15 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

15 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Vilâyeti nasıl bir vaziyette m buldum? Bir idare âmiri için her şeyden önce gerekli olan elhet “Asayiş. dir. İdarenin temelini de zaten a- © sayiş teşkil eder. Çünkü bir idare mmtakasında sükün ve emniyet ol- mazsa çalışmak imkânı da yok de. © mektir. Böyle bir vaziyette idare makinesi adeta felee uğrar. Mondros mütarekesi bu asayi- $e dikkat zaruretini katmerleştir. mişti. Çünkü mütarekenamenin bir maddesinde: “asayiş dolayısile lüzum görülürse, Türk toprakla. rının her hangi bir parçasının iş- gal olunabileceği sarahatle yazılı idi. Şu halde benim, Sivas vilâye- ti asayişile candan meşgul olmak. ığım yalnız idari değil, vatani de bir vazife oluyordu. O tarihte san- caklar bugün olduğu gibi vilâyet adile anılmıyordu. Ve her vilâyete bağlı birkaç sancak bulunuyordu. Amasya, Tokat ve Şarki Karahi- sar livaları da Sivas vilâyeti- pe bağlıydı. Bu suretle vilâyetin bir milyona yakın nüfusu vardı. Ben mutasarrıflara ve kayma- kamlara birer telgraf çekerek, vi- lâyet jandarma kumandanına da bir tezkere yazarak asayiş vaziye. tini sordum. Aldığım cevap akla - durgunluk verecek mahiyette olup vilâyetin eşkiya karargâhına çev- rilmiş olduğunu gösteriyordu. Milli mücadelenin başlamak üze T6 bulunduğu sırada Anadolunun nasıl bir vaziyette bulunduğu an- “aşabilmek için — Beni derin bir elem içinde bırakan — o cevapla. © rın bir hülâsasını işte yazıyorum: Amasya kazası: Daray nahiyesinde Çerkes İbrahimin beş, Fındıklıda Rum Atanaşın yirmi, Karaağaç küyündö Kostinin yirmi, Abacıda Letterin yirmi © kişilik çeteleri, Merekfon kaza: Gürel Ahmedin .» Gürcü ve Türk karışık - altı kişilik © bir çetesi, © Gümüşhacıkliy kazası: Maden mınta- © kasında Hampo ve Kiçlik Hampo ile Kadıköylü Angilosun idare ettikleri kirk Kişilik bir Rum çetesi, Havza kazası: Havsalı Adriyanın on beş mevcutlu çetesi, © Köprü kazası: Arsadoklu İlya ve Mi- manın ort sekiz, Karlok köylü Pavlorun “kırk kişilik çeteleri, Yüdik kazan: Yüzde yirmisi İslâm, üst tarafı Rum olmak Üzere Üç yüz mevcut- Ju çeteler. Tokat sancağı: Merkez kazasında #i- yasi çete yok. © Erbas kazası: Hacıbey karyeli Lefte- rin, Kozlucasları köylü tatilin, Kırkhare man köylü Anastaşın, Karamukla Çakt- gin, İkipinarlı başka bir Anastaşın idare etikleri - en az yirmi, en çok kirk — mevcutlu - çeteler vardır. Sivas sancağında Yenlfar kazası: e Kara Mustafanın beş kişilik çes — © Matik kazası: Otuz kişlik bir Ermeni Darende kazan; Ufak mikyasta çarık Birsizları, Tenos kazası: Boğazlıyan dağlarından inerek köy basan ve yine o dağlara dö- men elli kişilik bir Ermeni çetesi, | Divriği kazası; Siyasi çete yoksa da — Kasım oğlu İsmail, Süleyman oğlu İzzet, Hamuçlu Ali, Zurnacı Hüseyin çeteleri» nin yol kesenliir yaptıkları. Görülüyor ki vilâyet hudutları inde en azından beş yüz haydut vardı, bunların çoğu siyasi maksat- la şekavet yapıyordu ve hepsi Rus, Osmanlı, Avusturya, Alman, İngiliz tüfenkleri taşıyordu. Müta- ni ve bu suretle falk kuv e karşısında kalan müfrezele. geri çekilmek mecburiyetine üklerini yazıyorlardı. Telgraf şındâ mütasarrıflarımı, kayma» rimi ayri ayrı bir kere daha ikten, Jandarma kumandan. TEFRİKA No. 6 larımın da mütaleslarını aldıktan sonra dahiliye nazırına şu telgrafı yazdım: “Viâyat dahilinde bugünün en mü- him. meselesi olan o ösüyiş ve İnzlbet hakkında nazarı dikkati asafanelerini eelbetmeği vazife memuriyet ve