14 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 eee MER PENCEREMDEN ARE ALİ ana “Roma Tarihi Yazan: M. Tarhan TAN Xx yılına kadar İtalya dağınık ve kar. ma karışık bir vaziyet gösterir. Fran- sa büyük ihtlâlinden alman ilham- lar ve Avusturya imparatorluğuna musallat olan anarşilerden çıkarılan fırsatlarla milli birlik cereyanları u- yandırılmak istenince de yabancıla. rın ve bilhassa Fransızlar yardımı- va «el açmaktan, İtalyanlar asia geri kalmamışlardı. Netekim Avusturya hâkimiyetini İtalyanın böğründen sö. “küp çıkaran Fransızlardır. Eski Ro- © ma sokaklarında yeni Roma çocuk. larının gezmelerini mümkün kılan da Fransızların 1870 de Almanlara yenilmeleridir. Eğer üçüncü Napol yon birinci Vilhelme mağlüp olma. saydı Roma yine eski kalacak ve me- selâ Sinyor Mussolini hiçbir zaman Sezarın, Pompenin dolaştığı sokaklar da nara savuramıyacaktı. © Günlük siyasi hâdiselerin zorile Roma tarihini gözden geçirmek isti. yenler, bu sebepten, yeni Romanın değil, eski Romanın tarihini okumak zorundadırlar. Fakat bu tarih te — vizime müstenit bir sarahat ve delâ- — etle bugünün düne olan benzeyişle. Tini tebarüz ettirebilir. Meselâ yaşa. « dığı devirde çok büyük bir şöhret > zanan “Verresi,, ele alalım ve onun “hal tercümesini tarihten okuyalım: “Werres Sicilya valiliğinde üç yıl kalmıştı. Para İle hüküm veriyord. riyetleri parayla satıyordu. ” cilyalr bir zenginden yüz binlerce| İranktan buşka kafar katar at, sandık — sandık gümüş takımı, balya balya halı gasbetmişti. Bu cesur hirsiz — 2 €ni Romanın “tarihi yoktur. — para vurmak için İcabında — mari) pm kânunusani olduğunu iddiaya kadar varıyordu. © “Şehirlerden biri Verres aleyhin. “de Romaya şiküyette bulundu. Hirsiz Yali o şehrin ileri gelenlerine dayak ii) attırdığı gibi şehirden de ceza olarak dört yüz hin ölçek buğday alâr. Son. o za “Buğday salın alâcağım,, diye Ro: madan otuz yedi milyon Frank“ gez trtti, bu parayı kendine alıkoyarak' | mahküm şehirden aldığı buğdayları Romaya yolladı. “Verres san'at eserlerinden hoşla- Çünkü orta çağ başından 1870) | Bu sene İzmir Fuarı daha ziyade genişlemiş olarak açılacaktır. Yukarı lan İnönü kapısı ile İnşaatı tamamlanmak üzere olan açık hava tiyat daki resimlerde Fuarın veni kuru rosu görülmektedir. Şehrimizde bulunan Münakalât Vekili Ali Çetinkaya istirahat için Büyükdereye gitmiştir. Denizyolları umum müdürü İbra him Kemalin vapurlardaki teftişleri bitmiştir. Umum müdür elde ettiği ktır. Tayfa» yetleri üzerinde esüsl: tet- ifesini ihmal etmi demlere mükâfat veril. mesi keyfiyeti kesbi katiyet etmiştir. Fakat vazifesini ihmal eden tayfalar için de ceza tertip edilecektir. Liman İşletme umum müdürü Ra- uf Manyas, İstanbul ve İskende: limanlarına alt işler üzerinde. vekile izahat verecektir. İskenderun limanı kadrosu hazırlıkları ikmâl ödilmöx üzeredir. Yakında sİkenderun lima- Tuna bir müdür tayin edileeçktir. Kombine biletler Deniz yolları umum müdürlüğü, Münakalât Vekâletinde naldığı emir izerine köprü ile Bost arasında mırdı ve nerede güzel bir eser bulur. sa hemen