30 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

AC: 10-3-929 BUGÜN Silâhlı Bir Konferans İhtimali Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL İeriltere hükümetinin, İngiltere ile Almanya arasında son mü- badele edilen vesikaları neşretmesi, dün bekleniyordu. Fakat Mister Chamberlain'in Avam Kamasrasında #öylediği sözlerden, iki taraf arasın. da muhabere ve müzakerenin deva- İngiliz hotasına vereceği ce beklemek. tedir. Bu cevabın gecikmiyeceği mu- hakkaktır. Mister Chamberlain'in nutkundan ve onu takip eden muhalefet liderle. rinin nutuklarından anlaşılan ilk ve en mühim nokta, İngilterenin Po- lonyaya karsı taahhütlerini ifa hür susundaki azminden zerre kadar fe. dakârlikta bulunmamış olduğudur. İngiltere ile Almanya arasında mübadele olunan son notalarda Ak manya “İngiltere ile tam ve devam- hı bir anlaşma yapmak arzusunda bulunduğuna dair teminat vermiş ve Almanya ile Polonya arasında muallakta olan meselelerin süratle halli Tüzumundan bahsetmiş,, ise de Mister Chamberlain nutkunda buna karşı İngilterenin Almanya ile mü- zakere fırsatını çok iyi karşıladığını söylemiş, fakat şu sözleri de ilâve etmiştir; “Her şey, Almanya İle Po- lonya arasında âcil ihtilâfların halli tarzına bağlıdır... Yani Almanya, yine tecavüz ru- hiyle ye tecavüz zihniyetile hareket ettiği takdirde, 25 ağustosta Polon. Ya ile İngiltere arasında imzalan İttifak muahedesi, meriyet mevkii- he girecek ve o zaman, Almanya ile İngiltere arasmda müzakereye giriş- mek imkânı kalkacaktır, Çünkü İn- giltere, Polonyanın istiklâlini müda- Iaa için Almanya ile harbe girecek. sindaki ihülati Sulh yolile haleti takdirde mesele kalmaz ve İngiltere ile Almanya arasında sürtkli bir an. laşmayı temin edecek o umumi bir İesviyeye varmak mümkün olur. O halde karar yine Almanyanın #lindedir ve Almanyanm vereceği karar, ya sulhü kuvvetlendirecek, Yahut Avrupayı kana boyayacaktır. Mister Chamberiain'in nutkunda €n çok ehemmiyet verdiği bir nokta İngilterenin askeri hazırlığı ve bü- tün müdafaa kuvvetlerinin verile. €ek ilk emir üzerine vazifesini yapa- tak halde olduğudur. İngiltere, bir ın sulhü korumak için çalış. makla beraber, askeri hazırlıklarını Yapıyor. Ve ne tedbir almak müm. künse alıyor. Çünkü bu şekilde hareket etmedi- ği takdirde, türlü türlü emrivâkiler karşısında kalacağını geçmiş tecr. belerle anlamıştır. re hükümeti Her Hitlerin, * Geçen Nisanda Almanya — Lehis. tan münasebetlerinin mühim gergin. likler geçirdiği sırada Amerika Cüm. hurreisi Mister Roosevelt, Her Hit- lere bir mesaj göndererek silâhların bir tarafa bırakılması ve ihtilâfin sulhen halledilmesi için tekliflerde bulunmuş, bu mesaja doğrudan doğ- Tuya cevap vermiyen, fakat bir nu. tukla mukabele eden Her Hitler de Almanyanın konferanslara ilâhi terkederek değil, fakat silâhını taşı. Yarak gireceğini söylemişti. Bugün bütün alâkadarlar silâhlan Mış olduğuna göre bugünkü konuş. Mülar bir konferans ile neticelendiği takdirde, yalnız Almanya değil, kon- tarafların hep- si de silâhlarmı taşıyarak müzakere- Ye girişecekler, ve konuşmaları müs. het bir neticeye götürmedikleri tak- dirde ellerindeki silâhların faaliyete #eçeceğinl anlıyarak ve bilerek