15 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

15 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

Tehlike verilince, katiyen telâşa kapılmay pâniğe' uğramayınız. Ci- varınızda bulunan en yakın siğineği çabuk gidiniz. Eviniz yakınsa; evi sığınağına giriniz, Hava Tehlikesine Karşı Nasıl Korunmalıyız? lik Iş Telâşsız, Paniksiz Sığınağa Girmektir mümi harbin son sene- lerine kadar cephe ge- risinde korunma ve müdafaa meselesi mevzu bahis değildi. Hava silâhları bugünkü 'hali- ne gelmemişti. Harbin'son se- nelerinde tayyare filolarının uçuş sahaları çok artmıştı. Bombaların envaı icad olun du. Harptenberi “ “geçen / senelerde devletler en ziyade hava silâhlarına ehemmiyet verdiler. Denebilir ki, muhtelif silâhlar içinde en ziyade terakki eden ve'en çok yeni'ke- şifler yapılan silâh hava silâhıdır. Bugünkü hava silâhları cephe» lerde göreceği işlerden manda cep- he gerisindeki tesirleri bakımın. dan bilhassa ehemmiyetlidir.. Mil- letler, cephe gerisindeki sivil hal- kın hava silâhlarına karşı kendile. rini müdafaa edebilmeleri için tap- kı askerler gibi yapacakları şeyle. ri öğrenmelerini, vazifelerine alış malarını elzem görmüşlerdir... . | Tecrübelerle sabit. olmuştur. ki; nazari bilgi ve sığınaklardan isti. İade hususunda verilen talimat pa- sif müdafan denemelerine alişmiâ- mış kalabalık için kâfi gelmemek- tedir. Sivil halkin da herhangi bir vaziyette bir asker gibi işini mü. mareseli ve idmanlı bir şekilde ba- sarması lizımdır. Telâşlanmadan iş görmek Pp» müdafaahın İlk şarila- rından olan telâşlanmıyarâk vazifeyi başarma imkânimn bir. kaç tecrübe ile elde edilebildiği an. aşılmıştır. Şu birkaç gür içinde İlk tecri. besini göreceğimiz pasif müdafaa denemeleri Avrupada bir kaç ke- re yapilmiş, ilk gün görülen kusur- larla fertlerin vazifelerini taksim hususundaki acemiliklerin ikinci, üçüncü tecrübelerde düzeltilmesi imkân hasıl olmuştur. Pasif müdafaayı Avrupalılar ha- yatlarının her sahasma, hattâ zevk- lerinin her saatine sokmuşlardır. Plâjlarda eğlenip yüzenlerden tu- tunuz da bârlârda dans edenlere kadar teşmil edilen pesif müdafas tertibatına halk. alıştırılmaktadır. Bugünkü başlangıçla her milletin kendini alıştırmakta bulunduğu pa- sif korunma gibi mühim ve hayati bir işin içine girmiş olacağı”. Bu ilk tecrübede vazifelerimizi mümkün oldüğu kadar kolaylıkla yapabilmemiz için muhtelif vari. yetlerde ilk hatırımıza getireceği. miz tedbirleri kışaca aşağıya hulâ- ediyoruz. Ancak, daha evvel bize tev- silâhların tehlikenin mahiyeti ve edilmesi muhtemel İlk iş: Sığınağa girmek Besim bombaların eins ve ağırlıklarına nazaran yapı- lan tasnifte, havadan atılacak pat- layıcı maddelerin sıklet itibarile yaptıkları tahribat pratik bir şe. kilde ölçülmüştür. Tecrübelerle tes. bit edilmiş olan o ölçüler. bize ha. va hücumu tehlikesi haberini alır almaz, yahut işaretini görür gör- Tehlike İşareti ver sakâkta, ne de evinizin pence durup düşman filosunu bö meğe kalkmayız dir, İlk iş olar: katiyen hatırdan çıkarır Hava tehlikesi işmreti verilince, muhakkak rına karşı en emin yer toprak © 80 kilolük boirba kâgir bir evin Rembâ 300 kilo olursa birisyi # baştan aşağıya çökertir. Fa ala Eğer sinemada Veyâ tiyatroda gene telâş etmiyeceksiniz. Sokağa fırla- mağa hiç teşebbüs 2 Çünkü hem çıkarken birbirinizi ezersiniz; hem de dışarısı daha tehlikelidir. Çünkü et- rafa bombalar düşmüştür. Zehirli gaz vardır; Boğulmak ihtimali mevcuttur, iseniz, mez, ilk işin telâşsız sığınaklara girmemiz