18 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

18 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

mmm TAN Kekeme Milli Sefin Dünkü 7 pe (öz türkçe kelimelerle yazı yazmıya YI NN Bu Sefer Şaka Değil ! Yazan: Naci SADULLAH irkaç gündenberi Ebüzzi de Vi yeniden kaleme sa- Fakat “Zaman,, gazetesinin e- 4 ; ; : B rıldı. Vuştuğu zamandanberi, yani “Za- man,, ın Velitten, ve Velidin “ man,, dan geçtiği gündenberi bulunduğu Zn yazı kalem | kullanmaktaki melekesini hayli kay- İ betmiş. yazmamış için, gınının büyük zararını unutturacak kadar sayısız çam devirdi; “İngiltereye vereceğim nasihat- ler burada bitmedi: Bundan sonraki İ yazımı da beklesinler!” kabilinden cümleler yazdı jleket kalem ve fikir hürriyetine k vuştu!” kabilinden hayret verici ko- limeler döktürdü. Meslekdaşlarım, onun fikirlerindeki aksaklığı, idman- sızlığına bağışladılar, Fakat lisanın- | daki irtica, pek haklı olarak, bir türlü hoş göremediler Makalelerindeki ağdalı terkipleri, karşılıkları çoktan bulunmuş, ve di. limize yerleşmiş bulunan Arabi ve İ Farisi kelimeleri ortaya koyarak, o- na yu dostane ikazda bulundular; “— Üstad, türkçe konuş!” Dün, Velit Ebüzziyanın o mensup zete, bu samimi, dos- bulunduğu g tane ve haklı ikaza; şu garip cevabı | veriyor: — Ebüzziya zade Velit, eski çeş mi ifade eden bir muharrir ve Üs- lâp sahibi olabilir.” Ben, benim gibi düşünenlerin, tam bir ekseriyet teşkil ettiklerinden vala olarak cevap veriyorum: “— Olamaz!” | Ebüzziya zade Velidin gönüllü a- vukatı, müdafaasına devam ediyor; “— Hattâ Ebüzziya zade Velidin elan vaa İ Ben, ayni mezat, ayni cevabı İ tekrarlıyorum: — Olamaz!” Velidin svukatı! harriri mutlaka öz türkçe lerle yazı yazmıya, bundan sonra sevkedemeyiz: Onun da kendine gö- re hir üslübu olabilir!” Tahmin edersiniz ki, olarak tekrarlıyacağım kelime, yine aynidir: “— Olamaz!” buna cevap i i v | celi mevudile rahmeti rahmana ka. İ Üç makalenin içinde, Heybeli yan. | < “— Çok şükür, en nihayet, mem. — Biz, diyor, bu kırk yıllık mu-) kelime. |* Piyasada Yerli İmalâtın Aza Pamuklu mensucat piyasasında mıştır. Hariçten getirilen malların zalığı ve yerli fabrikaların malâtı yasada iki senelik ihtiyazı karsıl- cak kadar mal toplanmasına sebep muştur. Mevsim itibarile satışların başla miş olması tüccarlara bir dereceye kadar ümit vermekte ise de yerli £ malâtın da bu yüzden azalmasına mocburiyet hasıl olmaktadır. Güm. rüklerden çıkarılmış fazla pamuklu mevcut olduğu gibi henüz çıkarıl mamış mallar dahi mevcuttur. Yün- lü mensucat için büyük taahhüt iş. leri yapıldığından yünlü mensucat Alman ve İtalyanlar MallarınıGeriAlıyorlar Almanya ve” İtalya tüccarlarının gümrüklerimizde beklemekte olan mallarından daha bir kısın mal ye- niden geriye aldırılmıştır. İki gün içinde İtalyaya 1800 sandık pamuk ipliği ve Almanyaya 1 - 15 ağustos srasında yüz elli sandık muhtelif mensucat ve yelken bezi iade edil- miştir, * Almanyaya takımı 27 - 28 kuruş. kuruştan 12 bin oğlak derisi edilmiştir. ihraç Bundan başka Romanyaya da beş vagon yer fıstığı, Hicaza'on bin kilo zevtin ihras adilmistir. Almanyanık prmi dalfesinden, şeh rimizde bulunan ve ötedenberi Al yaya inhisar vaziyetinde tiftik beş firmaya permiler gelmiş. Bu firmaların her bitine 76 'şer bin kiloluk permi verileceği bildiril miştir. Yine o söylüyor: “— Böyle hir şey yapabilmek için (yani Ebüzziya zade Velide öz türk- çeyi kabul ettirebilmek için) Ebüzzi. ya Tevfik merhumun bugün sağ ol. | ması, merhume ( validesinin Velidi yeniden tevlit etmesi, ilkmektebe| başlatması, orta ve liseden geçirme-! si, Üniversiteden diplomalı kılması gibi birçok şartların tahakkuku zımdır?”" © cevap veriyorum; Değildir. ine o iddia ediyor: “— Muhakkak ki, henliz, bü mem- lekette Velidin üslübu ile yazan yüz binlerce adam vardır!” Ben büyük bir teessüfle tekzip e- diyorum: — Yoktur!” İ Şimdi müsaade buyurulursa, kısa- ca verdiğim cevapları, bir nebze ta' zih edeyim: Ebüzziya zade Velit, eski çeşnisi- ni, eski üslübunu muhafaza edemez. Zira, eski üslüp, eski hırkaya, es- ki pabuca, eski gömleğe, eski basto- na, hulâsa, her insanin, ölünceye ka- dar muhafaza etmek hakkına sahip İ bulunduğu eski eşyaya o benzemez: Ve böyle oldu; indir ki, Ebüzziya zade Velit, eski üslübunu muhafaza