ça. Nişacaklardır. Bu silâhlı konferansın toplanabi. e” toplanamıyacağı Her Hitlerin İngiliz notasma vereceği cevap ile anlaşılacaktı Perde arkasında, en sıkı ketumi. Yet dairesinde cereyan eden şimdiki konuşmalar, hiç bir ipucu vermediği için bu ihtimalin tahakkuk edip et- piyeceği hakkında bir şey söylemek imkân mevcut değildir. Yapılseak şey sabrederek vaka- Mari takip etmektir. Yugoslavya Başvekilinin Dünkü Nutku Yugoslavya Hiçbir Arazi Fedakârlığı Yapmıyacak Belgrat, 29 (Hususi) — Başve. kil bugün Nişle söylediği bir nutuk- ta Yugoslav milletinin tam ittihadın. dan bahsetmiş, daha sonra Yuğös- lavların hiçbir kimsenin toprağında gözleri olmadığını, fakat bir kimse. nin de kendi topraklarına tamah et- mesine imkân vermiyeceklerini söy- lemiş ve birleşik milletin her feda- İ kârlığa hazır olduğunu ilâve etmiştir. Sovyet Meclisi Yeni Anlaşmayı Tetkik Ediyor Moskova 29 (A.A) — Yüksek Sov- yet Meclisi 1 eylülden evvel Sov- yet - Alman misakını tasdik müzake- resine başlıyacaktır. Yüksek Sovyet Meclisi, bugün itti- fakla ziraat vergisi kanununu kabul etmiştir. 31 Ağustosta da askeri hiz- met hakkkındaki kanunla meşgul ©- lacaktır, Mısır Askeri Heyeti Radyoevinde Ankara, 29 (A.A) — Meşe iri bulunan Misir a Saar 15 De riüyoe şerefine Türk müziği * kürulu tara- fından bir konser verilmiştir. Bu konserden dolayı fevkalâde memnu- niyetlerini beyan eden heyet gerek radyo müdürüne gerek Türk-müziği şefine teşekkür ederek ayrılmışlar- dır. leleri müzakere etmek üzere Londraya varışı, bırakmıştır. * talya, sında bulunmaktadır. Faşist mahafiline göre, harbi bükmünü bildirişinden önce, fi uyandırmıştır. * Mussolini günlerdenberi, larda bulunmaktadır. Mussoliniyi, harbe aleyhta tutanların, ordu rüesası olduğu anlaşılmaktadır. sa Danzig meselesi n sulhen İtalya için, harekete geçmeğe * Nevyorktan Ingiliz gazetelerine bildirildiğine gö- re Fon Papen, Türkiyeye, hudutta Bulgaristan lehine ufak bir tashih yapmak şartiyle, bir ade- mi tecavüz paktı teklif etmiştir. Romada mevcut bulunan umumi bir kanaate göre, İ. kendi tarihinin en mühim bir dönüm nokta. hakkının Mussoliniye ait olması halk, Roosevelt'in sulh yolunu gösteren mesajım bü- yük bir sempati ile karşılamıştır. Mussolininin, şahsi izhar edişi, faşist mahafilinde derin bir teessüf ve in * Mussolini ve Ciano, beynelmilel meselelerin ve bilhas- taraftardırlar. Vâkgâ faşist fırkasının içinde, bu ânın, Zuna kani bulunanlar da vardır. fırkasında ekalliyet teşkil etmektedirler, Ankara, 2 (Tan Muhabirinden) — İstanbul üniversitesi tedris heyeti kadrosunda 3694 sayılı kanunla ye. niden ilâve edilen profesörlük ma- aşları dolayısile açılan maaşlara 1 eylül 939 tarihinden itibaren terfi e- deceklerin listeleri tesbit edilmiştir. Cetvel mucibince her derecede mevcut münhallere göre terfi cden- lerin isimleri şunlardır: 125 liraya terfi edenler: Tip fakültesi Ord. Prof. Kemal Ce. nap Berksoy, Tevfik Recep Örensoy, Hukuk fakültesi Ord. Prof. Musm- imer Raşit Sevgi, Ebulüla Mardin, Tahir Taner, Cemil Bilsel (125 kar. şılık tutulmak şartile 100 liraya terfi etmiştir.) 