14 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

14 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

TAN Dünkü at yarışlarında müsabakaları İlüyiüceniiz takip eden seyircilerden bir grup . Beykozlular Dün Veliefendideki İstanbul Yüzme Birincisi Oldular Müsabakalar Çok Sönük Geçti | Cumartesi günü Beşiktaş yüzme havuzunda başlıyan İstan- İ bul yüzme birincilikleri dün nihayetlendi. Ve karşılarında At Yarışları Güzel Oldu Koşularda İyi Dereceler Alındı Yarış ve ıslâh encümeni tarafından tertip edilen - at yarış- larına dün Veliefendi çayırında dvam edildi. Havanın kapalı ehemmiyetli bir rakip olmayan Beykozlular . birinci: günün | ve yağmurlu olmasına rağmen kalabalık geçen haftadan az de- şu dereceler alındı: üstünlüğünü ikinci günde Maalesef dünkü yarışlar, olduğu gibi çok sönük 'geçti ve 100 metre sırtüstü Küçükler: Birinci Beşiktaştan Maruf 1:202, ikinci Beşiktaştan Necati. 100 metre sırtüstü klüp harici: Birinci Fuat, 1.26, ikinci Adnan. 100 metre sırtüstü klüpler; Bi- rinci Beykozdün Saffan 132, (Bu yüzücü rakipsiz olarak yüzdü). 200 metre serbest klüpler; Bi- rihci Beykozdan Bedri 2.58, ikin. ci Beykozdan Artin, üçüncü Be. şiktaştan Tekin 200 metre serbest klüp. harici: Rakipsiz olarak Mahmut 2.28.Lile birinci. 20 0metre serbest klüpler: Ra- kipsiz olarak '35 ile Beykozdan Ali birinel 1500 metre klüp harici: Birin. ci Nezih 28.27.2, ikinci Niko. 200 metre serbest klüpler: Ra- kipsiz olarak ( Beykozdan İsmail 24.44 ile birinci, 4 X 200 bayrak yarışı klüipler: Birinci Beykoz takımı 12,32, ikin. ci Beşiktaş takımı. 4 X 200 bayrak yarışı klüpleri Birinci Beykoz takımı 13.12, ikin. ci Demirspor takımı. Atlamalar: Beykozdan Fahri ra. kipsiz olarak birinci oldu. Dün klüpler (arasında olarak dört yarış yapılmış, Beşiktaş, Bey- koz, Demirsporlu olarak sekiz ki. şi iştirak etmiştir. İstanbul © şampiyonluğu alan Beykozlular da, birinciliği dört yüzücü İle elde etmişler, beş va- rıştanı üçü de rikipsiz olarak ya. pılmıştır. Umumi puvan vaziyeti &lüplerde: Beykoz 130 pavanla İstanbul birincisi, Demirspor 32 puvanla ikinci, Beşiktaş 1ö pu. vanla üçüncü olmuşlardır, Küçüklerde: & Beykozlular 112 puvanla birinci, Beşiktaş 100 pu- vanla ikinci, Demirspor 2 puvan. la üçüncü olmuştur, Beyközluları tebrik ederiz. Yüzme yarışlarından sonra ya- pilan sutopu müsabakalarının fi. halinde, birinci maçta Beykoza 1—8 yenilen o Demirsporlular gelmediği için, Beykozlular hük. men galip sayılarak birinci oldu- lar. gildi, Koşulara tam saat 1516 bağlandı. Bu hafta evvelki haftala Mİ İD Sİ YY YE e SPAM AZ den birçok kimseler bilet almağa vakit bulamadılar. Yüzme müsabakalarından bir görünüş ÜÇ Muhtelit İzmirde Karşılaşacak Ankara; 13 (A. A.) — 1939 İzmir enternasyonal fuarında muhtelif ta. rihlerde yanılacak spor hareketleri şunlardır; Futbol: Ankara, İstanbul ve İzmir muhtelitleri arasında yapılacaktır. Bunun haricinde alâkadarlarca, bir beynelmilel müsabaka yapılması der. Piş edilerek bir Yunan takımı davet edilmişse de gelen cevapta, mevsim dolayısile Yunanistanda futbol faa. liyeti tatil edildiği ve bu münasebet- le takım gönderilemiyeceği bildiril. miştir. Üç şehir muhteliti arasında yapı. lacak maçlar, İzmir