30 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 | PENCEREMDEN O Yazan : M. Turhan TAN —1— i » H" gün, bir evvelki gününde. vamından başka bir şey de- gildir: Her neslin daha evvelki kes. le bağlı oluşu gibi. Su halde Avrupa. zünü de geçmiş günlerin kâdiseleri arasında aramak icap eder. Biz, bu inançla bir deneme yapmıya karar - verdik, bugünü doğuran günler a- » rasında kısa dolaşmalar tertip ettik. © İşte birine sahne: © ÇS1STi mayısmın onuncu günü » Frankfurtta bir muahede imzala. nıyordu. Görünüşle hu meri rTupanın sükünetini, bir harbe yet vereceği ic sut bir hâdiseyi temsil ediyordu Fakat hakikatte Avrupa bir nifak, bir emniyetsizlik ve bir kavga tobu. “mu ekiliyordu. Çünkü munhedeyi imzalıyan iki taraftan biri galip bir devleiti, ka- zandığı askeri zaferlerden âzami mikyasta istifade etmek İstiyordu. Öbür taraf mağlâptu, yenilmiş bir devlet sıfatiyle omuzuna yüklenme. si mukadder külfetlerin bir kısımın. dan kurtulmak için çırpınıp duru. yordu, Galip Almanya, zafer sarhoşluğiy. “le, çok şeyler istedi, mağlüp Fran. sa, hangi çareye baş vurduysa, gali- bi yumuşatamadı ve insafa getire. mâdi, Bu sebeple Frankfurt muahe. desi pek ağır şartları İhtiva eden meşum bir vesika oldu. Muahedeye göre, Fransa Belfort müstesna olmak üzere, bütün Alsas kıtasını ve Metr de dahil olmak şar. tiyle Lorraine'in bir kısmını Alman. — yaya bırakıyordu, bir buçuk milyar frank harp tazminatı ödemeyi de taahhüt ediyordu. Sağdan soldan Alman diplomatla- rma ve Onların başbuğü bulunan Prens Bismark'a, mağlüp Fransayı farla tazyik edip ineltiniş'vaziyete düşlirmemesini tavsiye ödenler var- dı, Bismark maiyeti bu özütlere karşı bıyık altından gülerek şu ce- vabı veriyorlardı: Zaferler, muhak. kak ki, muzaffevlere bir takım hak. Jar temin ederler, Yaptığımız şey, bize nasip olan haklardan istifade etmekten başka bir şey değildir. İşte Avrupanm ahengi o tarihten, 1871 mayısının onuncu gününden sonra bozuldu, Çiinkü Frankfurt mu- sellâh bir sulh sisteminin kurulma» 'raklarının “Feth hakkı,, namına pa çalanması, Fransa ile Almanya arı sında her türlü itilâfı imkân hari “cine çıkarmıştı, o Galip Almanya, mağlüp komşusunun intikam almı- ya teşebbüs etmesinden, Fransa ise milli birliğini temin etmiş ve çok 'kuvvetlenmiş olan Almanyanın yeni bir taarruza girişmesinden korktuk. ları için, hummalı bir faaliyet için. de harbe hazırlamıyorlardı, başka > devletleri de — Avrupa müuvazene- sindeki yerlerini kaybetmek endişe- | siyle — ayni surette hazırlanmıya mecbur ediyorlardı. Müsellâh sulhün sıkleti hem şah- si, hem mali idi. Almanya, Avustur. 