28 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

28 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

UBAT 1936 ÇARŞAMBA Yazan: Katrin Mensfild Fakat Face'in — sanki orada da küçük bir ihtiyat fındık anbarı bu- kandurmak- istiyormuşçasma — şu- 'nu bunu korsesinin önüne yerleştir. mek gibi gülünç bir âdeti olduğunu farkedince kahkahalarını - salverme- mek için Bertha eline tırnaklarını ba- tırdı. Şimdi, deminki duygudan nihayet —Her on beş günde bir yeni kah- ve makinesi alyroruz, deç Bu sefer Bertha'nın girdi ve Mis Fulton arkaları sıra yü- teş sönmeğe yüz tut- muştu; Face'in dediğe göre sönüp yanan alevlerile kıpkırmızı görünen ateş şimdi “bebek semender” lerin yuvası idi. — Sakın yakmayın, böyle ne gü- zeli Misters - Norman Kinght ocağın karşısına gene çömeldi. Her vakit ü- şürdü.. Bertha: “Kırmızı fanilâ ce- keti olmayınca, elbet,, diye düşündü. Bu sırada Mis Fulton işareti ver- * Çudan gelen bu sual h idiki Bertha dil. tirmekten başka/ bir harekette bu- dunamadı. Bir nefeste, odanm öteki rinden ayırdı. ve pencereli. kapıları açtı. — İştet dedi. Ve iki kadın, yanyana, çiçek için- deki büyük ağaca baktılar. Ağaç, h: kımıldamamakla beraber, onlarm gö- ünde, tıpkı bir mum alevi gibi sar uzuyor, sivriliyor. temiz havada titri. yor, tostoparlak ve gümüş ayın ke narma dokunacakmışçasına - yükseli. yor, büyüyordu. Göğüslerinde yanan: ve saçların- dan ve ellerinden gümüş çiçekler ha: Tinde dökülen bütün bu saadet haz- nesi ile bu dür.yada ne yapacaklarını biribirinden soran başka bi iki insanı gibi. maddi olmayan bu » şık çemberine takılmışçasına ikisi de orada, böylece, biribirini anlayarak ne kadar zaman kaldılar? Ebediyet kadar mi? Bir an mı? Ve Mis Fulton: “Evet, işte bu” diye hakikaten mırıldandı mı, yoksa Bert. ha bunu tahayyül Sonra birdenbire lâmbalar yandı, Face kahveyi pişirdi ve Harry; "Sev. gili Misters Knight, benden kızım hakkında haber istemeyiniz. Onu hiç gördüğüm yok. Ancak bir âşıkı oldu- Zu gün hakkında alâka duyabilece ğim.., dedi. Ve Mug, tekrar cam al tına hapsetmek üzere gözünü bir an ondan kurtardı. Eddie Varren kah- vesini içip fincanını — dibinde &- Tümcek uraplı yüzün ile — bir tarafa bıraktı. vü etti? "müş bir adamım — Varmak istediğim netice genç lere tölilerini deneme imkânmı ver- ktir. Zannederim ki Londra nüZ yazılmamış tiyatro piyeslerile gırtlağına kadar doludur. Onlara söy lemek istediğim sözler şunlardır: İş n he te tiyatro, haydi ileri! — Biliyorsunuz ki dostum, ben Jacob Nathans'lar için bir oda süsli: yeceğim. Oh! “Kızartılmış balık, Mevzuunu burada kullanmağı öyle istiyorum ki! İskemlelerin sırt daya: ak yerleri tava biciminde olacak, re de saman - renginde mini patatesler resmedilecek. y. Türkçeye çeviren: N. — Gençlerle çekilen güçlük onla- rın pek romantik olmalarıdır.. Mide- miz bulanmadan ve bir liğene ihtiya cınız olmadan denize çıkamazsınız. Neden onlar liğene tahammül edemi: yorlar? — Küçük bir koruda, burunsuz bir dilenci tarafından taarruza uğra- gae bir genç kız hakkında