11 Temmuz 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Al an Ordusu Her Hıtferle Beraber! Ceneral Blombarg: <ordu Alman milletinin ihyası hare- ketinde, Adolf Hitler ülküsile kaynaşti » diyor. Berlin, — Almanyada mi- Mi sosyalizm - rejimi müh. im bir dönüm noktusı olan bir saatto yani 30 — haziran gecesi Alman ordusu silâha sarılıyor. O, Hitlerin tek bir emrine, bir küçük iı_ıırâîîııı amade bulunuyordu. Fakat Başvekil buna lüzum görm- edi. Zira o, asileri — tenkil etmeğe karar verdiği zam- an, fırkada vapılacak temiz lik işini kendi kuvvetile ba- şarmak kanaatinde idi. Ev- et o, bu dakikada vaziyete hâkim olduğunu, evinin sa- hibi bulundağunu, harici hiç bir yardıma ihtiyacı olmad- iğımı hatta askeri nete bile lüzum — göstermiy- erek kendi işini kendi eli, kendi kuvvetile yapmak ve yapabilmek iktidarında old- uğunu idrak ediyordu. Onu bu karara saykeden — fikir Almanyadaki mevkijni tah- min ve harice karşı da va- ziyeti tenvir idi. — Hitlerin kanaatinca Alman — ordusu muave- sıyuı bir fırkanın aleti, bek- çisi olmamalı. İstorse bu fır- ka bizzat devletten bir şey olmasın. ilk tenkil rafa başka Bilhassa haberleri — et. yayıldığı zaman , — ordünün jena. ral — Sehlayherin amâline hizmet etmekte — olduğunu, bir taklibi hükümet yapaca. ğını zaneediyordu. Bsasen ötedenberi ordunun Hitler ve milli sosyalist fırkasına karşı olan vaziyeti — şüpheli görülmüştü. Alman ordusu canlı bir mumya hatta cemit bir heykel halinda ediliyor ve pek #saatte yalnız cağı ve bolki de muhal f bir cephe alacağı bekleniyordu. Binansleyh bu şayialarin ve kanaatlarin doğru olup olmadığını anlamak ve göz- termek zamanı hulül otmiş bulunuyordu. İşte böyle mü him bir anda yani 30 ha- ziran gecesi ordu milli reh- berin emrine amade olduğ- uanu ilân ediyor. — Birçokla- rının varlığını zannettiği şü- pheli maskeyi ordu yırtıp atıyor ve şimdiye kadar va- zifesinden aykırı bir harek- ette bulunuş — olmamasına rağmen vaziyetini bir kere de şüphelilere karşi tavzih et- miş oluyor. Harbiye nazırı Bloberg 30 haziran gecesinitakip eden gün- ün sabahı gazetelere verdiği beyanatta Alman ordusunun hükümetin emrine amade olı duğunu beyan etmiştir. Bu- hir tesadüf değildi. Zira ha- rbiye nazırı o zamana kadar cereyan eden vakayi hakkı- nda malümat sahıbi idi. Bu beyanatile yalnız millete ka. rşı ordunun kimin tarafında olduğunu vakit ve zamanın- da bildirmiş oldu. Harbiye nazırının bu hareketi pek ye- rinde idi. Çünki o, bununla en nazik bir zamanda me- mleketin sükün ve asayişini temin etmiş oldu. Diğer tara- ftan haricin en mühim bir anda sahibi salâhiyet nazik bir tasvir | | liyor. O, yalnız silâhlı bıraka - | | devlet ve millet tarafından ta- bir şahsiyet vasıtasile vaziyet hakkında malümat — alması ayrınca bir kıymeti haizdir. Harbiye nazırı Blomberg ma- lüm beyanatında şöyle diy ordu: —Alman ordusu bugün tıp- kı 1933 senesi 30 kânunu sanisinde olduğu gibi, bütün varlığile milli savaş uğrunda emirber bulunuyor. Vazifesi- ni, hedefini bilen muhafaza sına memur olduğu — millet ve devlet arasındaki sıkı ir- tibatı tam manasile anlıyan bir ordu, yaşamağa, tepcile hak kazanmış — bir. — var- lıktır. Ordu Alman mil- letinin ihyası — hareketinde, Adolf Hitler ülküsile kayna- şıyor. Alman aekeri kendi- Hğinden yani içinden doğan bir his ve kararla her zaman siyasi fırkaların aleti olmak. tan uzak kalmıştır. Bu onun seciyesine yakışan bir hare. kettir. O, kendi kendini ve hayatını fazla para — veren tarafa satan bir köle değil. dir. O, kendi — vatanına ve kendi milletinin büyük fiki- rlerine hizmet eden bir va rliktır. Bazı alâkadar