23 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23-6-939 (BUGÜNJ Türkiye - Mısır İ Mükürebatinda Yeni Bir Merhale Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Y eni Türkiyenin başarılarını ye- rin mümessillerine ya. kından göstermeyi istihdaf eden ve bu hedefi tahakkuk ettiren dolgun bir programın muvaffakryetle tatbi. firlerimiz, derin bir haz ve Koşmut - luk içinde hükümet tanımıyan bir memleket değildir. Fakat Türki. yede Cümhuriyetin ilânı ile başlayan kalkınma ve yükselme hareketinin şümulü, yakından görülmedikçe an- laşılacak ve kavranacak bir mahiyet. te olmadığı için muhterem misafir lerimizin memleketimizi ziyaret et - meleri ve Türk inkılâbmın bütün Türkiye halkını kucaklamış olduğu - nu görmeleri, iki memleket namına çok hayırlı olmuştur. Yazılan şeyleri okumanın insanları aydınlattığı şüp. he götürmez. Fakat yazılan şeylerin hakikati ne derece ifade ettiğini göz. Te görerek anlamanın tesiri hambaş. kadır. Benim intıbaıa göre muhterem misafirlerimiz üzerinde hasıl olan te. sir de bu mahiyettedir ve misafirle. rimiz gördükleri Türkiyeyi, bildikle. ri Türkiyeden daha çok ileri, daha çok sağlam yapılı, daha çok büyük başarılara namzet görmüşlerdir. İki memleket halkı arasındaki © şuurlu kardeşliği tebarliz ettiren ve her yer de bütün hararet ve samimiyetle kendini gösteren manzaralar, bu zi- yarete, uzun bir ayrılıktan sonra bu. luşan ve kucaklaşan iki öz kardeşin duyacağı sevinç ve heyecanı vermiş. tir, Araları bu kadar iyi, gaye ve he. defleri bir, anlayış ve görüşleri bir, menfaatleri bir olan iki memleket -asında, her sahada iş beraberliği yapmaları kadar tabii Son ziyaretin de bu zemini hazir. lamış olduğuna ve Türk - Mısır kar. deşliği ve beraberliği üzerinde yeni bir sulh eserinin temelini attığına i nanabiliriz , Gerek Türkiye, gerek Mısır, bü » yük bir inşa devri yaşamakta olan i- ki memlekettir, Biz memleketimizi sınayileştirerek bütün verimlerinden istifade etmek ve halkımızı refaha kavuşturmak isi i Mısırda ayni işi başarmak için ça. işiyor. Biz Türk milletinin o maddi ve manevi bünyesini sağlamlamak ve çelikleştirmek, Türk milletinin me - deniyet ve insanlık âlemindeki fesini tam mânasiyle ifasını temin e. decek her vasıtayı tamamlamak için gayret ediyoruz. özami Mısır da ayni yolun yolcusudur, Biz dünya sulhünü korumak için, kolumuzun kuvvetiyle, © kafamızın | bütün uyanıklığı ile ve ruhumuzun | bütün enerjisiyle her tehlikeye karşı koymak için her fedakârlığı göze al. | mış bulunuyoruz, Mısırlıların de bu vadide hattı hareketi takip ettil yoruz. Hulâsa iki milletin dahili faali - yetleri ve harici siyasetleri ayni he - deflere müteveecihtir ve ikisi de her şeyden evvel ve önce tecavüze di mandırlar. A Bi inşa siyasetine henüz başlamış ol. maları, bizim bir çok hususlarda on- lara tekaddüm etmiş olmaı Fakat, bu va; i, geciktirmeğe değil, bel ki beraberliği hızlandırmağa / sebep! ayni lerini görü. nızdaki fark, Mısırlıların ye.