korkunç sir manzumedir. Mis Fulton en yakın koltuğa ken- dini attı ve Harry cigara ikram etti. Onun Mis Fulton önünde durup gümüş kutuyu sallayarak, kısaca: “Mısır cigarası mi? Türk cigarası mı? Virjinya- cigarası mı istersiniz? Hepsinden de var.,, demesinden Bert. ha, Pearlin, kocasınr sıkmakla kal- mayıp ounun nazarında” sevimsiz de olduğunu anladı ve Mis Ful “Hayır, teşekkür - ederim, içmiyeceğim,. diye cevap- verişi, kadmcağızın da - bunu — farkettiği- 'ni ve müteessir olduğunu Bertha'ya gösterdi. — Ohi Harry ona karşı böyle düşmanca hareket etme. Yanılıyor- © hayran olunacak, ama sahi: bir, kadındır. kendirine” karer bir Pa kadar içimden bağlı olduğunı bir in sana senin nasıl başka türlü bir duy: gun ol İu? Aramızda geçen, onun ve benim tarafımızdan paylaşılan şe- yi bu akşam, yattığımız zaman sana nlatmağa çalışırım. Zihninden geçirdiği bu son sözler Bertha'nm kalbini tuhaf bir duygu ile doldurdu ve onu âdeta ürküttü. Boğuk ve neşeli bir ses kulağına fısıldıyordu : “Bi insanlar gidecekler, ev sessizleşecek, sakinleşecek. Işıklar sönecek. Ve siz karanlık odada, sıcak vutakta yalnız karacaksınız.., iz sonra bütün bu Birdenbire kalkıp piyanoya koş — Ne yazık! hiç kimse piyano çalmıyor, diye bağırdı, ne yazık! Hayatmda ilk defa olarak Bertha Yung kocasını özlüyordu (Sonu var) ———0 Kambiyo kararnamesin- deki memleket isimleri Kambiyo kararı maddesinin tatbik edildi istesinde Fınans bakanlığı yeni ler yapmıştır. Bu değişik liklere göre sattıklarından fazla mal aldıklarından dolayı 32 inci maride in 32 inci memleket- 'nin tatbik edilemiyeceği memleketler listesinden Malta ve Kıbr karı daları çı- rak Amerika ve Poseisyan, sömürgeleri mezkür listeye eklenmiş- tir. Türkiyeye aldığından fazla mal salan ve aramızda kliring veya ben- nlaşma olmadığından 32 inci maddenin tatbik edildiği memleket- ler tesinden İspanya ve Romanya çıkarılarak Kıbris, Malta ve Kanada ilâve edilmiştir. l raber yapılan tetkikat neticesinde normal şartlar içinde pasif olduğu- muz anlaşılan Avusturalya, Yeni Ze landa, Seylan, Cenubi Amerika, itti hadı ve Nijerya 3627 numaralı kam- tiklerimizde yer almakla be- biyo kararnamesinden faydalanacak o — — ULUS Edirne Halkevinde General K. Diriğin söylevi Edirne, 25 (Hususi) — Halkevle- rinin yıldönümü günü Trakya Genel Enspekti büyük bir heyecan içinde değerli bir Göner Kâzım Dirik, söylev vermiştir: ral, halkevleri yıldönümü,r kutlandığı bu günün kıymetine ettikten sonra sözüne şöyle başlamış- ve coşturan tükenmez bir kaynaktır. Bu tükenmez kaynağın tarih durduk- türdiği büyük okul çocuk- larına düşen kutsal bir ödevdir. tarihe, zengin bir dile, nın kıskandığı bir illeti tarih bo. de bir kere daha yeniden kendini ta- mattı. Öyle bir devir yaşıyoruz ki.... Eski devirlerin bıraktığı bütün fenalıkları alaşağı ettik. Onların bıraktığı fena- lıkları temizlemek, borçları ödemek yükümünü üzerimize aldık. Bir yan. dan da ön safta kendine milletlerin ürk stini her olarak ya- arasına katılmak ve vakit ön safta ve şatmal İşte Atatürk - davasının remzi tılsmı buradadır. Hep bunları yaş cağız ve yaşatacağız. Vakt yolu yapamazamız. Tekniğiniz yok- endüstri ya- herkes, anladı guur vardır, para vardır ve herşey vardır. Yok di- yenler inancı kıt ve kısır olanlardır. General Kâzım Dirik bundan son- ra Atatürk rejiminin i, sevişme ve birleş- halkevlerinin bu işe trafiyle anlatmış, Partinin altıok remzi üzerinde de du. rak halkçılığın nasıl bir gisi olduğu üzerinde durmuş, eski darelerle kutlu lâyık idaremiz arasın- daki farkları belirtmiş ve sözüne şöy- re kazanır ve başarır. Eski saltanatla- vın bütün varlıkları sevgi ve inanca zora ve zorbalığa dayanıyordu. Biz bugün temiz imanlı halkçı yık bir devletiz. Bütün inanı Arkadaşlar, besliyen bu kutlu günde bu saatte en 'temiz duygularmıızla hep bir ağızdan haykıralım: — Yaşasın Atatürk, yaşasın türk bizim - heyecanımızı General Kâzım Diriğin sözleri kı yısında salonu dolduran yüzlerce hal- kın yürekten kopan bir heyecanla yükselttikleri (yaşa) lar, en büyüğü- müze olan sevgi ve saygı hislerinin bir kere daha belirtilmesine vesile olmuş- Tıbbi müsamere Birinci mıntaka Etibba oda: nın her on beş günde bir yapmak- ta olduğu Tıbbi müsamerelerin al- tıncısı perşembe günü saat 18.30 da, Ankara nümune hastanesi konfe rans salonunda yapılacaktır. Mevzular: 1 — Burun karsinomu — (Dr. Nüzhet Atav). 2 — Romatızma meselesi hak kında Demonstration (Prof. Lau- eur), 3 — Taşlı böbrekte Tüberküloz (Dr. Feyzi Taner) 4 — Akciğerde fussi ve beynel zöğeme * Başbetke YOL PROGRAMI ( kün değildir. Yıllık masrafları on yıllık bir yekân içinde toplamak, inşayı ihtiyaçlara göre sıralamak, 'yol parçaları değil, biribirlerine bağlı tam yollar tasarlamak: An- ge 1. inci sayfada) tiyaçları mutlak başar- bizim cumttriyetin baş Türkiye'nin her yerinde ve her mevsimde, en iyi, vasıtalar için, har-keti imkânlı dırmak, milli kudreti birkaç misli artırmak demektir. Anadolu ta: dad devrin- de, yol, bir zulüm ve hırsızlık va- sıtası olduğu halde bile, halkın bir karış yol yapmış olanları af- fettiğini gösterir. Çünkü hiç Ana- dolu halkı kadar, kimse, yolsuz- Tuk istirabinm ne demek olduğu: nu bilmez. Yağmur tarlayı bere- ketlendirirken, Anadolu'nun he- le bir kısmını, kasaba kasaba, köy köy, tecrid hapsine sokuyor. Yol programının çabuk gerçek- leştirilmeğe başlandığını görmek, bütün memleketin arzusudur: Bu uğurdaki fedakârlığı ise hiç kim- se ağırsamıyacaktır. F.R. ATAY Halkevi açılma günü programını tekrarlıyacak| Halkevleri açılış rilmiş ve Halkevince hazırlanmış olan müsamere programı büyük bir| alâka uyandırmıştır. Hergün tefon-| la ve şahsen gelerek bir çok kim- seler bunun tekrar edilmesini is- rarla istemektedirler. Bu vaziyet karşısında halkevi - daha evvel sahne — meşgul olduğundan - bu programı bayramı her- kesi tatmin edecek şekilde müte- addit dafalar tekrarlamayı karar. laştırmıştır. Halkevi resim sergisi Halkevine bağlı ressamları derinden müerkkep olup halkevleri yıldönümünde açılmış olan resim ser- gisi büyük bir rağbet görmekte ve her gün sayısı bulan halkımız tara- fından gezilmektedir. Halkevi ar ko- lunun delâletiyle açılmış öle sabah saat ondan akşam kadar açıktır. Halkevinde komita seçimleri Halkevi başkanlığından: saata ilişik oldukları şubelerin ko- mita üyesini seçmek üzere Halke- vine mensup arkadaşların; Halke- vine gelmeleri rica olunur. 