4 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 10

4 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 10

(Başı 1 inci sayfadâ) 'mek için bunu —Arzuhal encümenine göndermek vardır. Bir de esas itiba- diyle heyeti umumiyede müzakere et- imek şikkr vardır. Birinci şıkkı reye ar- zediyorum. Bu kabul edilmezse © za- man esas hakkında müzakereye başla. — gz ve âtideki işler içinde emsal olur., Ve reye konan mazbatanın Arzuhal encümer karar ve- rildi gönderilmesine İki suçlunun idamı Bundan sonra karısını öldüren Gi- Tesunun Bayrambey köyünden Durmuş ği Kadirle; arkadaşını öldüren Barı tının Sarmaşık köyünden Mustafa oğlu Asımın ölüm cezalarına çarptırılmaları hakkındaki Adliye encümeni mazbata- Jarı okundu. Adliye encümeni, bu maz- “ batalarında cezaların hafifleştirilmesi. “mi ve değiştirilmesini - müstelzim bir #ebeb görülmediğinden anayasanın 26 “amcı maddesi mucibince cezaların infa- zına karar verilmesi isteniyordu. Mazbatalar kabul edit Sümer Bank kanununun on maddesinin değiştirilmesi - ve 15 inci maddesine bir fıkra eklenmesi hakkın- daki kanun projesinin ikinci görüşül. Türkiye ile Yugoslavya arasındaki af- 'yon anlaşmasının tasdikine dair kanun projesinin ilk müzakeresi yapılmış ve “öğretici teknik filmler hakkındaki ka- jesinin görüşülmesine başlan- Muafiyetler hakkındaki birinci mad. “de görüşülürken Bn. Dr. Fatma Memik / (Edirne) söz aldı: — “a Köylerde petrol ile işliyen ve i- kötü işe yarıyan sinema ve projek- n makinelerinin de buraya ilâvesi. teklif ederim. Çünkü - halkevlerinde gösterilen filmler elektrik - olmayan lerde gaz Târmbası ile gösterilmek- “ tedir. Zirat “filmler de bu “vası “ilâvesini teklif ediyorum., Dr. Fatma Memik'in reye konan / takriri ve projenin diğer maddeleri o- kunarak kabul edildi. Verilen muafiyetler. İ slcsime t derie darcieri tarafından getirilen teknik ve öğretici Silmler ve bu filmleri gönlerineye mah: ae parlöt ampllfikatörleri Ve seni filem BZ e üerle “senie Tücema ve projeksiyon makineleri, sinema filmi Ü a y d e “Aletlerle boş filmler, her türlü vergi ve esimlerden müaf olarak, memlekcte sokulacaktır. | Hükümetçe meverdiyeti tasdik ve “tescil celilmiş, sosyal, kültürel. ekonc. mik politik, zirak, sıhi ve ilmt teyekkt. Â ve gebeleri tarafından getirilen b #mamı teknik ve öğretici filmler de inci maddede yazıı şartlar içinde her Hürlü vergi ve resimlerden “musf olar Va Kontrol heyetleri İstanbul ve Ankara gümrüğüne bi- Finci maddenin son fıkrasında yazılı teşekküller tarafından getirtilen bu çe- Şid filmlerin teknik veya öğretici film. derden sayılıp sayılmıyacağı, ne süret. e teşekkül edeceği aşağıda yazılı he yetler tarafından perde üzerinde gö- Tülerek karar verilecektir. Heyetler /— Maarif Vekâletleri namına tayin edilen düç azâdan mürekkeb film mürakabe ko- misyonlarına, filmin mahiyetine göre komisyonlarda temsil edilmiyen vekâ- detlerden gönderilecek bir memurun da iltihakiyle teşekkül edecektir. Parasız filmler ve mecburiyet Devlet daireleri tarafından memle- ket içinde yaptırılan veya dışardan