23 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

AV PENCEREMDEN| Tanzimatın Yıldönümü Yazan: M. Turhan TAN Ne girmeyen biri de milli mefahiri anmak, büylik şahsiyetlerin doğum ve ölüm günlerini kutlamak ve - kısaca söylü. yelim « maziye ait borçlarımızı ha -| tırlamaktır, Bazan © heyecanlanırız, Tevlik Fikretin 27 nci yıldönümü - nü - tantanalı merasimle - kutlârız. Bazan şuurumuzu şahlandırırız; Baş- ka bir şahsiyetin üç yüz yetmiş se - kizinci ölüm yılın mersiyelerle yâd ederiz. Çünkü bu işleri bizden çek evvel nizama koymuş, hattâ bu gibi merasimin medeniyet vecibelerin .| den olduğunu da bizden önce idrik etmiş olan milletlerde mefahiri yâd ve büyük ölüler için merasim ihzar etmenin de bir kaideye bağlı olduğu. nu düşünmeyiz. Onlar, o fazıl millet. ler, herhangi tarihi bir hâdisenin ve. ya tarihi bir şahsiyetin o ihtifalini mutlaka yirmi beş, elli, yetmiş beş) ve yüz yıl fasıla ile yaparlar. Biz bu. nu pekâlâ biliriz, lâkin bilmez görü. nürüz ve büyük ölüler hakkında üs. tüste her yıl ihtifal yapmıya kalka » riz, Bu nizamsızlıktan dolayı da ya.| pılması gerekli olan bir çok ihtifal. leri hazırlamaya zaman ve imkân “Kızılay,, Hemşire Okulunün on ikinci devre mezuniyet imtihanları bitmiştir. Bu #ene mezun olacak 25 bayan için yarın Aksaraydaki mek- tep bahçesinde diploma tevzii merasimi yapılacaktır, Resimde görülen mektep mezunları şunlardır: Ayşe Bürün, Bedriye Yüksel, Fatma Gündemi, Fatma Kırımlı, Gülüm Güleryüz, Hamdiye Aral, Hatice Cantürk, Hayriye Erinç, Hayrünnisa Kanter, Kadriye Mandı, Mahpeyker Akşit, Meliha Gökçen, Münevver Güner, Nimet Barlas, Rahime Tuba: Saadet Birsen, Sabahat Dirbaş, Samime Sâkin, Seher Gerçekler, Vahide Akirma! Zikriye Seyhanlı; Nivar Akpapazoğlu, Reyhan Gargis, Sırpuhi Bâkln, Sırvat Kıl roğlu. imanlarımızın Islahı bulamayız. Ben yıllardanberi bir çok ihtifal. | lere davet olunmuş ve iştirak etmiş bir adamım. Bu miinasebetlerle sü. tun sütun da yazi neşrettim. Fakat şimdiye kadar isabetli olarak, yâni Avrupai hesap ve kaideye © uygun düşürülerek yapılmış bir kaç ihtifal tanıyorum. İbni Sinanm © bininci, Preveze harbinin dört yüzüne, Na. mik Kemalin ellinci yıl o dönümleri münasebetiyle yapılan ihtifaller bu <ümledendir, yerinde yapılmış me » rasimdir. Şimdi Tanzimatın yüzüncü yıl dönümü yâd olunuyor ve meslekdaş. larımızdan bir kısmı tarafından bu mevzua dair güzel güzel yazılar neş. rediliyor. Tanzimatın' tarihi ve mim. kün olduğu kadar canlı bir hülâsası. »ı ilk yapan Hayat Ansiklopedisinde neşreden bir muharrir olmaklığıma, yâni o mevzuda çok şey okumuş bu. lunmaklığıma rağmen meslekdaşla - timin yazılarını . samimi söylüyo - rum « seve seve okusarum ve müste. fit oluyorum, Fakat itiraf etmeğe o mecburum: Bu yazılardan aldığım haz ve edin - diğim istifade bana Tanzimatm yü - züncü yıl dönümünü henüz idrâk et. mediğimizi unutturmuyor. O güne daha dört aydan