kimselerin ordu hakkında bir. mumya tabiri kullanarak onun kıy- metini düşürmek istedikleri zaman çoktan maziye karış miş bülünüyor. — Ordüunün vaziyeti artık hiç şüphe ka- bul etmiyacek kadar vazıh ve açıktır. O, varlığına bü- yük bir kanaat getirdiği bu devletin hizmetine amdde bu- Tanuyor ve pek haklı olarak milli rehberin işaretini bek- bir kuvvet değil, ayni zamanda nıilmiş bir. itimodı taşıyan milli bir varlıktır. Eğer ec- |— nebi matbuatı bu vaziyete röğmen onun mevküni şüp- heli göstermek isterse, onl- ar bu hareketlerile Almany. ada olup biten şeyleri ka- vramamış olduklarını gösta- ermiş olurlar. Ordunun ku- vvet membai Almonya ve onuün yaşamak hakkına olan itimadıdır. Ördu ve millet biribirinden ayrılmıyan bir varlıktır, Bugün asker müttehit bir milletin siyasi hayatının şu- uri bir surette tam ortasın- da bulunuyor. O, yeni haya- tın doğurduğu hâüdiselere candan iştirak ediyor Fakat bu iştirikte o. kendine ma- hsus ayrı bir gaye takip et. miyor, ancak — Alman- yanın müşterek bir salâhiyet — hududunu - tadil ederek ona Almanyanın ihya ameliyatlarındaki iştirak hissesini gösterdi. Askerlik hizmeti Almanyada gene şere. fli mevkijni — aldı. — Silâha davet edilen kimseler azim- kâr ve mefküreci bir kuvvet halinde yeni hıyılın yoleu- larile beraber ayni gayeye hizmet — ediyorlar. — Umu- mi harpte hendek kazalarının müşterek müca. | içimizde kalacak olan milli | ' şef Adolf Hitlere karşı ant dele uğrundaki mesai gibi Vilâyet Hususi idareleri hakkında yeni bir kanun. Büyük — Millet yaz tatilinden evel vilâyet — hususi — idareler inin mali vaziyeti hakkında bir kanun kabul etmiştir. Ka- nun şudur: Madde | — Hasusi idarel- erin 1933 mali senesi sonuna kadar ödiyemedikleri maaş | ve ücretler yekünu olan 597,000 Jira aşağıdaki şekil- de hazinece tesviye olunur A — 1933 mali senesi sonuna kadar umumi bütçe- ye dahil memur ve müstahd- emlerin maaş ve ücretlerind- den kesilip merkezce hesabı katileri neticesine göre tov- zi edilmek üzere alakonulan ve nazım hesaplarda kayıtlı bulunan paralara ajt olduğu mahallere bakılmaksızın me- zkür hesaplara masraf kay- di suretile, B — (A) fırkası mucibin- ce tediye edilecek kısımdan kalanı 1935 umumt bütçe- sinde —hususi idarelere ya- rdim namı altında açılarak bir fasıldan mahsup — olun- mak üzere hazinece temin olunucak kredi - ile, C- Bu müdde hükmüne göre hazinece — yapılacak tediyeler; 1934 mayıs sonu- na köüdar — zimmetlerinde tebeyyün edipte isimleri ve | borçlarının miktarları, Dahi- liye Vokâlerince tasdikli ce- tvelde gösterilen — vilâyetle. re yardım şeklinde verilir. Madde 2 — Ankarada ya- pılmakta olan vilüyetler evi- nin taahhüt bedelinden kar- şılığı liralık kısmı hazinece der- ühte edilir. Bu miktar te- diye edeceği seneler bütçe- lerine konultcak tahsisattan mahsup olunur Madde 3 — Yüzde 10 mu allim mektepleri — inşaatına muavenet — hissesi temellerini kuran mesaisi - ne iştirak eden ordu bu ha- reketile eski, büyük, anane- vi ordunün varisi oldu. Anane birşeyi veya geriye gitmokte değil, bilâkis başlanan bir işi ileri götürmektedir. Mevcut şera- it ve vosajtle ve daima taze ümit ve kudretle ilerlemek inkılâbının ruhunu — teşkil eder. Biz nazik zamanlarda | Alman istikbalini büyük es- erini ikmal için birlikte ça lışmıya çağırıldık. Fakat ba- şka devletleri tehdit eden bir mütec: cak bir milletin muhafızı sıf. atjle. Bu millet kendi muka- dderatını kendi eline almış ve keni evinin serbost sahi- bi olmaktan başka bir şay istemiyon bir millettir. Büt- tün millete beraber olarak biz askerler, Almanyanın ye- niden doğduğuna alâmet olan