gasbederdi. Meselâ M | mada Praksitelisin aşk heykelini, Ağ- — rikent kasabasında güzel bir vazoyu, başka bir şehirde Diyana Sanemini alıp evine götürmüştü. Suriye kral- larından biri Romaya götürmek üze. re pek kiymetli bir takım eşya ile Verresin eyaletinden geçerken Ver-| res bu eşyanın hepsini gasbeylemiş. | ti “Verres Roma tacirlerinden o meş- hur bir adamı da hapse koydurmuş- tu, Herif bir yolunu bulup Mesinaya kaçtı. Fakat Verresin adamları fından yakalandı, mükemmel surette döğüldü, sonra çarmıha çekildi. Bir Romalınm döğülmesi ve idama mah. küm edilmesi yasaktı. Tacir de bu yasağa güvenerek “Ben Romalıyım,, diye bar bar bağırmışsa da dinleyen olmamıştı!,, Verres, Romalı karakterini şahsın. | da ve işlerinde belirten tipik bir si. | mandır ve Trahlusgarpta, 12 adada, Habeş elinde Arnavutlukta medeni. yet kuranlarla ayni medeniyeti şim. di Tumusa, Korsikaya, Mısıra, Yeme. ne gölürmek isteyen politikacıların damarlarında Verresin kanı dolaş.! maktadır. l Bütün insanlık tevekkeli sulh cep- hesinin muvaffak olmasa dua et- miyor!., Düzeltmüt Kıf'anın İkinci misrar kom bilet ihdası üzerinde totki. | kâta başlamıştır. Bu ta beledi- | ya ve Kadıköy tramvay şirketi ile te- | hu Ziraat Vekili | Moskovaya Gidiyor | Moskovada açilan büyük zirsât ser gisini memleketimizden de bir he- yet ziyaret edecektir. Heyet, Ziraat Vekili Muhlis Erkmenin riyasetinde parti umumi idare heyeti azasından | Sinop mebusu Cevdet Kerim İncede. yı, Kütahya mebusu muharrir Ertem ve muarrir Suat Dervişten mürekkeptir. — —-e Nevyork Sergisindeki Eski Eserlerimiz Getirildi Nevyork sergisine gönderilen eski eserlerimiz İstanbula getirilmişti. Bun lar ait oldukları müzelere teslim e. dilmişlerdir. Eserlerimiz eski yı rinde teşhir edileceklerdir. SUAL S — Almanyada üç sıf bir ticaret mektebinden mezun olan bir talebe İstanbuldaki Yüksek Ticaret mektebine devam edebilir mi? Kabul şartları nelerdir. C — Yüksek Ticaret mektebi. ne girmek için, liselerden, yüksek bir okuldan mezun olmak, yüksek İ , Hicret etlim Halebüşşehi Olacaktır, Affımı dilâyerek aya üzeltirim, MT Leylei Regaip çarşamba gü Ağustosun on altını nü Recep ayının birine müsadif olduğundan ertesi perşembe gü. nü akşamı euma gecesi) Leylei Regaip olduğu ilân olunur. İstanbul Müftüsü P, Ülgener bir okul veya üniversite müdavimi bulunmak icap eder. : Ticaret lisesi derecesinde olan ecnebi ticaret mekteplerinin me- zunlarile yabancı yüksek okul ve üniversite müdavimleri Yüksek İk tisat mektebine girmek istedikleri takdirde ayrıca Türkçeden bir im. tihana tabi tutulurlar, . S — Askeri lisenin 8 inci sınıfın. YolcuyaKolaylık Vapur Güvertelerinde İkinci mevki yeri olacak maslar yapılacaktır. Kombine bilet- ler daha ziyade yazın halkın sayfi- yelere ucuzca gidip gelmesini temin maksadile vücude getirilecektir. Bu sene mevsim ge verilecek"kararın gelecek yaz tatbi, kine başlanması da ihtimal dahilin. de görülüyor. Ğ İkinci mevki yolculara kolaylık Vapurlarda ikinci mevki biletle se- yahat eden yolcular deniz havasın. dan istifade edememekte, alt kât sa- lonlarda