edemez. Tıpkı, eski cübbesini, eski sarığını muhafaza edemediği gibi! Hattâ, bana sorulursa, Bay Velit, değil eski üslübunu, artık eski adını muhafaza etmek hakkına bile sahip çıkamam: Zira bu zadeğân Sınıfının köküne kibrit suyu dökmüş olan İ halkçı devlet, Velidin, taşıdığı o: İ “— Zade!” unvanım tıpkı kaçak bir mal gibi müsadere etmek hakkı- na, kudretine sahiptir! Biz eğer, o kırk yıllık muharriri, (Devamı 10 uncuda) ilmi iz güle iin am vaziyet buhranlı bir şekil almıya baş-|lar Saraciye sip, tap elli sandık kuru barsak, çifti 205 | 18.8 -939 E>>EKONOMİ << Pamuklu Mensucat Çoğaldı Itılması Düşünülüyor, Bunun Sebebi İthalât Fazlalığıdır fabrikaları vaziyetten memnundur - rişleri de artmıştır. Bu itibarla bazı yerli mamulât için fabrikaların faaliyeti artmaktadır. Yerli imalât için toplanmış olan pa- İ mukların işlenmesi bitmiş gibidir. Bu sebeple yeni mahsul pamuk piyasası açılmıştır. İlk olarak Adanada alivre olarak pamuk satışları başlamıştır. Eylül tes liml şartile Klevland cinsi pamuklar. dan kilosu 41 . 42 kuruştan yarım milyon kilo satılmıştır. Pi canlı. dır. Yerli fabrikalar mübayaata de- vam etmektedirler. Bu sene mahsul iyidir. Fiyatların yükselmesi bel İ mektedi Amerika, Piyasamıza Yeni Teklifler Yaptı Amerikâdan piyasarmza yeni ta. lepler gelmekte ve yapak, tistik, do- İri, halı istenmektedir. Muvakkat A. İmerika anlaşmasının tadili beklendi- in siparişlerin ancak yeni ta: lâttan sonra gönderilebileceği söylen- mektedir. Nikolson isminde bir İngiliz ku. maş İsbrikatörü şehrimize gelmiştir. Fabrikatörün İngiliz kumaşlarınm Türkiyedeki satış vaziyetini & « deceği ve plyasamızdan yapak ve tif- İtik almak için görüşmeler yapacağı kuruştan 3 bin keçi derisi, çifti 140| söylenmektedir. * Sovyetlerin bu sene memleketi. mizden satın almak istedikleri ya pakların miktarı iki milyon kiloyu bulmuştur. Bu miktar üzerinde taah. Yen Anadolu mallarından verilecek « yapaklar fasılalı müddetlerde tesli olunacaktır. Yapak tüccarların bazıları taahhütlerini ifa etmek için mal toplamağa çıkmışlardır. Sıra mallar 53 ve ince yapakların kilosu 60 « 61 kuruştan angajman yapılmış. tır Sovyetlerin 1,300,000 lira klering alacakları vardır. Devlet Denizyolları İşletme Umum Müdürlüğü İlânları İZMİR SÜR'AT POSTASI İstanbuldan 20 Ağus!los Pazar günü kalkması icab eden İzmir sür'at postası, İzmir Enternasyonal Fuarının açılış merasiminde bu. lunmak istiyenlerin bu merasime yetişmelerini teminen yalniz bu haftaya mahsus olmak üzere 19 Ağustos Cumartesi günü saat J1 de kalkacaktır. (6239) * * Acentalarımız tarafından görülmesi lâzım gelen yolcu ve ri ile vapurlarımıza verilen eşyanın nakil, teslim ve tesell her hangi bir müracaat veya ihtilâf hakkında yapılacak şifahi ve tah. riri müracaatların doğrudan doğruya alâkadar acenlalarımıza yapıl. ması içabederken umum müdürlüğe yapılmaktadır. Bundan sonra bu gibi hususlara ait şifahi ve tahriri müracaatların, İstanbul Galatada eski Merkez Rıhtım Han halen Liman hanr olan binanın altındaki (Te lefon 42362) Baş acentalığa ve vapurlarımızın uğrağı olan iskelelerde de doğrudan doğruya mahalli acentalarımıza yapılması lüzumu ilân o- lunur, (6175) nhisarlar Umum Müdürlüğü İlânları I — Şartnamesi mucibince 4 adet kamyon kapalı zarf usulile satın ahnacaktır. Il — Muhammen bedeli 11600 lira muvekkat teminatı 870 liradır. TI — Eksiltme 21/V111/939 pazartesi günü saat 16 da Kabataşta le- vezim ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartnameler her gün sözü geçen şubeden parasız almabilir. V — Münakasaya girecekler mühürlü teklif mektubunu kanuni vesa- ikle 9s 15 güvenme parası, makbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiva edecek kapalı zarflarını eksiltme saatinden bir saat evvel mezkâr syon başkanlığına makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. (6337) alacağınız bir kuştüyü ADRES: İstanbul Çakmakçılarda rikası, SATIŞ YERLERİ: Ankara Mallar Pazarlarında satılır. KUŞTÜYÜ Yastık, yatak ve yorganlarını mutlaka kullanınız. Yazın sıcak havalarda yorgun başınızın serin ve yumuşak kuştüyü yastık ile rahatını temin eder, Kuştüyü yorgan, şilte ve yastık fiatlarında mühim tenzilât yapıldı. yastık bu ucuzluğu ispata kâfidir. Sandalyacılar sokak kuştüyü fab- ve Beyoğlunda Sümer Bank Yerli