17 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

17 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Havacılık bahisleri Havacılık yolunda yapacaklarımız Gı'inı'ın en göz alıcı meselesi heryerde havacılıktan do- guyor.. Modern ve genel hiç bir toplantı yok ki uçak yahut uçak- gılik davaları onun belkemiği ol- masın. Eğlenceden en ciddiğ işle- ve kadar soysal ve sıyasal havaya daima uçaklar egemen oluyor. Yeni sinema filmlerinde en be- #enilen ve heyecanla seyredilen: ler, senaryoları uçak ve uçmanla dolu olandır. Hava, yeni nesli ketı- dine bağlamıştır. Hükümetlerin çalışma prog- ramlarında ve iş başına geçmek i- gin çalışan partilerin türlü bil- diriklerinde havacılık en kar- şık ve arsıulusal meselelerle bir değerde anılmaktadır. Gelecekten söz açanlar, u - lusların anlaşması ve yakınlaşma- sı kadar çarpışmnaları ve boğuşma- ları ihtimallerini kârşılaştırırken uçaklara dayanmaktadırlar. Hangi memleket var ki ,halkı, hava silahına ve havadan gelecek tehlikeye karşı sessiz ve hareket- siz olsun. Hava korkusu ve hava- ya bağlılık kahvelerin günlük ka- nusunu yaratmaktadır. Hava me- seleleri her yerde halkın malı ol- muştur. Bizi, öteki uluslardan ayıran en * Âyi tarafımız ulusal savga yoluna olan bağlılığımız, ulusal savga yo- dunda türlü özveriye seve seve atıl- mamızdır. Yurdun iyiliği, üstün- düğü ve erkinliği için yapılanlar, Bizde, özveriden daha çok, övün- meye değmeyen bir borcun öden- mesi duygusunu yaratır. Ve şimdi Türkiye için mesele, havacılığı ulusal savga bakımın- dan değerlendirerek halka, türk e- vine maletmededir. Ve hava telr dlikesini karşılamak ve türk hava ordusunu meydana getirmek is- teklerimizin gerçekleşmesi buna bağlıdır. Bundan dolayıdır ki çalışma- larımızdan çıkan üstün veya geri sonuçların onuru kadar soravı da halktan ziyade bize ait olduğuna içteri inanıyoruz. Birçokları gözlerimizin kapa- li ve kulaklarımızın - tikalı oldü- ğundan yana yakıla dem vururlar. Bunlar, halkın ancak iyi şey iste- diğini ve bundan -başkasına duy- gularım bile düğümlediğini bilmi- yenlerdir ve halk, kötü ve tapon dinlemek ve okumaktan bıktığı i- çindir ki yoğurdu üfliyerek içmek yolunu tutmuştur. Halkın hakikat peşinde oldu- ğunu, iyi ve üstün dileğinde oldu- ğunu anlayamıyanların durumunu biz çok acıklı buluruz. Bunlar, de- nizi bilmiyen denizcilere benz er. Halktandırlar, halkın içinde yaşarlar, ve halkı tanımazlar. Ve işte günün en büyük ulusal davası olan hava tehlikesini anla- tırtken, bütün bu bir sürü mesele leri yanyana getirip tedbir alma- nın gerektiğini görmekteyiz. Hal- ka, bugün söylenenlerin, söylen- mekte olanların gözünü açıp din- lemesi ve öğrenmesi lâzım gelen bit değerde olduğunu duyurmak için, ona, gerçekten değerli çok şeyleri birçok zaman ve birçok de- falar söylemek icap ediyor. Halk konferanslara gelmiyor diye acı- nan zavallılara halka konterans dı- ye ne kadar boş lâf dinletilmiş ol- duğunu hatırlatmak doğrudur.. Artık ve hiç olmazsa bu ulusa! havacılık işinde, bunun böyle ol- madığımı göstermek zorundayız. Halkı toplanmağa ve konleransla ra koşar bir duruma