14 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

14 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

TEFRİKA No. 5 Sıvasa Vali Oldum İtilâfçılar, Kendilerine Yâr Olacak Adam Bulamadıklarından Mütekaitlere Başvuruyorlardı Sezilen ve vuküundan korkulan âkıbet gerçekleşiyor muydu?.. İz. mirden sonra, söz gelimi, Trabzon ve onun ardından — yine süz ge. li kiler, le yâd Her vatansı hakkak ki, bu susl vardı vatanını o yağmalamayı düşünen. lerden ri herkes, yarının olacağını düşünüp matem tutuyor. du. ne İşte bu sırada ve İzmir faciası yüzünden bütün gönüllerde ıztı - rap kaynaştığı bir esnada şu hs- ber kulaklarda çınladı. — Mustafa Kemal Paşa teşkilât yâpacakmış!.. Bu askeri yakından, fakat vesikası bol ve her Satırı ay- din bir tarih sayfası gibi taniyor. dum. Meşrutiyet İnkilâbından ön. ce onun bir çok methiyelerini din. lemiş, 31 Mart İsyanını takip e den hareket ordusu hamleleri s1- rasında ayni methiyelerin yeni baştan ağızlara düştüğünü görmüş, Trablus Garp ve Balkan Harple- ri cereyan ederken, ondan hây- ranlıklarla bahsedildiğini ve nihayet Anafartalar Kal mısıfatiyle bülün dünyada ünlen- diğini niştim. İstanbul, Bü- yük Harp günlerinde düşmen el ne düşmemesini Mustafa Kemal Paşaya medyundu. Fakat bu zat en büyük devletlerin elele vere. rek, bölüşmek istedikleri ve hatt Izmir yolu İle bölüşmeğe başla dıkları bikes memleketi,. ne gibi teşkilât ile ve ne suretle kurtra- bilecekti”? meşhur işitmiş m Samimi olarak söylüyorum: Bu Süsle cevap aramadım, aramak ta isteme Çünkü dimeğımda bambaşka bir ilhartın ışığı pipi dıyordu ve içimde Anadoluya git- mek ihtiyacı yüz göstermiş bulu. nuyordu. Bu ihtiyaç, o müba; hıtta'da vatanın istikbaline ait va. ziteler görmek düşüncesinden dı muş değildi. Böyle bir iddia, bu- gün gülünç görünür. Fakat İstan. buldan uzaklaşmakta hayır görü. yordum ve bunu düşünürken bile vicdanıma bir haz yayıldığını se. Acaba bu düşüncede, bu sezişte ben yalnız mıydım?. Muhakkak ki hayır, Zira o devirde İstanbulda bulunup ta Anadoluya basret çek- miyen - sütü bozuk olanlar müs- tesna . tek bir Türkün bulunmadı- ğına emin idim. Ne çare ki oraya gitmek, sadece nâhoş yüzlerden, seslerden uzak kalmak demekti. Yoksa Anadoluda oturmakla va- tan kurtarılmış olmazdı ve mu- kadder görünen felâketlör vatan- sever olanları orada da bulabilir- di. Buna rağmen bir yolunu bulup İstanbuldan savuşmayı emel edin- miştim, gece ve gündüz bu mevzu üzerinde kafa patlatıyordum. Ni. hayet İttihat ve Terakki erkânın- dan biri bana fikir kılavuzluğu yaptı, emelime ermek yolunu gös- terdi. Bu zat şöyle diyordu: — Devlet ideresini şimdi elle- rinde tutanlar kendilerine yâr o- lacak sekiz on ehliyetli insan dahi bulamıyacak bir mevkidedirler. Bütün valileri, mutasarrıfları, na- hiye müdürlerini bir çırpıda değiş. tirmek isterler. Ordu kumanda heyeti üzerinde de derece derece ayni değişikliği yapmayı düşünür. Jer. Lâkin ellerinde adam yoktur. Onun için mütekaitlere başvura- caklardır. Halbuki yaşını başım almış. dinlenmeğe hak kazanmış ve dinlenmek zevkini de tatmış o- “Jan mütekaitler a askeri, © mülki, meli, adli bütün bir devlet © kadrosunu dolduracak elemanlar © bulmak imkânsızdır. Onun için sadrâzam da, yoldaşları da hayret içindedir, belki de fütura düşmüş- lerdir. Onlars, münasip suretlerle kendinizden ( bahsettirebilirseniz mutlaka yperamınıza