27/2/1936 perşembe günü saat 18 de. (Dil, Tarih, ve Edebiyet, sosyal yardım, Köyeüler şubeleri 28 2/1936 cuma günü saat 18 de. (Ar, Müze ve Sergi, şubeleri) 29-2/1936 Cumartesi günü sa- at 15 de (Halk dershaneleri, Kitapsaray spor şubeleri). gösterit Çocuk Esirgeme Kurumu Başkanlığından Mısır maarif vezareti ecnebi it leri bürosu müdür muavini - Bay Celâlettin her bayram olduğu gi- bi önümüzdeki Kurban bayramı için de himayemizde bulunan kim- sesiz yavrulara bir yardım olmak üzere iki ingiliz lirası göndermiş- lerdir. Kurumumuza karşı her za- man değerli ilği ve yardımlarda bulunan Bay Celâlettine füssi vetirelerde Rontgı (Dr muaye Şemsettin Üstel). 'nel merkezimiz açık teşekkürler Kısırdış haberler ** Asker ve harb malzemesi 4 gemiler Napoli lmanından . Alrikasına hareket etmiştir. * Şanghaydan 13 şubatta. eden üzak şark ha rekor teşkil etmektedir. * İtalya ordusu yüksek konseyi nedik sarayında B. Mussolinin ve. Dö Piyemontenin iştirakiyle toplarım tır. ** Donların birdenbire çözül zünden hasıl olan sel baskınları kada' Kolorado bölgesinde celenen bir çok kazalara sebeb « tur. * Altı bin çinli - komünistin. Sa şehrine girdikleri Pekinden bil b ” * Mareşal Voroşilof Gürci inci yılı münasebetiyle yapılacak de bulunmak üzere Tiflise gitmiştir. * Fransz harbiye bakanı y tetkikde fransız — şark - istihkâmla vaziyetinden çok memnun olduğunu tebliğ işti * Helsingfors limanı buzlarla kapa miştir. En küvvetli buz karanlar bile » Jin buz tabakasını yaramamaktadırlar ** Taymis gazeteri finana bakanı B. Çemberleye'nin milli müdafar * * ümma getirileceği, sağlik l zamanca finans bakanlığını da idar * Memelde belediye man partileri 17 Hitvanyalılar 4 kazanmışlardır. f 'teyen bir teklif verilmiştir. ——— * Afgan diş bakanı Serdar Mohammed han Berline gelmiştir * Vali Hofman, Hauptman mesel sinde şahidlik eden (Veyted)i yala Jıkla ittiham etmiştir. Bu şahidin yal “alıkla mahkemeye / verilmesi — dan yeniden görülmesini icab ettirece hiyettedir. Bükreş radyosı Türk musiki gecesi Bükreş radyosunun 10 mart a şamı için bir türk musi esi tertib ettiği haber alınmıştır —— ANKARA RADYOSU 19.30 Tayyareci kanuşuyor. — 19.45 Hafif müzik 20 — Sporcu konuşuyor. 20.15 - Karpiç lokantasınd kil (orkestra) Ş 20.35 — Ajans haberleri ——— 2040 Hafif musi İSTANBUL RADYOS 17— Üniversiteden nakil. kilâp dersi. Hikmet B yür tarafından. 18 — Senfonik musiki 19 — Haberler 19.15 Hafif parçalar (plâk) 20 — Viyolonsel solo. Stüdyo sanatkârları tarafındı 20.30 Stüdyo orkestraları —— 21.30 Son haberler Saat 22 den sonra Anadolu A- jansının gazetelere mahsus bava- dis servisi verilecekti. Emniyet umum direktörü B Şöl. Şükrü Sökmensüer ve aylerinin acıl çını paylağırız. kavıp —