29 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Po Vadileri Yazan : M. Turhan TAN ün çıkan güzetelerde şöyle bir fıkra var: “Alman kara ordusu umumi er - © “kânıharbiye relsi general Haldorun © riyasetindeki bir askeri heyet, İtal © yan ordusunun Po vâdisindeki ma - © nevralarında hazır bulunmak üzere İ İtalyaya gidecektir.” © Bu satırları okurken hatırıma bir zamanlar o vâdide dolaşan Türkler © geldi. Kütüphanemden gelişi güzel | bir tarih kitabı aldım. Mevzun temas © eden şu satırları iktibas ettim; “Türklerin Arnavutlukta Vene » diklileri ağır bir inhizama uğrattık - ları gün üzerinden henüz bir ay geç- “mişti ki bizzat Venedik ecümhuru “Türklerin Kriyol bölgesine indikleri. ni gördü. Arnavutluğa girmeleri hoş görülmeyen Türkler İtalya toprak - larında cirit oynamağa başlamışlar. Mn a “Bu haber üzerine Venedikliler Sütür içinde kalmışlardı. Gerçi biri Gradiskada, biri K nada kurul. yauş olan i tahkem ordugüh ile Akile civarında İzonzo mansabından Gerçe kadar uzayan fasıladız hat ü- zerindeki hendekler Türk istilâsina| © karşı durmak İçin yapılmıştı. Lâkin 1477 birinciteşrin başında Gradiska ordugühında Türklerin gelişinden kenüş haber alınmamış olduğu bal - de onlar, Gerç köprüsünü zaptet - miştiler. Bosna sancak beyi Turhan oğlu Ömer, bu köprü üzerinden bin süvari geçirdi. İkinci bir fırka da mehri yüze yüze geçerek pusuya gir. di. o “Ertesi gün Omer, Venedik gene rali Jeronimo Nuvelloya meydan oku | “du. O da - emri altmdaki askerlerden sıkılarak - muharebeyi kabul etti. İlk müsademede Türkler kaçar gibi göründüler. Nuvellönm oğlu, Os - manlıları takipte ısrar eyledi, bu su.| retle - bir gün evvel hazırlanmış o - lan - pusuya düştü ve kendisiyle re, fakotinde bulunanlar Türk Kılıcın - dan geçti, “Bu vaka bütlin Venedik ordusu mun esİlmesine sebep oldu. Ordu das! ğilarak herkes kaçtı. Baba - oğul iki Nuvello harp meydanında kalmışlar. ” dı. Kendilerini kurtarabilen pek az! kimseler de civardaki kalelere iltica eylediler. Turhan oğlu Ömer bey, sü- varilerini hemen İzonzo İle Tagliya. mento arasındaki ovaya yaydı, Bir * ay bütün bölgeyi titretti. Sonra Tag: Jiyamentoyu geçmek istedi, Türkler, “ bir çok orduları kıyılarında bocala- tan bu meşhur mehri - küçük bir güçlükle karşılaşmadan aştılar. Neh. yin sahilindeki asker çoktan kaçmış bulunuyordu. Türkler de hiç silâh kullanmadan ilerleyip bu nehir ile) Piyav nehri arasını istilâ ediverdi «| ler. Artık İzonzo, Tagliyamento, Pi. yav ve Po vüdilerinde "Türk atları kişniyor, Türk mızrakları parlıyor ve "Türk akıncıları dolaşıyordu. İtalya- nin on beşinci asirda © kara ve deniz kuvvetleri bakımından en Oküvyetli parçası olan Venedik cümhuriyetini idare edenler ve halktan çoğu; Türk. İerin kuvvetli meşalelerle $ik sık yaptıkları şehr - âyini kulelerinin ü. zerinden temaşa ettiler. İşte Alman erkânıharbiye reisi - nin ziyaret