7 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

| b Filistin Hâdıselerq Ve İngi Filistine tahkikat yapmak | üzere gönderilmiş olan ko mitenin raporunda bu mem:- leketin yeniden ikiye bölün- mesine taraftar olacağı an- laşılmaktadır. Filistinin ilk taksimi bun- dan on beş sene kadar ön ceB. Çurçil tarafından ya- pilmiş ve bir kısmı transjor- | dan ismi altında ayrılarak | kral Faysalın kardeşi Emir Abdullahın idaresi altına ve rilmişti. Bu defa esasen pek büyük olmıyan bu memle- ket yeniden bir taksime uğ rıyacak demektir Transjordanın bu suretle ayrılması büyük harpte Ma kmahon müzakerelerinde o zaman Hicazda hâkim olan hanedana verilmiş olan va- adi yerine getirmek maksa- diyle olmuştu. Eğer o sıra- da Filstinin geriye kalan kısmı da yahudilere verilmiş o zaman araplar haksızlığa uğradıklarına hükmetmiye- cekler ve Filistin hükümeti de asayişi ve inkişafı temin yolunda daha iyi bir mevkie | gelecekti. Fakat iş, tamami yle farklı bir şekilde halle dilmiştir. Transjordan böylece ta- mamiyle arap işgali altına verildiği zaman da Filistinin başka taraflarında oturan araplar, gene vaziyetlerin den şikâyet etmişlerdi. Ya hudilerle aralarında müsa vat. gözetilmediğini acı acı söylemişlerdi Şurasını söylemek lâzım- dır ki Filistinde Yahudiler, çok büyük bir gayret ve muvaffakiyetle — çalışn ışlar, şarkın geri kalmış olan bu memleketlerini kısa bir za manda imar ederek medeni İtere: çelerinin bulunduğu kısım lar da arapların eline geçe cek ve buradaki yahudiler müşkil bir vaziyete düşecek lerdir. Bu süretle yeniden çıkacak ihtilâflar, oradaki mandater hükümeti yeniden güçlükler karşısında bulun duracaktır. Eğer bu taksim, Filistin- lilere bir yardım makısadiy le yapılıyorsa, her iki tarafa da daha başka tarafları ayı rıp vermek İmkânsız olmaz- di Bugün Filistinde büyük bir yeköna baliğ olan yahu dileri, (Kudüs) süz bırakmak- da ayrıca müşkilât doğura- bilir. Bundan dolayi bugün Fi- listindeki araplar da yahu diler de böyle bir taksimin aleyhindedirler. Kudüs müftüsünün fikri de böyle bir bölüşmenin aley hindedir. Çünkü bu takdir de araplara ayrılan — bölge. transjordan hükümdarı Emir Abdullahın nüfuz ve tesiri altında kalacaktır ki bu zat in da bu topraklar hakkın da beslediği ihtiraslar, Filiz tin araplarınca — İngilizler kadar şüpheli görülmektedir. Yalnız ne var ki bunun bö yle olması fena olmıyacak tır. Çünkü müftünün Filis tin siyeseti üzerinde fena bir tesiri görülmüştür. lş böyle olursa, Emir Ab- dullab, kendi nüfuzunu kur mak için yahudilere taviz- lerde bulunmak mecburiye- tinde kalacaktır. Çünkü Fi- listini milli bir yurd haline sokmak istiyen yahudiler, buraya en aşağı iki milyon yahudi muhacir - getirmek azmindedirler ve mamdı bir hale koydu- lar. Şimdi bu vaziyet karşısın da Filistindeki İngiliz mem: urları, ilkönce bir. «âyonizm davası güdülüp güdülmedi ğinin farkına varmamış on dan sonra böyle bir davanın güdüleceğinden korktukları için bu yeni muhacirlerle kurulan asri tesisat karşısın. da araplar daha fazla hi maye eder bir. tavır takın mışlardı. Türkler, İngilizler aleyhi- ne büyük harbe giriştikleri zaman buradaki arapların Türklerden ziyade İngiltere