7 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Harbinin İlk Yıldönümü Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL B üzün Çin - Japon barbinin ilk yıldönümüdür, Japon ricali. 9n, yirmi sene uziyacak bir harp- bahsettiklerine göre kim bilir bu Pil dönümüne kaç kere erişeceğiz ve ç kere bu sütunlarda bu hâdisenin İhçesini yazacağız. a şlin gerçi Çin - Japon harbinin Yıldönümüne varmış bulunuyo- Fakat bu harbin ilân olunma- "iş olduğumu da unutmamalıyız. Ya. Japon resmi mahafili, bu harbi, çil harp bile tanımıyor ve ondan y? hâdise, sıfatile | bahsediyorlar. Akat bu müthiş, bu korkunç ve he- Yıllanmış olan hâdise, belki de yük harpten sonra şahit olduğu- Müz hâdiselerin en korkuncudur. Ja- 'Ya modern vasıtaların en yıkıcı en müthişini, daha henüz a; Yine karşı kullana kullana geniş ül. ler işgal etmiş, yüz binlerce Çini vi kılıçtan geçirmiş, milli şuuru ge- şmiş ve olgunlaşmıya başlamış 2» Çinlileri istismar edebilmek ve Pon nüfuzuna ram etmek için, Çin İlkelerini ateş tufanına tutmuş ve num neticesi olarak Çin milliyetçi. ğini öldürmeyi en belli başlı heder Maymuştar, Buna karşı Çin milliyetçileri ve Ka liyetçilğinin lideri olan Çang Pete, Şek, ellerinden gelen bütün kud her mukavemeti göstermiş, te- ri durdurmak veistilâdan kur- Sim için canla başla savaşmışlar, i geniş ülkeleri tahliye ederek ilmiye mecbur kalmışlardır. Fa hg, vu elim şartlar ve meeburiyet- rağmen Çin milliyetçiliğinin öl- 4 Sikini, bilâkis mahrumiyetten, hat Mar; yk ?a4f ve yeisten bile kuvvet ve hız iye” mukavemete devam ettiğini gö Yoruz, günden güne kendini topladığı pk af” sevis? tali vehaları tahliye ederek geri İmek mecburiyeti Çinlilerin mâ- İYatını sarsmamış, bilâkis Çinli ide birde hasımlarına çok a- darbeler de indirmiye muvaffak Açık hasımlarının yenilmez ve hak lan gelinmez olmadığım da gös- işlerdir. sen bütün senenin anlattığı bir “ket te uğradığı bir takım ayrılık Ye dahili müeadeler yüzünden de | istilâyı davet eden Çinliler pm milli ittihat düşüncesinin 4,,v*€ kazandığı ve bu kuvvetin gün ie temelleştiğidir. Artık Çin İlinde, milli hükümet aleyhinde iy ete geçen veya geçmiye yelte- A resailere ve harp lortlarına gt olunamıyor. Belki bunların hükümet lehinde çalıştıkları gö Srpıyor. Demek ki, Çinliler, milli İğ ğin, milli şuurunu ve milli bir. a tanlandırmak için böyle bir kam muhtaçtı, Üinliler bu sayede kaynaşmış, bir- Ay ve milli bir Çin kurmuş bulu- Nar Çinin kurtuluşunu temin ki, “en mühim âmil, hiç şüphe yok dan milli vahdettir ve bu gün va- » Çin aleyhinde görünmesine nı, 91 İstikbal hakkında emniyet ve yn parlak nişane de budur. li pakımdan Çinliler, harbin ilk ümünü iyi şartlar içinde karşı- Pa beraber ati namına da ye ine sebebiyet verecek bir ne de değildir. »y 1 Japonlar Çini istilâ için yir- Ak bir harbi göze almış bulu- arsa, Çinliler de kurtulmak ve e müstakil yaşamak için daha bir harbi göze almış gibi görün- reyi x., “dirler, MISIR ş Süveyşte Grev a yl ia 8 (A.A) — Süveyş ke: Palgtahdemini dündenberi grev "iyı, i”: İşçiler yevmiyelerinin art NE istemektedirler. Cerevan a hâdiseler üzerine polis grev ta, erek içlerinden bir enini yaralamıştır. 