5 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

5 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

— pacakları bu oyunda galibiyet şansını “kat sari kırmızılılar ondan sonra, Gü- “dığı oyunu gözönünde tutarak bir © icap eder. arada yapılan Galatasaray - Ankaragücü karşılaşmasında iki takım birarada Ankaragücü Bu Hafta Istanbulda Oynayacak Yarın Beşiktaşla, Pazara da Galatasarayla Karşılaşacâk Geçen hafta Demirsporu” > hçe ve Galatasaray karşısında gör- Bu hafta da Ankaragücünü Be- ve Galatasaray önünde seyre- ceğiz. Haftanın her iki maçı da radaki karşılaşmaların revan- » Çünkü Ankaragücü Beşiktaşı Galatasarayı da Ankarada mağ- p etmiştir. Bu haftanın müsabaka- ri ayni zamanda milli kümede An- ) ların alacağı dereceyi tesbit et- noktasından çok mühimdir. “Ankaragücü bu iki maçı da kaybe ik olursa milli küme şampiyonlu- undan uzaklaşacaktır. Fakat elde & 'dilecek iki galibiyet, maçlarının kıs- azamını bitirmiş, bilhassa dep- larını geçirmiş Ankaragücü. in şampiyonluk ümitlerini kuvvet- lirecektir. : le ER "Ankaragücü - Beşiktaş Geçen hafta Demirsporu İstanbul gördük. Enerjik ve çalışmış bir kım, fakat Fenerbahçe ve Galatasa- n daha tecrübeli ve teknik oyun- n terekküp etmesi, saha a- ntajı da olmayınca iki mağlübi. döndüler. Ankaragücünü de daha evvel Fe- 'nerbahçe ve Vefa karşısında görmüş- Bizde bıraktığı intiba şudur: Ankaragücü, Demirspora nazaran ha teknik ve daha şuurla oynıyan, #mış bir takım. Yarın Beşiktaşa gücünün ne netice alabilece- Bi hususundaki düşüncemiz şu ola- sahada görmedik. İdare ettiği maç. larda otorite tesis etmiş bu arkada- şın bu maçı da muvaffakıyetle İdare edeceğine şüphemiz yoktur. Galatasaray « Ankaragücü maçını, Tarık idare edecek, bu arkadaş son zamanda yetişmiş ve birinci sınıf ha- kemler arasına karışmıştır. Bu ha- kemimiz de bu maçı muvaffakıyetle idare edebilir kanaatindeyiz. Spor Klüpleri Nizamnamesi Kati Şeklini Aldı Aldığımız malümata göre bir müd- dettenberi etüt halinde üzerinde ça- Yaşılmakta olan spor klüpleri nizam- namesi istişare hey»tince tetkik e- dilmiş ve kati şeklini almıştır. Aza- pın bir klüpten çıkıp diğerine girme- si gibi bir iki mühim nokta üzerinde- ki incelemeler de bitince kesbi kati- yet edecek ve haziran başından iti- baren meriyet mevkiine konacaktır, Yeni nizamnameye göre, spor klüp leri kendi umumi kongrelerinde klü- tine göre beşten dokuza kadar adet- te seçilecek bir idare heyeti tarafın- dan idare edilecektir. Klüp heyeti i- darelerinin ikinci reisleri mutlaka sporun tekniğinden anlıyan birisi o- lacak ve bu zat şimdiki umumi kap- tanların vazifesini yaptığı İçin ayrı- ca” umumi kaptan bulunmıyacaktır. Klüp azalarının en a2 25 kuruş ay- lık vermesi şarttır. Bu parayı veremi yecekler hakkında heyeti idarenin hususi suretle karar vermesi lâzım- dır. Azanın hukuk ve vezaifine alt hü- kümler arasında spor maişet medarı ittihaz ettiğini bildirenlere profesyo- nel lisansı verileceği de yazılıdır. Bundan başka klüp heyeti umumi- yelerine iştirak edenlerin lâakal klü- be bir senedenberi kaydedilmiş ve o aya kader olan aylıkları klübe tama- men tediye etmiş olması şarttır. — Beşiktaşın nasıl bir kadro ile çı- kacağını bilmiyoruz. Eğer siyah be- yazlar garip bir takım yapmazlar, meselâ Hüsnüyü hüsuma almak gi- bi bir hataya düşmezlerse kendi sa- “halarında, kendi halkları önünde ya- ndi