100 liraya terfi edenler: Tıp fakültesi ord. prof, Akil Muh- tar Özdem, Edebiyat fakültesi ord. prof. Şekip Tunç,Tıp fakültesi ord. prof. Neşet Ömer İrdelp, edebiyat Ha mit Ongusu, fenden Ali Yar, 90 liraya ve ordinaryüslüğe terfi edenler: Eczacı okulu prof. Akil Şakir Şa- kar, Tıp fakültesi prof. İhsan Hilmi Alantar, Hulüsi Behçet, hukuk fa- kültesinden Ali Fuat Başgil. (90 lira karşılık tutulmak suretile 90 liraya terfi etmiştir.) 80 liraya terfi edenler: Tıp fakültesi prof, Necmettin Ri- (at Yukar, edebiyat fakültesinden prof. Sadrettin Celâl Antel, Tıp fa- kültesinden prof. Sedat Tarat, Mu- after Güçhan, Fahrettin Kerim, eyl Öner, Yena- “| Çay, Üktasat fakültesinden prof. Özmer ziyaret etmiştir. Radyoevinde heyet Celâl Sarç, tordinaryüs unvanını hü. izdir), Tıp fakültesinden prof, Ziya Öktem, C. Cevdet Çubukçu Asistan terfileri 40 liraya terfi edenler: Ziver, Nedret, Adnan, Aliye, 35 liraya terfi edenler Hilmi Benal, İb- rahim Hakkı Suan, Reşit Suat, Sal. HÂDİSELERİN Ingiltere Harbiye Nezereti erkâniyle müşterek müdafaa tortibatınm tatbikatına ait mese- temas ederek, giden Türk askeri heyeti Londraya varmış, ve Türk Sefareti Müsteşarı Kadri Ruza tarafından karşılanmıştır. Türk askeri heyetinin İngiliz mahafilinde çok iyi bir tesir veya sulhü tercih etmek lâzımdır. Halbuki halkın kendi duygusunu askeri erkânla temas. r görünmeye mecbu, halledilmesine katiyetle en müsait zaman oldu. Fakat onlar, faşist * Hitler, Mussoliniden, şiddetli bir nutuk söyleme- sini, ve İtalyanlarla Almanların bu davada hem- fikir bulunduklarını, icabında, İtalyanın, Alman- yanın haklı davası uğrunda dövüşeceğini tebarüz ettirmesini istemiştir. Fakat Hitlerin ısrarlarına rağmen Mussolini, bu şiddetli nutku söylemekten UniversitedeTerfiEden Profesör ve Asistanlar Vekâletin Yeni Bareme Göre Hazırladığı Listenin Tam Metnini Neşrediyoruz me Ürkmen, Mehpare Başarman, Melâhat Çağlar, İbrahim Hakdiyen, Julide, Hatice Yorgancı, Ali Fuat Baykal, Hatice Bodur, Tevfik Okyay, Ayşe Akon, Saime Suel, Ferit Hak- kı, Derviş Mavizade, Lütfi Atalık, Cavit Emin, Mithat Bucak, Ferruh Gültekin, Galip Roma, Lütfiye Ir. mak, Firuzan Süzer, İhsan İnanır, İbrahim Besim, Meliha, Osman Sa. ka, Salâhattin Akkaynak, Ekrem U- nat, Melâhat Atakan, Zeynep Dev- letgeldi, Ertuğrul Yener, Halil Der. | man, Cahide Arkay, Bülent Tercan, Ata Topaloğlu, Lemi Belger, Sadiye Toprak, Halit Sevil, Rahmi Duman, İ Nakiyüddin Temuralp, Sadettin /Bu- luç, Refia Uğurel, Bürhanettin. Bat. man, Müzeyyen Türkân, Meliha Re. şit, Remziye, Dilşat Elbrus, Enver Altınlı. 30 Liraya terfi edenler; Hayriye Altay, Cevat Orhan Tu- na; Melina Ozan, Hikmet Altutar, Nuriye Asım, Behiye Kale, Hayriye Amal, Fahire Genal, Sıdıka Aykın, Nakile Topuz, Mithat Tuncel, Niyazi Berkez, Neyire Arda, Orhan Münir Çağıl, Ragıp Sarıca, Fazıl Kâmil Gülçur, Türkân Basıman, Halil As. lanh, Reşat Nalbantoğlu, Halil İl teber, Muhtar Başoğlu, Mehmet Ön- der, Mehmet Ali Aybar, Feyyaz Gür. san, İhsan Ketin, Firdevs Ertongü, Besim Tanyel, Bahriye Özsöz, İbra. him, Zatiye Delibey, Emine ? Anüle Edildi Şehrimizdeki naki gün Karadenize ve İtalyanlar, mektedir. etmişlerdir. i Pu pılan angajmanların ifasına im- rilsu, Vedia Orgun, Hilmi Sönmezer. |, Tevfik, Fuat Ezgi, Cahide, Sabahat! İAvan, Necip Üçok, Samim