71 2 talarla gereği gibi teçhiz etmiyen | Min İ | Ispanyadan Yabancı AskerlerinÇekilmesi Ademi Müdahale Komitesinde Hazırlanan Plân Yarın Her İki Tarafa Teklif Edilecek Franko kuyvetlerinin Kastellonu zaptı esnasında yapılan sokak muharebeleri Londra, 6 (Hususi) — Ademi mü- dahale komitesinin umumi içtimain- da İspanyadan gönüllüleri çekmek i- çin verilen Karar üzerine, plâni tat- bik etmek Üzere faaliyete geçmek İ- çin mâni kalmamıştır. Başvekil Mis- ter Chamberlain bugün Avam Kama- rasında kararlastırılan plânın ki ta- rafa da cuma günü tebliğ edileceğini | ve pazartesiye kadar cevabın alınabi- ileceğini söylemiştir. Bügün Avam Kamarasında Fransa nın Ispanya hududunu kapaması me- Pip yapmadığı noktası üzerinde du- rulmuştur. Başvekil, İngilterenin Frânsaya karşi böyle bir vaziyet a) madığı, fakat Fransanın kararını ken di kendine verdiğini ilâve etmiş, İn- gilterenin ademi müdahale siyasetin den ayrılmayı tavsiye ettiğini söyle- miştir, İspanyanın Pariste bulunan Harici- ye Nazırı Del Vayo bugün Fransa Ha riciye Nazırı Bonnet ile görüşmüştür. Anlaşılan hududun kapanması. Fran- südeki muhacirler meseleleri ile İs- panyaya gönderilecek gıda maddeleri nin tahdit edilmemesi meselesi konu- şulmuştur. Almeria limanı meselesi Frankistlerin İspanya Cümhuriyeti limanlarından Almeriayı meşru tica- ret yapan İngiliz gemilerine tahsisi hakkındaki teklifleri memnuniyetle karşılanmamıştır. Cümhuriyet liman ları içinde en gayri müsaidi burası ol- duğu gibi bu limanın Katalonya ile de irtibatı yoktur. Kaybedilen bir dava Büyün İspanya Cümhuriyeti Paris mahkemelerinde mühim bir dava kay betmiştir. Dava 1931 de Mont de Mar san'da Fransız bankasının kasalarına yatırılan ve İspanya bankasına ait o- lan 4 ton altım istirdada aitti, Mah- keme, altının banka kasalarında hıf- zına karar vermiştir. Sebebi İspanya- da dövüşen iki tarafın da bu altınla- rı istemeleri ve'mahkemenin hangi ta rafa verilmesi lâzımgeldiğini tayin © dememesidir. Muharebe vaziyeti İspanya hükümeti neşrettiği tebli- ğe göre Kampillo mıntakasındaki Frankist ilerlemes' durdurulmuş, To- les mıntakasındaki Frankistler rica- te mecbur edilmişlerdir. Frankistler İimuşıar, TW bina harap olmuş, 15 kişi | ölmüş, 25 kişi yaralanmıştır. Dün Va- lansiyada taarruza uğramış ve birçok kimseler yaralanmıştır. o Frankist TAN Ispanya Harbini Durdurmak Içi Litfvinofun Nutku "Sovyetler Birliği Olmaksızın Ne Avrupa, Ne de Dünya Siyasetinde Tecavüzü Durduracak Bir Kuvvet Muvazenesi Tesis Olunamaz,. “Litvinofun nutlunda bitarsflık gösteren memleketler hakkındaki çok sağlam delillere mezkür memleketle- rin matbustı mantıki cevap verme- miştir. Bu cümleden olarak Helinkin te meselenin esasına hiç girişmeden Litvinof masum küçük memleket- leri tecavüzden mesul tutmaktadır di yor. Halbuki bu memleketleri teca- yüzden mesul tutmak mevzuu bahis değildir. Asıl mesele bu memleketle- rin hükümetleri tarafından takip edi- len yanlış siyaset neticesi olarak te- cavüze kurban gidebileceklerini gös- termektir. Hakiki vaziyeti anlamak için İsviçrenin bitaraflığına dair ver- diği notaya Almanya ve İtalyanın ce- vaplarını dikkatle okumak kâfidir. Faşist devletlerin verdikleri cevap ta İsviçre bitaraflığına ancak riayet edildiğ inisbette kendilerinin de ris- Moskova, 6 (A.A.) — Hariciye Komiseri Litvinof birkaç gün | banyolar ai evvel Leningrad'da söylediği nutku ve bu nutkun hariçteki akis. lerini mevzuu bahseden Jurnal dö Masku diyor ki: nin bitaraflığa bihakkin riayet ettiği ni ve binaenaleyh mezkür bitaraflığa başkalarının da riayet etmesi lâzım geleceği