ulaştırmağa a- dıştırmak için bugün elimizde rad- yo var. Radyo, işinin başından, hattâ kahveden ayrılmadan, hai- ka, söylenenlerin değerli olduğu- nu kolayca öğretecek bir araçtır. Memleketin iyiliği adına radyodan faydalanmayı bildiğimiz gün, gü- nün meselesi hızlı bir yürüyüş ala- cak ve halk artık dinlenir şeyler söylendiğine inanacaktır. Hava tehlikesi, korkunç sonuç- lar doğuracak kadar ciddiğ bir me- selemiz ise bu hakikati, sokak baş- Tarıma, meydanlara, toplantı yer- lerine bol bol yerleştireceğimiz radyolarla halka anlatmak, artık geriye bırakamıyacağımız bir iş o- larak ele almmalıdır. Büyük havacılık davamızın yürümesi, dileklerimizin - gerçek- leşmesi davanım, halkın malı ol- masına ve bizim radyodan fayda- lanmağı bilmemize bağlıdır. Şakir Hazım GÖKMEN B. $itrayher söylevini verdi. Almanyada yahu- dilik eziliyor Berlin ,16 (A.A.) — Royter ajansı bildiriyor: Yahudilere karşı yapılan gösteriler, dün akşam binlerce balkın Strayher tarafından verilecek konferan- sı dinlemek üzere toplandıkları sırada en hâd derecesini bulmuştur. Münihte de ayrıca yahudilere kargı gösteriler yapılmıştır. Askerlerle dolu kamyonlar, Münih sokaklarını dolaş- makta idi. Halk, kahrolsun sıyasal ka- toliklik, kahrolsun kara irtica, diye ba- ğirryordu. Yahudilerle alışveriş edenler Şverin, 16 (A.A.) — Havas bildiri. yor « Meklenburgda Vismar şehrindeki pazar yerinde hücum kıtaları oruntak. ları tarafımndan üzerinde yahudilerle m- lış veriş eden almanların isimleri yazı li olan bir afiş asılmıştır. Afişin asılışı, parti kurumları da hazır olduğu halde törenle yapılmıştır. Hücum kıtaları şeflerinden biri, ya- hudilerle alış veriş yapan devlet düşma- nr almanların adlarını okumuş ve İiste- yi direğe asmıştır. Bir Hitlerciye saldırım Königsberg, 16 (A.A.) — Havas bil- diriyor: Völkişer Beobahter gazetesine göre, Marienborug Hitlercilerinden bir genç, katolik cemiyetinden olanlar ta- rafından ağır surette yaralanmıştır. Bu saldırıma karşılık olarak bir katolik pa- pazı yakalanmıştır. Cobourg, 16 (ALA.) — Havas bildi- riyor: Şarbay, bütün uray işyarlarile u- ray İşçilerine, her ne sebeble olurta ol. sun, yahudileri korurtar veya yakınları- n* korurlarsa, yerlerini kaybedecekleri. ni bidirmiştir, Berlin, 16 ÇA.A.) — Royter ajansı bildiriyor: Dün Berlinde yahudilere karşı şahsi şiddet hareketleri de kaydedilmiştir. Yahudi Liderleri, dilere evle rinden çıkmamalarını tavsiye etmişler dir. Strayher söylevinde, yabancı basıma şiddetle hücum ederek demiştir ki: “— Bu gazetcler, savaşımızı görme- den bu savaş bakkında yazı - yazıyor. Yahudilerin başrna gelen her tatsız şey bu basında kaykırmalar doğuruyor. E vimizi temizliyorsak, bundan size ne? Ştrayher, Amerikada zencilere yapı- lan linçlere karşı dikkati çekmiştir. Bu akşam yahudilerin gittiği bütün kahve ve lokantalar bomboştu. — 0RE DN ORLALTPSLAT MAD GERULANA BU GECE NÖBETCİ ECZA EVİ SAMAN PAZARINDA MERKEZ seza evidir ULU DİŞ HABERLER Üçler konferansmın ikinci günü (Başı 1 inci sayıfada) mektupta diyor ki: “Somalilerin babeşlere karşı besle- dikleri büyük sempati, Cibutideki fran- tız