fazla bir zaman var. Şu halde meslekdaşlarımız acele et. miş ve şimdi yazdıklarını Tanzima - tın hakiki yıldönümü gelince tekrar etmek mecburiyetini kabul eylemiş olmuyorlar mı?, Çayı görmeden pa- çaları sıvamanın sebebi ne olabilir ki? İstanbuldan Başka Diğer Sahil Şehirlerimizin de Tetkiki İçin İngiltereden Mütehassıs Getirtilecek Nafıa Vekâleti, gerek muhtelif sa- hil “şehirlerimizde, gerekse İstanbul. da yapılacak liman işlerin! tetkik et- tirmek Üzere İngiltereden bir mite hassıs getirtmiye karar vermiştir.) enaleyh, Devlet deniz yolları umüm Mütehassıs ilk evvelâ Istanbul lima. | müdürlüğü kadrosuna dahil olacak nile Samsunda, Trabzönda, Çatalağ- | memurlar ile, devlet Ilman İşletmesi sında ve Mersinde yapılacak limanlar | umum müdürlüğü kadrosuna girecek için tetkikât-yaparak bu husustaki | memurların vaziyetleri Ali Çetin Ka. raporunu vekâlete verecektir. yanın İstanbula geldikten sonra her Büyük Millet MecTisinin bugünkü | ki teşekkülün umum müdürlerile toplantısında Denizbankın liğvi ile, | yapacağı son tetkiklerden sonra ta- Devlet denizyolları umum müdürlü- | hakkuk edeceği anlaşılmaktadır. ğü Ye Devlet Ylman İşletmesi" umum | ( Liman işletmesi umüm © müdürlü. müdürlüğü bütçelerinin müzakeresi | güne verilen... bilimum limanların yapılacaktır. devrüteslim muameleleri yapılmak ü- Bütçeler kabul edilir edilmez Mu. | zere mahallerine müfettişler gönde- habere ve Münakale Vekâletince za- | rilmiştir, Bu müfettişler şimdiden ten hazırlanmış olan her iki umum | Denizbanktan liman işlerini devir al müdürlüğün kadroları tekemmül et-| makta ve oralarda mevcut kadroia. tirilecektir. ra göte limanlar teşkilâtlarını hazır- Bugüne kadar matbuatta bazı ze-|lamaktadırlar. 1 Temmuzda her li- li Çetinkayanın da yeni teşekkül ede- öek umum müdürlük işlerile yakın. dan meşgul olmak üzere yarın İstan- bula gelmesi beklenmektedir. Bina- vatın tayinleri etrafında yazılmış 0- lan haberlerle bu iki umum müdür- lük teşkilâtına ajt haberlerin tah - minlerden ibaret olduğu ve kati şek- lin ancak bütçelerin kabulünden ve kadroların tekemmülüniza sonra ©- lacağı salâhiyeftarlar tarafından ifa. de edilmektedir. Muhabere ve Münakale Vekili A- manda man işletmesi umum mü. dürlüğüne merbut Iman işletme teş. kilâtları faaliyete geçmiş olucaktir. Keza devlet deniz yolları umum mil dürlüğü de her limanda kendisine lâzım olan teşkilâtı yapmakta acen- teleri tayin eylemektedir. Bunlar da 1 temmuzdan itibaren faaliyete geç- miş olacaklardır. Türkkuşulular | Kampa Gidiyorlar Türkkuşunun bütün mensupleri 1 temmuzda Inönü, ve Ankarada açıla. | cak olan kamplara gideceklerdir. Ye- | ni kamplar İnönünde yalnız plânör, Ankarada bir plânör, bir motörlü ol- * Vâlâ Nurettin arkadaşımızın 14 yıl sonra karşılaşacağımız büyük bir mak üzere tiç devre olarak tesbit e. yıl dönümü için şimdiden hazırlan - mamizı teklif etmesi tam yerinde bir hareket