28 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 8

28 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 8

26 ŞUBAT 1936 ÇARŞAMBA ULUS SAYFA 3 SONDAKİKA: FRANSIZ PARLAMENTOSUNDA B. Flanden Fransız -Sovyet paktı hakkında Paris, 25 (A.A.) — Parlamen- to bugün öğleden sonra fransız — sövyet paktının müzakeresine de- vam etmişti Dış işleri encüvreni reisi radikal sosyalist Bastid paktı müdafaa ederek Milletler Cemiyeti paktıy le tamamiyle uygun olduğunu ve- Sovyet Rusya ile Almanya arasın- da bir tercihi tazammun etmediği: ni göstermis ve demiştir ki “— Bu pakt Fransayı kati bir taahhüd altına koymamaktadır. Fransa tecavüz hakkında ve yar- dımda bulunup bulunmamak hu- susunda bir hüküm vermek hakkı nı muhafaza etmektedir. Sulh tak- sim kabul etmez ve bu pakt muda- yaleyi daha seri kılmaktadır.,, Bundan sonra dış bakanı Flan- den söz alarak Fransanın 1920 denberi kollektif emniyeti kurmak işini takıpten katiyen ayrılmadı- #ını, çünkü bu işin Milletler Cemi yetinin hedefi olduğunu söylemiş, sulhu bütün dünyada - kuvvetlen- dirmeye matuf olarak Fransanın 1924 de teklif ettiği protoklonun kabul edilmesi üzerine mıntakavi paktlara doğru gidildiğini ve Lo- karnonun da bundan doğduğunu hatırlatmış, Milletler Cemiyetinin tavsiyelerine uygun olarak yapılan ve sövyet — fransız ademi tecavüz ve nihavet karsılıklı yardım pak- izahatta bulundu 'tının akdine müncer olan müza- kerelerin bir tarihçesini yapmış, Barthounun teşebbüsü üzerine baş- lanan ve münhasıran Avrupa kıt ası için muteber olan sovyet anlaş: malarının nasıl bütün milletler ta- rafından hüsnü suretle - karşılan- dığmı anlatmış ve yalnız Alman- yanın buna itiraz ettiğini ve Lehis- tanın da kaçamaklı bir hattı hare- ket ittihaz eylediğini bildirmiştir. Flanden fransız — sovyet an lasmasının mıntakavi paktlar ya- pılmasına bir mani teşkil etmedi- #ini, bu daha müzakerelerin bida- yetinde harbten evvelki fransız — Yus ittifakı nevinden olmıyacağı- letlere açık tutu- kaydey- 'nın ve bütün mi lacağının tasrih edildiği lemiştir. Başbakan Çekoslovakya ile de aynı esaslar dahil linde bir anlaş- fransız — sovyet paktının Lokar- 'no zihniyetine mugayir olmadığı- 'nı ve Almanya buna itiraz ediyor- sa fransanın meseleyi lâhey a: let divanına havaleye amade bu- lunduğunu bildirmiştir. Sosyalist Longeutinin gene pakt lehindeki bir nutkundan sonra u- mumi münakaşa kafi görülerek müzakerelerin devamı perşembeye birakılmıştır. BELGRAD GÖRÜŞMELERİ DOLAYİSİYLE Balkan Antantı reisi B. T. Ar leri bakanı başbakanı ve diış işl poviç Belgradda son yaptıkları mülâkat münasebetiyle Dr. Tevfik Rüştü Arasa, Balkan antantı reisi sı- fatiyle aşağıdaki telgrafı göndermiş- derdir: Ekselans Tevfik Rüştü Aras Bi Ankara Balkan antantı siyaseti ile çok uy- gun giden küçük antant siyaseti çer- çevesi içinde il görüş mütabakatını bir kere daha is- Pat eden konuşmalarımı miz bu sırada Balkan taz reisine en haraı ve asil memleketiniz ile Avrupanın en kâdemli dış bakanı olan Ekselansını- Za en iyi tememnilerimizi arzetmek can antar hükümetin tam bir