lehlerine çevirebilirler, Siyah beyazlılar ne zaman hasmı istiskal zler ve o şekilde oynarlarsa mu- “ vaffakiyetli neticeler almaktadırlar. » Ankura mağlübiyetlerinden sonra bu müsabakaya ehemmiyet vermeleri pek tabiidir. Onun içindir ki bizce bün büyüklüğüne ve işlerinin vüsa- | Finlândiya Güreşlerinin Neticeleri | Sakatlananların Yerine İhtiyat Güreşçiler Neden Güreşmediler ? Osloda nisanın son haftasında ya- pılan Avrupa Greko - Romen şam- piyonasında iki ikinellik almak su. retile muvaffak olmuş güreşçileri- mizin iki gün evvel de Helsinkide Finlândiya milli takımile bir Greko- Romen karşılaşması yapması mu- karrer idi. İki sene evvel bizim milli takım Finlândiyaya gittiği zaman oranın güreş federasyonu tarafından ortaya konmuş ve “Türkiye - Finlindiya milli takımlarınm üç sene üstüste yapacakları Greko - Romen müsabâ- kalarında en çok kazanan takıma ve- rilmek üzere yapılmış olan (Ayı hey» keli) ni ilk senesi 5 - 2 gelen Finlân- diya takımi almıştı Geçen sene de Ankaraya gelen Finlindiya milli ta- kımmi 3 « 4 yendiğimiz için heyke- lin bize verilmesi icap ediyordu. Anlaşıldığına göre, Finlândiyalıların bu heykeli geçen sene bize vermeme lerinin sebebi, takımımız Finlândiya- dan son defa ayrılırken, anahtarlari cebinde saklayan bir Finlândiyalı i- darecinin vapura yetiş#memesi ve bundan dolayı heykelin orada kal- mış olması imiş. Bize pek basit görü- nen bu mâniden sonra araya teşki- İlâtımızın intikal devresine girmesi i yüzünden frız olmuş olan durgunluk ve değişiklikler do heykelin isten- aylarda yapılan taleblere de Finlân- diyaar: . — Bu sene güresmiye zaman heykeli alırsınız! vermişlerdir. İşte milli takımımızın bu sefer Fin lândiyaya gidişinin sebebi, üç müsa- bakadan ilkini onlar, ikincisini de biz kazandığımız için bu üçüncü karşı- laşmayı yaparak heykelin kime ka- lscağını tayin etmek idi, Gazetelere gelen malümata göre, takımımız Fin- lândiyaya gittiği halde küçük Ke nanla, büyük Mustafanın sakatlan- İmaları yüzünden milli maçı yapms- mış, fakat yaptığı dostluk maçında 6 - 1 yenilmiştir. Doğrusunu söylemek lâzım gelirse biz bundan bir şey anlamadık. Çünkü Kenan ile Mustafa eğer Oslodaki gü- Teşlerde sakatlandılar ve güreş ede- miyecek hale geldilerse neden Fin- lândiyaya gittiler. Bundan başka ta- kım bu gibi sakatlıklara karşı ihti- yat güreşçiler götürmüştü. Bu ihti— yatlar da garip bir tesadüf eseri ola- rak sakatlıkları ileri sürülen Kenan Hile Mustafanın sıkletlerinde olmak Üzere birisi üzerine cok ümitler bi- na edilen Ankaralı Mustafa, diğeri de milli takım güreşçilerinden Ad- nandır. geldiğiniz cevabını (Devamı 8 incide) Beşiktaşın gelibiyet ihtimali daha ruvvetlidir. Galatasaray - Ankaragücü Sarı kırmızılılar ani bir kararla, daha hiç çalışmadan, derme çatna takımla Ankaraya gitmişler, bü- yük farklarla mağlâp olmuşlardı. Fa- N , N , “TAN, Şil İstanbul okulları Spor Bölgesi 4 Genel Sekreterliğinden: Y 65.939 ecwmartesi günü yapıla K cak futbol maçları: Taksim stadında; Işık lisesi - Pertevniyal lisesi, saat 15, hakem: Şazi Tezcan. Boğuziçi lisesi - Haydarpaşa li- sesi saat 16,80, hakem: Feridun Kı uç. 6.5.939 cumartesi günü Taksim stadyomunda bütün kız (okulları N spor yurtlarının iştirakiyle yapıla- enk koşu müsabakaları seçimleri, Manisiz koşular, saat 16,10, Manialı koşular saat 17,50. Bu müsabakaların hakemliğini eşten aldıkları oyuncular