15 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

15 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Hitler - Ciano Mülâkatının Mânası Nedir? e (Başı 1 incide) ve kati bir karara varılabilmesi için Bir takım meselelerin halline ihtiyaç vardır. Bu meseleler şunlardır: 1 — Mussolini bir harbe girmi. ye taraftar ve hazır değildir. Danzig meselesinin İtalyayı bir har. be sürüklemesinden endişededir, ve Hitlere bu yüzden harbe girmek is- temediğini bildirmekten de cekinme- ştir, Mussolini, © derece harpten uzak. Taşmıya çalışıyor ki, manevralardan kaçmıştır ve son zamanlarda bütün | vaktini 1942 de açılacak Roma ser. gisinin tamamlanmasına, dahilde bir takım ıslühata hasretmektedir. Binaenaleyh Almanya, kati harekete geçmeden evvel bir kendisini takip edeceğinden emin olmak ihtiyacındadır. Kont Ciano'nun Ribbentrop ve “Hitlerle mülâkatının birinci mevzuu- nu bu meşele teşkil etmiştir. 2 — Almanya yapacağı kati ha- reketle demokrasileri korku. tabilmek için kendisile beraber yürü yecek devletlerin vaziyetlerini kati olarak bilmek ıztırarındadır. İngiliz - Fransız - Sovyet ittifakı tahakkuk etmiş gibidir. Polonyaya Sovyetlerin yardım edeceği artık muhakkak sa. yılabilir. Halbuki Japonyanın, Tuna ve Balkan devletlerinin vaziyeti hâlâ müphemdir ve mihver sulh cephe. sinin çevirme hareketine karşı mu- kabil bir çember kuramamıştır. Su halde her şeyden evvel Japon. yayı mihver cephesine kati olarak al. mak zarureti vardır. Son günlerde| Japonya ile iltifak için cereyan eden müzakereler hâlâ bitmemiştir. Bir se- ne evvel Japonyanın ittifak teklifini bugün de Japonya mih' © e ittifaka girmekte tereridüt etmek- tedir. Çünkü mihver devletlerinin kendisine yapabilecekleri yardımın derecesi hakkında şüphesi vardır. İşte Ciano - Ribbentrop ve Giano - “Hitler mülâkatının ikinci mevzuu bu «olmuştur. 2 Çekoslovakyanın beri mihver devletle ıgayretlerine rağmen Macarist ;geçirememişlerdir, Gerek Macar h Ökimet nabi Horfy, gerek Başv Teleki Nazi düşmanıdırlar Memleket te nazizmin yayılmasına mâni olmak. tadırlar ve Almanya ile ittifaka ya- naşmamaktadırlar. Almanyanın İt #fak için Slovakyanın bir kısmını Macaristana vermesi teklifini zeddetmişlerdir. Halbuki Almanya kati bir harekete | geçtiği gün ya Macarlstanı yanında görmek, ve yahut ordularını muha- İefet görmeden Macar toprakların. dan geçirmek ister, Hitlerin Ciano ile görüştüğü mev. zulardan biri de bu olmuştur. 4 — Yugoslavya ve Bulgaristan demokrasilere sempatik ve bilaraf kalmakta devam ediyorlar. Almanlar Boğazlara inebilmek Için ya bu iki memleketi kazanıp beraber- — lerine alacaklardır, ve yahut bu mem leketlerin topraklarını çiğneyip pe. © çeceklerdir. Her iki hareket te İtal. , yayı şiddetle alâkadar eder, Bu hu- susta tatbiki lâzım gelen son plân, İ- © ki mihver devleti ricatinin konuştuk- Yarı meselelerden biri olmuştur. — Hitlerin Ciano ile konuştu- ; ğu meselelerden biri de İs “ panyanın vaziyetidir. Akdenizde em- Biyetle harbe girebilmek için İspan. yalın kati olarak mihver tarafında bulunması lâzımdır. Malbuki Gene. ral Franko mihver devletlerin? sari- Petik olmakla beraber hâlâ ittifaka "girmemiştir. İspanyanın ittifaka gir- mesi, Japonyanın da