15 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Bir Tabiatir ki Kalmış. Yazan: M. Turhan TAN izim gazetede ve hâdiselerin iç yüzü sütununda dün şöyle bir haber vardı: “İtalyada faşist W- derler arasında ikilik O başlamışlır. Kumandanlardan bir kısmı Kont Ci- yanonun harici siyasetine mühalif. tirler, İtalyan orduları kumandanla- rından General Badagliyo, bu yüz- “den son manevralara iştirak etmemiş ve Musselini tarafından da iştirak ettrilmemiştir. “Mussolininin ilk defa olarak ma- neyraları yarıda bırakıp Romaya dön- mesi birçok dedikodulara sebebiyet vermiştir. Duçenin mide kanserinden mustarip olduğu tahmin edilmekte- dir... Tarihten de şu fıkrayı iktibas edi. yorum: “Pont Kralı Mihridat aleyhine ha- e memür edilen Lucullus birçok aferle, birçok da ganimet elde et- mişti, Adı dillerde gezen kudretli bir serdar seviyesine yükselmişti, Roma) ahlâkı, Roma ananesi ve Roma ruhu böyle bir yükselişe — Silâhla tazyik olunmadıkça, boyunduruğa sokulma. dıkça — tahammül edemezdi. Hal buki Lucullus mihiridadı kayna. ası alık Dikrum mağlüp etmiş, bir. çok memleketleri soyup soğana çe- virmiş bulunmasına rağmen Roma. ayı — Meselâ Sillâ gibi — zeneire vuracak kudrette değildi. Onun için zekâdan, namustan başlıyarak bilek kuvvetine kadar maddi ve manevi her hürriyeti kıskanan, kendine ba- yır sunan elleri — Fakat fırsat bu- İursu — ısırmayı şeref sayan Romalı, Lucullüsü de düşürmek, hiçe çevir-| nek için yol aramaya, çareler düşün. meğe koyuldu, o meşhur Senato, hal- kin düşüncelerine ve duygularına ter- iman olarak ön sülla çalışıyordu, gareyi de o buldu, Lucullüsün Kar- oşisna Pompde'yi çıkardı. Pomp&e mafevk kümütidan sıfatile Lucullusü emri altına alacak, istedi- şekil ve surette kullanacak ve mitt- sip bir zamanda onun haysiyetini, şerefini yıknenk idi. Bunu bir Roma. İ: olmak hasebile Lucullus da bili- du. Fakat bilmez göründüğünden pöeyle temasları tam bir riya- lik nümünesi teşkil ediyordu. — Kucullus kendine âmir gösterilen ş pfeyi her ziyarete gelişinde sük. üm püklüm bir vaziyet alırdı. Pom- de ona karşı son derece saygı erirdi. Konuşmaları — Her iki- yüreğini okuyabilenler için — halarla dinlenecek bir şekilde İ. Lacullus boyuna Pompöe'nin eş. bir dâhi olduğunu söyler ve Ro- ni bu dehaya İstinat ettikçe bi- in cihana hâkim olacağına and içer. Pomp&e'de riyakârlıkta ondan ge- ri kalmıyarak akla gelmez meziyet- isnad eder ve Lucullusü göklere maya yeltenirdi. kizdıramıyacağına kanaat getir- | n sonra vaziyet değişti. İki ra. birbirini tezyife, istihzayla, tah- başladı. Lucullus, onu bitmez tükenmez bir hırs sahibi olmakla, © da rakibini iğrenç şekilde tamah- Vekillerin Tetkikleri Şehrimizde bulunan Münakalât Vekili Ali Çetinkaya, dün öğleden sonra mıntaka liman reisliğine gide- rek bir müddet meşgul olmuş, liman reisi Refikten işler üzerinde “izahat almıştır, Vekil saat 17 ye doğru U. man reisliğinden ayrılmış ve rafaks- tinde deniz yolları umum müdürü İbrahim Kemal ile liman reisi Refik olduğu halde Almanyadan yeni ge- len Etrüsk tipi vapurlardan Tırhenı gezmiştir. AH Çetinkaya vapurun her tarafını gözden geçirmiş, bilhassa üçüncü s1. nf yolcularına mahsus kameraların vaziyelile yakından alâkadar olarak geniş izahat almıştır. Münakalit Ve. kilinin bugün de tetkiklerine devam etmesi muhtemeldir. Yeni Tırhan vapurunun tayfalara mahsus banyo da'resinden istifade edilemediği söy« lenmektedir, Bununla