da iltihak | gdinee her hafta daha kuvvetli bir şekil aldılar ve bütün maçlarını ka- zandılar. Demirsporu yendikten sonra" Fe- nerbahçede farklı bir galibiyet elde ettiler, Galatasarayın Fenerbahçeye oynü- mukayese yapacak olursak, Galatasa- roylıların maçı kazanmaları ihtima- linin daha fazla olduğunu kâydetmek Maçların hakemleri © Beşiktaş - Galatasa'ay o karşılaş masmı Suphi idare edecektir, Suphi | 'eski ve kıymetli hakemlerimizden - dir. Fakat onu uzun zamandanberi , ' N ' N N , , MAÇLARI İİİ İİİ MEKTEPLİLER di Kız okulları Beden Terbiyesi öğ - retmenleri yapacaktır. 6.5.939 cumartesi günü Kaba - taş Erkek lisesi sahasında yapıla- €ak Voleybol maçları: Haydarpaşa lisesi - Işık Tisesi, saat 15, hakem: Sami Açık Öney .5.039 cumartesi günü İstan - hul Kız lisesi sahasında yapılacak Voleybol maçları: Çamlıca, İstanbul kız lisesi ga” Tibiyle Kandilli kız lisesi, saat 14. 1 — Birinel futbol maçının yan hakemlerini Haydarpaşa - Boğazi- gi, ikinci maçın Işık » Pertevniyal Tiseleri gönderecektir. mesine imkân bırakmamış ve son| Yay NN Arada Değiştokuş Yazan: Naci SADULLAH Sizin belki haberiniz yoktur: İş tanbulda bir de “İkdam, gezetesi çıkar, meslek icabı, biz bu cerideyi de okuruz. Dün, Üstat Ağaoğlu Ah- met, bu refikimize bir başmakule yazmış, diyor “— Garp, İ baştan başa, bir mu- azzam deliler evini andırıyor: Ora- İda yaşıyanların müştereken malül oldukları illet, irade | taşkınlığıdır. Eğer yüzünüzü Garpten Şarka çe- virirseniz, görürsünüz ki, orası da bir timarhanedir. Ve orada yaşıyan- ların müştereken malül oldukları illet te, irade gevşekliğidir. “Şimdi, benim aklıma bir çare ge- liyor: Garplılardan taşan fazla İra- deyi alıp Şarklılara aşılamak, Şark- hlarm usluluğundan da fazla mik- tarı toplayıp Garplılara aşılamak.. “Bu suretle muvazene hasıl olur- sa, beşeriyet rahat eder: Yoksa İbi muvazanesizlik içinde, dünya sulhe, süküna, refaha, rahata dünyada ka- vuşamaz!,, U Görüyor musunuz faclayı? Dün- yanm ne kadar çaresiz kaldığı, en aklı başmda bildiğimiz vatandaşla- rin bile “çare,, diye bulup ciddiyet- le ortaya koyabildikleri bu hulye- lardan da belli!... Eğer bu kabil çareler keşfeden başmuharrirler © çoğalırsa, O mizah mecmuaları, başmakalelerle aşık a- tamazlar sanırım! Gaozbın da, Şar- kın da delilerle dolu olduğunu mi deliyen o makaleyi okurlarsa, haşla Mazhar Osman olmak üzere, bütün deli doktorlarımız, sevinçlerinden #- kıllarını oynatırlar. Eğer yanılmıyorsam, İstanbul da “Şark,, sayılır; Burayı da timarhane gibi gördüğüne göre, Ağnoğlu Ah- met, delilere uymak için bile bile Sinemalarım. Zira, onun beşeriyete deki etdigi irade değiş tokuşu bana pek akil kürt görünmedi. Fakat, bütün ömrünce akıllara boyun eğmiyen Ağaoğlu Ahmede, bu yaştan sonra deli güllâbiliği hiç yakışmıyor doğrusu! Hem bedbinliğinden de belli ki; is- tat Ağaoğlu, “şeker, işine adının ri, dünyanm halini “şeker renk, gü- rüyor. Eğer Ağaoğluna uyup ta, “irade, ithalâtma ve usluluk ihracatına baş- larsak, Garbe, Mehmet Asımı, Ha- san Rasimi, ve Hakkı Tariği gönde- rebi Tudur! propagandası yapmak için: olmaktasın!,, Şarkısının plâğını da götürebilir- Ter!.. Fakat, ben, Ağaoğlu Ahmet gibi Şark milletlerinin zayıf iradeli ol- duklarıma kani değilim, Meselâ bugün, “Gandi, dir, yonlarca “Gandi,, varl.. Hem Çinliler, açlığa, İstanbul ga- zetelerini okumadıkları halde daya