lüzumunu anlatmaktadır. Çünkü hava hücümlarına karşı en emin mahallin toprak seviyesinden aşağısı olduğu sabit olmuştur. Gaz bulutuna #utulursanız, -mendilinizi, etse bile, ayınız! ğınağa giriniz. Çünkü hava hücumler »dir. Bu resim şunu gösteriyor a düşerse hafıf çatlaklıklar yapar. çatlatır. Rğer 1000 kiloluk oluria siz Kalır. Onun için tereddütsüz” giriniz. Cünkü tahlike işaretini kip - #inema içinde 'bir paniğe meydan vermemek zarureti vardır. AKSİ halde, bunun da neticesi vahim olabilir. Sığınağa herkes sıra ile, telâssız, fakat çabuk yürüyüp girmelidir. Avrupada yapılan müteaddit tec. rübelerden'çıkan neticelere göre: 50 kiloluk bir.bomba kâgir bir kat- İı yapının 50 metre uzağına düş- tüğü zaman bina duvarında - hafif Böyle rüzgirin istiksmetiride ve elleri- niyle yüzünüzü kapatarak © koşurs dan kurtulmak çok müşk nize.ve yüzünüze beher şey tutmağı ihmal etmeyiniz. bir çatlaklıktan başka bir tesir ya- pamamaktadır. Ayni binanın yine 50- metre'uzağma düşen 300 kilo. luk bit bomba binayı epey sars- makta ve duvarlarını adumakıllı çatlatmaktadır. Düşen bomba iki bin kiloluk ol- duğu takdirde elli metre uzaktan yaptığı hava tazyikı ile binanm toprâk üstündeki kısmının tama » men yıkıldığı, halbuki zeminden 2- şaği olan mahzenlerinin hiçbir şey olmadığı anlaşılmıştır. Bu tecrübeler pasif müdufaada bize kâfi bir fikir vermektedir. Anlaşılıyor ki, bulunduğumuz. bi- nanın üst katlarında olduğumuz takdirde elli metro uzağımıza dü. şecek 300 kiloluk bombanın hava tazyiki ile bina yıkılmasa pencereleri ayrılacak, çatlıyacak bu suretle ri dolmasına mâni ol cektir. Hele'düğen bomba i kiloluk ise, bulunduğumuz - katın yerinde yeller esecektir. Şu halde havatehlikesi işitir i- şitmez fik yapacağımız hareket, üst katların camlarını ve kapılarını st. kica kapayıp aşağı mahzene veva tayin edilmiş olan mahalle sığına- ğına koşmak olmalıdır. Işıkların örtülmesi e Yâmbaları gece hü- cümlarında maskelenmeii. dir. Hükümetler bütün * evlerdeki lâmbaları teker 'teker mâskeliye - cek ne zamana, ne de imkâna ma. liktirler. Fertler bu küsustaki ko- Tunma işinin teferruatim kendi- leri halletmekle mükelleftirler. Elektriklerin maskelenmesi ba- sit bir iştir. Koyu renkli kâğıtlar- ia'derin külâhlar yapmak ve aha. jur' gibi üzerlerine geçirmek kâ- idir. Eğer yapilan külâhlarım altıma tabak şeklinde ikinci bir kâğıt par. çast kesilip ipliklerle tutturulursa ziyanın yere aksi de ortadan kal dirilmiş ve maskelenme tam şek. lini bulmuş olur. Hava hücumlarındâ halkın sıği- naklara koşacağına, sokaklarda ve- ya pencerelerde durup hücum eden filoyu seyrettiği tecrübelerle anla. Şılmıştır. Hattâ değil pasif korun. ma tecrübelerinde, hakiki harpte, meselâ İspanya harbinin en kızgın zamanlarında bile halkın hücum eden filoyu seyretme tecessüsüne mâni olmak müşkül olmuştur. Bu haleti ruhiyenin önüne geç- mek için ferdin kendi kendine tel. kin yapması ve tehlikeyi diğer sey redenlere de anlatarak sığmaklara girilmesini temin etmesi elzemdir Sinemalarda ve tiyatrolarda inema ve tiyatrolarda İken hava hücumu işareti ve. rildiği vakitlerde de ekseriya hal. kın çıkış kapısına koşuştuğu tecrü- be ile ahlaşılmıştir. Halbuki çıkış kapısından kurtulmak imkânı tesa. düfe bağlıdır Çünkü dışarıda pat. hyan bombaların gazları veya ha. va tazyikleri en korunulacak şey- lerdendir Sinema ve tiyatrolarda tehlike işareti duyulur duyulmaz oranın sığınağına iltica etmek lâzımdır. (Devamı 9 uncuda) Havaya Kai Mane Hazırlıkları km iy İİ Mi elli yp ar 2