arasında işleyen 17 Haydarpaşa - Pendik arasında sefer etmekte olan 32 No. lu katarlar 15. $ 301 1938 (dahil) tarihine kadar lâğvedilmişler ve bunların yerine aşağ vakti hareke: saatleri gösterilen Pendik - Haydarpaşa arasında 1017 Haydarpaşa - Pendik arasında dü 1032 No, lu Banliyö treni sefere kon Yauşlardır. Keyfiyet ilân olunur, (4234) 1052 No, lu tren İstasyonlar 1017 No. lu tren Kalkış saati İstasyonlar Kalkış Haydarpaşa Söğütlüçeşme Kızıltoprak Feneryolu Göztepe Erenköy Suadiye Bostancı Küçükyalı Maltepe Cevizli Kartal Yunus Pendik (Varış) 14,40 14,45 14,49 14,53 1458 15,02 15,05 15,09 15,12 15,18 15,22 16,28 15,32 15,35 Pendik Yunus Kartal Cevizli Maltepe Küçükyalı Bostancı Suadiye Erenköy Göztepe Feneryolu Kızıltoprak Söğütlüçeşme Haydarpaşa (Varış) Bursa Tarım Okulu Talebe Kayıt ve Kabul Şartları: 1 — Türkiye tebaasından olmak, 2 — Orta mektebi bitirmiş, çiftçi veya arazi sahibi evlâdı olm 3 -— Yaşı 19 dan yukarı olmamâk, 4 —Tahsil esnasında mektebi mazereti olmadan bırakmamak ve Taktığı takdirde kendisine yapılmış olan bütün masrafları ödiyeceği bildirir noterden musaddak “nümünesi mektepten bir kefaletname vermek. 5 — İstekliler: Nüfus tezkeresi, mektep şahadetnameti, kiç bir talığı olmadığını ve #iraat işlerine mukavim bünyede bulunduğunu dirir sıhhiye heyeti raporu ve aşı kâğıdı, büsnühal varakası, çiftçi arazi sahibi evlâdı olduğunu bildirir vesikanın dilekçe ile birlikte #9 tep müdürlüğüne göndermeleri. ii 6 — Dışardan olacak müracaatların en büyük mülkiye memuru sıtasile yapılması. 7 — Mektebe alınacaklar şahadetname sırasile slınacaklarından ra İle evvelâ pek iyi dereceli olanlar, yetişmediği takdirde iyiler, bö lar da yetişmediği takdirde orta dereceliler seçilecektir. Şahadetnami ayni dereceli olanlardan tabiiye ve riyaziye derslerinden yüksek di almış olanlar tercih edileceklerdir. Bunun için vesikalar arasında çil Jarı mektep idaresinden alınacak ve bu dersler derecesini gösterir sika bulunacaktır. 8 — Mektep 10 eylülde açılacağından isteklilerin en sön ağusto yirmisine kadar müracaat etmeleri. 9 — Orta mektep son sınıfından olup ta ikmale kalanların da di çeleri ve evrakı kabul edilecektir. Ancak ikmalsiz pek iyi ve iyi def celi şahadetname alanlar mürettep sayıyı doldurmadıkları takdirde # Tacaat edenlerden ikmallerini verip pek iyi ve iyi derecede mezun © lar arasından seçilip kadro tamamlanacaktır. (4219) 6,15 6,19 6,23 6,29 633 6,40 6,43 6,47 6,52 alınacağı veçhi Pr İstanbul Jandarma Satınalma Komisyonundan : Miktarı Cinsi O Tahmin fiyat İlk temli Lira 'K, Lira e eg a 7500 Çitt Şaph çarık . 9525 00 ve çarık bezi y i — Cinsi, miktarı, tahmin bedeli ve ilk teminatı yukarıda yazılı 75 çift şaph çarık ve çarık bezi 18-7-938 pazartesi saat 11 de Gedikpa Jandarma Satınalma komisyonunda kapalı zar? eksiltmesiyle satın a caktır. 2 — Nümuneleriyle şartname her gün adi geçen komisyonda görüle Tir. 3 — İsteklilerin 2490 sayılı kanuna göre tanzim edecekleri kapılı # Jarını eksiltme günü saat 10 ona kadar makhuz mukabilinde komisy” vermeleri. (4117) ; Baş, diş, nezle, grip, romatizma, Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarmızı derhal keser. İcabında günde üç kaşe alınabilir, İn