beraber, va- purun diğer banyo daireleri kullan. labilmektedir. Maarif Vekilinin tetkikleri Şehrimizde bulunmakta olan Ma- arif Vekili Hasan Âli Yücel, din ya- nında maarif müdürü Tevfik Kut ol. duğu halde, öğleden evvel Çapa kiz muallim mektebine giderek; tetkik. lerde bulunmuş, burada ders başın. da yeni şube açılması imkân mev- cut olup olmadığını tetkik etmiştir. Vekil kız muallim mektebinde çık. tiktan sonra Mevlevihane kapısına giderek burada açılmasına karar ve- rilen yeni orta mektep İçin tefrik e- dilen İstanbul 22 inci mektep bina. sm görmüştür. Hasan Ali Yücel, bu binaya nakledi'ecektir. Maarif Vek Mevlevihane ksom dan ayrıldıktan sonra Yeşilköye gide rek buradaki çocuk kampını gezmi: burada kamp hayatı ve kamp Vazi. feleri hakkında kamp müdüründen izahat almıştır. Hasan Âli Yücel öğleden sonra da Kârdilli kız lisesine giderek burada» ki kaz leyli maccani talebe İle kız mu- allim mektebi kampını gezmiştir. Dahiliye Vekilinin tetkikleri Şehrimizde bulunmakta olan Da. hiliye Vekili Faik Öztrak dün de vi- lâyette meşgul olmuş, belediye sular | müdürü Ziyayı nezdine çağırarak bo. zı meseleler hakkında (o kendisinde! notlar almıştır. —— Ticaret Vekili geliyor Ticaret Vekili Cezmi, beraberinde dış ticaret umum müdür muavini Ce- mal Ziya bulunduğu helde perşembe sabahı şehrimize gelecektir. Ticaret Vekili, şehrimizde iki gün tetki- katta bulunduktan sonra İzmire gi. decek ve İzmir enternasyonal fuarı. nın açılma merasiminde bulunacak. tır. Fuarı Ticaret Vekili a Vekil İzmirde de iki gün kaldıktan, sonra Ankaraya dönecektir. Meclis Reisi Valiyi ziyaret etti Şehrimizde bulunmakta olun Bü- yük Millet Meclisi Reisi Abdülhalik “kâr olmakla itham ediyordu. Bu carşılıklı hücumler, iftiralı itham- ar halkı eğlendiriyor, güldürüyor, fe içinde hirakıyordu.,, Şu halde “Bir tablattır ki kalmış 'uh zamanından beri,, deyip İtalya- daki taze dedikoduları tabii görmek etmez mi7. Evlenme Kâğıtları Bedava Verilecek © Evlenme kâğıtlarının parâsiz ola. ik alâkadarlara tevzi edilmesi ve sandıklarının da evvelce almış dukları evlenme kâğıtlarının kıy» tsizlendirilmesi, birinci sınıf ©v- ime cüzdanlarının 300, ikinci sınıf ların 100 kuruş, üçüncü sıf İanların'da 10 kuruş mukabilin. de evlenen çiftlere verilmesi hakkın» kanun dün al&kadarlara tebliğ Renda dün belediyeye giderek vali, ve belediye relsi Lütfi Kırdarı ziya. ret etmiştir. * SUAL S — Güzel San'atler Akademi. sine nasıl girilir? GC — Güzel San'atler akademi- sinin mimarlık şubesi yüksek de. receli bir tahsil müessesesidir. Ta- lebesini bir mimara lâzım Olan fenni, ilmi, ameli ve bedif bilgi. lerle vechiz eder. Bu şubeye, san- atkârlik istidadını, yapılacak im. tihanda ispat eden tam devreli k- $€ mezunları alınır, * S — Gedikli erbaş hazırlama ve arayan amayanipae ryan la TAN KN LE Ee El Almanya Piyasamızda Propaganda Yapıyor Noksanları Görüldü | Permi Dairesinin Emrinde Çalışan Gizli Ajanlar Piyasa Vaziyetini Almanyaya Bildiriyorlar Almanya permi daireleri Türkiy: malların het birinde kusurlar bahane ederek, fiyat- larından tenzilât yaptırmak istiyorlar. yapılmakta olan ihracatın fiyatlarını kırmak gaye- sine matuf olan bu hareketlerden dolayı tüccarları- muz dalma mulazarrır olmaktadırlar. Bu halin de. vamı takdirinde bazı firmaların Almanyaya ihracat yapmaktan vaz geçecekleri söyleniyor. Şehriniz pi. Almanya hesabıma çalışan bazı