nabiliyorlar. Hele İstanbul gazetele. İrinde, meselâ, dün çıkan şü havadisi İ görselerdi, aç oturmanın faydalara Dün peynirden 4, balıktan ve ! yağdan 3, sütten de 40 kişi zehir- lendit, Mademki vaziyet böyledir, nasıl oluyor da, gazetelerimiz, sütçü dük- kânlarına, lokantalara giren vatan- daşlarm resimlerini basıyorlar: Hani intiharları teşhir etmek memnudu? * ““Ciddi!,, gazete de bir anket yap mış; Ankelin mevzun şuz “— İstanbul sularığiş. Ben, bu anketin, okuynenlarin ğina kaniim. Çünkü enketin adı üs- tünde: “ Sudan! karıştırılışma hırslandığı gündenbe- |... “Uslan ey dil, uslan artık ihtiyar; dünyanın en kuv- vetli iradesine sahip sayılan insan- lardan birisi de, açlık şampiyonu Halbuki, meselâ Çinde, yüz mil İ büsbütün inanırlar, ve ezeli oruçla- gönül rizasiyle devam eder- beklenilen alâkayı uyandıramıyaca- i | i Izmir, (TAN) — 'Ticaret Vekâleti, Ege mıntakasında şarapçılığın ve $a- hi memleketlerde de balıkçılığın in- kişafı için alınması zaruri tedbirleri, ihtiyaçları Ticaret ve Sanayi odasın- İ dan sormuş, oda bu husustaki tetkik- İletini bitirerek Vekâlete iki mufassal rapor göndermiştir. İ Şarapçılık hakkındaki raporda hu- lâsaten deniliyor ki: “Fazla istihsal edilecek şaraplarda inbisar resmi de ucuzlarsa, fiyatlar- da mühim bir fark husule gelecek, ihracatta rekabet mümkün kılınacak ve bu suretle istihlâk kendiliğinden artacaktır. Çok fazla ihracat yapıla- İ bilmesi için, şarabi, takas mahsulleri arasına almak ta mümkündür.” Oda, balıkçılık hakkında gönderdi ği uzun raporda, bilhassa balıkçılığın modern bir şekle sokulması lüzumu üzerinde durmakta, bankalarımızın balıkçılara açacağı kredilerle, fenni avlama vasıtaları alınması icap etti- ğini, avlanacak fazla balıklarnı hem ikraç edilebileceğini ve hem de inşa edilecek konserve | fabrikalarında konserveleştirilebileceğini anlatmak» tadır. Ege sshil memleketleri için bir servet kaynağı olan balık mahsulü- nün evvelce de muhtelif mütohassıs- lar tarafından yapılan tetkikler ne- ticesinde ne suretle avlanması, İsti- fade edilmesi üzerinde durulmuştur. Ticaret Vekâletinin bu hususta yeni- den malâmat istemesi, Büyük Millet İMfeclisine verilmek üzere bulunan Balıkçılar Bankası kanun lâyihası i- le alâkadar görülmektedir. İngiltere Üzüm Alacak İzmir, (PAN) — “Avustralyada bağ ME mi şiddetli yağ- iiammeinrılam İm px işimi Ey AYR İur, İngiltere, “her.sene” Avusiralya- İdan 39 bin ton üzüm alırken, bu se İne ancak 19 bin ton mübayaa edebil iştir. Şehrimiz Türkofisine gelen malümata göre, İngilterenin 20 bin IHRACAT : Amerikan Ticaret Anlaşması Meriyete Girdi Zira onların üçü de “U Amerika ile aramızda yapılan ye- o o car anlaşmasının muvakkaten Onlar gittikleri yerlerde ululuk | tatbikine bugünden itibaren başlana- caktır. Amerika ile iş yapan tüccar- larımız bu muvakkaten kaydini bu yolda ticaret işlerinin inkişaf ve sey- rine matuf olarak anlaşmanın tatbik edileceğini tahmin ediyorlar. Bu mü- esseselerin ekserisi takas yoluyla dü- ne kadar yapılmış olan muameleler. de Amerika ile oldükça iyi vaziyet- te işler yapıldığını, fakat anlaşma ile takas kalkmış olacağı için takas ye rine yeni bir kombinezon bulunma- sının veya eskisi gibi takas yoluyla ihracat yapılmasının daha istifadeli olacağı iddia olunuyor. Fransız Ticaret Anlaşması Fransa ile aramızda yapılmış olan caret anlaşmasının müddeti bu ha- ziranda niheyet