18 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

JUGÜN ihverin Yeni anevraları Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL ir kaç gündür birbirini tutmı- yan şayialar mütemadiyen ya- yor ve bu şayialara dayanan tah- minler ve mütalealar zihinleri karış- trıyer, Bu şayialara sebebiyet veren hâdise, İtalya Hariciye Nazırı Kont Cisne ile Almanya Hariciye Nazırı Von Ribbentrop görüşmeleri, daha sonra iki mazırın Her Hitler tara- fından kabul olunmaları, ve fakat bütün bu mülâkatlar hakkında bey- lik tâbirlerle dolu bir resmi tebliğ bile neşredilmemesidir. Mülâkatlar- da konuşulan ve bir karar verilmiş. 86, verilen kararların gizli tutulma- sı yüzünden yapılan tahmin ve mü- talenların da birbirine aykırı düşme. si çok tabiiydi, Fakat mihvereilerin bu mülâkatlar dolayısile tekrarla dıkları bir tek söz var ki, onu bir sifre miftahı gibi kullanmak müm- kündür. Bu söz, iki mihver devleti Arasında tam fikir mutabakati hasıl olduğu ve aradaki tesanüdün kuvvet bulduğudur. Bu sözün en açık mânası, İtalya- nın, Almanya peşinden sürüklenme- ğe ran olması ve onun girişeceği her macerada, onun yanında yer al. masıdır, Fakat yine ayni sözden anlaşılan bir nokta da, mihvercilerin harp ma- terasına atılmıya karar veremedik. leridir, Çünkü buna karar vermiş olsalardı, daha başka lisan kullan- mak lüzumunu hissederler ve arala- rındaki tesanütten ve bu tesanödü ilân etmenin son bir ihtar teşkil et. tiğinden değil, daha başka bir şey- den bahsederler ve bu: ihtar sözünü Danzig meselesini sulhen halletmek şayiaları, mutavassıt aramak şayia. ları değil, yeni emrivâkiler takip et- mesi lâzım gelirdi. Hakikat şudur ki mihverciler, te- giyilen Kara kremler eml) ve mide da cephesinin, — ye: r tecavüze meydan vermiyecek derecede kuv- vetlendiğini anlamış bulunuyorlar, Hattâ bu cephe, tecavüze meydan vermiyecek derecede kuvvetlenmek. le kalmamış, fecavüzü ezecek ve te- tavüze belbağlıyanların aklını başına getirerek onlara sulhü kabul ettire- cek bir vaziyete: gelmişlerdir. Bun. dan böyle tecavüz cephesinin kuv- veti, daima geride kalacak ve sulh cephesinin kuvveti daima üstün ge. lecektir, Tecavüz cephesi, (bütün bunları iyiden iyiye anladığı için, tasladığı Yiğitlikten zerre kadar fedakirlıkta da bulunmadan yeni bir manevra gevirmeğe başlamış ve neticede or- talığı, birbirini tutmıyan şayialar kaplamıştır. Şayialar birbirini tutmadığı için, mihvercilerin e beynelmilel bir kon- feransa, hattâ yeniden bir dörtler konferansına zemin hazırlayıp hazır. lamadıkları belli değildir. Yeni hir beynelmilel konferansa nit bütün haberler Berlin ile Romadan çıktığı halde, Alman gazeteleri bütün bu şayiaları istihkar ile reddetmekten çekinmiyorlar, miyeye yılmış ve korkmuş gibi gö. rünmemek icap ediyor, Bu yeni manevranın arkasından yeni bir Münih teklifi çıkar ve sulh cephesi buna kanarsa, o zaman “Tecrlibe olunamı, tecrübe edenle- rini,, vaziyetine düşülmüş olur. Tecrübe olunamı, tecrübe edenle- rin âkıbeti ise, nedametten başka bir şey olamaz. Nedamet İse, para etmiyen bir şey değil, çok pahalıya mal olan bir faciadır. Onun için demokrasilerin ve sulh tephesinin “Yeni bir Münih,, dala. veresinden çekinmeleri icap eder. Macarlar Bir Rumen Londra, 17 (Hususi) Bugün Bükreşte neşrolunan resmi bir teb- liğe göre Romanya - Macaristan hü- dudu üzerinde Macarlar, bir Rumen | hudut muhafızı öldürmüşlerdir. Ya Askeri Konuşmalar Moskova, 17 (A.A) — İngiliz Fransız ve Sovyet askeri heyetleri, bugün saat 11 den 14 e kadar mü- Sakerede bulunmuşlardır. Çünkü efkârı