4 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Dançig ve Milletler Cemiyeti Milletler Cemiyeti konseyinin son devresi, başka devre içtimaları kadar Hatay davamızı hallet- kasır olmadı bıraktığı karışık bir mirasdır. Dançiz harbtan evvel, büyük ve ehemiyetli bir alman limanı idi. Harbtan sonra şehir Almanya'dan 'yüz yirmi sene haritadan silindiktı sonra ihya edilen Lehistan'a verilmedi. Burada muhtar bir hükümet kurul- du. Dış palitikasının idaresi Lehista. ma birakıldı. Milletler Cemiyeti d komiser vasıtasiyle Dançig anayasa - nn tatbikine nezaret etmek vazife- sini üstüne aldı. Versailles sulhunu takib eden se- neler geçtikçe ve Avrupada siyasi va- ziyet değiştikçe, Milletler Cemiyeti- üzerine aldığı bu vazife ve mesa- liyet de bir takım istihaleler geçirdi. kuvvetleştikten sonra da roll #işti. Bu defa Almanya'ya karşı Dan- gig'i müdafaa etmek |. Cemiyetr geçen senedenberi meşgul eden sat ha, ne lehliyi almana, ne de almaz dehliye — karşı ” korumak — vazifesi Bazı Dançigli almanları, dançi; Nazi partisi, seçimi - kazandıktan sonra, Hitler'in Almanya'da yaptığı partileri kaldırmaya ve bütün Dar azileştirmeğe teşebi 'a başladi” Ve Milletler Cemiyetini Dançiz üzerindeki otoritesi filen in - kıtaa uğradı Geçen içtimada görüşülen bu me. raportörü olduğu bu komisyon kon - seye tekliflerini yapmış ve konsey de leri kabul ve tasdik ederek ir halle liyor. Dançig ayânı anayasanın çer- çevesi dışına çıkmamayı teahhüd edi yor. Fal seri de Dançig'in dabili işleirne rışmıyacaktır. Yani Dançi ile Mil ya'nın zaferi telakki edilebilir. A. $Ş. ESMER Suriye ordusunun tensiki işi BAD GNL kesika fi £ Gilmiş olan fransız — generallerinden Ütsingler dün sabah İstanbula - gelmiş Gen geçmiştir. — General — İstasyonda #ransız büyük elçisi B. Ponso ile, ge- Nİ kurmay adına binbaşı B. Burhan tarafından uğurlanmıştır. Kızılay balonusa hazırlık Kızılay Ankara merkerinin önümüz. deki cumartesi akşamı vereceği büyük balonun son hazırlıkları bitmiş gibidir. Biletler Yenişehir, Sebat, İstanbul ec- zanelerinde ve Tayyare piyangosu gi- gesinde satılmaktadır. DI$ HABERLERİMİZ “Hariciye nazırı, vaziyet hakkında geniş izahat ver- miş ve BB. Eden ve Blumun nutukları ile alâkadar ola- takdirde çabuk bir - surette faaliyete geçmesi ümidini Sancak işinin halli Türk - Fransız dostluğunu sıklaştırdı Fransız Hariciye Nazırı B. Delbosun izahatı Paris, 3 (A-A.) — Mebusan Meclisi Hariciye Encüme- izhar eylemiştir. Milletler Cemiyeti konseyinin son da izahat veren nazır, Danzig meselesinin anâsırını ha- tırlatmış ve İskenderun Sancağının yacağı rejim hakkında Türkiye ile yapılan anlaşmanın esaslarını an- latmıştır. Nazır, bu meselenin halledilmesi / keyfiyetinin türk . fransız dostluğunu sıklaştırdığını bildirmiş ve Cenevre- 'nin uzlaştırma usullerinin faydalarını tebarüz ettirmiş- tir. olduğu Valensiya, 3 (A.A.) — Deniz bakan- lığı tebliğ ediyor: Hükümete mensub bir tayyare filosu Malaga açıklarında bir âsi kruvazörünü bombardıman etmiştir. Nerja plâjında karaya oturan Delfin ismindeki yük vapurunu - bombardıman etmeğe teşebbüs eden üç âsi deniz tay- yaresi hükümete mensub avcı tayyarele. Fi tarafından kaçırılmıştır. “Aragon eyâletinde âsi kuvvetleri Te rucl'in istasyonlariyle sair stratejik nok- ftaları bombardıman etmişlerdir. Malagada işçi mahallesi bombar- dıman edildi Malaga, 3 (A.A.) — Üç âsi tayyar resi işçi mahallesini bombardıman et mişlerdir. Ölen ve yaralananların mik- darı henüz tesbit edilmemiştir. Hükü- mete mensub avcr tayyareleri âsi tay- yarelerinden birini yere - düşürmüşler. dir. Âsilerin resmi tebliği