ye sempati göstermiş olduk larımı — hatırlıyan — İngilizler bu tavrı takınmakta kendi lerini haklı buluyorlardı Tasavvur edildiği gibi Fi listin. maddi parçalara bö lünecek olursa o zaman ara- blara Samarya tepelerini, mandater hükümete Kudüs şehri ile Hayfa deniz üssü nü, Yahudilere ise cenupta- ki kömür sahası, Galilenin büyük bir kısmı ve oralar: daki ovalar verilecektir. Böyle bir taksim yapıla cak olursa ©o zaman yarım milyon arabın bulunduğu ve arapların eline geçecek olan yerde 35,000 Yahudi kala- caktır. Sahilde portakal bah- yahudilere aid ve yalnız mahsus bir mesele olmakla da kalmamaktadır. Malüm - duür ki burası biristiyonlarca da mukaddex addedilen bir memlekettir. Avrupada bu- lunan birçok — teşekküller, burasının — mukadderatiyle alâkalıdırlar. Sonra Akdeni zin şarkında, Şüveyş kanalı ve Hindistan yolu üzerinde bulunması buraya ayrıva siyasi ve askeri bir ehem miyet de vermektedir Vaktiyle Jozet Çember- lüyn tarafından şarki Afri kada yahudilere bir. yurd verilmesi teklif etmiş, bu da yahudiler tarafından redde- dilmişti. Bunun üzerine ya hudilerin Kudüs ve Filistin den başka hiç bir yerde gö- zleri olmadığı anlaşılarak büyük harpten önce bura ları Balfur tarafından yahu- dilere vadedilmiştir. Habeşistanın ve İspanya hâdiselerinden Filistin — için ders almalıyiz. Şurasını kay ddelim ki Filistin, İngilizler için on iki tane Habeşistan- dan daha mühim olduğu gibi, burasının şarki Akde nizdeki ehemmiyeti, İspan- yanın garbi — Akdenizdeki «hemmiyetine mundildir. — iLiMiZDEN HABERLER C.H.P. iTepecik Köprüsü, lılıut idare iantı C. H. Partisi vilâyet ida- re heyeti dün Vali ve parti başkanı Ethem Aykutun başkanlığında toplanarak parti işleri üzerinde görüş- müş karar vermiştir, Glşürrkeki Gelenler Gidenler: Bir müddettenberi Susı- gırlık, Dursunbey ve Sındır gıda teftişlerde bulunmakta olan Kızılay Birinci Mıntaka Müfettişi Baha Kavur bu teftişlerini bitirerek dün Ed- remide geçmiştir. Soyadı Dün Törenle Açıldı. . ter türlü işlerde daima Köprünün ikmali ila cıvar köy ve nahiyelerle Sınılıııııııı büyük bir ihtiyacı giderildi. Dün Üzümcü çayı üzerin: deki Tepecik köprüsünün açılma töreni yapılmıştır. Saat 14 te Vali ve C. H. Partisi Başkanı B. Ethem Aykut tarafından yapılan köprüocün açılması töreninde dalreler rüesası, Daim! Encü- men azaları ve o civardaki köylerden kalabalık bir halk kütlesi bulunmuştur. Valimiz — kordelâyi — kes Evlenecek Vüâyet lıynııkııı!ıı iınumı H lülde de yapılacak, Kongreye iştirâk eden ka- za kaymakamları memurl- yet mahallerine dönmüşler- dir. Kaymakamlar bu top- | lantıda alınan kararları tat. | bik ederek neticeleri tesbit edilecektir. 1 Eylülde kaymakamlar tekrar davetsiz. toplanarak kararların bve dereceye ka dar tatbik edildiğini, uğra dıkları zorlukları bildirecek lerdir. Dehizyolları Nakliye tarifelerinde ten- zilât yapılıyor. Denizyollarının Vekâleti tarafından büyük tenzilât yapılarak hazırla- nan yeni navlon ve yolcu tarifeleri 15 Mayıstan itiba ren latbik enilecektir. Yeni tarifenin birçok kısımlarında gerek yolcu ve gerekse nav lon ücretlerinde mühim ten- zilâtlar rdır. — Marmara iskeleleri arasında evvelce 100 kuruştan 300 — kuruşa kadar olan nakil ücretleri şimdi 40 100 kuruş olarak indirilmiştir. Yine — Mersin hattında navlon — ücretleri yüzde seksen nisbetinde ka- dar ucuzlatılmıştır. Bundan başka İzmir - İstanbul ara- sında ekspres postalarında güverle fiatları 350 kuruş- tan 280 kuruşa tenzil edil- miştir. Bundan başka Trab- zon * Barlın arasındaki is- keleleri arasındaki — yolcu fiatları da bütün mevkiler- yarı yarıya — indirilmiştir. Asgari iki kişiden mürekkep aileler için gidip gelme bi- letleri için de yüzde 30 ten- zilât yapılması kararlaşımış- tır, Karı kaca arasında Eğe maballesinden Ahmet oğlu Şükrü dün şehir civa- rındaki tarlasında çift sür- mekte iken aralarında çıkan bir kavgada karısı Mukad desi dövdüğü iddia ve şi- kâüyet olunması üzerine suç lu koca yakalanarak hak kında kanuni muamele ya pılmıştır. KA İktisat | —— Olan kimselerin - veziyeti neşekilde Teshit edilecek Medeni kanuna göre ev- leneceklerin reşid olmadık 1 tesbit sureti hakkında Dahiliye Vekâleti yeni bir emir vermiştir. Buna göre evleneceklerin | reşid olup olmadıkları şöyle | tesbit edilecektir: 1341 - 1926 tahrirlerinde ay ve gün yazılı ise ona göre; yazılı değijse doğum- ları seneyi hesaba katmıya- rak yaşları hesap olunacak tar. Doğdukları senenin her hangi muayyen bir. ayında doğduklarını iddia edenler de bu iddialarını mahkeme kararile tevsik etmiye mec- burdurlar. Arazi Tahrir kı;âüın işle- tini bu yıl bitireceklerdir. Evvelce ancak 1938 yılın- da bitirileceği tahmin olu- |nan arazı tahrir işlerinin bu mali sene içinde ikmal edil mesine Maliye Vekâletince karar verilmiştir. Vekület bu maksatla çalış mıya başlamak üzere bir çok vilâyet ve kazalarda yeniden tahrir komisyonları kurmuş ve bu komisyonların kadro ve tahsisat cetvellerini vilâ- yetlere göndermiştir. Ayrıca bütün vilâyetlere yollanan yeni ve müstacel bir tamimle kanun ve tali- matnamelerin sarih hükmü- ne rağmen noksan ve yanlış muamele yapan tahrir ko misyonları reis ve azaları hakkında cezai muameleler tatbik edileceğini, tahrir iş lerinin sıhhat ve selâmetle yürümesi ve en kısa bir za- manda bitirilmesi için husu *i idare direktörlerile kay | makamların ve diğer alâka- h memurların dikkat'e bu isi takip etmeleri, etmiyen- lerin ağır bir mesuliyet yü - klenecekleri bildirilmiştir. Yeni Polis kanunu Ankara,6 (Hususi) — Polia meden — önce köprünün her cihetten olan ehemmi yeti ve hükümetimizin bu işlere olan büyük alâkasını güzel sözlerle tebarüz ettir- mişler ve alkışlar orasında kordelâyi kesmişlerdir. Sındırgı kazasile Biğadıcı — ve bir çok köy leri merkeze — raptetmek- te olan bu köprünün inşa:- atının tamamlanması ile çok büyük bir ihtiyaç önlenmiş oluyor. Kış mevsiminde sık sık kabaran bu —çay bütün nakil vasıtalarının geçmesini imkânsız bir. hale kayuyor ve bu suüretle münakalât müşkül bir mevkie giriyordu. Şimdi bütün bu müşkilât bertaraf edilmiş oluyor. Civar köylüler köprünün ikmali üzerine bu aradak! kara yollarını da daha iyi bir şekle koymak için faa- liyete geçmişlerdir. Vilâyetin çok mühim bir köprüsünün bu suretle ikmal | edilmiş bulunmasından do layi memnuniyetimizi açık larız. Hallie;ı'_— Kupasını |Kim alacak Halkevinin — ilk