| bir şey tasav.! Mihverciler Jbnissuudu Eide Etmeğe Uğraşıyorlar Londra, 22 (Hususi) — gün önce Her Hitler tarafından ka. bul olunan Suudi Arabistan murah- hası Salih Elhud'un ziyareti Alr ve Italyan gazeteleri tari büyük bir ehe: an Dün Pragda Çek Kahramanları İçin İhtifal Yapıldı Prag, 22 (A.A) — 1621 de Habsburglar tarafından idam edilen 28 Çek asilzadesinin idam edilmesinin yıldönümü | münasebetile bugün Çekler bir | ihtifal yapmışlardır. Bu çek a- silzadeleri Beyazdağ mağlâbi yetinden sonra idam olunmuş lardı. Bu sabah belediye dairesi ö- nünde bu 26 asilzadenin leri yanılı ve siyah bir haçla işa- ret edili bulunan tasın önünde halk birikmiştir. Almanlar haç- hı salip taşıyan bir kordela ile bağlı büyük bir çelenk getirip taşın üzerine koymuşlardır. AL manlar çekildikten sonra Çek- | ler gelip taşıp üstüne çiçekler atmışlar ve bu suretle Alman- ların koydukları çelenkleri de örtmüşlerdir. isim- İngiltere Polonyaya Silâhlanma İçin Para Verecek Londra, 22 (AA) — Nevs Crro- nicle gazetesi, İngiltere hükümetinin Polonyanın yeniden silâhlanması 1. çin lâzım olan parayı temin elmek maksadile Varşova hükümetine ikra- zalta bulunmak tasavvurunda oldu- ğunu haber vermektedir. Bu istikraz, Polonya hükümetinin |$ ingiltereden harp malzemesi ve ip. tidai maddeler satın almasına medar “| olacuktur. Bu İstikraza ait teferruat, hali zırda Londrada bulunmakta olan ve Albay Koc'un riyaseti altında bulu- nan Polonya heyeti tarafından müza. kere edilmektedir. Bir kaç! sil #amamile şahsi mahi- yette olduğunu anlatmıştı, Bu gün, bu gâzeteler tarafından yapılan neş- ata göre Kral Tbnissuut, İngiltere. iyaretinin #lyasi münase- i keseceğine dair bir ültimatom iğini bildirmektedir. Hakikatte İ iki taraf arasında böyle bir hâdisâ de İ vukü bulmamıştır. Filistin hâdiselerile alâkadar bir nokta, Yahudi tethişçilerin fadliyeti i hakkinda kati malümat alınmasıdır. İ Filistinin içinde veya dışında bulu- pan gizli bir radyo İstasyonu Yahu. İdilerin tethiş faaliyeti hakkında ma- lümat veriyor ve bunları öğüne öğü- anlatiyor. Bugün Hayfa civarmda bir Ameri. kalı öldürülmüş ve Filistinin muhte- Wf yerlerinde buna benzer hâdiseler vuku bulmuştur. Dün Akşamki Kamyon Kazası Bir Kadın Öldü, İki Yaralı Var Dün akşam Perapalasın arkasın- dan geçen Mezarlık sokağında bir kamyon kazası olmuş ve Elbis Tüşçi- yan İsminde ve 60 yaşlarında bir ka- din ölmüş, Salih İsminde 25 yaşla- rindâ bir posta müvezzizi ile Osman inde bir işçi ağir yaralanmışlar. Yaramlar-sseyoğlu Kaldırılmışlardır. hastanesi iş ni kanun Yurtsuz Yahadi çocukları, içinden bir türlü çıkamadıkları vapurun lumboz deliğinden bakıyorlar Yahudiler Prag, 22 (A.A.) — Bohemya ve Moravya Yahudileri hakkındaki lâyihası, Yahudilerin ve Yahudi müesseselerinin hususi bir mezuniyet almaksızın arazi, Iktısadi müesseseler, her nevi aksiyonlar ve esham satın almalarını ve arazi veya müesseseleri kiralamalarını menet- mektedir. Hususi mezuniyetler, protektör ta- rafmdan verilir. Yi ler, 31 tem. muzdan evvel bütün altın, plâtin, gü- müş eşyalarilekaymetter taşları hak- kında beyanname vermek mecburi. yetindedirler. ye. İL MAMA yemiştir. Almanya bu hafta Bulgaristana, Türkiyeye ol- duğu gibi geniş bir sanayi kredisi açacaktır. Bul- gar Maliye Nazırı, anlaşmayı imza etmek üzere Berline gitmiştir. * Moskovadan verilen bir habere göre, Ispanyada har. betmiş olan bir İtalyan tayyareci grupu, Japon hava kuvvetle, dır. Bu tayyareci grupu bir e iltihak etmek üzere Tokyoya varmışlar. Japon harp gemisile ve Şanghay yelile Hankow'a gitmiştir. * Fransa hükümeti, İngiltereye Tien - Sin hâdise. sinde mutavassıt rol oynamayı teklif etmiştir. Bu teklife göre Fransanın Tien - Sin konsolosu