olup yukarıki mülâhazamın bu teklif ile münasebeti yoktur. Çün. kü (1953) te idrâk edilecek yıl dönü. mü İstanbulun Türkler (tarafından bâdisesine taallük ediyor ki bu hâdise, ne Tanzimatın o ilinma, ne Namik Kemalin ölümüne benzer, O. nun ebemmiyeti ve kıymeti yaln milli yalnız mahalli değildir, beynel. mileldir ve beşeridir. Şu © takdirde yapılacak ihtifal de geniş, şümullü ve mânalı olmalı, yâni Şarki Roma imparatorluğunun batmasiyle tarih. le yeni bir devir açıldığı merasim &1. rasında vuzuh ile canlandırılmalıdır. Bu da şimdiden bazirlanmakla an . cak temin olunabilir, Okuyucularımın o müsaadesiyle sözlerimi telhis edeyim; Tanzimatın yüzüncü yıl dönümü için şimdiden yanlar neşretmek aceleye kapılmak. tr. Lâkin İstanbulun Türkler tara - fından zaptı gününün 14 sene sonra idrâk edilecek olan beş yüzüncü yıl dönümünü kutlamıya bugünden ha - zırlanmak lâzımdır. Tâ ki zamanin . da yapılacak ihtifal, mevzuun tarihi 7e medeni azametİyle mütenasip ola. bilsin!.. dilmişitir. Inönü kampına Istanbul - dan 250 talebe iştirak edecektir. İnö- mü kampında 200 e yakın plânör var. dir. Ankara kampında tahminen 100 plânör ve 50 tayyare vardır. Bütün kamplara iştirak edecek talebe mik- tarı bini mütecavizdir. Dört Aylık İnşaat Son dört ay zarfında İstanbulda 85 apartman, 72 ev, 16 dükkân yapıl. mıştır, Boğaziçinde Plâj Açılıyor Şirketi Hayriye tarafından Anadö- luhisarında yaptırılmakta olan büyük plâj ve plâj gazinosunun inşaatı ta- mamen bitmiştir. Şimdi bazt ulak noksanlarin ikmalile uğraşılmakta » dır. Gazino, buğün dahi işliyebilecek haldedir. Şirket! Hayriye 30 hazira- ns yetişemediği takdirde 1 temmuz- da plâj ve gazinonun açılma töreni- ni yapacaktır. Törenin çok ihtişamlı ve çok eğlenceli olması için şimdiden tertibat alınmaktadır. TAN Mecidiyeköyünün Belediye muhasebecisi Muh- tar, Belediyeler Bankasından alınacak 5 milyon istikraza ait mukavelenameyi vali ve bele - diye reisi namına imza etmek Jüzere dün akşam Ankaraya git- miştir. Belediye bu 5 milyon li- radan iki bucuk milyonunu bu sene, mütebakisini de 940 sene- si zarfında alacaktır. Dolmabahçe stadının maketi Dolmabahçe stadının plânını ya - pan İtalyan mimarı Viyeti Violi sa. hanin genişliğine göre (o hazırladığı yeni maket taslağını dün belediyeye getirerek Vali ve Belediye Reisi Lüt. fi Kırdara göstermiştir. Yeni maket 16 bin kişiyi istiap edebilecek bü - yüklükte yapılacaktır. İtalyan mi. marı iki ay sonra yeni maketle şeh. rimize dönmek üzere bugün İtalya, ya gidecektir. Mecidiyeköylinde imara başlanıyor Belediye İmar o Müdürlüğü, son zamanlarda İstanbulun bir sayfiyesi mahiyetini alan o Mecidiyeköyünün imarı için de bir plân hazırlamış ve hattâ bu plânm sureti tatbiki etra - fında bir müteahhitle de (anlaşmış bulunmaktadır. Plina nazaran kö - yün önünden geçen asfalt cadde ge. nişliği kırk metreye iblâğ edilecek - tir. Şimdiye kadar tramvay