lâzl- mel hamiyet tanıyorum: Âsâyişi en zi- yada baruk olan mahal Amasya sanca- hıdır. Bu tivanın müstakli Canik san- enğile hemhudut olmasından dalayı mütenddit siyasi Rum çeteleri mevcut olduğu gibi bunlara mukabil müsellâh asker kaçaklarından müteşekkli İslâm çeteleri de vardır. Katli nüfus, gasbü garet, dağa adam kaldırmak, ya den veya kayitsirlik yözünden haj hanelerden firarlar Amasya sancağı i- çin hergün görülen vakalardır. Âsâyiş ve İnzibatın teminile mümasil bâdisele. gin izalesi hakkında ciheti askeriye ve mülkiyece şimdiye kadar tedbir alınmak« ta ihmal ve tekdsül vukuu iniağr olun mamakla beraber bu hâlin devam edip gitmesine en riya mik olan şey vesmiti ibatiye ve tkxibiyenin keyfiyet ve kemiyelce noksan olduğuna kanaati kömlle hâsl ettim. “Beş on gündenberi yüz gösteren se- Xavet vakaları faillerinin kovalanip tu- tulması için yapılan tebilgutn karşı Jan- darma kadrosunun hokı #adin bu gibi işlerdeki kabitiyetsizlikle- ri ve Iki üç aydanberi aylık alamamak» tan ileri gelme şevksizlikleri Heri sürü. lerek cevap verilmesi bunun &n bâhir delilidir. “Vilâyet Jandarma alayı kadrosu esas #tibarile 1482 piyade ve 480 süvariden fbaret olup bupünkü mevcudu ise 988 piyade ve 380 süvarlden ve bunların ço Ku da hiçbir işe yarumıyan bukaya ve firari efrat ile kismen gönüllülerden Bı, emirberlik, yazı işleri gibi muhtelif hizmetlere ayrilan miktar tenzil olun- Mütarekeden Sonra Sıvas Vilâyette 500 Haydut Vardı Halbuki Mondros Mütarekesi Asayişe Dikkati Katmerleştirmişti fusu bulunan, üç vaya, yirmi iki kazaya, altmış nahiyeye bölün- müş bir vilâyet âsâyişinin ne-dereceye kadar temin olunabileceği tem'nüle şü- yandır, Fakat bir taraftan açlığın, bir taraftan türlü tür emellerle, maksat- larla kargasalıktarı istifade etmek iste- yen muhtelif ömürlerin testrile yifares den çikarak fevkalâdelik kesbetmiş olan mahallerde bu kadro ile iş görülmek kabil değildir. Nisbeten sükün ve Yiş bulunduğu zanmolunan Kastamonu ve Konya gibi civar vilyetlerden alis nacak kiymetif efrat İle kadro ihtiyaç derecesinde geniştetilir veyahut bursca işe yarar zabit ve efrat tedarik clüna- bilmek için aylıkların - zemlarile bes raber « her sy verilmesi temin edilir ve kadronun genişletilmesi mümkün ol- madığı takdirde şimdiki noksmının ta- mamlarıması için manş ve zabit meseli- si temin edilmekle bernber takip işlerin- de meleke kazanmış muktedir sabitler kumandasında tam mevcutlu iki bölük asker dalmt surette jandarmaya küvye- tüzzehr olarak tayin ve izem buyurulur ise Asüyiş meselesinin başarabileceğini ve aksi tükdirde bu vessit ile hiçbir şey yapılmak imkâm olmadığın enledim. Arzettiğim asker meselesi için kolordu- ya veyahut mülhukatlaki fırkalara mü- racaat humusu hatıra gelirde de arkerin terhisinden dolayı bunların da mev- cudu sıfıra indiği gibi şimdiye kadar vü- cutlarından âsâyiş itibarile hiçbir istifa de temin edilemediği de bugünkü hal ile meydanda bulunduğundan buralar- dan fazla bir şey beklemek fikrimce 4- bes olur. Binaensleyh maruzstımı İâyık olduğu ehemmiyetle telâkki buyurarak harp müsibet ve âfetlerinden zotan pek ziyade müteessir ve mulazarrır olan bü havali ahalisinin mal ve can ve mümys- larının muhafazası çagesinin bir an ev- vel isikmali zımnında icap edenlere emri kati verilmesini sureti mahsumadi duğu takdirde mevdut 24 piyadaya ve © arz ve irtirhsim eylerim.” “ 205 süvariye makrur kehyes “kü ala e irzettiğim © kabiliyette” “bulman Oba “ REŞİT etrat ile bir milyona