Salamanka, 3 (A.A.) — Resmi teb- diğ: Şimal orduları: — Kayda değer bir şey yoktur. Cenub orduları: — Kıtaatımız El- ciento limanını işgal etmiştir. Malaga- da bir düşmar avcı tayyaresi düşürül- müştür. B. Thores Valensiyada bir nutuk verdi Valensiya, 3 (A.A.) — B. Moris Thorez, ispanyol komünistleri tarafın- dan tertib edilmiş olan bir mitingde bekliyenlerin coşkun tezahürleri sında şu beyanatta bulunmuştur “— Size hücum edenler, nasyona- list olduklarını iddia ediyorlar. Onlar, millet hainleridir. İnsanların vatanları: 'na sevgisi ne demek olduğunu ancak sizler bilirsiniz. Marseyyezi - terennüm ettiğinizden ve bu kürsünün - üzerine üç renkli bayrağı koyduğunuzdan do- Jayı size Fransa namına teşekkür ede- rim. Size komünistler, anarşistler, sos- katolik demokratlarla birleşmenizi tavsiye ede- rim, zira cenneti paylaşmak için biribi- rimizle çekişeceğimize arzımızın saade- tine el birliğiyle çalışmamız daha mu- vafık olur.” yalistler, cumhuriyetçiler ve Avam kamarası naiplik kanununu kabul etti Londra, 3 (A.A.) — Naiblik - kanu- u, Avam kamarasında ikinci okunmu sından sonra 1 reye karşı 305 reyle ka- bul edilmiştir. B. Simon, bu kanun hak- kında yapılan konuşmalar — esnasında bu kanunun ilerde bir hükümdarın her- hangi mahiyette bir ehliyetsizliği yü- zünden ortaya çıkacak bütün meselele- rin halline medar olacağını söylemiş- İspanyada hükümet tayyareleri bir asi kruvazörü Taknan ya bombardıman etti Fransa Lübnan parlamentosu yeni kabineye itimadını bildirdi Beyrut, 3 (A.A.) — Havas bildiri- yor: Lübnan meclisi Ahdab hükümetine 12 reye karşı 13 reyle itimad etmişt Kabine, fransız - Lübnan muahedesi hükümlerini, rmuahedenin tasdikinden sonra tatbik edecektir. Ahdab, beyanatında, 13-11-936 ma- ahedesiyle anakanunun tekrar kurulma- #sının Fransa ile Lübnan arasında siyasi 've manevi yeni rabıtalar ihdas ettiğini ve bu bağların iki memleketi bağlıyan tarihi büyük dostluğu kuvvetlendirece- iini ve ebedileştireceğini bildirmiş ve: 5 Lüboan milleti fransız dostlüğuna ayrılmaz bir surette sadık bulunmaktadır.” Demiştir. Valansiyada komünist partisi Genel Sekreteri B. Thorez SON DAKİKA B. Eden Avam Kamarasında muhtelif sualler etrafında izahat verdi Londra, 3 ÇA.A.) — Milletler Cemiyeti konseyi tarafından kurulan İlk mad- deler komitesi ile alâkadar olarak herhangi bir arazi değiştirilmesi icra edilmiye- ceğine dair teminat verip vermiyeceği hakkında bugün Avam kamarasında wo- rulan suale B. Eden “Muhakkat sürette- teminat verebilirim, cevabını vermiştir Hollanda ve Belçikanın tamamiyeti mülkiyesini garanti eden muahedeye al- man hükümetinin muvafakati alınıp alınmıyacağı hakkındaki suale de B. Eden gu cevabı vermiştir: “— Almanya ile garb komşuları arasındaki mukaveleye müstenid münase- betler, garbi Avrupada yeni emniyet sisteminin tesisi hakkmdaki müzakereler /esnasında mevzuubahis olacaktır. Ve bu müzakerelerin hazırlanması halen tetkik edilmektedi: Almanyanın müstemleke talebi hakkında hükümetin ne gibi tedbirler almak niyetinde olduğu hakkındaki suale de B. Eden şu cevabı vermiştir: '— Bu hususta, 18 ilkkânunda yaptığım beyanata bugün ayrıca bir şey ilâve etmiyeceğim.., Âsi gemiler Malaguya taarruza hazırlanıyorlar Cebelüttarik, 3 ÇALA.) — Havas ajans - muhabirinden - Graf Von Spce ve Köln ismindeki iki alman harb gemisi, dün Algesiras önünde demirlemişlerdir. Asilerin ellerinde bulunan “Canarias”, “Balcares”, “Almirante Cervera”, “Canavas del Castillo”, “Dats" ve “ne 19" muhribi bu sabah gelmişler. dir. Bu gemilerin Algesiras'da toplanmaları, hafta sonunda Malaga'ya karşı yeni