isteriz Hodza - Stoyadinoviç Balkan antantı reisi Dr. Tevfik Rüştü Aras B. Hod: Stoyadino- viçden aldığı telgre ıdaki tel- graflarla cevap vermiştir Ekselans Hodza Başbakan ve dış işleri bakanı - Prag Başbakan B. Stoyadinoviç ile bir- likte Belgraddan Ekselansınızın bana gönderdiğiniz lütüfkâr / telgrafı - se vinçle alıyorum. Memleketimin ve bizzat benim me- saimize karşı gösterilen bu teveccüh memleketlerimiz hakiki ve samimi dostluğu ve küçük anlaşma ile Balkan anlaşmasının mil- letler cemiyeti paktına uygun olarak takib ettikleri emniyet siyasetler deki münasebetlerinin v. yizi bulunan tam ahengi bana bir ke- re daha isbat etmiştir. Bu münasebetle dost memleketin mümtaz başbakanına derin şükran lerimi ve dostluk temi terim arasında mevcut mümey- Tevfik Rüştü Aras Ekselans Stodayinoviç Başbakan ve dış bakanı - Belgrad Başbakan Ekselans Hodza ile bir- likte gönderdiği telgraf beni çok mütehas: Balkan antantının şimdiki reisi ve Türkiyerin dış bakanı sıfatiyle dost v>r “>fik büyük memleketin müm- derin şükran hisle- Belgrad toplantınız, balkan antanlı tarafından takib olunan siyasetin millet- ler cemiyeti paktına muvafık olarak em- niyet mefhumunda küçük antnatın siya- setine ne kadar uygun bulunduğunu bir kerre aha isbat et Bu mesud ne- za sarsılmaz dostluğumun teminatı ve müttefik Yugoslavyaya en samimi te- mennilerimi tekrar ederim. Tevfik Rüştü Aras Doktor Tevfik Rüştü —Aras balkan antantı reisi sıfatiyle yunan başbakar ve dış işleri bakanı Demircis, Yugosla İa başbakanı ve dış işleri bakanı Stoya- dinoviç ve Romanya dış işleri bakanı Ti- tüleskoya aşağıdaki telgrafı göndermi tirı Ekselans Stoyadinoviç ve Hodzadan aldığım lütüfkâr telgraf ile kendilerine cevaben gönderdiğim telgrafları da ekselansınıza arz ile mübahiyim. Balkan antantının şimdiki re tiyle, siyasetin müttefik — hükümetlerle nu bildi. büyü bir sifar memnuniyetle kaydettim. Yugoslavya — ve Çekoslovakyanın mümtaz başbakanları tarafından balkan Aantantına karşı gösterilen teveceühü be- 'nim vasıtamla kendilerine hitap etmek itibar etmek mektedir. le bana aza memleketlere iblağ i güzel bir vazife tevcih eyl: Tevfik Rüştü Aras İngiliz donanmasına ikastlar yapılıyor Londra, 25 (A. A) — Amirallık dairesinin bir tebliğine göre, Şat- hamda bulunan Velox torpito muh- ribinde bazı bozma hareketleri ol- muştur. Gazeteler, bu geminin tor- Pil atma kovanmın bozulduğu: yazmaktadırlar. Bu, İngiliz bahri, sinde bir kaç ay içinde olan dördün- cü hâdisedir. Bazı nusurlarm ciddi surette hazırlamış oldukları bir plân karşısında bulunulduğuna şüphe kal- mamıştır. Deyli ekspres gazetesi yük mikyasta bir kasıt plânının keş- DIŞ HABERLER Habeşistanda harp olurken, bir yandan, martta Cenevrede toplanacak Onsekizler Komitesinin vereceği kararlar hakkında siyasi görü: sulh (Başı 1. inci sayfada) Roma, 25 ÇAA.) — B. Sun sız elçisi B. De Şambrun'le, dün, öğle- yeni eai den sonra tekrar görüşmüştür. Görüşmenin, - Cenevre'de 2 martta toplanacak olan on sekizler komitesinin rutü'nin B. Flanden" tiyle, Havas ağar ambargosu