edeceği vâdiler bu yer » lerdir. Gecelerin daima gebe bulun- > masına ve siyaset âleminin de sür -| prizlerle dolu olmasına göre yakın 'bir günde ayni vâdilerde Alman or - | Sarıyerde Orman Yangını Dün Karacaahmette İkinci Bir Yangın Çıktı Sarıyer kazasha-bağlı Demircikö- yü civarındaki ormanlarda büyük bir yarıgın çıkmış, on binlerce metre mu. rabbalık bir saha tamamen yanıp kül olmuştur. Yangın saat 14 te çıkmıştır. Ateşin süratle büyüdüğünü görün jandarma kumandanliği Demirci; #keriya ve| Uskumru köylerine pöstalar çikarâ. rak köylüleri yangmı söndürmiye da. | vet etmiştir. Nihayet köylüler, ve o civarda karipta bulunün mektep ta- İlebeleri, piyade ve topçu efrsdınm mları ile ateş altı saat devam et. İtikten sonra saat tam 20 de bastırıl. ! mıştır. Yapılan tahkikata göre, Demirci. köyündenHayati isminde birinin “bos tanında, kahve pişirmek üzere yak. tığı ateş yangının çıkmasına sebebi. yet vermiştir. Yanan orman miktarı henüz tesbit edilememiş olmakla be- raber, bunun 40 -— 50 bin metre murabbamdan öksik olmadığı anla şılmıştır. Hayati yakalanmıştır. * Dün Çengelköyünde E: yeye ait bir bostan içi, dan yangın çıkriştir. Bir kısım ilar yandıktan sonra söndürülmüş | tür. Bundan bir kaç saat sonra da Belediye Reisi Lütfi Kırdarla almıştır. Bu izahattan sonra, AMAR İELA AAA LAAMA EAA SAMİ meselesi hakkında yapıdan etüde dair izahat | Vekâletin, İstanbulun süt işiyle alâkadar ola- tü ile Belediye ve süt| görüşmi İ Muhlis Erkmen vi EE GEAR AAAAN, Nia era e m eya İstanbulun Süt İşi Ziraat Vekili Süt Tesisatı Için Hükümetin Yardımını Bildirdi İstanbulun süt işiyle, Ziraat Vekâleti de ya;! | pan komisyona riyaset #tmiş bulunan Yüksek kından alâkadar olmağa karar vermiştir. Şeh-' | Ziraat Enstitüsü Sütçülük Doçenti Ekrem Rüş- rimizde bulünmakta olan Vekil Muhlis Erk-' men bu maksatla dün Vilâyete giderek Vali ve İktısat Müdürü Saffet Sezenin, Vekâletle temas etmek ve süt raporunun ana hatları hakkında izahat vermek üzere Anka- İraya gitmelerine karar verilmiştir. Ekrem Rüş- İldü ile Saffet Sezen bu maksatla bugünlerde cağını, meydana getirilecek teşekküle de nak. | | Ankaraya gidecekler ve orada Vekâletle temas di yardımda bulunmak suretiyle sermayesine| | ederek kurulacak teşehkülün esaslarını tesbit iştirak etmesi mümkün olduğunu, bu teşekkü-| | edeceklerdir. Bu esaslardan sonra, Belediye, lün, Vekâlete ait orman, mera ve hayvanlar. | | Ziraat Vekâleti ve süt mütehassıslarından mü- dan istifade edebileceğini beyan etmiştir. Bu| | rekkep olmak üzere bir teşekkül meydana ge- konuşma ve temas neticesinde, süt etüdünü ya-| | tirilecektir. EAA YADE EMA EE EE BU ASA MERRY YET Yerli Mallar Sergisi Mekteplilere Bedava Gezdirilecek Dün şehrimizde bulunan bazı me. buslarla eski Ziraat Vekili Faik Kur. doğlu Yerli Mallar sergisini gezmiş. lerdir. Akşam üstü kütleleri Pavyonları doldürmüştur. Şile