7 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

7 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

MAYIS 937 Nesir : Karanlıklara Dalmış Hamıi... Gülmiyen Kadın.. İri elâ gözlerini kıpırda tarak kıvırcık top saçlarını dalgalandırarak.. — Elektrik ziyalarından çaldığı penbe- yi andırır rengile. Gönlü aldatan.. Ruhu içen bu mah lâku geniş bir. — koridorun bağrında bir alafra Çaya uymuşmütemadi döner- ken gördüm Penbe benekli blüzunun Yücuduna verdiği — güzellik hâlâ gözlerim!n içinde , İri gözlerin, yanık kaşların can yiyen oynayış ları kalbimde.. O sanki ©o an yaratılan Bönüllerin güzeliydi a par- ince n S Onu gecenin kimsesizliği: ne elem aşılıran sükünunda, tabiatın görünmez maşala tiyle saçlarını kıvırdıiğı ar kadaşımın gözlerine - billür bir su gibi akarken gördüm. Dudakları mevsimsiz kı Pirdamıyor. Gözleri müte Madi meçhul bir — ufuktan _dhiııık ziyayi arıyordu. Yanına sokuldüm. Titri- Yen tenimin hararetini giz- llyerek . Taşan — sevgimin doğurduğu heyecanın deh- Yetinl perdeliyerek . Ufak bir bel büküşile. Yanındaki boş bir kanapenin ona taraf ke- harına oturdum * Güler çehresiyle.. - Kıpır d'hıı del gözleriyle ne isti- Yorsunuz gibi hafıf bir ha- Teketini gizlemiyerek perl Hanlığıma döktü İçime perçinleşen bu gü #6l çok güzel yaramaza ne | İÇin sokuldum, ne soracak: tim Farkında bile değildim. #rşeyi unutmuş ylıııı heye- tanıma perde çekmiye ko- Yulmuştum. Birdenbire dudaklar şak- tadı O gözler daha manâlı kıpırdadı. Gönülü bir gül gibi meste- den vücut daha başka bir Fevikliğe gömüldü. cit Üi ce Belki yarım saatten daha Azla konuşmuş onunla dert Miştik. Koridorun bağrın ki dönüşleri seyretmiyor dük bile O bana — derdini Salatmıştı. h Onun — dertleri benimki Stin çok büyügidi. Ben ge Sen bir ömrün boralı ka ::'lılı anlarını “Karanlıkla- ı“- Oğlu diye beni perişan: Mi teselliye koşan kayna Ma doldurup avunürken . »Tabiatın maşalariyle kıv- Miş top saçlı içli bakışlı Stinin sevgisinde — bularak Uyormuş . 'Ayat yolunun kalp gül Miyen her izi gençliğinin 9iğun anlarında gözleri “"Gl-ıiı, heyecanlarını coşmuş.. Çek- " Yanan, yıkılan, ağlıyan, a aa hep o olmuş. Ümit ği günepsiz bir günde dür, &n Ruzveltin Annasi Parise geliyor. Bugün oldukça yaşlı sa- yılabilecek Amerikan cum hurreisi Rooseveltin annesi sağdır ve yüz yaşına yakla: şmış bulunmaktadır. Fakat, oğlu gibi dinçliğini ve neş- esini kaybetmemiş bir kadın olan Bayan Roosevelt ya kında Avrupaya gelmeğe bi le karar vermiştir. Anne Roosevelt Avrupaya Paris sergisini gezmeğe ge lecek Bu münasebetle, bun dan yetmiş sene evvel de Parisin meşhur 1897 sergi sine geldiğini anlatıyor ve © zamanki höturalarını çok mesud birer gün olarak sa yayor: Bayan Roozevelt bundan tam elli sene evvelki sergi- yi görmek üzere Parise gel diği zaman İmparator I üncü Napolyona takdim edi- lmiş ve imparatoriçe ile gö rüşmüştür Bütün Fransa imparator luktan cumhuriyete geçmiş, ve bu inkilâp tarihin malı olmuş bulunuyor. Fakat o günün şabidi olatı bir kadın bugün tekrar o hâtıraları yaşadığı yere gelip yetmiş senelik tarihi bir güne sığ dırmış olacak.. Hakiıkaten, bugün, yetmiş sene evvelisine aid hâtırası olan insanlar pek azdır. An: cak #eksen beş. doksan ya şında olmalı ki bundan yet miş sene evvelini iyi bir şe kilde hatırlıyabilsin ve an: lattığı şey, değerli ve umu mu alâkadar edecek bir hâ tıra olsun Bayan Rooseveltin saraya kabul