işinde, neticeyi bekleme va- vereceği kararlara dair olduğu haber ve- rilmektedir. yareti münasel Fransa'nın petrol Parıs, (AMA — İltalya elçisi Ce ziyetinde kalacağını tahmin etmektec Fransa, Cenevre'de alınacak- tedbirler. iştirak etmemek niyet arsıulusal geri arttıracak hiç bir teşebbüste bulunmuyacaktır. Yarı vesmi — mahfiller, mühim mıkarda petrol ist leden bir memleket olmaması dolayisiyle ancak, mahdud bir tesiri olacağını ileri sürmektedirler. B. Suvich'le B. Dö Şambrun arasın. da son günlerde yapılan görüşmeler * k- kanda, iyi haber alan mahfiller, İtalya- fransız - sövyet paktına karşı 1935 mayısında vz nındaki vaziyeti “ muhafaza - edeceğ'ni ve bu vaziyetin, Roma'da Lokarno mu- ahedesiyle tamamen telifi kabil telâkki edildiğini söylemektedirler. Londra, 25 (A.A.) — Burac şan bit şayiaya göre B. Mussolir hususi bir memuru Londra' habeş anlaşmazlığının halli içi zakere formülünün esaslar'ı dola- bir mü hazırlar Jarak ileri sürülen bir projeden alınmış- tır. Bu projenin ana hatları şunlardır: 1. — Menelik tarafından zaptedilmiş olan topraklar nefsi amharik habeşistan için bir yük teşkil etmektedir. 2. — Bu topraklar, para mukabilin- de, komşu avrupa devletlerinin hakimi- yeti altına girecektir. 3, — Bu tazminat milletler cemiyeti- 'ne verilecek ve memleketin inkişafı :, lerini iinanse etmek üzere habeşistan ta- rafından yapılan istikrazların tediyesine tahsis edilecektir 4. — Bu toprakların en büyük kısmı İtalya'ye verilecek ve aşağı yukarı La val - Hor plânında zikredilen kısımla. a ihtiva edecektir. 5. — İngiltere ile Fransa'ya, kendi sömürgelerine civar olan topraklar veri decektir. 6. — Habeşi emniyeti milletler cemiyeti zaman altına alımacaktır. .7 — Terkettiği topraklarda mevcud ve işletilecek olan madenlerden, habeşis tana hisse verilecekti 'nın - hakimiyeti ve tarafından Brüksel, 25 (A.A. — Belga ajansı- mın Londra muhabirinin iyi bir kayı. 'tan haber aldığına göre B. Mussolini 'nin hususi surette gönderdiği bir memı la bulunmaktadır. Bu memurun ile mutabik kala- ının bugün Lond. va gazetelerinin bazıları tarafından ya- zılan esaslar dahilinde balli için pazar lıklara girişmeğe çalışmaktadır. Londra, 25 (A.A.) ber alan sosyal mahfiller, 'ana vatan filosunun Akdenizden tedricen çekileceğini tetmin et- mekte ve “çünkü had / gerğinlik- devresi artık geçmiştir.” demekte- dirler. Bu mahfiller, Kızıl denizde ha- rekete geçen uzak şark filotillası- nın Hongkonga dönmüş bulundu- u söylenmektedir. Diğer taraftan Aden'de bulunan dört deniz altı gemisinden ikisi Portsaide diğer projeleri hazırlanıyor. Bu tedbirlerin, ingiliz kabine- sinin Kızıl denizde abloka yapmak hususundaki plânlarından vaz geç- ile Renovn krovazörü tamir « mek üzere İngiltereye çağrılmışlar- dir. Bu kuvvetli gemiler de, bir kaç yna ihtimal vermediği sandırmaktadır. meler oluyor ve öte yandan da sonunda ingiliz delegeleri bu ko- nuşma esnasında sıyasal meselele- rin rivayetini ne yalanlamışlar, ne de teyit etmişlerdir. Royter Ajansının bu vaziyet- 'ten çıkardığı manaya göre, italyan lar, zecri tedbirler