mall olur, bir vilâyete vali tayin olunursunuz. Harbin et dağdağalı günlerinde Kastamonu valiliğinden infisal et- tirilmiş, bir müddet açıkta bırakıl. mış bulunmaklığımın böyle bir teşebbüsü kolaylaştıracağını da it- thatçı dostum ilâve ediyordu. Fa- kat cemiyetin namzedi olarak me- bus seçilmiş bir adama hürriyet ve itilâf fırkasının itimat gösterece- ğini ben bir türlü umamiyordum. O Sebeple dostumun öğütlerinde umumi bir kıymet görmedim, İs- tanbuldan uzaklaşmak ihtiyacını İçimde besliye besliye bir tesadü. fün lâtfunu beklemeğe koyuldum. İttihatçı dostum, fikrinde ısrar etmeği seven kimselerdendi. Ken- di mülâhazalarında benim isabet görmediğimi anlayınca sözden işe geçti, bir zamanlar İttihat ve Te- rakki klüplerinde alkışçılar kâh- yalığı yapan, yani fırkanın her ha- reketini slkışlayanların başında bulunan ve şimdi - zamanında ha. trlanmış bir hısımlık yardımile - hürriyet ve itİlâf umumi merke. zinde hatırlıca yer alın Zeynelâbi- din efendinin abdestlerden sonra eline peşkir tutan bir zatı ele aldı ve onun ağzile beni, hizmetinden istifade olunur, tecrübeli bir ida. re adamı olarak fırka liderlerine tanıttı, Artık beni arayan arayana. Sadrâzam müstesna olmak üzere büt'in nazırlar, umumi merkezde- ki liderler selâm üstüne selâm, tiram üstüne ihtiram yolliyarak <kendilerile ..teşriki mesai,, etmek» liğimi rica ediyorlardı, İttihatçı döstum, meğer yerden göğe kadar haklı imiş ve rüyalarında buğday ambarı görmek suretile boş mide- lerini tatmin edip dururken ansı- zın devlet idaresini ellerine alan bu devletliler gerçekten gaflet nümüneleri imiş. Fakat bize düşen bu gafletten istifade etmek, me. ramımızı yürütmek idi, İşte Sivas vilâyeti valiliğine bu suretle tayin olundum, İl : Hazi- ran : 335 tarihinde de Sivasa u- lasarak ise basladım!.. (Devamı var) . Devlet Denizyolları İşletme . . © Umum Müdürlüğü İlânları - — Vapurların Hâftalık Hareket Tarifesi 14 Ağustostan 21 Ağustosa kadar muhtelif hatlara kalkacak vapurların isimleri, kalkış gün ve saatleri ve kalkacakları rıhtımlar. Karadeniz hattına 12 de (Karadeniz), Perşembe 12 de (Er zurum), Pazar 16 da (Güneysu). Galata rıh- mından, 18 de (Bursa), Bartın hatt Sal Cumartesi 18 de (An talya). Sirkeci rıhtımından, İzmit hattına Salı 9.30 da (Tayyar), Perşembe 9.30 da TU- gur), Pazar 9.30 da (Tayyar). Tophane rıh- tımindan. Pazartesi Mudanya hattına 13 de ve diğer günler 845'de Irak). Cumartesi ayrıca 13.30 da ve Pözar 20 de (Sus) Salı ve Çarşamba postuları Tophare rıhtımından, diğer postalar Gala. ta rıhtımından. Bandırma hattına Pazartesi, Salı, Çarşamba ve Cuma 8.15 de (Sus) Galata rıhtımından. Ayrıca Çarşamba de (Antalya) Cumartesi 20 de (Bursa). Tophane rıhtımından. Not: Salı günleri 8.15 de kalkacak sür'at postası İzmir Fuarının devamı müddetince ilâveten yapılacaktır. Karabiga hattına İmroz hattına Ayvalık hattına Salı ve Cuma 19 da (Seyyar). Tophane tımından. Pazar 9 da (Bartın). Tophane rıhtımından. Çarşamba 15 de (Kemal), Cumartesi 15 de (Saadet). Sirkeci rıhtımından. İzmir Sür'at hattına Not Mersin hattına NOT: Galata Acenteliği Galata Acenteliği “ Sirkeci Acenteliği İstanbuldan 20 Ağustos sür'at postası, İzmir Entern: lunmak istiyenlerin bu merss haftay kalkacak Cumartesi 11 de (Ege) Galata rıbtımınden. Pazar günleri saat 11 de kalkan bu posta İzmir'Fuarı münasebetile bu hafta bir gün