mihver deviet- lerile birleşmesini kolaylaştıran kuv. tli bir âmil olacaktır. Binaenaleyh ral Franko ile mutlaka;bir itti. fak akdetmek lâzımdır. * Pe mihver devletlerini meşgül eden ve Almanya fle İtsiya " arasında halli lâzım gelen meselele. “rin bir kısmı bunlardır. “© Bu meseleler hakkında verilen ka. ları henüz bilmiyoruz. Yalnız şu. sı muhakkaktır ki, totaliter dev- İtalyayı | kandırmak, veya İtalya hükümetinin | İ löstirmektir.. Nevs Chronicle de şöyle yazıyor: | (Başı 1 incide) lunacağını gösteren bir vermiş. tir. Fakat İngiliz mahafili gibi Leh mahafili de henüz bu plândan h dar değildir. Doktor Burkhard, Danzige dönmüş ve Danzig senatosu reisi Greiser ile Polonya Umumi Komiseri Şadask- re rehtergadeinde yaptığı görüşmeler hakkında izahat vermis$ir. Bu görüşmelerin mahiyet ve me- ticesi hakkında henüz hiç bir malü- mat elde edilememiştir. İki plândan bahsediliyor ansız gazetelerinden Jurnale gö. re, Danziğ meselesini sulhen hal i. çin Varşovada ve Danzigte tasarla- nan iki plân vardır. Bu plânlardan birin Dan- zig'deki Milletler Cemiyeti otori. tesinin kaldırılması ve yerine müşterek bir Almanya - Polonya idaresinin konulmasını derpiş ey- lemektedir. İkinei plân ise daha teferrünt olup Danziğ toprakları Almanya ve Polonya arasında taksim olu- nacak ve bizzat Danziç şehri ise müşterek Almanya - Polonya ida- resi altına geçecektir. Excelsior gazetesi de şu haberi ve- riyor: “Berlinden geç vakit Londraya se leh bir haberde Berchtesgaden zakereleri hakkında şu izahat gö kiyi kabul etmiş ve kendilerine Be. | ya Hariciye Nazırı Kont Ciano, Dânzig meselesi yüzünden İtalyayı Almanyanın arkasında bir harbe s rüklemek istememiştir. Mussolininin kanaati şudur ki, e. ğer Almanya Danzigi ilhak ederse, İngiltere, Fransa ve Polonya müda. fanya hazır bulunuyorlar. Ciano İn- giltere, Fransa, İtalya, Almanya ve| Polonya arasında besler konferansı akdi ve Danzig meselesinin sulh yo- İu ile hallini Hitlere teklif etmiştir. Hitler İtalyadan, çelik: paktına Ü- tihak etmeleri" için Maceristen ve Bulgaristan üzerinde tazyik yapma- sini istemiştir. Londra gazetelerine göre Times gazetesi, Danzig vaziy Hulâsa ederek âiyor ki “Polonysnın “enternasyonal mesu. liyet itibarile gösterdiği itidalin bir kısmına Almanya iştirak etse, mü. zakere yolu ile halledilemiyecek hiç | bir mesele kalmaz. İngiltere ve diğer devletler . ki bunların içine şimdiden nın indi kararlarına karşı koymıya azmetmiş bulunuyorlar. Avrupada böyle tecviz edilemiyecek hattı hare- ket ittihaz eden bir memieket bülur- dukça sulh olamaz. Böyle bir hattı hareketin tabii ve yegâne neticesi bü... » devletlerPbu memlekete karşı bir “Almanların Dânzig işinde ayni Südet meselesindeki tabiyeyi tokrar- lemaları çocukça bir harekettir, O zamandanberi değişen bir unsur var- dır: Gelecek darbelere karşı daha ev. velden tedbirler alınmıştır. Teressüm &den buhrana, yapılan tahaşşütlere ve nihayet ültimatomlara hepimiz hazırlanmış bulunuyoruz. Asabımız ğlamdır. Aradaki fark işte budur.,, Hudut taşında Polonyayı tahkir eden yazılar Varşova, 14 (A.A) —Dün gece Berlinde Varşova demiryolu boyun- da Zbaszyn “hudut taşının üzerine Polonyayı tahkir eden cümleler ya- zılmıştır. Bu