23 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

23 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Yeni Bir Buhran Arifesinde miyiz? Dünkü ğimiz veçhtls "AV ipadaki hâdiseler. le, Uzakşarktaki “hâdiseler şimdiye kadar dalma birbirine müvazi olarak yürümüştür. İtalyanlar Akdenizde hâdiseler çıkarı ta Japonlar Çin şler, ey man Japon! ler, İtalyanlı in tikleri gün Japonlar Hainan'ı P tetmişlerdir, Demokrasiler Sovyet - lerle müzakereye girişince Japonlar da Almanlarla askeri ittifak müzake. resine başlamışlardır. Bugün de mihver devletlerinin İaaliyet hazırlıkları ile Japo n Tlen - sinde hâdise çıkarmasının ay. ni zamana tesadüf ettiğini görüyo. Tuz. Bütün bu haberleri ve hâdiseleri yanyana getirince insan gayriihli. yari kendi kendine soruyor: Yeni bir buhran arifesinde miy : * Dürsanm bö harp tehdidi altında sinir im. tihanına tâbi kalışmdan, tota. Miter devletlerin müteçaviz siyası kadar, demokrasilerin kararsız ve bati siyasetleri de mesuldür. İngiltere ve Fransa marttanb: Sovyetlerle başladıkları müzakerele ri hâlâ bitirememişlerdir. İngiliz ef. kârrumumiyesinin şiddetli ta ima, İngiliz siyasetinin yeni bir met aldığı Avam Kamarasında ilân edilmiş bulunmasma, ve İngilterenin Polonya, Romanya ve Yunanistana garanti vermiş olmasma rağmen, Mister Chamberlain hâlâ uzlaşma si. yasetini terkedememiştir. Bir taraf. | tan Moskovada müzakereler devam «derken bir taraftan Almanlara sulh müzakereleri için teklifler yapmak - tan geri durmuyor. Sövyetlerle as. keri bir ittifak yapmayı düşünür . 'ken, bir taraftan da Düseldorfta Al manlarla dünya piyasalarını paylaş mak İçin iktisadi müzakerelere giri. işiyor. Bu hareketler, bir taraftan Mos. kovanın itimadını sarsiyor, bir ta. raftan da Almanları teşvik etmekten te devam vederse, şimdiye kadar bu verdiği neticelere bakarak, önüm de yeni buhranlar bekleyebiliriz. ver devletleri, İngilterenin şiddet siyaseti tatbikma başladıktan sonra durakladılar, Danzigi bile iL ihaka cesaret edemediler, Fakat İn . igilterenin şiddet siyasetinde samimi olmadığı kanaatine varınca yine faa. liyete geçtiler. Binaenaleyh, önümüzdeki ayla. zın mukadderatmı, ve dünya sulhü - nün #kibetini İngilterenin takip ede. eği siyaset tayin edecektir. İngiliz - Zer Moskovadan bir ittifak imza et - meden dönerlerse, gelecek aylar i. çinde bir buhranın patlak vermesine muhakkak nazariyle bakabil Bir Matbuat Davası Bitti azilli, (TAN) — İzmirde münte- ir “Yeni Asır,, gazetesinde, “Na; Mide hukuk bâkimliğinin münhal bu. Yunmasından halk işleri askıda kal- '© Vekilinin nazarı dikkatine,, serlâvhasiyle ve Rıza Öz imzasiyle çıkan yazıdan dolsyı mez. kür gazete neşriyat müdürü İsmail Hakkı Ocakoğlu ile'yazı sahibi Mu. allim Rıza Öz haklarında açılan ve muhtelif safhalar geçirdikten sonra büra Asliye Ceza Mahkemesinde gö- ülen “müphem ve sulzannı mucip, meşriyat davası, berset karariyle ne. teelenmiştir. Diğer taraftan, Nazilli Adliyesi de, davaya sebep olan vaziyetten kurtul muş, tam kadrosiyle muntazaman İş- lemiye başlamış bulunmaktadır. ——. Yunan Krah İtalyaya Gidiyor Atina, 22 A.A.) — Gazeteler, kra- ın Yunan donanmasının Iyonlyen denizindeki manevralarını takip et- i mek üzere hareket