hususunu kim kararlaştıra- caktır?, Bu hakem rolünü bittabi mü Sonomat adındaki Fenlandiyalı gaze- | tecavizler kendi üzerlerine alıyorlar. Ne kâğıt üzerine yapılan beyanat, ne de Kopenhag konferansı için hazırla- nan müşterek bitaraflık beyannamesi nevinden hareketler tecavüzü durdu racak mahiyette olamaz.” Litvinofun nutkundan çıkardığı ne- #ice şöyle hülâsa edilebilir ; Mütecaviz devletler bloku dünya kı talini hazırlamaktan ancak bir şartla vuzgeçecektir, o da bütün Avrupa dev letlerinin kendi aralarında ve Sovyet ler Birliği ile müştereken hareket et mesidir. Sovyetler Birliği olmaksızın ne Avrupa ve ne de dünya siyasetin- de tecavüzü durduracak bir kuvvet yet edeceğini bildirmişlerdr. İsviçre müvazenesi tesis olunamaz. İNGİLTERE İtalya Anlaşması Londra, 6 (A.A.) — Bugün Avam kamarasında işçi muhalefet mebusla rından. B. Davidsonun bir sualine ce- pap oeren kil Chamberlain de- ingiliz — İtalyan anlaşması, bazı şerait daha evvelden husul bulma » dıkça icra mevkiine konulamıyacak- tır. tayyareleri Almenara kasabasına 150 bomba atmışlar, ve daha başka şebir- leri bombardıman etmişler, Sagonto- nun tayyare bataryaları tayyareleri kaçırmıştır. Frankistlerin Burriana (le limanını zaptetti , Teruelden denize doğ" ru ilerilediklerini bildiriyorlar, General Minja, yaptığı seyahatten Madride dönmüştür. General gittiği yerlerde askeri ve sivil makamlarla görüşmüştür, Hükümetçi donanmanın uğradığı hasar Romada çıkan Messagero'ya göre, 17 haziranda Kartacananın bombar- dımanı neticesinde hükümet filosu. nun başlıca cüzü tamları ağır hasar- lara uğramıştır. Bu gazeteye göre! bombardımanı Lejvonerler tayyare-| Jeri yapmıştır. Yaralanan gemiler a- rasında Libertad ve Mişel de Ser- vantes kruvazörleri İle Alınirante Valdes torpito muhribidir. En çok hasara uğrıyan gemi, Servantes kru vazörüdür, Bu gemi dört beş aydan evvel denize çıkamıyacaktır. Liber- tad ise hiç olmazsa temmuzun sonuna kadar havuzda kalacaktır. “Hayfada Bir Bomba 20 Kişiyi Öldürdü Kudüs, 6 (Hususi) — Filistinin muh Fransız - İtalyan Hududundaki Hâdise Paris, 6 (A.A.) — Gazeteler, Fran- telif yerlerinde müteaddit hâdiseler | sız - İtalvan hududunda vukubulan vuku bulmuştur. Hayfada bir bom. | hâdise hakkında tafsilât vermektedir | banın atılması yüzünden 20 kişi öl-| müş, 30 kişi yaralanmıştır. Ölenlerin beşi Arap, 2 si Yahudidir. Hayfada gece sokaklarda dolaşmak menolun- muştur. Yaralananların 38 1 ağırdır. Nasırada da bir Yahudi yaralan. mıştır. Telâvivden atılan bir bomba yüzünden bir Yahudi kızı ölmüş, bir | ki Yahudi yaralanmıştır. ——> Müthiş Fırtma Varşova, 6 (A.A) — Vilno mınta- kasında çıkan bir fırtına neticesinde beş: kişi ölmüş ve elli çiftlik harap olmuştur. Maddi zarör- miktar: pek İler. Bü tafsilâta göre yanlıslıkla İtal yan topraklarına giren iki Fransız seyyah, Faşist milisleri tarafindan | Fransız hududunun içine kadar takip edilmişlerdir. Milisler, seyyahlardan birini yaralamışlardır. Populer gazetesi bu hususta diyor Maamafih hükümet, bu şercit hu sul bulur bulmaz anlaşmanın müm- kün olduğu kadar çabuk bir tarihde meriyet mevkiine girmesini görmek arzusundadır. ÇEKOSLOVAKYA Südetlerle Müzakere Prag, G(A.A.) — Hodza dün Südet mebuslarından Kundt ve Rosehe'yi kabul ederek kendileriyle uzun müd- det ekalliyetlere ait meseleler hakkın da görüşmüştür. Sokol Bayramı Prag, 6 (A.A) — Yağmura rağmen