evvel kalkacaktır. — Salı 10 da (Etrüsk), Cuma 10 da (Çanakka. ). Sirkeci rıhtımından (6237) Vapur seferleri hakkında her türlü malümat aşağıda tecefon nu- maraları yazılı scentelerden öğrenilir. — Galata riktımı, Limanlar Umum Müdürlüğü binası altında Galata, İstanbul Mıntaka Liman reisliği binası al- tında Sirkeci Yolcu salonu 42362 49133 22740 * * İLÂVE BANDIRMA SÜR'AT POSTASI İzmir Fuarı münasebetile 15 Ağustos tarihinden 26 Eylül tarihi- ne kadar İstanbuldan Salt günleri #âve sür'st postası kaldırılacaktır. 8.15 de Bandırma hattına birer (6238) * * İZMİR SÜR'AT POSTASI Pazar günü kalkması icab eden İzmir önal Fuarının açılış merasiminde bu. ime yetişmelerini mahsus olmak üzere 19 Ağustos Cumaertesi günü saat Jl de teminen yalniz bu (6239) TAN BULMACA Dünkü bulmacamızın halledilmiş şekli 113456759 BUGÜNKÜ BULMACA 1234866 71869 10 a4. yes SOLDAN SAĞA: 1 — Bir ay - Bir gün, 2 — Emreden - Bir belir. — Diken - Devam, Ayının evi » ÇöL Bir harf « Suskun - Bir harf. Şükreden - Mevcut, - Htuhakkar - Sevkeden. 8 — Temeyyü eder - Gürüh. 9 — Bir nota - Bir erkek İsmi « Bir harf, 10 — Su - Derinlik - Bir samir, YUKARDAN ASAĞI: ir kuş » Boşluk. 2 — Ümit eden - Bir içki; 3 — Bir sayı - İçki veren. 3 — Hayâ - Saf, masum, ol değmemiş 5 — Bir harf - Yenilemek - İçilir, 8 — Üstüne oturulur - Eksiksiz. 7 — Dönmüş - Sevkeden, sebebiyet 1“ 8 — Fera - Söz vermek, 9 — İlk harfi değişirse basit mânasına gelir « Ters okunup sonuna bir harf ko- mursn kaça satıldığı mânasına gelir. 10 — Habersiz, ansızın - Dişi değil rı Davet a 48 günle sala tâbi ve'5 eyi #SN da teğmezilerden “devlet memuriyetinde olan- undukları d —a——————— Kadıköy ikinci sulh hukuk hâl liğinden: Kadıköyünde Osmanağa mahal. lesinin Aziziye sokağında eski 51 mükerrer yehi 77 No lu hanede mu- kim iken ölen ve terekesine bâkim- İliğimizce el konulan müteveffiye Fo. İtikamın mezkür evdeki oğlu Vasil ile iştirak halinde mülkiyet olmak üzere İ80 - 120 satılmasma karar verilmiş tir, i — Mezkür evin tamamına ehli İvukuf marifetile 2000 lira kıymet konulmuştur. 2 — Birinci arttırması 26 . 9 - 939 salı günü Saat 9 ilâ 11.30 kadar ya- pılacağı o gün kiymetinin dörtte üçü nü bulmadığı surette en son arttıra- nın taahhüdü Üzerinde baki kalmak şartile ikinci arttırma 11 - 10 - 939 çarşamba günü 9 ilâ 11,30 İcra olu- macaktır. hammenenin yüzde yedi buçuğu nis- 3 — Talip olanların kıymeti mu. betinde pey akçesi ve yahut milli bir bakanın mektubile müracaat etmesi lâzımdır. 4 — Müterakim vergiler yüzde bir kanuni harç satış bedelinden çikarı- lacak rusumu dellaliye 20 senelik ta- viz bedeli ihale pulu intikal masraf. ları müşterisine ait olacaktır. bedeli müzayedeyi yedi gün zarfında mahkeme kasasına tevdi edecektir. Aksi halde ihale fesholunup bundan İmütevellit zarar ve ziyan ondan taz- min ettirilecektir. İ 6 — Müzayede aleni ve herkese açıktır. 7 — İpotek sahibi alacaklılarla di- ğer alâkadarların gayri menkul üz€- rindeki haklarının hususiyle faiz ve masrafa dair olen iddialarını evrakı müsbitelerile 20 gün içinde mahke- memize bildirmeleri lâzımdır. Aksi İhalde hakları tapu sicillerile sâbit ol- madıkça satış bedelinden hariç kala. caklardır. Bü mecburiyet irtifak bak sahiplerine de şamildir. 