açıkgözler tarafından Almanyaya hildi- rilmektedir. Bu gibi Alman muhbhiri sadıklarının Al. man permi daireleri tarafından tavzif edildiği iddia edilmektedir. Bu adamlar; Almanya lehine propa. ganalarıma devami ederek Almanya, Türkiye malla» yasasının her günkü vaziyeti, Akay Vapurlarını Kendimiz Yapacağız Devlet deniz tiçaret filosunun tak- | viyesi için bir program hazırlanacak ve her sene bütçeye para koymak sü- retile yöleu gemileri yapi Bu meyanda bir de şilep fit dana getirilecektir. Üç Akay vapu. rile ihtiyaç nisbetinde romorkörlerin kendi tezgâhlarımızda inşası için de. niz fabrikalârımiz esaslı şekilde 15- Jah edilecektir. Fenni personel yetiş. tirmek maksadile bir çırakemektebi açılacaktır, Kamarotluk bir meslek hâline sokulacak, bunun için icap e- den tedbirlere tevessül edilecektir. Kara hava yollarımız('mtayyare ih- niz tayyareleri alınarak Büyükdere. den Pire, Köstence ve Sovyet Jiman. larına hava postaları tesis edilecek. tir, ai Yeni Yol İnşaatına Ehemmiyet Veriliyor 1.050.000 liralık yol inşaatı dolayı- sile belediye fen heyetinde dün vali ve belediye reisi Lütli Kırdarın ri- yasetinde bir toplanti yapılmıştır Belediye sular idaresi, tramvay, &- İcktrik idareleri müdürlerile telefon idaresi, hava gazı şirketleri, kanali- asyon şirketi ve diğer bir çok alüka- dar dşire ve müessese müdürlerinin iştirek ettiği bu toplantıda yol faa. liyetinin gecikmemesi için kanalizss. yon bacalarının şimdiden inşasına başlanmasına, telefon, elektrik kab. lolarfle su şebekesinin de caddelerin tretuvarları altına alınmemna ve yol İnğaatına başlanmadan evvel bu fa- aliyetin İkmal edilmesine karar ve.! rilmiştir, Büyükadaya su veriliyor Önümüzdeki cumartesinden itiba- ren Büyükadada su tevzintına başia- nacaktır. Şebeke tamamile ikmal e- dilmiş, şimdiye kadar abone kayde. 'dümiş olanların da branşmün tesisatı hazırlanmıştır. Branşman tesisatında, İstanbulda tatbik edilmekte olan for. mül tatbik edilmektedir. eden ithal edilen cağını söylemek! Almanyaya Fransa ve Ingilti malların Alman; rin kaparılmasını muhtelif yeni sizliğe uğraması .... hir Meclisi Bugün Toplanıyor * ; ; ; Şehir Meelisi bugün saat 14 de Vali ve Belediye reisi Lütfi Kırdar'ın riyasetinde fevkalâde olarak toplanacaktır. Meclis, bu fevkalâde toplan» Şt devresinde dört içtima yapı. ? cak ve içtima günlerini bugün : bizzat Kendisi tesbit edecektir. Yeni Mahkemeler Tapunun Alt Kısmına : “Yerleşecek | rün aünleritik feşkildimin 157 tanbula.da teşmil edilmesi, kararlaş- tırıldığı için müddelimumilik salt bir bina ariyordu. Kadastro, es ki gümrük binaları gözden geçiril. mişti. Gümrükte yeni teşkilita yete. cek kadar oda bulunmadığı anlaşıl ber verilmektedir. l rını satın almazsa, bütün Türkiye ihracatının dura. ten bile çekinmiyorlar. Sovyetlerin, erenin Türkiyeden alacağı malların cinsleri ve fiyatları hakkında Berline sık sık malü- mat verilmektedir. hal fiyatlara 3 — 5 kuruş fazla fiyat verilerek, bu Verilen malümat üzerine, der- yadan başka memleketlere gitmesi. ne mümanaat edilmesine çalışılıyor. Klering hesa- biyle piymalarımızdan toplanan bazi malların di. ğer yabancı piyasalar: ları için diğer yabancı atılmasına ve Türkiye mal- memleketlerdeki mahreçle- a çalışan Almanların yapacağımız ticaret anlaşmalarının muvaffkıyet. için de hazırlıklara başladıkları ha- Şehrimizde ti İki Süt Fabrikası Yapılıyor Belediye İktısat müdürlüğü, kuru. lacak