14 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

MN al A MAŞ NM ye ye e 14-58-9319 BUGÜN| Macaristanın | Vaziyeti Yazan: Omer Rıza DOĞRUL u mihver devletlerinin düş.| manlığı dörecesinde dostlu- Funuh da tehlikeli olduğunu göste. | ren bir misal de Macaristanın vazi. yetidir. Macaristan © mihvereilerin dostudür. Macar ricali nice nice de- falar Macaristanın milli emellerini Almanyanın müzahereti | sayesinde tahakkuk ettirmeyi o umduklarmı açıkça söyliyerek mihverin baş de leti olan Almanyaya karşı besledik. leri itimadı göstermişlerdi. Almanyanın Çekoslovak Taşma sırasında Macaristana bir his- se ayırması ise Macarları fevkalâde sevindirmiş, birçok | muhabirler, bu hâdiseyi Macarlarla meskân olan bi tün toprakların Macaristana inde: ne başlangıç saymışlar ve mihvere sarılmayı adeta milli bir vazife san- mışlardı. 1 pay Gel zaman git zaman vaziyet de- Rişti ve mihverin hakiki maksatları bütün açıklığile sırıttı, Çünkü mih- verciler Macaristan kendi emelleri uğrunda kullanmayı onun iç ve dış siyasetine hâkim olarak istedikleri yola sürüklemeyi istihdaf ediyorlar- dı bir taraftan Macnristanın rejimi faşistleşecek, Macaristanda da faşistler hâkim olacak ve bu faşist. ler de Berlin ve Romadan aldıkları emirler dairesinde hareket edecek- lerdi. Fakat iş bu kadarla da kalmı. yacaktı. Çünkü Macaristanın ordu. su da, bütün kaynakları da mihverci- lerin emelleri ve hedefleri uğrunda istismar edilecek, Macaristan o mace- radan maceraya sürüklenecek ve za- hirde hürriyet ve istiklâl sahibi ol- duğu halde, bütün ip uçları başka- larınm ellerinde bulunacak ve bunlar onu istedikleri gibi oynatacaklardı. Mihver dostluğunun bu mahiyette olduğu bes belli idi. Ve hu dostluğun hakiki çehresile bir gün tezahür ede. 228 alen va | Son haberlere bakılırsa, mihverei- ler Danzig tarafında bir şey yapmak. tan ümidi keserek Cenubi Şarki A: Tupa ile meşgul olmak, hiç olmi Avrupanın bu tarafında yeni bir si. nir harbi açmak niyetindedirler, Bu- nun için de evveli Macaristanı ele geçirmek ve onun mu- kadderatına hâkim olmak, sonra bu yoldan daha başka sahaları tehdit etmek plânı takip olunuyor. Gerçi Macar makamatı Almanya tarafından tazyik gördüklerini tek. zip ediyorlar. Fakat bu tekziplerin ifade ettiği bir manâ varsa, e da per. de arkasında bir takım mâhevraların cereyan etti Mihver dostluğunun hâkiki çehre. sini gösteren bu hâdiseler, mihverci. lerin emellerinden ve hedeflerinden şüphe edenleri kat'i bir ibret teşkil eder, Fakat mihvercilerin Şarki Avru. padaki emelleri nasıl akamete uğra. dıysa, Cenubi Şarki Avrupadaki & melleri ve plânları da ayni âkibete mahkümdur. dersi Bir Tren Kazasında 15 Kişi Öldü Bükreş, 13 (A.A) Bir yolcu treni, bir makasçının fena manev. rasi yüzünden yöldan çıkmış ve bu fena kaza neticesinde 15 kişi ölmüş- tür. 25 de yaralı vardır. ğ İtalyanın Madrit Sefirliği Roma, 13 (A.A) — Resmen bildi. rildiğine göre, İtalyanın Burgos bü- yük elçisi Kont Viola Di Campalto geri çağrılmış ve yerine Ispanyada- | ki askeri İtalyan beyeti reisi bulu. nan; General Cambara tayin o muştur, —a—— Dir Kamyon Dereye Yuvarlandı İzmir, 13 (Tan Muhabirindenp — İzmir belediyesine ait, şoför Rahmi Çeliğin idaresindeki kamyon Işıklar köyündeki köprüden yuvarlanmı Kamyonun ön kısmı kuma sa, mış, arka tekerleklerinden de köp- rüye asılı kalmıştır. Kamyonda