Alsancak ste- dinda bir devreli Jik usulü ile içra e- dileçektir. Maç tarihleri 2, 3 ve 4 &y- lüldür, Müsabakalar -ngticesinde bi- rinei çıkacak takıma fuar komitesin. ce büyük bir kupa hediye edilecek. tir. Bu müsabakalara iştirak edetek bölge kafileleri birisi idareci ve on dördü oyuncu olmak “üzere 15 kişi- den ibaret olacaktır. Güreş: Ankara İstanbul ve - İzmir! tâlomları arasında sefbest güreş mü- sabakaları fuar açık tiyatro salonun. da her gün 17,30 da başlayıp 2030 Şampiyona için Ayrılan Bisikletçiler Ankara, 13 (A.A) — Haber aldı ğamıza göre, 8 ilâ 14 eylül günlerinde Bükreşte ilk defa yapılacak olan Bal kan bisiklet şampiyonasına iştirak ettirilecek takım, şu suretle tesbit edilmiştir. Ankaradan: Orhan Suda, Nuri Kuş ve halen Pariste bulunan Talât Tunç- alp. Eskişehirden: Faik, İstanbuldan, Bekir Beret. İzmirden: Bayram, ol. mak üzere altı bisikletçiden ibaret- tir. Ekipimiz, takım halindeki idman. larını tamamlamak üzere 20 ağus- tosta federasyon fahri mütehassısı Cavid' Cav'ın idaresi altında İstan- bulda bulunacaktır. On gün devam edecek olan bu id. manlardan sonra takımımız 2 eylül de Köstence yolu ile Bükreşe hareket edecektir. Pariste bulunan Talât Tunçalp da takima Bükreşte iltihak etmiş olacaktır LE ai Yelken Yarışı Yapılamadı İstanbul su sporları ajanlığı tara- findan tertip'edilen mektepli yarış. larının ikincisi dün Moda koşünda yapılacaktı. Havanin müsâitsizliğin. da bitecektir, Müsabaka tarihleri 26,| 21, 29 ağustos günleridir. den dolayı ajanlık, mahallinde bu 28 ve bu müddet kâli gelmezse) yarışları başka bir güne tehir etmek mecburiyetinde kalmıstır. si meraklı Koşuların hemen ve heyecanlı bir hava ti. Bi sa ikinci ve beşi ümüt edilmedik hayvan. ü kazanmaları bu hay- vanlara bilet alanların yüzlerini güldürdü. Birinci koşu: (Çamlıca koşusu): Dörtve daha yukarı yaştaki yer U Yarı Kan İngiliz at ve kısrakları- na mahsus olup 2400 metre mesafe #i olan bu koşuya beş at iştirak et. ti. Seyircilerden ekserisinin ümit ettiği gibi S. Temelin Mahmuresi Birinci, Şaban Altının Nönasi ikin. ci ve yine 5. Temelin Ceylâm ü. çüncü geldiler. Birinci 410, ikinci 75; üçüncü 25 lira müküfat kazan. İki yaşında yerli Halis Kan İngi- liz erkek ve dişi taylara mahsus olan bu koşuya dört at girdi. Bun. lardan Mart 1 le Sigetvar, Fikret Atlının; Gürsyak, S. Başlargicın; Miste Fikret Atlının Refikası Ba- yan -Nihal nemina- kaydolunmuş- tu. Meraklılardan bir çoğu Sigyet- varla'Gürayağın koşuyu kazana- cağını ümit ediyorlardı. Fakat yi- ne tamamen aksi zuhur etti, Birin. elliği Bayan Nihalin Misi, ikincili. ği Fikret Atlınımn İ Martı, üçüncü. Jüğü de S. Başlangıcın Gürayağı kazandılar. Birinci 300 ikinet 75, üçüncü 25 lira mükâfat aldı, Üçüncü koşu (Satış koşusu/: Dört ve daha yukarı yaştaki Ha- His Kan Arap at ve kısraklarına mahsus olan Du koşuya: dört at iştirak etti. Mesafesi 2100 metre i. di. İhsan Atlının Çetini - birinci, Fehmi Vurâlın Al Dervişi ikinci, Recep-Balkanın Ceylânı üçüncü geldiler. Bu koşuya Ahmet Gelişin Ünlüsü de iştirek etti. Senelerden- beri girdiği koşularda birinciliği olmazsa bile, muhakkak surette İ- kinciliği başkasına vermiyen Ün- lünün bu defa dördüncü gelmesi hayret uyandırdı. Ve