edilmesi ve impara- tor ile imparatoriçeye tak dim edilmesine" bakılırsa o zaman en aşağı yirmi, yir mi beş. hattâ otuz yaşında olduğu anlaşılır Herhalde Rooşeveltin an- nesi bir asra yakın bir tarl hi hatırlıyor demektir. Bunun'a beraber bu ka- dar yaşamış bir insanın hâ- tırasını; ve şuürünüu kaybet memiş olması da İâzımdır. Bayan Roosevelt bu cihet'en de tam bir rekor kırmıştır. Biraz evvel de söylediğimiz gibi, bugün yetmiş sene ev- vel yaşadığı yerleri görmek icin dört beş gün deniz yol culuğuna katlanacak.. saadetine gömülmüş.. 5 Ğ ee Dün gece. Elemli ağla tan gece, Onu sönük, ışık- | sız dinlemek kadar — hafif ziyalı odasında buldum Beni görür görmez.. He yecanlarını gizlemiyerek fır- ladı. Odasına yaraşan ufak bir sandalyeyi gösterdi. Yine iri elâ gözleriyle — içli — içli baktı Sonra bir sene evel- ki saadetimin — misafirimiz | olduğun o gecenin zevkini içemiyeceksin dedi. Birdenbire atıldım. Sebebi: O gece, oşen gece seni bi- raz yormuştum. O anlarım da ömürsüzmüş ve ben yelsle- rimle başbaşa kalmış canım dedi. Ve iri gözleri yaşardı. Sustum. Onu yormadım, Ve ayrılmıştım da. Ayrıl- dım fakat Karanlıkların kızı diyerek onu delterimde bu- luyorum. Mehmelt Ali Kayman B Duff Cooper, B İlise yerlerini de, Bir Hintlinin Aşkı Pazkumar Parakulla iz- minde yirmi yaşında bir Hi ntli çok büyük bir mirasa kanmuştur. Bu zengin deli kanlı gazetelere bir ilân ver miş ve bir ada satın almak istediğini bildirmiştir. Bu zengin ve şımarık de likanlı satın alacağı adayi ne yapacaktır? Diye düşün meyiz Zengin Hintli, bu a- dayi kendi zevkince hazır kadınla yerleşecek, cihandan alâkasını kesecektir. Şimdi Ikinci bir suale da ha cevap vermek lâzımdır. Bu zengin adam neden bir adaya çekilmek istıyor: Bu sualin de cevabı bal herkesten — kıskanmaktadır. Adada kuracağı — hareme, yalnız kadın girebilecektir Adada erkek olarak kendi- sinden başka bir kimse bulu namıyacaktır. Çar Nikolanın - ikinci mü- Şaviri Bundan bir müddet evel Varşovada Baron Gisburkun kızı ölmüştür. Baron Gişburk, Rusyanın son çarı ikinci — Nikolanın mali müşaviriydi. Bu adam hayatının sonuna kadar çar allesine sadakatte devam etmiş ve> bu alilenin bir ta kım servetini emin yerlerde saklamıştır. Kızı — da aynı şekilde hareket etmiştir. Çar ailesinin bir) kisım — esham tah vilâtını evinin — dıvarları yaptırdığı — gizli saklamıştır. Bunlar arasın 800,000 altın ruble ve bü- yük bir plâtin külçe vardır. Fakat bu servetin saklı ol duğu yeri — bilen yoktur. Evin tahribi suretile bu de çıkarmak ve fineyi meydana düşünülmektedir. İngiliz kabinesinde tadiât yapılacak Londra 6 (A.A.) Par lâmento mehafili, kabinede evvelce ,haber” verildiğinden daha geniş bir mikyasta ta- dilât yapılmasına intizar el mektedir. Bu tadilât, kralın taç geyme merasimini teakip hemen yapılacaktır. B. Ramsey Mac , Donald, Runci man ve hava iş'eri “nazırı Lorn Svingten çuki'ecekler: | dir. Ziraat nazırı, B Morrison ile mesai nazı ecekleri söşlenmektedir. ——— Yeni kabinede nezaretlerin ne süretle tevzi edileceğine | dair”henüz bir güna" malü mat yoktur. Yalnız B. Ne ville Çemberlaynın başvekâ let makamına geleceği, mu mailehin yerine Sir John Simonun nazırı olacağı, bi- linmekte ve hıfzıssıha nazı rı B. Kingsley Voodın Da hiliye nazırı olacağı tahmin edilmektedir Yeni kabinenin başlıca mümeyyiz vasfı, nazırlıklara genç devlet adamlarının ge tirilmesi olacaktır. EOE |oüi di