ş0- förden başka kimse bulunmadığın- dan nüfusça zayiat olmamıştır. La nn ille, S O ij İyi EA İNGİLİZ KRALI İHTİYAT FİLOYU TEFTİŞ EDİYOR: TAN mürettebatın, Kral önündeki resmigeçidi görülmektedir. Ziraat Veki Karabükte ei Vekil, Ormanları Tetkik Ediyor Safranbolu, 13 (A.A) — Ziraat Vekili Muhlis Erkmen beraberinde orman umum müdürü Fahri, işletne şefi Rıdvan bulunduğu halde Kara- bük orman işletmesini ve ormanları tetkik etmiş ve işletme işleri hak- kında direktifler vermiş Ziraat Vekili bağlarla, mıntakann mevvarıbik islerle. de alâkadar. ol muş Ve buraya Dir m a5 gön” dereceklerini bildirmişlerdir. Almanya, İrlandadan At Alıyor Dublin, 13 (A.A. Almanya, sun zâmânlarda İrlândadan bir çok at satın almıştır. Bu hafta Dublin at- pazarında bir çok Alman satıcı bu. lunrauştur, Alınan atların Alman su- varisi için olduğu sanılmaktadır. Pana Dokuz Bin Sandık İspanyol Malı Larochelle, 13 (A.A) — Monte AL bertia İspanyol vapuru saat 17 de Bilbaoya hareket etmiştir. Bu va- purda, 1937 haziranındâ Bilbâo vi. lâyeti mali müesseseleriyle mahalli idaresinin buraya göndermiş olduğu dokuz bin sandık vardır. Malüm ol. duğu üzere, bu sandıkların geri ia- desi için son zamanlarda mahkeme kararları çıkmıştı. eee) Göbels Venedikte Venedik, 13 (A.A) — Goebbels, dün akşam yemeğinde Prens de Pic- mont'un misafiri olmuştur. ——. * Yuzoslavya bu sene, her val vetle Arnavutluk ve Alman hudutları üzerinde geniş mikyasta mancvrali hazırlık üzerine İtal lar, yapma, lâttaki intizam bozulmuştur. Moskovada müzakere halinde bulunan askeri he- yetler İngiliz ve Rus donanmalarının Karadeniz ve Baltık Denizinde müştereken nasıl çalışacak- larını tesbit etmektedir. Gerek İngiltere ve ge- rek Rusya bir harp vukuunda iki tarafın en ziya- de denizlerde beraber çalışmaları lâzımgeldiğin- de ittifak etmişlerdir. Bu anlaşmaya göre Roman- ya ve Polonyaya yardım için İngiliz donanması- nın Karadenize geçmesine lüzum kalmıyacak, bu vazifeyi Sovyet donanması görecektir, nlar, Arnavutlukta ve Alman- Avusturya bududunda tahşidatı arttırmışlardır. Bu faaliyet Yüşoslavları sinirlendirmeğe' başlamıştır. Almanların Danzig'i siper olarak kullanmak sureti. le Yugoslavyaya hücum etmelerinden korkulmakta- dır. Avusturya'da askeri nakliyat yüzünden münakâ. ROMANYADA ALMAN PROPAGANDASI Almanya Her Cihetten Romanya Üzerine Tesir Yapmak İçin Çalışıyor Fransızca Tan güzetesinin Bük“eş muhabiri “Romanyada Almân pro. pagandası,, başlığı altında yazdığı bir yazıda Alman propagandâsının Romanyadaki çalışma şeklini İzah e. diy Bu yazının'mühim kısımlarını alı: İ yoruz: Almanlarm Romanyadaki prop: ganda vasıtaları tek cepheli değ dir, birkaç kanaldan çalışır. İktısar içtimai ve kültürel sahalardaki fa, tlerile mihvereiler propagandala- rının esasını kurmuşlardır. İktısadi propaganda Markın karşılığı 41.50 ley olarak tesbit olunmuştur. Hiç bir tahavvül mevzuubahis olmadan: tediye bu had üzerinden yapılır. Rumen ithalâtçi- ları, Rumen parasnın marka nazaran tayin edilen âzami haddiriden-istifa. de ederek evvelâ Alman markalarini tercih eder, Bunun gibi bir kaç koldan Rumen piyasalarına işliyen Almanya bu piya sayı ellerine almak için çalışırlar, Bu gün 2500 Alman tüccari dalmi olarak Romanyada çalışmakta ve “Alman mallarile piyasayı doldurmaktadır. Diğer taraftan Alman hükümeti, uzun vadeli satışlardan ve