koşu biter bitmez büyük bir kalabalık Ünlü- nun etrafini sardılar, Koşuyu niçin kazanamadığı hakkında sahibin- den izahat istiyorlardı, Nihayet hayvanın ayağından rahatsız oldu (Devamı 10 uncuda) İleşmemiş olan Türkiye - İnkişaf E Makaleyi Aynen İngilizce “Economist, mecmu- asmın Londra muhabiri “Türk| ticaret meselesi, başlığı altında! neşrettiği bir Yazıda diyor ki: Türkiyenin en belli başlı devlet- İlerle yaptığı harici ticaret istatistik- leri, onun di meselelerini ây- dınlatmıya kâfidir. Türkiyenin 037 deki ihracatı 137.948.000, 938 deki ihracatı da 144.974.000 Tira tutmuşur Bu iki Osenedeki İfhalği sırasile 114,379,000 ve 149.837.009) Jira idi, İhracatın nereye gittiğine bir göz a. tirısa Almanların Türk piyasasına nasıl hâkim oldukları tavazzuh eder. Son üç seneyi ve buhrana tâkaddüm eden 929 senesi İle inkil senesini nazarı dikkate aldığı. dirde şu netice İle karşılaşırız İhracât 1029 1938 Almanya s2 Çekoslovakya 345 Amerika 1226 İtsiya 16,03 İngiltere 241 Fransa 328 Ithatar 1938 Almanya 13528 45.00 Çekorlovakya 6.03 380 İngiltere 1223 s31 Amerika 8.89 1046 İtaiya 1249 475 Fransa 1041 132 Yani Çekoslovakyanın ilhakından. beri Almanya, Türk itbalât piyasa. Samim yüzde”ellisine hâkimdir. Bu- na mukabil Türkiyenin bugün siya- seten bağlı olduğu İngiltere ve Fran- sa ile olan ticareti mütemadiyen dü- 39 senesine ait olup elde & dilen rakamlar da ayni mahiyette. dir. Nazilerin ticaret metotları'bu va- ziyetin nasıl hasıl olduğunu tavzih eder. Evvelâ Alman müesseselerinin üstün satıcılığını nazari dikkate al mak lâzımdır. Bunlar hânüz sanayi- Türkiyeden iptirlai maddeler alarak mamul maddeler vermektedirler. Diğer. taraftan Al man hükümetinin ihracatçıları Yap- tığı yardım yüzünden bunlar rakip. İerine nisbetle yüzde otuzdan yüzde altmışa kadar tenzilâtlı İ$ Yapmakta ve Türk mallarına dünya piyasasın- dan üstün fiyatlar vermektedir. Bu senenin hazinanında © Aluanyanın Türkiyeye borcu 9,382,000 Türk li. rası idi, | p il ürkler bu vaziyetten meranin değildirler. Almanyanın Türk harici ticaretine nisbetinde olduğu halde Türkiyenin | Alman hesaplarına İştirekinin nis. | beti yüzde 1,67 ile yüzde 281 ava- sındadır. Nazilerin iktısadiyatı, yasiyattan ayrı olsaydı, Türkler bu vaziyete fazla ehemmiyet vermiye- bilirlerdi Ve Vazlyetin temit ettiği iktısadi istikrardan istifade ederler- di, Fakat nazilerin telâkkisine göre, iktısadiyat İle siyasiyat biribirine! bağlı olduğu için Türkiye yeni mah- reçler bularak Almanyaya olan bağ- lığını gevşetmek istemektedir. Bu yüzden Türk . İngiliz ticaret 'm. kârlarım araştırmak lâzım geliyor. Türk ithalât ve ihracatınm ma- hiyeti, İngilterenin Türk harici tica- retinde daha geniş ve daha mühim İbir mevki almasına mâni değildir 937 ve 938 de Türk ihracat madde- lerinin en mühimleri tülün, üzüm, fındık, pamuk: buğday, incir, kröm, ve atpa idi; Bunların içinde tütün. | | boskalarile kıyas edilmiyecek dere- cede mühim bir mevki kazanmakta. dır. Tütün 937 de Türk ihracatının üçte biri, 938 de bü ihracatın dörtte biri derecesinde idi, Türk ithalâtının Jen birinci maddesi, demir, çelik, ma. | kine, pamuk ipliği, yünlü, mahrukat ve madeni yağlardı, İngiltere bütün bunları Türkiyeye