yalın nü (Devamı var) Demiryolları Acentalarımız tarafından görülmesi lâzım gelen yolcu ve yük işle. ri ile vapurlarımıza verilen eşyanın nakil, teslim ve tesellümüne sit her hangi bir müracaat veya ihtilâf hakkında yapıdacak şifahi ve tah. riri müracaatların doğrudan doğruya ulâkadar acentalarımıza yapıl. ması İcabederken umum müdürlüğe yapılmaktadır. Bundan sonra bu gibi hususlara alt şifahi ve tahriri müracaatların, İstanbul Galatada eski Merkez Rıhtım Han halen Liman hanı olan binanın altındaki (Te- lefon 42362) Baş acentalığa ve vapurlarımızın uğrağı olan iskelelerde de doğrudan doğruya mahalli acentalarımıza yapılması lüzumu ilân o. Tunur. ği (6175) Muhammen bedeli 10.000 lira olan bir adet ziya ile çahşan tabı ma. kinası 29 - 9 - 1939 cuma günü saat 15.15 de kapalı zarf usulü ile An- karada idare binasında satın alınacaktır. Bu işe girmek İsteyenlerin 750 liralık muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları ve tekliflerini ayni gün saat 19.15 e kadar komis yon relsliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme Dairesinden, Haydar- paşada Tesellüm ve Sevk Şefliğinden dağıtılacaktır. (6289) Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Levazım Âmirliği Satınalma Komisyonundan : 1 — Teşkilât eratı için satın alınacak 1552 çif: yün, 1552 çift tire çorabın 21/8/939 pazartesi saat l4de açik eksiltmesi yapılacaktır. 2 — Tahmin tutarı 1024 Ilra 32 kuruş ve ilk teminatı da 67 liradır. Şartname ve evsafı kömisyondadır. Görülebilir. 3 — İsteklilerin kanuni vesikalarile ve ilk teminat makbuzlarile Ga- lata Rıhtım caddesi Veli Alemdar han ikinci kattaki komisyona gelme- leri, (6897) Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğünden : Kurüçeşmede Tramvay caddesinde kâln İşletmemize alt amele yurdu binası dahilindeki büfe ve kahve ocağı 1 - Eylül . 939 tarihinden Mayıs 940 sonuna kadar olmak üzere dokuz aylık kirası açik arttırma hsulile müzayedeye çıkarılmıştır. Dokuz aylık muhammen kira bedeli “135” lira ve ilk teminatı “10” lira 13” kuruştur. İhalesi 28-8 - 939 tarihine rastlayan pazartesi günü saat “15” de Rıhtımda liman işlet. me binasında mübayaa komisyonunda yapılacaktır. Şartnamesi Levazım Müdürlüğünde görülebilir. (6142) —ş Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğünden: İşletmemiz ihtiyacı için otuz üç kalem muhtelif defter ve matbu ev. Tak kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. Muhammen bedeli (8300) lira ve muvakkat teminatı (472) lira (50) kuruş olan bu evrakı matbuanın İhalesi 28 - 8 . 939 tarihine rastlayan cuma günü saat on beş. te Galata rıhtımında kâin liman merkez binasının birinci katındaki mu. bayat komisyonunda yapılacaktır. İsteklilerin eyraki matbua nümuneleriyle şartnameyi her gün Je. vazım kaleminde görebilecekleri gibi ihale günü azami saat on dörde ka. dar teklif mektuplarını sözü geçen komisyon reisliğine tevdi etmeleri lâzımdır. (6082) z AN BULMACA Dünkü balmacamızız halledilmiş şekli 12346618919 BULMACA 016910 SOLDAN SAĞA! 1 — Bir renk - Çevik. 2 — Zekâ - Duman çıkar. 3 — Kezımektan emir - Marsür etmek, 4 — Bir uzyumuz - Kuğlağın yediği, 7 — Akar mi - Çünkü, 8 — Gaye « Köle, 9 — Bir bayvan - Büyük taş parçam, 10 — Henüz - Yaymak, bildirmek, YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Sucu « Büyük baba. 3 — Tere okunursa bayundu Dülunan bir sey olur - Gaye 3 — Bir eritek ismi - âyık, esiz. 4 — Ne mcak, ne soğuk - Bir — İbadetle magul olan « Akıllı. — Hırs - Vasletme. 