ge- edi. tirilen bu çeşid filmlerden tenz denlerini bükümet sinemacılara pa: vermeye salâhiyetli olmaktadır. Sine- müzakere edildi macılar bu. filmler ile bazı teşek- küller tarafından getirilen veya memleket içinde yaptırılan tek- dışardan rilenleri mahallinin en büyük idarı , öğretici film'erden kendilerine ve- isi tarafından tayin edilen müddeiçe e- sas filmlerle birlikte göstermeğe mec- bur olmaktadırlar. Bu me: seans için filmden fazlasına samil mıyacaktır. Bu mecburiyeti miyenlerden belediye encümeni kararı Je on liradan elli liraya kadar hafif pa va cezası alınacaktır. Kanunun tatbik şekillerini — göster ren bir proje hazırlanacak ve kanun neşri tarihinden muteber olacaktır. Göçmenler için kereste: Ruznamede bulunan gezici tapu si- cil memurları ihdası hakkındaki — ka- 'nun projesi, Adliye encümeninin tatebi üzerine Encümene verildi ve iskân ka- nununun bazı maddelerinin değişti.: mesine dair olan 2848 sayılı kanuna müzeyyel kanun projesinin görüşülme- sine başlandı. Gümrükten muaf olarak geçecek keresteler Bu projeye göre aşağıdaki fıkralarda- |. ki kayıd ve şartlar altında dış memle- ketlerden Türkiyeye ithal edilecek ke resteler gümrük resimleri ile sair bü. tün resimlerden muaf — tutulmaktadır. dar: A - 2510 ve 2848 sayılı kanunlar hü- kümlerine göre göçmenler için yaptırı. Jacak evler ve müştemilâti ile diğer te- sislerde kullanılmak üzere Sıhat ve İç- 'timal Muavenet vekâleti tarafından dış memleketlerden 936 malt yılı iptidasr dan itibaren 945 mali yılı sonuna ka- dar getirilmiş ve getirilecek olan ma- mâl keresteler, B - Usulü dairesinde izin veril ten sonra 2510 ve 2848 sayılt kanuın hi kümlerine göre 936 mali yılr başınan itibaren yurdumuz içinde yerleşmek ve- ya iskân edilmek üzere dış memleket- ,lerden Türkiyeye göçmen olarak gelen veya nakil masrafları devletçe tesviye e- dilerek getirilen göçmenlerin, her aile çin $ metre mikâbını geçmemek ve Srhat ve İçtimaf Muavenet Vekâleti tarafın. dan tayin edilecek vasıflarda mak üzere 945 malı seni dar beraberlerinde getirerek memleke- te ilk girdikleri yerde hükümetçe tayin edilen bedel mukabil sonuna ka Göçmnlere aid inşaat işlerinde kul- Janılacak kerestelerden asgari - tarife- 'nin yüzde ellisi alınacaktır. Bazı mütalealar: itaber (Muğla) beş met- e mikâbr olan tahdidin zaid olduğunu söyledi. B. Tahir Hitit (Manisa) nak- liye meselesine temas etti. Göçmenle- 'rin Romanyadan kendilerinin kereste almalarının güç olduğunu — söyledi ve birinci fıkranın kaldırılmasiyle hükü- metin bu işi doğrudan doğruya görme- inin mümkün olup olmadığını sordu. B. Refik Saydamın izahları: Encümen adına - verilen izahattan sonra Sıhat ve İçtimat Muzvenet veki- Timiz Dr. Refik Saydam söz aldı: — Bizim yaptığımız tip evlere na- zaran bir göçmen evinin kereste ihtiyı €t 470 metre miköbıdır. Binaenaleyb göçmenlerin — getirmelerini — münasip gördüğümüz mikdarr beş metre mikâbı olarak tahdid ettik. Kitapçı Hüsnü ar- kadaşımın söylediği gibi daha fazla bırakılacak olursa sene olacak ki göç menin getirdiği kereste benim istedi. im ithiyaçtan fazla olacaktır. Muayyen vasıflarda kereste Bir de göçmenlerin - getireceği ke- reste daimi surette behemehal kendile. Tine verdiğimiz evsaf ve ebadda ola- caktır. Bundan evel yapılmış bir tecrü- be vardı. 