'ya » Macaristan, Fransa, İtalya ve Rusyada her yıl dört milyon nüfus işinden gücünden alıkonularak kış- Jalarda yatirılıyordu. Her sene mü- sellâh sulhü muhafaza kaygusivle sârfolunan para — yine bu beş dev- let bütçesinden — dokuz milyar al. tin frangı aşıyordu. İngilterenin yal. yar iki yüz elli milyon frangı da, o yeküna ilâve edersek, müsellâh sul- hün milletlere ne kadar pahalıya mal olduğunu anlamakta güçlük o çekmeyiz. Bu ağır masrafın bir kısmı vergi- ak suretiyle Yani milletler, tahammül fevkind. w» çalışıyorl, milletin kıymeti, illetlerarası o münasebetlerde bi prensip gözönünde tutuluyordu. Yı ahedesinin ilk neticesi Avrupada mü- st suretinde tecelli etti, Fransiz top. Terle, bir kısmı da ödünç para alın. tedarik olunuyordu. vergi vererek, silâhlanma ve silâhlı devrini yaşatma imkânlarını te. fakat gittikçe a laşan bu yük altında bünalıyor- Sözün kısasi; müsellâh sulh, bir sirf askerlik küv- etiyle ölçülür gibi, iptidai mahiyet- te bir prensip vücude getirmiş ve bu mevzuu teşrih edeceğiz. TAN vü Ankarada fevkalâde merasimle karşılanan Mısır askeri heyeti Ankara âbidesine çelenk koyarken Çocukları Yaralıyan Sünnetçi Çocukların Babaları | Sünnetçiyi Dövdüler Beykozda Karakulak suyundaki! bir sünnet düğününde sünnetçi Ke- malin sarhoşluğu yüzünden çocuk- ları yanlış kestiği görülmüştür. İşin farkına varan çocuk velileri hepsi bir olup Kemali adamakıllı dövdük- ten sonra jandarmaya teslim ederek serhoşluğunun tesbit edilmesini iste- mişlerdir. Kemali muayene eden doktor o- Dün çok miktarda rakı içtiği hakkın- da rapor vermiştir; Yanlış ameliyat yapılan İrfan, Hs yat. Salâhiettim ve “Ahmet Sriner? dört çocuk baygın bir halde Huydar-| paşa Nümüne 'hâstândsind “kâldıtit- mışlardır. Kemal heğkında kanuni takibata başlanmıştır. iri. Metrük Bir Çocuk Bulundu Dün öğleden sonra Dolmabohçede yol kenarındaki bahçede kâğıtlar içe. risine sarılmış bir çocuk bulunmuş - tur. Polis çocuğualmış ve derhal Da. rülâcezeye göndermiştir. Çocuğun İ- ki aylık olduğu anlaşılmıştır. Müd. delumumilik tahkikata lüzum gör- müştür. Polis çocuğu bırakanları 2. ramaktadır. Yeşilköyde Bir Adam Yandı Evvelki gece Yeşilköyde çıkan yangın esnasında Yorgi isminde bir adam diri diri yanarak ölmüştür. Yaplan tahkikat neticesinde yangın ilk defa Yorgiye sit 27 nümeralı ev- Dün Akşam Dün akşam Tophanede bir kişinin ölümü, iki kişinin de ağır yaralan- ması İle neticelenen bir hâdise ol ) muştur. Katil, itfaiye neferliğinden kovul- muş, Emin isminde bir gençtir. E- min, akşam üzeri Necatibey cadde- sindeki Dayının kahvesinde oturur. ken mezbaha işçilerinden Siirtli Kel Mehmet ile arkadaşı kahveye gelmişlerdir. Bunlardan Ab- bas fazlaca sarhoş olduğundan etrafa lâf atmağa başlamış, bir aralık Emi- ne de çatfnıştır. Bu yüzden araların- da çıkan ağız kavgası büyümüş, Abbas, Eminin üzerine yörüyüp onu dövmek isterken Mehmet cebinden çakısını çıkararak oAbbasın yardi- mına koşmuştur. Bu sırada Emin de bıçağını . çekmiş, ye , Mehmedin soğ Herr 1 PET EYİ gören Abbas kahveden kaçmak iste- miş ise de Emin arkasindan koşarak cadde üzerinde yakalamış, onuda sırtından ve sağ koltuğu altından 3 ralamıştır. Bu