orunlarını italyan - habeş harbı baş- Tadığı takdirde düzeni korumak - için ciddiğ ve özel tedbirler almağa sevket- mektedir., Aytar, pazar günü Cibuti'ye bir kru- vazör ile on uçağın gelmesi beklendi- Hini ilâve etmektedir. Limana ve kıyıya hâkim olan Haron Adukad adasına altı pusluk 4 top konulacağı gibi, çöl tara- fında şehrin arkasında bulunan garni- zondaki yerli kuvvetler de bin sene- galli ilâvesile pekiştirilmiştir. İtalya gemi alıyor Amsterdam, 16 (A.A.) — İtalya, hll- kümeti Gelria adında 13.868 tonluk Fe- iemenk gemisini satın almıştır. Bu ge- Mmi, asker naklinde ve seyyar hastayur- du olarak kullanacaktır, İtalyanın askeri bir milyon Roma, 16 (A.A.) — İtalyada şimdi bir milyon kişinin silah altında bülun duğu resmen bildirilmektedir . İngiliz ve italyan tezlerindeki ayrılık Paris, 16 (A.A.) — Gazeteler, Fran sanın aralarında çok karşıtlık olan ital- yan ve ingiliz tezlerini anlaştırmak hu- şusundaki nazik rolünü önemle kaydet- mektedirler Lö Jurnal diyor ki: “Laval - Aloisi konuşmasının sonut- ga da bu iki hüküümet adamının göster. Gdiği düşünceli tavır, çok zör bir konte- tant karşısında kalındığı hakkındaki tasınları yalanlamıyordu. Görülecek iş, gerçekten karışık ve uzun inceleme'ere muhtaçtır. Bundan ötürü, gene) toplan tılardan ziyade özel konuşmalar yap- mak gerekecektir.,, Lö Maten, gunları yazıyor: “Şimdiki durumdan alınan —duyuş, italyanların azami dileklerde bulunduk ları ve Habeşistanın vereceği bırakığ- ların imparatorun son diyevinde işaret ettiğinden daha geniş olacağı merke- zindedir. Bununla beraber yakınlaştı. tılmaları gereken ingiliz ve italyan gö- tüşleri arasında derin bir aykırılık var- diT n İtalya'nın durumu hakkında bu ga- zete şunları yazıyor: “Önceden kararlaşmış belli bir du- mdan vaz geçilerek daha yumuşak dav- ranılı umudları kuvvetlidir.,, Akımsarlığını koruyan Eko dö Pa. ti diyor ki: 'İtalya, istediğini dilemekte, fakat bu hedefe varmak için kullanılacak araç: lara aldırmamaktadır. İngiltere ise, ne istediğini biliyor fakat konferanstaki sonsuz pazarlıkların en son ilgili ta- rafları biribirinden uzaklaştıracağı ilk kenuşmalardan ınlışılmıhidır_..- B. Aloisi B. Edenle görüştü Paris, 16 ÇA.A.) — B. Alcisi, saat 19.30 da İngiltere elçiliğine giderek B ile görüşmüştür. Uçak kasası nasıl oldu? Roma, 16 (A.A.) — Stefani ajansı, general Pellegrini ile albay Brunonun B. Razza ve arkadaşlarının ölümiyle so- nuçlanan uçak kazası hakkında verdik- leri raporu yaymaktadır. Rapor, felâketin gerçek — sebebinin derin bir karanlık içinde kaldığını kay- detmek suretile bitmektedir. İtalyanın bulduğu formül Paris, 16 (A.A.) — Üçler konferan- B1 için yapılan ilk görüşmelerde B. A- lolsinin B. Lavale italyan tezini bildir- diği berkitilmektedir. İtalya, kendisini tatmin edecek ba- rışçıl bir çözge bulunmadığı takdirde kuvvete baş vurmağa karar vermiştir. Genel olarak sanıldığına göre İtalyı- Habeşista nomik asığlarını göretmek şartile genel nsız ve İngiliz eko- bir sıyasal etgerlik kurmak niyetinde- dir. Diğer taraftan, habeş imparatorunun, İtalyaya vermek niyetinde olduğu bı