umu- | İngiliz bombardıman Alman - Macar Fransız Tayyareleri İngiltere Üzerine Yeni Görüşmeleri “Devam Ediyor İtalya Hariciye. Nazırı Arnavutluğa Gidiyor Berlin, 17 (Hususi) — Macaristan Hariciye Nazırı Kont Czsky, dün de bugün de Hariciye Nazırı Ribbeo- trop ile görüşmüştür. Macar Hariciye Nazinm bu ko- nuşmaları, siyasi mahafil tarafından ehemmiyetle karşılanıyor ve netice merakla bekleniyor. Kont Czaky Hütlerle görüşmüş Berlin, 17 (A.A) — Kon Czaky, bugün Obsersalzburgdaki ikametgâ- hında 16,30 da Hitleri ziyaret etmiş ve birlikte çay içmişlerdir. zburgda Macar Haric bu haber, bu ana kadar Almanlar ta- rafından henüz teyit olunmamıştır. Kont Czaky, Hitlerin General Lis. tin Kum adasındaki Bavyera alayına gönüllü olarak girişinin yirmi beşin. ci yıldönümü dolayısile Amiral Hor- tinin temennilerini bildirmiştir. Ciano Arnavutluğa gidiyor Roma, 17 (A.A) Kont Clara, yarın tayyareyle Arnavutluğa gide. cek, orada üç gün kalacak ve Arna- vut milletine hitaben bir nutuk söy- liyecektir. Mussolini, Badoglio ile görüştü Roma, 17 (A.A.) — Mussolini Ma. reşal Badoglio'yu kabul etmiş ve kendisiyle askeri mahiyetteki mese- leler hakkında uzun uzadıya görüş. müştür. verilmektedir: kendisine verilen talimatın * Müssolini'u İtalya, cındadır, Bunun için şu üç Büznndur: ayırmak hüsusundaki dikkate alınmasını ister, imei Bir Akın İngilterede Askere Alınabileceklerin Tesbiti İçin Yeni Nüfus Paris, 17 (A.A.) — Hava Nezareti neşrettiği bir tebliğde, bu sabah Fransız hava kuvvetlerinin İngilte- re üzerinde ikinci bir manevra daha yaptığını bildirmektedir. İngilterenin Cenup ve merkez şe- hirleri (Liverpool, Bristol, Birming- ham, Manchester) hedef ittihsz olun. muştur. - Yedi bombardıman filosu bu uçuşa iştirak eylemiştir. Bu filo Jar, ağır ve hafif bombardıman tay- e avcı tayyarelerirden mü. Geçen ay “İngiliz tayyarelerinin Fransa üzerindeki uçuşlarını yakin- dan takip eden bu manevralar, her gün daha sıki ve daha müessir bir şekil alan Fransız . İngiliz teşriki mesaisinin devamıra hâdim olmak- tadır, Tayyare yangınlarına karşı yeni bir icat Londra, 17 (A A) — Bütün İngi- liz askeri tayyarelerinde sukut ba. linde yangın çıkmasına “mâni ola- cak bir cihaz kullanılacaktır. Tay. yare, yere düştüğü zamin hususi bir makanizma bu cihazı harskete geti » recektir. Bu cihaz, uçma esnasında tayyarenin ateş ölması veyahut ye- re inceği sırada kapaklanması esna sında da otomatik olarak harekete ğım söylüyor, ve bir türlü yeni müzakerelere ya- naşmıyordu. Bu sebepten müzakere dokuz saat sürmüş ve sonunda Ribbentrop Hitlerin müdaha- lesini istemeğe mecbur olmustur. Ciano'ya verdiği talimat şudur: Dan- »iz, biç olmazsa şimdilik, zorla ve cebirle alınmama- hıdır, Bu yüzden bir harp çıkarsa, şüphesiz İtalya müttefiki ile beraber olacaktır. Fukat bundan evvel Almanyanın kendi metalibatına ne dereceye kadar ve ne şekilde yardım edeceğini bilmek ihtiya. 1 — Almanya; Orta Avrupayı nüfuz mıntakalarına anlaşmaya ehemmiyet vermi- yerek oralarda kendi menfaatlertsi temine çalışmış. tır. İtalya bu memleketlerdeki menfaatlerinin nazarı 2 — Almanya henüz İtalyanın hangi metalibatına geçmektedir. HADİSELERİN © Salsburg'da Alman Hariciye Nazırı Fon Ribben- tropla İtalya Hariciye Nazırı arasında cereyan eden müzakerenin içyüzü hakkında şu malümat İki memleket Hariciye Nazırı görüştüğü zaman, Cianonun Hitlerle mülâkatı kararlaşmış değildi. Fakat Ciano Salzburga Mussolini tarafından ve- rilmiş kati talimat ile gönderilmişti. Ribbentrop, İtalya Hariciye Nazırını Danzig meselesinde be- raber yürümek için kandırmağa çalıştıkça, Ciano haricine çıkamıyaca- noktanın aydınlanması TAN SON HABERLER tayyarelerinin geçenlerde Fransa üzerinde yaptıkları uçuşlardan bir görünüş: Bu tayyareler Yaptılar Tahriri Yapılıyor İngilterede harp hazırlığı Milli bir defter tanzimi suretiyle İngiltere halkının nüfus tahriri ya- pılacağı dün öğleden sonra ilân e.