oturmıya mecbur edilmek» tedir. Kışın güvertenin baş kısmı i- kinci mevki yolculara ayrıldığı halde yazın ot minder konarak” üst katın tamamen birinci yolculara tahsis e- dilmektedir, Ee Yazın dâ güvertenin baş Kısmının ikinci mevki bilet alan'yolculara tah sisl evvelce tamim edildiği halde bu cihete riayet edilmediği görülmüş. tür. Bunun üzerine tekrar bir ta gününden iti. ınla ikin- edilmesi baş cix a tahsis Bir Kamyon Devrildi, Bir Kadın Öldü Konya, (TAN) — Şolör Konyalı Talibin idaresindeki üzüm yüklü kam yon Kızılkaya - Habiller köyü civa. rındaki'bir virajda devrilmiş, kam- yonda bulünan Hadimin aşağı Esen- ler köyünden Kalaycı Yasanın karısı Şerife ile Mersin” jandarmalarından Müuhârrem kamyonun altında kalmış- tir. Şerife ezilerek derhal ölmüş, Mu harrem de ağır surette yaralanmış» tır. Müddeiumumilik vakaya el &oy- muştur. Yeni Metelikler Darphane idaresi yeni bronz on paralıkların pullarını hazır. lamaktadır. Baranın kalıpları da ha. zırlandığı İçin yakında basılmasına başlanacaktır. çmekte olduğundan ! basılacak | Bir Adam Kardeşini Öldürdü Konya, (Tan Muhabirinden)— Kürdoğlu köyünden Şeyhe ile küçük kardeşi Hasan arasında bir..tarlanın bölüşmesi yüzün. den çıkan kavgada Hasan ta. banca ile kardeşi Şeyhoyu ağır surette yaralamiş, eline geçir. diği bir demirle de karnını de. şerek öldürmüştür. Cinayet aletlerile birlikte ya: kalanan suçlu adliyeye veril. iHava Bozdu, Karadenizde Firtina Var İkt gündenberi hava serin! detini-arttırmış, öğleden sonra halif- lemiştir. İki gün evvel 36 dereceye kadar yükselen hararet dün sabah 20 dere- ceye düşmüştür. Dün hiç kimse gez- miye gidememiş, plâjler. yazlık lence yerleri böş kalmıştır. Buna pr kabil bir çok kimseler sinemaya git. mişlerdir. Karadenizde Fırtına Havaların serinlemesile beraber, Karadenizde fırtına başlamıştır. Fır- tına evvelki gece sabaha karşı şid- detlenmiş, dün hafiflemiş, dün öak- şam üzeri tekrar şiddetini arttırmış- tır. Küçük meşakip Karadenize üçt, lamıyarak havanm sükünet bulması. na intizaren Boğaz ağzında demirle. mişlerdir. 33 Leh Talebesi Geldi 33 kişiden mürekkep bir Lehli ta. lebe grupu Polonyadan şehrimize gel İ miş, Galatasaray lisesine misafir e- dilmiştir. On gün kadar şehrimizde kalacak golan: talebeler şehrin muh- telif yerlerini gezeveklerdir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM da ikmali tahsilde iken ahvali sih- hiyem dolayısile mektepten ihraç edildim, Tam yedi sene 4 aydanbe. ri Bankalar bareminin tabi bulun. duğu bir fabrikada veznedar ola- rak çalışmaktayım. Halen almakta olduğum maaş bürüt 85 liradır. Son Bankalar baremine göre derecem kaçıncı olabilir ve maaşım kaç lira olur. C— Sizin, tahsil derecenize göre 13 üncü derece üzerinden ücret al. manız icap ederdi. Fakat Banka ve devlet müesseseleri bareminin bir maddesine göre dereceleri tesbit e- dileceklerin almaları icap eden üc ret, halen almakta oldukları ücret miktarından fazla ise almakla ol- dukları ücretleri muhafaza ederler ve bu ücretler mezkür kanunun de rece ve maddeleri gösteren 2 inci