rakığları genişletmeğe eğgin sanılmaktadır. *”Habeş harbi, bir dünya harbı olabilir.,, London - Öntario - 16 (ALA.) — Li berallerin lideri eski başbakan B. Mac- kenzie King sıyasal bir toplantıda bir söylev vererek Habeşistan buhranının olduğu bir dünya harbının tohumlarını taşımak- ta olduğunu bildirmiş ve demiştir ki: *“— İngiliz imparatorluğunun türlü kısımlarında habeşlerin mensup olduk larr ırktan milyonlarca insan — vardır. Şayet diğer bir memleket siyah impa- tfatorun memleketini alacak — olurlarsa Bu hal ingiliz imparatorluğu için kötü sonuçlar doğurabilir.., B. Lavalin verdiği şölen Paris, 16 (ALA.) — B. Laval B. E- den ile B. Aloisiye bir öğle şöleni ver miştir İtalya ve habeş önergeleri Paris, 16 ÇA.A.) — Üçler görüşme- sinin saat 15 ile 17,30 arasındaki ara- bığr sırasında B. Aloisi'nin — Roma ile görüştüğü sağlanmaktadır. Esas mese- leye bu sabah temas edilmiş ve ingiliz ve fransız önergeleri B. Aloisi'yi hükü- metiyle temas etmeye sevketmiştir. T- talyan delegesi, italyan — isteklerini mahiyeti ve gümulü hakkında yeni Yatda bulunmuşsa da bu istekler henüz tamtamına belli değildir. Bununla be- raber, Habeşistanın italyan sömürgele- italyanlar hakkında inanca vermeye ve türlü iş- Fi ile Habeşistanda yaşryan letme, yapı ve tarım işlerinde kolaylık- lar göstermeye hazır olduğu bilinmek- tedir. Verilmesi mürkün olan tavizle- Ti Sınırımnın gizini henliz açmamış olan rabeş imparatorunun Habeşistan — ege- menliğinin teblikeye konulmasına izin vermemesi ihtimali vardır. Sabahki toplantıda ne konuşuldu? #aris, 16 (A.A.) — Bu sabah B. La- val ile B, Eden ve B, Aloisi arasında yapılan görüşmeler hakkında açık bilge almak mümklün olmamakla beraber esas meselenin görüşülmüş olduğunu san- mak doğru olabilir .Filhakika üç devlet adamının görüşmüş oldukları salona bi- tişik salonda bulunan uzmanlar ikide birde mensup oldukları salgıtların şef- leri tarafından teknik izahlar vermek Üzere çağırılmışlardır Sonuç menfi değildir Parix, 16 (ALA. Salâhiyettar bir kaynaktan haber berildiğine göre, dün sabah yapılan konuşmalar sonucundaki #ntiba, tamamiyle menfi değildi! B. Lavalin diyevi Paris, 16 ÇA.A.) — Üçler görüşmesi #aat 19.30 da tekrar başlamıştır. B. Laval, yanında elçisi ve Eden ol: duğu halde, gazetecileri kabul ederek şu diyevde bulunmuştur : umız toplanlılarda üç memleketin Habeşistanla olan ilgi- leri hakkındaki türlü belgeleri tetkik ve tahlil ettik, Bundan sonraki- toplantı- larda italyan - habeş anlaşmazlığını ba- rış yoluyla çözecek araçları arıyacağır... İNGİLTERE'DE: Deniz konferansına hazırlık Londra, 16 (A.A.) — Resmiğ çeven- lerde söylendiğine göre, Büyük Britan- ya hükümeti, Vaşington andlaşmasını imza etmiş olan devletlere deniz kon- feransının toplanması hakkındaki görü- şünü bildirmiştir. Vaşington andlaşmasında — kararlaş- tırılmış olan konferans, toplantıya ça- gırılmadan önce, Rusya ile Almanyanın fikirlerinin alınması ihtimali vardır. Çağırılıların, Birleşik Amerika ta- rafından gönderilmesi ihtimali vardır. Londra, 16 (A.A.) — Hükümet, Va şington deniz andlaşmasını imzalamış » Yan. devletlere