Aksu,! Zehra Sezer, Mürüvvet Himan, Be. din Göksal, Fıtnat Değer, Melâhat Yakar, Şefika Gök, Bahadir Alkın, Kaplan Sait, Tahsin Tarlan, Neri. dan 540 kuruşa man Arda, Nürettin Uman, Hulüsi Kâmil, Kemal Yüce, geçmiştir. Gerginliği Şehrimizdeki Akisleri İhracat Siparişlerinin Hı acentelerinde miyle durmuş bir haldedir. Bir kaç gün evvel limanımızda bulunan Nos- buk Alman vapuru içindeki eşyala- rı dönüşte boşaltmak üzere evvelki ği Bildiriliyor beynelmilel | deniz işler tama- hareket etmiştir. Karadenizde bulunan İngiliz va- purlarına, limanımızda emre İntizar etmeleri bildirilmiştir. Memleketimizde bulunan Alman memleketlerine dön- mek için acele etmektedirler. Alman ve İtalyan sefarethanelerinde muamelelerile uğraşan bir çok kim. seler göze çarpmaktadır. Siparişler Anüle ediliyor Şehrimiz plyasasmda olduğu gibi, ihracat limanları piyasalarında'da durgunluk devam etmektedir. Siys- si vaziyetin gerginliği İzmir piyasasında kendini hisettir. 'Tam ihracat mevsimine tesadüf eden son buhranlı vaziyet ü- zerine, bazı ihracat tâçirleri almış oldukları siparişleri Amüle etmek için telgrafla alâkadarlara müracaat İthalât için de bir çok siparişler Amüle edilmiştir. İngiltereye yük- lenmek üzere olan bazı malların de. bazıları da İngiliz lirasının mütema- diyen düşmesinden dolayı kân bulamıyacaklarını iddia ve ster-| Nozühet tane, Sadet Erzene, Mali ine” Bir fiyat Tesbiti lüzümunda ted. bir alınmasını istemektedirler. hakika bir hafta içinde sterlin 590 Fil kadar düşmüştür. o ——— Finlândiya Bankası Finlandiya Bankası muamelelerini İngiliz lirasına istinat ettirmeten vaz içyüzü içtinap etmektedir. * Mussolini, rolü oynamak arzusundadır, katiyetle söylemediği için, mutavassıt bilmek imkânı bulamamaktadır. tıpkı Münihte yaptığı gibi, bir ara bulucu Mussolini, bu sefer, Al birlikte harbe girmeyi göze aldığını, eski rolünü oynıya- vize daha ziyade sterlinle * Hitlerin riyasetinde toplanan Nasyonal Sosyalist rica- li, bir harp vukuunda takip olunacak plânı tayin et. mişlerdir, Bu plân mucibince, ilk hareket Polonya üzerine yapı- lacak ve evvelâ Danzig, Pomeranya, Poznanya, ve Yu. karı Silezya işgal altına alınacaktır. Harp bahanesi olarak, Danzig meselesinin mi, yoksa bir hudut musademesinin mi kullanılması münakaşa edilmiştir. Neticede, harp bahanesi olarak, bir hudut çarpışmasından istifade olunması, ekseriyetle kabul e- dilmiştir. * Sovyet Hariciye Komiseri Molotofun pek yakın. da Berlini ziyaret edeceği söylenmektedir. * Ribbentrop, Moskovaya götürdüğü bir çok mahrem ve mühim vesikalarla, Garp demokrasilerinin Almanya. yı senelerdenberi Rusya aleyhine tahrik ettiğini ispat etmiştir, * İtalya, İspanya ile bir askeri ittifak yapmak için, Burgos hükümetinin, kendi nezdindeki mümessili General Oweipo de Liano ile temasta bulunmak- tadır. * Hitlerin, telefonlarla, ve mesajlarla anlaşmanın güçlüğünü hesap ederek, bugünlerde, Mussolini ile uzun uzun görüşmk üzere Romayı ziyaret ede- ceği söylenilmektedir. Chamberlain, Avam Kamarasındaki nutkunu, bir sükünetle söylemiştir. Bu esnada, şimdiye kadar ilk defa olarak, ecnebi hariciye erkânına ait bulunan Jocalarda, Sovyet Sefiri görülmemiştir. büyük Vasıta İle