935 senesinde 544 metre mi- kâbr kereste getirdiler. Bunlarr ancak bu sene Tekirdağında kullanmak nasib oldu. Çünkü istediğimiz evsaf ve ebad. da olmadığı için bıçkıhaneye - gönde- rilmesi zarureti hasıl oldu. Bizim senevi — ihtiyacımız - 52500 - — —| Hil;eriıı nutku İngiltere izahat istemiyor (Başı 1 inct sayfada) rupa ile olan “münasebetleri ” bahsinde 'diplomatik bir hareketsizlik” devresine dabi olacaktır. Müstemlekeler bahsine gelince, bu- günkü toplantısında kabinenin çok ge- bir anlaşmasın tamamlayıcı cüzüle- rinden olmuyan her türlü veya sair arazi terkine aleyhdar olduğu- 'nu teyid edecektir. Şimdiki halde kabi 'nenin bütün çalışma'arı ispanyol mese desinin halli noktasında temerküz etti- receği tahmin olunmaktadır. müstemleke Almanyanın müstemleke iste; Berlin, 3 ÇALA.) — B. Von Ribben- trop'un Almanyanın müstemleke taleb- derini izah eden bir muhtırayı hamilen -t ettiği söylenmektedir. Londraya haret Elçinin Londraya varır varmaz, dış bakanlığına giderek bu mese'eyi konuş- maya başlaması hakkında talimat aldığı rivayet edilmektedi 83000 metre mikâbına yakındır. En zi- yade ümid ettiğimiz, Romanyadın ge- decek göçmenlerin getirecekler tedir. Geçenlerde huzurunuzda olunan mukaveleneme mucibince dan gelecek olan göçmenlerin satacak- darı musakkafata mukabil ellerine ge- çecek para ancak yüzde 25 derecesinde keren kabul kereste “alabileceklerine dair hüküm vardır. Romanya / hükümetinin —de tasdi ettiği bu mukavelename yakında mev- küi meriyete girecektir. Bu hesaplar üzerinedir ki bir göç- men ailesirtin, bizim vereceğimiz evsaf dahilinde beş metre mikâbr kereste ge- tirmesini kâfi gördük. Esasen on sene müddetle gümrük resminden istisnayı istediğimize nazaran bu mikdarın fev- kinde lüzum hasıl olursa, hariçten ken- dimiz de mübayaa edeceğiz. Binaen- aleyh beş metre mikâbını mutavassıt ve iyi olarak görüyoruz; kabul buyu- rursanız çok iyi olue Tezyidi emreder- seniz bu hususta düşüncem şudur; her önüne gelen kereste'alıp getirecek, dev- Jetten parasını istiyecek. Buna muvaf- fak olacak miyim, . olmiyacak miyim, bilmiyorum. Bu bir büdee meselesidi Beş metre mikâbr haddi vasati olarak muvafıktır. sanırım. (Muvafık sesleri) de getirdiğimiz bir mikdar vardır. (544 metre mikâbr. Bu sene mübayaa eti esbabr mucibede arzec 15 bin metre mikâbıdır. Bunlarr güm- Tük resminden istisna etmek istiyoruz. İkincisi muhacirlerin beşer metre mikâbr alıp getirmeleri meselesidir. Bunu kendileri nakledecek - değil- ) hacirlerin mevsim hazırlandıktan sonra devlet vesaiti yahud kiralanan vesaitlerle ihraç istas- yerleri yonlarına çıkarıp lâzım gelen - yerlere sevkederiz. Yani muhacirlerin — bulun- dukları yerlere böylece sevkiyat yapa- rız. Bu $ metre mikâp hakkını muha- cirlere vermekle en büyük maksadımız, kendilerinin oradan ayrılırken malları »u keresteye tahvil