bulmaktadır. İki ta- raf müddetin hitamından evvel an- laşmanm devamı için biribirlerine ha ber vermek vaziyetinde bulunmakta- dır. Aldığımız malümata göre, mev- cut anlaşma 1938 senesinde ihracat vaziyetimiz üzerinde çok İyi netlee- ler vermediğine göre bu anlaşmada bazı tadilât yapılması veya yeni va İziyetler üzerine büsbütün yeni bir İticaret anlaşmasının akdi kuvvetle İ tahmin edilmektedir. Ceviz ve Fındık İhracatı Nisan ayının son haftası içinde ce- İviz ve fındık piyasası normal olarak geçmiştir. Fop Trabzon 15600 kilo iç fındık kilosu 91 - 91.5 kuruşten, Sif İstanbul 5040 kilo 96 kuruştan satılmıştır. Hamburga 8800 kilo iç c8- viz, Bostona 9950 kilo iç fmdrk, Mar. silyaya 5600 kilo iç fındık ihraç o- Tunmuştur. ir 5-5.939 EKONOMİ Egede Balıkçılık ve Şarapçılık Inkişafı Için Tedbirler Alınıyor BORSA | 4—6— v9 i | TE İ | Londra sm | İ Nevyorle 16 6790 Paris 33550 İ İ Bilâne 66625 | İ Cenevre 4 | İ Amsterdam 41.5676 | İ Berlin 508150 İ Brüksel 236 | Atina 1.0028 Solya 156 Madrid 14.035 İ Varşova 23.450 Budaperte 24.067 Bükreş 0.0050 Belgrad pr Yokohama sez Stokholm 30.5415 Moskova 21.9025 İ ESHAM VE TAHVİLÂT İ Krsani 10— 1088 6 5 ikramiyeli * 19— 1603 © 2 Hazine tahvili 62. N ması kuvvetle muhtemeldir. Bu ha- ber piyasada derhal tesirini göster- miştir. Çekirge Mücadelesi İzmir (TAN) — Bir aydanberi de vam eden çekirge mücadelesinde, çe- kirgeler uçacak hale gelmeden imha edilmişlerdir. Mücadele devam ot- mektedir. Ege mntakası, bu sene mu hakkak bir çekirge dfetinin tahribin- den kurtarılmıştır. * İzmir (TAN) — Şehrimiz Tica- ret ve Sanayi odası, Birinci Kordon- da büyük bir ticaret klübü biras in- şa-etilrecektir. 30“bin-iira sarfedile- ir 1 eke ğa - mıntakasında ik gezisine çıkmış” lardır. Aydın, Nazilli, Ispartayı do— laştıktan sonra Antalyaya gidecekler, Adana, Konya ve Eskişehirden Izmi- ton üzümü fazla olarak İzmirden al- | re döneceklerdir. SATIŞLAR : Toprak Ofisi Buğday Satıyor Dün piyasamiza pek az buğday gel- diğinden Toprak ofisi bir miktar buğ- day satmıştır. Gelen 75 ton buğday, 165 ton çavdar, 30 ton un, 60 ton mi- sır, 45 ton kuş yemi, 15 ton arpa- dan İbarettir. Yumuşak buğdaylar 5,32, sertler 5.05 - 5.06, kızılcalar 5.32, çavdar 4.02.5 - 4.05, beyaz mı sır çuvalı 4.09 - 410, sari misir 14.22 - 4.22.5 kuruştan satılmıştır. Birinci yemeklik zey*inyağlar 44 - 45 kuruştan, taze kaşar peynirleri kilosu 46 - 47 kuruştan verilmiştir. & Amerika piyasaları için toplan- mış bir miktar sansar derisi çifti 3500 - 4700 kuruştan, porsuk derfle- ri çifti 440 kuruştan, tavşanlarm ta- nesi 18 - 18:20 kuruştan satılmıştır. km ğe Almanlar Tilki Derisi İstiyorlar Almanya piyasaları memleketimiz- den geçen seneden kalmış olan tilki derilerinden ithalât yapmaktadırlar. Eski malların stoku 75 bin deriden 20 bine inmiştir. Cins ve mevkilerine göre âdi tilkilerin çifti 3-6 ve Sıvas, Erzurum mallarının çifti 8 « 12 lira- dan satılmıştır. Yine Almanyaya kilosu 105 - 106 kuruştan ve yüzde ikisi yarı işlen- miş derilerle kuzu derisi ve Hava kurumu koyun derilerinden kilosu 58 - 59 kuruştan satılmıştır. Sergi Hazırlıkları Galatasarayda açılacak olan yerli mallar sergisi için Ankaradan emir beklenmektedir. Serginin Galatasa- rayda açılması için heniz Maarif ve- kâletinin müsaadesi gelmemiştir. Bu müsaade gelir gelmez faaliyete ge- çilecektir. Sergiye iştiraklerini te-