de dahil olmak iyasal meseleleri ileri sün müşlerdir. -Yalnız, İngiltere kendileri bir nevi Akdeniz anlaşması imza- sına hazır olduğunu bildirmeden evvel, her hanği bir deniz anlaşma- Çift duwarlı iki Gembi'si ile Makallenin tayyareden alınmış bir resmi Paris, 25 (A.A.) — Stefani a- jansı muhabirinden: İyi haber alan kaynaklardan öğrenildiğine göre, Flanden - Cer- Tuti görüşmesi bazı Paris gazelele- in yazdıkları gibi önümüzdeki Cenevre toplantısına ve zecri ted- birlere inhisar etmemiş, Akdeniz- de behri el birliği yapılması hak- kında Akdeniz devletlerine mür: caatına dair olarak italyan elçis tarafından bir de nota verilmişi Londra, 25 (A.A.) — İtalyan deleğeleri ile yaptıkları görüşme sını imza etmiyecekleri meselesini ileri sürüp sürmedikleri daha belli deği İtalyanlar Amba Alaginin ündeler Roma, 25 (A. A) — Ambaaları. nin İtalyanlar tarafından işgaline da- ir bazı ecnebi membalardan cıken ha. berlere dair Jurnale di'talya - nesret- tiği yarı resmi bir tebtöde birinci İtalyan kolordusunun Ode cenva mr “akasına hâkim bulunan Amea doğru 40 kilometre lediklerini ve Ambalaginin öz bulunduğunu bildir #ektedir. İtalya hava kuvvetlerini artırıyor Günde 12 tayyare yapmak suretiyle yıl sonunda tay- < yare mevcudunu (5500) e cıkaracak Londra, 25 (A.A.) — — De Meyl gazetesine Roma'dan dirdiğine göre, İtalya, hava filo- sunu büyütmek üzere yeni ve geniş bir program tatbikine baslamıştır. Bugün İtalya, 3500 tayyareye malik bulunmaktadır. Günde 12 tayyare yapmak suretivle, Italvan tayyarelerinin savısı, bu vıl sonuna kadar 5500 € çıkaracaktır. Yer yapılmakta olan tavvarelerin ara- sında gayet süratli bomhardıman tayyareleri ve en yeni sistem tay- ulunacaltır. Fransız - Sovyetler paktının tasdikıma doğru TASDİK HABERİ BERLİN VE ROMADA NASIL BİR TESİR YAPACAK? (Başı I. insi sayfada) ejünemni Börlüm muhabirledlen Sovyet paktının pek ya- kında tasdiki ihtimali, Alman resmi mahfillerini. B. Eden'in nutkundan ve dış siyasetin diğer safhalarından daha fazla meşgul etmektedir. Pakt bu akşam tasdik edildiği tak- dirde, Almanya şaşırtıcı bir vaziyet karşısıda kalmiş olacaktır. Bu tak- dirde nasıl bir karşılık- bulunacağını kimse kestirememektedir. Bununla beraber, Berlindeki yabanet diploma- Fransız tik müşahitler, Almanyanm, derhal tahrik edici bir mukabelede buluna- ikisi Bombay'a gitmiştir. cağmı zannetmektedirler. B. EDEN Deniz Konferan: için ne diyo Londra, marasında deniz konferansı 25 (AA) — Avam ka ister 'nilen munzam tahsisatın müzakeresi dolayısiyle beyanatta bulunan Hari- ciye mazırı B. Eden konferansın ne müsbet bir neticeye varabilece. yelden takdir etmek kabil ola- söylemiş ve demiştir kiz '— Pek fanl müzakerelerde bu- lunduğumuz şu sıralarda avam ka- marasının fazla tafsilât almal rar etmiyeceğini ümit ediyoruz. Kon- feranstaki arkadaşlarım henüz mual- lakta bulunan bütün meseleler halle- imedikçe şimdiye Kadar alınmış o. lan kararlar hakkında tamamiyle ke- tum bulunmak / hususunda müttelik- tirler. Vaktinden evel yapılacak be- relerin zararına olabi. üKi 5 : L———_———