ma- halli Japon makamlarile doğrudan doğruya mü- Macar Başvekili Kont Teleki : #Macaristandaki Nazistler Para Alıyorlar, Dedi Peşte, 22 (Hususi) — Bugün Macar Başvekili Kont Teleki beyahatta bulunarak Macaristan dahilindeki Nazist- lerin hariçten para alarak memleket içindeki faaliyetlerini dirdiklerini anlatmış, buna mukabil Macar Nazi leri lideri, Viyanadan para getirtmek için bir takım müza- kereler yaptıklarını, fakat bu paranın katiyen yabancı pa- z 8| 3 uz” İngiltereyi muştur, Bohemya ve iMoravyada zulüm görüyor Uç büyük baba ve annesi Yahudi n ve yahut iki büyük nesi Yahudi olup kendi dinine mensup olan her şahıs, Yahu- di addolunur. Bir müessese, bir Yahudiye alt olduğu takdirde o müessese Yahudi telâkki edilir. Bir şirketin azasından bir çoğu Yahudi ise o müessese Ya hudi sddolunur. kanunu, derhal meri- k olan bu kanun hılâfına vâki hareketlere tatbik olu. nacaktır. Yahudiler ordudan çıkarılıyor Bratislava, 22 (A.A.) — Sanomach Slovakya ordusunun muzur un, İdan temizleneceğini bildirmektedir. Bütün Yahudiler ve eski düşünce- lerinden vazgeçmiyen bütün unsur- lar ordudan çıkarılacaktır. B yerine öğretmenler getirilecekti öğretmenler yaz tatilinde hususi kurs lara tâbi tutulacaklardır. urlar. Londraya Döndüler Londra, 22 (Hususi) —.Kral ve kraliçe bugün Londraya dönmüşler ve parlâk merasimle karşılanmışlar. dır. Başvekil Chamberisin mecliste bir nutuk söyliyerek kralın Kanada ve Amerikayı ziyaretle memlekete ! yaptığı hizmetlerden bahsetmiştir. rahatsız etmesinden memnun ol- İngilterede bulunan Polonya askeri heyetile cereyan e. den müzakerelerde, bir harp vukuunda Polonyaya ne. reden asker gönderilebileceği tetkik edilmektedir. Alman tarikile gönderilemez. Baltık denizinde bulunan Giinya limanı kullanılamaz. Bunun için Akdeniz tari. kile Romanya ve Rusya limanlarına sevkiyat yapıla! leceği düşünülmüştür. * Almanva sonbahara doğru demokrasilere 6 maddelik kat'i bir talenmame verecektir. Bu talenler şunlardır: Panziz Almanyaya İlhak edilecektir. İns Here Orta Avrıma ve Balkanlardaki ve İktisadi bütün alâkal siyasi mı kesecek ve huraları ELEK Dere, Maslak, Musluk, İbrik B. FELEK S mayız. Her şeyin sulusu makbuldür. « insanın müstesna » Bayılırım gümrah sulara. Gül, güldür akan bir dere, bir şelâle, bir çağlayana, Ne güzel şeydir, ne serüzad, gür bir unsurdur. Onun kendine mahsus, şiiri, ka - nunları ve şüphesiz kuvveti vardır. Ateş söndürmekten, susuz kan - dırmağa; değirmen çevirmeklen © - lektrik çıkarmıya kadar her işe ya. rayan su haşmetlidir, azametlidir ve kudretlidir. Arzın dörtte üçünü kaplamış ol. ması da gösterir ki tabiati ganidir, engindir ve geniştir. Suyu severim. Yalniz sicakta de. #il. Her zaman severim. Lükin dere gibi gümrah, çağlayan gibi huruşan ve hür suları severim. Neyliyeyim toprak künkler için - den hüzün gibi için için akıp gelen Maslak suyunu, Limon görmliş zur « ğzı gibi şuursuz ve şuursuz a. Yazan: u hayattır, ne Hele kulağını bükünce sesi kesi - len musluğu nereye koyayım? O ne mütevazıdan da aşağı şeydir. Vaktile bize edebiyat okuturlarken hayide #iirler için misal olarak: “Eşki. çeşmim bir küçük musluk gibi durmaz akar" Mısramı göstermişlerdi. Gözya - ştnın bir mânası, bir ifadesi ve hüzün . İbabında yüksek bir gradosu hattâ İsade hüzün bakımından değil, beliğ his ifadelerinde önemli