olan Süt Anonim şirketinin © sas mukavelenamesinin tanzimine başlamıştır. Şirketin kuracağı fabri- kalara ait şartnameleri de, Ankara. da Devlet ziraat isletmeleri kurumu idare meclisi relsi Cemilin riyasetin- deki komisyon hazırlamaktadır. Şirketin esas mukavelenamedine göre Aön0 bin liralik sermaye ile İstan bul belediye hududu dahilinde süt tevziatında bulunmak üzere biri Fo- tibte, biri de Haydarpaşada olarak iki fabrika kurulacaktır. sçkip ale hele mbiküeetinir mak şartile İngiliz #irmalarına yap- tirlacaktır. Mütehassısların temina. tına göre Pastörize süt Istihsalât ve tevrietı ân yüzle 30 nisbetinde bir kâr bırakacaktır. Ege Cumartesi Günü miştir. Bü vaziyet karşısında. yine tapa dairesi üzerinde durulmuştur. Tapu | dalresihin ait kısmı mahkemelere! tahsis edilmiştir. Bugünden itibaren | odalar başsltılarak müddelumümlü. ğe teslim edilecek ve işlerine lâzım gelen tesisat yapılacaktır. Yeni mali. | kemeler adliye tatili bittikten sonra | işe başlıyacaklardır, e Bugünden İtibaren Bira 16 Kuruş Ucüz bira satışı bugün başlıyacak, 50 santilitrelik şişeler 16 ve 82 san- tilitselik salon biraları şişesi 20 kuru» şa satilacaktır. Gazinocuların ihtikâr yapmamaları için bugünden itibaren her taraf kontrol edilecektir. Hafta Tatili Ruhsatiyeleri Hafta tatili kanunundan istima e- dilen bazı dükkânların, tatil günle rinde satılması memnu maddeleri de sattıkları görüldüğünden bu gibilere verilen ruhsatiyelerin istirdadına ka Gidiyor | « Pazar günü İzmire hereketi İcap eden Eze vapuru İzmir Mar müna. #ebetile bir detaya mahsüs olmak ü- zone cumartesi günü kalkacaktır. ense | Askeri Heyetimiz Geliyor Bundan bir müddet evvel General Küzim Orhayın riyasetinde Londraya giden askeri heyetimizin bugün: şeh. rimize dönmesi bekleniyor. Taksim Kışlasının Fiatı Maliye, Belediye tarafından. Tek- sim kışlasına konulan 30,700 liralik kıymeti kabul etmemiştir. Hazinenin ısrarı üzerine 50 bin lira üzerinden mutabık kalınmış ve devir muame- esinin ikmali için tapu müdürlüğü. ne müracaat edilmiştir. ——— Armatörler Birliğinde Yeni teşekkül eden armatörler bir- liği idere heyeti dün toplanmış ve a- ralarında bir reis seçmişlerdir. Birlik reisliğine armatörlerden Hakkı De. nizaşan İntihap edilmiştir. Birlik bü. yüklerimize tazimat telgrafı çekmiş. rar verilmiştir. tir. SORUNUZ, CEVAP VERELİM mama meslek okulundan alınan şahadet. name kültür bakanlığının orta o- kullar şuhadetnamesile müsavi mi. dir, böyle bir diplomaya sahip olan orta tahsilini ikmal etmiş sayılır ve devlet memuriyetine girebilir mi? C — Gedikli hazırlama okulunu bitirenler orta okul derecesinde tahsil görmüş sayıldığından eliniz- deki şahadetname, bir orta okul mezunu sıfatile devlet memuriyeti. ne girmek hakkını, size tamamen verir. ” * $ — Orta mektep ikinci sınıfın- da ikmale kaldım; resmi, hususi birçok memuriyetlerde bulundum askerliğini de yaptım, halen zira- at bankasında memurum. Güzel san'aflere çok İstidadım var, bütün inceliklerine vakıf olarak resim ya parım, Bu istidadımı arttırmak i. çin Güzel San'atler Akademisine CEVAP girmek istiyorum, Bu arzumu yeri» ne nasil getirebilirim? C — Orta mektep mezunu ol. madığınız için giremezsiniz, Güzel San'atlere heves ve istidadı olan- lari mektep, misafir talebe sıfati- Je de kabul eder. Bu şekilde devam edenler, nazari derslerden atölye. lerden istifade ederek bilgilerini arttırırlar. Eğer