bezleri için ayrılan pavyonda bu bezlerin bütün çeşitleri beğenil- Karâcaahmet mezarlığında ikinci bir yangın çıkmış ise de bu yalnız me-| zarlığın bir kısım otlarının yanma» | sile bastırılmıştır. Her iki yangının da meçhul bir şahis tarafından ati. lan sigaralardan' ileri geldiğine ihti. | mal ve o ve, tahkikata devam olunmaktadır. * Heybelladadaki yangından sonra, Ağa çamlarının muhafazası için tak. iyesedilen mubafızların da kâfi gek miyeceği anlaşılmış ve daha göniş bir kadro yapılmasına karar verilmiş. tir. Bunun için şehir meclisinden munzam tahsisat istenilecektir. Bu işle beraber yanan yerlerle Adatın ağaçsız kalmış yerlerine yeniden çam dikilmesi temin edilecektir, —e Tramvay ve Elektrik İdaresi Kadrosu Teamvay, Tünel ve Elektrik işlet. meleri, 15 ağustosta fevkalâde bir toplantıya davet edilecek olah şehir | meclisinin tasdikine arzodilmek üze. re idare memurin ve müstâhdeminl. ne ait olmak üzere muvakkat bir kadro hazırlamıştır. Bu kadro kânü- nusaniye kadar, tecrübe mahiyetin. de olmak üzere, tatbik edilecektir. I. darenin esas kadrosu ancak kânunu. senide hazırlanacaktır. Bu kadro s1- rasında, idare ile müstahdemin ara. sındaki idari, mali ve hukuki esaslar İda yeniden tesbit edilerek zmukave. İleye bağlanacaktır. Amelenin müşte. ki bulunduğu noktalar da bu esnada İ halledilecekitir, ” dularınm şehr - âyin yapmıcakları. | nı, İtalyanların da » dört yüz altmış iki yıl evvel olduğu gibi yine pencere ardından, perde arkasından o şebr Ââyinleri temaşaya o dalmıyacaklarını kim iddia edebilir?,, “Olmaz olmaz deme, olmaz ol xnaz!” * Hi 1 M.A, Eler İmzalı mektup sahibine: Tetkiklerime devam ediyorum. Ki © mi, bu incelemeler, sonunda arzedece, dim. Hürmetler. 3 — Tünelbaşı — Jurnal sokağı — Nu- Mara: 9 — Bay Hulüsi Basmazaz Cavabımı, büyük bir hicap İle sundum. Mürmetler, Akşehirde Dikiş Kursu Akşehir, (TAN) — Halkevinde, bir ay devam etmek üzere, kadınla ğ Ta mahsus parasiz bir dikiş ve nakiş İ kursu açılmıştır. C — Galatasaray futbol takı mındaki Güneşli oyuncular kim » lerdir? C — Faruk, Riza, Salâhattin * S — Orta okulun son sınıfın « dan ayrılmıştım, 16 yaşındayım, şimdi tahsilime devam etmek İsti- yorum, memleketimizde hususi Li selere girebilir miyim? C — Orta okul tahsilinize tek. rar devam için İstanbul kültür di. rektörlü sile devamınız mümkündür. Eğer sizin için kabil olursa orta okulu bitirme imtihanlarına giriniz. Bu. nun için nisan ve temmuz ayları üne mütacaat ediniz. Tah. mekte ve satılmaktadır. B. ye ik- tısat müdürlüğü Şilenin bu i bezlerinin taammüm etmesini ko. laylaştırmak maksadile Şilede bir kooperatif kurulmasına karar sermiş. ür. Inhisarlar Vekili Raif Karadeniz Aski gelecek sene sergi aeıleğe tale dirde büyük bir bira pövyonu yapti" rilacağını ve ucuz bira sattirilmasını temin edeceğini söylemiştir. Mektep. kıy lilerin de sergiyi gezmeleri ve