maddesindeki aylık ve derecelerin. den birine tetabuk ediyorsa o de- receye, etmiyorsa buna en yakinına şimdi aldıkları ücretle dahil olmuş sayılırlar. . S — Yüksek mühendis mekte. bine girmek şartları nedi C — Yüksek mühendis mekte. bine talebe kayıt muamelesine ey- lülün birinde başlanıt ve 25 inde nihayet verilir, Mektep parasızdır. Tahsil müddeti altı senedir. Lise. yi ikmal edenler kabul olunur. Ya. til olarak girmek isteyenlerin sa. yısı çok.olursa, matematik, kimya, fizik ve Türkçeden bir müsabaka Yeni İlk Ilk Mektep Önümüzdeki ders senesi içinde 304 Şilede, 12 si Silivride, 7 si Çatalcada 3 ü Bakirköyde, 2 si Sacıyerde, 1 i Beyoğlunda, 8 i Yalovada, 1 i Kartal. du, 5 i Beykozda olmak üzere İsfan- bul kazalarına bağlı köylerde yeni. den 69 ilk mektep binası yaptırıla. caktır. Köy kanunu mücibinee köy mektepleri köylüler tarafından ya. pılacağından hususi muhasebe büt. çesince yalnız,bu mekteplere ait dam ların yaptırılması için köylere kâfi İtfaiye Mektebi Genişletiliyor İtfaiye mektebi bu sene bir teşrini evvelde tedrişata başlayacaktır, - Ye. ri devre tedrisatı, şimdiye kadar ya- | pılan tedrisattan büsbülün farklı o- Jucaktır. Müfredat programina yeni dersler ilâve edilmiştir. Mektebin yeni talebe kadrosu da bu sene art. ye Vekâleti bugün, yet ve belediyelere göndereceği bir tamimle itfaiye mek. tebine devsm etmek Üzere” talebe göndermelerini bildirecektir. Mek. tebin tedris heyetinde bu setle deği- şiklikler olacak ve yeni elemanlar a- Yınacaktır. Yeni İtfaiye Vasıtaları İtfaiye levazımatını takviye etmek inaksadile belediyece siparişine karar verilen dört pompalı kamyon, iki pompalı arazöz ve iki de motopomp 2,800 liraya Rozenhaur müessesesi» ve inle ediler. Mubköelere Köz zarfında teslim edecektir riciyeVekilimiz, Yunan Hariciye Müsteşarını Kabul Etti Evvelki gün Pireden şehrimize ge- len Yunan Hariciye müsteşarı Mav-| ridi, dün Perapalas otelinde Hârlei. | ye Vekili Şükrü Saracoğlu tarafın. | dan kabul edilmiştir. Kambiyo ve Takas Müdürlükleri Kambiyo müdürü Salihin Takas şirketi müdürlüğüne tayin edilmesi üzerine kambiyo işlerini vekâleten Ekrem görmektedir. Yeni kambiyo müdüsü henüz tayin edilmemiştir. Takas şirketi müşterek müdürlüğü. re tayin edilen Cümhuriyet Merkez Bankası müdür muavini Kâmil Kıb- İsslı Ankaraya gitmiştir. Kâmilin ye- İrine kimin tayin edileceği henüz bel. li değildir. Japon Tacirleri Geldi Balkan memleketlerinde seyahate | İçikan Japon tacirlerinden mürekkep İbir heyet dün sabahki ekspresle şeh- rimize gelmiştir. Japon tacirleri bir| müddet şehrimizde kalarak piyasada temaslarda bulunacak, ihracat eşy İmizin vaziyetini tetkik edeceklerdir. imtihanı yapılır, Yatılı olarak ka- bul edilen talebe o sene sınıfı geç. mediği takdirde parasız yatılı hak. kını kaybeder. Ve bunlardan baş. ku mektebe girecek talebenin, Türkiye vatandaşı olması, bulaşı- cı bir hastalığı bulunmaması bir veli göstermesi'de lâzımdır. . $ — Bu sene Adapazarı orta oku lu birinci smıfr iyi derece ile geç- tim, parasız yatili mekteplere gir. mek arzusunduyım. Orta okulu