bir. taarruz hazırlanmakta olduğuna delil sayılmaktadır. Hükümetçi tayyareler bir ingiliz zırhlısına bomba attılar Londra, 3 (A.A.) — Royter'in öğrendiğine göre İspanya hükümetine aid üç tayyareden atılan üç küçük bomba, royal dak ismindeki ingiliz zırhlısının yanına düşmüştür. Tayyarecilerin ingiliz zırhlısını âsilerin elinde bulunan — Canarias Kruvazörüne benzetmiş oldukları - sanılmaktadır. Valensiya'daki ingiliz işgüderi hükümetin bu hâdiseye dikkatini celbederek bu gibi hâdiselerin tekerrürüne engel olmak için ne gibi tedbirler alındığını sor mak emrini almıştır. Basın irmali DIŞ POLİTİKAMIZ. Akşam'daki — başyazısında — Fazıl Ahmet Aykaç, Atatürk'ün yüksek idaresi altında Türkiye dış siyaseti « min bütün milletlerce örnek ittihaz e- dilmeye değer bir seyir takib etmiş olduğunu anlatıyor ve yazısını bizzat göyle hulâsa ediyor: “Atatürk yurd- da ve cihanda sulh” prensipini tatbik için cehle, karanlığa ve menfi fikirle- ve harb açmıştı. Onun ilhamı altın- da çalışan İsmet İnönü hükümeti de aşağıdaki düsturu tatbik etti diyebi- dirizı Daima tırmalayıcı hatıralar, kim ler ve hurafeler yerine her zaman ya. ni sevgiler ve yakınlıklar ” doğurücu, merd, cesur ve haksever sulh / duy - gularını koymak! Bu düşünüşün şimdiye kadarki ve- rimi malüm. İnanalım ki, © verim ya- 'T daha bereketli olacaktır.” ATATÜRK'ÜN ŞAHSİYETİ Camhuriyet'teki başyazısında Abi- din Daver, memleketimizi, inkılâbı - muzı ve büyük Önderimizi yanlış ta- nıyan bazı garb gazetelerinin hakkı- mazdaki yalan yanlış neşriyatından sikâyet ettikten sonra Le Temps ga- zetesinin vaktiyle İstanbul muhabir - ilğini yapmış olan Paul Gentizon'un bir fransız mecmuasnda Atatürk ve inkılâpları hakkında yazmış olduğu çok anlayışlı bir makaleyi tercüme e. diyor. Bu muharrir ezcümle diyor kat en şaşılacak şey, Türkiye- 'nin yeniden hayat bulması tek bir '#adamım eseri olmasıdır." Carlayle der ki: “Tarih, büyük #adamların tercümei hallerinden iba- rettir.” Bu vecize, hiç bir zaman, ci- han harbı sonundan itibaren, Tür - kiyede olup biten hâdiselerde oldu - ü kadar, vekayie mutabakat göster. ' memiştir. Modern Türkiyenin taribi, tamamiyle Mustafa Kemal'in tercü - ci halinden ibarettir. Memleketini, temellerine varın - caya kadar yenileştiren bu - Allahın onun menşeini bilmek lâ - BB . KULTÜR. Cumhüriyet'te Peyami Safa, yeni bir memleket yaratmanın iki sırrı ol- duğunu söylüyor: “Maddi sahada, imar; manevi sahada, kültür.” ve bu iki faaliyetin biribirini tamamladığı- ni kaydederek Gaston Rageot'nun kül. 'tür hakkındaki şu güzel tarifini zik- rediyor. “Kühür me ilimdir, ne fel - #efedir, ne sanattır ne malümatur, 'ne refahtır, ne cemiyet hayatıdır, ne nezakettir, ne ananedir, ne de hattâ medeniyettir. Bu unsurların - hepsini ihtiya eder, fakat etmese bile tek ba- lar yanyana gelebilirler. Kültür inki. af ve intişar edebilmek için, bazı iç. laki şartlara, zamana, sul- ha, devamlı hayata muhtaçtır. Aynı milletler onu kazanabilirler, kaybe - debilirler, tekrar ele / geçirebilirler, bunun gibi bazı milletler de ona hiç kavuşamazlar..sade malümattan bir gini temin eder." MANEVİ HUDUDUMUZ. Kurun'da Asım Us, Cenevre'de ya- pılmiş olan anlaşma ile, Hatay türk. letmiş olan idarenin manevi hududu Hatayın hududlarında bulunduğunu söylüyor. Amerikada Ohio nehrinin suları yine yükselmiye başladı Nevyork, 3 (A-A.) — Onbeş süren bir tevakkuf devresinden sonza Ohio nehrniin suları Karo mıntal da tekrar yükselmeğe başlamıştır. bölgede halk, nehrin kıyıları boyunca konulan tahta barikadlarla kum torbar Jarını süratle takviye eünekte ve yüke mektedir. Bu