etmiş olduğunu « haber vermektedir, Kral, manevralardan sonra İtalya. © ya giderek Yunan prenseslerinden 1. rTene'nin izdivaç merasiminde hazır bulunacaktır. le mütemadiyen | siyasetin | “| deri); | Zonguldak (TAN) tepleri, oimtihanlarını da bitire kapanmıştır. Şehir ve kasabalardaki ilkmek- teplerde bir haziranda dersler ke. silmiş, ve son sınıfların imtiharila rı bitmiştir Mekteplerin müteakıp, Zonguldak vilâyeti içinde mutat ol. duğu veçhile köy mualli kazalarda maarif memurlarının İhirde maarif müdürünün altında toplanmaları başlamıştır. Bu içtimalarda bir de gö- şler, gelecek sene gösterile- cek mesal, mesleki cereyanlar ve fi. kirler mevzuu bahsolmakta, ye: Küy mek. rülen Izmir Fuarında Sergi Sarayı Inşaatı İzmir, (TAN Muhabirinden) — İz- mir Fuarının bu sene en muhtesem süratle inşa edilmekted Görülen lüzum üzerine buradaki a- nin gece v: bulun kararlaştırılmıştır. Fuarın sergi sar bu yıl için Ankara sergi sarayından iki misli; gelecek sene yapılacak tedilâtla boş misli olacaktır. Fuar komitesi, Tiçten Fuara iştirak etmek v. memur göndererek masrafa girmek İstemiyen yabanci müessesel sergi sarayında hususi bir yer vap-| mıştır, 28 vitrin buna tahsis edilmiştir. Burada, her hangi bir yabancı mü- istediği eş- lı kalaca- #ssese veya ve milletin yalar teşhir edilecek, kap ğından burası Fuar komitesinin kon- trolünde bulunacaktır. Londradan müracaat ederek, Fuar hakkında İ malümat; iştirak şeraitini ve yer bü- İlup bulamıyacaklarının bilidirilme- sini istemişlerdir. Bu hususta ken- dilerine lâzım gelen malümat gön- ir, İngiliz sanayi ve ticaret müesseselerinin bu seneki Fuarda bir kaç pavyon anlaşılmaktadır. İnönü bulunduracakları kitabesi Fuar komitesi; iki yıl evvel, Baş- vekil iken Fuarı açan ve pavyonla- rı gezdikten sonra, halkın arasında, havuzun karşısında bir kanapede istirahat eden Milli Şefimizin otur- İdüklari bu kanapeye “İnönü kana ismini vermiştir. Buraya: “İ- Başvekil iken bu kanapede r,, levhası konacaktır, © Bafrada Çekirge İstilâsı Var Bu ün çok bere- Bafra, (TAN) — sene bü- tün mahsulün ve tüti ketli olacağı, vaziyete bakılarak, tah min olunuyorduFakat şimdi çekirge İat Odası bu hususta Ziraat Vekâle- tine müracaat etmiştir. Çekirgelere karşı tedi ittihaz edilmektedir. Çekirge | âfetii alınmazsa, mahsulün mahvolacağı muhakkak- n gündüz faaliyette | r için! on beş kadar firma Metinden çok korkulmaktadır. Zira-| Zonguldak Muallimleri “yardım sandığıkurdular! Zonguldak merkez kazası köy öğretmenleri Maarif Müdürü ile beraber mesleki kitapların listesi ortaya ko- Imskta ve istenilen kitaplar teda. edilmektedir. i toplantılardan birinde, maarif M. Şevki Erksunun teklifi e, bir “Muallim yardım san- kurulmuştur. Sandık. bilhassa imlere, ölen mual lim ailelerine ve çocuklarına nakdi yardımda bulunacaktır. Meslekte 25 — 30 seneyi doldu- rup ta tekaüt edilen muallimlere sevgi ve saygı gösterilmesi, onlar vet edilmeleri de kararlaştırılmış. iar, Aydın Valisi Iş Başında Aydının yeni Valisi Sabri Çitak Aydın (TAN) — Valiliğimize ta yin edilen Sabri Çitak gelmiş, tre- nin gece yarısından sonra muvasa- lat etmesine rağmen, istasyonda ka- labalık bir halk kütlesi tarafından karşılanmıştır. Kendisina