cümlelerin, geceleyin hududu geçen Almanlar tarafından yazıldığı tesbit olunmuştur. Danzigte yapılan müzakereler Varşova, 14 (A-A.) — Öğrenildiği- ne göre, bugün Danzigte Marjon Chedacki ile Arthur Greiser arasın. da Polonya gümrük müfettişleri hak- kında müzakerelere başlanacaktır. Bu müzakereler Danziğ makâmaeti tarafından 7 ağustosta gönderilmiş ölan notaya Polonya i Rusyayı katabiliriz - Alman rüesası. ! ——— — ——— bu hususta kati kararlarını verme: dikçe bir harbe girişmekte acele et- miyeceklerdir, Onun için harp tehli. kesinin bir müddet daha uzaklaşmış ler bu meseleleri halletmedikçe ve olması ihtimali çoktur. TAN Danzig Ihtilâfının Sulh Yolu Ile Halli Için Iki Plândan Bahsediliyor vebi tevdi edildiği güne tesadüf et. mektedir. Söylendiğine güre, Po) serliğinin cevabında Danzig gümr lerinin ve hudutlarının kontrolü huk. kında Polonya hükümetinin naktsi- | nazarı bütün tafşilâtile teyit edilmek. te ve kontrolün eski şeklinde tama- mile muhafaza edilmesi talep edil- mektedir. Müzakereler esnasında Amada yağ İsbrikasının kontrolü de mevzuuba. his olacaktır. Polonya hükümeti, Polonya mü. fettişlerinin serbestçe vazifelerins de- vam edebileceklerine dair kâfi temi. nat aldığı takdirde bu fabrikanın tek rar'işletilmesine muvafakat edecek- tir, Üç Polonyalının tevki! Varşova, 14 (A.A) — Dünzigten alman haberlere göre, Danzlg polisi, ! Iki Polonyalı gümrük müfettişi ile beyanname kaçakçılığı yaptıkları zan nından dolayı tevkif etmiştir. Diğer taraftan öğrenildiğine yöre, bugüne kadar, Polonyanın Danzig umumi komiseri ile Da rasmda Polonya gümrüx kontrolüne ait müzakerelere başlanmamıştır. Mareşal Göringin gazelesine göre Mareşal Göringin şahsi gazelesi o. lan "National Zeitung, Polonyanın tarihi hakkında bir takım mü'âhaza- lar neşretmektedir. Bu makalenin ğıda şu cümlelerle ifade olunabilir; “... Polonya 18 inci asırda kom ları tarafından tasfiye edilmiştir, 1 beral . Romantik tarih ve mahirane propagandalar, bü siyasi zarureti ve kiyasetli hareketi OPolony yapilmiş bir tarihi haksızlık tavsif etmişti. “.. 1939 Polonyası da lonyasının aynidir: Medeniyet İçin bir hicap, Avrupa sulhü için-hir teh. like, kendi halkı için bir felâket, Polonya, ablâkı bozulmuş ve gemi azıya almış'bir idareci sınıfin sefnhatinden başka bir şey değildir. Dahilde şerefini kaybetmiş olan hir! let, X 1742 Po. ve ekalliyetler, Prusya idaresi fahım. Avusturya İdaresinin nizam ni ve Rus idaresinin rahatını arıyo: lar.,, Sovyetler Muazzam Bir Hava Gemisi Yaptılar Moskova, 14 (A,A.) — 1936 da bir müsademe neticesinde parçalanan “Maksim Gorki,, ebadında yeni bir muazzam layyarenin son tecrübeli ri yapılmaktadır. “URSS L, 1760, tayyare 63 metre boyunda ve 7 met- re yüksekliktedir. Kanatlara konu- lan 8000 beygir kuvvetinde 6 motör- tipinde olan bu le techiz edilmiştir. Ağırlığı boş iken | 31 ton ve dolu İken de 45 tondur. 