Seyahat Felâketi Yazan: B. FELEK "7 stüste biriken ve nihayet göze batacak Okadar sıklasan bir kazalar bana bu satırları yaz- 'dırmak acı fırsatını verdi, Geçende arkadaşlarımızda | biri- nin Çorlu civarında geçirdiği kaza- nn hamdolsun can pahasına mal olmamasiyle memnun iken, spor teş- kilâtında çalışan ve Samsundan Ço- ruma vazife için giden bir arkada- şımın Çorum yolunda otobüs altın- da nasıl kaldığım bildiren bir mek- tabunu aldım. Yalnız sol bacak ke. miğinin çatlaması ve vücudünün yer yer çürümesiyle canını kurtarmış olan ve şimdi doktorların tavsiyesi üzerine bir ay müddetle sırtüstü e- vinde yatan bu arkadaşımın bindiği otobüse haddinden fazla yolcu alın- ması ve acemi bir şoförün eline düş- mesi yüzünden kazaya uğradığını tafsilâtiyle öğrenince, artık hükü. metin bu işe el koyması zamanı gel. diğine kuvetle kanaat hasıl ettim. Bir kere yollarımızın yüzde dok- sanı sağlam motörlü vasıtaların bile rahat gidemiyecekleri kadar bozuk- tur. Üstelik kasabalarımız arasında işliyen ve büyük şehirlerin kontrolü- ne tâbi olmıyan otobüs ve kaptıkaç- tıların hemen hemen yüzde doksanı çürüktür.. Sakattır. Freni tutma; motörü çalışmaz, lâstiği sakat, şasi çaklaktır. Üstelik bunların idaresi şe- hirlerde tutunamıyan ve sıkı imtiha- na tâbi olmıyan bir taken şoförlere tevdi edilmiştir. Bunlar sırasına gö- re, beş on saat süren seyahatlere çr- karlarken, ciddi muayeneye de tâbi tutulmazlar. Bütün bunlar kâfi gelmiyormuş gibi, bu çürük arabalara istiap had. dinden dalma fazla adam alınmakta ve yolculardan itiraz eden olursa, şa iförün ve muavininin tecavüzüne uğ- riyarak: — İstersen bin efendi! Biz ekmek parası kazanacağız! şeklinde müka- bele görmektedirler, Anlaşılan şudur ki, bu arabalar, ne yolcu aldıkları hareket noktasın- da, ne de yolda kontrol edilmemek. te, bu yüzden muttasıl halk kazaya uğrıyarak sırasına göre bu yolda can verenler de görülmektedir. Her gün gazetelerde mutlaka şu veya bu kasaha yolunda bir otohü. sün, bir kaptıkaçtının veya bir oto- mebilin devrildiğini şu kadar ki,inin yaralandığını okumak bedbahtlığın- da bulunuyoruz. Bunun bir çaresini düşünsek, ve bu tehlikeli nakil vasıtasını sağa bağlıyacak tedbirler alsak, fena ek mıyacak değil ini? General Weygand Beyruta Geliyor Paris, 29 (Hususi) — General Weygand bir memuriyeti mah- susa ile Yakın Şarka tayin olun- muş, bugün Cümhurreisi tara- fından kabul olunduktan sonra Beyrutu” mütevectihen hareket etmiştir. Mi... Sovyetlerin Sabık Sofya Elçisi Delirdi Soflyada çıkan Zora gazetesinin yazdığına göre, Sovyetlerin sabık Sofya elçisi olup Rusya tarafından geri çağrıldıktan sonra, Fransada ©- turmayı tercih eden Feodor Razkol- nikov delirmiştir. Bir müddet sonra otel müstahde- mini, onun odasında ardı arası ke. silmiyen gürültüler duymuşlardır. Bunun üzerine odasına girilip bakıl- miş, odada karısının, köcasiyle bo- ğuşmakta olduklarını görmüşlerdir. Karısı, o Razkolnikov'un (kendisini pencereden dışarıya atmamasını ön. lemiye çalışıyormuş. Razkolnikov'un bir sinir buhranı. na tutularak akli muvazenesinin bo- zulmuş olduğunu tesbit etmişlerdir. Bunun üzerine Razkolnikov, Nitsa şehrinde bir skli hastalıklar klini- ğine yatırılmıştır.