Sokol bayramlarının üçüncü günü ilk iki günde olduğu gibi muvaffalıyetle geçmiştir. Resmi tribünde oturan Be- nes ile nazırların etrafında bir çök ecnebi misafirler ezcümle Fransa sıh hat Nazırı Rucart bulunmakta idi. Bulgar, Rumen ve Amerikan soko)- lar tarafından yapılan jimnastik ha- reketlerini müteakıp Çekoslovak 80 kolları, dün yaptıkları hareketleri tek rar etmişlerdir. ALMANYA Bir Anşlus Haberi Berlin, 6 (A.A.) — Havas ajans nm muhabiri bildiriyor; Resmi Isviçre mahfillerinde Lih » tenstein'in Almanyaya ilhak edilece ğine dair malümat mevcut değildir. Isviçrerin bitaraflığını tanımak su- retile bir dostluk eseri göstermiş o - lan Almanyanın tarzı hareketine ge- geçerek Lihtenstein'de bir cebir ha- reketi yapmasına katiyen ihtimal ve- vilmemektedir. Böyle bir hareket Is- viçre ile bu prenslik arasındaki güm- “Fransız hükümeti tarafından ya-! pılması emredilen tahkikat netiçesin de bu hâdisenin aydınlanacağını ü- mit ederiz. Efkârı umumiye böyle bir | hâdisenin tekerrürünü kabul edemez” | Övr şöyle yarıyor: N “Bir hudut hidisesi mi? Oyle ok! sun. Fakat Italyan milisleri de ateş et | mekte nekadar acele ediyorlar.” | rük, posta ve para mukavelesini ih- Lâl edecek mahiyettedir. Zannedildiğine göre Almanyanın Liktenstein'a karşı bir cebir hareke- ti yapması ihtimalleri hakkında Is - viçrede çıkan yazilar, bu prenslik- te nahöş bir tesir uyandırmıştır. Bu tesirin yarı resmi akisleri İsviçrenin siyasi makamlarına kadar gelmiştir. Bir Bakışta Dünya Haberleri Jince bu devletin bir uçtan öbür uca! RUSYA Dahili İstikraz Moskova, 6 (A.A.) — Üçüncü beş se İnelik plân için açılan istikrazın kayıt muamelesi memleketin her tarafında sradive baran seli Moskovada istikrazın dört günlük kayıt muamelesi 494 milyon 687 bin rubleye baliğ olmuştur. Halbuki 1937 istikrazı Moskovada ve iki ay içinde ancak 445 milyon 5 bin ruble getir- mişti Leningradda da yine mezkür dört İgün zarfında 288 milyon 617 bin rub lelik kayıt muamelesi yapılmıştır. Ge çen sene İki ay içinde yapılan kayit muamelesi 278 milyon 197 bin ruble- den ibaretti. YUNANİSTAN Sosyal Yardım Atina, 6 (A.A) — Başvekil Me - taksas, gazetecilere yaptığı beyanat- ta, sosyal sigortaların tatbikatta ye- niden genişletilmiş olduğunu bildir- miştir, Filhakika sosyal sigorta mü - essesesinin kuruluşundanberi iş ba - şında vukua gelen kazalara korşı si- gortadan başka, kanunun analık hak İktnda nazarı dikkate aldığı yardım- ların da tatbiktne başlanması emre- dilmiştir. Bu yardımlar, ezcümle, gebelik, doğurma ve emzirme aidatıdır. MACARİSTAN | Siyasi Bir Mahkümiyet Budapeste, (A.A) — Bu sabah is- yana teşvik cürmile üç sene ağır hap se mahküm edilen Macar Nasyonalıs! Şefi kumanıan Szalassi, mahkemenin kararını Temyiz etmiştir. Müddeiu- mumilik de diğer taraftan verilen ce j | kararına int-za- ren hapisaneye sevkedilmiştir. İ Vindsor Dükü ve Düşesi Yugoslavyaya Geliyor Belgrat, (Hususi) — Vindsor Dükü ve Düşesi, bu ayın ikinci msft esmasında Yugoslaryaya gelecek ve bir müddet Dülmaç- ya sahillerinde kalacaklardır. Dük ve Düşes, Yugoslav “Tiha” yatında ikamet edeceklerdir. Mi- safirlerin istikbali ve; ikemet- İl göhleri için şimdiden hazırlık | yapılmağa başlanmıştır. eni İN elle dün nkme ği | pek yakında hastalar | | kaynağı olarak değil, valnız Türkiye. LELE Başka Bir n Yalova Yazan: B. FELEK Dört sene evvel Yalovada bir ay