memuriyetinizi İstanbula tahvil kabile mektebe misafir talebe olarak devam eder. siniz. m 15.3-939 / | | YeniBarem Dereceleri Muallim ve Memurlara Zam Yapılıyor Barem kanununa göre, bir eyldl. den itibaren maaş derecelerinin yük- selmesi icap eden bazı hususi mu. hasebe memurlarile ilk tedrisat mu- alimlerinin, tahsisatsızlık yüzünden şimdilik bu terfiden mahrum edile- çekleri hattâ maaş vaziyetlerini ye- ni kanuna uydurmak mecburiyeti do. layısile bunların birer derece aşağı- ya indirilecekleri hakkında bir ga- zete tarafından verilen haber doğru değildir. Vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar, kanunun bu hükümlerine tâbi olacak memurların mağdur ol. mamaları için icap eden tetkikleri yapmış ve vaziyeti memurların lehi- ne irca etmiye muvaffak olmuştur. Muallimlerin vaziyetine gelince, Ma- arif Vekili Hasan Âli Yücel, vali ile olan temasi sırasında onların vazi. yetlerini de halletmiş ve bu hususla belediye reisi Lütfi Kırdarla muta. bik kalmıştır. Gerek memur ve ge- rekse ilk tedrisat muallimlerinin ye- ni vuziyele göre eylülden itibaren maüşlarının verilebilmesi için şehir meclisinden munzam tahsisat İsteni- lecektir, Hazırlanan yeni mâaş cetveline gö re şimdiye kadar 12 - T4 lira ü rinden maaş alanlar eylülden itiba- ren 15 liradan, 16 . 17,5 lira üzerin. den maaş alanlar 20 liradan, 22 lira üzerinden maaş alanlar 25 liradan, 45 lira üzerinden maaş alanlar 50 Tira dan, 55 lira üzerinden maaş alanlar 60 liradan maaş alacaklardır. Gerek hazırlanan bu yeni maaş cet şiar Tazlalaşacak ofah KEAİİMENK maaâş:karşılığı olmak üzere hazirla- nan.munzam tahsisat tekliği dün walt ve bulediye reisi Lütfi Kırdara veril. miştir. Teklif bugün şehir moelisine arzedilecektir. Maliyenin yeni bir tamimi 6ö yaşını doldurdukları halde dev- let, belediye ve İdarel hususiyeden masş alan odacı, bekçi ve salre gibi müstahdem vaslını böiz kimseler şimdiye kadar kazanç, buhran, mu. vazene ve sair vergilerden muaf tu- tulmakta idi, Maliye o Vekâletinden gelen yeni bir emirle badema bu gin bi eşhasın da vergiye tâbi tutulma. lam bildirilmiştir. Defterdarlıkta imtihan Defterdarlık münhal memuriyet- ler için bir müsabaka imtihanı aç- mıştır. İmtihana 56 kişi girmiştir. Bunlardan bir kısmı ise, bir kısmı orta: mektep mezunudur, Muvaffak olanlardan lise mezunları 20 Jira maaş veya 60 lira ücretle maliye şu. belerinde çalışlırılacaklardır. Orta mektep mezunları ise, şimdilik teb- Tiğ memuru olarak istihdam olüna- caklardır. Netice birkaç güne kader belli olacaktır. TAKVİM ve HAVA 15 Ağustos 1939 SALI #inciay (—(OGünsi O Hirml02 Arabi: Rümi: 1356 Cam, abar: 29 Ağustas: 2 Günex 510 — Öğle 1318 İkindi; 16.09 — Akşam; 19091 Yatsı: 20.58 — İmsik: 318 Hava Vaziveti Yeşilköy metenroloji islasyonundan alı- nan malâmata göre, yurtta hava Kocseli ye Karadeniz Kıyılarında çok bulutlu ve yer yer yağışlı, Orta ve Doğu Anadolu bölgelerinin şimal kısımlarında bulutlu ve pek mevzii yağışlı, Rge ve Akdeniz sahil- lerindr âçık, diğer yerlerde kısmen bulut- lu geçmis, rüzgürler orta ve doğu Anado- tu bölgelerinde garbi, diğer bölgeleri u- wümiyetle şimall istikametten orta kuve yelte, Ege denizinde küvvelli enmişlir, Dün İstanbulda hava kapslı reçmis, rüzgir şimalder saniyede 8 - 4 metre hız- la eemiştir. Saat 14 te bava tazyika 1017.0 milibar idi, Sübunet'em yüksek 218 ve en düşük 10.8 sartigrst olarık keydedilmiş- sir.