krediler. den de istifade etmektedir, Alman. yadan alınan malların'yüzde 30 - 50 si tediye edildiği takdirde mütebaki inden büyük bir kuv- hazırlanmaktadır. Bu miktarı uzun vadeli bir tediyeye bağ Tsnabiliyor” Çünkü bünkalar ihracat esyasının yüzde 75: bedelini tüdeür- Isra uzun Vadeli avanslarla derhal kavutmaktadırlar. Kilbüyel propaganda Almanyaya tahsile gidön talebeye gösterilen kolaylıklar yüzünden Ru- men talebe hep Almanyayt tercih e- diyor. Alman mekteplerine devam &- den Rumen talebe bir markı 25 leye alabiliyor. Bu fiyatın borsa farkı AL man hükümeti tarafindan veriliyor. Almanların Romanyada açılan ber sergiye zengin bir şekilde İştirakleri de Romanyadaki kredilerini yüksel, tiyor, Alman “propagandasının bu şekil. ! de işlediği bir yerde Fransa vaziyeti uzaktan seyir ile tifa ediyorlar. Halbuki Romanya hü. kümeti memlekette İngiliz ve Fran- sız' sermayesine, Almanlardan daha fazla avantaj temin edebileceğini çök defalar ihsas etmistir. Zaman geçirmeden böyle bir ha- rekete girişmek sulh cephesinin var- lığı bakımından lüzumludur. Aksi takdirde bir gün bütün ne. ticeleri elde edilmiş nihai bir vaziyet karşısında çok gecikmiş olmanın ver. diği çaresizlikle kollarımızı bağlayıp kalmak mukadderdir. rekete geçmemesi olmadığı şeklinde harbi bir müddet hayet vermelerini setine muhaliftirler, lara iştirak. etmemiş muztârip olduğu tahı İngiltere « e| 'Uzakşarktaki Müzakereler İngiliz Sefirine Yeni “Talimat Gönderildi Londra, 13 (A.A) — Yarı resmi bir membadan öğrenildiğine göre, Tokyodaki İngiliz sefirine yeni tali. mat gönderilmiştir. Bu tallmat, he. nen hemen münhasiran Tiençindeki imtiyazlı İngiliz mıntakasında nizam ve asayişin muhafazasına müteallik olen siyasi Tmesele ndadır giliz setirine iktısud müteallik olarak “yenii tölimat veril. miemiştir. Fakat sefirin yapacağı gö. rüşmeler esnasında bu meselelere de telmihde bulunması ihtimal dahilin- dedir. İktisadi meseleler Londra, 13 (A.A.) — Hükümet ile sıkı münasebetleri bulunan mahafil, Japonya hükümetinin nakdi ve ikti sadi meselelerin mahalli inzibat ve | dere meselelerile birlikte ayni za- manda halledilmesine teşebbüs edil- memesi. halinde. yeniden müzakere. lere girişmekten imtina etmekte ol. | duğuna dair haberlerin doğru olup ol madığı hakkında bir güna malümat almış değildir. İngiliz aleyhtarı nümayişler Pekin, 13 (A.A) — Cumartesi gü- nü akşamı Pekinde elli bin ki: iştirak ettiği İngiliz aleyhtarı bir mi. ting yapılmıştır. Bu mitingten son. ra binlerce Çinli ve bin kadar Japon, sokaklarda alay halinde dolüşmiş ve ellerinde İngiliz aleyhtarı cümleler yazılı bayrakar olduğu halde İngiliz büyük elçiliği binası önünde teza- hürlerde bulunmuşlardır. Danzigdeki son hâdiselerden sonra Hitlerin ha- Londrada, henüz harbe hazır telâkki edilmektedir. Hitler Danzigdeki Milletler Cemiyeti murahhasına Dan- zig meselesinin sulhen halli için bir yol bulması. nı rica etmiştir. Bundan da anlaşılıyor ki Hitler daha tehir etmeğe karar ver- miştir. Nitekim matbuata, Polonyaya hücuma ni- emretmiştir. * İtalya'da Faşist Liderleri arasında ikilik başlamıştır. Kumandanlardan bazıları Kont Ciano'nun harici siya- İtalyan orduları kumandanların- dan General Radeğlio, bu yüzden bu defaki manevra. ve Mussolini tarafından da kabul edilmemiştir. Mussolini'nin ilk defa olarak manevra- ları yarıda bırakıp