| dilmiştir. Bu plâna göre, ber kadın, ; erkek ve çocuk bu deflere kaydolunacak ve harp çıktığı zaman ismini ve mez kür defterdeki kayı: numarasını ha- vi bir vesika alacaktır, Bu sistemin iki hedefi vardır: Bir taraftan, iamdemlezma müke'lefiyet, alana iaşe Misa 1 gibi harp vaziyetinden doğan ihtiyaçlar temin edilmiş olacak ve diğer taraf- | tan da bir harp olmasa dahi, 1041 de yapılacak umumi tahriri nüfusa yardım edecektir. Mezkür defterin tanzimi için, memleket 65.000 mıntakaya ayrıl. mıştır. Halbuki en son tahriri nü- fusta memleket ancak - 49.000 mın. takaya ayrılmıştı. i Manevralardan alınan neticeler Paris, 17 (A.A) — Gece ve gün- düz manevraları, Fransiz ve İngiliz hava müdafaa sisteminin harekete getirilmesini mümkün kılmıştır. Ay rica, Fransiz tayyarecileri, bu uçuş- larla antrenmanlarını tamamlamış. lar ve meçhul arazi üzerinde uçuş- Dahiliye Vekâleti Yeni “Blenhein,, tipindedir ve saatte 295 mil süratle hareket ederek hiç bir yere konmadan 2009 mil uçabilmektedir. Eylülde Maaş Yeni Bareme Göre Verilecek —— Listeleri Hazırladı Ankara, 17 (TAN) — Dahiliye Ve. kâleti, yeni barem kanunu mucibin- ce idare memurlarımızın derece ve kadro değişikliklerine ait listeyi ha- zırlamıştır. İdare memurlarımız ey. İül maaşlarını veni bareme göre ala- caklardır. Bu itibarla hazırlanan listeler bu. günlerde vilâyetler ve kaymakam- lıklara gönderilecektir. Yeni listeye göre bir eylülden i- tibaren memleketimizde 40 lira ma. aşlı 181, 50 lira maaşlı 114, 60 lira şı 75 ve 70 lira maaşlı kaymakam bulunacaktır. Nahiye müdürlerine gelince; 20 Mralık 681, 25 liralık 153, 30 liralık 60 ve 35 liralık 7 nahiye müdürü ©- lacaktır. Ancak zam görebilecekler bir ey. İülde masşlarını otomatik surette yeni osasa göre değil, terfi ettikçe alabileceklerdir. Belediye ve Hususi İdareler Diğer taraftan Vekâlet hususi (- darelerle belediyelerin ve bunlara bağlı müesseselerin teşkilât kadro. larını yeni bareme göre nasıl yapa. caklarını gösterir bir talimatname yapmıştır. Belediye ve hususi ida lar yapmak suretiyle hakikaten en yakın şerait altında bir manevrada bulunmuşlardır. reler en geç bir teşrinisaniye kadar veziyetlerini bu talimatnameye uy. durmuş olacaklardır. müzaheret edeceğini buti hakkındaki İtalyan iddialarını şartsız müdafaa e- deceğini bildirmemiştir. 3 — Almanya, şu veyi hallinden sonra, koridor gibi, Macaristan gibi yalnız kendisini alikadar edi Bu meseleleri halliçi; müzakereler neticesiz mselelerin hallini iste: ektir. melidirler. 3 — Sovyet Rusya bırakılmalıdır. Şimdi ortada doşalan budur. taahhüde girmeden ve harekete geçmeden evvel bu Mussolini, demokrasileri bir yıldırım harbile yere sermek imkânı olmadığına göre, onlar şu şartlar dahilinde bir sulh teklifi yapılmasına taraftardır: 1 — Polonya, Danzigin Almanyaya ilhakını ve koridor için müzakereye başlanmasını kabul ede- 2 — Demokrasiler Avrupa ve müstemleke statü- kosunda bir değişikliği esas itibarile kabul et- Eğer İngiltere ve Fransanın bu esaslar üzerinde müzakereye hazır olup olmadıkları öğrenildikten sonra Mussolini mutavassıt olarak ortaya çıka- cak ve bir sulh teklifi yapacaktır. Turizm İşine Ne Zaman