etmeleri içindir. Bi maenaleyh buraya - getirdikten — sonra bizim ihraç istasyonlarımızda biz ke- resteyi satın alacağız. Kendileri de mü- rettep oldukları iskân - mıntakalarına gönderilecektir. Bu gene devletin işi dir. Yaptığımız, sırf kendi — ellerinde kalacak keresteyi memlekete - sokmak ve kendileri ihraç istasyonlarımıza çık- tıkları zaman bize yarıyacak - bir malzemenin de memlekete i entümeninin talebi üze- rine, türk ceza kanununun bazr mad- delerinin değiştirilmesine —dair olan proje müstacelen müzakere ve madde- ler kabul Kamutay yarın toplanacaktır. Bir fransız mebusunun unamıarı Fransada komünistler komplo mu hazırlamışlar (Başı 1 inci sayfada) B. Götöro, Paris bölgesinin komü- nist kurumları tarafından müdafaasına 'aid komünist partisi tarafından neşre- dilmiş olan gizli bir tamimi eline ge- girmiş olduğunu söylemiştir. Bu mimde komünistlerin lâzım olunca Pa- noktalar ris civarında toplanacakları tesbit edilmiştir. Komünistlerin plânı hakkında tafsilât B. Dormua bu vesikadan haberdar olduğunu söylemiştir. B! Gotöro bunun üzerine bu mesele hakkında yeni taf- silât vermiş ve demiştir. “— Komünist plânı telefon ve pos- ygali 'ni göz önünde tutmaktadır. Biz şimdi kanunen cezayı müstelzim olan bir iç harb teşkilâtı karşısında — bulunmakta- yız,, 'ta merkezleriyle diğer binaların Sor, etler tecavüz etmemek pak- tına riayet etmiyorlar mı? Bundan sonra B. Gotöro fransız « sovyet paktından bahsederek 27 sonteş- rin 1932 senesinde B. Heryo atrafından imzalanmış olan tecavüz etmemek hü- kümlerine sövyetlerin riayet etmedik- leri kanaatinde olduğunu bildirmiştir. Bu pakt iki tarafın biribirlerinin işl rine karışmıyacaklarını tasrih etmekte- di İspanya meselesi ve fransız komünistleri İspanya meselesi hakkında hatib de- miştir ki “— Hükümetin bir karışmazlık po- litikası güdmesine rağmen — komünist partisi İspanya işlerine karışmaya ça- Jışmaktadır. Sovyetler birliği İspanyas da bir ihtilâl ocağı kurmağa hazırdır. Bundan maksad da almanların " Rende' bize hücum etmelerine yol açmaktır.., Takrir sahibine verdiği cevabda B. Blum, bahsolunan vesikadan haberdar olduğunu — söyliyerek şimdi bu vesi- kanın sıhhat ve aktüalitesinden şüphe edilmediğini ilâve etmiştir. B. Blum'un izahatı Başvekil, demiştir ki: Hükümet reisi senatoya ancak 'nizam ve asayişden mesul bir nazır fatiyle izahat verebilir. Halbuki şi ortada asayişsizlik yoktur ve komünist komplosu da hürriyeti ve cumhuriyet Müesseselerini tehlikeye - düşürmemi ir. Memlekette sükün ve intizam hü- küm sürmektedir. ve konuşmalarımıza sulh ve sükünet içinde devam etmekte- yiz. Komplo nerede? Sokaklarda barikadlar yoktur. Fran- #sanın vaziyeti hakkında bazı ecnebi ga- zetelerinin yazdıkları yazıları da biliyor- sunuz. Öyle ise komplo nerededir? Bel- ki onun karanlıkta ça'ıştığını düşünerek korkuyorusunuz. Fakat karanlıkta ter- 'tib edilen her türlü hareketleri meyda- na çıkarıp bunların hakkından gelmek zim vazifemizdir. Biz bu vazifeyi yap- maktan geri durmadık. Bu gibi tahrikçi- der bizi gafil avlıyamazlar. Bu bütün