deposu. nun Üst tarafındaki dutluğun hiza - sında kalan tramvay şebekesi, cad - denin genişletilmesinden sonrü likör fabrikasının önüne kadar uzatılacak. tir, Caddenin etrafında yapılacak in. Şat, villâ tarzında, bahçe içinde, en çok. iki kattan ibaret olacaktır. Sr, beam inşaat yapılan srsaların o mül meselesi de halledilecektir. Bu arazi, üzerinde inşaat yapan şahıslara tem. lik edilecektir. Yeni plânla köyün içinden geçen yollar da tanzim edilecek ve kanali. zasyon tesisatı da ikmal edilecektir. Lâleli trotuvarları da yapılacak Lâleli ile Aksaray karakolu sra- sında yapılmakla olan refüjlerin tan #imine devam edilmektedir Refüj - lerin tanzimi sırasında caddenin yan trotuvarlarıyle Aksaray karakolu » nun önündeki cadde kısmının geniş. letilmesi işi de ikmal (edilecektir. Yan trotuvarların yaptırılması için bu sahadaki ev sahiplerine de müra. caat edilecektir. Burada apartıman HABERLER İmar Faaliyeti Hızlandı dilecektir. Bu köprü ile kasaba ara. sındaki saha park olarak imar edile. cektir. Yeşillik sahanın bir tarafında da nümune bahçeleri kurulacak, ka. sabada amele mahallesi, çiftçi ma» hallesi, ayrı ayrı semtlerde olacaktır. Kapalı çarşı tâmir olunacak Kapalıçarşı esnafı, Misırçarşısı - nin belediye tarafından istimlâk edil. mesi üzerine buradaki esnaftan bir kısmının da Kapalıçarşıya gelecek » lerini ve bu itibarla çarşının daha bü yük bir ehemmiyet kazanacağını gö- zönünde bulundurarak buranın esas. : bir şekilde tamir! için bir istida ile belediyeye müracaat etmeğe karar vermişlerdir. Esasen belediye, çarşınm imarı 1. gin bir plân hazırlamış bulunmakta dir Bu plâna göre çarşının imarı iki yüz bin liraya mal olacaktır. Çarşı esnafı evvelce bu masrafa iştirak et. mek istemedikleri için bu plânın tat. biki mümkün olamamıştı. Halbuki esnaf Şimdi bu masrafa iştirak teme. yi kabul etmiştir. Çarşının imarı si. rasında buradaki sokaklar da asfalt olarak inşa edilecektir. Büyükadada su tesisatı yapılıyor ve ev sahiplerinden bir kısmı beledi. İyeye müracaat ederek Şişli ile Har İbiye arasında olduğu gibi buradeki İtrotuvarların da kendileri tarafın - dân yapılacağını ve belediyenin bu hususta bir plân hazırlamasını söy « lemişlerdir. Bu müracaat Üzerine bu. günlerde Eminönü Halkevinde, bu sahadaki apartıman ve ev sahipleri. nin İştirakiyle bir toplantı. yapıla caktır, Silivrin'n imar plânı da hazırlandı İ Mimar Sabri tarafından yapılan Silivriye ait imar plânı ikmal edil - miştir, Kasabanın ortasmdan geçen Avrupa asfalt yolu, imar plâniyle! Büyükadada yapılmakta olan su tesisatına devam edilmektedir. Tepe. de Kazoğlu deposunun yanında ye. niden bir depo yapmak üzere burada bir kısım arazinin istimlâk edilmesi zarureti hasıl olmuştur. Tesisat ve inşaat bir buçuk aya kadar ikmal 6. dilecektir. 