ik. mal eden bir talebe hangi Yatılı ve yatısız okullara gider. Ç — 1 Ağustes tarihli gazete- mizin dördüncü sayfasında bu hu. susta kâfi derecede malümat dır. Okuyunuz. / Mensucatın Gümr Okullar Istanbulda Bu Sene 69 Yapılacak wiklarda yardım tahsisati konulacak tır. Bunun İçin de bu seneki bütçede kâfi miktarda tahsisat bulunmakta- dir. Mekteplerini bitiren köylere ma- arif idaresince derhal birer muallim tayin edilecektir, Ayrıca şehir içinde yapılacak olan 11 ilk mektebin yerleri maarif ida- resince tesbit edilmiş ve bu mektep. lere ait inşaat ta 580 bin liraya mü. teahhide ihale edilmiştir. Suni Pamuklu ugu Hariçten getirilen suni pamuk karışık mensucat eşyasının gümrük- lerde badema cezalı vergiye tâbi tu- tulması hakkındaki kararın tatbiki. he başlanmıştır. Bazı kimseler, şim. diye kadar tahakkuk etmiş, fakat he. nüz tahsili cihetine gidilmemiş olan cezaların bü: kararla atfedileceğini Zannetmişlerse de bu cihetin hakikat “imadığı; kararın şimdiden sonra ge- tirtilecek eşyaya ait olduğu anlaşıl- maştar, Bundan bö ceza alınmıyacağına göre pek yakında suni pamuklu men- suçat eşyası fiyatlarında bir miktar ucuzluk beklenmesi icap etmektedir. Şimdiye kadar ödenen cezaların da tacirlerin ceplerinden değil, halkın kesesinden çıktığı gözönünde tutula. rak manifaturacıların mensucat eş. yasında eden tenzilâtı yapmala. yı zartiri görülmektedir. Bu tenzilât Ta eşyasını pahalıya tedarik edecek, mukabil bir kaç'tacir kâr etmiş olacaktır. Alâkadar makamların bu cihetle yakından alâkadar olacakları ve suni pamuklularda yözde 10 nisbetinde bir ucuzluk temin edileceği söylen- mektedir, erer iri Konyada Yeni Demir Madenleri Bulundu Konya (TAN) — Eski su işleri bü- rosu jeoloji servisi türafından Bey. şehir ve Karaburunda keşfedilen linyit ile Fele ve Kıyaktaki demir madenlerini tetkik etmek üzere, Maadin Tetkik ve Arama Enstitüsü mühendislerinden Romberg. Beyşe. hire gitmiştir. Peledeki demir made- ninin çok zengin olduğu anlaşılmak» tadır. Klâkson Çalınmıyacak Şoförlerin ve hususi otomobil ss. inin müracaati üzerine kema yerine klaksona tekrar müsaade ve. rilmesi hakkındaki teklif belediye daimi encümenine verilmiştir, Fakat belediyece yapılan tetkikat (nefice- sinde klaksonun fazla gürülüü yaptı- ğı ve şehrin sükünetini ihlâl ettiği anlaşıldığından teklif tekrar geri a» ımmıştar. ———— a nn ——— —— TAKVİM ve HAVA 14 Ağustos 1939 PAZARTESİ Hizir: 101 Rumt: 1385 Ağustos 1ziR 10.12 213 Güni 31 Cem, ahar: 28 Güreş: 5.09 — Öğle İkindi: 10,09 — Akşom Yatsı: 2085 — İmsâk Havo Vaziveti — Yesiiköy meteoroloji İstaryonundan alı- nan malâmata göre, hava vurdun Trakya, Kocaeli ve Karadeniz kıyıları Je Eçenin ve Orta Anadolunun şimal kısımlarında çok bulutlu ve yer yer yağışlı, Akdniz kı- yıları le Cenup Doğusunda açık. diğer yerlerde bulutlu geçmiş, rüzsürlar cnup bölgelerde cenuptan hafif, diğer yerlerde gimalden yer yer kuvvetlice esmiştir, Dün hava İstanbulda kapak ve yağışlı göçmiş rüzgür simalden saniyede & - B metre hızla esmiştir. Sant 14 te hava taz“ yiki 1012:7 milibar yunet en yüke Li,