9 — Kiraya vermek, Yapmacık, sahte kârlik, 10 — Zevce - Aranmaktan emir. Men MUZiĞT SEVEN AKORDEON'U ALIR | Satın ye © oö5zoN© yOğlu, İstiklâi cad, No dörl KAYIP — Andros (101) sefer va- purile namıma gelen ACG - My mar. kalı ve 863 . 67 numaralı üç sandık pamuk ipliğine ait İst. İthalât güm- rüğüne tanzim olunan 10393 numara» lı'beyannamenin her iki nüshası ve ordinosunu zayi eyledim. Yenisini alacağımdan Zayi olanların hükmü olmadığını ilân ederim — Moiz Yahni w KAYIP — Egitto vapürunun 29 seferile namıma gelen SATAR mar- kalı ve 9270 - 71 numaralı 2 sandık pamuk ipliğine ait İstanbul İthalât gümrüğünden tanzim olunan 10399 No. beyannamenin her iki nüshasile ordinosunu zayi eyledim. Yenisini a- Iscsğımdan zayi olanların hükmü ol. madığı ilân olunur. — İsrail Satar, * KAYIP — Çelyo vap. 1 seferile namıma gelen H. B. marka ve 6259 numaralı bir sandık pamuk ipliğine ait İst, İthalât gümrüğünde tanzim 0- lunan 10528 numaralı beyannamenin her iki nüshası ve ordinosunu zayi eyledim. Yenisini alacağımdan zayi olanların hükmü olmadığı ilân olu- nur. — Kamer Levent * KAYIP —28-7.037 tarihinde Bstonyaya gönderdiğimiz 190 balya tütüne ait İstanbul Ticaret odasin-| dan almış olduğumuz 10150 sayılı ve 26 « 7 - 937 tarihli menşe şahadet- 'namesinin kayıp olduğunu ve yeni- sini çıkaracağımızdan eskisinin hük- mü kalmadığını ilân ederiz. Abdi Puad Akev Ltd. $ Bostanbaşt 161, İstanbul "r, SUPHİ SENSES *drar yolları hastatıkları mütehassıs Beyoğlu Yıldız sineması karşın Lak- Me anastıman. o Pakirleme sersem İ mmm 15.8-939 na pi p İT TY EGM İP. İÇTE İlk O“ Muhammen teminat bedeli 58,25 710.00 © Cihangir yangın yerinde Tavuk uçmaz soka- ğında 71 metre murabbaı sahalı Belediye maâ- Mi arsanın satışı. 231 410 Cihangir yangın yerinde 4 üncü adada 8,82 metre murabbaı sahalı Belediye malı arsa sa- bişi, 180 2400 © Cihangir yangın yerinde 4 üncü sdoda 4,80 metre murabbat sahulı Belediye malı arsa s- taşı 225,00 4000,00 Bebek » İstinye yolu üzerinde Emirgân cad- desinde 58 numeralı sahilhâne enkazının satışı, Senelik kira 270 36,00 Eyüpte Oyuncakçılar sokağında Sokullu kü- tüphanesinin kiraya verilmesi, 'Tahmin bedelleri ile ilk teminat mikdarlârı yukarda yazılı işler ayrı ayrı açık arttırmaya konulmuştur. İhale 17 - 8 - 939 perşembe günü saat 14 de daimi encümende yapılacaktır. Şartnameler Zabıt ve Muamelât Müdürlüğü kaleminde görülebilir. Taliplerin ilk teminat makbuz veya mektupları ile ihale günü muayyefi saatte dalmi eritümende bulun maları, “5815, * İlk Muhammen teminat bedeli 31,73 603,00 Mezarlıklar müdürlüğü için alınacak tabut. luk kereste. 107,27 1430,20 Mezarlıklar müdürlüğü için muhtelif tec- 4 biz ve tekfin malzemesi. Muhammen bedelleri ile ilk teminat mikdarları yukarda yazılı işler 2490 numaralı kanunun'43 üncü maddesine göre temdiden ayrı ayrı â- çik eksiltmeye konulmuştur. İhale 28 - 8 - 939 Pazartesi günü saat 14 de Daimi Encümende yapılacaktır. Şarthameler Zabıt ve Muamelât Mü- dürlüğü kaleminde görülebilir. Taliplerin ilk teminat makbuz veya mektupları ihale günü muayyen saatte dalmi encümende bulunmaları. “6292, SK e , Erenköy . Saşkın Bakkal iltisak yolunun katranlanması işi 2490 nu- maralı kanunun 46 nâı maddesinin B fıkrasına göre açik eksiltmeye ko- nulmuştur, Muhammen bedeli 579 lira 10 kuruş ve İlk teminatı 86 lira 87 kuruştur. İhale 21 - 8 « 939 Pazartesi saat 14 de Dalmi Enöümende yapılacaktır. Şartnamesi Nafia müdürlüğünde görülebilir. “Faliplerin 939 yılına ait Ticaret Odası ve buna benzer en az 500 liralık Iş yaptıkla- rına dair Nafia müdürlüğünden alacakları vesikalar ve İlk teminat mak- buz veya mektupları ile ihale günü muayyen saatte daimi encümende bulurmaları, ”623 Ordu Hastabakıcı Hemşireler Okuluna Ait Bazı“İzahat “ve Okula Kayıt ve --““Kabul Şartları: 1— abakıcı hemşire yetiştirmek Üzere Ankarada M. M. Ve- kâleti tarafından “Ordu hastabakıcı hemşireler okulu. açılmıştır. 