geçirmiştim. O zaman oranın en lüks oteli olan Büyük Otel ismi altında ahşap binadaki ikametimiz yerin te- mizliği, yemeklerin iyiliği ve ve ser- visin sevimliliği yüzünden şikâyet ©- dilmiyecek haldeidi.Ben bu bir ay zar fında bir dinlenme tedavisi yaptım, silemden biri de romatizmaları için Doğrusunu söylemek lâzım gelirse © zaman gazetelere yazılmıyacak bir takım eksiklikler hepimizin ve her kesten evvel oradaki idarenin güzü- ne batıyordu. Otel, otel değildi. Bir odada rüya görseniz bitişik odadaki- ler işitirlerdi. Bu derece liberal bir (akustik) dünyanın pek az binasına nasip olmuştur. Binanın en iptidaf şekilde bir tahta paviyondan ibaret oluşu artık mutavassıt derecede bir konforun bile vücudüne imkân bırak mıyacak bir şart idi, Ondan başka tedavi usulü, banyo- ların şekli, hattâ adedi bile ihtiyaç. tan çok uzaktı, Dün, bir gece kalarak avdet ettiği. miz Yalovayı büsbütün başka şekil. de buldum. Ve itiraf ederim ki; pek İgüzel bir milessesenin âdeta yeniden doğmuş olduğunu görerek sevindim. Eskiden Yalovanın en zengin tara- fı olan parkı, bahçesi, yeşilliğini bu sefer daha genişlemiş, daha güzelleş- miş. Yollar modern şekil almış ve bu parkın ortasına (Otel Termal) olan ca güzelliğiyle oturmuş. Otelin birin- ci sınıf modern bir müessese olduğu. nu söylemek kâfidir. Otelin içinde yeni müdür Dr. Nihat Reşadın Deniz Banka dayanan ihtisasile yaptığı te- davi tertibatı, banyolar, masaj ci- hazları velhasıl geniş ve rengin en imaruf bir tedavi tersanesi göze çarp- maktadır, “ İlıcaları idaresini kaplıca ismine daha uygun bir gaye peşinde gördüm. Ye- ni idare Yalovanın bir tedavi şehri ol masına çalışıyor. Herşeyden evvel bu rasının en yüksek rüçhan sebebi 0- lan suyun şifa hassalarından istila- de edebilecek romatizma, barsak ağ- rıları ve kadın hastalıklarından muz tarip hastalarn, hattâ yakında Bal- kanlardaki bu gibi marizlerin gelip iyi ol cekleri yegâne müessese ha line gelmesine çalışmaktadır. Günde bir milyon yedi yüz bin lit. ?6 su veren kaynağın hasta başına 250 kilogram hesabile günde yedi hi- ne yakın hasta tedavi edebileceğine göre bu imkânları hazırlamak üzere herşeyden evvel bir (Etablissement Thermal — Termal tedavi müessese- si) tesis etmek düşünülmektedir. Se- neye başlanacağı umulan bu müesse. se açılıncaya kadar şimdi yeni otelin ve civarında mevcut ve «lah edil miş eski tesisatın 45 kadar banyosun dan istifade ederek hastalarını tedavi etmektedir. Ben çok gezmiş adamlardan deği. lim. Lâkin Avrupadaki seyahatlerim. den birinde bir su şehrinde bir mev. #im tedavi geçirdim. Peştenin de Termal müesseselerinden birçoğunu gördüm. Sevinerek itiraf ederim ki; yeni (Termal Tedavi Müessesesi) ya, pılıncaya kadar bile bugünkü halile Yalova sıhhi tesisatı gördüklerimin hepsinden çok daha modern, çok daha mükemmeldir. Bu güzel ve biricik müessesenin le. hinde he söyliyebiliriz. Burası hepi mizin malımız olduğu için onu önü. mize gelene tı ye etmek ve dün. yaya tanıtmak bir vazifedir. Bu vazi. fe sade bizim gibi tahahetle alâkası yalnız kendini tedaviden ibaret ol - maktan ileri geçemiyen gözetecilerin değil, bilhassa bu gibi müçsseselerin kiymetini herkesten iyi ölçen ve on. ları kıymetlendirmekte herkesten ahibi olan dokturlarımı. Eğer doktorlarımız bu vazifeyi ara sıra hatırlasalar Yalova kaplıcaları, için bir şifa (Lâtfen sayfayı çeviriniz) Gk ERA A e air