rolü ve değe. ri vardır. Onu bir küçük © musluğa benzetmek okadar münasebetsizlik tasavvur edilemez. Onun için müna sebetsiz nâzımlar içinde bu msra İher zaman hatır nişanım kalmıştır. Tuhafr şudur ki; sızan musluğa bozuk derler, Musluğun makbulü su. Yu tutanıdır. İnsanın © makbulü sır saklayanı olduğu gibi. Nasrettin Hoca bir gün kırdan ge. çerken yolu bir pinara uğramış. Şu içmek için eğilince görmüş ki pınarın ağımda ağaçtan bir tıkaç var. Uğraş. mış ve tıkacı çıkarmış, çıkarmasıyle beraber (horrr!) diye su fışkırmiş ve hocayı ıslatmış. Rahmetli bir nükte. an adamdı. Sırası gelince © sözünü , |saklamazdı. — Tevekkeli senin ağzına bu tı « İkacı vurmamışlar. Böyle delidolu a- kanın âkibeti budur. Demiş. Musluk, insanların suya vurduk. İları dereceli bir tıkaçtan başka ne. İdir ki? Ve bütün bu su bahsinde sine tahammül edemediğim şey, ib - riktir, Taharet inden tutun da gü. müş çay ibriğine kadar, Bunun ka. dar herkese ve herkesin türlü türlü İkeyfine ve taharetine hizmet eden müptezel şey görmedim. Dere istediği gibi, istediği yere a- kar. Maslak gösterilen yolda fakat istediği gibi akar, Musluk açılırsa a- kar, kapanırsa durur. Lâkin ayni ye. re akar. Her istenen yere değil Ya ibriği ne yapalım? Kulpundan tutup götürdüğünüz her yerde her o şeyin üstüne dökülür. Şunun elini, bunun ayağını temizler ve her temizleyişle kendi temiz muhtevasını kirletip dö. | ker. Bu fedakârlığa ve döktüğü bü tün âbruya göre hani bir itibar da görse ya! Yine ibriktir, yine İbrik! MI İzmirde 6 Yaşında Bir yaşındaki kızı Perihanın İ Mehmet adında bir genç tarafından İsezma tecavüz edildiğini ve bu yüz- den hastaneye kaldırılan Perihanın ğ etmiştir. Mehmet Almanvanın tabii hayat sahası olarak kabul edi. lecektir , — Cebelitarık İspanyaya verilecektir. — Cibuti'de İtalvayva serbest liman verilerektir, Süveyş kanalının kontrol sekli değietirilerektir, Almanyaya müstemlekeleri iade edilecektir. Alman erkânıharbiyesi bu talepleri kabul ettirebilmek için şu tedbirleri almağa karar vermi 1 — Temmuz sonuna kadar yarım seferberlik ikmal edilmiş olacaktır, 2 — Garptaki Zigfrid hattı tamamlanacaktır, 3 — Alman kıtaları Moravya ve Slovakyada tahşit edi. lecektir, 4 — Polonya hududundaki tahkimat teşkil eder. 3 zakereye memur edilecektir. * General Frankonun daveti üzerine bu hafta Tspanyaya bir Alman askeri heyeti gidecektir, Bu heyet, İspanyol ordusunu Alman ordusu tarzında organize edecektir, General Franko, son zamanda kral tarafdarlarının kuyvetlenmesinden endişeye düşmüştür. * Berlinden gelen resmi haberlere göre Japonya Tien - Sin'i işgal edeceğini üç hafta evvel Alman- yaya bildirmiştir. Hütler bu plânı ne tasvip, ne de reddetmiştir. Fakat Nazi mahafili Japonyanın nın ziyaretini Türkiye - Mısır mina. | sebetlerinde yeni bir devre açacak bir hâdise saymak çok doğru olur. Bu hâdisenin hayırlı verimlerini em- niyetle bekleyebilir, m İngiliz Hava Filosu Müfettişliği Londra, 22 (A.A) — Hava filosu için bir umumi müfettişlik ihdas o- lunmuştur. Bu vazifeye Hava Mi şali Charles Burnett tayin edilmi Çanakkale Halkevinde Dikiş Kursu Çanakkale (TAN) — Halkevinde allı aydanberi devam eden biçki, di. kiş ve elişi kursları iyi neticeler vermektedir. Bu kurslara devam eden seksen beyanın yaptıkları eserlerden mü. rekkep bir sergi açılmak üzeredir. rilecektir.