küçük bir | kız, sehrimiz namına buket vermiş- tr, AN TET Malatyada At Yarışları Malatya (TAN) — Burada yapı- lan at koşuları heyeganlı olmuştur. ın iştirak ettiği bin t koşusunda, Kühey. lân adlı Arap kanı tay birinci gel. miş ve sahibi elektrik şirketi me- murlarından Osman Altın, yüz on Tira ikramiye almıştır. —— Kütahyada Yağmur ve Dolu Kütahya, (TAN) — Şehrimize fki sast fanılasız, dolu ile karışık şiddet- li yağmur yağmıştır. Bu yüzden, şeh rimizin içinden geçen iki dere teş miştir. Yüzbaşı Yahya Koral'ın evini su basmıştır. Başka zarar yoktur. e TAN , Alman Elektrik Şirketleri ağam Satınalma Mukavelesi Dün İmzalandı 2 (AA Ankara 8- ra gazı ve Adi trik Türk Anonim şirketlei netleri ile bu şirketlerde Alman Di- dier ve E, L. G. şirketlerinin ma | bati metimiz tarafından sattn â- İmiş ve bu husustaki mi gün 4 da hükümet nam fa Vekil yi Ingiliz R. Benson Limited mümessilleri arasında, Vek nunda imzalanmıştır. İ Bu mukevele esaslarına göre bayaa bedeli üç mily Hrasıdır, Satın alınan İ nin itibari kıymeti mecmuu dört mil salo- 616 bin 131 Türk lirasıdır. Satın al- ma bedeli olan üç milyon yüz bin li. ranın 450 (dört yüz elli) bin lirası pe- şin ve mütebaki 2.650.000 lirası yüz- de beş fa denecektir. Hisse senetleri ve alacaklar ma- halli belediyelere devir ve temlik e- dilecek ve bu müesseseler onlar ta. rafından işletil r Yarmdan it neleri hük metin murakabesi altında cereyan e. decektir. Bu içtima devresine yetiş- tirilecek olan satm alma kanununun Büyük Millet Meclisince tasdikinden itibaren belediyeler bu rin fiilen işletmesine başlıyacaklar. dır, müessesel, e A Türkkuşu Filosu Şerefine Ziyafet Adana, 22 (A.A) — Dün akşam refine mükellef bir zi- yafet verilmiş, ziyafette vali, tüm- kumandanı Ismail Hakki, belediy reisi ve bütün teşekküller müme: leri hazır bulunmuşlardır. Zi çok samimi ye neşeli Bir hava geçmiştir.Türkkuşu tayyareci yerde olduğu gibi. burada da bu s8- bah meydanı dolduran büyük bir halk kütlesi önünde heyecanlı ve çok alkışlanan hava hareketleri yapmış- ira “Ucu arın” “Yapıldığı “sahayı halk daha sabahın erken saatlerinden doldurmıya başlamıştı. Buyün Adanada hava kapalı oldu. ğundan Kayseriye yarın hareket e- diletektir. Meksika Petrolleri Meselesi ve İngiltere Londra, 22 (A.A ) — Resmen öğre- nüdiğine göre, İngiltere hükümeti, istimlâk edilmiş Ingiliz - Amerikan petrol kumpanyaları ile Meksiks hü. İkümeti arasmda cereyan etmekte o- İlan müzakereleri alâka ile takip et- mektedir. İngiltere ile Meksika ara. sında münasebatın Meksikanın bu İ müzakerelerde takip edeceği hattı harekete bağlı olduğu beyan edilmek- | tedir. kuşu filosu mem mma Manisa Muallimleri Hataya Gidiyor Manisa, (TAN) — Şehrimiz mu- alimleri, maarif müdürü Rauf İna- nın riyaseti altında, memleket için- İde on beş günlük bir tetkik seyaha- tine © hazırlanmaktadırlar, Gidile- İcek yerlerdeki yatılı mekteplerde kalınması temin edildiği için, seyi hatin çok ucuza mal olacağı umulu- yor. Her gidilen yerdeki bütün mü- esseseler ve mektepler ziyaret edi- lecek, icap eden tetkikat yapılacak» tır. 5 Temmuzda buradan hareket edecek olan muallimler, Balıkesir, Kütahya ve Eskişehir üzerinden An-| karaya gidecekler, orada üç gün ka-| lacaklardır. Sonra, Kayseri, Adana, Toprakkale yoluyla İskenderun ve Antakyaya geçecekler, orada iki gün kalacaklar ve Adana, Konya, Afyon karahisar yoluyla Manisaya döne- ceklerdir. —— Yıldırımdan Ölüm “Adapazarı, (TAN) — Koydibi ma.