başlarımızdaki çelik — başlık ve Üüniforma ile — beraber devletin başbuğu, büyük harbin mareşalı, Re- iaicümhur Von Hindenburğa, onun büyük kumadanına ve memleketin — rehberine, içi- mizden yetişen ve — daima Adolf Hitlerin yeni hayatın ! içer ve arzı sadakat eyleriz Meelisi | bulunmuyan 334,000 | ! | ilâve edilir. olarak | tekrarda | hükümetçe vilâyetlero - tak- siz sifatile değil, an- | Balcı suyu bol, havası güzel bir köyümüzdür. Bu gi halkı umumiyetle tütüncülük ve çiftçilikle İştigal Gönen muhabirimiz yazı- yOİİ Gönenin cenubu şarki isti- kametinde ve iki saat me- safede kâin Balcı köyü ta- biatın en güzel bir parçası. dır. Bir taraftan Gönen çayı köyün eteklerini öpoerken diğer taraftan Ekşidere na- mile meşbur küçük bir su köyü baştan başa katedar. Balcı; suyu bol, havası çok güzel bir. köydür. Burada tamamen meskün 70 hane moevcuttur.Ahalisi tütüncülük ve çiftçilikle iştigal — eder. Ziraat işlerinde çalışkan ol- an Balcılıların yetiştirdiği tü- tün eyi satış gören mıntak- alar meyanındadır. Balcının bir hususiyeti varaa — o da halkın çok maarifsever ol- masıdır. Senelerdenberi bir muallim elde edebilmek em. ellerine muvaffak — olamıyan bu köy halkının teesaürüne iş- tirak ötmemek mümkün de- gildir. Köylüler her zaman için güzel bir mektep yap- mıya amadedirler. Yeter ki maarif idaresi — buraya bir | muallim göndermeği muva d lti ga vilâyet hususi darelerinin Maarif Vekâletine ödiyecek- leri paradan 100.000 - lirası | Mmezkür hisseden olan borç- ları nispetinde — vilâyetlere | tevzji olunur. Ve hükömetçe bu vilâyetlerin 1934 — bütçe- lerinin masraf — kısımlarına Bu hisserden 2098 numa. ralı kanun mucibince ödeme- lerj lâzımgelen borç baki- | yelerinin bu 100.000 liradan maadası vilâyetlerden alın- maz Madde 4 — 1934 - senesi yol parasından - vilâyetlerce Nafia Vekiületi omrine veri- lecek para 800,000 liradır. Bu miktar 1934 — bütçeleri nakdi yol parası muhamme- natı ile mütenasip — olarak sım ve bu bütçelerin masraf kısımlarındaki — miktarlar o süretle tespit olunur. Şose ve köprüler kanunu- nun 22 jnci ve bu kanunu tadil eden 1882 — numaralı kanunun ikinci — maddesine göre yol parasından tahak- kuk eden yüzde 50*ve yüz- | de 15 Nafıa Vekâleti hisse. lerinden 1935 mali — senesi sonuna kadar — vilâyetlerin zimmetinde kalan alacaklar vilâyetlerden istenmez Vilâyetler 800.000 liradan birinci fıkra mucibince ay. rılan hisselerini, ber ayın yol parası tahsilâtından Na- ha Vekâletine ait miktar nis- petinde olmak üzere nihayet ertesi ayın on beşine kadar mezkür vekâlet emrine ver- mek suüretile — öderler. Bu miktarı miadında vermiyen ( ita âmirlerile muhasiplerden maaşları nispetinde — veril- miyen miktarın yüzde onu kadar para cezası alınır Madde 5 — Mıntaka san at mekteplerinin vilâyetler- den 1933 mali senesi sonu- 1UTRMMUZ BECGENUNUCAERAKCANECERARASENNA, ŞEHİRVE MÜLHAKATTA : L(özlerimizi Tanıxalım! Güzel bir köy: Balcı. 1 köyün ektedir. Balcının sağında ve solu- nda 15 şer dakika mesafe- de Ekşidere ve Dede köyle- ri vardır, Bu üç köy biribirine o kadar yakın ki bir sathı mail eteğine sıralanmış gibi- dir. Balcı işte — bu köy- lerin orta — yerindedir. Balcıda — açılacak mektebe hiç zahmetsizce çocuk gele. bilmek imkânı tamamen mevcuttur. Ü zaman Balcı mektebi hiç şüpbesiz 180 | mevcutlu olarak &cr üç köy çocuklarını talim ve terbiye ve tedris kucağına — almıs bulunacaktır. Her — hususta kârlı bir vaziyet — arzeden bu köye tasarruf — odilecek muallimlarden — bir — tane gönderilmesini vilâyetin maarif ihtiyacını pek oiddi | takip ve tetkik eden maarif idaremizden bekliyen köylü- lerin bu