8 — Talip olanların yuka zılı gün ve saatlerde mahkememizde Yuma a 9 | b ll ln ölünür. kıtada bulunabak piyade (yârmibay) as-| 5 — İhalesi üstüne yapılan zat! 14-8-939 OKUYUCU MEKTUPLARI Biga Belediyesi hakkında yapılan yetleri okuduk ve hepsinin maku ” De istinat ettiğini biz de tas- ılda benim de bir nin Hamdibey mah denilen 100 küsur haneyi Tiliva eden halle halkı süduzluktan Her İnğhap sirasinda azap” içimden âhalleye su iz diyerek propaganda yapılır, bir maz, Mahallelere yılda bir çöp arabası gıkmaz, kaldırımlar sırat rüsüne benzer. Bir tek taş Üzerinden gi lip geçmek mecburldir. 10 bin nüfuslu kas abamızda ihtiyaca kâfi helâ yoktur. Yeni gelen genç © kaymakamımızın bühlari bir yola getireceğini katiyetle ümlü ede- riz. Bu dertlerimize bir çare bulunur diye şikâyetlerimizi arretmek mecburiyetinde Biganın hükümet karşısında dâva vekili İsmail Canakay kâtibi ve Hamdibey mahallesinden Hüseyin oğlu Şaban Bilgin * man suyu kesildi arında Göztepe suyu namile Buraya söyliyeye çi- kanların hemen bepsl bu su için gelirler Bu sene tam halkın istifade edeceği sıra da su birdenbire kesilmiştir. Sebabini tah İ kik etlik, bir zat istida racant ederek suyun kendis tu ve bidema hiç kimseye buradan su 'ermiyeceğini bildirmiş ve iş mahkemeye intikal etmiş, binaenaleyh mahkeme neti. desi k mümkün değitmiş. Mahkemeye müracaat eden zat bu iddi- edemediği takdirde, sırt Göz- ceceğim diy. yfiyeye iscak, Bu nokla tebarüz ettirilmek su ri adar makamların nazarı dik- katini çekmenizi sıygılarımla dilerim, * Sındırgı - Akhisar yolu Sındırgıdan yağılıyor: Burudan Akhisara giden 60 kilometre- k yol, yine bozulmuştur, Her sene bu yol İtesviye edildiği için otomobiller yalnız ya- gin işlemek imkânı bulurlardı. Bu yıl N madığındar geliş gidiş Alakır. Şadipağ 8r2Z mir seymieter tezin ez dilememe tedir. Behkesir ve Bursa vil hin emi kas io eden ve tevakkuf hı vele Halk da bunu candan dilemektedir. * iPostalardaki teahhurdan şikâyet esi günü İsmite gön- derilmek üzere namına Fatih pozthesine n bir mektubu 26 temmuza kadar adım ye meselenin de benin için he yati bir ehemmiyeti olmasından dolayı kadar gelmeğe mecbur oldum .ertubun ne vakit İzmite vara” 22 temmuz ct kaç defadır tekerrür etmektedir. İetinbu- lw 10 kilemetrelik bir mesafede, tren, ö- otemebii gibi bütün medeni vas: la müngkslenin temi #dilebile, böyle bir viliyete de veyahut on günde posta servislerimizin noksanlı, bekl züptielere düşürmektedi; tin muhterem gâzeleniz Vasttasile Posta ve Telgraf Umum Müdürlüğünün dikkat nazarına ulaştırılmasını dilerim, İzmit: Mehmet An İlicay * Usküdar tramvayları Uıküldarda Nuh Züyusunda olüran Bir karilmiz yazıyor: Biz Üsküdarkılar (Üsküdar Halk Tram- ) unvanını taşıdığı halde Üz memmun edemiyen tr gerek servis ve gerek yükesekliğindi arlı- mvaylarımız: iye ücretlerinin e gördüğümüz müşkulâtın leri şunlardır sehrinin iskeleden uzuk; ühradeki birçok mahalle. en mühii pe lesine İnemiyoruz. Meselâ Duv: Bağlarbasına kadar iki kilometreye yal Kısmın hâl askerlik şubesinden binek İsterirse ya Bağlarbaşı © İ yükselmek “demektir. Bir Bigalının Temennileri Duyardib buyuk dikle, «, eğer “Tramvay, mevki ise altı kuruş, değilse dört kuruş verip bin- trmeayı değiştirmek ve tekrar mevki için sekiz bu 1 buçuk kuruş vererek | aya binerek Üsküd ündesirler. Bu semt vise ihtiyacı vardır 2 — Ücretler, yukarda yüksektir, tenzili zaruridir. 