64 yolcu ve sekiz tayfa taşımaktadır. Tayyarenin ön kısmında bir salon, ve arka kısmında da üç salon, büfe, tuvaletler vardır. Kanatların içine de dörder kişilik dört kamara konul- muştur. Tayyare Gorkide yapılmış» ter, m Ziraat Vekili Boluya Vardı Bolu, 14 (A.A) — Ziraat Vekili Muhlis Erkmen refakatinde orman | umum müdürü olduğu halde “dün| akşam buraya gelmiştir. Ziraat Vekili, bugün, vilâyet ma- kamında mıntakamızı alâkadar eden muhtelif zirai işlerle orman işletme- si etrafında tetkikattn bulunmuştur. ——— Bir Alman Fransaya Kabul Edilmiyecek Paris, 14 (Hususi) — Daladier, Bonnet ile görüştükten sonra Alman sefirini kabul ederek Fransaya dön- mek isteyen ve Alman Hariciye Na. zırı Von Ribbentrop'un yakın dostu olduğu söylenen Apex'in Frunsaya avdetine isaade olunmuyacağını bildirmiştir. dp öyamı e- | Saizburgta Anlaşmaya | Varılmış! (Başı 1 incide) olduklarına dair verilen haberler tek. zip ediliyor ve Macaristan ile Bulga- ristan üzerinde tazyik yapıldığına dair neşrolünan haberlerin de | madığı iddia ediliyor. Hatta sonun. İda bir hâdise çıkmam meselesi nde Rom ristanın ziyette bir salâh olarak kaydediliy Alman Ajansının tebliği İ Berlin, 14 (AA) D.N.B. Ajan. sı Salzburgdan aşağıdaki retmektedir: “İtalyan - Alman konuşma zife zihniyı inde ve iki m arasında mevcut kati anlaşmalsrı ve M ve kereste | (Başı 1 incide) İtesbit adilmiş bulunmaktadır. Yapı" İlacak h va hücumu sırasında gerek gündüz, gerek gese olsun, muhtelif mevkilerden verile iler üze- rine sokakta olan herkes, hiç teli kapı n, bulunduğu yere en ya- kin olen sığınağa gidecektir. Esasen bü sırada vazife almış bulunan moto- siklertli polisler de halkın emre riayet edip etmediklerini kontrol et- mek üzere derhal hareköte geçecek. lerdir. cek İşi İtfaiyeciler de hazırlandı Bü hücumlar zamanında vazife almış bulunan itfaiye, polis, Sıhhi İ dostluğa dayanan karşılıklı istişare hakkt mucibince vukubulmuştur. İki nazır, bügün mevzunt İlan bütün siyast meseleleri tetkik et. İmiş ve İtalyan - Alman siyasetinin tamamile beraber olduğumu mü de eylemiş ve bu meselelerin ileceğina katiyen kanl bulunmuştur Bittâbi tetkik olunan meselelsr rasında bugün en hâd bir mahiyet arzaden Danziğ meselesi mühim bir rol oynamıştır. Defnok: İPolonyanın hattı hareketinde artan İ bir dürüştlük intaç etmektedir. Bun. dan da yalnız Almanyanm serefi en ağır bir tarzda ihlâl editmiş olmuyor, ayni zamanda Polonyadakt Alman te- bessına da fena muamele doğuyor Bu konuşma bütün meselelerde yüzde yüz bir mutabakat bulunduğu- nu göstermiştir. Hiçbir mesole mmual. lâkta birakılmamıştır. Kont Ciano'nun bu zivaretini ğer mülâkatların tekip edeceğine dâ- ir ecnebi mahafilde dolaşan şa gelince, ivi malümat alan mahafilde beyan ediliyor ki, Sulzburg konuşma. lari hâd bir mahiyet arzeden bütün İmeseleleri tamamile intaç evlemiş- tir. Binaenaleyh başkâcu müzakereler yapılmasına lüzum yoktur. Yarı resimi “Alman mahafilinde, İ- ki nazır mülükatını tebariz eftiren tevkalâde dostluk ve samimiyet e. tle ee Bu ni zamanda kekeriazsinki sürati de isbat eyler.,, Paris gazetelerine göre Berchtesgaden'deki Alman - Jta)- yan müzakereleri hakkında gazetesi diyor ki: “Alman - İtalyan konusmalarının tam şüümulü hakkında bir fikir edin- mek henüz gürtür. Maamafih öyle anlaşılıyör ki, İtalya kati taahhüt ol. tına girmek ve bugünkü gerginliğin silâhn bir ihtilâf halini olmasını is- İtemediğinden hiçbir karar verilme. İ mietir. Salzburgtan ahnan bazı haberlere göre, Alman Hariciye Nazirinin ya- İkanları, Berlin ile Roma arasında lomatik