yerli! mallarımız hakkında fikirler edinme. leri için haftada iki gün sabahtan öğ- leye kadar sergiye dühuliyesiz gir- meleri kararlaştırılmıştır, Buyünle. rin pazârtesi ve perşembe olarak rılması muvafık görülmüştür. Evvel- ki gün sergiyi on dört bin kişi gez- | Adalılar Suya Kavuşuyorlar Adelıların susuz kalmamalarını te- min maksadile Devlet liman işletme. leri umum müdürlüğü kâr gözetmek. sizin Adalılara Terkos suyu verecek. İtir. Belediyenin Adadaki memurları, Istanbuldan Terkos suyu istiyen A- dalıların bir listesini hazırlıyacaklar. dır, Bu liştede su İstiye İleri su miktarı yazı de liman işletmesinin resmi makbu- #u ile tahsil edilecektir. Liman işlet mesi Adalara taşıyacağı Terkos sö. yunu! belediyeden beğshmukabilin. de alacaktır. Liman isletmeşiriin m tanlları As Ün iskelesine yanaştıktan sonra bel&- diyenin arazözlöri mükise vasitasile tanktan suyu alacak ve hazırlanan Hstelere göre bu suları evlere taksir edeceklerdir. Yapılan tahminlere göre, şimdilik 60 ton su Büyükada ihtiyacına kâfi gelecektir. Talep çoğalırsa Adalara 300 ton su sevkedilecektir. 60 ton suyun Büyükadaya gönde- rilmesi 18 İiraya mal olacaktır. 60 İ miştir, Yeni Gedikli Jandarma Erbaşları Perşembe günü Ankara jandarma okulundan 106 gedikli erbaş diploma almiştir. Okulda mesleki ve * askeri dersler takip ederek yetiştirilen bu gençlere diplomaları bizzat Dahiliye İ Vekili Faik Oztrak târafındin tevdi edilmiştir. Ayni zamanda birinci, i- kinci ve üçü! gelenlere de mükü. fat olarak birer saat vermiştir. Mektep komutanı ve Dahiliye Ve. kili tarafından birer nutuk söylenmiş mezunlara halka sevgi ile müamele etmeleri ve doğruluktan ayrılınama. ları tavsiye edilmiştir. Gedikli erbaş- ar, memleketin muhtelif jandarma Karakollarına komutan olarak tayin edilmişlerdir. mma ke LK İğ İİ ami kinini, amm ton su bedeli de 9 liradır. Bu suretle Ada iskelesine 60 ton terkos suyu, kârsız 27 liraya çıkmış olacaktır. "Adahlar, beher tön süyu evlerinde teslim 40 — 50 kuruş arasında bir fiyata tedârik edebilecekterdir. Hiç bir kür gözetilmeksizin ancak bu fi. yat elde edilebilmektedir. Bir ton su günde 6 — 7 teneke su sarfetmek suretile bir evin bir haf. | talık su ihtiyacını giderınektedir. “Şarki Erdünlü Prens Bursada Bursa, (TAN) — Şarki Erdün mirinin oğlu ve Cürahurreisimizin Fahri Yaveri, Prens Nayif, meşhur süvarilerimizden Saim Polatkan ile beraber şehrimize gelmiştir. Misafir Prens, vilâyeti ve belediyeyi ziyaret etmiştir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM şa içinde Maarif vekâletine nüfus kâ- gıdınızm musaddek bir sureti İle tahsil vesikalarınızı, okula devam simediğiniz senelerde merelerde bulunduğunuzu ve ne işlerle meş" gul olduğunuzu gösterir evrak ile dört fotoğrafınızı bir İstidaya rap- tederek gönderiniz. Bu takdirde arzu ettiğiniz liseye devam edebi - lirsiniz. # S$ — Mardin ortaokulunu