sırada Eminin ağabe- yisi Cemal de vaka: mahalline gel- miştir. Cemalin geldiğini gören ve henüz yere düşmemiş olan Mehmet, Emine vurmağa vakit bulamadığı İranlı Abbas» Tophanede Iki Cinayet İşlendi çakıyı onun ağabeyisine vurmuş, Ce- mal de sırtından ve sağ böğründen yaralanmıştır. Yaralilardan Mehmet, hastaneye Yârmadan ölmüştür. Diğerlerinin de sihhi vaziyetleri ağır ve tehlikeli. dir, "Karısını ağır yaraladı Bu vakadan yarım saat sonra ge- ne “Töphanede ikinci bir vaka daha olmuş, Paşo İsminde birisi 22 yaşın- daki karısı Menekşeyi muhtelif yer- lerinden bıçakla ağır yaralamıştır. İki sene evvel evlenen Paşo ile Menekşe Tophanede Çuhukçular cad- desinde Ali babanın hanında oturur- larken Menekşe iki gün evvel kocası GE KAYAR GEŞİİ i sı Şahinin “yanına kaçmıştır. Buna içerleyan Paşo akşam Menekşeyi so- kakta dolaşırken görerek eve gelme- sini söylemiştir. Fakat onun itiraz ettiğini görünce bıçakla 3 muhtelif yerinden yarulıyarak kaçmıştır. Ya- râl Beyoğlu hastanesinde tedavi altına alımmıştır. Paşo aranmakla- dır. E Aka Gündüz, bu edebi ve içti. mal romanı (TAN) için hazırla” mıştır. Muharrir, esere söyle baş. iyor: “SUNU : Hayattan aldığım bu mevzuun bir kısmını Çocuk Esir- geme Kurumuna büyük hizmetler den çıktığı anlaşılmıştır. Bu esnada Yorgi fazlaca sarhoş olduğundan di- şarı çıkmağa muvaffak olamıyarak yanmıştır. Ateşin Yorginin yatağı yanında bıraktığı mumün devrilme- sinden ileri geldiği tesbit edilmiştir. a tıktan sonra mı? C. — Gazeteci olmak ıçın, ma- lümat itibariyle olgunlaşmak lâ- zımdır. Bunun için yüksek tahsi. linizi bitirdikten sonra, gazeteci. liğe başlarsanız, muvaffak olursu- BUZ. * . 8, — Mali vaziyeti düzgün © lan bir kimseyimi, Atlı sporlara çok merakum var, Ne cins at bes- liyeyim?, C, — Hülis kan İngiliz hayvan. ları en güzel ve en mukavim hay- e S. — Lise mezunuyum. Bu se. ne yüksek tahsile (başltyacağım. Gazeteci olmak idealimdir. Bunun için, gazeteciliğe şimdi mi başlı. yayım, yoksa yüksek tabsili van eden uziz arkadaşım mütehassıs Doktor Ali Vahit Yaşat'la öbür Yeni Tefrikamız EK YAZAN: AKA GÜNDÜZ kısmını çocukluk arkadaşım mer. hum Zeynep İdil'le beraber yaşa» dik. Müşterek mevzuumuzdan bu eser doğdu, Onu, yaşıyan Yaşat'. ın temiz kalbine ve yaşamı İdil'in ölmez ruhuna armağan o- larak sunuyorum. — A. G., Ankara - Keçiören - 1939 Bu Romanı Mutlaka Takip Ediniz. RL inn e m erimi e. SORUNUZ, CEVAP VERELİM ———— S. — İlk tahsili hu sene ikmal ettim, Ailevi yaziyetim orta tah- silime İstanbulda devam etmeme müsait o olmadığından Ankarada bulunan babamın yanına gidece- ğim, Orada askeri gedikli usta ha- zırlama okuluna girmek istiyorum. Kahul şartları ile kayıt zamanın bildirmenizi rica ederim. C. — Kırıkkalede askeri sanat lisesinde bulunan gedikli usta ha- zırlama okuluna gireceklerden 2- ranılan şartlar şunlardır: * Beş sınıflı İlkokulu bitirmiş