okullar | arasında tertip ettiği voley teşkilâtı kanununun bu ay? içinde mecliste müzakeresi ne başlanacağı anlaşılmak tadır. Yeni kanunla zabıta memurlarının maaşlarına zam yapılacağı gibi İstanbul, An- bol maçlarna dün de Gene- ral Ali Hikmet Dumlupınar - Gazi, Şuürl Mithatpaşa oku'la tı arasında devam edildi İik laşmayi Dumlupınar ile Gazi okulu saat 16,20 de yaptı. Şimdiye kadar yapı lan müsabakaların en hey- ecanlısı oldu. İki taraf da hiç yenilmediği — için maçı mutlaka kazanmak azmile oyuna baş'adı. Dumlupınarlılar — rüzgür altına düştüğü halde olduk ça kuvetli olan hasımlarını ilk devrede 4 15 ile yendi. İkinci'devrede Dumlupınar- | hılar rüzgârı da lehlerine ala- rak maçı | - 15 gibi büyük bir Farkla kazanmışlardır. Bu maçtan sonra Ali Şu üri ve Mithatpaşı gşılaştılar. İlk — devreyi Ali Şuüri, ikinci devreyi de Mi thatpaşa, son devrede Mithat paşadan daha iyi oynıyan Ali Şuüri kazandı. Şimdiye kadar olan maç- larda mağlüp olmıyan yal nız Dumlupinar okulü var dır. Diğerlerinden — daha kuvvetli görünen bu takı mın kupayi kazanması kuv- vetli görülmektedir. hirlerdeki emniyet müdür lükleri teşkilâtı da takviye edilecektir Bu üç emniyet müdürlü: ğünün asli maaşları dokuz bine "çıkarılacaktır. Emniyeti umumiyede ye niden iki idare relsliği ih daz olunacak, şube müdür- lüklerinin adedi yediden on bire çıkarılacaktır Şube mü- dürlerinin maaşları da yedi kara, İzmir gibi büyük şe- | bin kuruşa yükselecektir. / stadımda | Âli | kullamlacak Dahiliye Vekâleti vilâyet | lırı soyadları hakkında bir tamim göndermiştir. Bundt şöyle denilmektedir: *2525 numaralı soyadı ka” nununun 7 maddesile soyadı almak için tayin olu: nan müddetin 2-7-936 tarl hinde —sona erdiğini kanunun | ve 2 inci mad deleri mucibince her Tüörk öz adından başka soyadın! taşımağa mecbur bulundu” ğu cihetle söyleyişte, yazıt ta ve imzada buna riaye! edilmesi icap ederken elaf bazı muhaberelerde ve bir çok yazı metinlerinde soyad! kullanılmadığı anlaşılmıştı! Bu kanuni icaba — hilhasst resmi muamele ve muhabt relerde tamamen riayet edil” mesini rica ederim , General Ali Hikmet İstanbulda Hemşehrimiz — Gaziantef| saylavı General Ali Hikme'| Ayerdemin tedavi edilmek! olduğu; Viyanada kesbi âfl yet ettiğini geçenlerde yaf mıştık, Haber aldığımıza sayın General — Viyana İstanbula avdet etmişl, -080 Kızılay Haftası i_:iıTızırlıllı Geçen sene olduğu gi bu sene de hazirande yap' | lacak olan Kızılay hafte nın gözel ve alâkalı bir kilde geçmesi için şimdi hazırlıklara başlanmıştır. ? münasebetle şehrimiz m€ kezi Kızılay Genel Me zine müracaatla hâftaya bazı malümat istemiştir. Gardenparti 22 Mayıs akşamı Atal parkında verilecek. — Yoksullar Birliği taralif 22 mayıs cumartesi n akşamı — Atatürk — parl verilecek gardenparti €| hazırlıklar — yapılmaktı Gardenpartinin gözel ve şeli olması için zengin program tesbit edilmekt! Toltiş gören mokte Kültür Bakanlığı, bu teftiş gören mekteplere Füttişlerin tenkidlerine hazırlanmış emirler mektedir. Mektep - idi bunlara göre kayıd ve amelelerinde lâzımgelen | lâhatı yapacaklar ve n leri teftiş defterine ceklerdiri Bu defter, btf Li defa yapılacak — teftişit” müfettişlere gösteril A