isteklerini TÜRKDILİ ile —iblâğ etmek büyük bir vazıfedir. — Cümhuriyet mualliminin feyizli irşat ve rehberliğine susayan bu üç köy halkına müjdeler sun- mak bakalım ne zaman kut- hu olacak? Demiray | na kadar alacakları olan 422,580 liradan bu mekte- plerin geçen senelere — ait ve evrakı müspiteye müstes nit olarak tahakkuk 126,701 — liralık bo- rçlarından — geri ka. larını hususi iderelerden is. tenmez, 126.701 lira moz- kür hisseden borçlu vilâye- tlere borçları nispetinde te. vzi ve hükümetçe bu vilây- etlerin 1934 bütçeleri mas- raf kısmına ilâve olunur. Madde 6 — Mıntaka yatı | mekteplerinin vilâyetlerden 1933 mali senesi sonuna ka- dar alacakları olan 116.908 liradan bu mekteplerin geç- eden en — senelere ait — ve evrakı — müspite ola - rak tahakkuk eden 39.619 liralık borçlarından geri kalanı hususi idareler- den — istenmez. 39619 lira mozkür hisseden borçlu vi- lâyatlere borçları nispetinde tevzi ve hükümetçe bu vilâ. yetlerin 1934 bütçeleri ma. sraf kısmına ilâve olunur. Madde 7 — Nakdi karşı: Lğı olmaksazın — 1934 veya dti seneler tahailâtından öd- enmek yapılagel- mekte devri — tah- üzere olan sisat usülü ilga edilmiştir. Ancak bunlardan bu kanu- nun neşrine kadar mükaye- leye bağlanmış olup tz 934 veya müteakıp seneler için- de istimal edilebilecek olan- ' ları bu hükümden müates. | nadır. | Madde 8 —Hususi idare mu- hasebe müdürlerinin tayinler dahiliye vekiline ajttir. Madde 9 — Bu — kanun , neşri tarihinden müteberdir. Madde 10 — Bu kanunun hükümlerini icraya İcra Ve- killeri Heyeti momurdur. İ KT e eli Kaçakcılar iddetle takip — ediliyor. ç kaçakçı daha tutuldu. Ağunya nahiyesinin Cam- baz köyünden İsmail oğlu Mustafanın evinde yapılan aramada bir havan ile iki bıçak bulunmuştur. Mustafa- nın meşhur bir tütün kaça- kçısı ve kıyıcısı olduğu an- laşılmaktadır. Bundan — başka Balyanın Çaydem köyünde iki kaça- kçı on dört kilo tütünle birl- ikte tatulmuştur. Kaçakçılar dün şehrimize getirilerek Adi ihtisas mah- kemesi müddeiumumiliğine teslim edilmişlerdir. Çaltı köyü vakası failleri tutuldu. Bigadıç nahiyesinin Çaltı köyünden Asile hanımı dö- ğen ve kızı Zelihayi zorla kaçıranlar jandarmamız tar- afından yakalanmıştır. Bal-: atlı köyünden kapısız - oğlu Ali ve kubaş Mehmet ismi- nde olan vaka failleri bir g- ün evol şehrimize getirilip adliyeyo teslim olunmuşlar- dır. Erdekte - zeytin sineği iİle eleye başlanıyor. Erdek, (Muhabirimizden) Bu sene de kaza dahili- nde zeytin sineği ile müca- dele yapılacaktır. Yakında başlıyacak olan — mücadele için kaza ziraat memurluğ. unca hazırlık yapılmaktadır. Mücadeleden eyi neticeler alhınacağı tahmin olunmakt. adır. —D — 'Landra .. .. . Görüşmeleri ( Üzt tarafı birinci sayfada) mimiyet ve dostluk havası içinde İngiliz nuzırlarile Av. rupanın bugünkü vaziyetler muhtelif misaklar ve müza. kere edilmekte olan projeler hakkında ve daha büyük ve küvvetli bir — emniyet temini hususunda — noktai pazarlar teati etmek iste- diğini ilâve etmektedir. Londra, 10 (A-AŞ — Dün İngiliz hükümeti tarafından verilen öğle — ziyafetinden sonra Fransız ve İngiliz nazırları ile yüksek memur- ları arasında görüşmelere tekrar başlanmıştır. Hariciye nayırları Avrupa — meseleleri hakkında noktai nazar teati etmişler, Bahriye nazırları da konferansın ihzarı hakkın da görüşmüşlerdir. Doner Sa- yanora — göre — Fransız ve İngiliz — nazırları mütekabil müzaheret misakı — projeleri üzerinde bilhassa durmuşl- ardır. Londra, 10 (A.A )— FPran. sızlarla İngilizler arasındaki müzakereler dün başlamıştır. p Yurttaş! suREKuN: * — Hilâllahmeri unulma! ıstırap çeken insanlara