ol- mak, vücudünün teşekkülâtı düz- gün, ahenkli, sıhhati yerinde ol- mak, kendisi . ve ailesi kusursuz bir ahlâk ve seciye sahibi olmak, terki tahsil müddeti ili seneden 14 — 17 yaşında olmak ve bu yaşlara ali boy ve .i Bırlık hadlerine Uygun olmak. “- velce gördüğü tahsil ei gösterir şehadetnsme veya a nameyi ulanmak, gel - kuldan iü kak sağlık da- çıkarılmış olmamak, ahiyeli olmak ve nü. kay META özdanında doğduğu köy veya nahiye yazılı olmak; ya. hut köy ve nahiyeden farklı olm yan ve orta okulu bulunmtyan ka- za merkezlerinde doğmuş bulun. mak ve bunlardan tahsil için ka. za ve şehirlere gelmiş olmak. Bu şartları haiz olanlar asker, lik şubelerine müracaat ederek fazla izahat alırlar, fazla olmamak, rumlarından Şehirde Otobüs Servisi Tramvay İdaresince Tanzim Edilecek Belediye, otobüs mübayaası için Belediyeler Bankasından alınan 5) milyon liradan bir milyon lirayı da imar işlerine tahsis etmeğe karar vermiştir. Otobüslerin (işletilmesi Tramvay idaresine devredildiği için bunların celbi için lâzım gelen para da bu idare tarafından temin edile- cektir, Esasen Tramvay ve Elektrik idaresinin nafiada birikmiş bulunan 1.700.000 lira varidatı da Belediyeye devredildiği için otobüs mübayaatı- ba, sgrfedilecek para buradan verile. Belediye temizlik işleri için mü- nakasaya konulan 10 arazöz, 20 kam- yona, son günlerdeki si; vöziyet yüzünden kimse talip çıkmamıştır. Kamyon ve ârazözler 15 gün sonra bir daha münakasaya konulacaktır: Bu sefer de talip zuhur etmezse p* İzarlık usulile mübayaa edilecektir. Bu mübayaat 135 bin lira tahmin €- dilmiştir. Bunun 35 bini peşin: 100 bini'de kamyon ve arazözler teslim edildikten sonra verilecektir. a Doğu Vapuru Getirilemiyor Almanyada inşa edilmekte olan vapurlarımızdan “Doğu,, vapurunun limanımıza getirilmesi san siyasi hâ- diseler dolayısiln teahhura uğramış- tır, Vaziyet düzelir düzelmez vapu- zun mürettebatı derhal Almanyaya şönderilecek Ve vapur da limanımi- za getirilecektir. İngiltereye Wmarlanacak olan on bir vapur İçin gerek şehrimizdeki İn- giliz firmaları ve gerek İngilterede ki firmalar neşredilen şartnameleri muvalık Rördüklerinden bahisle mü. racaat etmektedirler. a o kerlik şubelerince kay- abrıl çin müraenat eylül so muna kadar kabul edilir. s 5 . ay | Siyasal bilgiler okulunun e Ve İmtihan zamanlari ne “İF ve kayıt için nereye mü- FacaA etmeli k © — Siyasal bilgiler okulunun AYI Muamelesi eylülün 23 ünde ecektir, Imtihanlara da eylülün 25 inde başlanacaktır. Bir istida, Ya lise mezuniyet ve olgunluk dllomanızı, nüfus cüzdanı asılia. Tiyle aşı kâğıdı ve sekiz adet dört içuk altı ebadında fotoğrafım. ? Taptederek, İstanbulda yüksek Öğretmen © okulu direktörlüğüne, Ankarada Siyusal bilgiler okulu ki 20-8-939 Yağmurun Zararları le yi Bazı Münhat Yerleri Su Bastı, Yıldırımlar Düştü Evvelki gece saat 12 de başlıyan yağmur muhtelif fasilalarla dün