yollarla müzakerelere devam edileceğini söylemektedir Berlin ecnebi mahafilinin intibsn İfse, bu müzakerelerin umümi neti. celerini ancak hâdiseler gösterebile- jceği merkezindedir. Figaro gazetesi diyor ki: “Ne bizden; ne de müttefiklerimiz. den tehdit, kurnaz'ık veya pazarlıkla hiçbir şey alamazlar, Totaliter dev- Jetlerin siyasetlerini hakikate yani usluluğa intibak ettirmeleri yahut ta harp yapmaları lâzımdır. Bundan baş kü yapacakları hiçbir şey kalmamış. Macar gazetelerine gölince Budapeşte, 14 (A.A) — Macar buatı Ciano - Von Ribenrop mülâka. tı hakkında yaptığı nesriyatta Dan. rigin umumi bir tadil siyasetinde ar- cak bir başlangıç olduğunu yazıyor ve cenubu şarki Avrupasının tensi. kinden bahsediyor. Maamafih resmi mahafil, Macaristanı alâkadar eden bütün meseleler hakkında sıkı bir ihtiraz göstermektedir. Liberal o “Heftorengel, gazetesi, Mussolini ile Hitler arasında bir mü- lâkat yapılmasının muhtemel oldu- ğunu kaydetmektedir. Macar Harciye Nazırı tekrar Almanyaya gitti Berlin, 14 (A.A.) — Havas muha birinin hususi birmembadan öğren- diğine göre, Macar Hariciye Nazırı, ) İ bi “Jour,, |” teşkilâtın hareket tarzlarına gelince, her ekip, verilecek işaret veyahut e- © mir üzerine kendisine en yakın olan mefruz mıntakalardan birine haki- katen bomba atılmış olduğunu farze- derek derhal oraya kaşacaklardır. Bu mıntakalarda, atılmış olduğu far- dilen bombanın mahiyetine gö, r renk şerltle derhal çevrilerek fa- ze aliyele ge azları temizlemeğe, yangın kombası ise yangını söndürmeğe başlıyacak. paktları | : ; Bu vazifelerle tavzit edilmiş bulu. ! pan ekiplere dahi! kimselerin, soğuk kanhlıklarını kaybetmeden fert ola- rak yapmağa mecbur oldukları bazı İbası, gerek yangın bombası ye düştükten sonra bir müddet patle- maz, bu an zarfında hafif hir duman gındır, ne de zehirli gaz. İşte, ekip. leri teşkil eden fertlerden herhangi biri böyle bir bomba gördüğü vakit hemen tedarik edeceği bir miktar kumla, toprakla bombayı örtecek tir. Böyle bir tedbirle bombanın #e- siri yüzde doksan nisbetinde azeltıl- mış olacaktır. ©, Yapilacak hâva hücümünün hângi gün ve hangi saatte yapılacağı belli değndir Fakat herihtimme yöre; bi ri. gündüz, biri de gere olmuk & İki hücüm yapılması da mümkün. dür. Hüe gete veyahut gündüz verilecek işaret. vazife almış olan ekiplerin, gerekse balkın tarzı hareket ve faaliyetinde hiçbir fark yoktur. İtalyan Propagandasının İddiaları Yalardır (Başı 5 meide) annenin ninnisinden tempo alarak sallanmaktadır. yi de Syrie'nin bu maka. lesinde şöyle bir sual ve bir vaba da tesadüf ediliyor; *— Bunlar nereye gidiyorlar? — Emin bir yer arıyorlar, Her halde (geldikleri yerde emniyet yok. o Hattâ Halebi de emniyetli bulmuyorlar. Zira “Pek yakında. dırlar,, Kim bu pek yakında olanlar? Biz... İşte İtalyan propagandası. Suriyedeki manda idaresinin bu satılmış sütunları Türk . Fransız dostluğuna uygun bir murakabe ye tâbi tutmasını istemek hakkı. mızdır. Suriyedeki mandater devlet & daresi Başveki) Daladisr'nin Ya. bancı propagandalara âlet olan neş- riyat müesseseleri hakkında aldığı güzel tedbirleri niçin Suriyeye teş- mil etmiyor? Hamiş: Mısırda çıkan Elmusayverin son sayısında da “Hataydan kaçan