nlaliler aimmak vüükar ir? Hintli genç karısını | | ve Pariste | İspanyayi mü-, | B. Brovnun | | Paris zabıtasına Alman Hariciye Nazırı Berline Döndü (Baştarafı birinci sayfada) kesine karşı müdafaa etme- ği iki memleket beynelmilel meselelerle git- tikçe daha ziyade müşterek hareket unsurları bulmakta. hyacak ve buraya sevdiği | dir.. Popoli D'lİtalia yazıyor “Bazıecnebi — gazetelerin imalarına rağmen bu mülâ kattan beklenecek heyecanlı kararlar yoktur. Avrupa bü yük devletler ârasında as. gazetesi veleler — mevcuttur. Buna mukabil Berlin - Rama mih- veri memleketleri ayırmağa değil Avrupanın merkezinde bir. barış temeli — tesisine matuftur., Baron Von Neurathın se yehati Berlinde Kont Çiya- nonun başladığı görüşmelere devam içindir. Avrupa siya- setine barışın — muhafazası ve milletler arasında itima- da dayanan teşriki mesai me- seleleri hâkimdir. Londrada hâlâ — kollektif emniyet sistemi görüldüğü halde birçok memleketlerde Milletler Cemiyetine karşı | itimatsızlık gittikçe artmak tadır Almanya ve İtelyada bu müessesenin faydasızlığı anlaşılmıştır. Belçika kol Tektif sistem vecibelerinden ayrılmış. bitaraflığa — tekrar geçmiş ve bu suretle bir batı paktının akdini kolaylaştı- emiştir. Bununla beraber bu pakt İspanya meselesi de- vam ettiği müddetçe başa rılamıyacaktır. Ne Almanya ne de İtalya İspanyada top rak veyahut siyasi faydalar peşinde değillerdir. Fakat yabancıların kendisine zor'a — yaptırmak istedikleri bir komünist ih- tilâlinden korumak — istiyor- lar Beynelmilel kontrol a kim kalır ve yabancı yar- dum İspanyada dahili harbe beslemeye devam — ederse veziyet daha muallik ola caktır Berlin ve Roma Fransa ile İngiltere karşılıklı — vecir beleri Bvrupanın doğu siya seline teşmil etmekten vaz geçlikleri zaman bir. batı paktı imzasına âmade ola- caklardır. -oĞ O Hırsız fil! Fillere bugünlerde birşey ler oldu! Geçenlerde bir fi lin zarar ve ziyan yüzünden mahkemeye verildiğini yaz mıştık. Şimdi de bir filin hırsız-| lıktan, hem de cüzdan hırsız- lığından bahsedeceğiz! Vaka Pariste geçiyor: Jan Blân isminde ve san atı otelcilik olan bir Parisli müraca at ederek cüzdanının bir fil tarafından aşırılmasından şi kâyet etiriştir Zavallı - Yahut salak!. Adamcağız birgün at cam- bazhanesine gitmiş ve se yirciler arasında yer almış tır. Bu sırada numara ya- pan bir fil hortumunu uzat mış ve cebinden cüzdanını kapmıştır. müteaddit | | mucibince Japonya Çinin toprak bü tünlüğüne riayete mecbur Amerika ile Japonya Arasında ( Baştarafı birinci sayfada ) re karşı da daha uyaal bir vaziyet almalıdır. Daha şim- diki Japon yanın şimdiki infirat vazi- yetinden çıkmak arzusunda bulunduğunu gösteriyor. Londradaki Japon elçisi Çin meselesi hakkında İngi liz hükümetile müzakerele bazı emareler re girişmek emrini almıştır. G. Ayaşinin ancak ağustor- | ta diyet meclisinin önümüz. | deki içtima aevresinden sonra| dir Londra, 6 (A.A.) day Times gazetesi Uzak doğuda İngiliz - Japon teş rikl messisinin tekrar tesisi için yakında İngiliz hükü- metile Japonyanın Londra büyük elçisi arasında mü zakerelere başlanacağını id dia ediyor. Gazeteye göre, büyük el- çi pek yakında Çinin eka nomik ve mali meselesini müzakere edecek vaziyette bildir istifa edeceği bildirilmekte Sun olacağını müsteşara miştir. Japon — plânı olacak ve Japonyanın şima- H Çindeki ekonomik ve St ratejik menfaatleri tanına: cak banunla beraber