| hallesinden İbrahim oğlu Aziz, Ada ile Karakayış köyü arasında yağmu- Ta tutulmuş, bir ceviz ağacının altı- na sığınmış, yıldırım isabetiyle öl müştür. naelek. | il çok endişeli görmekte ve Ingiliz yon ve alacakların mecmuu 8 milyon | * ıle yirmi sene zarfında ö. Yeni otelde belediye tarafından Türk | 23-6-939 İngilizler Japonlara karşı şedit tedbir alıyor —.—— le) (Beşi birine! Lord Halifax'ın Uzak Şarka dair nutku Dün akşam muhafazakârların ziya- İdetinde bir nutuk söyliyen Lord Ha. İlifax, Tientsin hâdisesinin, Japon- İya tarafından Uzak arktaki Ingiliz menafiinin tahribi arzu edilmemekte un beyan | edilmesi şartile alledilebileceğini İ PANE İ Gazeteler vaziyeti endişeli görüyorlar Bütün Ingiliz gazetel, eri vaziyeti rin Tiemtein'de müdafaa tertibatı aldık- Japon kabin Tokyodan v re bu sabah A n haberlere toplanan kabine Tien - Sin mese- lesini konuşmuş ve ayın 2İ inde Halifaksın bit nutkunda yaptığı davete icabet meselesini görüşmüş se de bir karar verememiştir. Müzakerelere yarın sabah ka- bine konseyinde devam edilecek- tir. Verilen malümata nazırlar Japon İs edilmesi taraftarıdırlar. Zira bu isteklerin vüsat ve şümulü İngil- terenin hattı hareketine bağlı ho- Tunacaktır. Fransiz gazetelerinden Exelsiar'a göre Uzak Şarkta alınacak tedbirler şu merkezdedir: 1 — Uzak Şarktaki İngiliz Fransız deniz kuvvetlerinin mütte- hit kumandanlığı, zânnolunduğuna İ göre bu kumandanlık, bir Ingiliz ku. İngiliz (Başı 1 incide) bulunmuş ve Rus müzakereleri hakkında bey matia bulunarak Baltık devletleri. ne teminat vermek meselesinin en belli başlı ihtilâf vesilesi olduğu - nu, fakat bir çok noktalarda üç devlet arasında tam bir itilâf hasıl olduğunu söylemiştir. Nazır şöyle demiştir: “Fransa hükümeti, mümkün ol - duğu kadar mükemmel bir itilâfa se- ri bir surette vasıl, olmak için hi gayretl esirgememeğe © azmetmiştir. İtilâf, tsarruza mukavemete azmet- miş olan bütün devletlerin girişecek- leri teahhütlerin tamamiyle yekdiğe- rine mümasil ve mütekabil olmasını temin edecektir. İspanyadan bahseden nazır, memleket arasında ihlâs ve itimat e- saslarma istinat eden bir mesai birli. Bi yapılacağından emin olduğunu be. yan etmiş ve şöyle demiştir; Fransa, Berard Jordana İtilâf ah. kâmına sadıkane ri Bonnet, kuvvete mi pılacak her türlü muhtemel teşe se karşı koymak için Fransanın & tün diplometik ve askeri tedbirleri İ almakta berdevam olduğunu söyliye. rek boyaratını bitirmiş ve sonunda İ “sulhü teminin en iyi çaresi budur,, demiştir. * İngiliz gazetelerinin mütaleaları ingiliz gazeteleri dün Molotofla İngiliz ve Fransız mümessillerinin yaptıkları mülâkat hakkında Tss &- İjansının neşret! tebliği mevzuu bahis etmekte ve bu mülâkatın mem | uniyet verici bir neticeye varmadı- | ğini kaydeylemektedir. Times gazeteşi Strang'la beraber Moskovaya gitmiş olun Roberts'in bu gün tayyare ile Londraya döneceğini yazmaktadır. Roberts tayyare ile dönmüştür. Bu gazete, pek nikbin görünmüyor