Başlıyacağız? Yazan: B. FELEK sirp ürkiye bir seyahat memleketi- dir?,, diyenler gerçi memle- ketin tabii servetleri, turistik yerleri bideleri tekzip etmiyor a. m tarafımızdan da bu husu- siyet ve kal eti inkişaf ettirecek edna hareket te görülmüyor. İki gün evvel Beyoğlundan tram. vayla geçerken, önü tahtaperde ile çevrilmiş © bir dükkânın üzerinde şöyle bir ilân gördüm: “Rumen turizm bürosu burada 4- çılacaktı, Turizm işlerini hususi bir alâkay- la mütalen etmiş ve bu yolda emek vermiş (bir adam sıfatiyle bu ilânı görünce, kıskandığımı söylersem be. ni ayıplamayınız. Romanyada turizm şu derecede gelişmiş ki; İstanbulda bir turizm bürosu açıyorlar, Halbuki Romanya bir turist memleketi olmak şöhreti- ni haiz değildir, Orada ne bir Bos. for, ne bir İstanbul, ne küçük Asya- nın pitoresk ve tarihi kıyıları, ne gümüş Marmara, ne Prensadaları, ne Küçüksu, ne Kâğıthane, ne yeşil Bursa, ne Efes, ne Bergama, ne Çeşme vardır. En kabadayı plâjı ©. lan Köstence civarındaki (Mnmsya) İstanbulun orta halli plâjlariyle boy ölçüşemez. (Tabii deniz ve kum ba kımından. Gazino, otel bahsi ayrı). Ya biz, ne haldeyiz? i Bu işle kimin, hangi vekâletin ve hangi dairenin uğraştığını, ne Yap. tığını bilmiyorum. Yalnız gördüğüm bir şey varsa, Balkanların turizme en müsait bir memleketine malik olduğumuz halde, turizm işinde de- ğil Balkan , galiba dünyanın en az organize olmuş (hiç organize ol. Imamış demeğe utanıyorum) bir yeri İbiz oluşumuzdur. j Bir taraftan, şu sıralarda silâh al. jtanda bir milyondan fazla asker bes- liyen Romanyanın, diğer tarafla İturizm propagandasını bizin mem. lekete kadar yayması, imrenilecek ve takdir edilecek şeydir. — Acaba biz de, Rumenlere mu kabil Bükreşte bir turizm bürosu aç- sak mı? Bu suali sormak bile abestir, Ru- menler seyyah çağırınca, üstünde a- raba yürüyecek yol, içinde ucuz ve rahat oturulacak otel gösterirler. Paraları Ucuzun ucuzudür. Az çok enternasyonal olmuş Bükreş istisna Jedilirse, bütün memlekette ve bil. İhassa kaplıca ve sayfiyelerinde ha- yat ucuzdur. Bana sorarsanız, bizde turizm işi- bir büro meselesi, bir propagan. da işi gibi değil, meselâ memleket- ileşme plânı, milli bankalar tesisi fikri, maarif siyasetinin tayi. tasrih etmemiştir. Tunus ve Ci- 'a bu şekilde Danzig meselesinin len meseleleri ortaya atacaktır. * in, şimdiye kadar cereyan eden kaldığı için, Mussolini kati bir * bütün müzakerelerden ha * sulh teklifi rivayetlerinin esası İyacağına benim ka ni, petrol ve kömür siyaseti gibi iş- lerimzin büyük ve ana hatlarından biri olarak mütalea etmeliyiz. Çünkü Türkiyede turizm meselesi deyince, gözönüne gelen muazzam işlerin yalnız şu unvanlarım yaz. mak, bunun ne büyük bir şey oldu- ğunu göstermeğe kâfidir: Yel — milyonluk iş, Otel — bu da öyle, Nakil vasıtaları kolaylıkları — İk- tısadi etüt sahası, Pasaport kolaylıkları — Emniyeti umumiye meselesi, İkamet ve seyahat kolaylıkları — Emniyeti umumiye meselesi, Kambiyo meselesi — En mühim iş. Gümrük kolaylıkları — Gümrük siyaseti, Turizm eşyası sanayii — "Topla. nıp, derlenecek ve yeniden kurula- cak bir sanat, ü Propaganda — Yazı, konferans, radyo. Turizm mıntakaları kanunu — Millet Meclisinin işi, Turizm kambiyo takasları — Mü- him bir iktisadi bahis, Ucuz seyahat parası ihdası — Bu da öyle, Şu yalnız isimlerini saydığım işle- rin bir tanesini bile bugünkü cılız kadrolu turizm dairesinin başaramı. herkesin inan- mış olduğunu zannederim, Her biri, bir Vekâleti şiddetle a. foto, film, lâkadar eden, bu kadar çok isin ise, (Lütfen sayfayı çeviriniz)