öğ- leye kadar devam etmiş, öğleden sonra sağnak halini alarak sast 16 ya kadar bilâfasıla yağntıştır. Bu yüzden şehrin Ksımpaşa, Aksaray, Ortaköy ve Beşiktaşın Köyiçi mahal- lesi gibi çukur yerlerdeki cadde ve sokakları sular istilâ ettiğinden bu- ralarda gelip, geçişbirkaç saat için intizamını kaybetmiştir. Aksâray ve Dolmabahçe tarafla- Yında suların getirdiği molozlar tram vay yollarını kapatmış ise de yollar Belediye amelesi tarafından derhal temizlenmiştir. Kasımpaşa deresi taştığından bu civarda saatlerce bir taraftön bir tarafa geçmek mümkün olmamıştır. Yağmur esnasinda muhtelif yerle- re yıldırımlar'düşmüş, fakat bunlar. dan yalnız birisi, Bakırköy kazası- nın Avcılar köyünün çeşmesinden su doldurmakta olan 25 yaşında Azime- ye isabet ederek kadıncağızı öldür- müştür. Diğer yıldırımlar Hürriyet te- pesi "ye Okmeydanı gibi gayri mes- kün mahallere düştüğünden hiçbir zayiatı mucip olmamıştır. Yağmur saat tam 16 da dinmiş, hava açmağa başlamıştır. * Adana (TAN muhabirinden) — Şehrimiz ve haya! fırtına ile karışık yağmurlar yağmıştır. Yağ, olmasından korkulmaktadır. Gebzede,bir kısım... N üzümler bozuldu Gebze (TAN) — Mıntakamızdaki bağlar bü sene geçen yıllardakine nisbetle üç misli fazla üzüm vermiş- se de son günlerde devamli yağan yağmurlar ve bazı yerlere düşen do- İular, mahsulü biraz hırpalamışbır. Gebze, Tavşanlı, Tavşancıl, Muslih köyü ve Çerkeşli bağcıları bir hayli zarar etmiştir. Yağmurların devam etmesinden korkulmakladır. Berlin Büyük Elçimiz Şerefine Ziyafet Şehrimizde bulunmakta olan Ber. lin Büyük elçimiz Husrev Gerede şe- reline Japon sefiri Tate Tomi ve re. fikası tarafından bir çay ziyafeti ve- rilmiştir. Bu ziyafette eski sefirler. den Galip Kemali ile şehrimizdeki bazı diplomatlar dâ hazır bulunmuş” lardır. — — Unkapanı - Eminönü “ Caddesi Belediye imar müdürlüğü, Unka. panı ile Eminönü arasında açılacak olan yeni caddenin istikametini tes- bit etmiş ve haritasını da hazırlıya. rak istimlâk müdürlüğüne vermiştir. Yeni yolun genişliği 25 metre, uzun luğu bir kilometre olacaktır. TAKVİM ve HAVA 30 Ağustos 1939 ÇARŞAMBA #indl ay © Günal Hizir: 18 Arabi: 1958 Rumi: 1 Recep: 15 Ağustos: 17 Güneş 524 — Öğle 1214 İkindi; 15.58 — Akşam 18.50 Yatsı: 20:23 — İmsik: 301 Hava Vaziyeti — Yesilköy meteoroloji istasyonundan ali- nan mulüma'a göre, hava yurdun cenabı şarki Anadolu bölgesi İle Eğenin ve Do- ğu Anadolunun cenup kısımlarında az bus hatlu, diğer yerlerde çok bulutlu ve yer yer yağışlı geçmiş, rüzgârlar cerup bölge- lerde çorta Anadoluda gerbi diğer böl- gelerde şimali İstikametlen orta kuvvette, Trakyada küvvetli esmiştir. Dün İstanbulda heva kapalı ve yağıslı geçmiş, rüzgâr şimali şarkiden saniyede 4 - 6 metre hizla esmiştir, Sant 1 de hava tazyiki 10123 mllibar İdi, Sühunet direktörlüğüne, müracaat editiz. en yüksek 224 vö en düşük 18.0 santigrat kaydedilmiştir,