dünyanın öğrenmesi lâzım gelen bir ih- tardır ve bundan B. Gotöro'nun dostla- mı da haberdar olmalıdırlar. Reisi bulun- duğum hükümet bir halk cephesi hükü- metidir. Bu hükümet, müdafaa etmek KISA DIŞ HABERLER * Paris, — Alsas Potas madenleri işçi ve memurları umumi grev ilân et- mişlerdir. Buna sebeb sendika reisinin Paris'te diğer bir vazifeye tayini ve bu tayinde idarenin israrıdır. * Varşova, — Varşova sokaklarında. ki kartarı süpürüp kaldırmak için elyevm 1.500 işçi kullanılmaktadır. * Londra, — Portland limanında büyük deniz tayyaresi ateş almış ve tay- fa ancak suya atılmak süretiyle kurtul- muştur. Yangının sebebi henüz belli de-. mecburiyetinde bulunduğumuz progra- mn tanzimine bizimle - beraber çalışan komünist partisinin de dahil bulundu. u bir ekseriyete dayanmaktadır. Reisi bulunduğum hükümet B. Gotöro'nun is- tediği şekilde bir hükümet değil, plebi- Sit usuliyle yapılmış seçim neticesinde iktidar mevküne gelmiş bir hükümet- B. Bium, 6 şubattaki fesad hareketi- 'nin halk cephesinin doğum ilmühaberi mahiyetinde olduğunu ve bu cephenim Fransa cumhuriyetini muhafaza için ol- duğunu söyliyerek sözlerini bitirmiştir. Hükümete verilen itimad reyi ve gazeteler Paris, 3 (A.A.) — Blum hükümeti- nin 124 muhalife karşı 413 reyle elde İ muvaffakıyetten hararetle bahe halde hükümete itimad - beyan etme» diklerinden dolayı sağ cenah muhalif- derine şiddetle hücum eylemektedir. Yeni Japon kabinesi ilk toplantısını yaptı Tokyo, 3 (A.A.) — Domei ajansı iyor Yeni kabine bu sabah saat onda top- anmıştır. Kabine iki meclisten kendi arzula- riyle tatile girmelerini istemeğe, diyet meclisine önce verilen muhtelif kanun- larla büdcenin geri alınmasına ve bun- ların yerine başka kanunların verilme» sine, kabinenin istifası üzerine —mün- hal kalan nazır muavinlerinin yerleri- 'ne başkalarının ikame — edilmemesine, yeni hükümetin siyasi programını az zamanda tespit etmeğe - ve kabineni bir müddet hergün toplanmasına karar vermiştir. bil Sir Fipps İngilterenin Pa: büyük elçiliğine tayin edildi Londrâ, 3 (A.A.) — Dış bakanlığı Fipps'in tekalidünü ihtiyar etmiş büyük elçiliğine tayin edilmiş olduğunu bi dirmektedi Uludağa giden sporcular Yüksek ziraat enstitüsü talebesinden 30 kişi cuma akşamı Uludağa gidecekler Ve sömestr. tatillerini orada geçirerek kurban bayramı ertesine kadar kalacak- lar, kayak sporları yapacaklardır. Muhafız bisikletçilerinin ekzersizi Muhafız gücü bisikletçileri dün şeh- rimizde asfalt caddelerde ekzersiz yap- anışlardır. Ankaragücü ve gençlerbir- liğinin hazırlıkları Ankara gücü ve Gençler birliği ta- kamları yapacakları maça hazırlık olmak üzere ekzersizlerine devam etmektedin. der, Gazi terbiye enstitüsünün kır gezintisi Gazi terbiye enstitüsü talebeteri her ay yaptıkları Vondrok denilen kar gezin- tisini 40 - S0 kişilik bir grup halinde ve Keçiörene kadar 24 kilometrelik bir yol üzerinde yapmmışlar, orada kreşi ziyaret etmişlerdir. ane Her pazartesi çıkan Türk spor kurumu dergisini #ildir. Fakat yeni bir suikast mevzuu- bahis olduğu sanılıyor. okuyunuz