2 — 3433 sayılı kanun mucibince bu okuldan mezun olacaklar, memur olup tekaüdiye alacaklardır. 3 — Mezun olanlar 6 senelik mecbur! hizmetlerini Ordu hasta- hanelerinde yapacaklar, ondan sonra arzu ederlerse memleketteki bü- tün sıhhi teşekküller kendilerine açık olacaktır. 4 — Tahsil müddeti 3 sene olup, bu müddet içinde okurlara ayda beş lira harçlık verilecek ve iaşe ve ilbasları tamamen okula ait ola- cakter. 5 — Okuldan mezun olanlar, barem kanununa göre 17,5 asli ma- aştan başlamak üzere maaş alacaklar ve bu miktar gittikçe çoğalacak- tır. Bu zaman dahi İase, giydirme ve barındırma orduya ait olacaktır. 6 — Okul 15 Eylül 939 da tedrisata başlıyacaktır. 7. — Okula kayıt ve kabul şartları şunlardır: * A — Türkiye Cümhüriyeti tebaasından olmak ve 'Bürk ırkından bulunmak, N B — Sıhhati yerinde bulunmak ve durumu her iklimde vazlfa görmeğe müsait bulunmak “bunu herhangi bir hastahane heyeti ra- poru İle tevsik ettirmek ve evraka bağlamak lâzimdır.,, < C — Yaşı On altıdan aşağı ve yirmi İkiden yukarı olmama! D — Kendisi, ana ve babası iffet ehlinden olmak “Bu vaziyet po- iisçe tevsik ettirilerek evraka bağlanacaktır... EB — En sz orta okul tahsilini bitirmiş olmak veya bu derecede tahsil gördüğünü isbat etmek “Tasdikhame suretleri musaddak olarak eklenecektir. F — Evli veya nişanlı bulunmamak “Evvelce evlenip boşanan: larla kocası ölmüş olanlar kabul edilir. Buna alt medeni hali bildirir müsbit evrak keza eklenecektir. G — Sihhi sebepler dışında okulu kendiliğinden terkettiği, yahut evlenmek suretile veya diğer İnzibatt sebeplerle okuldan çıkarıldığı yahut altı senelik mecburi hizmetini yapmadığı veya tamamlamadığı veyahut sıhhi sebepler dışında okuldan çıkarıldığı takdirde tahakkuk ettirilecek mektep masrfalarını tamamen ödeyeceğine ve gösterdiği vesikaların tamamen doğru olduğuna dair Noterden tasdikli ve kefili bir taahhütname vermek, - 8 — Bu evrak sahipler! okula imtfhansız olarak kabul edilecektir. 9 — 8. ca maddedeki evrakı tamamlamıyanlar bunlar Ankarada. kiler M. M. V. Shh İs, Dairesine, diğer vilâyet merkezlerindekiler vali. likierine, kazadakiler kaymakamlara takdim edecekler ve bu yol ile M. M. V. Shh. İş. D. ne yollanacaktır. Müracaatların 25 Ağustos 939 da senu alınmış olacaktır, 10 — Taliplerin kabul edildikleri ve mektebe hareket “etmeleri ayni makamlar tarafından kendilerine bildirilecektir. li — Kabul edileceklerin okulun bulunduğu oAnkarays kadar sarfedecekleri yol parası kendilerine ait olacak ve “M M V. Shih. iş D. ne hitaben Yazacakları dilekçede bunu tasrih edeceklerdir. “1 i ———ğ—ğğ ğa İstanbul Telefon Müdürlüğünde: Yüz kilometre harici kapalı bronz tel kapalı zarf usulile mübayaa e- dilecektir. Muhammen bedel on bin ilk teminat (750) lira olup eksiltmesi 30 - 9 - 938 Cumartesi günü saat 11 de Müdürlük binasında yapılacaktır. İstekliler, muvakkat teminat makbuz veya banka mektubu ile kanuni vesaiki muhtevi kapalı zarflarını o gün saat ona kadar Komisyona ver- melidirler. Sartnamesi Levazım Amirliğimizde görülebilir. 16291) di