sa da müzakerelerin her safhasında bir çok milli menfaatlerin ve muhte. | Bf noktai nazarlarm nazarı itibara J alınması lâzm geldiğine binaen mü- İ xakerelerdeki terakkinin zaruri ola- rak yavaş yürüyeceğine işaret eyle. mektedir. Sovyet gazetesinin mütaleası Pravda gazetesi, | Çin kıtalarının mukabil İtung ve! |Neweş Vormaeris ye encümeninde bugün beyanatta | gazetesinin hali hayırda İngiltere — Yügiiz — Fransız | Fransa Sovyet “Rusya arasında Jmandanma verilecek ve Karar gapur olacaktır. 2 — Ihtilâf halinde iki milletin harp malzemesi bakımından mevcut olan vesai rinin birleştirilmesi, 3-— Japonyanm Uzak Şar! bahri faikiyeti © mak suretile vemet usul 4— “Prans z Singi gelmek üzere olan Camrham Fransız limanının inkişafını temin 5 — Çindeki imtiyazlı Fransız Ingiliz mintakaları ticari mü rinin himayesi, 6 — Ticaret ge: | 7 — Siyam; Felemenk, Hindi İ ve Amerika ile münâsebat » Ayni muhabir, Fransızlarla 1 nin ve iktısadi kuvvetle- zarı itibara alın - yonyaya karşı 1 karar veremedi |'er arasında Singapurda cereyan et. mekte olan müzakereler haxkında A anın riyasetinde | merika ile Hollandaya malümat ve- rilmiş olduğunu ilâve etmektedir. Pekin civarında muharebeler kızıştı Hongkong, 22 (A.A) jansı bildiriyor: Pekin —-“Tien - Sin civarında mü- sademe sesleri açık surette işti mektedir. Pekin'in Şimal - Batısın- da muharebeler tekrar başlamıştır. — Çeklai A- taarruzları Çungking, 22 (A.A.) — Çin Ajan- İ st bildiriyor: Çin kıtaları, Şansi, Hopel ve Şan- vilâyetlerindeki mukabil ta- arzularını genişletmektedirler. Şan- tung'da taarruz bilhassa şiddetlid Ve Çinliler altı şehri geri alm muvaffak olmuşlardır. Sovyet Müzakereleri adındaki Alman ccreyan etmekte olan müzakereler hakkındaki bir” makalesini iktibas etmiştir. Bu gazete, muahede maddelerinin tesvidi meselesinin tali derecede bir iş olduğunu kaydettikten sonra asıl meselenin en iyi mütekabil İtimat şartları dahilinde mütearmza muka- vemet hususundaki müşterek kara- rı matik bir muahedenin imzası oldu- ğunu yazmakta idi. Bundan başka Havas Ajansı, mü- tasavver misakın Uzak Şarka te mili meselesinin asla İleri sürülme- miş olduğunu beyan edebilecek bir mevkide bulunmaktadır. *' Alman gazetelerinin mütaleaları Alman gazeteleri, Moskova kerelerinin boşa gideceği kanaatini ileri sürmektedir. Bugün Berlinden verilen malümata göre yakında Mos kovaya bir Alman sanayi heyeti gi- decek ve Sovyet Rusyaya altmış milyon sterlinlik bir kredi açmay teklif edecektir. Almanlar Rusyadan petrol ve saire alacak ve Rusyaya i masnuat vereceklerdir. gaya Nazillide Sıtma Derdi Kalmıyor Nazilli (TAN) — Güzelköy ile Duramilli köyü arasındaki yarım ki. lometrelik sahada, demiryolları ec. nebi İdaresinde iken açılmış olan derin hendeklerde kışın biriken ve yerden kaynayan sular yüzünden hasıl olan © sivrisinek ve sıtma ile mücadelenin mazot dökmekle başa- rılamıyacağı görülmüş, demiryolları idaresi bu hendekleri doldurtmuş. tar, Nazilli istasyonundan basma fab. rikasına bir şube hattı yapılırken, demiryolunun iki tarafında meyda- na gelmiş olan büyük çukular da fabrika idaresi tarafından doldur. tulmağa başlanılmıştır. Böylece sıt. Pariste çıkanıma, kökünden kazılmış olacaktır.