İyi derece ile bitirdim, muallim mek. tebine girebilir miyim, şeraiti ne- dir, nereye müracaat etmeliyim ? C' Müslim mektebine gire- bilirsiniz, mektebe girebilmek için Türk olmak, karakterinin düzgün. lüğü okul muallimleri tarafından tasdik edilmiş bulunmak, bedeni ve ruhi sağlamlığı okul doktoru tarafından verlecek rapora uy - gun olmak lâzımdır. Birinci sınıf. lara ortaokulları pek İyi bitiren - ler, ikine! ve üçüncü sınıflara lise. lerin bu sınıfların: iyi derecede bi. tirmiş olanlar girebilirler. Leyli olarak girmek isteyenler bir İsti - daya vesikalarını ekliyerek me - zun oldukları veya hâlen okuduk. ları mektep direktörlüğüne müra. caat ederler. Okul idarösi'mezkür E.| Doğu Vapurunun Muvazene İçin Safraya İhtiyacı Yok Almanyann en büyük vapur inşe. at müessesesi, Yavuz zırhisını ya. pan Blum Ünd Fos tezgâhları me- mulâtı 5800 tonluk Doğu vapurunun muvazenesi bozuk olduğu ve bunun için 750 ton safraya ihtiyüç hissedil. diği hakkımdaki iddia alâkadarlar 19. rafından hayretle karşılanmıştı. ğu vapuru hakkında uydurulan safi ra hikâyesinin doğru olmadığını söy» lemek suretile haberi tekzip etmiştir. Doğu vapurunun tesellümünü ge- ae ll eee lerdir ki, bunların da konfordan baş- ka hiçbir hususatla alâkası yoktur. Bunun için devlet deniz yolları ida. resile Blum Und Fos tezgâhları ara- sında müzakerelere başlanmıştır. Bu müzakerelerin kısa Zamanda netice- İeneceği ve noksanların da derhal ikmal edilerek yen! vapurun nihayet bir aya kadar tesellüm edileceği mu- hakkak görülmektedir. z Tırhan seferlere başlıyor Tecrübe seferleri muvaffakıyetle neticelenen deniz yolları idaresinin Tırhan vapuru hafta-içinde seferlere başlıyacaktır. Mersin hattına tahsis edilen yeni vapur İskonderuna kadar gidecektir. / vw Akdoğanda 2 Ev Yandı Kızılcahamam, (TAN) — Ankara yangın çıkmiş, Râsim ve Mehmet isimli iki köylünün evleri, ahır ve samanlıkları, hiç bir şey kurtarıla. madan yaninıştir. Yangının, her iki evin ailesi tarla. da iken evde kalan çocukların nohut pişirmek üzere yaktıkları âteşten zuhur ettiği anlaşılmıştır. "Yeni Mersin,, 12 Yaşında Mersinde çikan “Yeni Mersin, gazetesi, 12 yaşına basmıştır, Tebrik ederiz. aaa am evrakı Vekâlete gönderir, Doğru - dan doğruya Vekâlete yapılan mü- racastler nazari itibara alınmaz. İmtihanda ayni derecede mu vaffak olanlardan şehit çocukları tarcih edilir. Kabul edilenlerin bir taahhüt senedi vermesi şarttır. Bursa, E - dirne, İstanbul, İzmir ve Konyada kız, Adana, Balıkesir, Edirne, Er « zurum, İstanbul ve Sıvasta da er- keklere mahsus öğretmen okulla. rı vardır. Devlet deriz Yolları idaresi de Do. | , şosesi üzerindeki Akdoğan köyünde | 20.7.9039 İ Tahribatı Bir Nahiyede 17 Ev Tamamen Yıkıldı Darehdtüsh yaziliyor: Kezamiza yağan dolu ve sürekli yağmurlar, pek çok zarara sebep ol. muştur, Darendo « Mulatyaşosesi Üzerinde. ki menfezler tıkanmış, iki