fe. lâketzedeler., in resimlerini neşre: dilmiş gördüm. Mısırda yetmiş bin İtalyan yaşadığına göre, acaba İ- talyan propaganda servisinin ba. zı Mısır gazetelerini de “pederane dikkatinden, mahrum etmediğine mi inanalım? Kont Csaky, Alman Dahiliye Nazı. rının hususi bir davetine icabet ede. rek buğün Münih civarında Telgern- see'ye gelmiştir. ek ve gaz bombası ise | feler de vardır. Gerek gaz böm-| neşreder, Fakat bu duman ne yan-| ler birbi rinden farklıdır, Fakat gerek | m — 15.8.9939 — Hava Hücumunun Gece VeyaGündüz olacağına Göre Tedbirler Alındı Telâşa Lüzum Yok —— Fırınlar AÇIK Kalacak Bügünlerde bir hava hücumu de- nemesi yapılacağı hakkındaki habe ler bir kısım halkımızı £ yecana düşürmüştür. Buz olarak bazı kimseler fırınlara gide- darikine teşebbüs etmişlerdir. Hat bir aralık bu tecrübe ve mansvra günlerinde fırınların kapalı kalacağı da işac edilmiş ve bir aralık fırınlara yapılan hücum son haddini bulmuş. tur, Dün şehirde kenar semtlerde ve ufak fırınlarda saat 12 den ve diğer İbüyük fırınlarda da saat 18 den son. ra ekmek (o güçlükle bulunmuştur. Halbuki bütün bu şaylalar asılsız ol- duğu gibi halkın da telâş ve heyecanı tamamile yersizdir. Manevra ve ha- va denemesi münasebetle umumi ve mutat vaziyetlerde hiçbir değişik. lik olmiyacak ve bittabi fırınlar, bak. İkallar, salr yerler normal şekilde a çık kalacaktır. Bu itibarla hiç kim- senin hiçbir vechi'e telâşa kapılma. sına lüzum yoktur. İNS EE Lİ — mn sanan Hücum yapıldığı vakit hakikaten İstanbulun üstü tayyarelerimizle do- lacaktır. Bu tayyareler, düşman tay- yaresi farzedilerek bunlara top ate- şi açılacak ve eğer göce ise şehrin muhtelif mevkilerinden sevkedilecek eh dön sistem projektörlerle bu tay- yarelerin hareketleri takip edilecek. toplara hedef teşkil etmeleri İmkânı temin olunacaktır. Memurlara maske Bütün belediye ve vilâyet memur- larına dün birer maske dağıtılmış tır. Memurlar bu maskelerin bedeli- ni, ikişer liradan olmak üzere üç ay- da ödiyeceklerdir. Eden Tabur Kumandanı Oldu Londra, 14 (A.A) — Anthony E- den, ihtiyat ordusunun manevraları- Da İştirak etmek üzere Beaulieu kam pına gelmiş olan “Kings Royai Rifle Corps,, taburunun o kumandatlığını dün akşam deruhte etmiştir. Eski Hariciye Nazırı, taburun mevcudu olan 600 kişi ile birlikte öğleden sonra trenle Londradan ha- reket etmiştir. Çekyadaki Yahudiler İçin Yeni Kararlar Prag, 14 (A.A) — Almanyada Ya. hudiler aleyhinde alınan tedbirlere müşabih olarak bütün Çek şehirleri İçin alınması mecburi kılınan Yahu. di sleyhtarı tedbirlerin tatbizi bab. sinde, Prag şehri şimdiye kadar vakit kazanmıya muv; bugün Prag polisinin on beş gün son. ra meriyet mevkiine girmek üzere İ neşrettiği bir emirnameye göre, Ya- /hudiler, ari ırkına mensup olanların girecekleri büyük lokantalara, kah- İ velere. banyolara ve belediye havuz- ilarına kabul edilemiyeceklerdir. Ya- hudilerin girebilecekleri Yahüdilere ait müesseselerin kapısına “buvasi Yahüdi müessesesidir,, levhası köna. caktır. olmuştu. Fakat —o Sovyet Liva Kumandanı Öldü Tokyo, 14 (A.A) — Dome afan- sınm Ksinkingden aldığı bir habere göre, Sovyet motörlü livası kuman. danı General Yakovlen, Nomonhan rantakasındaki çarpışmalarıla ölm tür,