bir memorandom gön- dererek onları iki taraflı görüşmelerini bir an önce bitirmeye çağırmıştı. Arnavutlukta azı (Başı 1 inci sayıfada) bazı kargaşa hareketleri doğurmuştur. Hükümet, bunların önüne geçmek için hemen tcdbir almıştır. Birçok azıyan yakalanmış ve şehirde sükün geri gelmiştir. Tiran, 16 (A.A.) — Arnavutlük ba « sın bürosu bildiriyor: Bir küçük jandarma subayının idare- sinde Bazt kimselerin teşviki üzerine Fi- eride çıkan karışıklık hadiseleri birkaç saat içinde bastırılmıştır. Yetkeli bir mahkeme hâdisenin se « bebini aydınlatmak üzere hemen Fieri' - lecektir. Şimdi bütün Arnavutluk- ta tam bir baysallık hüki sürmekte - dir. üm Belgrad, 16 (A.A.) — Pravda paze- tesinin Arnavutluk aytarı, âsilerin hü - kümet kıtalarına basarı ile karşı durdik- larını bildiriyor. Aziyanların şefleri Ce- mal Ardas ölmüstür. Azıryanlar Tiran Üzerine yürüyorlar. Bolgrad. 16 (A:A.) — Pravda gaze: tesine göre, azıyanların başında eski Are navutluk basşbakanlarından Bel Verlatsi bulunmaktadır. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE: Andlaşma parafe edildi Vaşington, 16 (A.A.) — Cumur bap. kanı, Birleşik Amerika ile Panama ara« sında 1903 te imzalanan andlaşma yeri- €ek olan yeni-andlaşmayı parafe Amerika - Polanya dostluğu Vaşington, 16 (A.A.) — Panama için tam bir egemenlik tanıyan bir andlaş- manın Amerika ile Panama arasında fi- len yapılmış olduğunu yazan Nevyork Taymis gazetesi şu haberi vermektedir! “Amerika Panamanın erginliğini ar» tık yükümlemiyeceği gibi Panama şeh. rinin baysallığını korumak için gere- kince arsıma hakkından da vazgeçecek« tir. Andlaşmada Panama kanalı için ve« rilmekte olan 250 bin altın dolar kira bedelinin ödenmesi hakkında da hüküm ler vardır. Berlin olimpiyatlarına girecek amerikan ekipi Vaşington, 16 ÇA.A.) — Nevyork demokrat saylavı B. Deller, Berlin o« Hmpiyadlarına girecek Amerikan ekip- lerine hükümetin para yardımında bu- kanmamasını — dileyen bir karar sureti önergemişlerdir. * B. Deller, bu tedbirin alman hükü- meti tarafından katoliklere, yahudilere, liberal protestanlara ve franmasonlara karşı alınan durumu protesto için oldu: Bunu söylemiştir. TAN'DA: YUNAN Yunan halkçıları ve rejim Atina, 16 (ALA.) — Gazetelerin yaz- dığmma göre halk partisi parlamento Ü- yelerinden birkaçı arkadaşlarına bif mektup imzalatmışlardır. Bu mektupta başbakandan — kıralcılık için yapılacak geneloyun daha uygun bir zamana bıra- kılması istenmektedir. YUĞGOSLAVYA'DA: Yuzoslavya uçak atıyor Lonâra, 16 (A.A.) — “Financial Ti- mes,, a haber verdiğine göre, bugün" lerde Yugoslavya sü bakanır ile ingiliz firmaları arasında yapılmakta olan gö* rüşmeler bazı mukavelelerin imzalan* ması ile sonuçlanacaktır. Bu mukavele* ler, hepsi 200.000 ingiliz lirası değerim” de ve Hanker tipinde 10 uçak ile 75 mo* törün satın alınması içindir. ALMANYA'DA: Almanyadaki yükümsel iş hiz metinin etkileri Berlin, 16 ÇALA.) — Almanyada Kü bul edilen yükümsel iş hizmeti İtalyâ İngiltere ve Amerikada büyük bir uyandırmış ve bu memleketler bu. şer” visi incelemek için Almanyaya bir Ko — misyon göndermişlerdir. Y