Romaya dönmesi bir çok dediko. dulara sebebiyet vermişti Duçe'nin mide kanserinden in edilmektedir. Bir İşin İçi.. Ve Dışı Yazan: B. FELEK ir işe, hir vaziyete hâkim ola. bilmek için ilk şart onun di- şında kalmayı bilmelidir. Bunun olmalı ki; doktorlar kendilerini ve ailelerini tedavi et- mezler. Hükimler de kendilerinin ve ailelerinin davalarına bakmaktan menedilmişlerdi: : Bir âmir maiyetine çocuğunu ve yakınını alamaz. Ateş hattına giden kumandan, kumandayı kaybeder di- ye bir askeri kaide vardır ki; hep bu sözü teyit eder. Mer hangi bir meselede doğru dü. rüst bir karar vermek ve işi idare etmek İstiyorsanız, © işin içine ka. rışmayınız. Bir kavgada döğüşe karışan, tara- feynden biri veya kendi hesabına hiddetlenen polisten o kargaşalıkta hayır beklenmez. Bir futbol maçında tarafeyden bir güreş müsabakasında güreşçilerden birini tutan veya sadece seven has kem, o müsabakayı idare edemez. Müşteriler arasına karışan kaptan- lar, gemi sevkedemez, Onun için “Kaptanla görüşmek yasaktır, diye levhalar asarlar, Bir maslahatın iyi idare edilmedi. ğini görürseniz, derhal bu noktaya bakınız: Yüzde doksan beş idaresiz- Biğin, işin üstüne çıkılamamaktan doğduğunu görürsünüz. Bu nasil vermek kolaydır. İşte böyle benim gibi eline kalemi alır, İkâğidin üzerine dökersiniz. Gece mü- rettip ustaları bu yazıyı dizerler, erlesi günü de gazetede çıkar, Lâkin tatbik etmesi “© kadar kolay değil Onun içindir ki; çok defa bir işi hal ve fasletmek, bir maslahatı ida- re, ve bir müşkülü izale etmeğe me. mür edilmiş olanlar, kalahlığa karış. mış görünürler, çok defa mevcudi- yetlerini hissettiremezler, Idareciler, hakemler, müdürler ve reisler her nerede olursa olsun, bu vaziyete düşmekten hazer etmelidir. ler. Ve hükmedecekleri şeyin madds- ten ve manen dışında ve fevkinde kalmıya dikkat etmelidirler, Bunun için yegâne yol, infialleri. mizi 'susturmayı, sindirmeyi bilmek. tir. Bu da nefsine hâkim olmakla kabildir, Bir eski darbimesel vardır. Sa- inde elmas kaybolur. Elmas mak için, mamuğa dikkat ister, Sözünü dinletmek, sesini işittir. mek ve vaziyete hâkim olmak İsti. yenlere en canlı nümune meyzindir. Minareye çıkınasa, onu kim alır, kim İsatar, Bir Genç, Bomba > İle Öldü (TAN) — Çanaklı mev. indeki bağda oturan Kozan telgraf bat bakıcısı Abdullahın oğlu İsmail Hakkı bağda bulduğu bir eski el bom bağının patlaması neticesinde parça. lanarak ölmüştür. 17 yaşındaki İsme. il Hakkı bulduğu bambayı yağlamak için kız kardeşinden yağ istemiş ve yağlarken de bomba birdenbire pat- lamıştır. İsmail Hakkı parçalanarak ölmüş, kız kardeşi de muhtelif yer- samana karış. ; —— Midyatın Su İhtiyacı Midyat — Yeni kaymakam Meh- met Ali Durusoy işe başlar başla. İmaz, kasabanın su ihtiyacı ile meş- gul olmıya başlamıştır. Kasabanın belli başlı beledi ihtiyaçlarının da tesbitiyle meşgul olmaktadır. Asa. Yiş bakımından kayda şayan bir sü künet içinde bulunan ve jandarma kumandanı — Rifat İllerin aldığı tedbirler sayesinde huzur içinde ya- şıyan halk, beledi ihtiyaçları da tat. min edildiği ve suya kavuştukları takdirde belli başlı isteklerinde tat. min edilmiş olacaklardır. EM Kazanda Boğuldu Bursa (TAN) — Bedrettin mahal. sinde oturan Eşrefin bir buçuk ya. şındaki çocuğu Yüksel, evinin ay- lusunda oynarken, içi su dolu kaza. na düşmüş ve boğulmuştur. lerinden ağırca yâralanmıştır. k