15 ağustostan (itibaren 23-6-939 İmarı İçin Bir Müteahhitle Anlaşıldı, Kapalıçarşı Tamir Edilecek, Lâleli Yolu da Halkın Yardımiyle Yapılacak, Büyükadada su tevzlatı yapılabile » cektir, Cihangirle Topkapı arasında otobüs işliyecek Cihangirle Topkapı arasında işle- yecek olan otobüslerin fenni muaye. neleri dün yapılmıştır. Bu hatta iş - lemek isteyen otobüscüler, muhtelif fiyatlar vermişlerdir. Bu fiyatlar bu. gün belediye dalmi encümeninde tet. kik edilecektir En fazla konforlu ve en ucuz bir târife teklif eden otobüs. lerin işlemelerine müsaade edilecek. tir, Yaz münasebetiyle, Taksim - Bü. yükdere hattında işleyen otobüslere yeniden 6 otobüs ilâve edilmesine be lediyece karar verilmiştir. Mühendisler arasında değişiklik Belediye şubeleri baş mühendis ve mühendisleri arasında genişte - beddülât yapılmıştır. Bu arada Fatih şubesi baş mühendisi Şevket Adalar şubesi başmühendisliğine, Üsküdar şubesi başmühendisi Salt Eyüp şu » besi başmühendisliğine, Eyüp şubesi başmühendisi Fatih şubesi başmü » hendisliğine, Üsküdar belediye şu - besi mühendislerinden Nezihi Beşik. taş şubesine, Fatih şubesinden İrfan Beykoz şubesine, Beykoz şubesinden mühendis Halil-Fatih şubesine, Bü » yükdere şubesinden Remzi Fetih şu. besine, Fatih şubesinden Şeref Üs. küdar şubesine, Beşikt. mişlerdir. ——— m ——ma a Belediyede Mayer Vİ 4-0. Mükelleflerden tahsil ettiği parâ İ- le beraber tagayyüp eden Kadıköy belediye tahsil şubesi tahsildarı Ne. cip dün yakalanmıştır. Necip ver- diği Mfadede, mükelleflerden tahsil et- tiği 500 lira kadar parayı düşürdüğü. nü ve bu yüzden şubeye uğrayamadı- Binı beyan etmiştir. Bu memur hak- kında tahkikata başlanmıştır. Dün de Şişli belediye tahsil ve tahakkuk şubesi tahsildarlarından Rüştünün, mükelleflerden tahsil et. tiği parayı alarak tagayyüp ettiği an- laşılmıştır. Tagayyüp eden tahsilda- tin yanında 400 lira bulunduğu tese bit edilmiştir. 1 Tahsil ve tahakkuk şubelerinde bi- ribirihi takip eden bu gibi alim ler üzerine belediye muhasebe mü. dürlüğü şubelerde geniş ve esâslı tah kiklere başlamıştır. ———— Kara Motörlerinin Muayenesi Motörlü kara nakil vasıtalarından motosikletlerin, eği itibaren fen. ıyenelerine başlanmıştır. Mua- plan Sultanahmette ve Kadıköyde yapılmaktadır. Halkevlerinde Düğün Vali ve Belediye Reisi Lâtfi Kır- 'dar, Halkevlerinde ve parti binaların. da yapılacak düğün, ziyafet ve aile * Şirketi Hayriyenin Boğaziçi V3-T genişletilerek yirmi metreye iblâgi toplantılarının men'i israfat kanunu- purlarında her sene tatbik ettiği yaz tarifesine bu sene 1 temmuzda baş- lanacaktır. edilecektir. Mimar Sinan tara.|nun şümulü dairesine girmediğini ve lan Si sü, | buralarda bu gibi toplantıların yapı” fından yapılmış olan Silivri köprüsü, ların y tarihi kiymetine binaen muhafaza e. /labileceğini alâkudarlara bildirmiştir. S — Güzel Sanatlar Akademisi resim şubesinden mezunum, orta mektep mezunu sayılır mıyım? C — Sayılırsınız. . $ — Tanklarda mazgal delik SORUNUZ, CEVAP VERELİM * S — Göriceli Koço kimdir? C — Göriceli Koço değil Koç veya Koçidir. İsmi Mustafadır. Mustafa Koçi bey 17 inci asır or - talarında Dördüncü Muratla Deli meclislerinde bulunmuştur. 