3 — Talebe ve amelenin gidip gelme zamanlarında yani sabah “ve akşamları, bir de yağnur ve karlı havalarda eks yetle tercihan mevki ara da fena bir harekettir, müsssesenin kadarlarının nazarı “dikkatine konulması ve düzeltilmesi gole lâzımdır. 1eketlerde olduğu gibi Umumiyetle fakir olan Üsküdar halkı için mevki arabalarına hiç lüzum yoktur. Bunların büsbütün lacaktır. ? » Kınalıya eczane lâzım ikın doğru ser- yazdığım gibi konulur. malında gibi ehemmiyet kesbetmiz bir adada bugün hiçbir eczane bulunma- dır. Binaenaleyh, bir hasfanın vı ni suretle bir kafaya maraz kalan vaar ların da hiçbir taraftan muaveneti tıb- biye görenediklerinden bu güzel adamız bir eczane açılması için lâzım gelen ma- kamatın nazarı dikkatini eelbetmenizi faydalı buldum, M. Tüzemen * Bigalıarın belediyeden istedikleri Burüdü, emsal hatırlarım hüküm sürmektedir. Harar 38 | bulmuştur, Buna diye, çardı kuyularından sı çekilmesini yasak ettiği gibi sokakları da sulamamak- tadır. Birkaç zaman evveline kadar dükkân ve kahvehanelerin önüne sandalye atılma- sı yasak değilken bu sıcaklarda şiddetle yasak edilmesi, büsbütün sıkıntıyı mucip olmuktadır. Herkes sıcaklardan şikâyı «dip durmakta ve Belediyenin ya şehri sulamasını, yahut çarşı kuyularından su GeKTMMENME “üseade etmesin! Letensekle dir, * Akşehir caddeleri sulanmıyor gen “Akşehirden yazılıyor: Evvelce Belediye tarafından günde defa sulanan esdde ve sokaklar bir aydı beri sulanmamaktadır. Bazı sokaklardaki toz tabakası 8 - 9 etreyi bulmuştur. Bin bir mikrop «lan ve ber nakil varıtarı geçerken lut halinde yükselen bu tozları teneffüs eden halkın tıhhatini düşünmek Jizımdır. Akşehirde temiz bir vücut ve temiz bir elbise ile gezmek imkânları ortadan kalir miş gibidir. Belediyeden himmet bekli- yoruz. * Açık muhabere Emekli Yarbay M. Hüenüyet — Mektubunuz ulâkadar makama tevdi edilmiştir. küyet sualinize üstad Turkan “Tan munda vermiştir. Ay- : ak eski (ürkçede ağmak, yani Fakat yaylâda ol“ duğu gibi aylida da Câ) mekân edatı 0- Bu takdirde “aylâ,, “ay, dan ge- vir. Eenebi paraların Türk parı rini soran okuyucumuza: — Bu paraların kıymetleri mütehavvils r, Hergün Tan'ın onuncu sayfasında e- konomi sütünundz çıkan borsa ceğveline bakarsanız her çerit paranın Türk parası de tutarını bulursunuz. Cümhuriyet köyü © köylüsü Imzasiyle mektup yazan okuyuoumuza! — Meklubunuzun neşri İçin sarih ad- ve imannın göndermeniz Jâzımdır. Sarih adres ve ismi ihtiva etwiyan mek- tuplar mazarı dikkate alınmaz. İ İmzasız. wdremiz mektup sual seran okuyucularımıza: — Altında okunaldı imza ve adresi ih- tiva eti plar nazarı dikküte hınmaz ve cevap verilmez. Okuyubuları- miz imzasız ve adressiz mektup yazmak- is beyhüde kültet ve zahmete kadarmış olurlar, cev ile tutam gönderen, Istanbul Sıhhi Mü | Komisyonundan : 1 — Eksiltme 16, da yapılacaktır. 3 — Muvakkat gara 213 lira İsönseler Arttırma ve Eksiltme Haydarpaşa Nümune hastahanesinin 30,000 metre gaz idrofili ile 1900 metre tarlatan bezi açık eksiltmeye konulmuştur. /B/939 çarşamba günü saat 14.45 de Cağıloğlunda Sıhhat ve İçtimai Musvenet müdürlüğü binasında kurulu komisyon- 2 — Muhammen fiyat 2050 liradır. 75 kurutşur. 4 — İstekliler şartnameyi her gün komisyonda görebilirler. 5 — İstekliler cari seneye ait tic; nunda yazılı vesikalar ve bu işe yeter muvakkat garanti makbuz veya banka mektubu ile birlikte belli eün ve sâatte Komisyona metmeleri. aret odası vesikasile 2490 sayılı ka. (5740)