ahşap köp İsi yikalmiştır. Maamafih kaymakam, iki gün İçinde bunları tamir ettirmiş ve otomobillerin geçmesine müsait höle getirmiştir. Ayvah nahiyesinde 17 ev tama » meh, 7 ev kismen arp olmüş, bu evlerin bütün 6$yasmı seller götür. müştür. Açıkta kalan köylüler, yaylada bulunanların evlerine yerleştirilmiş, kendilerine kazamız merkezinden yiyecek ve Içecek yetştirilmiştir. Ayvalı, Kaynaca, Ilisuluk köylerin deki hayvan ve mahsul zaylatı yir. mi bin liradan fazla tahmin edilmek. tedir. Balaban nahiyesine bağlı Ye- dıköyde de hasarat ve zayiat mühim. dir. Bostanlar ve harmanlar şu al tında kalmış, altı sığır ve ki yüz yir. İmi koyun seller tarafından boğulup | sürüklenmiştir. Darende kaymakamı, bütün felâ- ket sahasını gezmiş, köylüye âcilen yapılması lânmı gelen yardımı ve bünun şeklini tesbit etmiş, elindeki bütün vesalti seferber etmiştir. Kizilay şubesi de fevkalâde bir Iç. tima akdetmiş, felâketzedeler için u. mumi merkezden yardım istemiştir. Fevkalâde kongre mahiyetinde olan bu içtimada, idare heyetinin geçen seneki faaliyeti de tetkik edilmiş ve anfi Çor, Kızılay.reisi İ İ İ Heye çilmiştir. Ki olmuştur. Yeni Imar Plânları 'Nafın Vekheti, şehir mütehassıs tarafmdan hazırlanmış olan Beşik teştaki Barbaros türbesi ve civarını si plân üzerinde bazı tadilâta lüzur göstermiştir.! Mütehassıs, bu seferk! gelişinde hem bu tadilât üzerinde hem de Taksim - Tünel yolu üzerinde çulışacak ve kati plânını bazırlıya caktır, Bu plânlarla beraber Dolma, bahçe ile Bebeğe kadar olan sahanır plânı da hazırlanarak tasdike gönde rileçektir, As Bir Kadının Cesareti Kızılcahamam, (TAN) — Çeltikçi nahiyesinin “Elveren köyü muhtarı Masanın kizı Emine, dağdan odun ge trmiye giderken, ayni köylü Arif İoğlu Ahmet've kardeşi Zühtü fara. fından kaçırılmıştır. Bunu duyan Eminenin halası ebe kadın, hemen tabancasını almış, fi şekliklerini kuşanmış ve kızı ara. mıya çıkmıştır. Nihayet ormanın kuytu bir köşesinde bunlara rastla. miş, delikanlılar kaçmışlar, ebe ka. dın da Emineyi köye getirmiştir. Bilâhare tutulan Ahmet ve Zühtü adliyeye verilmişlerdir. TAKVİM ve HAVA 29 Temmuz 1939 GUMARTESİ Gör 31 Hizar: 05 Rumt 1985 Temmuz: 16 1209 1930 248 T ine ay Arabi: 1981 Cem, abar; 12 Güneş: 4,83 — Öllez İkindi: 18,17 — Akşam: Yata: 21.23 — İrasiz: Hava Vaziyeti Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan a» nân malümata göre, bava yurdun Kara, deniz kıyılarında çek bulutlu ve mevzi yağışlı, Kocaeli ile Egenin Cenüp kısmı ve Orta Anadoluda eçık, diğer yerlerde bulutlu geçmiş, rüzgürlür Trakya, Ege ve Karadeniz kıyılarında Şims'i, diğer böl- gelerde Garbi istikametten orta, kuvvetle esmiştir. Dün İstanbulda hava acık geçmiş, rüz- gür Şimeli Şarkiden sariiyede 2 — 8 met- re hızla esmiştir. Sant 14 te hava tazyiki 10018 milibar 4d). Sühünet en yüksek 3i,l ve en düşük “1,0 saniigrat olarak kayiledilmiştir.