verebilecek va. şüy si- 14.8-939 İngiltere e Ticareti Nasıl debilir ? | “Economist, de İntişar Eden Bu Mühim İktibas Ediyoruz ziyettedir. Halbuki 938 de Almanya demir ve çeliğin yüzde ellisini, pa. muk ve yünün üçte birini vermişti. Sebebi, İngilterenin Türk malları al- mamasıdır ve meselenin bütün kökü budur, B ugünkü Türk - İngiliz tcare- ti 936 eylülünde imzalanan kliring mukavelenamesine tâbidir. Bu mukavelename 938 mayısında ta- dil olundu ve İngiliz ithelâtmı kon. tenjana tâbi tuttu. Kliring hesabında kiye (haziran 1938 de) 11,395,000 Türk lirası borçlü olduğu * için hiç bir iş yapılamamaktadır. Sonra 938 de İngiltereye yapılan ihracat yüzde elli derecesinde de düşmüştür. Ay. ni müddet arfında Türkiye, İngik tereden yaptığı satışları iki misline çıkardığı (ve satm sima arzusunu izhar ettiği) için bugünkü çıkmaza Yörılmıştır. İngilterenin Türkiyeye açtığı ve İngiliz ihracatçılarının gizli bir şe. kilde kullandığı) krediler, İngiliz pi- yasası 'Türk mallarına kapalı kaldığı müddetçe, daimi bir hal çaresi teş- kil etmez. Onun için geçen sene Tür- kiyeye açılan 16 milyon sterlinlik kredi umumi ticari vaziyeti ıslah & dememiştir. 10 milyouluk ticeret kredisi Bras. sert'lerle yapılan Karabük çelik 58. naylini ödemek ve Türkiye hüküme 4i tarafından satınalınan demiryolu, tnledan .sihi.ezlek İngiliz.tasisatına att Yakın âtlde daha büyük “bir kredi beklenmektedir. Bü'da büyük sma. yi tesisatı, muvasalanin ıslahı için kullamlacaktır. Fakat Türkiyenin İngiltere İle ticareti U ilerlemiedikçe faiz ve ödeme meselesi de hallolun- muyof. Türkiyenin serbest alış veriş saha» sına birdenbire dönmesi, bahis mev- zuu olamaz. Onun için meselenin hâ- kiki hal çaresi, Türkiyenin İngilte- reye-fazla satış yapmisındadır. Tü. tün ile başlamak son derece isabetli olur. İngilterenin Amerikadan aldığı tütünü © yüzde beş indirerek Türk tütünü alması meseleyi hal için kifayet eder. Bu gibi tedbirleri sim diden almak, Türk iktısadiyatını tak. eye yardım eder. Letonyadan Alıp Satacağımız Mallar Türkiye - Letonya. ticâret anlaş- masına bağlı yeni kontenjan İlstele- ri ilân edilmiştir. Yeni listelere gö. re, Letonyadan memleketimize hay- vani tutkal, yaş deri ve kuru işlen- miş deri, galanit, maden direği, a- ğnç kundura çivisi, kontrplâk, ağaç kibrit çöpü, sellülöz, sargılık kâğıt, matbaa kâğıdı, duvar kâğıdı, mukav. valar, keten iplik, kauçuktan mamul teknik ve sihhi âletler, kauçuk kapları radyo makineleri, soğuk ha- va makine ve cihazları, soğuk hava vagonları, toprak boyalar, madeni boyalar, kazein ithal edileçek ve bil mukabele Letonyaya sünger, zeytin, kuru meyva, narenciye meyvaları, defne yaprağı. darı, susam, kitre, me. yan kökü, afyon, Zeytinyağı, balmu- mu, siyah havyar, şarap, Wkörler, tüs tün. tuz, palamut hulâsası. ham deri, yün ve tiftik, halı, ham pamuk, ken- dir ihraç edilecektir. MEME İ ialilem İnegölde Kitap Sergisi İnegöl (TAN) — Halikevinin ter. «5 ettiği kitap iergisi açılmıştır. Merasimide, muallim Hamdi Uğurlu bir nutuk iradetmiş, kaymakam da halkeyinin verimli çalışmaları ve kitap sergisi hakkında bir kaç söz söylemiştir. Sergide, son bir buçuk yıl için. deki meşriyattan 360 kitap ve 4 mecmua teşhir edilmektedir