bu hal Mançukonun tanınmasını behemehal istilzam olmıya- cak Çine bir İagiliz, Japon, Amerika, Fransa ikrazı ya pılacak ve Çinle Japonya arasında dostluk münasebatı daha sıkı kültür münasebet lerile inkişaf ettirilecektir. Gazete bu mahiyette bir Japon plânının İngilterede ihtiyatlı olmakla beraber iyi karşilanacağını ve fakat İn gilterenin Amerikanın mü zaharet ve muvafakatini al- madan uzak doğu için hiçbir teşebbüsde bulunmıyacağını zannetmektedir. erermiresar Ticaret anlaşması Ankara,6 ( A.A) — Yeni Türk - Fransız. ticaret mu abedesini müzakereye me- Başvekili Londraya gidiyor Prag, 6 (A A ) - kil B. Hodza Çekoslovak Beşve yayi İngi'tere kralının taç geyme merasiminde temıll etmek üzere buügün Lon draya hareket etmiştir. Çokoslovak heyetinin di- ğer azaları ordu müfettişi general Syrovg ile Çekor- lovakyanın Londra - büyük elçisi B. Jan Masarykdir. tarlara bir anket açılıyor Köy muhtarları tarafın- dan ihtiyaç halinde köylüye verilen muhtelif — vesikala: için köy ihtiyar meclisleri tarafından her köyde ayrı bir ücret alındığı görülmüş- tür. Vilâyetler, bu ücretleri bir tarife ile tesbit edecek- lerdir. Bu maksatla bütün muh tarları nezdinde, vesikalar mur Fransız heyeti dün An- karaya gelmiştir — —— h— Çekoslovakya SAYFA: 3 Dünya Altın İstihsalâtı Ne Kadardır (Baştarafı birinci sayfada) Ispanya hariç olmak üzere bütöün dünyada mukayyed altın para ihtiyatları da 1936 senesi zarfinda 964 milyon dolar fazlalaşmıştır. 1936 kânunu evvelinden 1937 martı sonuna kadar dünya altın Ibhtiyatları 214 milyon eski altın dolar kıy. metinde yükselmiştir. Amerika birleşik devlet- leri ihtiyatı 586 milyon, Hollanda ihtiyatı 88 milyon, Cenubi Afrika birliği ihti yatı 21 milyon ve Japonya ihtiyatı da 6 milyon Fazla- laşmıştır. Rolonya, Türkiye, ieviçre lagiltere — ihtiyatlarında da bir ilâ iki milyonluk kü- çük tezayüdler kaydolun muşlur. Buna mukabil Fransada 88 milyon ve Belçikada 7 milyon tenakus mevcud bu lurmuştur. Dünya ticaretinin altın kıymeti her sene şubat ayı zarfında binnisbe tenakus ederken bu sene 1937 şu- batında kânunusani ayında- ki seviyeyi muhafaza eyle- miştir. 1936 senesinin şu- ve batına nazaren tezayüd yüz: de 16 dır. 1937 Senesinin ilk üç ayı zarfında denize — indirilen gemi tonilâtosu miktarı 1936 senesinin ayni aylarına niz betle yüzde 21 tezayüt, fa kat 1936 senesinin ayni ay- larına nisbetle 30 tenakus vardır. 1936 Evastındanberi bir çok memleketlerde hızlı bir seyir alan toptan fiatlerin deki yükselme hareketi 1937 senesinin lik ayları esnasın da da devam eylemiştir. 1936 haziranına nisbetle 1937 şubat veyahut martın- da toptan fFiatlar mahalli para ile Fransada yürzde 46,6, Hollanda Hindistanında yüzde 33, Hindiçinide yüzde 32, Hollanda ve ’ıvlçredı yüzde 23, Belçikada yüzde 21,5 Belçikada yüzde 19, Çinde ve İngilterede yüzde 16, l veç, Kanada, Danimarka, Şili, Finlândiya, Estonya, Polonya, Yunanistan, Yugos lavya ve Hindistanda yüzde 15 ilâ on, Macaristan, Bulgaris. tan ve Amerika — Birleşik devletlerinde de — takriben yüzde 1,5 olarak Almanyâ- da yüzde 2,9 olarak Al- vusturyada kaydolunmuştur. İstatistikler diğer mevcut memleketlerde ise dün yüzde 4 ile arasındadır. tezayü- yüzde 8 alınmakta olan bu ücretin ne miktar olması lâzım ge- leceği hakkında bir anket açılacaktır. Gelecek cevaplardan son ra tesbit edilecek tarifeden fazla para olan muhtarlar tecziye olunacaktır.