1631 tarihinde devlet işlerinde ıslahat i. çin bir lâyiha kaleme almış ve Dör düncü Murada vermiştir. Bu lâyi . ha ile de edebiyat tarihimize gir - miştir. Nesri zamanına göre sade, düzgün ve kuvvetlidir. CEVAP S —Yugoslavya Balkan paktm. dan ayrıldı mı? C — Hayır, Şimdilik böyle bir Üniversiteliler ayı Alp dağlarına bir fetkik seyahati yapacak olan Fen fakültesi asistan ve talebelerinden bir kafile profesör Hâmit Pamir ve O. Parejvo idare- sinde elli kişilik bir grup halinde dün sabah saat sekiz buçukta otobüsler. le Avrupaya hareket etmişlerdir. Ka- file yolları üzerindeki üniversitelerle temas edecektir, peak Beykoz Arpacı Çiftliği Hususi İdarenin üzerinde mülkiyet iddin ettiği Beykozda Arpacı çitliği arazisi hakkındaki tetkikat ikmal e- dilmiştir. Hususi muhasebe bu iddi- a$ını İsbat etmek için bir tapu sene. di gösteremediğinden çiftlik arazisi- nin de, bu civarda bulunan Hünkâr ormanı ve Abraham paşa korusile be raber devlet namına tahdidi takarrur etmiştir. 51 " İlimizi Temizlik müdürlüğü Belediye temizlik baş müdürlüğü. nün kaldırılarak bu şubenin bir mü- dür tarafından idare edilmek üzere faaliyetine devam etmesine karar ve- lerinden içeriye düşman mermisi İbrahim zâmanlarında © yaşamış, girmemek için bir çare bulduğumu Türk ordusunda hizmetleri görül. zannediyorum, ihtira böratmı al. müş bir kumandandır. Pek genç - mak İçin nereye müracaat edeyim. ken Göriceden İstanbula gelmiş, C — Mintaka Sanayi Müdür - Enderuna girmiş, Dördüncü Mu - lüğüne müracaat ediniz. radın muharebelerinde ve hususi ihtimal de mevcut görülmüyor. İ. Mustafa Koçl, beyin kardeği alya ve Almanyanın Yagoslavyö- Hürrem bey Rusyada tavattün et. ik üçin miştir, Sülülesi son zamanlara ka. Y! Bâlkan paktından ayırmak içir dar prens Koçi bey ailesi diye ya, sarfettikleri gayretler boşa gitmiş şarlarmış. tir, rilmiştir. Evlenenler R Kânumusaniden mart nihayetin& kadar İstanbul vilâyetinde 1777 çift evlennüşlerdir. TAKVİM ve HAVA 23 Haziran 1939 CUMA Gün: 39 Hizir: 49 Rumi: 1885 Haziran: 10 1215 1944 20 Sima ay Arabi: 1808 Cem, evvel 6 Güneş: 4.29 — Öğle: İxindi 16.16 — Akşam: Yatnı: 21.40 — İmelik: Hava Vaziyeti Yeşilköy Meteoröloji istasyonundan a- İman malümata göre, hava yurdun Ege Bölgesinde açık, Akdeniz kıyıları ve Co- nubu Şarki Anadolu Bölgelerinde bu- Tatlu, diğer bölgelerde çok bulutlu ve pek mevzi yağışı geçmiş, rüzgörler Trakya, Körneli, Ege ve Karadeniz kıyıları böl- &elerinde Şimali, diğer bölgelerde Garbi İstikimetten orta küvvelte etmiştir. Dün İstanbulda hava kapalı ve ete Yağışlı geçmiş, rüzgir Şimali Garbiden saniyede 1 — 3 metre hazla ezmiştir. Se- at 14 te hava tazyiki 1007/1 milibar idi. Sühunet en yüksek 28,4 va en düşük 167 santigrat olarak kaydedilmiştir.